Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Submitter: oooskar

De komende generatie MediaTek-socs krijgt veel krachtigere gpu's dan de huidige. Dat zou blijken uit een online verschenen tabel met specificaties. De PowerVR SGX544 in huidige socs wordt opgevolgd door een Mali450MP4 in de nieuwe versies.

Omdat fabrikanten de socs van MediaTek veel gebruiken in telefoons met full-hd-schermen, is die extra grafische kracht meer dan welkom. De huidige generatie MediaTek-socs, zoals de MT6589 uit bijvoorbeeld de iOcean X7 Elite en Faea F2S, kunnen maar nauwelijks al die pixels op het scherm aansturen.

De nieuwe MT6588 heeft een Mali450MP4, een krachtigere gpu als in de huidige MT6589, blijkt uit de informatie van GizChina. Fabrikanten kunnen makkelijk overschakelen op de nieuwe soc; hij is pin-to-pin compatible met de huidige.

De MT6588 heeft vier Cortex A7-processorkernen op 1,7GHz, gemaakt op een 28nm-High Performance Mobile-procedé. Ook is er ondersteuning voor lpddr3-geheugen. Andere kenmerken blijven hetzelfde; ondersteuning voor wifi-ac en 4g blijft dus vooralsnog uit bij MediaTek-processors.

De MT6592 heeft acht Cortex A7-processorkernen op maximaal 2GHz en dezelfde gpu op een iets hogere kloksnelheid. Omdat het allemaal Cortex A7-kernen zijn, is het de eerste mobiele soc die alle acht processorkernen tegelijk kan gebruiken.

De processors worden op 20 november officieel gepresenteerd, claimt GizChina. Smartphones met deze nieuwe MediaTek-socs moeten daarna snel verschijnen. De eerste telefoon met MT6592 is een paar weken terug al aangekondigd, maar een leverdatum was tot nu toe onbekend.

Soc van Mediatek

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Omdat het allemaal Cortex A7-kernen zijn, is het de eerste mobiele soc die alle acht processorkernen tegelijk kan gebruiken.
Dat is toch echt de Exynos 5420 die dat al kan...
http://www.engadget.com/2...once-gpu-assist-and-ener/

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 oktober 2013 16:13]

En hoe zit het met GPS? Ik begrijp uit GoT topics over telefoons met deze chipset dat je niet moet verwachten dat je makkelijk kan navigeren, GPS werkt nauwelijks.
Mijn GPS hardware in mijn Cubot met MT6589 werkt prima en heeft snel een fix.

Hardware kan prima werken icm goede antenne, aan dat laatste schort het misschien !
Maar mijn Samsung Galaxy S had uiteindelijk enorme GPS problemen, bleek uiteindelijk een flexibel geleidend kussentje te zijn tussen behuizing en cover voor de antenne.
Na deze te hebben vervangen door een veercontactje was ie weer als vanouds.

Echter, de MKTxxxx's schijnen icm Android 4.x versies een software probleem te hebben mbt afstandsberekening tussen twee points, waar de meeste run/jog programma's gebruik van maken.

https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=41911

Deze "built" error zorgt ervoor dat de afstand en snelheid indictatie helemaal bizar is. Met mijn Cubot zie ik na 5 minuten wandelen dat ik 15 km heb afgelegd. De GPS punten zijn wel ok, en als je een App hebt die ze kan exporteren naar GPX of iets dergelijks formaat, blijken de punten/tijdstippen ok te zijn na importeren in andere software.
Met mijn THL W100 werkt GPS ook wel alleen niet zonder EPO en A-GPS, zit in het menu van Android onder GPS. Zonder die instellingen kreeg ik na minuten nog geen fix, met die instelling iets van binnen 20 seconden.
Nou mijn umi X2 heeft echt bedroeffende GPS fixen... echt abnormaal.
Soms duurt het 10 minuten.. soms nog meer.. maar binnen 10 seconden... nog nooit 8)7

Maarja ...hij heeft dual sim en is goed snel... dus je hoort mij niet klachen in pricipe :)
MKTxxxx incorrecte afstand tussen twee GPS points issue fixen:

Regeltje toevoegen aan build.prop (system directory)
dalvik.vm.execution-mode=int:fast
Er is namelijk een bug met met de default JIT mode en MKT cpu's en Android 4.xx

Root toegang is vereist, bijv. via framaroot.apk en editor om build.prop te editen, bijv. build.prop Editor

Gisteren uitgevoerd om mijn Cubot M6589 en nu wandel ik niet meer met een snelheid van 100 km/u :P

Oh, zie dat denan dit ook al meldt hieronder

[Reactie gewijzigd door rsbroer op 31 oktober 2013 14:48]

Onzin. Met wat kleine handmatige aanpassingen (AGPS/GPS-EPO) en het omzetten van JIT heb je binnen 15 seconden een fix en valt de GPS-toegang niet elke 30 seconden weg:

In the /System Directory you need to fine the file called:
build.prop

then edit the line:
dalvik.vm.execution-mode=int:jit

to say:
dalvik.vm.execution-mode=int:fast


Wat ik ook een beetje raar vind: Iedere review en newspost hier op tweak hamert erop dat de CPU de pixels on screen "nauwelijks kan aansturen". Sorry maar dat klopt gewoon niet. Templerun draait hier aardig op 1920x1080 (voorzover dat een benchmark is) en applicaties draaien speersnel. Natuurlijk is de ui op een snapdragon 800 net wat sneller, maar voor dagelijks gebruik moet ik nog een quadcore telefoon tegenkomen met een fullhd IPS scherm met 32gb storage en 2gb mem voor 220 euro inc verzenden. Ik merk geen verschil tussen mijn zopo zp980 en mijn HTC-ONE X in dagelijks gebruik!
Wat ik ook een beetje raar vind: Iedere review en newspost hier op tweak hamert erop dat de CPU de pixels on screen "nauwelijks kan aansturen". Sorry maar dat klopt gewoon niet.
De huidige generatie MediaTek-socs, zoals de MT6589 uit bijvoorbeeld de iOcean X7 Elite en Faea F2S, kunnen maar nauwelijks al die pixels op het scherm aansturen.
Hier sluit ik mij bij aan. Ik heb een MT6589t met full hd en dat draait 2D meer dan prima en 3D haalt epic citadel ook 45fps, veel andere games ook btw. Hij draait 3D games net zo snel op 1080p als de top line phone's van 1,5 jaar geleden dat deden op 720p. Dat er nu snapdragon 800's zijn die veel sneller zijn en meer kunnen is een heel ander verhaal.
Je schakelt de JIT compiler uit en kan dan een GPS fix krijgen? Dat lijkt mij heel erg sterk, zeker gezien de GPS-gerelateerde libraries al gecompileerd zijn en JIT hier dus niets mee doet. Zijn er testresulataten die laten zien dat er sneller een fix is zonder de JIT compiler?
Het klinkt mischien een beetje raar maar het gaat hier niet om een GPS fix. Het gaat bij deze fix om de berekening tussen 2 gps punten. Veel hardlopers maken gebruik van deze functie om te berekenen hoe ver je gerend/gewandeld hebt. (uiteraard andere sporten ook of andere doeleinden maar dit is mijn persoonlijk voorbeeld).

Zonder deze fix geeft een mobiel aan dat je b.v. 15km in 2 minuten kan lopen. Met deze fix wordt dit opgelost. Google anders maar op de dalvik.vm.execution-mode en je komt genoeg threads tegen op b.v. XDA
Om de een of andere reden gaat het berekenen van een GPS locatie fout als je beweegt (hardlopen/autorijden) met int:jit. Wat er precies onder de motorkap mis gaat weet ik niet, maar in de praktijk ziet het eruit alsof de GPS om de seconde aan/uit flikkert. Het schijnt te maken te hebben met de wijze waarop bepaalde programma's omgaan met de GPS implemenentatie in de mediatek SOC. Door dalvik op int:fast te zetten valt de toegang tot de GPS module in de SOC niet elke seconde weg en heb je een stabiele fix, ook als je met 130 over de a2 gaat.

Door AGPS en GPS-EPO aan te zetten versnel je de FIX time, vooral met GPS-EPO. Eenmalig de GPS locaties voor je land downloaden en ipv 10 minuten wachten op 2 sats heb je binnen een paar seconden 3 fixes en na een minuut de volledige rij.
GPS is idd lastig bij sommige telefoons, maar volgens mij heeft dat ook met de bouw van de telefoons te maken. Aangezien het soms gewoon op te lossen is met wat alu folie en niet alle foons er last van hebben (zoals mijn Allview P5, wat ook een mediatek proc heeft).
Oplossen met alufolie 8)7

Als je een telefoon koopt mag je toch verwachten dat gps werkt als het er in zit.
Ik vind het ook een brakke oplossing, maar dat zijn wel oplossingen die langs komen op het forum. Let wel dat zo'n ding een fractie kost van wat de grote merken kosten. Sommige mensen hebben geen GPS nodig op hun telefoon, maar willen wel een smartphone. Dus voor hen zal dat best werken.
Ja, zoals met de allereerste generatie Samsung Galaxy S :(

Die hadden een soort mechaniekje dat pas contact maakte als de achterkant strak op je telefoon zat.

Alleen in de eerste generatie i9000 (die ik had) maakte ie dus amper contact, dus was mijn GPS zo goed als onbruikbaar.

De fix was dat je een stukje papier tussen je deksel en de plek waarop dat contactje zat moest stoppen (nog steeds onbetrouwbaar) of je moest de boel open schroeven en vast solderen...

(zie hier: voor die fix)

Niet bepaald iets wat je van (ook toen!) een top of the line toestel verwacht |:(

De Galaxy S die een paar maanden later van de band rolde had dit niet meer.. Maar het heeft veel van mijn gebruikerservaring met de S verpest!

Mijn huidige S4 heeft dat probleem allemaal niet meer - gelukkig.
Zeg het nou niet. :+
GPS wel of niet werken heeft met meerdere oorzaken te maken. In principe is de chip er gewoon heel goed in staat maar heeft het of te maken met een brakke antenne en of te maken met niet goed geschreven software of settings.

De chips zijn het gewoon in staat maar het hangt van het type telefoon / merk af wat je ermee kan.
Wel of niet werken laat dus goed zien hoe de Chinese fabrikant omgaat met R&D of gewoon een telefoon in elkaar zet zonder deze verder echt te testen.
Er zijn inmiddels voldoende app's die een GPS fix in tien seconden mogelijk maakt op een mediatek quadcore telefoon.
Vaak is het ook de software, de routeplanner die in combinatie met de soort GPS slecht of geen verbinding kan maken.

http://www.youtube.com/watch?v=9dI45wUcMNE

[Reactie gewijzigd door Johan Alphons op 29 oktober 2013 07:42]

Als de 450MP2 al die pixels nauwelijks kan aansturen, hoe kan een 2x zo snelle SoC dat dan wel. Of is dit nauwelijks aansturen een grove overdrijving en valt het wel mee met de Mediateks? Ik had nl. wel een beetje meer snelheid verwacht als verbetering van een SoC die nauwelijks in staat is om Full-HD te displayen.
Die gpu is nog nooit gebruikt in een mediatek soc.
Hiermee wordt de single core powervr sgx544 bedoelt.

En die is voldoende om full hd films te kijken, en simpele games te spelen . Alleen zware games moet je er niet mee gaan spelen.
Wat betekent dit: "Andere kenmerken blijven hetzelfde; ondersteuning voor wifi-ac en 4g blijft dus vooralsnog uit bij MediaTek-processors." De ondersteuning is er wel degelijk, elke SoC heeft een legio aan aansluitmogelijkheden. Dat er geen gedeeltes van wifi-ac chips of 4g op de chip ingebakken zitten is een ander verhaal. Dat is bovendien zeldzaam (volgens mij kan alleen Qualcomm dat op het moment maar daar kan ik me in vergissen).
hoezo 'kan' alleen Qualcomm dat. Mediatek kan dat net zo goed, maar dat zou hun chips gelijk duurder maken. Het is geen kwestie van kunnen. Ze bakken wel 11n en 3g mee in de chip, zo houden ze hem goedkoop.
Mediatek, maak eens duidelijke nummering!
Ik kan moeilijk zien dat de 6588 nieuwer is dan de 6589...
De nieuwe MT6588 heeft een Mali450MP4, met dubbel zo veel gpu-kernen als de huidige MT6589
Opvallend om voor een SoC met dubbele grafisch kracht een typenummer te hanteren dat 1 lager is dan zijn voorganger.

Verder natuurlijk een mooie ontwikkeling. Hopelijk gaat de extra kracht niet te veel ten koste van het batterij verbruik.
Wellicht werkt MediaTek uiteindelijk toe naar de MT1, de ultieme SoC! 8)7 ;)
Mooi de oude waren gewoon te traag.
Nu maar hopen dat ze ook lekker energiezuinig worden.
GPU's vreten namelijk nog alrijd veel meer dan de CPU cores.
Super handig dat jullie een plaatje van een belangrijke mediatek chip laten zien in plaats van de tabel die in het artikel wordt vernoemd. Jullie artikel wordt zo veel makkelijker te begrijpen.
Hier is de link naar het originele artikel op Gizchina.com mťt tabel: http://www.gizchina.com/2...ed-ahead-november-launch/
Klopt weinig van dit artikel. Ten eerste is de oude gpu in de mt6589 een single core powervr sgx544. Dus hij kan niet twee keer meer cores hebben. Ze krijgen gewoon een nieuwe gpu en dat is de Mali 450MP4.

De Mali450 is gewoon een opgevoerde Mali400 dus zo indrukwekkend is dit niet. Grootste verschil is dat Mali450 max 8 cores kan hebben in tegenstelling tot de 4 van de Mali400.

Valt me tegen dat er zoveel fouten in dit nieuwsbericht staan. Want de Mali450MP2 heeft nog nooit in mediatek soc gezeten. In de low end is alleen de Mali400 gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 28 oktober 2013 18:45]

Een quad mali400 kan nog altijd alle games draaien op de market dus is het meer dan snel genoeg.
Zeker als je je bedenkt dat deze alleen in budged devices zal komen.

Ik zie voorlopig games ook niet zwaarder worden dus ook voor de toekomst is dit echt nog prima.
Ben ik helemaal met je eens. Alleen valt het tegen omdat er in eerste instantie een powervr 6xxx serie in zou komen.

Ik weet in ieder geval dat ik bij Chinese telefoons blijf als mediatek op deze manier zich blijft profileren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True