Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Apple heeft een patentaanvraag uit 2009 toegewezen gekregen. Het patent omschrijft een methode om de keuzes die spelers maken tijdens het spelen te vertalen in een elektronisch stripboek dat direct na het uitspelen van de game beschikbaar is.

Apple heeft patent gekregen op een methode om 'automatisch een boek te genereren dat de prestaties beschrijft van een gamer'. Apple vroeg het patent begin 2009 aan en kreeg het eerder deze week toegewezen van het United States Patent and Trademark Office. Apple wil de prestaties van gamers gebruiken om een een e-book in stripvorm aan te bieden aan een gamer nadat deze een game heeft uitgespeeld.

Apple wil de informatie verzamelen tijdens het spelen. Zo wil Apple voortgang, info over het virtuele personage van de speler, dialoogopties die de speler gekozen heeft en achievements gebruiken voor het boek. Het boek wordt direct na afloop van de game samengesteld en online opgeslagen, waarna de speler het kan downloaden. Apple geeft één game als voorbeeld: Mass Effect, de actie-rpg die BioWare in 2007 afleverde. Of Apple het patent ook wil gebruiken, is niet bekend.

Patent Apple vertaalt game-keuzes naar stripboek

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

gaan we ingame features nu ook al patenteren?

ik vind dit echt niet patent waardig ze zouden dit moeten verbieden het voegt niks toe aan de samenleving en beschermt helemaal niks intellectueel

straks gaat appel het concept RTS FPS en RPG nog patenteren! :(

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 24 april 2013 14:59]

Al zouden ze een patent schrijven voor de concepten RTS, FPS en RPG, er bestaat dan ook nog iets als Prior Art. Aangezien er al genoeg van dit soort games bestaan zal het dus een waardeloos patent zijn.
Hetzelfde geldt voor dit patent, als iemand anders dit concept al eens heeft uitgevoerd is het een nutteloos patent.
Ik vind het patent echter vrij uniek, ik stel voor dat je eens een game laat zien waar je na het uitspelen een 'comic' krijgt van het verhaal dat je hebt gevolgd.

Het patent gaat namelijk daar over, niet over een genre. Dit zou je kunnen uitwerken in een racegame, RTS, FPS of RPG maar zegt niets over de game zelf.

Dit zou Apple bijvoorbeeld aan developers kunnen leveren in Xcode, dat je automatisch een logboek functie krijgt om progressie bij te houden en vervolgens via de geleverde api automatisch een comic krijgt.
Ik vind het patent echter vrij uniek, ik stel voor dat je eens een game laat zien waar je na het uitspelen een 'comic' krijgt van het verhaal dat je hebt gevolgd.
Dat is EXACT wat Mass Effect heeft gedaan. Dus snap waarom je dit als uniek bestempeld :/
Waarschijnlijk is de manier waarop Apple het wil doen in dit patent hetgeen dat het uniek maakt. Het idee op zich is dus blijkbaar niet uniek maar dat hoeft ook niet voor een patent, als de manier waarop je dat doet maar wel uniek is.
Een game-feature is ergens niet anders dan een fysieke product-feature. Als we het nu over naamgeving of genre's hebben dan zou het een ander verhaal zijn. Zoals Tower defense bijvoorbeeld: http://www.trademarkia.com/tower-defense-77204813.html
Dus het patenteren van genre's gebeurt dus al in the USA. Als je een spel in Google Play wil lanceren met "Tower Defense" in de naam zal Com2US een takedown notice sturen naar Google welke deze direct inwilligt. "TD" mag wel gewoon.
gaan we ingame features nu ook al patenteren?
Mijn reactie? Ze gaan hun gang maar. Het is immers wel zo dat ze bij de data moeten kunnen komen. Dus als ontwikkelaars niet meewerken gaat dit nergens heen.
Mocht het zo zijn dat de ontwikkelaars wel toegang geven tot de gamedata, herleidbaar tot een persoon, dan overtreden ze waarschijnlijk allerlei privacy wetten. Tenzij de speler daar expliciet toestemming voor geeft. En ik vraag me af of velen dat gaan doen, dus die games zullen niet goed lopen.
Het voegt wel iets toe aan de samenleving, namelijk dat jij dit idee nu niet meer mag gebruiken.
Als je het dan wilt gebruiken, dan zul je ervoor moeten betalen.

En als je betaald dan zul je waarschijnlijk ook een hogere prijs rekenen naar je klant voor het product.

Aldus ook welkom op deze rotwereld :)

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 24 april 2013 15:05]

Klinkt mij als iets afnemen van de samenleving ipv iets toevoegen.
Apple zou het consept zelf kunnen gaan uitwerken als iets wat "apple exclusief" zou kunnen worden.
omdat games op apple nog altijd minder populair zijn, zo zou apple bepaalde gamers misschien naar zich toe willen trekken.
Er zullen hoe dan ook een paar gamers zijn die hierdoor de mac versie van een spel zullen kiezen boven de windows variant.
het is misschien maar 1%, maar het blijft 1% die toch weer al gauw 10.000 kopers van een degelijk spel kunnen overhalen.

Al zie ik het ook gebeuren dat Apple hiermee gaat trollen, zie ik het als iets wat toch leuk is.
Het idee brengt toch het beloningsidee van een game naar boven, en zorgt er voor dat de replaywaarde omhoog gaat omdat je hierdoor de game vaker uit zal willen gaan spelen (om zo meer strips te verzamelen).

Al heb ik weinig met dit idee, noem ik dit toch echt inovatie. het voegt iets toe aan de spel wereld ipv de zoveelste update van een spel met iets betere A.I., beeldkwaliteit.
In de jaren dat ik games speel noem ik dit toch echt iets nieuws.
(zoals ik al zeg NIEUW betekend niet meteen toepasbaar of nuttig, dat is iets persoonlijk bepaald moet worden)

EDIT: TYPO

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 24 april 2013 15:19]

Apple ging toch nieuwe producten uitbrengen, misschien wel een console :P
Ik heb een tijdje geleden iemand hierover gehoord dat ze het wel van plan waren om te gaan doen... misschien de iPlay :) ?
Ik heb gemengde gevoelens bij dit bericht...

Enerzijds is het een idee waar nog niemand eerder op gekomen is en volgens mij ook nog niet bestaat. Het lijkt het me bij sommige games ook echt wel iets toevoegen. Doordat je verschillende ebooks krijgt al naar gelang je een andere verhaallijn kiest binnen 'n spel zullen veel mensen dat spel meerdere keren spelen om zo alle mogelijke ebooks bij elkaar te sparen. Volledig terecht dus dat het patent toegewezen is geworden.

Anderzijds: waarom nou net apple?! Binnen de game industrie heb ik nog nooit iets noemenswaardigs gehoord van apple en nu ineens gaan ze een game gerelateerd patent aanvragen? Dit riekt wel toch wel naar trolling.

Maar goed, we zullen zien wat apple hier mee gaat doen. Zou mij echt niet verbazen als ze met een console komen hoor.
Het eigenlijke patent beschrijft meer dan een stripboek. Het bevat eigenlijk alles wat speleracties of verhaallijnen vastlegt in een "boekvorm"

Zo kan je de samenvatting van je afgeronde quests in rpg's hier bijvoorbeeld ook onder scharen.

Neverwinter nights 2002
wat een tof idee, hoe kom je er op.
en nu de uitvoer nog
snap niet dat dit gedownmod werd...
kort maar wel on-topic naar mijn mening.. maargoed.

Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan implementeren, in een soort van Max Payne achtige stijl zou wel cool zin naar mijn mening (maar dan niet in een cutscéne uiteraard, want zo word het niet beschreven in het artikel)
Wel tof, zo kun je teruglezen welke keuzes je gemaakt heb en misschien wel voor jezelf nagaan wat je liever anders had gedaan. erg handig voor zelfreflectie
snap niet dat dit gedownmod werd...
kort maar wel on-topic naar mijn mening.. maargoed.

Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan implementeren, in een soort van Max Payne achtige stijl zou wel cool zin naar mijn mening (maar dan niet in een cutscéne uiteraard, want zo word het niet beschreven in het artikel)
Nouja, een vergelijkbare techniek wordt in het outro-filmpje van Fallout 3 gedaan; afhankelijk van de belangrijke keuzes in het spel wordt het filmpje samengesteld uit stukjes.

Ik geloof niet dat dit veel geavanceerder zal zijn. if (keuze x = a): toon plaatje B, etc.
Een patent gaat niet zomaar over een idee, maar moet ook details geven over hoe het werkt.
"Wel tof, zo kun je teruglezen welke keuzes je gemaakt heb en misschien wel voor jezelf nagaan wat je liever anders had gedaan. erg handig voor zelfreflectie"

Tja, soms zijn de keuzes ook zo moeilijk he.
Was het werkelijk wel goed dat ik de tegenstander door het hoofd heb geschoten? Had ik niet beter een granaat kunnen gooien?
Tijd voor wat zelfreflectie.
|:(
Wat betekend dit voor Mass Effect 2 voor de PS3 die precies deze functionaliteit aan de begin van de game heeft... (comic verhaal genereren op basis van de aangegeven keuzes van gamers over de vorige game).

Gaat Apple nu met terugwerkende kracht EA/Bioware aanklagen?
Dat kunnen ze zelf bepalen natuurlijk, Mass Effect 2 kwam in 2010 uit en de patent aanvraag is van 2009. Maar als ik de beschrijving zo lees gaat het hier over e-books en niet over een kort overzicht in strip-vorm :)
Niet zo lastig om er op te komen.
Ik heb er nog een scriptie over geschreven dat games een story-creating medium is met als mogelijk resultaat een film.
En hoewel ik mijn scriptie pas in 2010 afgesloten heb, is de eerste concrete opzet zeker van voor de patentaanvraag.
Een van mijn backups zou dus best wel eens prior-art kunnen bevatten...

edit:
In 2007 heb ik voor een vak het concept al gebruikt. Er is dus zelfs sprake van 'publicatie'.

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 24 april 2013 22:41]

En hoeverre was dit voor iedereen toegankelijk?
Dit kan inderdaad bijna niets anders zijn dan trollen. Als zo'n idee leuk is, gebruik het dan zodat je de eerste bent, dat zet de toon! Dit zit innovatie alleen maar in de weg, weer een gebied waar niemand iets in gaat ontwikkelen omdat men dan om de oren gemept wordt met een patent :'(
grappig idee, maar natuurlijk onpatenteerbaar (in een goed patentsysteem).
Een patent op game elementen gaan juist nieuwe en innovatie games in de weg zitten. (Al is dit helemaal niet zo innovatief op zichzelf).
Kleine developers zullen dus eerst dure licenties moeten gaan kopen voordat ze hun games gaan uitbrengen?

Erg jammer dat het deze kant op moet gaan, als dit doorzet zullen we nog maar weinig Indie games gaan zien :/
Ik denk eerder dat ze het e-book van jouw prestaties te koop aan willen bieden. Zo kan Apple 2x cashen, 1x van de aanschaf van de game via de app-store en 1x omdat je het boek alleen via iBooks kan kopen.
Mij lijkt het anders wel tof.
Ik kan me nog zeer goed herinneren dat er vroeger een aantal games langs zijn gekomen die ik met de grootst mogelijke moeite heb uitgespeeld en daar is, buiten een highscore en wat kapotte joypads, achteraf nooit een bewijs van te tonen. Ook games waar je bijvoorbeeld nooit meer over je eigen highscore heen komt zijn mij niet vreemd, dus voor al dat soort games en ook games die LANG duren om uit te spelen lijkt het me wel wat om daar een soort 'avonturenverslag' van te hebben als bewijs, i.p.v. nog een keer 14 uur of wat te moeten spelen. Sommige games lenen zich daar misschien wel voor, maar bij andere genres (vind ik tenminste) is de lol na één keer uitspelen er wel vanaf, zeker als het verhaal vrij lineair is.
Tof idee! Zeker achteraf om elkaar stripboeken te vergelijken. Als het de keuzes echt invloed hebben op het stripboek en het verhaal veel beinvloed zal worden daardoor, zullen er 1000den verschillende stripboeken worden gemaakt. leuk idee! Misschien dat ze nu meer richting gaming gaan? (toch een miljarden industrie) in combinatiem met de Apple TV ? Samsung kan de kopiermachine weer gaan afstoffen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True