Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

HP heeft twee nieuwe tablets met los te koppelen toetsenborden aan zijn assortiment toegevoegd. De SlateBook x2 is een tabletmodel dat Android draait en een Nvidia Tegra 4 bevat. De Split x2 is een tablet-pc met een 13,3"-touchscreen en Windows 8.

De verwachting is dat veel fabrikanten dit jaar laptops met Android en ARM-socs gaan uitbrengen en HP is de eerste die met een concrete aankondiging komt. De SlateBook x2 is een kleine notebook met 10,1"-touchscreen met ips-paneel en een resolutie van 1920x1200 pixels. De processor is Nvidia's Tegra 4, die op de Cortex A15-architectuur gebaseerd is, een kloksnelheid van 1,9GHz heeft en over 72 grafische rekenkernen beschikt. De SlateBook X2 is daarmee een van de eerste producten met deze nieuwe generatie Tegra-chips die is aangekondigd.

Zowel het tablet- als het toetsenborddeel van de SlateBook x2 bevat een accu en gecombineerd levert dit volgens HP een accuduur van 12 tot 14 uur op. De laptop annex tablet beschikt verder over 2GB werkgeheugen en 16GB opslag. De opslaghoeveelheid kan uitgebreid worden via de sd-kaartsleuf. Daarnaast zijn twee usb-poorten en hdmi aanwezig. De Android-versie van het systeem betreft 4.2.2 Jelly Bean. De SlateBook x 2 komt in augustus in de VS beschikbaar voor 480 dollar. Of en wanneer het apparaat naar Nederland komt, is niet bekend.

HP SlateBook x2 HP SlateBook x2 HP SlateBook x2 HP SlateBook x2 HP SlateBook x2 HP SlateBook x2

De Split x2 is een wat conventionelere convertible die Windows 8 draait en een Intel Core-processor bevat. Hoewel de Split x2 na de release van Haswell, de vierde generatie Core-processors, arriveert, zou de tablet-pc nog met Core-chips van de derde generatie, Ivy Bridge, uitgerust worden. Het apparaat heeft een 13,3"-touchscreen met een resolutie van 1366x768 beeldpunten. Opnieuw zit er een extra accu in het toetsenborddeel. Veel meer details zijn nog niet bekend over de Split x2, behalve dat het apparaat in augustus moet verschijnen in de VS voor een vanafprijs van 800 dollar. HP bracht eerder al de Envy in de x2-serie uit.

HP Split x2 HP Split x2 HP Split x2 HP Split x2 HP Split x2 HP Split x2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Voor de Resolutie moet je bij MS zijn volgens mij. Die heeft dat bepaald en daar dienen de fabrikanten zich aan te houden.
nee Microsoft heeft enkel de minimum resolutie bepaald.
lager dan 1366x768 mag niet, hoger mag perfect en is aan de fabrikanten om te bepalen
Dat is niet waar. De resolutie van Windows Pro ligt veel hoger dan die 1366.
De Surface Pro heeft immers een Full HD scherm.
Max resolutie voor Windows 8 is 2560x1440.
Interessant dat fabrikanten eerder gaan voor Android dan ChromeOS bij dit soort tablet/netbook hybrides.

Wel positief nieuws voor nVidia, is dit de eerste OEM design win voor Tegra 4?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 mei 2013 10:00]

ZTE heeft een telefoon aangekondigd met de Tegra 4, al denk ik dat de Tegra 4 beter op zijn plek zal zijn in een tablet waar toch een wat grotere batterij in past. De Tegra 3 kon ook aardig snel de batterij leeg zuigen en was niet geschikt voor telefoons (in het geval van de One X, het toestel oververhitten en dan uitschakelen), en de vertraagde release van de Tegra 4 zou hier ook mee te maken hebben.

Ik ben dus heel benieuwd naar het energieverbruik en de prestaties ten opzichte van de Qualcomm 800 en de Exynos 5410. Hopelijk heeft NVidia een grote stap gemaakt dit jaar.

Tot nu toe was het vooral Asus die bekend stond om deze convertible tablets, maar deze ziet er ook mooi uit. Ik ben benieuwd naar het gewicht.
Ik ben er wel achter dat ik het toetsenbord eigenlijk amper gebruik (heb een Asus transformer 300T), dus voor mij wordt mijn volgende tablet er toch één zonder toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door luappul op 15 mei 2013 10:20]

Ik ben dus heel benieuwd naar het energieverbruik en de prestaties ten opzichte van de Qualcomm 800 en de Exynos 5410. Hopelijk heeft NVidia een grote stap gemaakt dit jaar.
En dan nog de vergelijking met AMD's Temash en Intel's Bay Trail. Het wordt een hete zomer voor de chipmakers, nog nooit was er zoveel concurrentie in dit (4-8W TDP) segment.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 mei 2013 10:32]

Helaas is Ubuntu Touch nog niet uit, ik zou dat liever zien op zo'n apparaat.

Maar de resolutie is nog steeds om over te huilen.
Toch weer mooi dat het apparaat wat t' het hardste nodig heeft toch weer een low-res crappy display krijgt. Waarom een 10" met FullHD, maar de 13.3 met 1366x768. Waanzin.
Toch weer mooi dat het apparaat wat t' het hardste nodig heeft toch weer een low-res crappy display krijgt. Waarom een 10" met FullHD, maar de 13.3 met 1366x768. Waanzin.
De doelgroep is anders. Daarnaast speelt de prijs voor een hoge resolutie scherm ook een rol.
Ook draait een hogere resolutie waarschijnlijk niet lekker op een low-end i3 Intel-cpu (itt Haswell):
The HP SlateBook x2 is a high-end 10-inch Android tablet, while the Split x2 is a relatively low-end Intel notebook that runs full Windows 8. Both will arrive this August.
http://www.theverge.com/2013/5/15/4332308/hp-slatebook-x2-split-x2-price-release-date
Edit: kleine nuance toegevoegd

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 15 mei 2013 13:29]

Wat een onzin, de GPU van de Intel Ivy Bridge serie is beter dan die van de Tegra 4. En m'n laptop werkt ook perfect met m'n twee 1920*1200 monitoren...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 15 mei 2013 12:37]

De chip is inderdaad niet het probleem.
Zelf vermoed ik dat ze op de antieke manier differentiatie toepassen. Goedkoper model standaard lagere specs, daarnaast een model neerzetten met een hogere resolutie maar er dan leuk 100 tot 200 euro meer voor vragen.

De strategie van fabrikanten begrijp ik niet helemaal aangezien op tabletje HD onderhand standaard is,
en de reden om Windows te gebruiken steeds minder prangend wordt. Office werkt tegenwoordig via je browser, daarnaast komen er meer offline tekstverwerkers voor Android, en tablets zullen binnenkort standaard-versies van Linux draaien wat interessanter is aangezien voor Android best veel patentgeld moet worden betaald.

Betaal die 10 dollar meer en zet er een fatsoenlijk scherm in. Bespaar eventueel op alle USB aansluitingen ed. Wifi en Bluetooth is in principe genoeg en dan kun je gelijk een mooier (platter) design maken.
Fabrikanten bouwen het als de consument het koopt. Er zijn al jarenlang hi-res laptops op de markt, die nauwelijks verkopen. Dan gaan fabrikanten al snel lage-resolutie panelen erin zetten - en ik moet zeggen, ik heb voor dagelijks gebruik een 1280x800 witte 13" Macbook, en ik heb nog nooit een seconde gedacht dat ik een hogere resolutie nodig heb.
ja he? echt ongelooflijk slecht! als je kijkt naar de xperia tablet, nexus 7, ipad en asus transformer infinity hebben ze allemaal hogere resoluties.

wat zou daar achter zitten? zou windows 8 op hogere resoluties te veel rekenkracht nodig hebben zodat er ofwel veel lag komt of zou het enorm veel resources nodig hebben en de accu gelijk leegtrekt?
Nee, de prijs zou te hoog worden. Een core ix processor met een echte SSD is nou eenmaal duurder dan een ARM Chipje met wat flash geheugen. Ook de accu moet groter, er moet meer koeling komen en de rest van de hardware is ook veel beter.

Ik snap ook niet echt dat mensen een Android tablet als een directe concurrent zien van een windows tablet. Een windows tablet is zoveel meer dat het gewoon niet te vergelijken is. Het is alsof je bij de Mercedes dealer gaat klagen dat een Opel veel goedkoper is.
jammer, ik zou er zo het dubbele voor over hebben als er een 1920x1200 scherm in zou zitten en een dikke cpu + gpu + ssd.

het is voor mij nog steeds wachten op een ideale convertible die genoeg opslag en power heeft om lekker mee te kunnen werken. minimaal i5 + 8GB RAM + Full HD + 320GB opslag en dan bij voorkeur een leuke GPU.

Hoppa: in een dock op kantoor als desktop (met extern toetsenbord / monitor / muis) onderweg als ultra/netbook en op de bank als tablet. Altijd alle files bij de hand. Nog n paar maanden wachten denk ik zo...
Neem aan dat je het over de Split x2 hebt.
Met de prijs van 800 dollar is het niet eens een concurrent van Microsoft.

Vreemd dat Microsoft een reverentie model uitbrengt in de vorm van de Surface Pro en dat eigenlijk geen enkele fabrikant er aan kan tippen.
Op deze manier ga ik denk ik toch voor de Surface Pro, ookal is die iets duurder. De specs ervan steken overal bovenuit.
Dat komt omdat fabrikanten een belachelijk hoge marge rekenen op hun producten. Daarom heeft microsoft ook zelf een referentie model gemaakt, kennelijk kan zij dat beter dan ervaren fabrikanten.
Iconia W700 heb ik zelf in gebruik, naar mijn mening een betere tablet dan de Surface Pro. Al is het maar om de prijs, de behuizing, de bijgeleverde hoes/dock en de beschikbaarheid (Was al sinds November 2012 beschikbaar in NL).

Ik vind het een toptablet en een goeie notebook (geen Ultrabook te noemen, daar is 'ie naar mijn mening niet stevig genoeg voor in "notebookmodus").
De behuizing van de W700 is van nagenoeg volledig aluminium. Alhoewel de Surface Pro om zijn bouwkwaliteit bekend staat vind ik de W700 in bouwkwaliteit sterker en stijlvoller.

Dus nee, hij steekt niet OVERAL bovenuit. Wel boven het gros van de tablets, daar geef ik je gelijk in.
Zou dit iets te maken hebben met het feit dat Windows 8 (x86\64) niet goed omgaat met hoge resoluties (lees: je desktop schaalt mee en wordt dus verdomd klein op een hogere resolutie op dat scherm) ?
Bij android heeft de resolutie niet direct invloed op de grootte van de ui elementen.
Slatebook x2 hebben! full hd, tegra 4 en een toetsenbord, precies wat ik zoek. Prijs is ook niet al te duur. Zou de prijs inclusief toetsenbord zijn?

[Reactie gewijzigd door androidlover op 15 mei 2013 10:11]

prijs kan hier maar zo uitkomen op 550 a 600 euro als het hier al uitkomt.
en dan is er nog helemaal niets bekend over de accuduur die best wel eens dramatisch kan zijn onder use met de tegra 4 die flink veel meer stroom vreet dan de tegra 3 die al niet te zuinig was.
De Slatebook X2 doet mij heel erg denken aan een echte upgrade voor mn Asus Transformer Prime, Tegra 3 -> Tegra 4, mooi IPS 1080p. Mooi toetsenbord zo te zien, dus ik hoop dat Tweakers deze reviewed, dan is het zeker het overwegen waard :)
ik hoop dat er dan bij de tweakers review beter gelet gaat worden op het apparaat in gebruik: bij de transformer infinity waren ze bij de tweakers review positief dat het vloeiend liep, maar met dagelijks gebruik is het echt een draak kwa performance vanwege langzaam flash geheugen.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1962507

had dat totaal niet verwacht van een high end apparaat dat nieuw toch zo'n 750 euro kostte..

EDIT: na rooten en een custom rom ben ik overigens nu wel dik tevreden met het apparaat, maar vond het tergend dat het ding met stock-rom zo extreem slecht presteerde.

[Reactie gewijzigd door redecal op 15 mei 2013 12:10]

Eens, op telefoons is 720p zo ongeveer de standaard. En op laptops en tablets blijven ze maar komen met 1366x768, en dat voor een veel hogere prijs.

Een ipad 3 (die er nu al lange tijd is) heeft voor een veel lagere prijs een veel beter scherm.
Markt op hol realiteit in prijzen ver te zoeken ... :(
Als hij past op de HP Touchstone van de HP Touchpad, dan koop ik hem! Maar inductieladen zit er niet in bij hybrids denk ik zo!

[Reactie gewijzigd door Groentjuh op 15 mei 2013 10:27]

HP zet de laatste tijd mooie producten neer alleen vind ik de prijzen veel te hoog voor de hardware die je krijgt.
Kan flimpje niet bekijken, want security error :?

Edit: vergeten tweakers te whitelisten. Excuses :)

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 15 mei 2013 15:14]