Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Samsung heeft aangekondigd de Heterogeneous Multi-Processing-functionaliteit naar zijn Exynos 5 Octa te brengen. Daardoor kunnen alle acht core tegelijk aan het werk gezet worden. Onduidelijk is of de huidige generatie soc's een upgrade krijgt.

Volgens Samsung krijgt de Exynos 5 Octa het krachtigste gebruiksmodel van het big.Little-concept van ARM, door ondersteuning voor Heterogeneous Multi-Processing toe te voegen. Bij het concept van ARM hebben soc's vier krachtige maar energieslurpende Cortex A15-processorkernen, naast vier zuiniger, maar minder snelle Cortex A7-kernen. Bij de huidige Exynos 5 Octa-chips was het nog niet mogelijk de werklast over alle cores te verdelen, maar die mogelijkheid komt in het vierde kwartaal van dit jaar wel beschikbaar.

Software die veel rekenkracht vraagt wordt dan verwerkt door de vier Cortex A15-kernen, terwijl tegelijkertijd threads met minder prioriteit door de vier zuinige cores afgehandeld kunnen worden. Essentieel voor deze verdeling is de software-implementatie, die de verdeling van de threads over de cores regelt.

Onduidelijk is of de huidige Exynos 5410, die in Galaxy S4-modellen in sommige regio's zit, ook de HMP-update krijgt, maar waarschijnlijk is dat niet. Eerder verschenen al berichten dat de Exynos 5410 niet over een correcte werking van de hiervoor benodigde cache coherrent interconnect beschikt. Samsung heeft deze bug echter nooit bevestigd. Waarschijnlijk brengt Samsung de functionaliteit naar de eind juli aangekondigde Exynos 5 Octa Evolved. De eveneens in die periode aangekondigde MediaTek MT8135 maakt overigens al heterogeneous multi-processing via ARM's big.Little-technologie gebruik.

Exynos 5420

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Na de grote schermen race mag er van mij nu wel 'een grote batterijen race' ontstaan.
Want 8 cores tegelijkbaan het werk; dat kan niet anders dan veel van je batterij vreten.
Dat hoeft niet. Met 8 cores al wel al het rekenwerk sneller gereed en kan de CPU weer en sneller in idle-modus gaan.
Uhm. Als je harder naar je bestemming rijdt verbruik je toch ook niet minder benzine, ondanks dat je er eerder aankomt?
Je voorbeeld van de auto beschrijft een snellere singel core. Een (kromme) vergelijking voor een multicore is om meerdere auto's parallel iets af te laten leveren.
dan nog de vergelijking blijft idem, 4 autos harder laten rijden gebruikt meer benzine.
Dat klopt, en dat ligt aan de luchtweerstand. Speelt die een rol bij een CPU? Misschien gaat hitte een rol spelen, geen idee. Anders maakt het niet uit, is het sneller klaar. Enige gevolg zal zijn er meer kan, dat we meer verwachten, en dat apps meer gaan doen en dus meer verbruiken.
Om stabiel te blijven bij hogere clocksnelheden gaat de spanning omhoog. De formule voor het verbuik van een cpu is P=C*S*V2

dus het verbruik is een constante van de cpu keer de snelheid waarop hij draait keer het kwadraat van de spanning.
Dus een vergelijkbaar iets als luchtweerstand speelt wel degelijk een rol bij een cpu.
Inderdaad bij je telefoon wil je zo snel mogelijk klaar zijn, kan het scherm uit en DAT bespaard wel degelijk...
Wanneer je scherm uit is, kan dat inderdaad gebeuren dat je voordeel hebt bij een tragere zuiniger CPU, maar wanneer je scherm aan is, dan verandert dat verhaal...

Als je CPU sneller klaar is met wat hij moet doen, dan ben jij sneller klaar en kan het scherm sneller af. De CPU zal dan wel meer verbruikt hebben (verbruik per instructie stijgt wanneer de CPU sneller draait omdat de spanning dan ook omhoog moet), maar dat wordt dan weer gecompenseerd door het scherm, wat toch ťťn van de grootste verbruikers van een mobiel toestel is.

De vergelijking zou zijn wanneer je een auto hebt waar de airco op maximum staat, en ook nog eens alle andere energieverbruik daarbij (lichten, radio, ...). Wanneer je dan iets sneller rijdt, zal je totale energieverbruik tijdens de rit ook mogelijk lager uitvallen omdat je minder lang de airco en andere verbruikers van stroom moet voorzien. Deze vergelijking loopt echter nog altijd mank, aangezien het grootste deel van de energie naar de voortbeweging gaat.
Dit is zeker waar. Het lijkt erop alsof LG met de nieuwe G2 die race al begonnen is ondanks hier zelf weinig nadruk op te leggen.

De review op Engadget noemde dat samen met het geweldige scherm de beste punten van een geweldige telefoon:
http://www.engadget.com/2013/09/09/lg-g2-review/
Ik denk dat ze beter eens de software onder de loep kunnen gaan nemen. Blijf het bizar vinden dat android quad- en zelfs octa-cores heeft en *nog* hapert, zijt het door een schil van een fabrikant of wat dan ook - terwijl Windows Phones en ook iPhones prima draaien op een Dual core .

Misschien kunnen ze beter ook wat meer hardware eisen stellen zodat de software wat beter geoptimaliseerd is voor de hardware?
Heeft het niet te maken dat alle "GUI" gerelateerde taken uitgevoerd worden door 1 thread, dus door 1 core? In dat geval moet dat dus inderdaad geoptimaliseerd worden en hebben extra core's geen bijdrage.
Er worden nu telefoons verkocht met android jelly bean die slechts een single core hebben.
Deze telefoons zijn zeker niet traag, en de meeste werken zelfs soepel en vrij vlot.

het probleem zit'm niet meteen in android, maar in sommige skins.
Samsung heeft toch wel iets mis met zijn touchwiz. Ik heb zelf een Galaxy S2, en met de komst van ICS en Jelly bean is de telefoon er alleen soepeler op geworden (Gingerbread was maar brak). Ik keek zelf wel raar op dat een collega zijn Galaxy S4 haperingen vertoonde terwijl mijn S2 er soepel doorloopt.
dan mag je ook wel een big.Little accu hebben...
En Big-Little hyperthreaded geheugen....
ben meer benieuwd wanneer Samsung hun eigen processoren nu eens weer in grote aantal in hun telefoons gaat stoppen, wat ze zeg maar deden in de tijd van de S2/Note1 en de S3/Note2
Nu heeft de S4 en nu ook weer de Note3 in de grootste markten (Europa en Amerika) volgens mij allemaal de Qualcomm
Hier hadden de Exynos 5250 en 5410 in gemoeten, maar die zijn veel te onzuinig. Als je interne chipdivisie zit te prutsen, dan moet je naar de concurrentie toe. Dat zijn in de praktijk Qualcomm (de telefoons) en Intel (oa de Galaxy Tab 3) geworden. Andere opties zijn er niet echt, Tegra 4 is net zo onzuinig en de Mediatek chipjes zijn te traag.

Wellicht heeft Samsung met de Exynos 5420 samen met de 8-core interconnect bug ook de stroomverbruik problemen opgelost, en dat zou dan de chip zijn die weer interessant wordt voor de Samsung telefoon/tabletdivisie. Op het moment weten alleen de Samsung engineers of dat gaat lukken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 september 2013 18:46]

Maar wat gaat dat doen met de warmte in de telefoon
normaal was het of 4 snelle cores of 4 langzamere zuinige cores
nu krijg je dus 8 cores tegerlijk dus zal de processor wel meer warmte gaan produceren toch ?
Ah eindelijk een vloeiende GUI voor Samsung
Om een vloeiende GUI te krijgen heb je 8 core nodig?..
Een 8 core in een telefoon is niet nodig als je het mij vraagt.. De batterij gaat er ook onder leiden.
Bovendien mogen ze wel een paar aanpassingen maken in de GUI en Touchwiz eens optimaliseren.

[Reactie gewijzigd door Rooted op 10 september 2013 10:30]

"Niet nodig" is wel een stugge bewering. Nog niet zolang geleden zeiden we dat soort dingen ook over consumer PC's.
En dat zeggen we nog steeds: In een consumer PC is geen achtcore, geen zescore en ook geen quadcore nodig.
Een consumer pc, een simpele bak, voldoet een dual core, of bij sommige facebookers die tabs niet sluiten af en toe een quadcore.
Bij PC's die voor aparte taken zoals video/geluidsbewerking, 3D imaging of virtualisatie etc. worden gebruikt zijn ook niet perse 8 cores nodig, alles is afhankelijk van het gebruik, en om alles maar met zoveel mogelijk cores in te pakken zodat iedereen het beste heeft is ook niet echt een oplossing (aangezien de 4960XM nog altijd niet in iedere pc zit, eerder in bijna iedere pc niet...
Hetzelfde vraag ik me af over deze CPU, vier cores voor gewone taken en vier voor zware taken, het klinkt allemaal hartstikke leuk en er kan weer lekker over opgeschept worden aan tafel maar of het een verder nut heeft...
Ja dat zeg je juist: "Een simpele bak". In een simpele telefoon voldoet een dualcore processor, echter is dit een high-end processor voor high-end telefoons. Niet iedereen heeft dat nodig, maar uiteindelijk zijn er altijd mensen die gewoon het snelste van het snelste willen.
Het punt is dat een apparaat simpelweg (bij 99% van het gebruik) niet sneller wordt met meer cores.

Die meer cores ga je alleen merken bij zware belasting door meerdere programma's tegelijkertijd. Aangezien ECHT multitasken op een telefoon vrijwel onmogelijk is en zware belasting Łberhaupt twijfelachtig is als je maar 2GB aan geheugen tot je beschikking hebt, kun je wel stellen dat het volslagen onzinnig is om 8 cores in een telefoon aan het werk te willen hebben.

Hoe gebruik jij je telefoon zodat 8 cores nodig zijn? In het ergste geval is je telefoon draadloos HD aan het streamen naar je TV, ben je gelijktijdig aan het downloaden en speel je ook nog een spelletje. Dat kan mijn S3 ook al met de cores die hij tot zijn beschikking heeft. Daar heb ik niet eens 4 A15 cores voor nodig, nog los van het feit dat het een puur hypothetisch scenario is, want vrijwel niemand doet al die dingen gelijktijdig op zijn telefoon.

De mensen die in de praktijk meer dan 2 (en hooguit 4) snelle cores nodig hebben zijn de komende jaren op 1 hand te tellen.
Maar toch merk je wel degelijk verschil tussen een Exynos 4 dual en een Exynos 4 quad SoC. Zelfde architectuur, 2 extra cores en wat hogere clock snelheden. Dus om nu gelijk te zeggen dat het allemaal nutteloos is lijkt me niet helemaal juist.
De 8 cores in de Exynos Octa SoC zijn er met het oog op energie besparing, vandaar dus de 4 Cortex A7 cores en voor de zwaardere taken zijn er 4 Cortex A15 cores.
Er zit dus wel een goede gedachte achter en ik durf ook te beweren dat Android soepeler loopt op een Quad Cortex A15 SoC dan een Dual Cortex A15 SoC. Dat is waarschijnlijk de schuld van slechte optimalisaties binnen Android zelf maar verschil is zeker merkbaar bij zowel normale als zwaardere taken.
Je moet ook niet vergeten dat deze SoC's veel minder rekenkracht hebben dan x64 Intel/AMD chips. Ik zie ook een toename in de rekenkracht die apps vragen tegenwoordig plus meerder fabrikanten hebben al een manier van multitasken toegevoegd aan hun schil (Samsung, Sony).

[Reactie gewijzigd door steefmek op 10 september 2013 12:20]

Je zegt het zelf al: hogere clocksnelheden. Dat doet veel meer dan een extra core. Daarbij is het de vraag of dat er bij de dual net zoveel aandacht wordt besteed aan het samenspel tussen drivers en SoC als bij de quad. Ook naar de ontwikkeling van de softwaren en optimalisatie van de UI gaat bij een mid-end telefoon natuurlijk minder funding.

Dan kan de quad wel beter presteren, maar dat hoeft niet aan de extra cores te liggen. Of denk jij dat alle 4 de cores vollop aan het werk zijn bij het scrollen tussen je homescreens?

Het Big.Little concept is natuurlijk goed, maar het artikel gaat er nu net om dat Samsung de SoC zo wil gaan aansturen dat alle 8 cores tegelijkertijd aan het werk kunnen. Dat is volslagen belachelijk.
De telefoon hoeft ook niet vol aan het werk te zijn bij het switchen vanhomescreens. Maar hoe meer de gemiddelde kracht van telefoons is hoe mooier en uitgebreider je elk deeltje software kan maken. Zo hadden we in het begin vvan android en ios nog geen 3d games en zijn de 3d games nu al bijna net zo mooi als op de xbox 360 en ps3.

Daarnaast. Waarom zou je geen 8 cores willen hebben? Het is meer snelheid voor hetzelfde geld.
High-end telefoon is helaas marketing.
Je weet wel, dat woordje dat gebruikt wordt om x-aantal euro's extra's te vragen.

Wat je nodig hebt is high-end software. En dat klinkt sjieker dan het is. Meest voorkomende programma's kunnen maar een core aanspreken waardoor MHz belangrijker zijn, en daarnaast knoeit android zelf nog teveel. Android heeft het nog niet helemaal voor mekaar om gebruik te maken van verschillende cores. Is ook niet zo vreemd aangezien er zoveel verschillende processoren zijn. Het OS is daardoor teveel een compromis geworden dat zelfs de Nexus treft. Het eigen product springt er met name uit in de prijsstelling.
Dat is helemaal niet te zeggen. Als de lichte processen op de zuinige kernen kunnen blijven draaien terwijl de A15-kernen een zwaarder proces afhandelen, dan zijn die daar sneller mee klaar wat natuurlijk prettig is voor de gebruiker, maar ook scheelt in het energieverbruik aangezien de processor dan eerder naar idle terug kan schakelen.
totdat een bug het process niet afsluit en je telefoon in een kwartier leeg is... plus dat 8 kernen (veel) meer stroom vraagt van je accu! (je OS zal op langzamere kernen langer nodig hebben dan op snelle, duis ik verwacht vrij weinig energiebesparing)

4 snelle kernen met een geode management erachter had mij meer aangestaan. Hoe veel apps zijn er al multithreaded? (en heeft hier daadwerkelijk profeit van?) individuele cores in en uitschakelen lijkt mij beter! wellicht een core dedicated voor het OS
Om dat te verhelpen kunnen ze beter de Touchwiz-skin aanpassen, dat is namelijk de hoofdoorzaak daarvan. Dit is eigenlijk een workaround die de batterij lekker gaat wegsnoepen.
...en daar zijn dan 8 cores voor nodig...? Lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Met touchwiz wel :+
Offtopic:
Haha das een goeie :Y) .
Ik snap echt niet hoe Samsung dat voorelkaar krijgt. De skin lijkt helemaal niet zwaar. Een skin zoals HTC Sense, zeker de eerdere versies op android 2.3.x etc. waren veel zwaarder en op de wat mindere telefoons draaide dat ook langzamer.

Het irritantste is nog dat je gewoon weet dat het veel sneller kan. Wie kan zich nog de HTC sense (manilla) schil op windows mobile (5-6) herinneren. Een mooie en handige verschijning, maar log. Veel alternative roms boden ook een afgeslankte versie incl sense, maar dan veel sneller.
En dan nog steeds niet met 8 core's, stoppen ze er gewoon nog wat meer functies erin, snapdragon 800 krijgt samsung ook op zijn knieŽn.
Totdat de GUI singlethreaded is en misschien afgehandeld door de GPU.
Kortom: dat de GUI hierdoor sneller wordt is alles behalve zeker.
Wat Android moet doen is prioriteit geven aan GUI-taken. Mijn Nokia N900 (singlecore 600MHz) voelt zo nu en dan qua GUI een stuk sneller aan dan mijn SGS3 (>8x zoveel rekenkracht). Alleen de N900 gebruikt Maemo, een OS wat een stuk robuuster was dan Android.
Dus volgens jou ligt het aan Android?

Nochtans hoor ik genoeg bronnen die claimen dat een cleane android (op pakweg een Nexus 7) gewoon supervlot draait. En dat Samsung-toestellen wel veel vertraging kennen - zie ook reviews: Galaxy Note 10.1: veel potentie, die er niet helemaal uitkomt

Daarin wordt volgende gesteld:
Alle mooie high-end-hardware ten spijt moeten we echter weer concluderen dat, net als bij de Note 10.1, de theoretische rekenkracht niet goed benut wordt. Het was niet al te moeilijk om de tablet te laten zweten en mensen die hun tablet intensief gebruiken zullen daar in de praktijk zeker tegenaan lopen. We zijn geen tablet-engineers, maar het is gewoon niet logisch dat dit met een gebrek aan rekenkracht te maken heeft. Logischer is dat Samsungs TouchWiz-schil veel extra processen op de achtergrond heeft draaien die net even te vaak een cpu-spike veroorzaken, of het systeem vertragen door kortstondig heel veel van de i/o te vragen.
Conclusie is dat TouchWiz gewoon veel en veel te zwaar is.
Ik had een singlecore 600 MHzmHTC Wildfire S, es Android 4.2.2 liep daar prima. Misschien is het Touchwiz schuld als jij de SGS3 langzaam vindt, maar Android kan intussen goed lopen op een langzame CPU.
Nou probeer ik vaak persoonlijke voorbeelden te vermijden, maar ik heb nu drie apparaten in huis die of stock Android (Galaxy Nexus) of een versie van Android draaien die erg dicht bij stock in de buurt komen (Asus TF300 en M301T) en bij deze apparaten is de UI ontzettend soepel en snel. Mijn vader met zijn SGS3 en Samsungs UI klaagt echter vaak over de traagheid in zijn telefoon, dus ik ben redelijk geneigd om te zeggen dat Android zelf niet verantwoordelijk is.
Ik heb eigenlijk nog nooit een niet vloeiende touchwiz interface gezien.....misschien heb je ervaring met maandag morgen telefoontjes van 5 tientjes :P
Ik denk dat jij een heel ander idee hebt van 'vloeiend', de enige vloeiende Touchwiz die ik ooit gezien heb waren custom roms gebaseerd op de originele Samsung software.

Ik heb nog nooit een Samsung apparaat 'out-of-the-box' getroffen dat qua vloeiende UI in de buurt kwam van (bijvoorbeeld) een iPhone 4. En dat zeg ik als fervent Android/Samsung aanhanger.
Wat voor idee van vloeiend heb jij dan?
Wel is een iPhone 5 in je handen vast gehouden, dat is pas vloeiend!!
Ik erger mij groen en scheel over de die stroperige ogende menu's (overdrijf, verschil is er!) en al helemaal wanneer je over schakelt naar een ander app.

Bij mijn Samssung S3, als ik naar de contacten ga, dan duur het soms2 seconden of langer. Bij de iPhone is dat altijd instant. Als ik op de S3 de Dialpad naar voren tover, dan duurt dat ook weel 2 of meer secondens, iPhone instant. De S3 is gewoon constant bezig met geheigen optimalisatie (lees: teweinig werk geheugen) waardoor het steeds op de achtergrond het software moet inladen. Terwijl de iPhone kennelijk dit slimmer mee weet om te gaan.

Ik heb al begrepen dat de S4 op dezen punten niet beter is en zelf ook al geconstateerd.

Moet toegeven, in het begin ergerde ik mij niet zoveel aan, alles was nieuw en zag er practhig uit, maar na een aantal jaren een Android te hebben gehad (Sasmung S2 en de S3), dan wint de iPhone het gewoon qua vloeiendheid.

Ik was in eerste instantie voor een Android gegaan om dat ik de Sanbox systeem op een iOS verafschuw. Maar ervaring had ik opgedaan op een iPad. maar ik zie nu pas dat mijn wensen voor een telefoon totaal anders is dan voor een Tab. Van een Tab verwachte ik meer PC actige eigenschappen, integgenstelling tot een telefoon.

Ik wil vloeien, super vloeiend. Of dat nou een Android is of een Iphone (W8??), maakt mij niets meer uit.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 10 september 2013 12:39]

Da's dan ook niet zo verwonderlijk, Apple ontwerpt alles zelf, en kan alles tot in de puntjes afstemmen. Android moet op ongeveer alles kunnen draaien, en dan geef je een heleboel optimalisaties op voor compatibiliteit. Dat wil niet zeggen dat slordigheden opeens aanvaardbaar worden, maar wel dat het op een fikse achterstand begint.
Zoals je zegt, dat maakt het niet aanvaarbaarder. Het is de keuze van de betreffende fabrikant zelf om een toestel uit te brengen met Android, in plaats van een te optimaliseren eigen besturingssysteem. Ze nemen dat dus voor lief omdat ze denken de wat stroevere UI te kunnen compenseren met andere zaken en eigenschappen.

Persoonlijk vind ik dat ze dat lukt, anders zou ik inmiddels niet aan mijn 3e Android telefoon toe zijn (2e Samsung). Neemt niet weg dat het uitermate vreemd blijft dat sommige customroms wel de soepelheid van een Apple benaderen. Zelfs op mijn Samsung Galaxy S (de eerste dus) had ik een Android 4.0 ROM lopen die stabieler en soepeler was dan elke stock TW-ROM die ik op welke Samsung apparaat dan ook ooit heb gezien. Dan gaat jouw verhaal dus eigenlijk niet meer op. Het kan gewoon wel, als de softwaredevelopers bij o.a. Samsung wat meer energie zouden besteden aan hun ROMS. Sony doet dat al veel beter.
De dialer van Samsung is inderdaad bagger, maar vrij snel op te lossen met bv exdialer. Ik moet zeggen dat ik touchwiz niet zo heel erg traag vind, al heb ik nu een custom rom, het werkte altijd wel vloeiend. Op die dialer na.

En nu is het nog een beta, maar draai ook iOS7 (heb 2 foons) en daar zijn veel delen toch echt minder vloeiend. Maar goed, het is dan ook nog in de beta fase.
touchwiz is niet sloom, klassieke opmerkingen toch :P
Ik ben benieuwd. Ik zag de Teamgee Super8 staan voor $ 299 dollar met de 5410 processor, op een tablet (waar je m.i. toch meer op kunt multitasken) lijkt het met geen onzinnige toevoeging. Voor een telefoon lijkt het mij overkill.
Het grootste voordeel gaat niet zijn dat je 8 cores tegelijk kan draaien, maar dat er heterogeen kan gewerkt worden, wat de batterijtijd ten goede komt.

Voordien waren ofwel de A7 ofwel de A15 cores aan het draaien. Als je aan het "gamen" was, draaide de game op 1 of 2 A15 cores en liep de achtergrondsync via een andere A15 core.
Nu kan deze sync (en andere android processen) lopen via een zuinige A7.
Bovenstaande is interessant voor het gebruik in een telefoon.

Theoretisch zou je dus alle 8 cores kunnen gebruiken, maar in een telefoon is dit minder praktisch vanwege de hitteontwikkeling (De dual core A15 variant in de Nexus 10 bijvoorbeeld gaat al in thermal throttle bij langdurig gelijktijdig gebruik van processoren en GPU).
Misschien dat 8 tegelijk wel kan gebruikt worden in tablets of chromebooks.

[Reactie gewijzigd door awenmaek op 10 september 2013 12:24]

Die dingen zijn natuurlijk niet alleen voor telefoons maar ook voor tablets en adroid pcs bedoeld en wat die 2de groep betreft lijkt het er steeds meer op dat android de nieuwe windows aan t worden is. Er is een tijd geweest dat je naast je tablet gewoonweg nog steeds een pc nodig had om bepaalde simpele zaken voor elkaar te krijgen omdat de programeurs van de apps een tablet als een consuming device zagen.
Zo waren er bv geen torrent clients, of zoiets simpels als unzippers en zelfs een filmpje uploaden die je met je cam had geschoten werkte zo goed als niet. ( om de een of andere belachelijke reden kon ik met mijn samsung galaxy s geen videos groter dan 100 MB uploaden, dr zat gewoon een limiet in de rom gebakken. Ook iets in de browser downloaden, dan unzippen en installeren was er gewoonweg niet bij. Dan moest gewoon de desktop pc gebruikt worden en dan de boel overgezet.

Maar ondertussen kan dat dus allemaal wel. Je download gewoon in dr browser, je hebt dosbox en zelfs een dreamcast emulator, je kunt unrarren, virtualiseren, servers draaien, videos editen, hell ik heb zelfs cubasis met ingebouwde softsynthesizers op mn ipad draaien, een app die trouwens 50 euro kost.

Alleen op een ipad 2 kom je niet verder dan 2 van die softsynths teglijk want daarna gaat je geluid door een gebrek aan processorkracht stotteren. Voor dat soort best zware software is een 8 core dus uitermate geschikt. Cubasis is dus ook pas sinds de ipad 4 beschikbaar en groeit wat functionaliteit bereft mee met updates naarmate er snellere processoren op de markt komen. En nu het allemaal wat sneller kan begint andriod ook langsaam met dat soort muziek en video apps te komen.

Ondertussen heeft acer al 2 touchscreens met een arm soc waar android in draait, dus in weze een all in one pc waar je gewoon een tobo en muis op kan aansluiten. Er komt dus gegarandeerd een tijd dat je gewoon op je android pc zit te 3d modellen en te photoshoppen. Maar dan wel op een monitor met een cradle voor je mobiele telefoon. Ikzelf heb bij wijze van experiment mijn pc een half jaar geleden uitgezet. In t begin moest ie nog wel eens aan voor zoiets simpels als het unzippen van een file, maaar de laaste 4 maanden staat ie stof te happen. Zelfs mijn filmpjes kijk ik tegenwoordig via dlna vanaf mijn mobiel op mijn 32 inch tv. Gamen doe ik op de xbox, maar zelfs daar zie ik met games als deus ex, en xcom graphics produceren die ik een jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. En we zijn nog maar net begonnnen.

[Reactie gewijzigd door verleemen op 10 september 2013 12:57]

Samsung maakte altijd hardware die wel OK was, maar met software (de TouchWiz is daar een voorbeeld van) die de hardware traag maakte.

Neem een willekeurige iPhone met 1 core of een HTC met 2 cores, die lopen (grafisch) soepeler dan een Samsung Galaxy met 4 cores.

Wat Samsung moet doen is het vet wegsnijden, weg met TouchWiz, dan hoef je geen octo core accuvreter te gebruiken!

8 cores in een telefoon, wat zijn ze bij Samsung van plan? Willen ze de nieuwste Toy Story erop gaan renderen ofzo?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True