Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Wetenschappers hebben een armband ontwikkeld die de drager kan opwarmen als het koud is. Op deze wijze kan een persoon individueel verwarmd worden en hoeft bijvoorbeeld de verwarming in huis niet hoger gezet te worden. De armband kan ook koelen.

De bewuste armband is ontwikkeld door wetenschappers van het wetenschappelijke instituut MIT, zo meldt Mashable op basis van informatie die verstrekt is door het ontwikkelteam. De armband wordt op de huid bevestigd en heeft sensoren aan boord om de huidtemperatuur en de omringende luchttemperatuur in de gaten te houden. Mocht die temperatuur te laag zijn, dan kan de armband zijn verwarmingselement aanzetten.

Alhoewel de armband alleen de pols verwarmt, stellen de wetenschappers dat de drager zich in een koude kamer toch warmer voelt. Dat komt omdat het lichaam sterk reageert op lokale temperatuursveranderingen. Daardoor heeft de verwarmde pols een sterkere invloed op de gevoelstemperatuur dan de koudere omgevingstemperatuur, aldus de wetenschappers.

Volgens de makers kan een dergelijke polsband ervoor zorgen dat de verwarming binnenshuis minder hoog hoeft te worden gezet, waardoor bespaard kan worden op de energiekosten. Ook kan een dergelijke persoonlijke verwarming een uitkomst zijn als personen in een huishouden het niet eens kunnen worden over de in te stellen omgevingstemperatuur. Overigens kan de armband ook koelen; gebruikers kunnen instellen of zij het apparaatje willen laten koelen of verwarmen.

Vooralsnog zijn er alleen prototypes ontwikkeld van de bewuste armband. De makers hebben geld gekregen om het concept verder te ontwikkelen. Wanneer een dergelijk apparaat op de markt kan komen, is niet bekend.

Video (federated_f9?isVid=1&isUI=1)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Ik ben zeer benieuwd hoe dit werkelijk ervaren wordt en wat de gevolgen zijn. Enerzijds is het risico van onderkoeling, zoals met alcohol. Je denkt dat je het lekker warm hebt, je vaten worden wijder, maar je koelt wel een stuk sneller af.

Anderzijds heb je mensen met een sterke overreactie op kou, het fenomeen van Raynaud. Als dit die overreactie zou kunnen verminderen desnoods door bv de warmteervaring langzaam aan te passen in plaats van plotseling, zou dat veel schelen.

Het kan ook zijn dat het werkelijk voldoende extra warmte toevoert, en net het verschil kan maken tussen iets te koud en goed op temperatuur, in dat geval is het natuurlijk een mooie oplossing.
men heeft het hier over een toepassing waarbij je de kamertemperatuur lager kunt houden en toch de ervaring van warmte hebt. Een vloerverwarming doet hetzelfde: warme voeten geeft het gevoel van een warme kamer.
Men heeft het niet over over een proefsituatie waar onderkoeling op de loer ligt.
:)
Die dingen bestaan allang, kosten dan geen stroom en zijn tot 100 herbruikbaar als je ze kookt. .

http://www.hengelspullen.nl/nieuws/review.asp?ID=104

http://www.tacklebox.co.u...t-reusable-heat-pack.html

[Reactie gewijzigd door DonkerG op 27 oktober 2013 14:32]

Ben al jaren in het bezit van 2 plastic zakjes met een soort gel erin, en een gebogen rond ijzertje (lijkt op het laatste restje van de lont van een waxinelichtje). Als je dat ijzertje "klikt"ontstaat er een reacti waardoor het gel veranderd in een stevige doch buigzame smurrie waar behoorlijk warmte vanaf komt. Blijft een uurtje heet en daarna moet je hem weer opladen door het zakje in kokend water te leggen tot de inhoud weer een gel is.. Werkt prima in je binnenzak als het koud is
Volgende stap een chip in de hersenen die de persoon laat denken dat hij het warm genoeg heeft?
Warmte heeft echt een functie voor warmbloedige dieren ...

[Reactie gewijzigd door emmerx op 27 oktober 2013 10:51]

Ik vermoed dat het te maken heeft met de slagaderen die bij de pols dicht bij de oppervlakte lopen. Een truc, die naar ik meen in het leger is bedacht, is om alleen de polsen onder een lopende kraan met koud water te houden en je krijgt het kouder omdat je je bloed koelt. Andersom kan ook, je polsen tegen elkaar wrijven als je het koud hebt werkt best goed.
kangoeroes likken hun polsen om hun bloed af te koelen.
Een truc [...] je krijgt het kouder omdat je je bloed koelt.
Maar als je bloed daadwerkelijk koelt dan is het toch geen truc direct? Als in; geen truc die je doet denken dat het kouder is terwijl het dat niet echt is. Dan koel je toch gewoon echt af?
Het is niet bedoeld om jou te laten denken dat je het warm hebt in je nakie op de noordpool. Dit is voor veel kleinere verschillen gemaakt.
Sommige mensen zitten al te miezeren over een paar graden, of vinden een temperatuur die voldoende is voor je lichaam, toch niet voldoende, in dat soort situaties kan dit een voordeel zijn.
Het lijkt me vooral handig in werkomgevingen waar er binnen een kantoor een gemiddeld behaaglijke temperatuur gevoerd wordt. Dat betekent dat een groot deel van de mensen het consequent of te warm of te koud heeft, met als gevolg minder productiviteit.

Als je dus al je werknemers zo'n band kan geven dat ze het net een graadje warmer of kouder kunnen hebben, zodat ze wel behaaglijk kunnen werken, gaat het algemeen welbehagen omhoog plus dus de productiviteit. Ik zou het wel weten als werkgever.

Kortom, in je eigen huis waar je volledig de controle hebt over kleding en warmte lijkt me dit niet zo nuttig. Op kantoor zie ik een gouden toekomst hiervoor.
Bedankt je wel dat als iedere werknemer zo'n armband krijgt dat de werkgever de kachel dan mooi uit laat staan. Scheelt de werkgever weer stookkosten, iedereen kan immers zijn eigen temperatuur nu bepalen :+
Lijkt me aan de ene kant wel handige tool, maar als er bezuinigd moet worden trekken ze de stekker zo uit de cv ketel.
OF je past je kleding aan.
Ja precies. Ik bijvoorbeeld heb het altijd warm en zweet hierdoor meer dan de gemiddelde mens. Misschien voor mij een uitkomst?
Dat wou ik dus net zeggen. Als je gevoelstemperatuur hoger ligt dan je werkelijke temperatuur kan dit erg nare gevolgen hebben.

Mensen hebben een core temperature waar zo bij in de buurt moeten blijven. Dit is niet voor niets.
Yup, maar in een huis van om en nabij de 16-18 graden is waarschijnlijk je lichaamstemperatuur redelijk in orde, en is het juist de gevoelstemperatuur die maakt dat je de verwarming nog even een graadje warmer zet. Dat kan hiermee worden versimpelt; het is per persoon te regelen en een stuk goedkoper.
Daarnaast kan dat apparaatje (als het dat nog niet doet) eenvoudig uitgebreid worden met een functie die de lichaamstemperatuur in de gaten houdt en waarschuwt wanneer die te laag is en/of dan de CV van het huis toch wel een graadje hoger zet.

Daarnaast, zoals al meerdere mensen hieronder hebben gezegd: wanneer dit apparaatje werkt omdat het zich dicht op een slagader bevindt, en daarmee de temperatuur van je bloed aanpast, zal waarschijnlijk je lichaamstemperatuur ook daadwerkelijk veranderen, omdat dat bloed je hele lichaam doorgaat. Ik weet niet of't apparaatje zo werkt, maar dat zou goed mogelijk kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door graey op 27 oktober 2013 16:23]

Ok, klinkt reasonable.

Maar weet je ook hoeveel energie er nodig is om water/bloed 1 graden op te warmen? Dat houd een armband op een batterij niet lang vol, dat kan ik je wel vertellen.
Weet ik inderdaad niet, er gaan nogal wat liters door het lichaam heen, maar dat zou inderdaad even doorgerekend moeten worden. Nou kan het zijn dat een halve graad of een graad warmer bloed al een enorm verschil geeft, gevoelsmatig, en zolang de lichaamstemperatuur verder in het gezonde gebied is, maakt het dan weinig uit... We merken't vanzelf wel.
Volgende stap is gewoon een dikke wille trui.
als je lichaam niet warm genoeg word dan kan je zo veel kleding aan trekken als je wilt, maar het helpt niet.
Ze moeten hier sokken van maken. Als je voeten warm zijn blijft de rest van je lichaam ook makkelijker warm. Daarom hadden veteranen in de winter van WWII graag een paar extra handschoenen bij zich die ze over hun voeten deden.
ik geloof toch dat handen en polsen belangrijker zijn. Napoleon gebruikte jojo's toen ze Rusland binnen vielen.

(nee ze gebruiken die jojo's niet om de vijand aan te vallen.)
Nope, voeten en hoofd zijn de punten waar je op moet richten met eventuele warmte of koeling indien nodig, hier zitten namelijk de "sensoren" die de rest van het lichaam het "gevoel" geven van warmte of verkoeling. Dit werkt op deze punten zeer effectief. Als je bijvoorbeeld tijdens een warme zomerdag "oververhit" raakt, dan is het al voldoende wanneer je koud water over de voeten giet om direct verkoeling te verkrijgen.
Dit gezegd hebbende zou je kunnen stellen dat verwarming van de voeten meer resultaat heeft dan het verwarmen van de pols.

[Reactie gewijzigd door tek2reality op 27 oktober 2013 20:19]

Hier herken ik me helemaal niet in, en ik heb toch best vaak in ijswater gezwommen en in zwemkleding bergen beklommen waar de gevoelstemperatuur onder de -20 graden was.

Vooral met ijswater is het slim om je polsen als laatste in het water te laten zakken, omdat je het anders meteen heel erg koud hebt. Ik heb nog nooit last gehad van de kou aan mijn voeten.
Misschien komt hier het pootjebaden vandaan
Heb eens een wetenschappelijk artikel gelezen (dom: vind de bron niet) dat dit sterk tegenspreekt.
Ten eerste: natuurlijk bepaalt het warmteverlies van het hoofd sterk de gevoelstemperatuur: je verliest ongeveer 15% van je warmte langs je hoofd (tiens, komt overeen met het aandeel huidoppervlak).
Ten tweede: wat meer bepalend is/zou zijn, is het verwarmen of koelen van je (slag)aders. Deze werken gelijkaardig aan waterkoeling in een desktop. Leuk voorbeeld: oren van een olifant.

Als ik oververhit geraak (te hevig gesport, hittegolf), koel ik mijn enkels, polsen of holte van de elleboog. Hier liggen grote aders aan het oppervlak. Als je echt koud water gebruikt, voel je de koude zelfs meegevoerd worden, zoals warm voedsel naar de maag. Echt een bevreemdend gevoel.
waarom namen ze dan geen extra paar sokken mee?
Ik heb het nog even nagekeken in veteran diaries. Waren blijkbaar "jump gloves" van de paratroopers. Zullen dan beter geisoleerd zijn denk ik dan.

Waarom zij geen extra sokken meenamen weet ik niet. Waarschijnlijk werd dat niet uitgegeven. Je krijgt je kit. Misschien 2 paar van alles ofzo en dat is het. Zoek het verder maar uit. We hebben nog 1.6 miljoen amerikaanse enlisted die ook sokken nodig hebben.
Ik heb ooit ergens gelezen dat een mens ongeveer 75W aan warmte produceert (zeg maar een flinke gloeilamp). Dus als je er voor zorgt dat die warmte niet kan ontsnappen dan warm je vanzelf op.
75W is natuurlijk voor iets zo groot als een gloeilamp redelijk wat, en maakt zo'n klein ding (dat voornamelijk bestaat uit gas, ook nog eens) behoorlijk heet. Een mens is een stuk groter en meer solide, dus ik stel me voor dat diezelfde 75W een mens een stuk kouder kan laten dan die gloeilamp...
Dat wattage doet er niet echt toe, als je je goed kleedt en je verliest minder warmte dan je op wekt (of kan wekken) dan warm je dus op. Of dat nou 1 of 100 watt is.
Dan moet je wat eten... Natuurlijk kan je lichaam je op temperatuur krijgen met voldoende isolatie, daar is het voor gemaakt.
In andere culturen kan men zelfs met natte kleren in de letterlijk ijzige kou perfect functioneren.
Het kost wat oefening, maar dan heb je ook wat.

Zo lang e.e.a. maar binnen bepaalde marges blijft, met name de zuurstof en hemoglobine 'trein'.
Dat en je spier controle is belangrijk.
Natuurlijk wel... wanneer minder van je lichaamswarmte kan worden afgegeven aan de lucht en je interne verwarming lekker doorwerkt zul je langzaam maar zeker opwarmen.

edit: Ik zie dat ik niet de enige was die dit opmerkte...

[Reactie gewijzigd door Heightened op 27 oktober 2013 21:27]

maar een glaasje cognaq wel
Alcohol zorgt er juist voor dat je afkoelt. In het begin krijg je het warm, maar achteraf krijg je het nog veel kouder dan voorheen.
Wikipedia zegt:
Geen alcohol geven (alcohol veroorzaakt een vaatverwijding in de huid en in de ledematen en leidt tot een warmer aanvoelende huid maar een lagere kerntemperatuur)
Dat is niet een volgende stap, maar een vorige.
Volgende stap is gewoon een dikke wille trui.
Maar dan moet die trui wel willen ja :-)

Maar een aparte techniek dit, maar als je gewoon simpel een trui aan trek is de kou probleem verholpen, een beetje zinloze uitvinding vind ik.
Deze dingen om je enkels bij 't skiien: geen koude voeten meer!
Met de handen kun je jezelf extreem goed opwarmen of koelen, door de zoveel aders etc die er in de hand zijn. Dit word al best veel gebruikt in sporten. De athleten zijn vele malen efficienter na een goeie koeling. Dus dit gaat echt wel werken, vandaar om de pols. Daar heb je echt geen chip in de hersenen voor nodig... Tenzij jou dat nodig lijkt^

[Reactie gewijzigd door 291608 op 27 oktober 2013 15:26]

Ja zelfs ik, in mijn technorealisme, was nog niet zo ver om dat er bij te betrekken. Gefeliciteerd!

Ik 'voel' er wel wat voor, deze tech.

Dit is een tech die nuttig is. Het helpt je om minder gas te verstoken. Het apparaat helpt je jezelf een beetje voor de gek te houden.

Nu zet ik de verwarming niet snel aan. En nooit boven 18.5, soms 19 graden Celsius. Maar als ik meer kan besparen door dit trucje, dan scheelt dat een stuk klimaat en wat geld.
Mooi idee als armband maar het kan ook best gevaarlijk zijn, met 16 graden in huis zitten en het lekker warm hebben is prima maar als het 10 graden is dan is het weer wat minder. Ook als het heet is en je gaat misschien niet genoeg zweten door een armband als deze kan dat ook best gevaarlijk zijn.

Natuurlijk is dit nog ver weg maar ik denk dat als een armband als deze op de markt komt er toch echt beveiliging ingebouwd moet worden tegen oververhitting en onderkoeling. Al is het maar door een temperatuur sensor in te bouwen en als de temperatuur te laag wordt signaal af te geven dat je het koud hebt en als de temperatuur te hoog is dat het te warm is.
Dit systeem gaat echt niet in staat zijn grote temperatuurverschillen te compenseren. Dit is meer voor mensen die de kachel op 21 graden zetten omdat 19 of 20 graden net niet aangenaam genoeg is.

Wanneer het temperatuurverschil te groot is merkt een mens dat echt wel.

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 27 oktober 2013 15:39]

Dat zou heel goed kunnen al weet ik niet in hoeverre het systeem instaat is het temperatuurgevoel van een mens te manipuleren. Wat ik zeg moet alleen zo gezien worden als het in staat zou zijn onderkoeling op te laten treden zonder het echt te merken net zoals over verhitting wat ik denk dat zelfs makkelijker is.
het is geen magisch apparaat dat je lichaam bedondert, het is gewoon een verwarming/koelingselement dat het bloed dat via de polsen stroomt (dicht bij de oppervlakte) verwarmt/koelt, en dat verwarmde/koele bloed stroomt door je hele lichaam, niets meer wat men ook al vaker doet middels koud/warm waterkraan op de polsen.. het is ook geen wondermiddel, het zal niet meer dan een paar graden kunnen verschillen..
Lijkt mij een simpel peltier element, niet echt hoogstaand wetenschappelijk onderzoek lijkt mij. Zoals Yuregenu al eerder vermeldde, door de slagaderen in de pols kan warmte of kou gemakkelijk gereguleerd worden. Kangaroes doen dat ook door in de warmte te likken aan hun polsen. Door de verdamping van water koelen hun polsen en zo ook het bloed wat er doorheen stroomt.
Dat zou kunnen, maar waarom zou je een peltier element gebruiken om energie te transporteren vanuit de omgeving naar je pols als je die energie ook ter plaatse met een weerstand op kunt wekken.
Dat kan heel eenvoudig met een weerstand echter dan kan je dus niet koelen.
Je hebt gelijk, in de TS staat dat de armband ook kan koelen. Dat gaat niet met een weerstand, maar wel met een peltier.
Een Peltier element verbruikt toch best veel stroom? Als het tenminste een Peltier element is :/
Klopt, maar je hoeft ook niet te koelen naar -20C of te verwarmen naar +60C. In PC's en campingkoelkasten worden ze vaak tot het maximum belast / gebruikt. Ik vermoed dat deze meer genuanceerd regelt (enkele graden verschil ten opzichte van lichaamstemperatuur).
Maar wat zou het verbruik zijn van zo'n ding op je pols?
Goede vraag, dat vraag ik mij ook af. Een meer nog, die vraag zie ik tot nu toe nergens, waar haalt dat ding bij verwarmen z'n energie vandaan? Een batterijtje is gauw leeg en een zware accu meezeulen zie ik ook niet zo zitten.
Op de foto zie ik een Li-ion of Li-polymeer accu zitten (rechtsonder). Tevens maken ze volgens mij gebruik van een Arduino. Ik gok met een stroomverbruik van zo'n 1A (wat wellicht erg laag is ingeschat) dat deze setup zo'n 3 tot 4 uur meegaat.

Je kan de accu natuurlijk op een andere plaats opbergen, in je broekzak bijvoorbeeld. Je blijft alleen wel altijd met een koelblik op je pols rondlopen. Dat lijkt mij niet erg comfortabel. Misschien dat ze in de toekomst dit watergekoeld oplossen door met kleine slangetjes te werken, wederom naar een plek waar het wel beter schikt.

Wat mij persoonlijk handiger lijkt is om een soort hub in de huiskamer te hebben (bijvoorbeeld de luie bank voor de TV ;) ) waar je de stroomvoorziening en sensoren kan aansluiten. Dan zit je al niet meer met je accu en control unit op of aan je lichaam en heb je onbeperkt stroom.

[Reactie gewijzigd door Frank__B op 27 oktober 2013 12:32]

Misleid je met deze armband niet simpelweg de natuurlijke warmtehuishouding van je lichaam? M.a.w. je hebt het in principe nog steeds koud, alleen door lokale opwarming denkt je lichaam dat je het warm hebt. Dit kan nog wel eens voor zeer vervelende situaties gaan zorgen, als je lichaam dus denkt dat jij het heerlijk warm hebt, terwijl het in weze berekoud is.

Als je lichaam op gewone lichaamstemperatuur van +/- 37 graden celsius is, dan voel jij je prima. Echter je lichaamstemperatuur hoeft maar 1 graad naar onder of boven af te wijken en je begint je al ongemakkelijk te voelen. Een paar graden verschil en je bent onderkoeld of hebt last van sterke koorts.

Ik vind het op zich een mooie uitvinding, maar er kleven naar mijn idee nog wel nadelen aan. Dit moet op zijn minst zeer goed worden getest en onderzocht.

[Reactie gewijzigd door WhizzKid-Eddy op 27 oktober 2013 12:17]

Dat heb je toch ook met een winterjas? Je hebt het warm terwijl het ijzig koud is.
Nou nee, een winterjas verwarmt je hele bovenlichaam. Deze armband verwarmt enkel je pols. Dus als je met -20 buiten loopt met deze armband en je lichaam denkt dat het nog gewoon +20 graden is kan je makkelijk onderkoeld raken.
Ik denk niet dat die armband in staat is om je een +20 gevoel te geven bij -20. Zal eerder bij kamertemperaturen zijn.
Een winterjas verwarmt natuurlijk helemaal niets...
Hier: http://web.mit.edu/newsof...ign-competition-1017.html
staat er wat meer over.
Best wel leuk, en ook makkelijk om er zelf mee te experimenteren.
(kijkt in de rommelbak voor een peltier-dingetje, een NTC en een controller)

[Reactie gewijzigd door 83718 op 27 oktober 2013 12:41]

Maar een kachel op je rug binden is ook erg gevaarlijk. En in de zomer een koelkast meedragen ook niet goed.

Doe effe normaal. De bijsluiter of handleiding zal aangeven in welke omstandigheden je dit moet gebruiken en waar niet.

Redeneer dus a.u.b. niet als die lui van Jackass.
Dat omdat een winterjas je wel degelijk isoleert en je lichaamswarmte bijhoudt, terwijl dit toestel eerder een illusie voor je lichaam te misleiden opwekt.

Totaal iets verschillend dus..
Een zippo handwarmer bestaat toch ook al even.

http://www.zippo.com/product.aspx?id=1025148
Klinkt goed! Ben wel benieuwd hoe ze met energie omgaan. Of moet je constant met een kabel vast zitten?