KLM begint met aanbieden internet tijdens vlucht

Op woensdag vertrekt het eerste KLM-vliegtuig met internet aan boord. Voorlopig gaat het nog om één toestel dat met wifi wordt uitgerust. Als de pilot succesvol blijkt, worden alle lange-afstandsvluchten van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij met internet uitgerust.

wifi in boardDe eerste KLM-vlucht met wifi vertrekt woensdag in de richting van Panama, maar dezelfde Boeing 777-300 zal de komende maanden ook op andere bestemingen worden ingezet, vooral in Azië. Ook de zustermaatschappij van KLM, Air France, zal de komende maanden een proef met een wifi-vliegtuig houden.

Gebruikers mogen de wifi-verbinding gebruiken zodra het vliegtuig een hoogte van zes kilometer heeft bereikt en ze betalen voor toegang 20 euro voor de hele vlucht, of 11 euro voor een uur. Betalen moet met een creditcard. Overigens biedt KLM via wifi gratis toegang tot nieuws, weer, informatie over de bestemming, 'online tijdschriften' en links naar diensten als autoverhuurders aan. De verbinding verloopt via satellietverbindingen. Daardoor is lastig om aan te geven wat de snelheid is die luchtreizigers mogen verwachten, zegt woordvoerder Gedi Schrijver van KLM. "Dat is onder andere afhankelijk van de locatie van het vliegtuig en de weersomstandigheden", aldus Schrijver.

De proef duurt tot eind dit jaar. Het doel van de luchtvaartmaatschappij is om uiteindelijk alle lange-afstandsvluchten met internet uit te rusten, maar de uitrol hangt af van het succes van de pilot. Het succes wordt gemeten aan de reacties van passagiers, maar ook aan het aantal passagiers dat besluit om wifi te gebruiken, aldus woordvoerder Schrijver. Hoe snel andere vliegtuigen met wifi zijn uitgerust als de proef succesvol blijkt, kan Schrijver nog niet zeggen. "Het is een redelijk grote investering, dus daar moeten we even goed naar kijken."

Door Joost Schellevis

Redacteur

29-05-2013 • 11:32

166

Submitter: robvanwalbeek

Reacties (166)

166
161
87
7
0
52
Wijzig sortering
€20 voor de hele vlucht is (voor een long-haul vlucht) nog niet eens compleet onredelijk. Goed werk, maar waarom moest dat zo lang duren vraag ik me dan af.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 22 juli 2024 14:37]

Niet onredelijk? Dat betaal ik voor een hele maand. Vooral die 11 euro per uur is belachelijk. Als je vlucht een uur duurt kan dat internet ook wel wachten, en als je vlucht 10 uur duurt heb je er niks aan.
En dan nog dit:
Betalen moet met een creditcard.
Wie heeft er nou weer een creditcard? In mijn omgeving ken ik er 1.

Het klinkt allemaal behoorlijk fail. Ze kunnen niet eens garanderen dat het werkt. Zo te horen kan het er ook makkelijk uit liggen als het weer te slecht is.
Begrijp wel dat het hier gaat om internet via een sataliet, als je als singe-user €490,- per maand betaald (exclusief de hardware die ook zelf aangeschaft dient te worden).

Dan is de consumentenhardware nog bedoeld om maar te kunnen connecten met één sataliet, is bedoeld om vanuit een stilstaande positie connectie te maken en kost alsnog €382,75 + €3547,72 voor de positioner (deze laatste detecteerd waar de sataliet zit, of je moet het met je blote oog willen zien :P )
daarnaast dient ook nog eens per GB betaald te worden (€11,20 per GB excl. BTW.)


Als je naar zakelijk gebruik gaat kijken. is er een multi-user band nodig, hardware die gschikt is meerdere sessies tegerlijkertijd aan te kunnen vanuit een vliegtuig (die niet bepaald stil staat),
deze zou dus voor een stabiele verbinding ook verbinding dienen te maken met meerdere satalieten, en hoogstwaarschijnlijk dus ook met meerdere aanbieders een contract aan gaan.

de kosten van €20,- voor een vlucht valt dus nog wel mee.
Je komt aardig in de richting, maar je verhaal klopt niet helemaal.

Ik beheer een netwerk met 6 schepen die een soort gelijk sateliet systeem gebruikt.
Voor de antenne installatie alleen al (dan heb ik het dus puur alleen over de schotel en electronica die daar bij komt kijken) Moet je rekenen voor een schip op een 2 a 3 ton (200.00 a 300.000) euro.
Dat spul past niet in een vliegtuig dus mijn aanname is dat de installatie voor een vliegtuig nog wel wat duurder zal uitvallen (ivm gewicht en formaat optimalisatie).

Dan het verkeer, vergeet niet dat je niet op 1 sateliet zit maar moet "roamen", je hebt immers wel wereldwijde dekking nodig.
Dat zijn de serieus dure abonnementjes kan ik u verzekeren.

Wij doen per Mbit ongeveer 50.000 Us dollar per maand per schip, mag je zoveel verstoken als je wilt dat dan weer wel :-)

Kortom 20 euro per vlucht .. ik vind het LANG zo gek nog niet !
Niet onredelijk? Dat betaal ik voor een hele maand. Vooral die 11 euro per uur is belachelijk. Als je vlucht een uur duurt kan dat internet ook wel wachten, en als je vlucht 10 uur duurt heb je er niks aan.
En bij welke satteliet internetprovider is dat?
Wie heeft er nou weer een creditcard? In mijn omgeving ken ik er 1.
Ik snap die aversie van een aantal Tweakers tegen een creditcard niet. Internationaal gezien is het een van de weinige universele betaalmogelijkheden afgezien van cash.

En in mijn vriendenkring heeft 90% een creditcard (en sommige meer dan een). Met andere woorden niet een sterk argument.

Nog een steekhoudende bron erbij:
55% van de consumenten heeft een creditcard.

[Reactie gewijzigd door PolarBear op 22 juli 2024 14:37]

Vergelijken met je thuisverbinding is appels met peren vergelijken. Een vliegtuig heeft nou eenmaal geen glasvezel- of coaxkabel naar een wijkcentrale. Internet via een satteliet is duur, en de investeringen moeten terugverdiend worden.
Het is gewoon een extra service, of die 11 of 20 of 200 euro kost maakt in principe niet uit, het staat je vrij om het wel of niet te betalen.
Bovendien is je standpunt dat je op een vlucht van 10 uur niets aan een uurtje internet hebt ook bullshit, niet iedereen is internetverslaafd. Ik denk dat voor 90% van de reizigers een uurtje genoeg is. Even het weer op de locatie bekijken, files checken, voor de laatste keer je mail checken je facebookstatus bijwerken en je hebt nog een half uur over.
Zucht, sorry maar met zo'n reactie kun je zoiets als ik hieronder schrijf verwachten.

Deze dienst is ook niet bedoeld voor de sloebers die naar Ibiza gaan om te feesten. Deze dienst is bedoeld voor 2 type reizigers.

1: Zakenman die met internet door kan werken tijdens de vlucht. Dit is ZEKER 20 euro waard.

2. Reizigers die meer geld hebben dan jij, en dus ook al snel 1 of meerdere credit cards zullen hebben.

Het wordt alleen ingezet in lange afstands vluchten.
Geloof me, als jij tijdens een vlucht naar Singapore voor 20 euro internet kan gebruiken DAN DOE JE DAT.

Al verwacht ik niet dat dit je snel zal overkomen want even 2 seconden nadenken voordat je een nuttelose reactie schrijft gebaseerd op enkel en alleen jouw eigen beperkte ervaring staat nou niet bepaald garant voor succes in het leven.

Dan nog even over het weer Internet via de sataliet wordt gestoord door wolken/storm etc. Ik neem aan dat het vliegtuig hier minder last van heeft tenzij ze echt direct door een storm vliegen, de rest van de tijd zullen ze hier redelijk overheen gaan en zou dit gewoon redelijk moeten werken. Ik vraag me wel af hoe ze de beweging van het vliegtuig compenseren in het signaal btw. Tegen de tijd dat de satalatie antwoord geeft na een vraag is het bliegtuig volgens mij weer een paar meter verder toch/
Je moet je realiseren dat je voor nieuwe techniek en extra luxe in de luchtvaart in het begin altijd de hoofdprijs betaald. 20 euro is dan zeker een schappelijke prijs, waarmee KLM de mogelijkheid dus niet alleen richt op zakenreizigers.

En wie heeft er nou weer een creditcard :')? Ik denk dat iedereen die op een vlucht zit naar een verre bestemming er wel een bij zich heeft. Zelf zou ik iig niet naar Panama vliegen zonder CC.
Bij norwegian hebben ze ook wifi internet, en daar is het gratis. Vond het op zich wel een fijne service. Heb geen speedtest gedaan, maar whatsappen enzo ging prima. Beetje jammer dat 'premium' KLM daar weer extra geld voor wil hebben. Tijdens start en landing werkt het niet en de beschikbaarheid werd aangekondigd via het luidsprekersysteem.
Ik neem mn creditcard ook altijd mee op reis. Doorgaans is ie niet essentieel, maar vaak wel handig. Mensen die vaak reizen zijn denk ik vaker in bezig van een creditcard dan mensen die dat minder vaak doen, of altijd naar Frankrijk gaan camperen.
Juist voor de Franse peage is de CC een heerlijkheid; feit dat overigens geldt voor alle tolwegen in Oostenrijk, Italië etc. Credit Card erin en doorkarren maar. Maar goed dat is off topic. Was mij niet bewust dat Norwegian het al had. In het nieuws werd het gebracht alsof dit een primeur was. Wellicht is de primeur nu in het feit dat op lange afstanden en boven een oceaan (middels satteliet) gerealiseerd kan worden?
De Peage. Helemaal mee eens! Nooit wachten in een volle rij met cash paupers maar gewoon met de CC! De tolweg in Frankrijk is 1 van de redenen waarom ik een CC aanhoud. Andere redenen zijn het kopen van producten en diensten in het buitenland via internet, autohuur (CC onmisbaar in niet apenlanden) en hotels.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 426269 op 22 juli 2024 14:37]

Binnen de VS had delta dit al in 2009/2010 ergens op de iets langere vluchten(via gogoair),meerdere malen gebruik al van gemaakt,is toch wel handig soms (vooral op zakenreis)
14 dollar voor een dag,en ze hebben ook een maandpakket bv voor als je veel vliegt,dus wel iets goedkoper dan klm,maar wel allemaal boven land (zie hieronder)

[Reactie gewijzigd door mrsar op 22 juli 2024 14:37]

Hou er rekening mee dat je het over twee verschillende systemen hebt. Norwegian vliegt zo te zien alleen binnen Europa (+net erbuiten), terwijl dit toestel van KLM intercontinentaal vliegt.

'Wat maakt dat uit', hoor ik je vragen ;) Heel wat land maakt het uit: waar binnen Europa je het internet prima via grondstations kunt leveren, lukt dat boven de Atlantische oceaan een stuk minder makkelijk. Hoewel het satelliet-internet wordt genoemd, is het dat vaak niet bij regionale providers. Overigens moet ik zeggen dat ik slechts verwacht dat Norwegian het via grondstations doet, zeker weten doe ik het niet.

Extra stukje leesvoer: http://smallbusiness.chro...work-airplanes-26792.html

Edit: wellicht nutteloos, maar voor de duidelijkheid: internet via grondstations is beduidend goedkoper dan via satelliet.

[Reactie gewijzigd door don_jorg op 22 juli 2024 14:37]

Nee hoor, ze gebruiken een sateliet systeem van Row-44. Als het werkt maakt dat voor de passagier verder niet uit natuurlijk.
Wellicht blijft het niet gratis, maar ze hebben wel aangegeven het iig niet duurder te gaan maken dan internet op de grond.
Norwegian heeft aangekondigd tijdens de test periode het gratis te houden, daarna wordt er mogelijk/waarschijnlijk geld voor gevraagd..
Werkte foutloos voor mij. Ook erg tof dat je op het intranet van je vlucht precies kan zien waar je vliegt.
We Are Borg Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat @kozue29 mei 2013 11:41
Dat jouw omgeving slechts 1 iemand heeft met een cc zegt niks. Mensen die veel reizen zullen echt wel een crdit card hebben. En internet aan boord vergelijken met jouw normale internet abo is ook scheef. 20 euro voor onbeperkt internet tijdens een lange vlucht is peanuts, zeker als je kijkt naar de totaalprijs van een vlucht van 10 uur of meer
Het is een kleine moeite een credit card aan te schaffen en als je dat niet wilt neem je gewoon een prepaid credit card die kun je ook gewoon gebruiken.

Ik vind 20 euro voor een vlucht van 10 uur zeker redelijk, als je dan lekker kan internetten tijdens de vlucht ipv. je eigen dood te vervelen is die twee tientjes op een vlucht van honderden euros zeker wel de moeite waard.

Het zullen ook vooral zakelijke gebruikers zijn die dit gaan gebruiken.
Anoniem: 284785 @kozue29 mei 2013 11:42
Wat een gezeur weer.

Wat denk je van mensen die zakelijk vliegen en voor hun werk onderweg een online verbinding nodig hebben? Genoeg mensen hebben een credit card, misschien scholieren niet maar dat is niet de doelgroep.
Hmmm... als ik moest kiezen wat ik thuis laat op reis: credit card of telefoon, dan koos ik echt telefoon. Zonder credit card wil ik niet op reis. Ik ken eigenlijk niemand die er geen heeft.
Wie heeft er nou weer een creditcard? In mijn omgeving ken ik er 1.
Ik ken niemand die de afgelopen jaren een vliegticket heeft geboekt zonder creditcard.


Overigens vind ik het ook aan de hoge kant voor een particulier, maar zakelijk toch schappelijk geprijsd.
Anoniem: 230001 @blackangel29 mei 2013 17:34
Ik betaal 20 euro per jaar voor mijn Visa, valt best mee.
Ik betaal 9 euro per kwartaal voor een ING betaalpakket. Dus eigenlijk betaal ik dan € 18,60 voor de MasterCard die bij dit pakket zit.

Het mooie van dit pakket is de volgende bijkomstigheid: Geen opnamekosten voor pinnen binnen en buiten de eurozone.
(bij andere banken betaal je buiten de eurozone zo 2 euro per opname extra)
Ik denk dat de doelgroep (zakenmensen) wel een creditcard heeft. Voor hun stelt 20 euro ook niets voor, als zij tijdens een vlucht kunnen doorwerken hebben ze het er graag voor over en ze kunnen het toch declareren. Verder heb ik vaak genoeg in zakenhotels gezeten waar ze ook dergelijke bedragen vragen voor een internetverbinding.
Enig idee wat bellen vanuit een vliegtuig kost? Zo'n satelietverbinding is nou eenmaal duur!
Voor 2 tientjes 10+ uur lang een verbinding met het thuisfront (of werk) op een totaalprijs van 500+ euro voor het ticket is zeker niet duur.

Ik vraag me eerder af hoe ze de authenticatie regelen: je wilt natuurlijk en je telefoon, en je tablet, en je laptop kunnen verbinden.
Niet onredelijk? Dat betaal ik voor een hele maand. Vooral die 11 euro per uur is belachelijk. Als je vlucht een uur duurt kan dat internet ook wel wachten, en als je vlucht 10 uur duurt heb je er niks aan.
En dan nog dit:
Waarom zou je er niets aan hebben als je vlucht 10 uur duurt?
Als je in die 10 uur een aantal uurtjes wil internetten dan kan dat gewoon.
Wie heeft er nou weer een creditcard? In mijn omgeving ken ik er 1.
Ik denk dat de doelgroep van dit product er bijna allemaal wel een hebben. Zeker als je veel reist is zo'n ding heel handig. Dat jij maar 1 iemand kent met zo'n ding zegt niets. Het meerendeel van de mensen die ik ken heeft wel een creditcard. En zo'n ding aanvragen stelt ook geen kloot voor tegenwoordig. Dus de 'beperking' dat je met een CC moet betalen stelt weinig voor.
Het klinkt allemaal behoorlijk fail. Ze kunnen niet eens garanderen dat het werkt. Zo te horen kan het er ook makkelijk uit liggen als het weer te slecht is.
Het klinkt zeker niet als een fail. Waarom denk je dat ze deze proef doen? Om erachter te komen of het wel of niet gaat werken. Het is iets heel nieuws, vliegtuigen die uitgerust worden met internet. Daarvoor moet je een installatie hebben die continu verbinding heeft met de satelliet en zorgt dat hij die ook houdt. Dat moet getest worden. En minder ontvangst bij slecht weer is nu eenmaal inherent aan het gebruik van satellieten.
"Wie heeft er nou weer een creditcard? In mijn omgeving ken ik er 1."

Deze services zijn voornamelijk interessant voor zakenlui die in het vliegtuig verder willen kunnen werken. Nagenoeg al deze mensen hebben gewoon een creditcard (danwel van zichzelf, danwel van de zaak). Daarnaast is het zeker niet ongebruikelijk om als volwassene een creditcard op zak te hebben. Niet per se als dagelijks betaalmiddel, maar puur omdat het soms gewoon handig is (bv online aankopen)...
Maar betaal jij voor toegang via meerdere sattelieten? Ik zou de prijs van die installatie alleen al niet willen betalen. Het is een dienst die je meer luxe en comfort bied op de vlucht, daar staat nu eenmaal een prijs tegenover.

En er zijn enorm veel mensen met een cc. Het is niet omdat uw omgeving schrik heeft van die kaart dat dat in heel de wereld zo is. Ik heb er ook 1, voila, nu ken je 2 mensen die er 1 hebben. In sommige landen is een cc het betalingsmiddel bij uitstek en zijn de debitkaarten die bij ons zo populair zijn dan weer een uitzondering.

Ook spreekt men hier wel van CC, maar het zou me niet verbazen dat een debit kaart van Visa ook gewoon zal werken. De reden waarom men voor de grote CC maatschapijen kiest is omdat deze kaarten zowat overal ter wereld worden gebruikt en aanvaard.
a) Waarom zou je er niets aan hebben voor een vlucht van 20 uur?

b) Vrijwel iedereen heeft een creditcard (ik ken maar één persoon die er geen heeft). Er zijn naar schatting zo'n vijf miljard creditcards in omloop, prima als afzetmarkt voor en luchtvaartmaatschappij dus.
Anoniem: 408985 @kozue29 mei 2013 11:50
De meeste mensen die ik ken hebben een credit card hoor. Ik ben student en ik heb een pre-paid mastercard, en die zullen heus ook wel geaccepteerd worden.

En mensen die online aankopen willen doen in het buitenland hebben ook meestal een credit card, want een overschrijving of pc-banking wordt niet overal geaccepteerd.
Ik denk dat de meeste mensen die voor zaken op reis gaan dit gewoon als zakelijke kosten door hun werkgever laten betalen, en dan kan het ze niet zoveel schelen wat het kost. Persoonlijk vind ik 't ook veel geld en zou ik wel even wachten tot ik weer op de grond sta.

Het hebben van een creditcard is helemaal niet zo raar, die zakenmensen hebben er vast en zeker één van de zaak en in bijvoorbeeld de VS heeft iedereen minstens één creditcard (je kunt daar nauwelijks een auto huren of een hotel boeken als je geen creditcard hebt). Dus zo raar en onredelijk is het helemaal niet dat je met een CC moet betalen.
Tja ik heb 3 Credit Cards en ik reis veel (ook voor mijn werk).

Als ik dus tijdens een zakelijke vlucht zou verbinding zou kunnen hebben zou ik gewoon kunnen werken. Dus dan zou ik die 20 euro gewoon betalen via mijn zakelijke creditcard.
wat een gezeik.. voor veel dingen kan je sowieso alleen maar met creditcard betalen. In sommige landen als je iets huurt moet je wel met cc doen.. of als je ergens incheckt. Als je regelmatig op vakantie gaat en ook weleens buiten de EU komt zou ik niet weten hoe zonder te doen. Sowieso niet slim om met maar 1 betaalmogelijkheid op reis te gaan, je kan beter altijd een backup bij de hand hebben
(zo werd mijn bankpas geskimd op dag 2 van een reis van een maand en was mn bankrekening leeg. Pas direct geblokkeerd dus die was onbruikbaar tijdens de reis. Dat geld heb ik 3 maanden later teruggehad. Gelukkig had ik een creditcard.)

Heel goed dit van KLM. 20 euro voor een lange vlucht is een heel goede start.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 22 juli 2024 14:37]

Wie heeft er nou geen creditcard? Dan kom je vast niet vaak buiten Nederland; hoe vaak ik al niet op plekken geweest ben (zelfs in Europa) waar m'n gewone maestro kaart niet werkte.. Zelfs in België wil het nog voorkomen.
In een vliegende jumbojet is alles duurder, omdat het een vliegende jumbojet is. Als ik het me goed herinner was 5 jaar terug een wifi-modem in je huis nog niet eens standaard onderdeel van je internet pakket. Nu hebben we wifi in een vliegende jumbojet, die met een gangetje van 1000km/u je nutteloze facebook updates naar de ruimte schiet. En terug. Want laten we wel wezen, dat is waarschijnlijk het enige wat je ermee gaat doen; als je dringende of werkgerelateerde zaken moest versturen, kon dat altijd al.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 22 juli 2024 14:37]

Niet onredelijk? Dat betaal ik voor een hele maand. Vooral die 11 euro per uur is belachelijk.
Ja, maar jij betaalt niet voor satelliet internet, want in dat geval gaat het om bedragen van een paar duizend per maand en dat dan voor één verbinding.

Vind het wel weer een beetje krom dat je zo een vergelijking probeert te trekken. Je zit een paar km in de lucht in een bak metaal, en communiceert via een andere metalen bak nog hoger in de lucht met de grond. Realizeer je eens even wat daar allemaal speelt voordat je appels met peren gaat vergelijken.

[Reactie gewijzigd door TheBigB86 op 22 juli 2024 14:37]

Als je zoals ik gemiddeld ééns in de maand een retourvlucht maakt, veelal ook naar verre bestemmingen dan heb je écht wel een (meerdere) CC(s). Dat jouw directe omgeving toe kan met iDeal en PIN wil niet zeggen dat de hele wereld dat kan, verbreed je blik eens. En ja, JUIST de mensen die zich op long-haul vluchten begeven zullen een CC op zak hebben.

Op een vlucht van een uurtje of 10 zou ik 't zeker wel overwegen!
@Kozue ik ken ook iemand in mijn omgeving die geen Creditcard heeft maar dat zegt toch weinig.

In Nederland doet men vaak negatief over de CreditCard. Als je gewoon elke maand automatisch laat afschrijven is er niets aan de hand, kost niets extra en is nog verzekerd ook.

Vooral in het buitenland doe ik er alles mee.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 14:37]

wat een gelul, zo'n intercontinentale vlucht kost je 1000 euri voor een retourtje, dus dan boeit 20 euri echt niet. Verder hebben denk ik alle mensen die regelmatig vliegen (en niet 15 zijn en nog op school zitten) tegenwoordig wel minstens 1 credit card. En anders wens ik je veel succes met betalen in het buitenland met je pinpas ;)
Knap dat je zonder creditcard naar het buitenland kunt. Zolang Nederland bij het zelfverzonnen PIN systeem blijft en geen debitcard introduceert, is een creditcard noodzakelijk.
Wij hebben geen zelfverzonnen systeem. PIN draait op Maestro, en dat is internationaal.
Waarom NIET CC, een CC is een internationaal erkend betaalmiddel, en het kost geen drol om er 1tje te hebben. En dat jij er in je omgeving maar 1 kent, zegt niets, misschien dat er wel genoeg mensen zijn die em wel hebben maar niets zeggen.. In mijn omgeving bv heeft bijna iedereen een CC..

Enuh, als je vlucht 10 uur duurt dan kies je toch gewoon voor de 20 euro kostende variant.. wil je maar heel even, dan betaal je de hoofdprijs.. Vindt het helemaal niet gek....

Tja, en zelfs jouw lokale provider kan niet garanderen dat het werkt..
Maar als jij een vlucht van 10 uur kunt betalen, dan kun je die 20 euro meer dan ook wel betalen voor een luxeproduct (want lange afstands vluchten zijn meestal niet goedkoop)..

Enuh, je hoeft niet dit af te nemen.....
Ik heb een credit card, juist voor als het de enige manier is om mee te betalen. :)
Dit klinkt als iemand die niet vaak reist, geen lange vluchten maakt, en niet naar landen gaat waar CC gemeengoed is en PIN onbekend is... Leuk zodat je je eigen mening kan spuwen, maar niet echt on-topic, want KLM biedt hier gewoon een goede dienst aan voor mensen die wel een CC hebben, die wel lange vluchten maken, en die wel een goede reden hebben om te internetten tijdens hun vlucht.
Anoniem: 415197 @kozue29 mei 2013 14:30
Niet onredelijk? Dat betaal ik voor een hele maand. Vooral die 11 euro per uur is belachelijk.
Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat passagiers wifi hotspots opzetten om hun verbinding te delen.
Anoniem: 454153 @kozue29 mei 2013 15:32
In Nederland komt het al minder voor dat mensen (die prive reizen) een creditcard hebben. Als je veel zakelijk reist (waarschijnlijk grootste doelgroep van wifi in vliegtuigen) is een creditcard van het bedrijf veel voorkomend.

Daarnaast zijn niet alleen Nederlanders klanten die met KLM vliegen.
In Nederland associëren mensen snel Debitcard met Maestro en Creditcard met Visa en Mastercard, omdat die het meest voorkomend zijn.

Maestro is van Mastercard, Visa heeft bijvoorbeeld ook Visa Debit die het meest gebruikt worden in bijvoorbeeld GB en Frankrijk, en veel andere landen.

Visa Debit en Maestro in het buitenland kan je op dezelfde manier mee betalen als wat in Nederland vaak word gerelateerd aan een Creditcard. Maar het is een gewone betaalkaart.

Ze bedoelen in andere woorden, een kaart met een 16 cijfer kaart nummer en een secure code (CCV2).

Voorbeeld kaarten:

Nederlandse Maestro: http://i.colnect.net/imag...-quot-Europas-quot--2.jpg

Buitenlandse Maestro: http://www.maestrocard.com/be_nl/images/card.jpg
Visa Debit: https://www.visaentertain...f1c681f88/Debit-card.aspx
Mastercard: http://www.mastercard.com...cts/standard-cc-intro.png
.

[Reactie gewijzigd door Yodocus op 22 juli 2024 14:37]

Jij hebt echt geen satelietverbinding
Anoniem: 426269 @kozue29 mei 2013 17:41
"en als je vlucht 10 uur duurt heb je er niks aan."

Excuise me? Dat scheelt me meer dan een dag werk!

"Wie heeft er nou weer een creditcard? In mijn omgeving ken ik er 1."

In mijn omgeving ken ik er niet 1 die er geen heeft...
http://www.dailymotion.co...nobody-i_fun#.UaZrcUD0F48

Het hele stuk is mooi, maar specifiek voor iedereen die dit te duur en onzin vindt vanaf 3:53.

Je internet verbinding thuis is nogal even wat anders dan een wifi verbinding aan boord van een vliegtuig. In de luchtvaart is alles een factor 100 duurder, alleen de schroefjes al, laat staat de apparatuur om dit mogelijk te maken.

Ik denk dat 20 euro een schappelijke prijs is, zeker voor de doelgroep.

[Reactie gewijzigd door Klassenoudste op 22 juli 2024 14:37]

Serieus, hoe vlieg je dan? Aangezien je niet eens zonder CC kan boeken. En zonder CC naar het buiteland? Dan ben je wel erg kortzichtig en niet echt wereldkundig.
je kan gewoon zonder CC een vlucht boeken hoor. En zonder cc naar het buitenland kan ook gewoon. iig binnen europa.
Anoniem: 444402 @boto29 mei 2013 12:43
Ook buiten Europa.. Ben op 4 continenten geweest, nooit geen cc gehad, geloof heilig in cash want dat accepteren ze overal, en als er meer nodig is via bank2bank of western union. Een cc heb je niet nodig in ieder geval.
Probeer jij maar eens in sommige landen een hotelkamer of auto te huren zonder CC. De CC wordt regelmatig als reservering/borg gebruikt. In de VS is de CC wat hier in Nederland pinnen is.

Waarom Nederlanders er zo'n aversie tegen hebben is mij altijd een beetje een raadsel geweest. Het is gewoon een wereldwijd geaccepteerd en veilig (verzekerd) betaalmiddel. Een stuk veiliger dan de onverzekerde debet-cards (PIN) zoals wij die gewend zijn.

Deze discussie over het nut van een CC laait iedere keer weer op als er een (internationale) dienst geintroduceerd wordt waar je een creditcard voor nodig hebt. Misschien is dat juist de reden waarom het WEL aan te raden is er eentje te nemen ipv je er tegen te blijven afzetten ;)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 22 juli 2024 14:37]

Anoniem: 395895 @Bosmonster29 mei 2013 13:39
Hotel accepteert net zo goed cash, of ze het leuk vinden is een ander verhaal.
Auto huren met cash is ook gewoon een optie, echter is het dan dat de autoverhuurder/hotelmanager gaat denken dat je shit te verbergen hebt.

Je kan ook als je op reis gaat naar een land als amerika een tijdelijke reisCC aanvragen als het goed is dus kom je ook niet met zo'n probleem te zitten.
Daarbij heb je ook nog traveler cheques die ook altijd verzekerd zijn en dekt ook veel
Compleet off-topic (sorry daarvoor)
Maar ONZIN beste man.

Bij een standaard hotel (dus uitzonderingen daargelaten) verschaf je bij een boeking (reservering) je creditcard gegevens dit is om het hotel in staat te stellen dat als je niet komt je toch te laten betalen voor de kamer (of in ieder geval de eerste nacht).
Cash accepteren van iemand die niet komt is nogal lastig.

Huur auto's zonder credit card ook BS, misschien in Nederland maar als buitenlander moet je als borg je creditcard gegevens geven, beter nog ik heb al vaak 2 verschillende CC's moeten laten zien om een wat duurdere auto mee te krijgen.

Betalen kan cash altijd, maar je zult in beide gevallen 99 van de 100 keer je CC gegevens als borg moeten geven.

Ik reis +\- 200 dagen per jaar voor mijn werk, en dat al ruim 10 jaar ik mag toch wel uit wat ervaring spreken.

On topic.
20 euro voor vluchten naar Azie, die al snel 12 uur duren vind ik echt een prima deal ! Zakelijk kan ik hem gewoon declareren maar ook prive heb ik er geen enkele moeite mee om voor lange vluchten dit te betalen.
Jammer dat KLM het maar in 1 vliegtuig aanbied, en ik vrees ook wel voor het gedoe wat er gaat komen als het niet werkt.

Zeker als je kijkt dat men aan boord totaal niets anders kan dan de boel maar helemaal resetten als het entertainment systeem niet lekker werkt op een paar stoelen.
Zit meteen de hele kist weer 20 minuten naar een zwart schermpje te kijken.
Nu wil ik graag op de reactie hierboven over hotelreserveringen reageren.

Door grote internationale hotelketens is het gebruik van een CC tijdens het maken van een hotelreservering "erdoorheen gedrukt".

Indien grote hotelketens zouden overstappen op een aanbetalingssysteem tijdens de reserveringsprocedure, zou er nooit meer een probleem ontstaan dat er CC gegevens nodig zijn.

Uiteraard zou het mogelijk moeten blijven om met een CC als garantie een reservering te maken maar het aantal 'no-shows' zou ook met vele procenten afnemen indien mensen al een stukje aanbetaald hebben.

Hierdoor zouden grote hotels in bijv. Amsterdam ook niet meer, reserveringen aannemen dan 100% bezetting (wat nu wel het geval is). Dit voorkomt weer overboekingen welke weer door personeel moeten worden opgelost.

Aanbetalingen geven een hotel ook een stukje betere cashflow. Mogelijk kan hierdoor een hotel met minder mensen toe op revenue en finance.

Laat CC maar buiten de hotellerie en introduceer een standaard aanbetaling.

Voor de rest; "Cash is King".
ik hoop werkelijk dat je nooit je zin hierin gaat krijgen. Als je werkt met snel wijzigende reisplannen wat bij mij het geval is zou ik diverse hotels aanbetalingen moeten doen. Daarna moet ik later alles gaan controleren of ik de aanbetalingen weer terug heb gehad en zoniet dan moet ik daar weer achteraan. Zowel ik als het hotelpersoneel zit daar niet op te wachten.
Simpel: digidiefstal gevoelig, en weer een extra kosten post.

Wat is er gebeurt met de klant is koning? Dat lijkt compleet verdwenen.

Mede hierom had yahoo en nu BING zo weinig NL adverteerders, want je moet(!) met CC betalen en ik wil geen CC.
(Voor sommige mensen is een CC ook een garantie dat ze in de schulden komen, maar dat is een verslavings/niet opletten psychologisch topic.)

Een beetje bedrijf biedt nu juist anno 2013 : ideal, CC, cash, PAYPAL, en ja, bitcoins.
Zo simpel ligt dat niet beste man. Betaalt iemand anders met jouw credit card dan ligt de bewijslast bij de verkoper om aan te tonen dat jij daadwerkelijk met die kaart hebt betaald. Lukt dat hem niet dan kan hij naar zijn geld fluiten.

Mijn gok is dat het komt omdat in Nederland PIN/Maestro zo diep is geworteld. Zonder credit card kan je alles in principe betalen, je hebt er dus geen een nodig. En om er nou een te nemen voor alleen Bing. Daarnaast weten veel consumenten niet precies hoe een credit card werkt, en denken dat het duur is en dat ze over aankopen rente moeten betalen etc.
Dat is zo als ze om een handtekening vragen. Heb je een CC met een pin dan is de bewijslast weer omgedraaid. Zo zie je in Europa steed meer winkels die alleen een CC met pin accepteren. Geen pin? Geen credit betaling. Dat is dan erg lastig als je een cc hebt zonder pin, maar die zie je ook steeds minder.
"Een beetje bedrijf biedt nu juist anno 2013 : ideal, CC, cash, PAYPAL, en ja, bitcoins."

ideal: Alleen in het noorden biedt een klein dorpje nog moedig weerstand dankzij de toverdrank van de druïde Currence. En ik vermoed dat dat slechts een kwestie van tijd is. Het lijkt me erg duur voor banken om pinnen naast cc in stand te houden.

cash: Het zal voor klm air france en webdiensten echt niet handig zijn als ze cash aan moeten gaan bieden

paypal: om je betalingsverkeer te laten verlopen via een behoorlijk twijfelachtig bedrijf is toch wel een behoorlijk risico

bitcoins: tuurlijk want iedereen heeft die en daar kunnen we overal mee terecht?

Blijft over de CC. Wereldwijd overal geaccepteerd. @kozue in mijn steekproef van n=1 heeft iedereen minstens 1 cc
"Waarom Nederlanders er zo'n aversie tegen hebben is mij altijd een beetje een raadsel geweest"

HMmmmm, laat ik eens denken.
CC.. CREDIT card.

Ja, wat zouden mensen toch hiertegen kunnen hebben.. :?

OH WACHT, ik weet het. Credit crisis. DAT wellicht? :+

Ik leen niks als het niet hoeft, enige wat ik acceptabel vind om geld voor te lenen is een huis (hypotheek). Voor de rest spaar je maar gewoon.
Geen enkele rede waarom een particulier geld zou moeten lenen voor iets anders dan een huis (of studiefinanciering, welke ik hier niet mee tel).
Tja,Je kan er ook gewoon voor kiezen om meteen aan het einde v/d maand alles af te betalen,dat heb ik op mijn credit cards.geen last van hoge rente en je gaat niet meer uitgeven dan je kan uitgeven (ik althans,ook met rood staan etc kunnen mensen er wat van)
Ja, want flinke hoeveelheden cash zijn zoveel veiliger dan een creditcard...
Afgezien van het moeten vertrouwen in het systeem van bewijslast bij de winkelier in geval van fraude en de extra jaarlijkse kosten voor de dienst biedt een creditcard véél meer gebruiksgemak en veiligheid, juist op vakantie...
Kom net terug uit Panama en om eerlijk te zijn had ik daar liever mijn CC op zak dan cash. Mijn vrienden daar raadden mij af meer dan 80 dollar op zak te hebben vanwege de criminaliteit daar.
Dat is echt onzin, bij Transavia kan je toevallig met iDeal betalen. Zelf gebruik van gemaakt.

http://www.transavia.com/hv/nl-nl/veilig-betalen
Dat is echt onzin, bij Transavia kan je toevallig met iDeal betalen. Zelf gebruik van gemaakt.
Is zeker geen onzin, kijk bijvoorbeeld naar Ryanair. Daar kan je toch echt maar enkel betalen via CC. Er zullen vast wel maatschappijen zijn die daar flexibeler in zijn, maar via CC is heel normaal bij vliegtuigmaatschappijen.

Verder is het natuurlijk goed dat dit eindelijk van start gaat. Ook de prijs valt me wel mee. Voor lange vluchten is die 20€ maar een klein percentage van de totale ticketkost maar zeker wel nuttig om gedurende die tijd toch online te kunnen voor zakelijke vluchten. Voor privé gebruik zal het wel niet zo'n vaart lopen vermoed ik.
<flame>Ryanair wil je sowieso niet mee vliegen</flame>
Maar de sites die ik vind via skyscanner doen allemaal iDeal hoor. Ik snap echt niet waarom sommigen denken dat je perse een cc nodig hebt.
Anoniem: 384777 @CyBeR29 mei 2013 13:35
hoop dat je grapje maakt toch ? 20 euro is BELACHELIJK DUUR.
Als je de moeite had genomen om te lezen wat er allemaal bij komt kijken om Internet af te nemen via de satalliet vanuit een bewegend vliegtuig boven de oceaan, dan had je niet zo gereageerd.

Twintig euro om gedurende een transatlantische vlucht internet te mogen gebruiken is spotgoedkoop. Wellicht was je vergeten dat een dergelijke vlucht al gauw meer dan 700 euro kost?
het is belachelijk GOEDKOOP, als je bv uit Japan naar Europa vliegt, verlies je een complete werkdag!!! dans is voor mijn werkgever dit bedrag verwaarloosbaar. Lufthansa heeft het al wat langer, in iedergeval op vluchten van en naar Japan.
Soms delen ze trouwens vouchers uit waardoor je een tijdje gratis kunt proberen. of deverbinding snel genoeg is voor de werkzaamheden die wilt uitvoeren.

je meot tegenwoordig overal voorbetalen bij de luchtvaartmaatschappijen, extra drankjes, bepaalde plaatsen in het toestelje bagage, etc.
Een werkdag? Niet iedereen zit in het vliegtuig voor z'n werk. Het is een populair vervoersmiddel voor vakantie. De meeste werkende mensen kunnen hun werk niet doen vanuit het vliegtuig.
Nu ook nog een stopcontact naast je stoel. Anders heb je niet aan je 10 uur vlucht.
Ik kom net terug uit de VS. Deze keer zowel binnenlands (binnen VS) en intercontinaal met United gevlogen. Nu vliegt United niet met de meest nieuwe toestellen, echter wel steeds stopcontacten aanwezig. Overigens betaal en huur je in de VS bijna alles met CC. Zal best zonder kunnen, maar dan maak je het jezelf wel erg moeilijk.

Ik begrijp sommige bekrompen/wereldvreemde reacties hier niet. Ik dacht dat tweakers wel wat verder dan hun neus keken. Blijkbaar is voor sommige hier hun wereld niet groter dan het zolderkamertje..
Had het al verwacht als ik de tweets van KLM mocht geloven.

Zo te zien gebruiken ze vier access points in het vliegtuig!

€20 is, als je het vergelijkt met de duur van een vlucht (acht uur) niet eens zo heel veel geld. Nu maar hopen dat het een beetje stabiel is.
Anoniem: 120539 @Dorest0rm29 mei 2013 12:03
Onlangs met Lufthansa naar oost-Azië gevlogen. Daar was op de vluchten heen en terug ook internet beschikbaar, voor €10.95 voor een uur (vond ik te kort) of €19.95 voor 24 uur (vond ik te duur).

Dit systeem heet daar FlyNet en de verbinding wordt afgehandeld door T-Mobile. De betaalmodule wordt afgehandeld door servers op de grond, en ook zijn er wat nieuws-pagina's standaard wel bereikbaar tijdens de vlucht, ook zonder te betalen.

Wat wel interessant was, was dat ik gewoon 'de wereld' kon resolven; DNS was dus volledig beschikbaar. Bij het proberen te benaderen van een webpagina werd deze omgeleid naar de betaal-portal. Benaderen van andere diensten (bijv. RDP naar voor mij bekende servers via poort 3389 of 443) lukte niet.
De ping-tijden naar één van de servers die wel te benaderen waren lagen op tussen de 900 en 1000 ms, ongeacht de packet-size die ik meegaf met de ping.

De bandbreedte heb ik niet kunnen checken, alle nieuwsberichten waren tekst, aangevuld met een enkele afbeelding.

Een poortscan binnen de aangeboden range leidde tot niets zinvols; óf er was niets anders online op het AP, of het werd goed geblokkeerd.

Me toch leuk vermaakt, ook zonder te betalen. ;)
Mocht je in de toekomst nog eens met deze maatschappij vliegen, zet dan eens op een servertje OpenVPN op, op poort 53. Via poort 53 lopen alle DNS queries. Aangezien je wel de wereld kon resolven, zit de kans er dik in dat je via een VPN op poort 53 dan gewoon kunt surfen. Ik weet iig uit ervaring dat dit een aantal jaar terug perfect werkte bij Center Parcs :)

[Reactie gewijzigd door Freekers op 22 juli 2024 14:37]

Ik vermoed dat het relatief stabiel zal zijn. Alleen zal er tijdens langeafstandsvluchten wel enkele keren van satteliet gewisseld moeten worden en dan ben je even de verbinding kwijt. Ook de latency zal niet van de minste zijn.
Toen ik voor het eerst internet kon nemen op een vlucht een aantal jaar terug (met gratis voucher :P ) heb ik WoW opgestart,dit werkte toen allemaal(kon inloggen),maar natuurlijk een latency van 500+ maar kon toen wel gewoon simpele dingen doen,en natuurlijk de guildies gek maken dat ik vanuit een vliegtuig aan het gamen was :P
En natuurlijk een foto maken met krant+ tijd en op facebook gooien :P

Ik zou iig die 20 euro er voor over hebben richting VS/Azie
Internet gedurende de gehele vlucht... Als dit voor consumenten in het vliegtuig al gewoon mogelijk is, waarom wordt er dan nog enkel gebruik gemaakt van een "black box"? Waarom worden die cruciale vluchtgegevens niet gewoon meteen real-time geüpload naar een server? Of in ieder geval op het moment dat het vliegtuig in problemen dreigt te komen. Nu moeten ze tussen het puin elke keer weer zoeken en hopen dat de black box in tact is.
Anoniem: 454358 @satoer29 mei 2013 12:58
een black box doet het altijd, internetverbindingen helaas niet.
Misschien doen ze dat inmiddels ook al wel zodat ze een soort van backup van de BB hebben..
Omdat niet alle vliegtuigen internet hebben, en de data ook beschikbaar moet zijn als internet niet werkt. Lijkt me evident, toch?
de positie van een vliegtuig wordt al elke minuut doorgegeven.

Apps als FlightAware werken bijvoorbeeld met die data.
De aanwezigheid van een werkende internet verbinding is niet gegarandeerd. De aanwezigheid van een black box wel ;)
Ik vind dit een mooie ontwikkeling, ja het is een beetje prijzig 20 euro voor een hele vlucht.
Maar, (bijna) iedereen heeft tegenwoordig een tablet, smartphone of laptop.
Aan de andere kant, het is nog in test fase - Satelliet verbinding is niet goedkoop en vergeet niet dat een vliegtuig gemiddeld 900 km/u vliegt dus jou nulletjes en ééntjes moeten ook zo snel vliegen ;)

Het lijkt mij wel leuk als ik in het vliegtuig zit en zit samen met een vriend of vriendin te praten en foto's en of een cam kan aanzetten waar ik vlieg oid, doorgeven als er iets ergs gebeurd - verzin het maar. :)
Jouw nulletjes en eentjes gaan met lichtsnelheid; dan is die 900 km/h verwaarloosbaar weinig. Hoe ze het precies met de antenne oplossen weet ik niet, maar volgens mij hoeven ze niet eens te richten, dus ook dat is geen probleem.

Wel fijn dat jij lekker asociaal de hele bandbreedte pikt omdat je sentimenteel tot op het laatste moment met mensen op de webcam wil kleppen ;) :+
Ik mag toch verdorie hopen dat het internetverkeer beperkt wordt tot HTTP en HTTPS. Het laatste dat je wilt is dat er asociale mensen gaan zitten leechen of torrenten of inderdaad gaan zitten webcammen (want voor de medepassagiers trouwens ook vervelend is).

Het is jammer dat zulke maatregelen nodig zijn, maar geloof me, nodig zijn ze ;)
Beetje jammer dat ik gelijk word neergezet als "asociaal".
Je betaalt toch 20 euro voor een verbinding en zoals je zelf zegt, nulletjes en eentjes zullen dan niet zoveel uitmaken.
Ik noem jou niet asociaal. Ik noem excessieve gebruikers asociaal die bandbreedte van andere ook-betalende klanten wegkapen. Kennelijk voel jij je aangesproken. Dus als jij ook zo iemand bent, dan ben je inderdaad een aso. ALS heh.
Ligt eraan hoe lang de vlucht is. In een vlucht van 10 uur vind ik het heel schappelijk prijsje eigenlijk. Op zulke vluchten zou ik het ronduit verbazend vinden als mensen voor €11/uur kiezen... Echter omdat je ervoor betaalt, mag je verwachten dat het (omwille van de snelheid) hoe dan ook werkt. Ik zeg dat omdat ik een keer gehad dat het stopcontact onder m'n stoel een paar uur niet werkte. Maar daar betaal je ook niet extra voor (Finnair heeft dat ook in de economy class op de longhaul-vluchten, vandaar).

Over de snelheid - ik zie geen grote problemen. De nullen en enen vliegen met bijna 300.000km/s of 1.080.000.000km/h, dus die 900km/h is praktisch hetzelfde als 0km/h :)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 14:37]

Jammer dat de KLM weer zo achterloopt want talloze andere maatschappijen bieden dit al een tijdje aan.

Daarnaast had ik het ook leuk gevonden als in economy standaard een laptop/usb aansluiting zou zitten.
't is niet voor niets economy he
Op welke vluchten is stroomvoorziening beschikbaar?
U kunt uw laptop of andere elektronische apparaten aansluiten:
· in Business Class op onze Boeings 777, 747, 737-700/-800/-900, Airbus A330 en MD11 toestellen
· in Economy Class op onze A330-300 toestellen
Voor stroomtoevoer hebt u geen adapter nodig; zowel 2- als 3-polige stekkers kunnen worden gebruikt.

Tijdens de vlucht mag u uw telefoon, laptop of ander elektronisch apparaat gebruiken als het 'Fasten seat belt'-bordje uit staat. Alle elektronische apparaten moeten uitgeschakeld worden tijdens het opstijgen en landen, en als de bemanning daarom vraagt.

Passagiers aan boord van onze Boeing777- en Airbus A330-toestellen kunnen e-mails en tekstberichten versturen en ontvangen via het entertainmentsysteem.

-------
Is dus wel degelijk aan boord, alleen niet in alle toestellen. (Dat zal overigens een kwestie van tijd zijn)
En je snapt zelf ook wel dat dat gaat om zo veel mogelijk mensen op een m² te proppen, niet zozeer om wat je er standaard bij krijgt (uiteraard ook wel, maar een laptop aansluiting lijkt me niet zo moeilijk te maken).

@commentaren hieronder:
Dat heet investeren in je service. Ooit van gehoord? |:(

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 22 juli 2024 14:37]

En je snapt zelf ook wel dat dat gaat om zo veel mogelijk mensen op een m² te proppen, niet zozeer om wat je er standaard bij krijgt (uiteraard ook wel, maar een laptop aansluiting lijkt me niet zo moeilijk te maken).
Het gaat dan niet om het maken van een aansluiting, maar het aansluiten van een x aantal stoelen per vliegtuig om het electrische systeem (wat misschien daar voor aangepast moet worden), en dat dan bij alle vliegtuigen van dat type in je hele vloot. Vergeet ook het onderhoud aan dergelijke aansluitingen niet: niet iedereen is even voorzichtig met het er uit trekken van z'n stekker. Gevolg: veel extra kosten, en weinig extra baten voor een luchtvaartmaatschappij.
Ehm, daar gaat het wel om want in elke economy stoel extra aansluitingen is extra gewicht en extra energieverbruik. En het geld wordt al niet verdient in de economy class.
En je snapt zelf ook wel dat dat gaat om zo veel mogelijk mensen op een m² te proppen, niet zozeer om wat je er standaard bij krijgt (uiteraard ook wel, maar een laptop aansluiting lijkt me niet zo moeilijk te maken).
Nee, inderdaad ... in je veilige thuis / werksituatie niet, nee

Maar in een vliegtuig, waar ELK onderdeel nagekeken moet worden, en gecertificeerd, wordt een .15ct aansluiting al snel een item van 100$
En om dat dan door te voeren op 100'en stoelen ....

Dan wordt economy class zomaar ineens businessclass
True, maar hoeveel zin heeft het om internet aan te bieden in een tijd waarin een smartphone na een uur intensief gebruik (want je hebt in een vliegtuig toch niks beters te doen) leeg is?
.oisyn Moderator Devschuur® @kozue29 mei 2013 12:43
Internetten kun je niet alleen met een Smartphone. Ik was vorige week in Portugal, waar ik veelvuldig gebruik heb gemaakt van mobiel internet (net nog gebeld door Vodafone om me te waarschuwen over mijn dikke telefoonrekening - heeft zich overigens ruimschoots terugverdiend). Ik heb in het vliegtuig ook nog wat programmeerwerk proberen te doen maar ik had helaas even internet nodig (moest mijn Visual Studio license key opnieuw invullen omdat ik de dag ervoor een system restore had gedaan :/). Als ik de optie had gehad had ik die €20 graag betaald, en ik juich dit initiatief enorm toe.

We zijn tenslotte niet allemáál arme studenten zonder creditcard.

@hieronder: Dus jij beweert dat de gemiddelde laptop binnen een uur intensief gebruik al leeg is? Je gevoel van realiteit schittert van afwezigheid :Z.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 14:37]

De gemiddelde laptop is net zo snel leeg als een smartphone...
Je hebt gewoon stroom hoor...
Emirates heeft dat gewoon. Ik kon mijn Galaxy Note 2 en Macbook gewoon opladen, de eerste via USB.
In economy zit bij KLM al een USB aansluiting in de stoel voor je (naast het tv scherm).

Als je tenminste intercontinentaal vliegt.

Bron: tig vluchten naar Aziatische bestemmingen door ondergetekende

EDIT: dit is een reactie op
Megamind
woensdag 29 mei 2013 11:35

[Reactie gewijzigd door rotterdams op 22 juli 2024 14:37]

E20 voor een dagpas vind ik nog wel meevallen.
Maar hoe zit dat met een verre reis waar je moet overstappen?
Moet dan weer opnieuw een pas aangeschaft worden?
Aangezien er staat dat 't €20 "voor de hele vlucht" is, is 't aannemelijk dat je dan opnieuw mag dokken.

Meestal volgt op een lange vlucht echter niet nóg een lange vlucht (uitzonderingen Australië en Nieuw Zeeland) dus zo belangrijk is dat imo niet.
Als je een tussenstop bedoelt die bij lange vluchten naar bv australie voorkomt dan gaat het altijd nog om 1 vlucht. Er wordt alleen gestopt om te tanken en gaat daarna weer verder met hetzelfde vliegtuig al je bagage blijft ook liggen en als je wil mag je ook gewoon blijven zitten. Dus lijkt me dat die hele vlucht ook telt na een tussenstop gezien het dezelfde vlucht is.
Neen, ten eerste gaan dergelijke vluchten (naar bijvoorbeeld Sydney) via:
• Abu Dhabi (en dan verder met Etihad)
• Kuala Lumpur (en dan verder met Malaysian Airlines)
• Tokyo (en dan verder met Qantas)
• Hong Kong of Shanghai (en dan verder met Cathay Pacific)
• Singapore (en dan verder met Singapore Airlines)

(Damn, ze hebben dat lijstje flink uitgebreid; vroeger was 't alleen via KUL met MH of SIN met een KL-vlucht).

In ál die gevallen hebben je vluchten twee nummers. Zelfs die via Guangzhou (welke je via KLM kunt boeken maar alleen door China Southern uitgevoerd wordt.)

Maar ten tweede en belangrijker: met "vlucht" bedoel ik de tijd tussen één start en één landing.

In het inmiddels vrij zeldzame geval dat je je in zo'n "we gaan even tanken"-situatie bevindt, stel ik me voor dat 't inderdaad mogelijk is dat je gewoon door mag gaan op dezelfde betaling.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 22 juli 2024 14:37]

Dit kan een succes worden; maar dan moeten ze het wel beter adverteren dan de NS met hun WiFi in de trein waarop je het alleen kan zien aan een WiFi logo op de deur.

Als er bij het boeken van je vlucht bijstaat "Dit vliegtuig is uitgerust met on-board WiFi" of als het vermeld word tijdens het wachten (op de startbaan) dan kan dit echt wel eens een vlucht nemen (harhar).
De NS kan het beter niet adverteren. Als nog meer mensen het gaan gebruiken komt er helemaal geen data meer doorheen. Het is nu al niet vooruit te branden. Duurt 5 minuten voor je 1 mailtje open hebt. Ik gebruik altijd 3G in de trein, werkt een stuk beter.
idd, zet mijn Wi-Fi in de trein altijd uit ivm het anders toch willen connecten. KPN is ook niet alles maar beter dan de trein Wi-Fi.
Juist en daarom vindt ik dat ze treinen niet met wifi moeten uitrusten, kost de reiziger alleen maar extra geld en genoeg mensen die er toch geen gebruik van maken. En voor mensen voor wie internet toegang belangrijk is, hebben toch al een mobiel abonement waarmee dat kan.. Handig is het natuurlijk, maar IMHO is het gewoon overbodige luxe wat de belastingbetaler veel te veel geld kost, zeker in een tijd waar nog steeds zwaar bezuinigd moet worden.
Heel simpel, ik zou het betalen ook als niet-zakelijke reiziger.
Tuurlijk, €20 is ook niet echt een "zakelijk" bedrag. Iedereen die een vlucht van een paar honderd euro kan betalen, kan ook wel twee tientjes missen.
Nooit geschoten is altijd mis.
Kan dit alleen maar toejuichen, worden de vluchten een heel stuk draagzamer richting Azië.

Gezien de prijs van 20 euro bovenop je 600-700 euro kostende ticket Valt het heel erg mee.
Een fles whiskey van €20 wegwerken maakt de vlucht ook een heel stuk draagbaarder. Maakt niet uit hoeveel een ticket kost, €20 blijft veel. M'n verbinding thuis kost ongeveer hetzelfde en voor een hele maand 3G betaal ik €7,50.
Een fles whiskey van €20 wegwerken maakt de vlucht ook een heel stuk draagbaarder. Maakt niet uit hoeveel een ticket kost, €20 blijft veel. M'n verbinding thuis kost ongeveer hetzelfde en voor een hele maand 3G betaal ik €7,50.
En voor een hele maand 3G heb jij voldoende capaciteit om een paar honderd man gedurende een transatlantische vlucht te laten internetten? Dit soort verbindingen zijn geenszins te vergelijken met je eigen consumenten verbindinkje, echt niet.
20 euro is niet veel. In veel hotels betaal je voor internet ook 10+ euro per dag en dat is een standaard aansluiting.

In een vliegtuig voor een lange vlucht is 20 euro zéér schappelijk.
dan blijf je toch lekker thuis... 20 euro is niet veel voor een luxeproduct, enuh, zoals ik al eerder zei, je hoeft het niet te gebruiken, dan maar geen internet, genoeg andere dingen te doen met je smartphone/laptop/e-reader/leesboek...........
bleh bleh bleh ik vlieg nooit ver maar wil toch wat te zeiken hebben

-100 voor je post

20 euro op een vlucht van 500-1500 euro is niks, als je business class vliegt kost je ticket letterlijk het honderdvoudige.

Als je wat vaker verre afstanden vloog wist je hoe frustrerend het kan zijn om zolang offline te zijn - als je niet kan slapen bijv -. Dan zit je namelijk gewoon waardevolle tijd te verspillen. En lang niet alle werk (bij mij 90% niet en 10% wel, gok) kan je offline doen op je laptop. En daar heb ik gewoon een extra battery voor zodat ik makkelijk 5-7 uur bezig kan.
Ik kom regelmatig in het buitenland. India ver genoeg? En ik mis internet tijdens de vlucht helemaal niet. Na de landing valt er weer genoeg te internetten.

Maar misschien maakt het een verschil dat jij alles als werk ziet en ik niet. Ik denk tijdens een vlucht niet aan hoeveel werk ik had kunnen doen of dat ik tijd verspil. Ik kijk meestal films op het entertainment systeem of doe een tukkie in het geval van een nachtvlucht. Soms zie je ook adembenemende beelden als je naar buiten kan kijken. Een nachtlanding in Mumbai is prachtig.

Wat ben ik blij dat ik geen 24-uurs baan heb. Geen internet, geen nood. Als ik na een werkdag de deur achter me dicht doe ben ik vrij tot aan de volgende werkdag ;)

Overigens is het 40 euro want je moet ook weer eens terug. En een ticket naar India kost, als je goed boekt, tussen de 500 en 700 euro. Dan is het zo'n 6 tot 8% van de prijs van een ticket. Nog steeds niet veel?

Maar goed, zoals iemand hierboven al zei, het is een luxeproduct voor mensen die het kunnen en willen betalen. Of het door hun baas vergoed krijgen ;)
Ik hoop wel dat de pilot succesvol is ja :+

Zowel dat hij het vliegtuig op de grond zet, en dat we internet krijgen in het vliegtuig!
I see what you did there!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.