KPN verhoogt snelheid Premium-abonnement naar 80Mbps

KPN verhoogt de downloadsnelheid van zijn Premium-abonnement voor nieuwe abonnees van 50 naar 80Mbps. Voor bestaande abonnees wordt de hogere snelheid, voor zover die mogelijk is, pas vanaf eind dit jaar doorgevoerd.

De snelheidsverhoging geldt zowel voor het Premium-abonnement met alleen internet als voor het Alles-In-Een-pakket, meldt KPN. De wijziging gaat direct in voor nieuwe abonnees, maar bestaande abonnees moeten tot maximaal een half jaar wachten voordat van de hogere snelheid gebruik kan worden gemaakt.

De snelheidsverhoging is bij vaste, dsl-verbindingen mogelijk door pair bonding, een technologie waarbij verschillende koperlijnen worden benut. KPN deed al eerder experimenten met pair bonding. Met het vectoring-algoritme zouden bovendien op termijn snelheden tot 120Mbps behaald kunnen worden. Het is voor het eerst dat een abonnement met pair bonding kan worden afgesloten.

KPN verhoogt de snelheden van koperverbindingen om de levensduur te rekken; de uitrol van glasvezel is vooralsnog beperkt. Via glasvezel biedt KPN al snelheden van 500Mbps symmetrisch.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

25-06-2012 • 10:21

118 Linkedin

Reacties (118)

118
116
59
4
0
35
Wijzig sortering
KPN verhoogt de snelheden van bestaande abbo's helemaal niet.. Ze hebben de snelheden van bestaande glasvezel abbo's ook niet verhoogt van 35Mbit naar 50Mbit terwijl dit ook destijds in het nieuwsbericht stond.. Bij navraag bij KPN verhoogt KPN alleen de snelheden wanneer je akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden wat veelal betekend meer kosten voor dezelfde diensten, in mijn geval een gratis 2e decoder waarvoor ik dan moet gaan betalen.
Het standaard pakket is ook al enige tijd van 20 van 40 Mbit gegaan. Daar heb ik ook nog niets van gemerkt. Ik krijg nog steeds 20Mbit, maar goed, ze zeggen TOT 40 Mbit. We zullen het zien.
Dat klopt. Ik heb Telfort en die zegt ook dat ik hogere snelheden zou moeten krijgen. Dit komt omdat hun automatische vanuit gaan dat je VDSL kan gebruiken. Maar bij ADSL2 hou je gewoon die 20Mbit. Ik had ze namelijk gemaild omdat ik het verschil te groot vond, bedoel als je ermee adverteert moet je ook in de buurt komen. Zeker als ik 22/1.2 Mbit haal volgens mijn Modem. Wat overigens mooie snelheid is voor ADSL2, zal vast in de buurt van de kast zitten :).

Zodra jij VDSL verbinding krijgt dan heb je die 40Mbit. Maar goed ik heb dat ook niet als één van de weinige wijken in Zwolle terwijl ik in nieuwbouwwijk woon.. Beetje apart maar goed ik wacht nog geduldig tot eindelijk glasvezel kunnen krijgen.
Ik heb ook Telfort en laatst toevallig met de klantenservice aan de lijn gehangen over een snelheid die niet meer wou opkomen. Toen ik na wat handelingen weer op mijn vertrouwde 1.8 à 2.1 Mbit per seconde zat, viel de beste man bijna van zijn stoel. In theorie zou dat niet mogelijk moeten kunnen zijn dacht hij, want rond de 1.2 was normaal.
Anoniem: 28333
@maniak25 juni 2012 11:14
Bel eens met de helpdesk, mogelijk kunnen ze je overzetten op VDSL als dit niet gebeurt is. Als je echter te ver van de centrale zit loop je inderdaad tegen de grenzen van DSL aan.
Mwah, het draait hier al een poosje op 50Mbit hoor:
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 5.219 / 51.998
Het is alleen jammer dat de latency vaak wat hoger ligt, en het zappen behoorlijk lang duren kan tussen HD kanalen. Niet dat ik straks 80mbit nodig heb, maar het is wel leuk :P
Is pair bonding iets wat standaard in de VDSL of ADSL2+ spec zit verwerkt? Ofwel, kan een normale KPN/Telfort enz. modem hier standaard mee overweg? In dat geval ben ik benieuwd of andere KPN (sub)providers het ook gaan aanbieden.
bij pair bonding worden niet 1 maar 2 draadparen gebruikt, telefonie gebruikt tegenwoordig 1 paar draden, vroeger had je vier draden nodig

pair bonding is dus een dubbele VDSL/ADSL2 aansluiting
Dan vraag ik me toch drie dingen af:

- waarom zijn ze niet eerder op dit idee gekomen?
- en hoe zit dat nieuwbouwwoningen? Krijgen die nog steeds standaard 4 aders
- in mijn woonplaats is de centrale al heel lang geschikt voor vdsl, maar daadwerkelijk vdsl afnemen is niet mogelijk. Gaat dit dan ook werken over normaal adsl2?
-Het idee bestaat al langer, de noodzaak nog niet echt: het kost extra investeringen mbt monteurs, modems en DSLAM-kaarten in de centrales.
-Nieuwbouwwoningen krijgen ook gewoon 2 aderparen geleverd. Ik voorzie eerder problemen in panden die gesplitst zijn in bv huisnummer 1a en 1b
-Dan woon je ws te ver van de centrale af, bij meer dan een km of 2 biedt VDSL amper voordeel tov ADSL2
Nieuwbouwwoningen in middelgrote nieuwbouwwiijken krijgen tegenwoordig ook meestal 1 aderpaar, omdat er geen nieuwe wijkcnetrale wordt gebouwd voor die wijk en er dus lange kabels naar de wijkcnetrale komen en die zijn dus duurder als je er 2 keer zo veel aanlegt.
Ik ben blij met 5 aderparen :) Daar heb je tenminste nog voordeel bij
Anoniem: 28333
@TDeK25 juni 2012 11:13
Nee, de huidige modems van KPN ondersteunen dit niet. Ze komen met een nieuw modem op te proppen, wederom van het merk Arcadyan.
Oftewel, weer een karige "Experiabox" waar je niks mee kan dan het MAC adres clonen naar een wel customizable router?
Offtopic: en waar je niet mee online kan met bijvoorbeeld een Nintendo 3DS doordat al die opties geblokkeerd zijn?

Jep :(
Zo nieuw is ie niet. KPN gebruikt dit modem al geruime tijd bij nieuwe glasverbindingen. Het is de Arcadyan VGV7519. Waarschijnlijk volgt er op termijn ook een ZTE variant met pairbonding ondersteuning.
Ik neem aan de dit met VDSL gebeurt, want met ADSL2+ kan je met pair bonding niet verder dan 50mbit (correct me if i'm wrong)
Wat ik vernomen heb is dat XS4All tot iets van 15 adsl2+ lijnen kan bonden. Uitgaande van 20Mbit per lijn levert dit dan 300Mbit op.
Nee, je hebt een nieuw modem nodig. Pairbonding betekent dat er gewoon 2 VDSL verbindingen tegelijk worden opgezet en dat er geloadbalanced wordt aan beide kanten.
Het zit wellicht in de spec, maar ik neem aan dat een geschikt modem evenveel ingangen moet hebben als er aderparen in gebruik zijn. De huidige modems hebben allemaal maar 1 ingang, dus je zal sowieso een nieuw modem nodig hebben zelfs al staat het in de spec.
Anoniem: 59483
25 juni 2012 11:24
Laat Ziggo nu maar komen met 80 Mbps ;)
Tot nu toe zorgde Ziggo altijd dat hun Alles-in-1 Plus abbo net wat sneller was dan KPN Premium, tegen iets lagere of vergelijkbare prijs.
Ik verwacht dan ook dat Ziggo binnen 2 maanden laat weten dat de snelheden weer omhoog gaan :)
ziggo heeft al 120Mbps Dus die 80 kan je vast ook wel krijgen bij ziggo :-)
De snelheidsverhoging van de Premium abonnementen wordt mogelijk gemaakt door een techniek genaamd pairbonding. Dit houdt in dat KPN de dubbele koper infrastructuur die al in (alle) Nederlandse huizen aanwezig is, volledig gaat benutten.
Gaan ze hier nu het 2e aderpaar wat (lang niet in alle trouwens) aanwezig is gebruiken en moet je dus ook een andere modem hebben hiervoor ?
(en wat bij sommige mensen misschien ook bezet zal zijn voor iets anders?)

[Reactie gewijzigd door DDX op 25 juni 2012 10:40]

Ze gaan inderdaad het 2e aderpaar gebruiken. Als je deze niet hebt wordt er eentje gelast kpn is hier zelf verantwoordelijk.

Maar als je zelf al bij kpn klant bent en je hebt geen 2e aderpaar is dat te zien in hun systeem
Dat klopt. Niet altijd is het tweede aderpaar ingelast. KPN kan alleen leveren waar deze ingelast is er gaat deze niet specifiek inlassen voor pairbonding.
Ja, 2e aderpaar en ja, ook een nieuw modem.

In 80% van de huishoudens in nederland is het trouwens mogelijk een 2e aderpaar binnen te krijgen.
Ayup. Dit kan alleen bij locaties waar een extra vrij aderpaar is.

Of dat er nu twee van twee zijn of twee uit 20 maakt op zich niet uit, maar 2 uit 1 gaat natuurlijk niet lukken.
ALLE kabels naar de woningen hebben minstens 2 aderparen. Als KPN zegt dat er maar 1 is dan is er maar 1 doorverbonden naar het ISRA punt. Maar het 2e aderpaar is er wel en dan moeten ze dus in principe bij je thuis komen om het 2e aderpaar ook bruikbaar te maken.
Er is dan meestal een reden dat er maar 1 is. Dan liggen er niet genoeg kabels in de straat of capaciteit naar de wijkcentrale. Een 2e aderpaar aanleggen betekent dan sowieso graven. Dat gebeurt niet kosteloos.
Ben benieuwd in hoeverre deze snelheid ook kan worden gehaald. Ik woon ±2300m van de centrale af, en hoewel ze aangeven dat ik dit abonnement bij ze af kan sluiten (heb ze ervoor gebeld), kunnen ze niet aangeven wat m'n realitisch-haalbare snelheid ook daadwerkelijk gaat worden. Als ik uiteindelijk maar 20Mbit haal heeft dit abonnement natuurlijk niet zoveel zin :)
Heeft er niemand in jouw buurt dan an VDSL? Je krijgt in feite twee DSL verbindingen welke als 1 worden gepresenteerd naar jouw. Onder Linux is het bijvoorbeeld vrij eenvoudig om ook meerdere ethernet verbindingen te combineren.

Vraag dus even wat iemand momenteel al met ADSL weet te halen. Die snelheid kun je dan verdubbelen en dat is de snelheid welke je zeker moet kunnen halen.

En het testen kun je het beste doen met een (goede) nieuws server. Het is eenvoudiger om met 20 verbindingen het maximale uit je verbinding te halen dan via een speedtest..
Volgens speedtest kom ik op 9Mbps uit, terwijl ik via nieuwsgroepen gewoon de tegen de 10,4Mbps uitkom..
Bijna iedereen zit op Caiway waar ik zit. Ik zit letterlijk 5 meter verwijderd van de mogelijkheid tot Ziggo, hehe. Ik heb nog gevraagd aan Telfort, KPN en XS4all of er meer klanten in mijn straat zitten, maar dat konden/mochten ze me niet vertellen (privacy e.d., begrijpelijk).

KPN gaf de ene keer aan dat ik de snelheid gewoon zou moeten kunnen halen, en de andere keer dat deze niet ondersteund werd op mijn adres. De ene keer krijg ik de melding dat hun "postcode check" nog niet geupdate was, en de andere keer dat ik me juist wél aan die "postcode check" moet houden... lekker consistent dus ;-)
Van wat ik van Telfort begreep is het een "gewone" extra snelle VDSL verbinding, en zou ik in theorie gewoon die snelheid moeten kunnen halen... "anders zouden we het niet aanbieden". Maar ja, aan dat soort antwoorden heb je natuurlijk niet zoveel als je wilt weten of je wel die 40/50/80Mbit haalt. Anders koop je natuurlijk het goedkopere 20Mbit abonnementje :)

(reden dat ik zit te denken aan VDSL van 40-80Mbit is dat Caiway een niet zo'n heel stabiele verbinding lijkt te kunnen/willen aanbieden bij mij thuis. Al regelmatig voor gebeld en een monteur voor langs gekregen, maar op 't moment dat die staat te meten is het signaal gewoon stabiel en sterk)

[Reactie gewijzigd door Kapotlood op 25 juni 2012 11:42]

De Telfort postcodecheck is altijd pessimistisch. Als daar 40 mbit uitkomt, haal je de 80 mbit bij KPN zeker.
Maar da's 't vreemde. Bij Telfort geeft die postcode check aan dat ik 40Mbit aan kan, maar bij KPN geeft hij aan dat dit product op mijn adres niet bestaat. En een aantal keer bellen levert behoorlijk variabele antwoorden op. Vandaar dat ik hoopte dat iemand hier misschien meer weet.

(je hebt ten slotte meer aan tweakers dan aan de klantenservice bij providers) :)
Er zitten wel eens errors in de postcodecheck, zowel de ene als de andere kant op. In principe als de TF posctcodecheck zegt dat het bestaat zou kpn dat ook moeten zeggen, TF haakt in op de KPN database.
Precies wat ik ook dacht… vandaar dat het nogal vreemd is :)
In Poortugaal precies hetzelfde geklojo met caiway, mijn klanten dan he

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 25 juni 2012 13:02]

Ik vind hun televisie aanbod wel goed (m'n vriendin is Amerikaans, en Caiway is de enige die Food Network aanbiedt bijvoorbeeld), en de beloofde snelheid haal ik ook wel echt.

Maar als het aankomt op de stabiliteit van het signaal is het bij mij elke week wel een keertje raak. Of de verbinding is een uur lang wat langzaam (en met "wat langzaam" bedoel ik héél langzaam), of hij valt in dat uur een paar keer enkele seconden weg.

Geen idee waar het aan ligt... de monteur die eens langs is geweest snapte er ook niets van. Het enige signaal wat hij zag was gewoon stabiel en sterk, dus ik zou daar geen probleem mee moeten hebben.

Zeker als je alleen in het weekend met je schoonouders uit Amerika kan bellen vanwege tijdsverschil is het soms mateloos irritant dat hij nou nét op dat moment regelmatig uit vliegt. Vandaar dat ik m'n ogen al tijden open houdt met de voortgang van ADSL en glasvezel. Glasvezel gaat helaas alleen aangeboden worden door Caiway, dus dan blijft de vooruitgang van ADSL/VDSL over. :)
Op 2.3km moet je er niet vanuit gaan dat je de pairbonding snelheid gaat halen tenzij er een buitenring bij jou in de buurt is (kan je navragen)

Op 1.7-2.0km kun je pairbonding vdsl stabiel krijgen. Hoewel er enkele gevallen zijn boven de 2.3km
Buitenring? Wat is dat? Je vertelt me wat nieuws! :)
Is dat iets wat een klantenservice ook weet toevallig?
Als 't goed is wel, maar...

Normaal heb je bij telefoonlijnen wijkcentrales, (colos), dan vandaaruit gaan dikke kabeldunels (met 200-600 paren) naar zgn kabelverdelers aka straatkastjes, en dan van daaruit worden die dingen doorverbonden naar de kabels die recht naar jouw huis doorgelast zijn.

Buitenring betekent dat de straatkast vervangen/aangevuld wordt met VDSL apparatuur zodat je vanuit *daar* lijnlengte hebt ipv vanuit de wijkcnetrale die een heel eind verderop ligt. Dan is bijna altijd 50 te halen per paar.
Kortom: waard om toch nog eens te bellen met KPN/Telfort e.d. om te zien wat ze nu eigenlijk écht kunnen bieden. Zelfs als 80Mbit niet mogelijk is maar 40-50Mbit wel, dan kan het een lekkere snelheidsverhoging betekenen met een (hopelijk) stabielere verbinding :)
Met speedtest kom ik op 49858 KB/sec en met Alt.Binz en Grabit op 5985 Kb/sec. dus da's globaal hetzelfde. Kabel dan trouwens, ieder tijdstip van de dag.
In het artikel en het persbericht staat niet wat er gebeurd met de upload-snelheid. Ik heb aan 20/30 mbit voldoende, maar zou graag meer upload snelheid willen hebben dan die 1 á 2 mbit die ik nu heb met ADSL.

[Reactie gewijzigd door Rixard op 25 juni 2012 10:57]

Upload word tot 8 volgens de KPN site.
Het zijn gewoon 2 VDSL verbindingen, je upload wordt dus ook 2 keer zo hoog als bij een standaard VDSL verbinding (4 Mbits)
Ik zit hier nog met een 3Mb/0.3Mb lijn van KPN, helaas geen kabel beschikbaar. Het zou fijn zijn als KPN ook juist voor mensen met een laf adsl lijntje pair bonding mogelijk maakt.
Ik heb 6 Mbps (~3.5km van de centrale). Er zitten wel 6 of 8 koperdraadjes in mijn telefoon-ader (die dikke blauwe tuinslang). Het zou inderdaat wel mooi zijn als ik 4x5=20 Mbps zou kunnen krijgen. De kans op glasvezel in mijn straat is vrijwel nihil.
In mijn nieuwbouwhuis zit glasvezel (FTTH), maar geen enkele aanbieder op mijn postcode. Dus zelfs al mocht je glasvezel hebben dan moet het maar net aangeboden worden ;)
Gaat KPN deze techniek ook doorvoeren op de oudere ADSL lijnen? (8/20 mbit abo's)
Anoniem: 28333
@Billiebier25 juni 2012 12:32
Nee, enkel bij VDSL klanten. KPN is echter ook bezig zijn modems (aan de andere kant van de lijn) in wijkcentrales zelf te plaatsen, hierdoor kunnen steeds meer klanten gebruik maken van VDSL (kan niet op afstanden > 2 km). De planning hiervoor is echter zo vaag dat wss niemand bij KPN je zal kunnen vertellen wanneer jouw adres aan de beurt is.
Nee, ijn wijkcentrales is standaard, wat KPn doet is modems in de straatkasten plaatsen ipv in de wijkcentrales (in KPN termen zit je dan op een buitenring).
ADSL sterft in huize LaptopSmurf een langzame dood. Ik heb 20 mbit waarvan ik in de praktijk max 12 mbit haal. Upgraden heeft zelfs volgens KPN geen enkele zin, 12 mbit is mijn max.

Toch maar wachten op glasvezel? Duurt ook eeuwen.....
Ze zeggen elke keer dat ze het gaan verhogen, maar ik merk er niks van wij betalen voor 40 en halen maar 16 max. Dus zal hier ook niet veel aan hebben
dat je 16 haalt is als je het berekend nog best netjes. hebben jullie alles in 1 pakket? zo ja dan snoept elke tv ontvanger mb's weg. hdkanalen nog veel meer. ik haal 25mbit (en betaal voor TOT 50.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee