Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Microsoft heeft het browserkeuzescherm, dat het in zijn besturingssysteem moet tonen om monopolieproblemen in de Europese Unie te voorkomen, in Windows 8 ge´mplementeerd. Aanvankelijk was dat niet zo, wat tot kritiek leidde.

Volgens The Verge wordt een update inmiddels uitgerold, hoewel Tweakers.net dat nog niet heeft kunnen verifiëren. Volgens de Amerikaanse techsite wordt het browserkeuzescherm na het installeren automatisch getoond na de eerstvolgende reboot. In de previewversies van Windows 8 die Microsoft heeft vrijgegeven, werd het browserkeuzescherm nog niet getoond. De Europese Unie gaf zondag al aan dat het scherm geïntegreerd zou worden.

Het browserkeuzescherm is het gevolg van een overeenkomst met de Europese Unie over de dominantie die Microsoft destijds had op de browsermarkt. Internet Explorer mocht nog wel met Windows worden meegeleverd, maar dan moesten gebruikers de optie krijgen om een andere browser te installeren. Inmiddels is het marktaandeel van Internet Explorer flink afgenomen, ten gunste van vooral Google Chrome en Firefox.

De Europese Unie onderzoekt nog hoe Microsoft bij de uitrol van de eerste service pack voor Windows 7 heeft gefaald om het browserkeuzescherm te integreren. Volgens de Europese Commissie hebben miljoenen Windows-gebruikers in de Europese Unie sinds februari 2011 het browserkeuzescherm daardoor niet gezien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

"hoewel Tweakers.net dat nog niet heeft kunnen verifiŰren"

Ik draai de Windows 8 Pro final (MSDN)

Update details:

Microsoft Browser Choice Screen Update for EEA Users of Windows 8 for x64-based Systems (KB976002)

Download size: 512 KB

You may need to restart your computer for this update to take effect.

Update type: Important

Install this update to access a Choice Screen which lets you select whether and which Web browser(s) to install in addition to Internet Explorer. After you have installed this software update it cannot be removed.

More information:
http://support.microsoft.com/kb/976002

Help and Support:
http://support.microsoft.com

EDIT:
Na het opstarten opent de Browser Choice (half Nederlands half Engels bij mij omdat mijn W8 Pro Final in het Engels is)
Screens:

1: http://imageshack.us/photo/my-images/402/choice1.jpg/
2: http://imageshack.us/photo/my-images/834/choice2t.jpg/

[Reactie gewijzigd door Vinny1994 op 10 september 2012 18:50]

Ik wilde reageren: Zo, dat Microsoft hun eigen browser als laatste keuze heeft gezet! Maar toen bleek het al snel duidelijk dat de browser alsnog is ge´nstalleerd.

Wat ik niet snap is dat ze verplicht een irritant browser scherm moeten laten zien (de meesten downloaden die toch liever achteraf zelf zonder de "wizard").
Ik dacht dat het ergste was dat je geen andere browsers kon installeren. Kan dus wel. Te snel gelezen zeker in het vorige nieuws artikel.
En hoe wil je een andere browser installeren zonder een browser? 8)7 (ja ik weet er zijn andere methodes)
Maar dit is de makkelijkste manier voor MS en ik zou ook gaan voor de makkelijkste manier als ik MS zou zijn... wat een onzin.
iOS en Android zijn ook dominant in smartphone wereld en daar krijg ik ook geen keuze menu :+
Je begrijpt me verkeerd. IE zal er altijd al zijn, dus waarom een browser keuze scherm maken als iedereen de alternatieve browser download via IE?
Ja je hebt gelijk (iOS en Android).
Ik heb ook de Final van MSDN maar ik vond het een beetje raar nieuws. Ik kreeg deze update meteen na installatie ongeveer een weekje geleden aangeboden, waarom is het dan nu pas nieuws.
Ik blijf het vreemd vinden, een browserkeuzescherm.
Waarom geen textbewerkerkeuzescherm, standaard dat kladblok of wordpad vind ik niks.
En dan wil ik ook een fotobewerkingskeuzescherm, ik wil paint.net in plaats van paint.

En apple levert toch ook standaard safari, waarom is dat geen monopolie?

Internet explorer is nu trouwens onder de 20%
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
firefox heeft 30% +
google chrome heeft 40% +
Zo'n browserkeuzescherm is dan toch al helemaal niet nodig, 16% is echt geen monopolie.
Die website is niet representatief, zoals ze dit zelf ook al aangeven:
W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to the browser that comes preinstalled with their computer, and do not seek out other browser alternatives.

These facts indicate that the browser figures above are not 100% realistic. Other web sites have statistics showing that Internet Explorer is a more popular browser.
En apple levert toch ook standaard safari, waarom is dat geen monopolie?
Omdat het gaat om het monopolie wat het OS heeft. Microsoft heeft dat misbruikt om ervoor te zorgen dat bij oem's geen andere browser meegeleverd mag worden, wat een oneerlijk concurrentievoordeel is.

Apple heeft a) geen monopolie, en b) maakt eigen hardware rond hun OS, dus het hele oem-verhaal gaat niet op.

Dit verhaal wordt ettelijke tientallen keren per artikel over dit onderwerp herhaald, ik snap niet wat er zo moeilijk aan te snappen is. Als je het marktaandeel hebt wat MS heeft, gelden er andere regels.
Totaal mee eens. Ik snap ook niet die oneindige discussies hierover, die altijd het zelfde verlopen.
w3schools is een developers site, dat is niet echt heel representatief. Alleen al doordat developers expres met verschillende browsers inloggen om te testen, en bij voorkeur browsers gebruiken met handige ingebouwde debug tools (Chrome/Firefox).

Je wilt zoiets als Statscounter, dat 3 miljoen websites trackt. Daar is IE ook gekelderd, naar zo'n 32%.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 september 2012 18:07]

Heeft iemand ooit echt in winkelstraten een onderzoekje uitgevoert? Om heel eerlijk te zijn zijn zoveel van die statistieken sites zo ontzettend onjuist? Waarom? Ik ken websites die sub-sites opvragen met fake browser ID's. In-app afbeeldingen zijn soms gewoon weergegeven met een ander browser ID. Zat smartphones die defaulten naar een of andere vage smartphone ID, of door hun gebruiker eens op "show in desktop mode" worden gezet en er nooit meer vanaf gehaald worden. En ja: ik weet dat ik en m'n vriendenkring NIET representatief zijn, maar het komt er op neer dat bij ons iedereen met een Android tablet of Smartphone zichzelf als Firefox onder MacOS weergeeft.

Ik vind heel de browser ID manier niet bepaald relevant eigenlijk, maar het is de enige manier waarop het kan, behalve: deur naar deur of stembureau enquetes.

Waar stemt u op?
Welke browser gebruikt u?
kladblok, wordpad, paint, ... zijn heel basic tools die meegeleverd worden en zijn niet essentieel in een modern OS, IE is dat wel. Begin deze eeuw stond voor velen IE gewoon synoniem aan het internet. Kan me nog herinneren van een helpdeskmedewerker bij een ISP die een telefoontje kreeg van een bezorgde dame met de vraag waarom het internet veranderd was. Bleek dat Windows Update net bij haar IE7 had ge´nstalleerd.

En waarom Apple niet? Omdat MS Windows het dominante OS is op de desktop markt en MS gebruik heeft gemaakt van Windows om Netscape uit de markt te duwen door de bundelling van IE met Windows. Het gaat hem niet om de dominantie van de browser, het gaat hem om de dominantie van het OS.
Nou ja, het belangrijkste is het marktaandeel toch?

IE 20%
Firefox 30% +
Chrome 40% +

M.a.w. iedereen weet toch al wat ie het liefste gebruikt. En absolute digibeten zullen juist van het browserkeuzescherm in paniek raken, ze weten dan niet wat ze moeten kiezen.
Dus het uiteindelijke doel het marktaandeel van de browser.
Is er eigenlijk een target genoemd door de EU? Als IE beneden de x% marktaandeel heeft, dan mag dat browserscherm weg? En met Chrome, als dat te populair wordt, moet Google dan op ChromeOS ook browserkeuze bieden?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 september 2012 17:44]

Het heeft helemaal niets met het marktaandeel van de browser te maken, maar alles met het marktaandeel van het OS. Het is pas als MS zijn dominante marktpositie op de PC markt verliest of als zij ervoor kiezen om IE niet langer te bundellen met Windows dat zij onder deze verplichting zullen uitkomen.
Met 300 miljoen Android users en 150 miljoen iOS users (+75 miljoen OS X) begint die dominantie ook een aardig stuk minder te worden. Maar hoeft Microsoft dan geen browserscherm te laten zien op Windows 8 (Pro) tablets? Daar zijn ze bij lange na niet dominant...

Hoe je er ook over denkt, deze EU maatregelen zijn wel ontzettend effectief geweest - IE inmiddels gezakt naar 32% marktaandeel. Sterker nog, het is zo effectief, dat het zelfs werkt in de landen waar dit browserkeuze scherm niet wordt getoond!

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 september 2012 18:27]

weet je eigenlijk wel hoeveel windows dozen er zijn? Denk aan miljarden.
Met 300 miljoen Android users en 150 miljoen iOS users (+75 miljoen OS X) begint die dominantie ook een aardig stuk minder te worden. Maar hoeft Microsoft dan geen browserscherm te laten zien op Windows 8 (Pro) tablets? Daar zijn ze bij lange na niet dominant...
Nogmaals, er is geen afzonderlijke smartphonemarkt, en er is geen afzonderlijke tabletmarkt. Er is -voor wat dit betreft- een PC-markt (waar ook bv. Mac's, laptops en tablets onder vallen) en een telecom-markt. Op de PC-markt heeft MS een dominante marktpositie, Apple niet. En op de telecom-markt hebben zowel MS, Apple, als bv. Google geen dominante marktpostie. Die markt is daar veel te ruim voor.

[Reactie gewijzigd door Ingcharoth op 10 september 2012 18:42]

Android is geen concurrent van desktop OS, misschien toekomst, IOS evenmin. Gaat puur om pc desktop markt, daar heeft MS gewoon 92% van in handen, geen enkele speler doet daar mee, Apple en Linux aandeel zijn zo goed al verwaarloosbaar, vooral Linux, Apple heeft iets van 6% en Linux 1 a 2% aandeel.
Hier wordt het een en ander uitgelegd

[Reactie gewijzigd door NoMoreMusic op 10 september 2012 17:54]

Ja, maar enkel vanwege de dominante marktpositie. Anders had Apple dit ook al lang moeten doen.

In de jaren 90 moesten we nog betalen voor onze browser. Netscape stond gewoon op het schap in de computerwinkel en kon je kopen op diskette of later op CD. Microsoft heeft op een gegeven moment beslist om IE te bundellen met Windows. Gratis en voor niets. Leuk voor de eindgebruiker die ineens een voorge´nstalleerde browser heeft en dus niet meer naar de winkel moet om er 1 te gaan kopen. En terwijl Microsoft de ontwikkelkosten gewoon kan doorschuiven naar de kosten van het totale OS is Netscape ineens genoodzaakt om zijn belangrijkste bron van inkomsten ook gratis te maken. Aangezien Windows het dominante OS is verliezen ze namelijk zeer snel terrein en zijn ze uiteindelijk ook ten onder gegaan.

Toegegeven, IE was destijds de betere browser, maar als deze betalend was geweest en was gebleven was de marktadoptatie veel trager geweest en had NS een kans gehad om terug te vechten.
???

Netscape was gewoon gratis te downloaden, en de meeste OEMs installeerden Netscape 3 standaard mee op elke PC, en bedrijven ook. Het was pas met Netscape 4 waar ze terrein verloren - en niet eens omdat IE4 zo goed was, Netscape 4 was gewoon zo slecht. Ik kluste destijds bij als IT manusje-van-alles bij een groot bedrijf, en moest zo ongeveer de hele dag door afgeknapte mensen vertellen dat, nee, ze kregen geen IE4 uitgerold, want de corporate policy was "alleen Netscape".

Als er 1 bedrijf geweest is die zichzelf totaal onnodig naar de knoppen heeft geholpen was het Netscape wel. Als IE ze de nekslag niet had gegeven, dan had Opera het een jaar of twee later wel gedaan...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 september 2012 18:24]

Netscape was voor de browser war niet gratis kosten 49 dollar en had meeste marktaandeel, pas in 1995(kan jaartje naast zitten) veranderd. Net als meerdere browsers toen betaald waren voor de browser war. Die markt is dus kapot gemaakt toen MS browser ging integreren.

Edit/
Was dus 1998 dat prijzen zijn aangepast, is ook al zolang geleden. :D
http://news.cnet.com/2100-1001-207681.html

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 10 september 2012 18:36]

gratis? http://farm5.staticflickr...21184543_c4127f7dd0_z.jpg

En ook vandaag zijn er PC fabrikanten die betaalde software of diensten gratis bundellen met een nieuwe PC, betekend niet dat het product op zich gratis is of dat het bedrijf erachter er geen geld voor krijgt.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 10 september 2012 18:30]

Ik was kennelijk nogal een boefje! Ik kan me (goed) herinneren dat ik met Mosaic werkte, en toen ben overgestapt naar Netscape. Maar ik weet heel zeker dat ik nooit betaald heb voor een browser.
(Voor de jongeren: Mosaic is de voorloper van Netscape.)
Volgens mij kreeg ik de browser via de floppys bij computerbladen, later cds. Of via funet.fi en sunet.su. Hoewel het ook via fosi of cassettes gegaan kan zijn....
Als je een floppy bij een computerblad kreeg dan was je helemaal geen boefje, dan heeft dat blad (als het goed is :p ) voor jouw licentie betaald.

Edit:
"sunet.su"?? Weet je zeker dat je .su (Soviet Union) bedoelt en niet bijvoorbeeld .se (Sweden)?

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 10 september 2012 20:56]

waarom zou het moeten?
bij Apple kan je safari gewoon verwijderen, bij windows kon je IE niet verwijderen (hoewel het in principe slechts om een OCX bestand gaat).

Ik vind het zowiezo al een domme verplichting.
Daarbij waren het de windows gebruikers en browser makers die klaagden ... ik heb het altijd aanstelleritis gevonden.
Dat zou die regel er alleen maar meer belachelijk om maken. Het is gewoon waanzin. Een fabrikant moet dus producten van concurrenten vertonen in haar eigen product. En dan natuurlijk alleen het enge grote MS en niet Apple (oeps, Apple is groter). De cookiebalken zijn het nieuwe speeltje van deze waanzinnige betutteling waar helemaal niemand op zit te wachten.

Iedereen ziet toch gewoon advertenties zoals die van Google Chrome tijdens het browsen? Dan zien ze toch dat er een alternatief voor IE bestaat? En het aandeel van IE is dus nog maar 20%, terwijl FF en Chrome resp. 30% en 40% hebben. Dus iedereen weet het al. En dat komt heus niet door dat belachelijke keuzescherm, want mensen die er echt geen verstand van hebben drukken dat gewoon alsnog weg.
Feit is gewoon dat het een marketting dingetje is. Andere "merken" willen een concurent een hak zetten en misbruiken daar de rechter voor. Elke andere genoemde reden is niks meer dan een stok die gevonden is om de hond te slaan. Het is toch logisch dat een merk een concurent probeert een hak te zetten? :).

En reken maar dat dit scherm straks ook op Windows Phone en de Tablets moet, want anders gaan ze weer klagen ;). Het is eerder gelukt, dus proberen we het gewoon weer. Zou ik ook doen als bedrijf om mijn concurent een hak te zetten heh.

Het is niks meer dan lobbys van grote bedrijven waarna onze vertegenwoordigers luisteren om na hun publieke functie een leuk baantje te krijgen of ze zijn heel naief en ze laten zich voor het karretje spannen. Het zou eigenlijk niet mogen maar het gebeurt. MS zit nu gewoon in het hoekje waar de klappen vallen, straks is Google aan de beurt om "kapot gemaakt" te worden ;).
Wat als ChromeOS een bepaald aandeel haalt, dat hele OS is een browser. Ik denk niet dat ze dan gaan aanbieden om Firefox oid te installeren. Daarnaast blijf ik het vreemd vinden, want hoe wordt bijvoorbeeld bepaald welke browsers aangeboden worden?

De grootste? Is dat niet oneerlijk tegen de kleintjes? Deze regel is echt onzinnig, maar dat vond ik van dag ÚÚn al.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 10 september 2012 17:56]

Hoe zit dat dan met Safari op iOS? Mij lijkt wel dat de iPad een dominante positie inneemt. Waarom mogen zij wel een browser afdwingen?
je kan er andere browser op installeren.
Maar ik denk mensen die hier om lopen te zeuren echt werkelijk na moeten waarom ze zo zielig doen.

Microsoft maakt windows en IE => 1 product
Apple maakt OSX en safari => 1 product

Opera/firefox en noem maar op ... die maken een browser.
Als men hun browser standaard in een OS willen hebben dan schrijven ze zelf toch lekker een OS? ze proberen gewoon te profiteren.
Vooralsnog is IE leading. En levert weinig in. Niet vreemd, gezien de positie van het OS. Link

[Reactie gewijzigd door Edddd op 10 september 2012 17:57]

Yup
Bron?

Google zou met ChromeOS volgens mij niet echt een optie hoeven te bieden, omdat de browser teveel is ge´ntegreerd in het OS, of misschien beter gezegd, een deel is van het OS. Het idee is dat veel apps niet offline draaien, maar ergens anders (zoals het thin-client principe). Het lijkt me sowieso niet interessant, want ChromeOS zit absoluut niet in het vaarwater van Microsoft en kent geen monopoliepositie (en behoeft geen maatregelen dus).
omdat de browser teveel is ge´ntegreerd in het OS, of misschien beter gezegd, een deel is van het OS.
Dat was ten tijde van IE6 ook zo; als je probeerde alle files van IE te verwijderen wou Windows niet meer starten (ofzo, het is een tijdje geleden he ;) ).

Bovendien zou de vraag niet moeten zijn wat het marktaandeel van IE (of Chrome) is, het punt is het marktaandeel van Windows (of ChromeOS); daar komt de koppelverkoop / oneerlijke concurrentie vandaan (je "kiest" voor het OS omdat er nou eenmaal niet echt keuze is, en krijgt daarbij een browser "opgedrongen").
Als bijvoorbeeld Google een bijna-monopolie op de zoek-markt heeft mogen ze zonder problemen hun eigen search engine als standaard instellen bij Chrome (waar ze absoluut niet in de buurt van een monopolie zitten), maar als ze google.com volspammen met "We zien dat je een andere browser gebruikt, upgrade nu naar Chrome", dan zit het er dik in dat ze ruzie krijgen met de mededingingsautoriteiten.
Dat is met Windows 8, iOS, WebOS, etc ook - haal de browser weg, en al je HTML5-based apps werken niet meer. De nieuwe WinRT API is een HTML5-based framework gebouwd op de Trident engine. Die kan je niet zomaar even vervangen door een andere browser, dan introduceer je allerlei nieuwe bugs in Windows applicaties. Idem met WebOS, ook een 'native' HTML5-based applicatie framework.
Bij OSX kan ik gewoon safari verwijderen ..
um sorry hoor maar als je vanaf een niet chrome browser naar google.nl gaat dan krijg je ook een melding "installeer nu chrome om sneller te browsen op het internet".
De desktop (startmenu en bureaublad) zijn Explorer en Explorer was IE. Van veel versies was er een lite versie te maken bv door een oude versie van Explorer er op te zetten. nLite en vLite konden de benodigde aanpassingen op een gebruikersvriendelijke manier implementeren. Wel verdwenen er dan een aantal features.
Wat geven mensen en instanties toch veel aan tegenwoordig? Iets aangeven is een signalering. Dit is geen signaal meer.

M.b.t. het onderwerp:

Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd dat Microsoft op de vingers getikt wordt om monopoly spel. Het is hun OS en ze geven je er een web browser bij (even buiten het feit dat de meeste mensen toch een andere gebruiken).

Waarom moet de EU zich ermee bemoeien? Mensen die een andere browser willen komen er toch wel aan. Mensen die tevreden zijn met IE van Microsoft hoeven dan volgens mij geen scherm voor hun neus te krijgen waarbij ze opeens meer te kiezen krijgen.
Moet Google met hun OS ook vragen over ze IE willen gebruiken? (serieuze vraag.)
Microsoft heeft zijn dominante positie misbruikt om zowel op gebied van browsers als op gebied van media spelers de concurentie uit de markt te duwen. Zij zijn met deze praktijken verantwoordelijk geweest voor het (bijna) verdwijnen van verschillende bedrijven. Want terwijl MS de ontwikkelkosten gewoon kan blijven doorrekenen aan de consument (verrekend in de prijs van Windows) kan de concurentie ineens niet meer concuren tenzij ze hun product ook gratis maken. En zelfs dan is het voor de eindgebruiker nog altijd eenvoudiger om de meegeleverde software te gebruiken dan op zoek te gaan naar een alternatief. Daarvoor zijn ze op de vingers getikt.

En je kan wel zeggen dat mensen wel op zoek gaan naar een alternatief, maar voor je dat kan doen moet je de mensen bewust maken dat dat alternatief bestaat en wat de voordelen zijn van dat alternatief. En dan blijft nog altijd het punt hoe dat alternatief moet gefinancierd worden. Bij Chrome is het bijv. eenvoudig, maar kijk eens naar real player, geen idee hoe het er vandaag uitziet, maar er was een tijd dat het meer reclame was dan wat anders, enkel en alleen om te kunnen overleven.
Ik ben van mening dat wanneer mensen niet zoeken naar een alternatief, ze het niet nodig hebben. Met ons ''mooie'' kapitalisme is de kans klein dat er ergens maar ÚÚn van is.

De doorsnee gebruiker is al gauw tevreden met een standaard product, totdat je ze iets anders geeft waarmee ze het kunnen vergelijken. Dat maakt al het verschil.
Mee eens, maar het 'probleem' is dat Windows zo'n groot marktaandeel heeft, dat vele mensen niet eens weten dat er alternatieven zijn voor de standaard meegeleverde browser.

Deze regeling is er ook niet zozeer voor de eindgebruiker, maar voor de andere bedrijven die browsers bouwen, om hen zo ook een eerlijke kans te geven.

In een normale situatie zou ik je gelijk geven, maar deze regeling is er juist omdat Microsoft zo'n ontzettend groot deel van de markt heeft. Dan gelden er andere spelregels. Andere bedrijven zijn anders kansloos.
Dat ze de redeling daarom hebben ingevoerd snap ik. Maar ik ben het er gewoon niet helemaal mee eens. ;)
Nee, moeten ze niet. Maar je hebt wel gelijk, Microsoft is misschien op minder legale manier aan marktaandeel geraakt, maar het marktaandeel dat ze hebben, hebben ze nu wel eerlijk. Tussen haakjes: (IE bestaat enkel voor Windows, Windows Phone, Windows Mobile en Xbox, maar dan nog geld je vraag wel voor andere browsers).
Ah, goed. Weer wat geleerd over Internet Explorer :)
Ik vraag me sowieso af waar de EU zich allemaal mee bemoeit. Zo hebben ze ooit bepaald dat kappers dikkere zolen moeten dragen omdat dat beter is voor de rug, gezien ze de hele dag staan...
Serieus? Betalen we daar allemaal aan mee, om dit soort conclusies en regels op te stellen?
En het is niet da je voor andere browsers moet betalen en dat die firma's zo geld verliezen omdat MS IE gratis meelevert.

Dus een echte monopolie kan je het niet noemen, want andere browsers zijn net zo gratis als IE, noch is het koppelverkoop
Ook hier komt er niets binnen aan updates. Ik merk sowieso dat mijn Windows 8 een beetje achter loopt qua online content. neowin maakr inmiddels melding van meer dan 1000 apps. dat haal ik lang niet.
Maar over de windows update met browser keuze scherm, hier niets na 2x geforceerd zoeken naar updates...


edit: twee dagen later heb ik hem wel binnen.
Het is trouwens 64bit RTM via MSDN.

In eerste instantie lijkt het op de Windows 7 versie met het metro sausje erover. Wel staan er een heleboel extra opties bij met voor mij compleet onbekende browsers erbij.

[Reactie gewijzigd door bitflusher op 12 september 2012 08:37]

Gebruik je de Release Preview of de RTM? Want voor zover ik weet is deze update enkel voor de RTM, net als enkele apps in de Windows Store.
Heb je Region in de settings van Win8 wel op bijv. US staan?
Want dan krijg je meer apps te zien.
wat ik vreemd vind, en dit is niet om apple te bashen, is dat er wel zoveel nadruk wordt gelegd op de browsers. dit is wettelijk vastgelegd.

echter de connectoren van mobiele telefoons moesten ook gestandariseerd worden als ik mij niet vergis. alle connectoren moesten gelijk getrokken. waarom hoeft apple zich daar niet aan te houden? ze leveren niks mee naar micro-usb.
Apple gaat zich er geloof ik wel op aanpassen. Want de nieuwe iPhone (cases die zijn binnengekomen bij reparatiecentra) heeft wel een kleine USB ingang. Overigens vind ik het zo'n grote onzin dat een overheid zich bemoeit met dit soort dingen. Echt de reinste onzin dat MS verplicht wordt een keuze voor browsers te geven, immers is het toch het product van henzelf. Ze maken het zelfs mogelijk om andere software te draaien en dat kunnen (konden) we van Apple niet zeggen. Daar moet elke app eerst door een keuring.
Onder osx kan je elke applicatie installeren. Onzin dat het door een keuring moet. En bij osx kan je safari gewoon verwijderen wat met ie niet kon en juist de klacht was
De update is hier ge´nstalleerd maar ik krijg het niet te zien. Vind het tevens ook belachelijk, dat scherm. Trouwens, er zijn ook al zat genoeg fabrikanten die een andere browser installeren die IE vervangt (het ergste van al is dat je daar dan nog een half uur op moet wachten bij de eerste start, Medion levert zo Chrome mee, maar om een of andere reden neemt de installatie enorm veel tijd in beslag).
Je krijgt het voor zover ik weet enkel te zien als IE je standaard browser is. Als je de update hebt ge´nstalleerd maar IE is niet je standaard browser dan zou je het scherm normaal niet te zien mogen krijgen :)

Dat kan dan wel al eens fout detecteren, bij Windows 7 kreeg je dan zo een icoontje op je bureaublad en je kreeg het venster soms alsnog te zien, ook al was IE niet je standaard browser. Ik wil zelf graag Windows 8 installeren (zodat ik maar een key moet ingeven van zodra het gereleased is), maar ik lees overal dat de RTM niet upgradebaar is hiervoor, jammer! Dan maar even wachten met mijn format.
Ik heb hem wel gehad, RTM draai ik sinds ie uit is op Technet.
Krijg keuze uit Chrome, Firefox, Opera, IE en Maxthon.
In het "Start" scherm is de app met een donkergrijze achtergrond met wereldbol: http://cdn0.sbnation.com/...rchoicewin8_640_large.jpg