Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 138 reacties

Hyves is definitief offline gegaan. Moederbedrijf Telegraaf Media Groep had al aangekondigd dat de site vanaf maandag onbereikbaar zou zijn en rond negen uur ging de site definitief op zwart. Gebruikers worden naar HyvesGames.nl geleid.

De smiley die het meest met Hyves wordt geassocieerd: de dansende banaanHyves kondigde eind oktober aan te stoppen als gevolg van het sterk dalende aantal bezoeken aan de site. In de afgelopen weken konden gebruikers hun blogs, krabbels en foto's downloaden, terwijl het Archive Team de back-up van de site in het afgelopen weekeinde voltooide. De site ging maandagochtend rond negen uur offline, terwijl gebruikers omgeleid worden naar HyvesGames.

Drie Nederlanders richtten het sociale netwerk in 2004 op onder de naam StartPhone, een naam die enkele maanden later bij een wijziging van de functionaliteit werd gewijzigd in Hyves. De site groeide binnen enkele jaren uit tot de populairste Nederlandse website en kende zijn hoogtepunt in 2010, toen Hyves ruim tien miljoen leden had en op één dag 275 miljoen pageviews genereerde. Ter vergelijking: Nederlands grootste nieuwssite Nu.nl zit nu rond een miljard pageviews per maand, ongeveer 30 miljoen tot 35 miljoen per dag.

Telegraaf Media Groep nam Hyves rond het hoogtepunt over voor een bedrag van rond 43 miljoen euro. De populariteit van de site zakte daarna in, hoewel het moederbedrijf niet scheutig is geweest met exacte cijfers over het bezoek na de overname. Tweakers publiceerde eerder een uitgebreid achtergrondverhaal over de opkomst en ondergang van Hyves.

Hyves

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (138)

1 2 3 ... 6
Toch zonde dat een Nederlands initiatief helaas het heeft moeten afleggen tegen een grote internationale. In het begin had hyves meer leden dan Facebook, mede dankzij de andere functionaliteiten. Naarmate de tijd vorderde verdween die eigen draai en ik denk dat dat uiteindelijk de nekslag is geweest: geen eigen identiteit meer t.o.v. Facebook.
Die eigen identiteit was precies het probleem. Het internet is internationaal. Wie zit er te wachten op een sociaal netwerk waar alleen Nederlanders komen? Ken jij niemand in het buitenland? Ik ken er genoeg, en niemand van hun heeft ooit van Hyves gehoord, laat staan dat ze voor mij een account zouden maken op een site in een taal die ze niet spreken.

Maar zelfs dat, alle features van Hyves waren voornamelijk op kinderen gericht. Zo'n site gaat het op de lange termijn nooit winnen. Kinderen worden ouder en verlaten de site, en de nieuwe generatie vind iets van de vorige generatie ouderwets en niet cool. De enige manier om te blijven bestaan is om een breed publiek aan te spreken. Iets dat Facebook beter deed dan Hyves.
Precies dat was voor mij ook een serieuze beperking en 'moest' dus wel een FB account aanmaken om met die groep in contact te blijven. En als je FB naast Hyves draaide dat was het snel duidelijk dat hyves een kinderspeeltuin was vergeleken met FB..
Gelukkig hebben we cu2 nog over als Nederlandse trots :+
Bestaat dat nog ja? 8-)
Kijk zelf maar http://www.cu2.nl/ het bruist er nog van de activiteit ;)
Vaarwel Hyves. Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden.

Voor mensen die hem nog niet gelezen hebben. Het verhaal van hyves tot aan de overnamen van
TMG. Erg de moeite waard om te lezen.

http://www.bol.com/nl/p/h...rienden/1001004011363404/

[Reactie gewijzigd door maquis op 2 december 2013 10:59]

Het boek is gratis als PDF hier te downloaden: http://van3naar10miljoenvrienden.nl/
De site is geregistreerd door R. Spanjar zelf, dus neem aan volstrekt legaal.

Het boek zelf is een aanrader en leest vlot weg.
Tja, rest in peace dan maar! Het was onvermijdelijk dat Hyves kapot ging, er viel niet te concurreren op hun werkwijze met de internationale grootmachten.
En een slechte koop van TMG...

Denk niet dat hyves games iets gaat opleveren voor ze... Succes ermee en tot ziens Hyves, jullie waren een jaartje of twee leuk!
Ze gaan het lastig hebben om de facebook-gamers te overhalen om over te komen.

Bezoekers via google zullen ook steeds meer in dalende lijn gaan volgens Google Trends

Omwille van deze redenen ben ik ook al enkele jaren geleden gestopt met het ontwikkelen van spelletjes websites. Als je bezoekers aan wil trekken via Google is het gewoon een krimpende business.
Als ik in dezelfde pagina Facebook opgeef, heeft facebook een half jaar geleden het hoogtepunt gehad:
http://www.google.com/trends/explore#q=facebook&cmpt=q

Hoelang zal het nog duren dat facebook net zo ten onder zal gaan als Hyves?
De vraag is of dat echt een teruggang is in het gebruik van facebook.

Met een verplaatsing van het internetgebruik van 'achter de pc' naar Mobile verandert de manier van contact met je social media. Vanaf je mobiel ga je gewoon via je app naar facebook en zal er dus minder gezocht worden op facebook. Er is alleen nog maar directe communicatie.

Dus een vermindering van zoekopdrachten naar facebook geeft mogelijk aan dat iedereen facebook al gevonden heeft.

Is er eigenlijk ooit een hyvers-app geweest voor je mobiel? Ik ben er te vroeg mee gestopt om dit te kunnen weten.
Ja, er is een Hyves app geweest. Die was er al voor de overname van Telegraaf Media Group.

Niet gerelateerd aan post van theBazz:

Dat de jeugd juist Facebook gaat ontwijken vanwege ouders, vind ik maar een raar argument / onderzoek. Het is 'soms' vervelend dat je ouders ook present zijn, maar je bevindt je wel erg in puberale sferen wil je daardoor Facebook ontwijken. Ik ben wel benieuwd wat er wordt verstaan onder 'jongeren' en hoe dit getest is en welk alternatief zij op hebben gezocht.
Een collectief alternatief is er namelijk niet echt. Google+ zou kunnen, maar het gros heeft een Android telefoon, dus een account bij Google+. De stap is daardoor ook niet groot meer voor ouders om daar op te kijken. Daarnaast is het ook een soort aanpassing: deal with it.

[Reactie gewijzigd door Michiele93 op 2 december 2013 15:33]

Ik merk in mijn omgeving dat alles tegenwoordig loopt via whatsapp. Zelfs het delen van foto's ed loopt via whatsapp.
Mwah, dat kleine bultje in die grafiek zou ik niet zien als het begin van het einde.
Volgens alexa.com staat facebook nog steeds tweede geranked, dus niets aan de hand.
Hoelang zal het nog duren dat facebook net zo ten onder zal gaan als Hyves?
Ik denk dat het internet nog te jong is om dergelijke analogische patronen te kunnen ontdekken, laat staan om ze te voorspellen.

[Reactie gewijzigd door twop op 2 december 2013 12:47]

Roep dat niet te hard. Er is al langer een trend gaande waarbij vrienden juist via snelle chatprogramma's met elkaar in contact staan i.p.v. bijvoorbeeld Facebook. Facebook doet verwoede pogingen zich te mengen in die markt. Afwachten of dat gaat lukken. Op de achtergrond speelt ook steeds meer het bewustzijn van privacy mee.
Misschien heb je gelijk. Tieners schijnen facebook te ontwijken omdat hun ouders daar ook op zitten, en niet het gevoel willen hebben te worden gevolgd.

Op het gebied van "events" is facebook nog steeds de grootste, en daarvoor gebruik ik het eigenlijk ook het meest.

Maar, dit is een technologiesite. De sociologische beschouwingen laat ik liever over aan de echte experts :)
En waarom zitten ouders soms daarop? Om te controleren wat hun kind zoal uitspookt daar en met wie. Je weet tegenwoordig nooit met die online gekken tegenwoordig.
Want in facebook kun je niet bepalen wie wel of niet de troep die je post mag zien.
Ik schaam me tegenover mijn familie eigenlijk nergens voor, maar bij sommige discussies heb ik toch liever niet dat mijn hele familie (vooral de wat oudere garde) alles mee leest. Zet ik de groep op "Maten" ipv iedereen of op "Familie" als ik het andersom zou willen.
ik ken er wel een paar in mijn famillie waar ik me voor schaam

maar dat gaat meer over om wat zij posten op faceboek
Name and Shaming doen ze vooral aan en daar ben ik totaal geen voorstander van
Ja oke, dat untaggen slaat ook nergens op en is meestal te laat :P
Maar mensen, familie of niet, die mij voor schut zetten op fb, trap ik er ook gewoon af :) dan maar minder virtuele vriendjes.
Ergens denk ik dat ze nog met zoiets als Kringen komen zoals Google+ dat heeft. Tieners kunnen dan namelijk beter bepalen wie welke content ziet.

Verder denk ik dat Facebook nog wel even marktleider blijft. Er is geen alternatief waar iedereen al naartoe verhuist. Dat de piek geweest is, betekend niet meteen de ondergang. Het kan zijn dat de hype eraf is en dat de 'stabiele' meerderheid overblijft.
Inderdaad, ik gebruik facebook eigenlijk alleen nog maar om die chat functie die ze hebben ingebouwd, zeg maar oldskool msn. De rest zal me tegenwoordig een worst wezen.
Dan geeft tweakers.net maar eens in op die website.

Dramatisch, als je hier conclusies uit trekt!

http://www.google.com/tre...ore#q=tweakers.net&cmpt=q

[Reactie gewijzigd door bramv82 op 2 december 2013 16:12]

Als je gewoon Nederland ipv Wereldwijd bekijkt, krijg je al een betere grafiek.

http://www.google.com/tre...weakers.net&geo=NL&cmpt=q
En als je zoekt naar Tweakers krijg je een heel ander beeld.
http://www.google.com/tre...#q=tweakers&geo=NL&cmpt=q
Volgens mij kan je daaruit opmaken dat de naamsverandering van tweakers.net naar Tweakers goed gelukt is.
Nah denk niet dat het een erg slechte koop was van TMG, ze gingen er alleen heel slecht mee om, ik dacht op een gegeven moment dat ze een wedstrijdje "hoeveel ADS kan ik op 1 pagina kwijt" hielden... daarnaast werd de site steeds kinderachtiger en onoverzichtelijk terwijl de gemiddelde gebruiker op 30+ lag...
Niet een heel erg slechte koop? Ze kochten het voor 43 miljoen en in maart dit jaar werd er even 36,5 miljoen op afgeschreven. Dat is een dramatische koop waarvan ze simpelweg erkennen dat ze er nooit geld op gaan verdienen.
Ik ga me even niet mengen in de discussie was het een slechte koop of niet, maar jij praat langs hem af. Hij zegt dat de koop op zich misschien niet slecht was, maar dat er slecht mee is omgegaan. Als ik een nieuwe auto koop kan dat best een hele goede koop zijn. Als ik er daarna mee tegen een paal rij kan ik wellicht ook 80% van de waarde afschrijven. Maar dat wil dan niet zeggen dat het een slechte koop was, maar ik ben er slecht mee omgegaan.

Dr.flaskkk ontkent dus niet dat het weggegooid geld is, hij zegt alleen dat het wellicht anders was gelopen als ze de site echt verder ontwikkeld hadden als concurrent van facebook en niet proberen zo snel mogelijk te cashen en de hele site volzetten met advertenties.
ik denk dat ook dat niet waar is. Bij de koop van Hyves was het allang een gedeukte auto. Het was al flink op zijn retour.
Zoals ik het me kan herinneren was de kentering al gaande op het moment dat TMG Hyves overnam. Zoiets kost natuurlijk tijd dus vanuit individueel perspectief is het lastig te beoordelen, maar in mijn eigen omgeving ging iedereen voor de overname al naar facebook toe. Dan heb ik het over zowel vrienden als familie, schoonmoeders, ed. Dat geeft in elk geval aan dat er al íets aan de hand was.

[Reactie gewijzigd door Makkelijk op 2 december 2013 11:46]

Het leuke was, toen TMG het kocht hadden veel gebruikers al een facebook account de meeste mensen hadden in die tijd dus 2 accounts om te onderhouden (of meerdere aangezien er op hyves veel waren die meerdere accounts hadden, op facebook trouwens ook).

Ik vermoed zelf dat de piek is veroorzaakt omdat veel mensen hun content aan het verhuizen waren van hyves naar facebook, dan kom je immers erg veel op hyves om alles te "bekijken".

Dit is maar een theorie en of dit werkelijk het geval is dat zal niemand waarschijnlijk weten.
Toch gek om te zien dat zo'n populaire en gehypte website zo ontzettend snel al z'n gebruikers kan verliezen. Is dit wat er uiteindelijk ook met facebook gaat gebeuren als de volgende "Hype" ontstaat?
Een voordeel wat Facebook heeft is dat veel andere loginsystemen "afhankelijk" zijn van Facebook door middel van het inloggen via Facebook (bijvoorbeeld Spotify) daardoor blijft men langer een Facebook account houden lijkt me zo.
Jezelf onmisbaar maken noemt men dat :)
Eerder een sterke strategische zet om de continuiteit te kunnen waarborgen. Het is een lesje in risicomanagement in een sterk veranderende omgeving. Hoe zorg je dat gebruikers blijven terugkomen ook al vinden ze je content eigenlijk niet meer zo interessant? Inderdaad, door aanvullende infrastructurele functionaliteit. Autorisatie en authenticatie is key, en de grote partijen Microsoft, Google, Yahoo hadden dat al jaren geleden door. Hun stichting is weer een tegenmaatregel om partijen als Facebook niet te machtig te laten worden.
http://tweakers.net/nieuw...tot-openid-stichting.html
Even later ondresteunde Hyves OpenID ook, zie http://tweakers.net/nieuw...s-ondersteunt-openid.html, maar ondersteunen is wat anders dan verrijken. Ofwel: wat is jouw toegevoegde waarde, wat doe je met deze functie?
Hyves is een schitterende casus waar ontzettend veel van valt te leren. Klassieker. Net als de ondergang en opkomst van Apple sinds begin jaren 90. Ook een IT strategische klassieke casus.
In dit geval vind ik het leuk dat de oprichters net op tijd hebben verkocht, en hun lef en inspanningen beloond hebben gekregen. Koper Telegraaf Media Groep leert dat kopen onvoldoende sleutel tot succes is. En een harde klap is het gevolg; meer dan 40mln afschrijven in een drietal jaren is wel heel veel hoor, ook voor een partij als TMG. Er zullen koppen gerold hebben, kan niet anders.

[Reactie gewijzigd door Batje4 op 2 december 2013 11:16]

LOL dat wist ik niet. Ja, dat zou je kunnen stellen :Y)
Een dergelijk loginsysteem; ook wel "OAuth"; word door diverse andere social media websites ook geleverd. Neem LinkedIn, Google (Google+) en Microsoft's Live dienst.

De Google OAuth levert tevens ook veel meer informatie voor de website die het login systeem geintegreerd heeft.

Edit: Live(microsoft toegevoegd aan het lijstje)

[Reactie gewijzigd door twill op 2 december 2013 11:18]

En Hyves was zelf ook netjes OpenID provider.
edit: ik zie dat Batje4 hierboven dit ook al vermeld had.

[Reactie gewijzigd door bvanaerde op 2 december 2013 16:06]

Laten we het hopen. Ik heb het echt gehad met f*c*book en hun datamining. Als er 1 site is die ik graag zou willen zien verdwijnen...
Jij wel.... Ik niet.
Ik vindt FB prima om op de hoogte te blijven van wat mijn familie en kennissen uithalen. Vakanties, gespotte vogels en dieren, fotowedstrijden, ga zo maar door.
Dataminen is alleen mogelijk op wat je plaatst natuurlijk, het is makkelijk om hun tracking te blokkeren. En als je dan alleen fotos en dergelijke plaatst vergaart FB dus erg weinig.

Hyves vond ik persoonlijk een gruwel van jewelste, een speelzaal voor jongeren. Paginas die een kwartier nodig hadden om te laden, en waar vervolgens niets opstaat.
Ik heb het alleen gebruikt om de fotos die ik genomen had op kroegfeesten te posten op die kroeg(en)'s paginas, meer niet.
Nee hoor, facebook weet veel meer van jou dan wat je post. Op heel veel sites staat zo'n like knop, die van hun server geladen wordt. Via referrer weten ze dus precies op welke sites jij komt. En als je de app installeert op je telefoon houdt het nog veel meer gegevens bij. Ze vragen niet voor niks om toegang tot locatie, telefoonboek en nog meer zaken waar ze niet aan horen te komen.
En daarvoor heb je Ghostery en kompanen en App Ops. Je kan het echt wel dichttimmeren.
Kan dichttimmeren, met als gevolg beperkingen...
Ik heb mijn GPS en 3G uit staan op mijn telefoon, waar ik normaal kan vink ik al het mogelijke uit om niet te veel achter te laten, op mijn laptop wordt mijn historie opgeschoond bij elke herstart... gevolg is wel elke keer opnieuw inloggen en ik niet meer even kan kijken wat ik in het verleden gezien had...

Terug naar Hyves, ook ik heb het even gebruikt.. heb FB maar gebruik het zelden.
of priv3 die schiet van FB en Google en nog wat nieuwsgierige site hun tracing cookies af.
90% van alle apps vraagt om toegang tot je locatie voor de ads die erin zitten. Telefoonboek heb ik inderdaad nooit begrepen
Hyves was er ontzettend transparant over dat het zijn geld verdiende met data mining. Met name de sterke triggers die ze boden om rechtstreeks te plaatsen welke merken jij leuk vond en welke dingen jij deed leverde ze een hoop geld op. Dus wat verwijt je facebook precies t.o.v. hyves?
Ik vergeleek fb niet met hyves. Het was een reactie op twill die zich afvroeg of het met fb net zo zou eindigen.
Al die sociale netwerken zijn toch hetzelfde. Google+ kan nog veel meer data koppelen aan jouw account. Die weten ook alles van je telefoon, email, zoekgeschiedenis, etc. Twitter kan nu schijnheilig doen met hun sterke encryptie maar zo gauw het in hun database zit doen ze er ook van alles mee waar jij liever niks van wilt weten. Linkedin doet hetzelfde als fb, maar in tegenstelling tot nutteloze vakantiefoto's en chitchat weten die alles over de beroepsbevolking. Als je iets om je privacy geeft doe je sowieso niks met die social onzin.
Ik denk dat het vooral Facebook is wat de dood is geworden van Hyves. Iedereen, die actief is op social network sites, is overgestapt naar Facebook. Ik denk dat Facebook veel beter bezig is met het vast houden van gebruikers. Je ziet tegewoordig dat de meeste URL's niet naar de website van een bedrijf wijzen, maar naar de Facebook pagina van het bedrijf.
Desalniettemin zullen gebruikers niet heel erg loyaal blijven, wanneer er een concurrent opstaat die iets bied wat Facebook niet bied, zullen gebruikers uiteindelijk wel overstappen. Wat Facebook echter goed doet is het binden van gebruikers, o.a. door hun inlogsysteem, waardoor gebruikers via Facebook gekoppeld worden aan allerlei andere websites, hierdoor worden gebruikers iets meer afhankelijk van Facebook.

[Reactie gewijzigd door Abom op 2 december 2013 11:23]

beetje jammer dat ze het vaak niet vragen en ingeval met gmail en youtube word je dat gewoon opgedrongen met dat google+ :(

[Reactie gewijzigd door dj.verhulst op 2 december 2013 12:02]

Hyves groeide simpelweg niet voldoende mee, ze hebben zich eigenlijk uit het veld laten slaan ipv de concurrentie aan te gaan met alle (toentertijd) opkomende social websites. Ze hebben niet 'groots' durven denk, gebrek aan visie en de angst voor het grote geld van amerikaanse bedrijven en investeerders e.d. Als ze simpelweg meer ballen hadden gehad en goed hadden geďnvesteerd en de boel hadden doorontwikkeld dan hadden ze echt wel een goede kans gemaakt... maar vanaf het moment dat ze hevige concurrentie vanuit het buitenland kregen hebben ze zichzelf de underdog positie toegewezen. Als ze half zo brutaal waren geweest als Facebook en Twitter en wat risico hadden genomen dan had Hyves heeeeel groot kunnen worden.
Nooit meer een krabbel, nooit meer iemand tikken en nooit meer respect voor een foto. Rust in vrede Hyves! ;(
Krabbel idd niet nee maar tikken is porren in facebook en respect is gewoon liken, maar was een mooi tijd idd :)
Respect is voor zowel positief als negatief nieuws. Een treurig bericht liken vind ik "not done".
Ja, maar het is het net niet. Met tikken kon je er iets persoonlijks bij zetten. Porren is... ja, gewoon porren. Ook respect klinkt gewoon cool, beter dan liken.
Ach, misschien ook wel een gevalletje "dode schilder". Je werk wordt pas gewaardeerd als je dood bent.
Ik vond dat hele pseudo-hippe gebeuren met "respect" juist zo tenenkrommend en veel te veel gericht op 13-jarige scholiertjes. Ik denk als ze het iets zakelijker of neutraler hadden gemaakt ook andere doelgroepen wat langer bij Hyves waren gebleven.
Ik denk dat het juist goed was voor het publiek dat zich op Hyves bevond. Voor de jeugd klinkt het leuk en het is gewoon eens wat anders. De mensen die hier te serieus voor waren kun je vinden op LinkedIn.
Dan had je nog een tweede groep die het "respect" misschien wat minder zou kunnen vinden, maar die moeders moesten maar eens gaan stofzuigen, de was doen of werken in plaats van hun kinderen lastig vallen op Hyves.
Dan installeer je iets als foxreplace en vervang je like door respect.
Ik vond het echt een verschrikkelijk slecht systeem, heb een paar keer op het punt gestaan te registreren maar de bereikbaarheid was gewoon slecht wat voor een social media site een doodzonde is. De interface was slecht. Het verdienmodel was slecht.

Onbegrijpelijk dat daar zoveel geld vooris neergelegd en de hoge afschrijving daarop is dan ook niet meer dan logisch
imho was Hyves gedoemd om te falen door het ontzettend kinderachtige karakter van de site. Het pimpen van pagina's zodat het compleet niet meer leesbaar was en tevens compleet web 1.0
De termen op de site waren ook vrij kinderachtig, krabbels, tikken en respect voor een foto.
Ook het openbaar pochen met merken, profielviews en aantal vrienden viel bij mij nooit echt in de smaak, daardoor heb ik het altijd links laten liggen.
Facebook heeft dit vele malen slimmer gedaan en voelt daardoor veel volwassener aan.
De website was ingericht om het gros van het folk te bedienen. Daarom werd juist die simpele terminologie gebruikt.
Hyves was vooral gericht op kinderen, getuige de vele roze pagina's en pagina's waar vrouwen op de achtergrond staan. Probleem hiermee was dat de website totaal geen eenheid was. Je kan je Facebook profiel ook pimpen, maar de contant blijft ten alle tijden goed leesbaar.
De nieuwsfeed van Facebook zit ook beter in elkaar.
Ben het hier helemaal mee eens. Voor mij ook de reden geweest om naar FB te stappen. Tevens denk ik dat het nationale karakter van Hyves ook een grote impact op de ondergang heeft gehad. Ikzelf bijvoorbeeld als zeevarende was al veer eerder op FB, en ik denk dat uiteindelijk ook de kinderen naar FB gaan om bijvoorbeeld hun vakantievrienden te ontmoeten.
Kinderen verlaten momenteel juist massaal Facebook omdat daar veel ouders meekijken.
nieuws: 'Nederlandse tieners gaan massaal weg bij Facebook'
Nu kan ik niet meer R&R zeggen :( Alleen maar L&R (Like en Reactie) :p Sinds TMG Hyves had overgenomen is het totaal ten gronde gegaan. :( Zonde, maar mooie tijdens.

Veel succes Hyves met de games!
Het was al op z'n retour toen TMG het over nam. De verschuiving naar FB was ook toen al te zien. Ze hebben gewoon een miskoop gedaan. Ik vond het zelf altijd al iets voor basisscholieren. Ik heb ooit een half jaar ofzo een account gehad omdat de helft van m'n vriendengroep het had maar op m'n hoogtepunt had ik er 9 vrienden :z
Iedereen zegt steeds dat ze een miskoop hebben gedaan, maar was het ze wel om het social platform te doen? Ging het niet om de techniek en/of de kennis die het bedrijf bezitte? Als ze er echt wat van hadden willen maken, was er wel een wat aggressievere marketingcampagne geweest, toch?
Techniek en/of kennis is leuk, maar betaal je daarvoor bijna een miljoen per ontwikkelaar? Voor 43 miljoen kun je een mooi platform laten bouwen hoor!

[Reactie gewijzigd door Makkelijk op 2 december 2013 11:47]

Idd ik denk dat het eerder om de userbase ging (lees persoons gegevens en meta-data)...
Helaas heb je daar telkens minder aan als het doodbloed
Ik zal de headbangende banaan missen. Wat zal de TMG toch intens veel spijt hebben gehad van deze aankoop...

[Reactie gewijzigd door Brammos85 op 2 december 2013 10:59]

Ik zal de headbangende banaan missen.
Speciaal voor jou :)
Tsja... In mijn ogen was Hyves gewoon een slap aftreksel van Cu2, wat overigens nog steeds bestaat. Valt me eigenlijk tegen dat Cu2 niet eerder aangehaald is

Het is misgegaan met de opkomst van Facebook en misschien de overname door de TMG

Wiki heeft een mooie chronologie over de opkomst én der Üntergang van hyves
Tijdlijn van ontwikkelingen

Hyves als sociaal netwerk bestond van september 2004 tot december 2013. Er was geen kennis van HTML nodig voor het maken van Hyves-profielen. Deze konden eenvoudig worden opgebouwd door het invullen van vragenlijstjes en het uploaden van een of meerdere afbeeldingen. Op Hyves waren ook andere (gratis) diensten beschikbaar zoals een marktplaatsfunctie, games, een betaalsysteem (Hyves Afrekenen) en een optie om met oude klasgenoten in contact te komen. Bij dit laatste stelde Hyves het betere alternatief voor concurrent Schoolbank.nl te zijn. In november 2005 werd deze opmerking gewijzigd nadat Schoolbank met gerechtelijke stappen had gedreigd. De spelling Hyves, in plaats van het Engelse goed gespelde Hives ("bijenkorven"), heeft te maken met het feit dat bij de benaming Hives werd geassocieerd met een seksueel overdraagbare aandoening. Om deze reden heeft Raymond Spanjar besloten de i te veranderen in een y. En zo ontstond de naam Hyves.

In mei 2006 werd bekend dat de politie onder meer Hyves gebruikt bij het opsporen van verdachten. Het betreft hier echter alleen informatie die door de persoon in kwestie zelf op het profiel is geplaatst.[4]
Op 13 december 2007 werd Hyves, via een wedstrijd, benoemd tot de populairste (Nederlandse) site van 2007.[5]
In april 2008 werd bekend dat Joop van den Ende samen met zijn zakenpartner Hubert Deitmers een groot belang neemt in Hyves.[6] Doel is om uit te breiden naar het buitenland en om mobiele diensten aan te gaan bieden.
Begin juli 2009 veranderde Hyves haar uiterlijk.[7] Het is rustiger, overzichtelijker en de profielfoto's zijn standaard vierkant.
Hyves kreeg indirect kritiek van koningin Beatrix. Tijdens haar kersttoespraak eind 2009 had ze kritiek op het overmatige gebruik van social media.
De snelle groei van Hyves in eerdere jaren werd vanaf 2010 vertraagd door vooral Facebook. De NOS meldde in augustus 2011 dat Facebook in die maand in Nederland voor het eerst meer unieke bezoekers trok dan Hyves.[8]
In april 2010 had Hyves 10 miljoen gebruikers. Dagelijks waren er dan zo'n 350.000 unieke bezoekers.[9] Ondanks de perceptie dat Hyves vooral jonge leden heeft, veroudert de gebruikersgroep sneller dan hij verjongt.[10] De leeftijd van de gemiddelde Hyver is 30 jaar.[11]