Microsoft voert ook kortingen door op Surface Pro-tablets

Microsoft heeft in een aantal landen een prijsverlaging van 100 dollar doorgevoerd op de Surface Pro-tablets. De forse prijsverlaging volgt kort op kortingen die Microsoft heeft doorgevoerd op de goedkopere Surface RT-tablets.

Volgens The Verge is de prijsdaling van 100 dollar voor zowel de 64GB- als de 128GB-editie van de Surface Pro doorgevoerd in de Verenigde Staten, Canada, Hong Kong en Taiwan. Of er ook in andere landen een soortgelijke korting op de op Windows 8 draaiende tablet zal volgen, is nog niet duidelijk. In Nederland moet voor het 64GB momenteel circa 890 euro worden betaald, terwijl de 128GB-uitvoering bijna 1000 euro kost.

Mogelijk heeft Microsoft de kortingen doorgevoerd om in aanloop naar een 'Surface Pro 2' de bestaande vooraad versneld kwijt te raken. De opvolger zou volgens geruchten mogelijk draaien op een Intel-cpu uit de Haswell-lichting.

Microsoft verlaagde onlangs ook het prijspeil van de Surface RT-tablets. Zo kunnen studenten tijdelijk een Surface RT kopen voor de helft van de prijs. Desondanks heeft Microsoft toegegeven dat de RT-versie van de Surface-serie niet goed verkoopt. Het bedrijf moest zelfs 900 miljoen dollar afschrijven wegens teleurstellende verkoopaantallen.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

04-08-2013 • 17:19

158 Linkedin

Submitter: ben234

Reacties (158)

158
151
106
13
0
10
Wijzig sortering
Tjah, het product is net als de Surface RT gewoon heel erg hoog geprijsd. Waarom Microsoft dit doet is voor mij onbekend. Ik neem aan dat als ze de concurrentie een beetje aan willen kunnen ze hun apparaten zo gunstig mogelijk moeten prijzen.

Gelukkig is het ons wel gelukt de Surface RT gunstig te laten prijzen. Via Surfspot.nl kan je deze tablet bestellen. De prijzen zijn:
210 euro voor de Surface RT
+50 euro voor de touch cover
+80 euro voor de Type cover

De Surface RT's gaan heel erg snel, dus mensen willen wel de Microsoft producten maar vinden ze gewoon te duur.

Voor meer informatie zie het topic: \[24-6 > 30-9] MS Surface RT - Halve Prijs voor studenten

[Reactie gewijzigd door Frozen op 4 augustus 2013 17:41]

Gooi dat ding voor dat geld bij de Dixons, en ik denk dat het wel een aardig succes word :)
Anoniem: 80466
@tspawn5 augustus 2013 09:42
De Surface RT is nu voor 336 euro al vinden bij de zaken van Paradigit.
De studenten zijn voor een speciale deal van 210 euro dus wel goedkoop uit
Dus de Surface RT is te duur maar wel gunstig geprijsd. Je spreekt jezelf nogal tegen. Persoonlijk vind ik de 380 euro waar voor hij nu in de MSStore staat lang niet teveel.
Anoniem: 80466
@Loller15 augustus 2013 09:44
Surface RT voor 336 euro

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 5 augustus 2013 09:44]

Anoniem: 469335
@Frozen4 augustus 2013 19:00
Die prijs lijkt hoog, maar dat valt voor de hardware wel mee. Natuurlijk geeft de gemiddelde consument liever niet meer dan 500 euro uit aan een tablet, maar eerlijkheidshalve is de surface pro wel meer dan alleen een tablet.
tja, is dus een beetje te vergelijken met de HP touchpad, verkocht niet echt toen die voor een normale prijs in de winkel lag, maar iedereen wilde er 1tje toen deze ineens enorm afgeprijsd gedumped werd, toen was die nergens meer te krijgen (helaas)..
Surface RT en de Surface Pro zijn beide zo duur, omdat het OS vreselijk zwaar is en dus hogere eisen qua hardware stelt. Dat is een cruciaal verschil met Android en iOS. Dit is ook de reden waarom mensen in het begin boos waren dat de Surface RT met 32GB in de praktijk maar (ik geloof) 11GB aan vrije ruimte had: De rest was al ingenomen door het OS.

Dat probleem wordt niet effe opgelost door over te stappen op een nieuwe generatie processoren: Windows-tablets zullen substantiëel duurder blijven dan Apple- of Android-tablets voor vergelijkbare prestaties.

En dat komt omdat (1) Microsoft per se Windows wil gebruiken en niet een alternatief OS dat geoptimaliseerd is voor tablets (ok, Windows RT lijkt dat ergens weer wel te zijn, maar is eigenlijk weer 'gewoon' Windows maar dan incompatibel) en (2) Microsoft maakt derderangs software (om Steve Jobs te citeren) dat met plakband en elastiekjes aan elkaar hangt. Daarom heb je ook anno 2013 voor Windows veel zwaardere hardware nodig. En nee, ik ben fan van Microsoft noch Apple.
W RT nam idd te veel opslagruimte in waardoor fabrikanten genoodzaakt waren om 32 GB opslag in hun tablet te stoppen wat de prijs weer omhoog dreef. Ik weet niet of RT nu nog zoveel opslagruimte inneemt. Het zou ook weeral een vd redenen kunnen zijn waarom de prijs hoger is dan Android tablets waarvan de goedkope met 8/16 GB opslag geleverd worden.
Anoniem: 80466
@strompf5 augustus 2013 09:51
Surface RT draait op een tegra 3.
Dat is geen zware processor en ook geen dure processor.
En het probleem dat de harddisk half vol vol staat (16 GB vrije ruimte) kun je deels oplossen door het W8 installatiepakket op een usb stick te zetten en van de harddisk te wissen
Beperkte ruimte is bovendien niet uniek voor de surface maar bijvoorbeeld ook een issue op de galaxy S4 met android erop die ook maar net meer dan de helft van de ruimte vrijheeft 8.8 GB. En die is nog een stuk duurder dan een RT

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 5 augustus 2013 09:52]

Ik blijf nog wel met mijn netbook door rommelen als ik mobiel wil zijn, ik heb software die niet draait op de Surface RT. De Pro vind ik te duur, voor die prijs heb ik liever een ultrabook. Ik wacht inderdaad op Haswell. In feite is mijn phone mijn tablet.

[Reactie gewijzigd door Ome Kor op 4 augustus 2013 17:58]

Het grote probleem van de Windows (RT) 8 tablets die voor de slechte verkopen zorgen, is naar mijn mening te danken aan de napraat maatschappij van deze tijd. In eerste instantie is Windows RT niet goed begrepen en nu heeft de Windows 8 tablet er ook onder te lijden.

Hoe waanzinnig is het eigenlijk dat Microsoft ons de keuze geeft tussen een 'casual' tablet en een full spec tablet? Wie anders doet dat? Vergeet niet dat we hier met de eerste generatie apparaten te maken hebben en dat Microsoft dus een behoorlijke tijd achter ligt op de concurrentie. Alle nieuwe producten zijn 'duur'. Kan iemand de eerste LCD en plasma TV's zich nog herinneren? Die waren ook schreeuwend duur. Daarbij biedt Windows RT een hoop meer opties dan iOS en Android, om over een tablet met volledige Windows 8 nog maar te zwijgen. Met de huidige commerciële techniek is het niet meer dan normaal dat een tablet als de Surface Pro zich bevindt tussen een tablet zoals bijv. een iPad en een Ultrabook.

Het is maar al te makkelijk om te kijken naar de nadelen en iets af te kraken en het lijkt wel of het de orde van de dag is geworden. Afkraken en mee praten met de massa, oh wat leuk. Veel reacties doen mij denken aan het spreekwoord, "Wat de boer niet kent, lust hij niet". In dat opzicht hadden we de eerste iPad ook massaal af kunnen kraken omdat het wat nieuws was. Verrassend genoeg was iedereen zo positief verbaasd dat het product aansloeg bij de media en dus ook de massa. Microsoft heeft geprobeerd er zijn eigen draai aan te geven en naar mij idee met succes. Dat succes blijkt erg betrekkelijk te zijn kijkend naar de cijfers. Het blijkt maar dat het lastig om een plekje te vergaren tussen de gevestigde orde van vandaag de dag.

Microsoft heeft duidelijke steken laten vallen als het gaat om hun product te promoten aan een maatschappij welke zijn/haar mening heeft laten aanpraten door de populistische media.

P.S. Ik bezit een iPad van de eerste generatie en ben nog zoekende naar een nieuwe tablet (met een open mind en eigen mening).
Vergeet niet dat we hier met de eerste generatie apparaten te maken hebben en dat Microsoft dus een behoorlijke tijd achter ligt op de concurrentie. Alle nieuwe producten zijn 'duur'. Kan iemand de eerste LCD en plasma TV's zich nog herinneren?

Sorry, maar dat argument slaat als een tang op een varken. De eerste LCD's en Plasma's waren compleet nieuwe technieken, waar veel R&D is ingestoken. Dit apparaat is niks meer en minder een hybride van al bestaande technieken. Tenzei jij iets unieks weet te noemen, technisch gezien, wat een tablet of een laptop niet kunnen.

Wat mij betreft totaal geen excuus waarom ze dit apparaat duur en exclusief in de markt zetten.
Anoniem: 523575
@Madrox5 augustus 2013 03:16
En dat kan je ook van Apple zeggen, niks nieuws en toch tering duur.
Zo is een iMac vele male duurder dan een Dell XPS 27 en toch kan de Dell XPS 27 veel meer.
En ik heb ze allebei en ik vind de iMac naar mijn mening waardeloos, elk merk heeft een All-in-One(AiO) met touchscreen behalve Apple.
Elk merk heeft een volwaardig W8 (pro) tablet maar Apple niet.
Elk merk heeft een mooie unieke hybrid-laptop en Apple niet.
En toch koopt iedereen een Apple.
En als Microsoft met iets nieuws komt op hun gebied dan vinden mensen het ineens duur.
Naar mijn mening kiezen mensen liever een merk met een te grote ego dan een ander goedkoper merk die hetzelfde en betere dingen bied.
Apple staat voor exclusief, MS veel minder/niet. Ben het echter met je eens, dat Aplle overpriced en overhyped is in sommige kringen. Net als Nespresso of Gilette.

Die verdienen dik geld aan goedkope koffiebonen en mesjes, terwijl het een stuk goedkoper kan. Dan vraag je je wel eens af, waar is de concurentie ? Is er wel concurentie ? Waarom is er geen/amper concurentie, die hetzelfde bied tegen normale prijzen ? hmm....begin toch veel meer vraagtekens te zetten bij "de vrije markt van het westen".

Het laatste wat je zegt is ook waar. Als het duur is moet het haast wel geweldig zijn en als het niet zo duur is, moet het haast wel minder zijn. Dat zit idd ook in de geest van veel mensen. Daar spelen de bedrijven geraffineerd op in, hebben ook de beste mensen in huis met de beste papieren. En zo worden we allemaal speelbal van de marketeers.

De slavernij is afgeschaft. Anno 2013 hebben ze veel betere tools om je aan het werk te houden; meer, meer en meer producten. Een goed burger, consumeert; hoe meer hoe beter. je moet gewoon gelukkig worden van die nieuwe BMW, die Ipad, Flatscreen, Boot, Caravan, twee auto's etc.etc.etc.

Hoe anders is de werkelijkheid....

[Reactie gewijzigd door Madrox op 5 augustus 2013 04:08]

Er is niets exclusiefs aan Apple. Het is de grootste hype ter wereld en enorm veel mensen hebben een Apple product.

Ik zou het mode noemen.
Aplle presenteerd het als exclusief, ze vinden zichzelf geweldig. Blijkbaar delen een hoop consumenten (of slikken) die mening als zoete koek.

Raar dat je het een hype noemt. Dat zou de langstdurende hype ooit zijn. Ook een prestatie, toegegeven.

Zelf zou ik het eerder een virus noemen. Een koortsachtig virus.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 5 augustus 2013 14:43]

Anoniem: 469335
@Madrox5 augustus 2013 17:50
Het erge is dat Apple en de meeste van haar producten wel haast een soort religieuze benadering gebruiken voor hun marketing. Weet je nog de panorama shots op de iPhone? Ze brachten dat alsof het de beste uitvinding sinds gesneden brood was, terwijl een hoop Android telefoons dit al letterlijk jaren kunnen. Hetzelfde geldt voor slow-motion video opnames, iets wat o.a. de Note II van Samsung al tijden kan. Het vervelende is met name de misplaatste arrogantie in hun marketing.

Ook al is er op het vlak van kwaliteit meestal weinig te klagen (hoewel, die camera op de oude iPhone 4 was echt geen volwaardig 720p HD).

Kortom, Apple, love it or hate it. De keuze is aan jou.
Ow dat is simpel; de techniek en het design kunnen me wel bekoren, de prijzen en winstmarges die ze pakken en de arrogantie en misleiding (garantie?) verafschuw ik.

Het laatste wint het van het bekoren en daarom heb ik nul komma nul Apple in huis. Nog nooit gekocht ook.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 6 augustus 2013 00:16]

Anoniem: 469335
@Madrox5 augustus 2013 17:53
De markt is niet heel erg vrij, zo getuigd ook de veto van de Obama-regering in de patentstrijd tussen Apple en Samsung. Eerlijk gezegd hebben beide merken wel een punt, maar als er dan veto's misbruikt worden op Amerikaanse bodem dan is de vrije markt opeens wel heel ver weg.
De napraatcultuur in IT land neemt - in technisch opzicht - wel betreurenswaardige vormen aan.

Ik werk in de IT en van collega's zou je toch enige IT kennis kunnen verwachten. Toch kraakt ongeveer de helft elke Windows versie zonder meer af als zijnde een IT onwaardig product. Als je dan vraagt naar argumenten dan hoor je meestal iets in de trant van "Ja, een vriend van mij had eens Windows ME gekocht en dat was waardeloos".

We leven in een maatschappij waar niet de inhoud of de functionaliteit van een product belangrijk is, maar het uiterlijk en de status die het je geeft. Ik knap af van Apple, maar het is iets wat dat bedrijf erg goed begrepen heeft. Helaas krijgt Microsoft in de media steeds de zwarte piet toegeschoven. Nu is dat in het verleden enkele malen terecht geweest, maar het nadeel is dat ze nu prima producten uitbrengen terwijl ze daar nooit de lof voor ontvangen.

Maar positief denken heb ik geleerd, eenieder aan wiens eisen dit apparaat voldoet krijgt nu een sterk apparaat met een leuke korting! :)
Hoe waanzinnig is het eigenlijk dat Microsoft ons de keuze geeft tussen een 'casual' tablet en een full spec tablet? Wie anders doet dat? Vergeet niet dat we hier met de eerste generatie apparaten te maken hebben en dat Microsoft dus een behoorlijke tijd achter ligt op de concurrentie. Alle nieuwe producten zijn 'duur'.
Microsoft heeft de keuze voor het aanbod van de RT en Pro IMHO gemaakt om een achterstand op het vlak van mobiele apparaten in 1 klap goed te proberen maken, maar ze hebben daar veel bizarre keuzes moeten bij maken. Ze hebben niet alleen geprobeerd van de back-end 1 transparant geheel te maken (livemail/hotmail, skydrive whateve) ze hebben ook geprobeerd te van de front-end 1 uniform geheel te maken, maar dit leidt tot 1 schizofrene bedoening:

Ze hebben W8 een 'app' omgeving proberen geven (metro) en WP8 een 'desktop omgeving' maar beiden falen catastrofaal:

- Niemand wil een app full screen in zijn gezicht op zijn 27"
- Desktop op je Surface RT is zo krakkemikkig omdat het maar half-half werkt (office is beperkt, met je vingers een excel proberen invullen werkt ook niet echt fijn)
- Mobiel met je Surface Pro is ook maar sukkelachtig (zwaar, beperkte batterij duur, duur, click-on tobo is nooit zo goed als een echt laptop tobo)

IOS en Android stellen heel duidelijk de beperking aan hun mobiel OS en de gebruiker weet heel duidelijk waar hij aan toe is. Een gebruiker WIL ook niet meer: werken op de PC, consumeren/consulteren op het mobiele device.

MS had het idee van op een transparante manier een 'werkomgeving' te kunnen bieden op hun verschillende omgevingen maar hebben zowel op de desktop markt als de mobiele markt toegevingen moeten doen waarvan niemand echt gelukkig is...
Een desktop omgeving op WP8? Wut?
Ik vind het eigenlijk even stuitend dat je je eigen mening als feit presenteerd, en als de enige juiste. Ik vind veel van de kritiek op de Surface namelijk terecht. En als dat een populaire mening is, zie ik niet wat daar mis mee is.

Verder bied de RT in mijn beleving alleen maar dramatisch minder opties aan dan een tablet van de concurrent. Tenzij je het gaat hebben over PC features zoals file management en printerkabels. Dat zijn nou juist de dingen waarvoor consumenten naar tablets gevlucht zijn.
Lekker. Heb een maand geleden de duurste gekocht.
Overigens denk ik dat Microsoft er niet slim aan gedaan heeft door ook de RT versie uit te brengen. Heel veel mensen weten het verschil niet en nu gaat de goede PRO versie min of meer ten onder aan de vele slechte reviews van de RT versie. De gemiddelde persoon die ik spreek zegt al meteen ah de Microsoft Surface die is niet zo goed las ik. Leg die maar eens uit dat er een verschil is tussen RT en Pro

[Reactie gewijzigd door ro8in op 4 augustus 2013 17:26]

Veel geruchten in de tijd dat het ARM-vriendelijke Windows werd aangekondigd, richtten zich op het feit dat Microsoft op die manier en een pressiemiddel had tegen de zo-goed-als monopolist Intel en tevens innovatie van het Windows product zou veroorzaken dankzij ARM-tabletproducenten.

Nu Intel als tres rapide bezig is met extreem zuinige processors op x86-technologie gebaseerd die wel goed kunnen functioneren in een tablet, kan Windows zich (nog) beter richten op de immer groeiende tabletmarkt. Zij zien ook wel dat de toekomst op die devices ligt, in plaats van bij de krimpende desktop- en laptopmarkt.

Vanuit dat oogpunt is Windows RT misschien helemaal niet zo'n slechte stap geweest. Het zet je in ieder geval aan het denken.
Floppen, floppen......?
Microsoft rolde een muntje uit om te kijken waar dat heen zou rollen.
Microsofts antwoord op de Android en iOS tablets was tweeledig.
De introductie van WP8 en W8, met het hele nieuwe rand- en cloudgebeuren, niet meerekent.

Enerzijds de RT met iets meer mogelijkheden dan Android en iOS en anderzijds een Pro die alles kan wat een pc kan, en dus ook alle vertrouwde programma`s van je draaien.

Gebleken is dus dat de consument als ze kan kiezen een tablet neemt met alle mogelijkheden die ze al kennen van Windows. (Als ze voor een Windowstablet kiezen)
Het muntje bleef dus op "Pro" liggen.

Ik kan me dus indenken dat het een tegenvaller was voor Ballmer dat de RT niet méér verkocht werd, zijnde een degelijke mooie tablet dat meer kon dan de concurrentie.
Een concurrentie die riep dat hun OS ruim voldeed voor de taken die mensen op een tablet deden.
Hun eigen concurrentie, de Pro, bleek dus eigenlijk wat de mensen zochten en gaf de doodsteek aan de RT.
Maar dat had dus net zo goed omgekeerd kunnen zijn want iedereen was zo tevreden met die andere OS-en met hun "beperkingen". ;)

Voor Microsoft geeft dit duidelijk aan welke kant de consument op wil en zij dus moeten gaan.
Nieuwe generaties Surface`s,, met Haswell processor, bedoeld voor het topsegment, zullen dan waarschijnlijk door hun snelle langdurige uitgebreide mogelijkheden de consument verder aanspreken. (Haswell zorgt naast snelheid voor een aanmerkelijk langere batterijduur.) En zo de andere producenten aansporen om ook met hoogwaardigere tablets voor Windows te komen in het lagere prijssegment..

Gezien de ontwikkelingen rondom W8 en WP8 slaagt MS aardig in het gewijzigde business model en neemt duidelijk het voortouw tov iOS en Android.qua functionaliteiten en rekenkracht binnen een tablet.
Android draait voorlopig niet op desktopprocessoren gezien het eigenlijk niet goed omgaat met meerdere kernen en daarvoor eerst geoptimaliseerd moet worden (of mee bezig is/net is, maar Haswell is voorlopig nog een stap te ver.), en Apple begint nu/binnenkort de nieuwe MacBook Air te leveren met Haswell.

Mooi dat de prijzen in een vroeg stadium omlaag gaan, vóór de nieuwe gelaunched wordt.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 4 augustus 2013 19:40]

Weet ik je ik lees op jaarbasis enorm veel gezever op het internet, maar dit spant toch echt wel de kroon.
Hun eigen concurrentie, de Pro, bleek dus eigenlijk wat de mensen zochten en gaf de doodsteek aan de RT.
Daarom dat ze korting moeten geven om hun voorraad kwijt te kunnen. Zo hard zullen mensen ook wel niet naar die producten hebben gezocht... .

Ik heb net spaghetti gegeten en je probeert dit met zo'n vaart te spinnen dat ik er onpasselijk van begin te worden.
Gezien de ontwikkelingen rondom W8 en WP8 slaagt MS aardig in het gewijzigde business model en neemt duidelijk het voortouw tov iOS en Android.qua functionaliteiten en rekenkracht binnen een tablet.
Want rekenkracht is echt een probleempunt bij tablets. Als mobile developer merk ik er geen jota van, niet in bestaande projecten en ook niet in vragen naar de klanten.

En waarom zou dat ook zijn ? Tablets zijn op zich maar geschikt voor specifieke taken en dat zijn veelal niet de zaken waar je perse een x86 processor voor nodig hebt of veel kracht.

En als je er een toetsenbord begint aan te hangen dan heb je in wezen niet meer dan een laptop en daar schiet je ook geen bal mee op.
Android draait voorlopig niet op desktopprocessoren gezien het eigenlijk niet goed omgaat met meerdere kernen en daarvoor eerst geoptimaliseerd moet worden (of mee bezig is/net is, maar Haswell is voorlopig nog een stap te ver.)
Want de vraag naar tablets met haswell is zo ontzettend groot... . Leef ik nu opeens in lalaland waar Intel het niet moeilijk heeft tegen het ARM geweld in mobile space ?

En dat het niet goed omgaat met meerdere kernen ? Ik heb nog geen problemen ervaren hoor met multithreading op Android. Is zelf de vraag of multicore veel zin heeft omdat het ook maar een echte oplossing is voor een select aantal problemen.

Voortouw inzake functionaliteit, laat mij niet lachen. Microsoft heeft totaal geen flauw benul wat de consumenten wil. Als je denkt dat ze echt gaan vallen voor Excel dan ben je compleet van een andere planeet.
en Apple begint nu/binnenkort de nieuwe MacBook Air te leveren met Haswell.
Een ultrabook is geen tablet, wat een scheve vergelijking. iPads blijven gewoon ARM processors gebruiken.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 4 augustus 2013 20:38]

Dat jouw klanten er niet om vragen is omdat er simpelweg geen windows tablet markt is. Dat zegt helemaal niets over of de consumenten er een willen hebben of niet. Microsoft heeft echter een marketing probleem en door 2 versies PRO en RT uit te brengen hebben ze de consument het niet makkelijk gemaakt.
[...]

Want rekenkracht is echt een probleempunt bij tablets.
Voor bepaalde taken, ja: ARM vs Atom vs full voltage i5 op het gebied van tekenapplicaties.**

(** software speelt daarnaast ook een rol)
Daar ben ik het toch oneens. Windows 8 desktop op een tablet biedt juist veel meer mogelijkheden, waar dat anders nagenoeg onmogelijk zou zijn. Het is ook meteen de pijnlijke oorzaak waarom Windows 8 RT faalt wanneer het niet ook de desktop ervaring biedt zoals op de surface pro.

Als Apple iets meer open-minded zou zijn, dan zou een OSX / iOS hybride OS op een iPad 5/6/7 helemaal niet zo vreemd zijn.

Dat beperkingen aan rekenkracht dicteren wat een consument graag op een tablet zou doen lijkt me bovendien volledig onzin. Mensen willen altijd meer, mooier, beter, sneller etc. Tablets zijn daarin echt geen uitzondering. Vergeet niet dat apps aangepast worden op de hardware en niet andersom. Enige wat meespeelt bij mobiele hardware is dat het binnen bepaalde grenzen zuinig genoeg moet zijn. Iets waar de Surface Pro met een kritische blik maar net aan voldoen kan.
Android draait voorlopig niet op desktopprocessoren gezien het eigenlijk niet goed omgaat met meerdere kernen en daarvoor eerst geoptimaliseerd moet worden (of mee bezig is/net is, maar Haswell is voorlopig nog een stap te ver.)"

Voor beide opmerkingen geldt dat dat niet waar is en hyperthreading wordt zelfs al een tijd lang gebruikt sinds de komst van dual en quad cores.
"Enerzijds de RT met iets meer mogelijkheden dan Android en iOS"
Het kan enkel windows store applicaties draaien en daarnaast een kreupele office. Het kan zeker niet meer dan een iPad en waarschijnlijk ook niet meer dan een Android tablet.
Android en IOS kunnen minder omdat je bij een windows rt gewoon zonder problemen en accesoires eender welke printer/muis/toetsenbord/usb, etc kunt insteken zonder problemen. En je een veel beter file management en backup mogelijkheden en dergelijke. Het heeft eigenlijk alles van windows 8 maar dan zonder de ondersteuning voor oude programma's

Maar aangezien windows rt minder apps heeft kan het voor de gemiddelde consument minder.
Als ik een tablet zou kopen dan zou ik er alles mee willen kunnen. Ik wil er tablet apps op draaien omdat het touchscreen er zo geschikt voor is. Laat dat nu net het probleem zijn dat er te weinig apps zijn voor W RT/W8. Als je een app maakt voor W RT wordt dezelfde app dan tegelijkertijd ook gemaakt voor W8 vraag ik me af? Ik neem aan dat er meer apps die specifiek gemaakt zijn voor een tablet beschikbaar zijn op W RT dan op W8.

Maar thuis zou ik er ook een tb willen aanhangen om te kunnen produceren. De W8 tabletten zijn daar uitermate voor geschikt. Jammer genoeg is de prijs gewoon te hoog. Ik zou maar max. € 500 willen uitgeven aan een tablet. Waar zijn die Atom processors van Intel trouwens gebleven, die zouden de prijs nog wel kunnen drukken. Maakt Intel die niet meer? Er wordt nu gebruikgemaakt van de i5m die de prijs de hoogte in jaagt.
Anoniem: 526305
@Fredi5 augustus 2013 09:13
Zie Asus Vivotab Smart met Intel Atom ~400 euro.
Printers en file management? De massa is nu juist blij dat men van die PC meuk af is. De kracht van de echte tablet is de beperking, dat maakt ze nu juist succesvol. Daarnaast weegt dat totaal niet op in het enorm betere aanbod aan apps voor iOS en Android. Een RT kan in de praktijk vele malen minder dan de concurrentie.
De 'goede' PRO-versie vind ik tegenvallen hoor. Als tablet is het ding gewoon te zwaar, gaat te kort mee op de accu en wordt veel te warm. Ja het is een soort vervanging van een laptop, maar geen tablet, waar Windows RT meer voor bedoeld is.
Anoniem: 469335
@Luuk19834 augustus 2013 18:04
Onzin! De accu gaat zelfs heel lang mee. Als je wifi uit hebt staan en mits je niet continue op de hoogste brightness het scherm gebruikt, gaat de tablet met gemak 10 uur mee. De commentaren dat de Surface Pro hey maar 3 a 4 uur uithoudt is onwaar.

Met het gewicht heb je een punt, alleen voelt de tablet daardoor ook heel stevig en high end aan.
Onzin! De accu gaat zelfs heel lang mee. Als je wifi uit hebt staan en mits je niet continue op de hoogste brightness het scherm gebruikt, gaat de tablet met gemak 10 uur mee. De commentaren dat de Surface Pro hey maar 3 a 4 uur uithoudt is onwaar.
Hier een Surface Pro gebruiker, ex-iPad. De accu is wel degelijk een enorm probleem. 3-4 uur is zonder meer accuraat. Ik kan mijn Surface Pro nog geen halve dag gebruiken zonder hem aan de stroom te moeten hangen. Mijn iPad deed rustig een paar dagen zonder stekker. Ja, de accu is wel degelijk een probleem.

Als je het tenminste met andere tablets vergelijkt..... De Surface Pro is echter helemaal niet te vergelijken met andere tablets. Het gebruik is heel anders en de mogelijkheden zijn oneindig veel groter. Als je de Surface Pro naast een eenvoudige Ultrabook zet dan komt de accu een stuk beter overeen. De functionaliteit ook. En dus is de accu geen probleem.
Wat een voorwaarde, als je wifi uit hebt staan, kom op zeg. Heb je enig idee waar een tablet het meest voor gebruikt wordt?
Daarom wacht ik op de Surface PRO 2, deze zal dubbel zo lang meekunnen waarschijnlijk met de haswell processors en veel minder warm worden.

Hierdoor kan hij ook lichter gemaakt worden. Dus gaat hij stukken beter zijn.
Anoniem: 80466
@manmad5 augustus 2013 09:37
Het is onwaarschijnlijk dat devolgende surface pro dubbel zolang mee zal kunnen. Misschien 6 uur ipv 5 uur.
Toch zal dat vergelijkbaar zijn met de beste ultrabooks en dus prima.
Lekker. Heb een maand geleden de duurste gekocht.
Overigens denk ik dat Microsoft er niet slim aan gedaan heeft door ook de RT versie uit te brengen. Heel veel mensen weten het verschil niet en nu gaat de goede PRO versie min of meer ten onder aan de vele slechte reviews van de RT versie. De gemiddelde persoon die ik spreek zegt al meteen ah de Microsoft Surface die is niet zo goed las ik. Leg die maar eens uit dat er een verschil is tussen RT en Pro
Frankly, ik ben IT'er en ik weet 't verschil niet eens...maar dat is mogelijk omdat mijn windows 8 experiences niet zo heel denderend zijn en daarmee alles van W8 niet echt interessant lijkt.
Sommige zijn zeer onder de indruk van de Pro. Met niet al teveel moeite sluit je zo 3 externe monitoren aan. Hij is snel zat voor zakelijk gebruik. ideaal voor mensen in de buitendienst bijv. Daar zou je van 2 apparaten over kunnen schakelen naar 1. Als eerste zakelijke apparaat gaat het gewoon niet winnen van een standaard 1 uit de dozijn laptop voor 1/3 prijs. Nu kan ik niet kijken bij bedrijven, maar ik neem aan dat er inmiddels geïnvesteerd is iPads. Dan lijkt het me weer niet dat je zomaar weer gaat schakelen.

Ik vind Microsoft goed bezig qua design, mission etc. Het mist alleen een "face" die aan de consument duidelijk maakt waarom we dit in huis moeten halen.

(dit is in mijn ogen de reden dat iPod, iPhone, iPad zo is aangeslagen. Er stond duidelijk iemand op een podium die helemaal opging in het apparaat (waardoor je het bijna ging geloven). Voor elk I apparaat zijn er duidelijke nadelen op te noemen. Toch zijn het verkoopsuccessen. Voor Apple ligt er net zo goed een zware taak als voor Microsoft. Beiden missen een "face".
Dit gaat me op veel kritiek komen te staan, maar ik denk dat Microsoft zijn voormalige succes in Windows verkeerd inschat. Ik gebruik al heel veel jaren Windows en vanaf Windows 7 vind ik het eigenlijk een perfect besturingssysteem. Uiteraard omdat ik het gewend ben, maar ook gewoon omdat het goed is, met een enorme veelzijdigheid in hardware en software. Ik zou het niet willen ruilen.

Tegelijkertijd denk ik dat de massa Windows helemaal niet zo'n geweldig produkt vind, men gebruikt het omdat een alternatief lastig is, en omdat men het na jaren gewend is. Voor een leek is een PC/Windows een aardig complex produkt, met zaken als file management, randapparatuur, PC beheer, beveiligingsproblemen, backups, etc.

Tablets hebben al die nadelen weggenomen, vergeleken met bijvoorbeeld een laptop met Windows. Tablets zijn erg mobiel, starten meteen op, hebben geen/nauwelijks beveiligingsissues, zijn makkelijk te besturen, vergen nauwelijks beheer, zijn altijd snel, upgrades zijn makkelijk of volautomatisch, een file systeem is meestal niet nodig, zijn volledig snoerloos en de batterij gaat lang mee.

De cijfers spreken voor zich: dat is wat mensen willen. Eenvoud, bruikbaarheid. Men wil geen Windows, men wil dat. De denkfout die Microsoft nu maakt, en dan heb ik het echt over de massa dus niet de power users, is om tablets weer in volwaardige PCs te veranderen. De massa wil geen PC. Net zoals mensen ook geen Windows op hun smartphone willen (Windows mobile) of een Windows UI op een tablet (eerdere pogingen van Microsoft).

Ik heb het al vaker gezegd, maar de kracht van een tablet zijn nu juist de beperkingen. Keep it simple.
Die dingen zijn sowieso gewoon te duur voor wat je krijgt.
Anoniem: 523575
@Kimbo725 augustus 2013 03:21
En een iPad 4 128gb is niet duur wil je zeggen, dan betaal ik liever 200 euro meer voor een Surface Pro waar je veel meer op kan dan een iPad.
Dat ligt er nog maar net aan wat je doel is om zoiets te kopen. Veel mensen kopen het voor het simpele consumptieve gebruik. In dat geval is een iPad meer dan voldoende en spaar je toch even 200 euro uit. Daar kan een gemiddeld gezin toch leuke dingen mee doen, anders dan een extra dure tablet/hybride kopen.
Prijs is vaak bepalender dan het product, simpelweg omdat je geld maar 1 keer kunt uitgeven en wel op de plank moet hebben én kunt missen zonder veel consequenties.
In de huidige tijd is dat voor veel gezinnen een stuk minder.
Dat is een kromme vergelijking. Het lijkt zinnig om dezelfde geheugen omvang te kiezen bij de vergelijking, maar in de praktijk slaat het nergens op. Het zijn fundamenteel andere apparaten met een ander gebruik. Bijna niemand zal op een iPad zoveel geheugen willen, nodig hebben, of er dingen mee doen die dat vereisen.
100 euro korting op c.a. 900 euro vind ik nou niet echt een korting waarvan je zegt "wow, ze willen van hun voorraad af", net als bij de Surface RT.

Toch een leuke korting voor de geïnteresseerden .
Prijsverlagingen zijn altijd meegenomen, echter krijg je voor het geld van een Surface RT tablet een traditionele laptop met meer vrijheid en beduidend betere prestaties.

Die Surface (Pro) "tablets" vallen eigenlijk tussen wal en schip; ze zijn te duur om te concurreren met andere tablets en te traag om te concurreren met laptops / ultrabooks.

Dat de RT versie zo laag geprijsd is komt puur omdat Windows RT gigantisch is geflopt; iets dat ik op voorhand al zag aankomen. Maar goed, Microsoft heeft een gok gewaagd en zijn van de spreekwoordelijke koude kermis thuis gekomen. Dat is een risico dat je moet incalculeren als je drastische wijzigingen gaat doorvoeren of met nieuwe apparatuur op de markt komt.

Het kan een top of een flop worden. Dat Microsoft nieuwe dingen probeert valt natuurlijk wat van te zeggen, maar garanties op succes kan niemand je geven.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 4 augustus 2013 18:48]

Prijsverlagingen zijn altijd meegenomen, echter krijg je voor het geld van een Surface RT tablet een traditionele laptop met meer vrijheid en beduidend betere prestaties.
De vrijheid van een traditionele laptop is beduidend minder dan van een tablet. Maar belangrijker; de SurfaceRT is een tablet, geen laptop. Ook niet gemaakt om te concurreren of vergeleken te worden met een laptop.
Die Surface (Pro) "tablets" vallen eigenlijk tussen wal en schip; ze zijn te duur om te concurreren met andere tablets en te traag om te concurreren met laptops / ultrabooks.
Hoezo te traag om te concurreren met Ultrabooks?
- Zelfde processor
- Zelfde geheugen
- Zelfde SSD
- Zelfde prijs
Wat is er nu te traag?


Wat er op dit moment aan het floppen is is het app-aanbod. Er is zo weinig fatsoenlijks aan apps te krijgen dat de tablets simpelweg niet bruikbaar zijn. De apps die er zijn zijn niets anders dan veredelde websites. Hier en daar zit er een pareltje tussen maar die moet je heel goed zoeken.
Vooral de SurfaceRT gaat daar volledig aan ten onder. De Surface Pro kun je nog altijd als ultrabook inzetten maar de SurfaceRT is simpelweg disfunctioneel.
Ehm ja er zit een SSD in maar wel eentje in de categorie ubertraag. Qua de rest van de specs loopt hij aardig mee met een Ultrabook ja, maar de specs van de SSD's zijn om te janken daarbij neemt het OS gewoon te veel ruimte in.
Hoezo is de SSD ubertraag? Het merendeel van de Pro's in Europa heeft een Samsung 830. Dat is lange tijd een van de beste SSD's geweest. Voor desktops zijn er nu betere alternatieven, maar vele ultrabooks bevatten nog steeds kwalitatief mindere SSD's.
Ehm ja er zit een SSD in maar wel eentje in de categorie ubertraag.
Wat een belachelijk verzinsel.
De Samsung SDD uit de Surface pro is juist een supersnelle SSD.
Het is zeldzaam voor ultrabooks om daar zo'n snelle SSD in te vinden als er in de Surface Pro zit.
Inderdaad is de Samsung 830 een prima SSD. Sommige versies schijnen een Micron C400V te hebben, die in de 128GB variant 500MB/s leest en 175MB/s seq, schrijft, wat ook zeker niet slecht is.

Ook is de SSD te vervangen door een ander msata exemplaar als je een beetje handig bent.

http://www.anandtech.com/...-dangerous-but-successful
Hoezo te traag om te concurreren met Ultrabooks?
- Zelfde processor
- Zelfde geheugen
- Zelfde SSD
- Zelfde prijs
Wat is er nu te traag?
Dat wil nog lang niet zeggen dat het allemaal ook evensnel werkt. Als je je hierop blind staart, dan kom je nogal eens bedrogen uit.
Er is nogal wat meer hardware die snelheidsbepalend zijn. Dat bepaalde hardware dezelfde snelheid kan halen, wil nog niet zeggen dat ze dat in deze configuratie ook werkelijk doen.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 7 augustus 2013 01:57]

Wat ben je dan in vrijheid ontnomen op een Surface Pro die je wel hebt op een andere laptop?
Voorbeeldje: Werken met de Surface op schoot in de trein. Die kickstand is mooi, maar geeft maar 1 kijkhoek. En die is lang niet altijd optimaal. En maakt het device in andere omstandigheden instabiel. Het ding kukelt bij elke wissel van je schoot, bij wijze van spreken.

Dat probleem heb je met geen enkele laptop.

Daarnaast zijn de toetsenborden van de meeste laptops beter dan de Surface type,- en tochcovers. Mooie dingen, daar niet van, maar minder handig.

[Reactie gewijzigd door reeboot op 4 augustus 2013 19:07]

Heb je dat zelf in het praktijk getest of maak je gebruik van natte vinger werk? Ik ervaar geen enkele problemen met het typen op mijn schoot met typ/touch cover + Surface RT. Het verhaal over het toetsenbord zie ik ook als een mening als feit gaan gebruiken..

Tevens ervaar ik met mijn laptop of tablet dat een hele lange tijd (rit van 1,5 uur) gewoon niet fijn is om een appraat op je schoot te hebben, daarom heeft de NS ook in de rugleuning plankjes gemaakt waarop je hem kan zetten.
Prijsverlagingen zijn altijd meegenomen, echter krijg je voor het geld van een Surface RT tablet een traditionele laptop met meer vrijheid en beduidend betere prestaties.
Waarom zou de vrijheid van een gebruiker ontnomen worden als hij hiervoor gekozen heeft? Ik wist dat ik applicaties alleen binnen de store kan installeren en niet buiten de store.

Dat je tegenwoordig via een jailbreak ARM apps kan installeren is altijd meegenomen, maar dat meer iets voor tweakers dan voor de gewone consument.

Ontopic:
Ik vind het alleen maar mooi dat er een prijsverlaging is doorgevoerd! Dit brengt weer prijsverlaging met zich mee bij de concurrenten, wat eindelijk weer een voordeel oplevert bij de consument.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 augustus 2013 19:48]

Heb je dat zelf in het praktijk getest of maak je gebruik van natte vinger werk?
Vind dit soort opmerkingen altijd een beetje denigrerend. Alsof je geen kritiek kunt hebben wanneer je wel ervaring hebt met het device. Maar FYI: ik test de Surface al een flink aantal weken voor mijn werk, dus ik put uit eigen ervaring.
Tevens ervaar ik met mijn laptop of tablet dat een hele lange tijd (rit van 1,5 uur) gewoon niet fijn is om een appraat op je schoot te hebben, daarom heeft de NS ook in de rugleuning plankjes gemaakt waarop je hem kan zetten.
Nu reis ik dagelijks per trein. Meestal in een trein waar geen rugplankjes aanwezig zijn, dus ben je tot schootgebruik veroordeeld. Met de eerder genoemde nadelen van de instabiliteit van de surface en zijn kickstand. Maar daar waar die plankjes wel beschikbaar zijn loop je tegen het volgende fenomeen aan. Zowel het plankje als de kickstand zijn niet verstelbaar. Dus moet je je lichaam verstellen voordat je de ideale kijkhoek te pakken hebt. Er is bij de Surface, in tegenstelling tot een laptop, geen andere mogelijkheid. Dit nadeel geldt alleen voor mensen die niet de ideale lichaamsbouw hebben voor het gebruik van een Surface in de trein op een plankje uit de voorgelegen rugleuning. Ik behoor tot die groep.

Laten we het daar dan maar op houden :-D
Vind dit soort opmerkingen altijd een beetje denigrerend. Alsof je geen kritiek kunt hebben wanneer je wel ervaring hebt met het device. Maar FYI: ik test de Surface al een flink aantal weken voor mijn werk, dus ik put uit eigen ervaring.
Daar is niks denigrerend aan. Er zijn veel mensen hier op tweakers die vaak uitspraken maken zonder enige ervaring met het product.

Kan natuurlijk zijn dat de kickstand een probleem kan zijn voor sommige mensen, ik zou daarom altijd eerst een apparaat bij de aankoop testen. Er is tevens ook nog de mogelijkheid om gebruik te maken van de hoesjes net als bij de ipad. Zodoende kan je zelf je kijkhoek bepalen. Als je het dan nog steeds niks vind komt het inderdaad erop neer dat je surface niks voor je is, dit hoeft niet te beteken dat dit voor iedereen betekend.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 augustus 2013 23:25]

Feit is dus gewoon, dat die kickstand een beperking heeft; slechts 1 stand. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Anoniem: 526305
@Madrox5 augustus 2013 09:10
En de andere hebben HELEMAAL geen stand ;)
Dan is de stand van een Surface sowieso een plus.
Samsung XE500 heeft ook niet echt een stand nodig. Die is wel iets minder in specs, maar komt wel met een goede keyboard dock.
Een stand is niet echt een dealmaker, en zeker geen hoge prijs waard.
De Surface pro is relatief veel goedkoper dan zijn directe concurrenten namelijk ultrabooks. Of de stand een geslaagd concept is zal per persoon verschillen, en kun je zo echt geen uitspraak over doen. Waarschijnlijk heb je het zelf nog niet eens gebruikt.
daarom heeft de NS ook in de rugleuning plankjes gemaakt waarop je hem kan zetten.
I call bullshit.

deze plankjes zitten echt niet in de trein voor de laptops.
die zaten er al in toen laptops nog geen gemeengoed waren en je nog mocht roken in de trein
Ik weet niet hoe ik jouw 'net als bij de Surface RT' moet lezen: zoals het er staat, interpreteer ik het als: 'ik vind de korting hier niet indrukwekkend, dat vind ik tevens niet bij de Surface RT'.

In dat geval: de korting bij de Surface RT vond ik weldegelijk indrukwekkend. Ja, je hebt dalijk een 'oud' model, maar wel tegen 50% van de prijs. De 'maar' 100 dollar die je hier als korting krijgt, vind ik inderdaad niet indrukkend genoeg om met deze Surface i.p.v. de Haswell opvolger (waarvan je gewoon weet dat hij komt) genoegen te nemen.

Mocht je echter bedoelen dat de korting op de Surface RT weldegelijk 'boem-sjakalaka-boem' is, dan ben ik het helemaal met je eens ;).
misschien is de surface gewoon te duur. Ik vind 890 euro en zelfs 790 euro voor een tablet behoorlijk veel geld. Het is ook niet echt een bedrag dat een massa markt uitgeeft voor een tablet.

Ik denk dat je eerder aan bedragen onder de 500 euro moet denken voor een beetje massa verkoop van tablet.

Dat windows 8 voor tablets geen succes is heeft denk ik mede te maken met de te hoge prijzen
Jahoor... Waar vind jij een tablet (of een laptop überhaupt) met de volgende specs voor 500 euro?

- Intel i5 1,7Ghz
- 4GB RAM
- SSD die 500MB/s doet
- 10.6" Full HD IPS scherm
- drukgevoelige pen
- microSD lezer
- En meer...
Zelf vind ik de Surface PRO niet echt een tablet met zijn specs. Mijn Asus Vivotab met zijn specs kan je nog wel een tablet noemen, de andere ook. Maar deze Surface heeft een i5 cpu van 1,7 - meer de specs van een laptop. Verder heeft het toestel een full HD scherm, iets dat ik ook nog niet heb gezien op andere W8 tablets (tenzij ik alweer achterloop)

Dus voor deze specs, 100 euro goedkoper vind ik persoonlijk wel netjes.
Zie daar het probleem met de Surface: zelfs Tweakers hebben al moeite om het ding te positioneren. Is het nou een Tablet waarmee je PC-dingen kunt doen, of een PC die ook vrij aardig met touch te bedienen valt. Want: het voor het eerste apparaat wil je geen 1000 euro neertellen, en voor het tweede misschien wel.

Als 'wij' het al niet begrijpen, dan snapt Jan met de Pet er sowieso niks van.
Het is een tablet met de prestaties van een ultra-book.

Als de accuduur ook goed was, was het gewoon de ultieme tablet. Maar daar dit is helaas niet denderen. (Logisch, gezien de krachtige hardware).

De overige Win8 tablets, zijn traditionele tablets... Uitstekende accu duur, maar prestaties op smartphone niveau.

Het is gewoon een tablet, maar dan eentje met zeer high-end hardware. En daar betaal je helaas niet alleen voor in geld, maar ook in accuduur.
Waarom vinden het mensen zo belangrijk om er een naam aan te geven? Is die onbruikbaar omdat er geen naam voor is?

Met de Surface (en vooral de Pro) heeft MS gewoon een compleet nieuwe variant op de huidige mobiele apparaten gegeven.

Dus ik weet niet met wie je "wij" bedoelt, maar ik begrijp heel goed wat de functie is van de Surface Pro, ik begrijp dan ook niet waarom andere dit niet begrijpen, gezien het product toch heel duidelijk is gemaakt.
Kennelijk is het product voor jou heel erg duidelijk, echter voor een hoop mensen totaal niet, is inmiddels gebleken.

Dat is wat ik tracht te betogen, omdat dat het probleem is van de Surface.
Nou en dat is uiteraard een groot deel aan verkopers te danken.
Qua functionaliteit is de surface pro beter dan de android+ios tablets opgeteld. Het nadeel zit hem voorlopig bij de meeste verkopers. Zoals ik al eerder verteld heb, mijn ervaring bij de mediamarkt:
Ik was opzoek naar een tablet met windows 8, gelijk naar een verkoper gegaan om informatie te winnen voor verschillende windows 8 tablets. De eerste reactie: waarom windows8, het is totaal niet te vergelijken met de desktop wat iedereen denkt. (ik dacht dus, jeroen blijf stil)
Ik vroeg waarom niet windows 8? Ja zelf gebruik ik de ipad en dat is momenteel de best verkochte en beste tablet die je kan krijgen. Mijn reactie: oke dus office 2013 etc werkt vlekkeloos? Nee dat niet. Oke dus ik kan normale applicaties installeren zoals op de windows8 tablet? Nee dat niet.

Bij de saturn hetzelfde verhaal, maar dan was de verkoper een android liefhebber..

Leuk en aardig, maar dit zijn momenteel de grootste winkelketens op gebied van wit-bruingoed, de meeste consumenten (ook leeks) gaan naar 1 van deze 2 winkels. Als hun gezegd word geen windows8 te nemen is het wel duidelijk toch?

De strijd tussen ios/android gebruikers is zo groot, dat ze niet eens over windows8 willen beginnen. Dit terwijl windows8 op de tablet een masterpiece is.

Microsoft vind het leuk om grote bedrijven binnen te lopen wanneer er een nieuw Os in aantocht is, dit zouden ze bij ikea's zoals de mediamarkt moeten doen. Het personeel informatie geven over hun product. Wanneer verkopers enthousiast over Windows8 op de tablet gaan praten (dat is wat het ook verdiend) dan zal dat een stuk beter gaan uitpakken.

Wij tweakers weten veelal wat beter is en wat slechter is, wij dienen dus ook eigenlijk wel te weten dat voor thuis gebruik de windows8 de beste momenteel is qua functionaliteit. Wij zouden voor ios of android kiezen omdat wij al een beetje erin vastgenageld zijn en bekend zijn met 1 van deze 2 os'en.

Just my 2 cents
Microsoft heeft dat probleem ook deels zelf veroorzaakt door een win8 RT en win8 pro versie te maken.

RT was gewoon vragen om moeilijkheden. Het windows noemen terwijl je de normale windows applicaties er niet op kan draaien.
Waar is dan je voordeel dat het windows is?
Terwijl je dan vervolgens moet opboxen tegen de gigantische appstores van Apple en Android.
(Ik zou RT niet aanraden voor consumenten. Best leuke tablet, maar veel te weinig apps beschikbaar. En dat is uiteindelijk waar je een tablet voor koopt: voor de apps!)

Vervolgens weten die verkopers van de mediamarkt en saturn helemaal niet dat er een win8 pro tablet bestaat.

Terwijl dat een product is waar wel behoefte aan is.
Ik zou graag een betaalbare tablet willen waar ik mijn vertrouwde windows applicaties kan draaien, zodat ik niet steeds een hele berg slecht werkende apps van android of apple hoeft uit te proberen om vervolgens genoegen te nemen met een net-niet app-je omdat er niks beters te vinden is.

Alleen is de pro daar veel te duur voor. Ik zou die tablet naast mijn desktop willen gebruiken en niet als vervanger voor mijn desktop.

(voor het bedrijfsleven is de pro helemaal ideaal, omdat die tablet als enige tablet in de markt veilig is voor je bedrijfsdata)
Het is eigenlijk heel simpel.
Windows RT is voor minder krachtige hardware. De tablet
Windows 8 PRO is voor de hybrid, de slider en de ultrabook in tablet formfactor of de desktop met touchscreen.

Windows RT is onbegrepen door de verkopers.
Wei het gebruikt heeft zie gelijk dat het de gebruiker meer mogelijkheden geeft dan in iOS of Android.

Windows 8 is is een verhaal apart. Een Touch OS in vol ornaart bedoeld voor een nieuwe generatie hardware. Alleen zij die er klaar voor zijn hoor je niet klagen over het uiterlijk en de start knop.

Voor de rest die vast geroest zit in oude vertrouwde gewoontes bestaat er nog altijd Windows 7

[Reactie gewijzigd door kasuja op 19 augustus 2013 11:09]

Welk probleem? Ik begrijp het probleem niet.

MS heeft de Surface gemaakt omdat zij een andere visie hadden dan wat er op de huidige markt bestond, als het gewoon weer een product was die in een lijn paste, dan had MS niet eens de moeite genomen om hem te maken.

Verder geef jij aan dat 'wij' hier op Tweakers het niet begrijpen. Wat valt er niet te begrijpen? Het is een volwaardige PC in een tablet behuizing met een keyboard die als cover werkt, door de uitklappende standaard is op een laptop achtige manier te gebruiken.
So what dat er nog geen naam is, heb jij een naam nodig dan om het product te begrijpen?

Tevens weet het gros van de mensen ook echt niet wat een ultrabook is, zij zullen dit gewoon een dunne laptop noemen, net zoals ze de Surface Pro als een tablet zullen zien met een leuke cover.
Als MS ergens een fout heeft gemaakt, dan is het de tweedeling van 8 en RT, want veel mensen zullen RT niet begrijpen, maar de Pro met zijn vormgeving en Windows erop, is voor mensen snel genoeg duidelijk.
So what dat er nog geen naam is, heb jij een naam nodig dan om het product te begrijpen?
Ik niet. Ik denk dat ik, net als jij, best begrijp wat MS heeft willen fabriceren, omdat ik mij er in verdiept heb en nou eenmaal in die business zit. Ik constateer slechts dat velen, inclusief een behoorlijk aantal Tweakers hier ter plaatse, dat niet, of deels door hebben.

Dus moet je het positioneren. Omdat een koper wil weten of hij een tablet of een PC koopt. Het verhaal dat het een tablet-PC of een PC-tablet is, is klaarblijkelijk niet helder genoeg.

De verkoopcijfers tonen dat simpelweg aan.
Wat is het nou, begrijp je het wel, of: "Als 'wij' het al niet begrijpen, dan snapt Jan met de Pet er sowieso niks van."

Want nu snap ik en Jan met de pet er niets meer van...

Maargoed los daarvan, klopt je verhaal nog niet.

De verkoopcijfers van de RT zijn slecht, die van de Pro juist niet, met de Pro hadden ze juist problemen met tekorten.
Dit kan je natuurlijk aan veel dingen wijden en je kan argumenteren dat dit niet betekent dat ze daardoor opeens goed verkopen, echter gezien de prijs van het product en het feit dat de 128GB zo boven verwachting verkoopt, doet MS het daarmee beter dan ze hadden verwacht.

De Pro blijft een product die maar voor een beperkte groep aantrekkelijk is, dat heeft niet met labels te maken, het succes van Win8, de kwaliteit van het product of iets dergelijks, maar omdat de groep mensen die 1000 euro betalen voor een tablet om hier x86 software op te draaien, relatief beperkt is, dit maakt het product echter niet minder geslaagd.

Over het PC of tablet verhaal, tja dat staat gewoon los van de Pro, dat heeft er mee te maken dat wij gewend zijn om een ander OS voor onze computer te hebben, dan voor onze telefoons en tablets, mensen moeten nog wennen dat dit in het geval van Windows 8 gewoon 1 en hetzelfde is.
Maar nogmaals, dat staat geheel los van de Pro, want waar Tweakers.net en waar jijzelf een probleem mee heb, is dat je niet weet in welke segment die past, maar dat met alle respect een tekortkoming van jullie, want hij past gewoon in het rijtje hybride systemen waarbij er allerlei verschillende versies zijn met ieder plus en minpunten.

Voor de duidelijkheid, wanneer ik het over hybride systemen heb, dan heb ik het over systemen met uitschuifbaar scherm, draaibaar scherm een uitneembaar scherm en dus ook de Surface met een uitklapbare stand en type cover.
De Surface RT was gewoon veel te duur.
Die koste 150 euro meer dan vergelijkbare android tablets en evenveel als de goedkoopste W8 pro tablets.

En de naam is ook rampzalig. Wat betekent RT ?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 5 augustus 2013 09:21]

Zijn er verkoopcijfers van de Surface Pro bekend dan? Volgens mij verkoopt die aardig goed.
Laat nou die visie nou niet aansluiten op de vraag van de markt. En wat krijg je dan... dit nieuwsbericht dus.
Het is voor de gemiddelde koper vooral *psychologisch* belangrijk om je eventuele aankoop te kunnen categoriseren, bijvoorbeeld zodat je weet (lees: het gevoel hebt) dat het geen vlees-nog-vis-apparaat is dat je gaat kopen.
Gemiddelde koper geeft geen 1000 euro uit aan een tablet of een laptop, de gemiddelde koper hoeft dit product dan ook niet te begrijpen. Verder spreekt het product voor zich, de tablet behuizing met kickstand en toetsenbord als cover met een volwaardige Windows, maakt snel genoeg duidelijk wat het kan enz, mensen kunnen aan de hand van dat snel genoeg begrijpen waar de plus en minpunten zitten, zo niet, dan zijn er verkopers die dat kunnen uitleggen.
Ik denk dat de 1000 euro ook voor een gemiddelde koper geen probleem is zolang de overtuiging maar overgebracht kan worden dat het zowel tablet als laptop is (want dan wordt het omgerekend juist weer een voordelige koop). Maar uit de tegenvallende verkoopcijfers kan je afleiden dat dit verkoopargument kennelijk niet overtuigend (genoeg) is.
Sorry, maar in welke wereld leef jij? Want mensen zijn niet zo snel geneigd om 1000 euro neer te tellen, zeker niet in deze economie.
Dit product bereikt gewoon echt maar een beperkt publiek.

De verkoopcijfers vallen niet tegen, MS had juist moeite met levering van de Pro.
Je laptop, PC of tablet kan altijd aan vervanging toe zijn -of het nou economisch slechte tijden zijn of niet. Zoals ik al zei is die 1000 euro voor iedereen die kan rekenen in theorie wel te doen vanwege het enigszins "2-halen-1-betalen" effect. In theorie, want in de praktijk komt die boodschap niet over.
En voor ieder linkje bestaat een tegenlink: http://www.fool.com/inves...urface-sales-results.aspx

[Reactie gewijzigd door oja op 4 augustus 2013 23:09]

Ook al is mijn laptop of pc aan vervanging toe, dan geef ik er nog niet snel 1000 euro aan uit. zeker niet met de beperkingen die een Convertible heeft ten opzichte van een PC of laptop.
Dit soort devices moet je voor 500 maximaal voor een basismodel op de kop kunnen tikken. Het is nog steeds niets meer dan een toevoeging op je hardware park en echt nog niet volwassen genoeg om de boel te vervangen. Het scherm is echt te klein om goed mee te werken. Wie dit soort devices aanschaft met het idee om pc en laptop te vervangen, is echt in het verkeerde segment aan het zoeken.
En voor ieder linkje bestaat een tegenlink: http://www.fool.com/inves...urface-sales-results.aspx
Heb je je eigen link al eens bekeken? Het bevestigt namelijk dat de surface pro wel een succes is in zijn segment.
Op gebied van verkopers raad ik je aan mijn reactie 2 plaatsen hierboven te lezen. Verkopers kunnen dat dus niet (veelal jongeren van rondom de 16-20 die je wel even vertellen hoe goed android of ios is.).
de gemiddelde koper hoeft dit product dan ook niet te begrijpen.
Tenzij hij het ding echt nodig heeft koopt de 'gemiddelde koper' het dus niet. Omdat hij het niet begrijpt. Zie de verkoopcijfers.

Wanneer is de laatste keer dat jij iets gekocht hebt wat je niet begreep en niet direct nodig had?
Je kan beter vragen wanneer ik voor de laatste keer 1000 euro heb neergelegd voor iets.

Het product is heel goed te begrijpen, alleen het gros wilt gewoon niet eens aan zulke prijzen denken. Of mensen nou voor een laptop of een tablet gaan kijken, in beide gevallen kijken ze vaak niet verder dan 500 euro, 1000 euro is dan ook veelte ver weg.

En de verkoopcijfers zijn helemaal geen probleem, dat betreft de RT, met de Pro hadden ze leveringsproblemen omdat de vraag veel hoger was dan verwacht.
Zeg, dude, je blijft maar komen met die ene link, van een week nadat de *preorders* begonnen voor de Surface Pro, maar dat is allemaal niet zo relevant. Wat uitmaakt is hoe ze het sinds die tijd gedaan hebben, en alle indicaties zijn: knudde.
Je kan beter vragen wanneer ik voor de laatste keer 1000 euro heb neergelegd voor iets.
Nee, dat is geen betere vraag. De vraag was wanneer je voor het laatst iets gekocht had wat je niet begreep, maar wat je wel nodig had. Of dat 1000 euro of meer (of minder) was is totaal irrelevant.
Het is alleen Jammer dat winkels hun personeel niet beter trainen.

De klant die exact weet wat ie wil en zijn research heeft gedaan geen probleem. Dat is denk ik zon beetje iedereen op tweakers.nl Een deel er van heeft in de wnikel nog een moment dat hij graag het product of specifieke onderdelen er van even gedemostreert krijgt.

Bij die demonstratie loopt het vaak mis. Personeel kent het product niet goed genoeg. Weet te weinig van Windows 8 om je daar in dingen te kunnen laten zien. of erger nog. het product boeit ze geen enen reet.

Voor de mensen die geen vooronderzoek hebben gedaan en op het woord van de verkoper uit gaan of de klant die er juist al zoveel mogelijk van af weet maar het product in actie wil zien om over de streep getrokken te worden is dit een ramp. Die krijgen maar wat aangesmeerd of informatie die simpelweg niet waar is.

Veel winkeliers duwen de klant naar een product van eigen voorkeur. Soms uit onwetendheid en vaak uit verkoop target.

Onkunde desinteresse:
Het komt nog regelmatig voor dat wanneer je een verkoper laat uitleggen over een computer hij zelf niet eens weet hoe het werkt. maar wel kritiek hebben. De meerderheid van de verkopers weet net hoe ze een Windows 8 aan krijgen.
Het interesseert ze verder ook niet. ze lullen je net zo makkelijk om naar een windows 7, Android of apple apparaat.

Incentive en verkoop target
En bij sommige winkels is het helemaal erg. Daar heb je kundig personeel maar die hebben een incentive op een product van een bepaald merk. Als ze van dat product een bepaald hoeveelheid verkopen dan krijgen ze een bonus. Target gehaald dan adviseert die zelfde verkoper je een dag later een geheel ander product binnen de zelfde klasse. alsof hij totaal bekeerd is en dat vorige product van de duivel is.

[Reactie gewijzigd door kasuja op 19 augustus 2013 11:19]

Waarom vinden het mensen zo belangrijk om er een naam aan te geven? Is die onbruikbaar omdat er geen naam voor is?
Omdat ze hem dan prijs beter kunnen vergelijken met de concurrenten. Voor een tablet zouden meesten hem veel te duur vinden. Voor een ultrabook waarschijnlijk te onpraktisch / weinig waar voor je geld.

Edit: en met onpraktisch bedoel ik dus dat dit apparaat in vergelijking met echte ultrabooks toch minder presteert en minder mogelijkheden biedt en daarnaast niet bijzonder veel draagbaar is. Zo is het toetsenbord onpraktisch als je wilt werken in een trein of vliegtuig (denk bijv. aan programmeren).

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 4 augustus 2013 20:44]

Je wilt hem met allerlei dingen vergelijken, begrijpelijk als je een nieuw apparaat gaat kopen, maar zo hebben ze allemaal wat.

Voor mensen die op een vaste plek werken, heb je een desktop.
Voor mensen die van plek verwisselen maar wel wat kracht nodig heb, heb je een laptop.
Voor mensen die gewoon simpele dingen willen doen en lekker handzaam, heb je een tablet.

Voor mensen die een handzaam product willen hebben en de optie willen hebben om er ook nog fatsoenlijk op te typen, heb je de Surface Pro.

Stel je is voor, je werkt ergens waarbij het gebruik van een PC essentieel, maar je bent constant in beweging waarbij het gebruik van een laptop te log is, dan is de Surface Pro ideaal, onder 'normale' omstandigheden is het gewoon een tablet met volledige Windows, maar je moet je toch even wat typen dan vind je een plekje en ga je even rustig zitten.

Voor jou kan dit misschien niet aantrekkelijk zijn, maar MS heeft nooit gezegd dat dit een wonderproduct is. Zij zagen het nut van een extra variant, en ik kan het alleen maar eens daarmee zijn.
Voor mensen die een handzaam product willen hebben en de optie willen hebben om er ook nog fatsoenlijk op te typen, heb je de Surface Pro.
En juist dat verhaal weet MS niet aan de man te brengen, blijkt. Los daarvan zijn er nog tal van argumenten tegen dat verhaal in te brengen, want een surface is bijvoorbeeld qua omvang, gewicht en batterijduur niet beter dat een gelijk geprijsde ultrabook. En op de meeste ultrabooks kun je beter typen. En bijna niemand wil een tablet met het gewicht van een ultrabook.
Buiten dat een laptop opzich al niet fijn is om te programmeren, en al helemaal niet in een Nederlandse boemel trein, is dat uiteraard geen argument.
Een ipad4 met 128gb opslag kan je ook niet fijn mee programmeren in de trein (als je uberhaupt kan programmeren op een ipad4 128gb :D), en dan betaal je 800-900 euro voor iets waar je niks mee kan... TOCH word het verkocht, dus daar zit het knelpunt helemaal niet...

Dus als je de surface pro 128gb vergelijkt met de 128gb van andere aanbieders (in dit geval blijft de ipad alleen over) is de surface pro een stuk goedkoper qua prijs/hardware/functionaliteit...

Het toetsenbord is trouwens ook een zeer lekker werkend iets, iets wat ik alleen nog op de asus transformer gezien heb (apple heeft eigenlijk geen 1 goed toetsenbord origineel)

Maar goed in de trein valt sowieso nooit te werken, en in het vliegtuig kijk ik liever een film zodat ik op dat moment vergeet dat ik op een paar km hoogte rondzweef :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 augustus 2013 07:39]

Door een general naam te hebben voor een product, Zoals een Tablet, MP3 Player, TV, enz verhoog je de knowlwedge van een product.

Dus het kan in commercieel oogpunt heel handig zijn om een naam te hebben voor een Windows 8 op een Tablet Like Device.. TLD ;) Gezien het totaal tussen de Tablet en een Laptop instaat maar vaak betere en sterker is dan een Ultrabook.
Waarmee moeten we het vergelijken? Voor zowel een tablet als een laptop is dit extreem duur. Voor deze prijs kan je zowel een iPad als een fatsoenlijke laptop kopen.
Uhm weet je wel hoeveel de ipad4 128gb kost? Ongeveer evenveel..
Je kan zelf wel de voordelen van windows8 tegenover ios opnoemen he? Andersom zijn ze er helaas niet naar mijn weten (ja wat meer spelletjes op ios).
Dus nee dat klopt dus even totaal niet wat je zegt.

Het enige voordeel van ipad -> android tablets is nog altijd de feeling in het os, daar waar die bij ipad soepeler loopt (alleen in os hoor, zodra je een browser/game/app/film opstart merk je het al niet meer).
het enige voordeel van ipad -> windows 8 is uhm, is er niet? Ja behalve dat ipad gebruikers voor de meeste apps hebben moeten betalen en die dus weg zijn bij overstap naar windows8:D

Dit is een heen en weer gooi spelletje die ipad gebruikers never kunnen winnen, het gaat erom dat het voor iedereen bekender moet worden hoe goed windows 8 eigenlijk wel niet is tegenover android/ios tablets. (zelf gebruik ik momenteel de asus tf201 dus daar niet van, maar puur om reden omdat iemand hier op tweakers hem gesealed zeer aantrekkelijk verkocht, ik was opzoek naar een windows8 tablet...)
Klopt, voor het gros van de mensen is dit een volledig onaantrekkelijk product voor deze prijs. Het is voor een beperkte doelgroep, echter heeft dit niets te maken met labeling oid, maar simpelweg met de hoge prijs.

Maarja we gaan ook niet zeggen dat een heftruck geen nut heeft omdat het gros van ons daar nooit in zal rijden, voor bepaalde doeleinden zijn die essentieel.
Nu zal ik niet zeggen dat de Pro's dat zijn, maar ik weet dat sommige bedrijven ongelooflijk blij zijn met de Pro's.
Wat is de functie van de Surface Pro dan?
als een handige tablet voor de zakelijke markt waarmee je wel al je applicaties kunt draaien die je nodig hebt.. in genoeg gevallen handiger dan een laptop/netbook (want IMHO is een netbook gewoon een te kleine laptop)..

Want bv de office die gratis meegeleverd wordt op de Windows RT tablet mag NIET!!! gebruikt worden voor commercieele doeleinden..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 4 augustus 2013 19:05]

Je kunt hem het beste onder de ulrrabooks scharen.
of een nieuw genre creëren: Ultra-tablets :P
Volgens mij is er al enige tijd een heel eenduidige benaming voor dit soort computers: convertibles. De Pro past daarmee in het rijtje HP Eny X2, Lenovo Ideapad Yoga 13, Asus Vivo Tab RT, Dell XPS 12, Fujitsu stylistic Q702 en Acer Iconia Tab W510.

Op zich valt het mij ook wel op dat merken als Dell hun XPS 12 als Ultrabook bestempelen. Dit kan een politieke reden hebben, omdat een Ultrabook momenteel een positieve uitstraling heeft en de computer sec aan de Ultrabook omschrijving voldoet zoals Microsoft die heeft geformuleerd. Convertible daarentegen roept bij mensen vragen op: wat is dat? Is dat ingewikkeld?

Met de term ultrabook doe je de apparaten van een kant geen eer aan, ze kunnen veel meer zijn dan een slimline laptop met SSD. Van de andere kant miscommuniceer je ook, omdat een laptop-ultrabook vaak krachtiger hardware heeft dan deze tablets met docking, wat convertibles in essentie zijn. Het lijkt me wel zo zuiver deze term convertibles te blijven hanteren, omdat ze de koper meer helderheid geven wat het apparaat beoogt te kunnen.

Uit deze prijsverlaging leid ik trouwens wel af dat de verkopen niet hard genoeg gaan. Het aanbieden van de Haswell versie lijkt me voor de doelgroep van deze apparaten een subtiliteit en geen reden om een aankoop uit te stellen. Een toename van performance en battery life zijn voor ons tweakers relevant, het zijn echter geen zaken waar de gemiddelde koper mee bezig zal zijn.

[Reactie gewijzigd door teacup op 4 augustus 2013 21:19]

Anoniem: 460746
@teacup5 augustus 2013 01:44
Je hebt wel een foutje in je lijst: Asus vivotab RT is een arm toestel met Windows RT, je bedoelde zeker de Asus vivobook, die heeft een volwaardige Windows 8 versie met intelprocessor
De Asus Vivotab Smart zal er ongewijfeld worden bedoeld.
Die bevat een atom processor.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 5 augustus 2013 09:15]

Een nieuwe CPU een subtiliteit? Het gigantische voordeel van de Haswell is natuurlijk de connected standby en een langere accuduur. Dit zou mij over de streep trekken om eens te gaan kijken naar een full-blown ultra-tablet...
Anderen vinden het toch echt weer een tablet. Zelf vind ik het geen van beiden en zou het inderdaad, zoals B00m3rang betoogd een nieuw genre kunnen zijn.

Lijkt mij eerlijk gezegd nog niet zo heel onlogisch.

Vraag is wel of 'men' op dat genre zit te wachten, want de signalen daarover zijn niet bepaald gunstig.
De vraag is... is er uberhaupt behoefte en dus "vraag" naar deze nieuwe genre? Ik persoonlijk zelf zie er geen nut in.

Heb een Desktop voor zware zaken. Een goedkoop goedkoop dun laptopje voor onderweg. En een klein 7 inch tabletje die heeeeerlijk licht is en zeer lang mee kan gaan in de trein.

Voor een laptop... is hij te duur. Voor een tablet ook. En het is geen goede tablet omdat hij een slechte batterij heeft, maar tevens ook ontiegelijk zwaar en onhandig is voor een tablet.

De doelgroep voor de PRO is er wel. Maar die is zeer klein. De doelgroep voor de RT is er niet. Want een iPad kan voor dezelfde prijs veel meer(Content Consuming). Of je koopt voor een prikkie de nieuwe Nexus 7 die ook zeer goed is met Full HD.

Ik zie op alle vlakken die tablets een beetje falen... De iPad is stipt op nummer 1 de beste ~10 inch tablet. En mensen met een klein budget en een zeer handzame GOEDE tablet willen gaan voor de Nexus 7.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 5 augustus 2013 14:10]

De Iconia W700 is ook full HD. En kan iets beter werken, met het toetsenbord, op een niet-vlakke ondergrond.
Anoniem: 469335
@ArmEagle5 augustus 2013 08:19
Ja, alleen zijn de totale prestaties een stuk minder. Bovendien kun je een goed usb of Bluetooth keyboard aansluiten op de Surface Pro. Hang er een usb 3.0 hub aan en je kunt er van alles meer mee dan de gemiddelde tablet.

Blijft nog de vraag of mensen het Windows 8 RT gedeelte zullen gebruiken wanneer er niet veel meer apps gaan komen.
Ik heb liever dikke performance in plaats van een energie zuinige chip waardoor je juist inlevert op performance. Die 5 uur batterij duur is voldoende voor onderweg, die paar momenten op kantoor dat ie los gebruik moet kunnen worden of gewoon lekker thuis in bed of op de bank.

Als je er echt mee gaat werken dan sluit je waarschijnlijk nog wat rand apparatuur aan. (dit doen mensen sowieso als als ze vanaf een laptop werken) Dan kan je net zo goed ook de adapter aan sluitenals je een stopcontact in de buurt hebt. Dus gewoon altijd je adapter mee nemen. Voordeel is dat je er dan gelijk een extra USB poort bij krijgt want die zit in de lader verstopt. ;)

De surface PRO IS een ideaal apparaat voor animators en illustrators. Onderweg heb je een complete mobiele studio in tablet vorm. En in de studio connect ik met 1 stekker mijn wacom cintiq, keyboard en opslag allemaal via mini displayport.

Er is niets op de markt dat in de buurt komt van dit apparaat. Het bied tekenaars een mobiele Wacom Cintiq net als een iPad maar dan met een druk gevoelige pen. palm rejection en desktop software.

Het einige apparaat dat beter is is de modbook pro maar die is pas echt te duur met zijn 3000 dollar start prijs.

enkele artiesten die werken met de surface pro:
http://jonathancase.net/m...ace-pro-and-manga-studio/
http://www.penny-arcade.com/2013/02/22/the-ms-surface-pro

Wacom komt de 20 met een antwoord op dit apparaat voor creative pro's.
Nu hopen dat Apple ooit met zo iets komt gericht op creative pro's.

[Reactie gewijzigd door kasuja op 17 augustus 2013 11:04]

ja wat ik veel merk is dat mensen het idd duur vinden voor een tablet/
maar vergeet niet dat een surface echt eeen tablet is . en die prijs is gewoon goed als je die naas de duurdere tablets legt zoals een ipad.
maar de pro versie ziet er dan wel uit en heeft wel de feeling mss van een tablet maar in feite is het gewoon ook een complete pc dus ja in dat opzicht valt de prijs nog mee.
En dat ben ik dus helemaal met jou eens. Het zijn eigenlijk gewoonweg portable all-in-ones.
Waar MS goed aan zou doen is een extreem goedkope variant uit te brengen met de volledige windows8 versie, puur een promotie actie. Verlies kan een bedrijf als MS wel overleven.
Laat ze een cheap surface maken met 32gb opslag,i3, usb, full hd beeld etc etc voor 200-300 euro om het onder de mens te brengen..

ios/android gebruikers weten wat ze met hun os op een tablet kunnen, en vinden het denk ik moeilijk om veel neer te leggen voor een relatief onbekend product, dus kiezen ze voor zekerheid, en dat is een tablet met het os waar ze ervaring mee hebben.
Anoniem: 469335
@style2k5 augustus 2013 08:22
Sowieso gaan die vergelijkingen scheef, een beetje iPad is zo 800 euro. Persoonlijk geef ik dan liever net wat meer uit voor een tablet die net wat meer kan. Ipads zijn niet slecht, maar voor 800 euro veel te beperkt.
Ja de Surface Pro is veel te duur. Niemand wil zoveel geld voor een tablet neerleggen. Ze moeten goedkopere varianten van 16 en 32 GB opslaggeheugen aanbieden zoals de Android tablets, anders gaan ze de prijs nooit omlaag krijgen. Het minimum opslaggeheugen van de Pro is 64 GB, dat drijft de prijs serieus op.

De minimum schermeisen voor een W RT tablet zijn 1366 X 768 pixels, dat is ook te hoog en drijft de prijs op. Zo kun je nooit goedkope tablets aanbieden en daar zitten veel mensen op te wachten.
Op de Pro zit 40 gieg software, daar ga je nooit een 32G versie van zien...
De Surface Pro is juist de goedkoopste ultrabook en ook 1 van de beste! Alleen wordt hij niet zo gepositioneerd. Erg, erg jammer!
Die kortingen zullen nog wel fors op gaan lopen daar deze niet erg in trek zijn.
Ik had wel degelijk zeer hoge interesse, maar...
Een jaar later 100 Euro er af, is voor mij niet meer doorslaggevend,
Gekker nog - laat maar zitten.
Zeker nu MS TechNet gaat opheffen, ga ik steeds minder zien in tijd steken in Microsoft - aangezien zij dat ook niet meer doen in mij....

OffTopic:
Zie mijn Blogs op: http://Savetechnet.com/
:( Wij zijn boos op Microsoft - Heel boos! :(
Anoniem: 382732
5 augustus 2013 09:18
De verantwoordelijk marketeer heeft zeker zijn opleiding niet afgerond. Prijsverlagingen is nooit het antwoord als iets niet succesvol is. Als er prijsoorlogen ontstaan wint uiteindelijk niemand. Kijk alleen maar naar de TV markt die volledig om zeep is geholpen.
Wie zegt dat de Pro niet succesvol is?
Daarnaast is de prijsverlaging (nog) niet in NL.
En staat in de kleine letters dat het een tijdelijke actie van een maand is.
Anoniem: 308695
4 augustus 2013 17:24
100€ zal niet voldoende zijn om het voorgaande model te verkiezen over het nieuwe model
Ligt aan de specs. Je kan niet al een conclusie trekken op dit moment lijkt mij.
Anoniem: 308695
@Narathan4 augustus 2013 20:00
Ook al zou enige verschil een Haswell processor zijn met de vernieuwde HD4400 of HD5000, dan is het al voldoende. Betere accu duur en betere grafische prestaties.
Anoniem: 469335
4 augustus 2013 18:01
Zie daar het probleem met de Surface: zelfs Tweakers hebben al moeite om het ding te positioneren. Is het nou een Tablet waarmee je PC-dingen kunt doen, of een PC die ook vrij aardig met touch te bedienen valt. Want: het voor het eerste apparaat wil je geen 1000 euro neertellen, en voor het tweede misschien wel.

Als 'wij' het al niet begrijpen, dan snapt Jan met de Pet er sowieso niks van.
Dat zegt meer over jou als consument, dan over of mensen iets 'snappen' of niet. Ik heb de Surface Pro nu een week of vier en deze bevalt mij super goed. Het neigt meer naar een laptop en bij intensief gebruik van de desktop modus is het Type cover echt verplichte accessoires. Neemt niet weg dat het met hetzelfde gemak gewoon een tablet is. Ik zie het dan ook niet als een nadelig iets, maar juist een teken van meer veelzijdigheid. Of een Windows 8 tablet voor jou is ligt aan je budget en interesse voor zwaardere desktop apps op zo'n apparaat. Windows is opzich verre van perfect, maar met de Surface Pro heb je een zeer degelijk product met laptop prestaties.
Ik heb een Surface RT en ben er zeer tevreden over,
mooie beeldkwaliteit voor de videos die ik afspeel in het vliegtuig.
Kan er bestanden op opslaan en doorversturen.
Standard, Word, Excel & Powerpoint
Browsen werkt goed.

Dus functie technisch gezien werkt het voor mij werk perfect, gebruik hem dus vooral als ik onderweg ben.

Echter is er een maar. Als je het vergelijkt met de Ipad
Sowieso minder apps maar een echt probleem is toch wel de batterijduur wanneer die op standby staat. Als mijn ipad onder de tafel laat liggen dan kan ik hem na 2 weken gewoon gebruiken. Mijn Surface is na 3 dagen gewoon leeg dit is wel apart.
Dat is ronduit slecht
Snap persoonlijk niet waarom je de tablet graag in standby mode wilt zetten.

Als er iets dodelijk is voor je accu is dat het wel. Natuurlijk geeft dit niet de reden om hier geen gebruik van te maken, maar als hem toch niet zolang gebruikt kan je hem net zo goed uitzetten. Hij is namelijk in 9 seconde opgestart.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee