Gerucht: BlackBerry-maker RIM schrapt plannen voor 'sms 2.0'

BlackBerry-maker RIM had volgens The Wall Street Journal grootse plannen om de populariteit van zijn chatdienst BBM, ook bekend als Ping, uit te breiden naar andere smartphone-platforms. Die plannen zijn echter in de ijskast gezet.

Het project had als interne naam 'sms 2.0', schrijft zakenkrant The Wall Street Journal. De dienst zou op andere platforms beschikbaar komen om ervoor te zorgen dat de chatdienst populair bleef, terwijl het marktaandeel van BlackBerry-smartphones daalde. Daardoor zou RIM zijn naamsbekendheid behouden totdat smartphones met de volgende versie van BlackBerry OS zouden verschijnen.

De directeur van RIM, Thorsten Heins, zou zich willen richten op de release van het nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10, later dit jaar, en daarbij de plannen voor een release van BBM op bijvoorbeeld iPhone of Android in de ijskast hebben gezet. BlackBerry 10, dat eerder deze maand werd getoond, is een nieuwe versie van het besturingssysteem. Het is niet langer gebaseerd op Java, maar op technologie van QNX, dat door een overname in handen van RIM is gekomen.

Inmiddels is niet alleen het marktaandeel van BlackBerry's gedaald, maar is ook BBM minder populair geworden door de opkomst van alternatieven als WhatsApp, een dienst die op alle populaire platforms werkt. Eerder ging al het gerucht dat de oud-directeur van RIM deals wilde sluiten met providers om BlackBerry-services op goedkope Android-telefoons te zetten.

Screenshot BBM

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-05-2012 • 10:06

81

Reacties (81)

81
80
53
3
0
8
Wijzig sortering
Misschien even een rechtzetting, de chatdienst BBM heeft nooit aan populariteit verloren.

In tegendeel, momenteel zijn er 71 miljoen BBM gebruikers over heel de wereld. En dat aantal blijft stijgen door de enorme populariteit ervan in landen zoals India, China, Indonesie, ...

De blackberry curve modellen doen het daar enorm goed.

De Blackberry 7 toestellen zijn goede toestellen. Werken perfect, maar ze kwamen inderdaad een beetje te laat op de markt. De modellen ervoor hadden gewoon te weining rekenkracht en werkgeheugen en het BBOS gebaseerd op java draagt ook niet echt bij tot snelheid.

De BB10 toestelllen gaan de toekomst van RIM bepalen. Het OS is idd prachtig en heeft zijn gelijke niet in de mobiele wereld. Het is zo geavanceerd dat het zelfs wordt gebruikt in straaljagers, automobiel industrie, ...

Ik wacht heel ongeduldig op het eerste BB10 toestel voorzien voor November.
Precies!

Ik sta helemaal achter je punten, mensen die zeggen dat Blackberry failliet gaat raken snappen het niet helemaal.

Maar goed, RIM heeft naast QNX nog een enorm harde troef achter de hand wat in de toekomst met de opgang van internetcriminaliteit en veiligheid nog een grote rol zou kunnen gaan invullen. Namelijk: De Blackberry Enterprise Servers (BES). Alle data van de BB smartphones verloopt namelijk via de BES servers wat voor enkele voordelen zorgt.

Het voordeel van BES leg ik wel eventjes uit:

1. Veiligheid en privacy
Alle Blackberry's zijn uitgerust met een waterdichte firewall die namelijk alleen data binnenlaat van de BES servers. Hierdoor is het praktisch onmogelijk om als hacker je telefoon eventjes makkelijk in te breken. Dit kun je ook zien door het feit dat alle telefoonmaatschappijen en politieke overheden (waaronder Amerika, Nederland, Engeland en Indonesie) lopen te janker dat ze de blackberry telefoon data stroom willen inzien. Het feit dat ze niet zeuren naar apple/android toe is dat het daarbij dus wel makkelijk gaat. Tevens is dit ook niet voor niets het enigste OS die nog steeds niet gekraakt of slachtoffer is gevallen aan Scam. Grappig genoeg gezien het immense populariteit in verhouding met alle andere OS software.

2. Data compressie
Alle BES gerelateerde apps maken ook gebruik van data compressie. Hierdoor als je bijvoorbeeld gaat pingen, of gebruik maakt van bb music gebruikt je telefoon ongeveer 40/50% minder data. Dit is een hele sterke en ondergewaardeerde usp aangezien de data bundels en internet op slinkse wijze steeds duurder begint te worden. Met een blackberry moet je namelijk wel heel erg je best doen als je 500mb data limiet. wilt vol krijgen. (Is mij gelukt toen ik nog intensief gebruik maakt van youtube).

3. Data versleuteling
Jep, de bb is nu echt en enigste smartphone die je intern normaal kan beveiligen. Als je je telefoon kwijtraakt, (Android of IOS) dat is het jammer genoeg betrekkelijk makkelijk om de data in de telefoon uit te lezen. Bij IOS is dat nog enigszins beveiligd vanwege het gebrek aan een SD kaart, Icloud en een dichtgetimmerde OS. Maar alsnog is het recent diverse malen bewezen dat het geen moeilijke klus is om de standaard beveiliging te doorbreken van de IOS smartphones. Bij een blackberry telefoon is het mogelijk om een volledige data encryptie in te stellen(Hoe sterk je het zelf ook maar wilt). Hierbij kun je je interne data en de data op je SD kaart onleesbaar maken. Dit is natuurlijk wel een mooi punt als je kijkt naar bijvoorbeeld het opkomst van het gehack

4. Energie efficieny
Echt een punt is dit niet meer aangezien HTC dit nu ook heeft op enigszins maar alsnog minder efficiente wijze. Het punt is dat de blackberry veel minder stroom gebruikt bij het pushmail, push sms/mms/pin messages functie. Aangezien de processor dat simpelweg ligt te slapen. De BES servers doen namelijk voornamelijk al het werk (ophalen van de email) in plaats van de BB smartphone waardoor de stroom vreterij uitblijft. Hierbij zorgt de gecomprimeerde data ervoor dat het efficienter gebeurd dan bijvoorbeeld bij IOS. Dat is ook de reden dat een BB telefoon gewoon veel langer op stroom werkt.

RIM heeft een grote achterstand op het gebied van apps en multimedia, en dat gaat ze nu gewoon allemaal in 1 keer inhalen met het nieuwe QNX software. Dit software is inderdaad in kwaliteit en opbouw zwaar superieur ten opzichte van IOS, Windows Phone en Android. QNX is op dit moment gewoon de beste implementatie van micro kernel en een realtime OS.

Laten we eventjes gaan kijken wat devs te zeggen hebben hierover:
http://www.youtube.com/watch?v=2Kc9bOSEMts
http://www.youtube.com/wa...-UTtFamY4&feature=related

En hoezo zou het slecht gaan met bb dan als ik dit zie?
RIM Year Net Income
2002 (28,000,000)
2003 (149,000,000)
2004 52,000,000
2005 206,000,000
2006 375,000,000
2007 632,000,000
2008 1,294,000,000
2009 1,893,000,000
2010 2,457,000,000
2011 3,444,000,000
Sjonge jonge, ik wou maar dat het zo slecht ging met mij... :+


Ik zal maar als eerst zeggen: Laat maar komen die QNX ! Rim gaat nog heel wat mensen verassen en Apple eventjes een flinke trap onder hun kont geven. Zo heb ik ook hele grote verwachtingen op de mobiele telefoon markt van de altijd maar enorm potentiële Sony. Die gaan Samsung nog eens een keertje van hun troon afstoten. Zeker als Samsung in zijn geheel overgaat op Bada.

Conclusie: Iedereen die denkt dat Blackberry slecht bezig is of gedoemd is om te mislukken snapt het simpelweg gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door Vinand op 27 juli 2024 07:21]

1. Veiligheid / Privacy - Inderdaad een voordeel dat alles versleuteld is. Gemiddelde consument? Kan het echt niets bommen aangezien de meest persoonlijke rotzooi op Facebook, Twitter, Hyves, Google en wat al niet meer wordt geslingerd. In het bedrijfsleven wordt het inderdaad meer gewaardeerd.

2. Datacompressie - Als je BBMusic gebruikt wil je niet een crappy lage kwaliteit als audiofeed hebben. Dank je de koekoek zeg. Mocht je willen besparen op je dataverbruik dan is er ook nog zoiets als Opera met de Turbo functie. En daarnaast is er overal wel WiFi tegenwoordig. Zal slechts een enkeling kunnen gebruiken als een USP.

3. Data-encryptie kan op de meeste platformen tegenwoordig, hoewel de beveiliging van een Blackberry nog op iets hoger niveau is. Echter, alles kan gekraakt worden en ook de Blackberry kan gejailbreaked worden door middel van exploits om zo roottoegang te krijgen. Wat de verdere gevolgen hiervan zijn, weet ik zo niet.

4. Energie effiency is inderdaad een USP van een Blackberry. Dat kan niemand ontkennen.

Over je opgehemel over QNX. Leuk en aardig, maar met het simpelweg introduceren van een nieuw platform is er nog geen redding voor RIM. Het kan prima (in jouw ogen) de beste implementatie zijn van een RTOS, maar superieur is het voor de eindgebruiker helemaal (nog) niet. Een OS als Android heeft ook drie major versies zonder fatsoenlijke GUI-ondersteuning het prima gedaan. Een OS als iOS heeft een totale ervaring die RIM nooit kan bieden. Een echt eco-systeem is nog geen sprake van en de consistentie bij het huidige aanbod van RIM is daar een onderdeel van. Toestellen die snel werden uitgefaseerd, slecht update-beleid en dan begin ik nog maar niet eens over de tekortkomingen die een eindgebruiker wel blieft in een smartphone (camera, hallo?). En Net income zegt geen ene moer over een bedrijf in vergelijking met de concurrentie, dat snap je? Veel belangrijker is dat de markt voor smartphones groeit en dat het aandeel van RIM daarin steeds slechter wordt, zie deze bron bijvoorbeeld.
Anoniem: 445817 @Vinand24 mei 2012 12:41
Mooi dat je dat "eventjes" uitlegt.

De firewall is echter niet waterdicht. Veel mensen installeren Opera, juist omdat je dan niet gebonden bent aan die irritante BIS/BES profielen.

Overigens ben ik niet zo blij met dat hele BES verhaal. Koop ik een dure Blackberry met allerlei features kan ik de helft niet gebruiken omdat mijn BES beheerder dat niet wil.

Compressie: dit geld alleen voor apps die netjes de BIS/BES gebruiken. Bij apps die dit niet doen zal het van het protocol van de app afhangen. Net zoals bij iOS/Android dus.

Overigens voer je met een BES alle traffic eerste terug naar de BES en dan naar het Internet. Je hebt dus zowel een BES nodig als extra bandbreedte voor deze BES. Deze kosten mag je niet zomaar even "vergeten" in je vergelijking.

Data versleuteling: zowel iOS 5 als Android 4 kunnen al je data op de telefoon versleutelen.

E-mail ophalen: iOS en Android ondersteunen gewoon IMAP-PUSH hoor. Ik heb nog nooit e-mail "gepopt" op een van mijn telefoons.
Het is zo geavanceerd dat het zelfs wordt gebruikt in straaljagers, automobiel industrie, ...
meago ook (als je het project zelf mag geloven), maar elk weldenkend mens heeft daar geen goed wordt voor over ...

kom dus eerst maar eens met bronnen, ik geloof er namelijk niets van dat er in de vliegtuigbouw iets gebruikt wordt dat nog lang z'n dienst niet heeft bewezen.

het zou me al verbazen als linux al wijd verspreid is in die sector, en dat heeft toch inmiddels z'n dienst meer dan welk ander os bewezen (oa door de motor achter het internet te zijn).


*voor de oplettende hoewel meago in principe ook een linux variant is, beschouw ik het hier als een lostaand iets, met eigen tools libs support keten.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 27 juli 2024 07:21]

Je verwart een GUI, met daarbij horende usability kenmerken, met een OS vermoed ik.

QNX, het real-time, Unix gebaseerde OS van RIM, wordt in heel veel embedded apparaten gebruikt. Vliegtuigen weet ik zo niet, maar hier heb je autotoepassingen:
http://www.qnx.com/products/qnxcar/

en een space-shuttle:
http://www.berryreview.co...ce-in-nasa-space-shuttle/
google >>QNX >> customers

automobiel industrie:
Porsche, Audi, BMW, Chrysler, Acura (Honda), ...

kernenergie:
Atoomagentschap Canada

Internet:
Cisco's zwaarste capaciteits routers draaien allemaal op QNX

Zijn maar een paar voorbeelden
De OS wordt gebruikt in straaljagers? Welke straaljagers? Mag ik daar een bron van?
Naar mijn weten wordt QNX in o.a. de repear drones van de US Army gebruikt. Volgens mij weten we allemaal onderhand hoe veilig dat was (Hint: Iran). Op de site van QNX kan je tevens zien dat verschillende fabrikanten als BMW en Audi maar ook NASA en Lockheed Martin het gebruiken. Zit op me mobiel dus is lastig om er een bron bij te geven maar al wil je het weten zou ik de website van QNX even bezoeken. Omdat deze bedrijven het OS gebruiken wil niet zeggen dat het een extreem veilig OS op mobieltjes en andere apparaten gaat worden. Ik vraag me ook af of QNX in machine van defensie als 'hoofd'-OS gebruikt wordt of naast andere zoals het extreem veilige DO-178B wat in de F-35 wordt gebruikt.
Het extreem veilige DO-178B? Dat is geen software maar een standaard waar alle kritische software naar ontwikkeld moet worden.

Dat je software naar DO-178B ontwikkeld is en gebruikt kan worden voor kritische systemen betekent trouwens niet dat het zo'n geweldig complex en intelligent systeem moet zijn, maar vooral dat het fout-vrij is. Het legt echter ook enorme beperkingen op aan het manier van ontwikkelen, aan wat je wel en niet mag gebruiken, en dat je van elke regel code kan bewijzen wat ie doet, waarom ie dat doet, en wat er gebeurt als ie dat niet zou doen.

In mijn mobieltje vind ik dat eerlijk gezegd niet belangrijk en heb ik liever performance en af een toe een keer een crash dan een enorm langzaam en beperkt systeem dat compleet geverificeerd is. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Daarnaast is die fout-vrijheid natuurlijk geen eigenschap van software alleen, daar moet ook de hardware bij meespelen. En er is geen enkele blackberry die hardware gebruikt die ook in een vliegtuig gebruikt zou mogen worden, omdat het een veel te onveilig en te complex ontwerp is. Die machines vliegen op hardware die minstens 10 jaar achterloopt op wat je in je hedendaagse mobieltje kan vinden.

[Reactie gewijzigd door Garyu op 27 juli 2024 07:21]

Het OS is idd prachtig en heeft zijn gelijke niet in de mobiele wereld. Het is zo geavanceerd dat het zelfs wordt gebruikt in straaljagers, automobiel industrie, ...
Dat is hetzelfde als zeggen dat iOS en Android geavanceerd zijn omdat ze gebaseerd zijn op Linux en BSD, die ook worden gebruikt in de lucht- en ruimtevaart. QNX is prachtige technologie, zo onderscheiden ze zich o.a. in de microkernel achitectuur en het real-time aspect, maar dat zegt weinig over wat RIM er mee doet.

Helaas is QNX sinds de overname door RIM een stuk minder toegankelijk geworden. Zo is de broncode niet meer beschikbaar voor het publiek en hobbyisten, en dat vind ik persoonlijk een achteruitgang. Hopelijk gaat QNX niet ten onder wanneer RIM er niet in slaagt er een commercieel succes van te maken.
Kan je dit ook onderbouwen met cijfers? Het BlackBerry OS zelf doet het namelijk dramatisch slecht:
Het marktaandeel van BlackBerry is in de afgelopen jaren flink gedaald en RIM moet oppassen dat het ook dit jaar niet flink terrein verliest op andere producenten. In het eerste kwartaal van 2010 had BlackBerry nog een marktaandeel van 19,7%. Een jaar later was dit gezakt tot 12,9% en op het moment (februari 2012) heeft BlackBerry nog maar een marktaandeel van minder dan 8,8%.

[Reactie gewijzigd door densoN op 27 juli 2024 07:21]

Misschien is het dan ook wel goed om recht te zetten dat BBM nooit kans van slagen zal hebben zolang al je matties het ook niet hebben.
Het zal een plaatselijk fenomeen zijn, maar Ping en WhatsApp zijn niet populair in België.
Het zal een plaatselijk fenomeen zijn, maar Ping en WhatsApp zijn niet populair in België.
Wat gebruiken ze dán? Nog steeds SMS?
Da's toch waaay te duur :X

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 27 juli 2024 07:21]

Volgens mij wel. Volgens mij kosten (in tegenstelling tot hier) smsjes daar geen reet en SMS wordt écht door ieder toestel ondersteund. Ik geef ze gelijk.
Toch heeft whatsapp een stuk meer functionaliteit dan een sms. Je hebt groepsgeprekken, je kan foto's, video's en geluid sturen. Bovendien kan je goed zien of je bericht is afgeleverd en gelezen.

Het enige om nog sms te gebruiken is als je geen internet in de buurt hebt (buitenland) of whatsapp ligt eruit.
Toch heeft whatsapp een stuk meer functionaliteit dan een sms. Je hebt groepsgeprekken, je kan foto's, video's en geluid sturen. Bovendien kan je goed zien of je bericht is afgeleverd op de server en gelezen succesvol is afgeleverd op het apparaat van de ontvanger.
Veel mensen denken dat het tweede vinkje bij whatsapp aangeeft of iemand het bericht heeft gelezen. maar dat klopt niet. Zie ook de whatsapp FAQ.
Whatsapp heeft de beruchte 'last seen .. 2 minutes ago'. Aan de hand daarvan kun je redelijk goed bepalen of je bericht al dan wel of niet is gelezen. Het tweede vinkje geeft inderdaad slechts aan of het berichtje is afgeleverd. :)
Met een sms kan je evengoed zien of het is afgeleverd of niet. Daarnaast heb je voor Whatsapp een data-abbonement nodig. Ook moet je op Wifi/3g zitten, waarbij je phone een stuk meer batterij gebruikt dan op het gsm-netwerk (voor mij persoonlijk belangrijk). Neem daarbij dat iedereen praktisch gratis sms'en krijgt hier, dat iedereen bereikbaar is in tegenstelling tot WhatsApp, en sms overal op werkt, en dan zie je meteen waarom het zo populair blijft. Je mag dan wel media kunnen versturen, 95% van wat ik stuur is tekst, het gaat hem om gesprekken, en daar heb je die extra functies niet echt nodig en bieden dus niet echt meerwaarde.
In België hebben niet veel mensen een smartphone en de datakosten liggen hoog terwijl de kosten voor sms heel laag liggen. Dus vandaar :)

[Reactie gewijzigd door Wafje op 27 juli 2024 07:21]

het gaat hier volgens mij niet over sms maar BB-ping. En als ze dat op alle platformen gaan draaien dan noemen ze dat sms-2.0. Waarom? Omdat sms een betrouwbare naam is. Waarom 2.0 omdat dat hip klinkt.

Nieuw! sms-2.0-cloud-enabled-pro-edition-xml-web-facebook!

edit: sorry, ik moet beter lezen. Je had het over België.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 151857 op 27 juli 2024 07:21]

Net zoals in Indonesie, Nigeria en in de toekomst de rest van de ontwikkellanden.. Daar zijn de Blackberry's en PING razend populair...
Naar verloop van tijd ontdekken ze daar ook het crossplatform Whatsapp.
Dat kennen ze allang. Heeft gewoon vooral te maken met het feit dat BB gewoon veel goedkoper is voor de persoon, veel efficiënter is voor de brakke data verbindingen van de providers en het klinkt mischien lullig voor de apple/android gebruikers.. Maar Blackberry geeft gewoon een veel beter prijs/kwaliteit en functionaliteit verhouding.
Anoniem: 116947 @biglia24 mei 2012 10:38
Waar basseer je je op?

In mijn contactlijst hebben 98 van de 262 contacten whatsapp, dat is 37,5% Daar zitten nog redelijk wat mensen van de oudere generatie tussen waarmee ik sowieso niet sms. Van de mensen waar ik wel mee sms heeft minstens 90% whatsapp.

Het draait in mijn ogen niet alleen om het geld dat je uitspaart. Veel mensen hebben gratis sms'en of een abonnement van het werk.
De kracht van whatsapp zit hem in de uitgebreide mogelijkheden. In mijn vriendenkring starten we regelmatig een groepsgesprek op om s'avonds ergens af te spreken. Ook het doorsturen van foto's, locatie, video, enz is een handig pluspunt!

Je hebt natuurlijk een mentaliteitverschil tussen Nederlanders en Belgen, waar een Nederlander sneller nieuwe technologie omarmt en openstaat voor dergelijke zaken gaat een Belg te gauw zeggen "waarom zou ik dat gebruiken... hetgeen ik nu gebruik werkt toch ook..."
Het gaat hem net wel om het geld dat je uitspaart. Als je gratis sms-en krijgt, waarom zou je dan Whatsapp erbij kopen? Het iis/was vaak een behoorlijke bijkomende kost die nergens voor nodig is. In mijn contactenlijst hadden welgeteld 2 mensen Whatsapp, en dat is in de leeftijdscategorie 18-25 jaar, en met een heel aantal technisch geïntereseerden. Er is gewoonweg geen behoefte aan. Zolang niemand het heeft, zal het ook niet en masse gebruikt worden.
De populariteit is wel aan het stijgen in België. Het staat op nr 1 in de Belgische Appstore. Ong 20% van mijn contactpersonen heeft Whatsapp. 6 maanden geleden was dat nog maar 5%
Anoniem: 1322 @biglia24 mei 2012 11:45
Het is zeker een plaatselijk fenomeen. In de USA is het bijvoorbeeld ook redelijk normaal dat men enorme SMS bundels krijgt. Er is geen reden om een alternatieve apps te gaan gebruiken (anders dan groepberichten,etc).

Ik ben wel benieuwd naar de populariteit per land maar kan zo niets vinden.
Weet je dat heb ik nagevraagd aan aantal bekenden uit België, Whatsapp is zeker wel populair daar. Eentje grapte zelfs als je niet had dat je ook niet bepaald vrienden/populair hebt/bent. Bijna iedereen had Whatsapp in zijn contactenlijst. Aurora1982 geeft dat ook al aan.

Zeker als je op school/universiteit zit ontkom je nauwelijks aan feit dat veel mensen Whatsapp (of dergelijk app) gebruiken.

Dat is dus wat ik begreep van paar zuiderburen :)

[Reactie gewijzigd door V-rg op 27 juli 2024 07:21]

Neem van mij als zuiderbuur aan dat het helemaal niet waar is :p Het merendeel van communicatie werkt nog steeds via sms, het aantal mensen met mobiele abbo's hier is behoorlijk gering, en zij die dan nog eens Whatsapp hebben draaien is ook geen groot aantal.
SMS is hier heer en meester. Bij zo goed als ieder plan krijg je hier gewoon duizenden sms'jes gratis. Het werkt op iedere telefoon, simpel en snel, en je hoeft er geen dataplan voor te hebben (wat hier nog redelijk prijzig is)
Tja hier in Nederland gaven ze gratis dataabotjes weg dus iedereen begon maar met whatsapp etc. Ook hadden wij voorheen niet echt last van limieten, volgens mij is Mobile Vikings de enige mvo die een dikke databundel aanbied voor een normale prijs in België.

Nu krijgen we hier bij veel nieuwe abo's (wel met een databundel) gratis sms erbij, maarja als iedereen dat in combinatie met een smartphone krijgt wordt er alsnog amper gebruik van gemaakt gezien iedereen op whatsapp en soortgelijke diensten zit.
Anoniem: 151857 @netblade24 mei 2012 10:46
Ping is altijd al gratis geweest op de BB, daarom was het ook zo succesvol onder de jeugd (ging over het eigen netwerk van RIM). Pas later toen de data-abbo's kwamen kwam whats-app pas om de hoek kijken. Whats-app heeft als grote plus op BB-ping dat dat op alle platformen werkt waardoor de unique selling point (voor wat betreft de jeugd) van de BB weg is gevaagd. Dat ze nu ping voor alle devices willen introduceren is veel te laat whats-app heeft immers die markt al.

Mijn advies aan RIM zou zijn, back to the roots -> zakelijke markt, maar dan wel inclusief IOS en Android.
Ping was gratis indien je een BB abbonement hebt. Je provider moet dit aanbieden, het is en blijft een data-abbonement dat je moet afnemen, enkel gaat alles via de servers van RIM voor het op je mobieltje komt, met voor- en nadelen vandien.
In België heb je hier zelfs dure abbo's met maar 60 mb/maand (en veel zelfs zonder), dus je moet niet vragen....
Gaat in België sms naar buitenlands nummer ook van die bundel?
In nl namelijk niet, en dan is whatsapp ineens stuk aangenamere:)
Ook in Amerika is het bij lange na niet zo populair (relatief gezien) als in Nederland. Daar wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de messenger van de Iphone.
Dat komt omdat daar gewoon bij iedere abo dat je neemt of zelfs prepaid dingen, gratis SMS hebt alleen bellen kost daar geld.

In Amerika heb je gratis SMS,
Idem voor Frankrijk.

Dat is wat ik weet uit eigen ervaring, dus Whatsapp is daar niet nodig want je kan gewoon texten. Al heb ik liever de interface van Whatsapp met de opties voor groepschat en sharing opties, dan de gemiddelde SMS viewer.
Ook in Amerika is het bij lange na niet zo populair (relatief gezien) als in Nederland. Daar wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de messenger van de Iphone.
En de meerderheid van non-iphone bezitters sturen helemaal geen berichtje meer naar elkaar?
Ik kom net van New York, en algemeen zie je vooraal iPhone's en BlackBerry toestellen in het straatbeeld.
Daarnaast begin je er ook meer en meer Samsung Galaxy toestellen te zien.
Ik kan je geen absolute markcijfers geven, maar ik heb lange tijd in Amerika gewoon en nagenoeg iedereen heeft daar Iphone's of Blackberry's (Ping).
waar baseer je dat precies op, eigen bevindingen of? en waarom denk je dat het zo is?
In mijn geval eigen bevindingen en hij heeft gelijk. Het aantal mobiele data-abbonementen is hier zeer gering wegens te duur, en je krijgt net bij praktisch elk plan zeer veel sms'en wat evengoed werkt.
Veel mensen gebruiken hier WhatsApp voor de groepen. SMSen is vaak onbeperkt inbegrepen in het abo maar daar mis je wel veel extra functies mee die WA wel heeft. Overigens kost WA je misschien een paar MB aan data per maand (dat zijn vooral verstuurde foto's want tekst alleen kost je nog niet eens een MB) dus je zou denken dat het ontbreken van grote dataabonnementen in Belgie nou niet echt een probleem hoeft te zijn.
Het gaat niet om de grootte van de data-abbonementen, gewoon het feit dat het data is. Tot voor kort betaalde je 10 euro waar je dan 10 megabyte mee kreeg, 'mobiel internet'. De laatste maanden is het de goede kant aan het opgaan onder druk van enkele kleine spelers, maar mobiel internet is hier zeer lang zeer duur geweest. Daarentegen is er de sms die er al altijd is geweest, praktisch gratis.

Voor groepsdingen gebruiken wij overigens de Fb-chat, of de ouderwetse mail :p
voordeel van whatsapp is dat je er ook foto's, video's, audio mee kan versturen.

als ik in het buitenland zit kan ik via het wifi van t hotel verschillende foto's versturen zonder enige kosten
Blackberries zo in het eigen eco systeem te houden is volgens mij niet slim.

Zeker het ping platform uitbreiden zou de Blackberry gebruikers toegang bieden tot de andere platformen. Nu jagen ze iedere Blackberry gebruiker richting Whatsapp en jagen ze hun eigen 'ping' systeem de dood in.

Ik denk dat Blackberry als 'zakelijke service' provider wel iets unieks heeft.
Als bedrijvenj in staat zijn 'telefoonbeheer' uit te voeren vanuit een centrale lokatie zullen heel veel bedrijven volgens mij in de rij staan.

De keuze voor blackberry is beheersbaarheid van de hardware.
De keuze daarvan weer weg te lopen is de wens van het 'hoger management' voor iets 'hips en modern'.
Als een IT afdeling vanuit zijn eigen werkplek phones remote op een veilige manier kan beheren wordt aan de smeekbedes van heel veel support mensen voldaan.
Denk aan support, installatie, configuratie, security, wipe.
Dergelijk beheer kan ook worden uitgevoerd op iPhones, dus zo uniek is het niet. En er zal misschien ook een oplossing zijn voor Android toestellen binnen een bedrijf al ben ik daar niet van op de hoogte.

Het lijkt me gewoon niet slim om BBM op 1 platform te handhaven. Het is niet voor niets dat Whatsapp zo'n vlucht heeft genomen, omdat het op nagenoeg elk platform te krijgen is. Dit is voor de gebruiker het meest simpele. Ik weet niet welk toestel mijn tegenpartij heeft en dat zou ook niet mogen uitmaken.

Dit is ongeveer hetzelfde als gratis bellen naar andere abonnees bij dezelfde provider. Ik ga vrienden echt niet vragen: Zit jij ook bij provider X, want dan kunnen we gratis bellen met elkaar. Crossplatform is de toekomst en als je daar niet aan wenst mee te doen, dan zal je uiteindelijk het onderspit delven.
Nee dat kan niet zoals op een bb. Iphone: Geen encryptie, geen BES, geen volledig beheer met een iphone. Het komt nieteens in de buurt van een Blackberry. Je kan geeneens normaal beheren wat er binnen gaat en buiten gaat met je data. 8)7
Anoniem: 445817 @Vinand24 mei 2012 12:54
Moet je je daar toch eens wat beter in verdiepen. Je kunt namelijk van alles automatiseren, beheren en beperken op de iPhone.

Deze opties zijn voor de meeste gebruikers verwarrend en dus verborgen. De "Profiles" optie komt bijvoorbeeld pas tevoorschijn als je een profiel hebt geïnstalleerd. Een goede keuze wat mij betreft.

In de simpelste vorm kan je een en ander instellen met de iPhone Configuration Utility. Mooier nog echter is dat er allerlei geavanceerde enterprise features en API aanwezig zijn die Apple netjes en open gedocumenteerd heeft. Er is dus geen "Apple BES" die je moet aanschaffen maar je kunt een van de vele 3rd-party enterprise management producten kopen of er zelf eentje schrijven.

Het automatisch opstarten van een VPN verbinding, wat een BES eigenlijk doet, is ook op de iPhone geen probleem. Maar hier moet je dus wel, net als bij BES, een profiel voor maken en niet zelf in de VPN instellingen van de iPhone gaan zitten zoeken.
Nee nee en nogmaals nee, ik en jullie (xnpu, sundace) schrijven over totaal verschillende zaken: jij moet je eens iets dieper gaan verdiepen in remote beheer!
Is totaal iets anders dan waar jij over praat, die enterprise oplossing bied apple helemaal niet aan.
iPhone is standaard geencrypt.
Daarnaast heeft Apple ook de tools voor remote wipe en volledig dichtzetten van een iPhone (en kan je voor het wipen zelfs gebruik maken van Exchange, waardoor de gebruiker dit ook zelf kan initiëren)

En het geencrypt versturen van mail is op zich ook wel af te dwingen via je mailservers.
Wat ik en Vinand bedoel is large scale remote gecentraliseerd beheer.
Dus niet op elke toestel apart rommelen. Maar dat elke toestel vanuit een centrale beheersomgeving beheerd kan worden, dus inclusief configureren.

Het enige wat in de buurt komt is air-watch.
Ik vrees helaas het ergste voor RIM, het duurt allemaal te lang. Heb zelf de playbook en is gewoon een geweldig OS dat QNX en verwacht van OS 10 alleen maar betere dingen. Het zal gewoon in 1 klap de beste mobiele OS kunnen worden. Jammer genoeg denk ik dat het allemaal te lang duurt om mensen nog geïnteresseerd te houden in RIM.
Ik snap zelf uberhaupt niet waarom RIM zo groot is geworden. Alles wat ze maakten was eigenlijk voor de zakelijke markt bedoeld, maar voor je het wist liep het gros van de consument er mee rond... Ik vind dan ook niet dat er gezeurd moet worden van: ooh wat gaat het slecht met RIM, maar gezegd moet worden van: Mooi voor hun dat ze een tijd zo'n hype waren, maar beter gaan ze terug naar producten voor de zakelijk markt
Ik snap zelf uberhaupt niet waarom RIM zo groot is geworden.
De reden dat RIM zo groot is geworden is pingen. Nu gratis berichten sturen met WhatsApp op andere mobiele OS ook mogelijk is, is het USP van RIM verdwenen. Wat overblijft is een toetsenbord, maar in deze tijd wil iedereen een groot touchscreen, dus ik zie dat ook verdwijnen. Ze zullen moeten blijven innoveren, maar dat kost tijd en dat heeft RIM eigenlijk niet.
Wat ik me nu ineens bedenk. Als je Whatsapp installeert krijg je de mededeling te zien dat het een trial versie van 1 jaar is, en dat je na dat jaar moet betalen. Whatsapp is gelinkt aan je telefoonnummer, niet aan de hardware, en aangezien de meeste mensen graag hun telefoonnummer willen behouden, vraag ik me af wat er gebeurt als deze trialperiode voor mensen afgelopen is.
Je kan bij Opties naar Accountinformatie (dit is bij Android iig) en staat optie koop online.

Daar staat dat het potverdorie $0,99 per jaar kost die je kan betalen via Google Checkout of Paypal. Flinke bedrag hoor :+

Ik ga vanuit dat je Whatsapp gewoon niet meer kan gebruiken na één jaar maar zeker weten doe ik het niet. Ik had mijne al met jaartje verlengt terwijl het eigenlijk in Augustus pas afloopt.

De mogelijkheid om te Pingen aan te zetten bij een provider is duurder dan die $0,99 per jaar.

1 U.S. dollar = 0.79649542 Euros
Dus kost €0,80 afgerond, schijntje voor een gebruiker slim van de ontwikkelaar. Al zijn het maar 5 miljoen gebruikers dan zal zeker helft wel zelfde nummer gebruiken na één jaar en dus €2 miljoen ($2,5 miljoen) omzet genereren. Wat voor een App ontzettend veel is.
Het zijn geen schokkende bedragen, maar toch. Zeker als je naar de Nederlandse jeugd kijkt, als ervoor betaald moet worden, dan liever toch niet...
Ik denk dat heel veel mensen zich hierop verkijken, in plaats van "Whatsapp is gratis" zou je eigenlijk moeten zeggen "Whatsapp is nu nog gratis."

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door It_was_me op 27 juli 2024 07:21]

Sterker nog, volgens mij heb je geheel voor niets betaald. Ik heb WhatsApp nu al ruim 2 jaar op mijn telefoon staan en ook toen ik het installeerde stond er dat het eerste jaar gratis was en dat het daarna $0,99 zou gaan kosten. Ik heb alleen nog nooit hoeven betalen voor whatsapp.

Er staat bij mij ook wel dat mijn gratis probeerversie in december afloopt, maar tegen die tijd heb ik het allang 3 jaar. Ik ben benieuwd of ik dan moet betalen, maar ik verwacht eerlijk gezegd van niet.

Aan de andere kant is het natuurlijk helemaal niets om te betalen voor onbeperkt 'gratis' berichtjes uitwisselen. Met SMSjes zit je na een paar stuks al op dat bedrag.
Als je trial verloopt krijg je een verlenging. Dat is me al gebeurd in November 2011. Nu verloopt ie pas weer op 4-11-2012. Krijg ik vast weer een verlenging. :) Denk dat Whatsapp het nog niet aandurft om mensen te verliezen aan concurrenten...
Whatsapp is wel nummer gebonden, maar dat wil niet zeggen dat je het met een ander nummer niet kan gebruiken; de geregistreerde Whatsapp account op mn HTC Sensation XE blijft gewoon mijn oude nummer doorgeven nu ik er een andere sim (ander nummer) in heb gestopt. Als de trial periode van Whatsapp voorbij is, dan gooi ik hem eraf, en installeer ik hem opnieuw!
Anoniem: 445817 @It_was_me24 mei 2012 12:17
Gebruik het inmiddels meer dan een jaar met hetzelfde nummer. Heb niks hoeven kopen. Overigens betaal ik er graag 80 cent voor hoor.
Een van de redenen dat ze zo populair zijn geworden, is door hun hardware toetsenborden. Waar deze bij de meeste fabrikanten zelden aanwezig waren, of indien ze er wel waren, gewoon niet opkonden tegen de BB's. Verder snap ik ook de aantrekkingskracht van zo'n mobiel niet ik vind ze lelijk en ze zijn achterhaald voor consumenten, misschien dat ze erin slagen om een nieuwe richting met B10 in kunnen slaan en ze terug wat appeal krijgen?
Dat is omdat Blackberries nu eenmaal andere kwaliteiten heeft dan de gemiddelde andere smartphone en dat mensen nu eenmaal niet dezelfde preferenties hebben.

Zo zal het mij bijvoorbeeld een worst wezen dat mijn blackberry geen plat doosje is met een glanzend scherm en 3 knoppen. Persoonlijk vind ik de meeste blackberries echt niet lelijker dan de meeste (inspiratieloze imo) smartphones.

Verder vind ik de combinatie touchpad+tobo veel leuker werken dan een touchscreen en wel om volgende reden:
- Met het touchpad kan ik met korte bewegingen overal op het scherm terechtkomen, bij touchscreens moet ik over gans het scherm gaan bewegen.

- Het toetsenbord is veel gemakkelijker (imo) en sneller om om het even wat te gaan intypen. Ik vind typen met een touchscreen niet onaangenaam maar een blackberry toetsenbord vind ik echt het fijnste werken.

- Het toetsenbord is ook altijd aanwezig, bij de meeste touchscreens moet je bv het toetsenbord openklappen om een liedje te gaan zoeken in de playlist terwijl ik gewoon kan beginnen typen.

Verder vind ik het OS ook in orde, alles staat waar ik het hebben wil. Akkoord het is niet zo fancy als andere smartphones maar dit laat mij echt syberisch. Synchroniseren en backuppen heeft mij ook nog nooit teleurgesteld.

Imo is BB de gsm die niet zomaar op alle hypes springt, en daar ben ik erg tevreden om.

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 27 juli 2024 07:21]

Anoniem: 126717 @Gropah24 mei 2012 11:05
Mooi voor hun dat ze een tijd zo'n hype waren, maar beter gaan ze terug naar producten voor de zakelijk markt
Dat hebben ze al aangekondigd, ze gaan weer de zakelijke markt als voornaamste doel zetten.

RIM was eigenlijk nooit van plan om zich op de consument te richten, maar zo gaat het nu eenmaal als die jouw product fantastisch vinden....
Mee eens, het was voor mij enigszins onbegrijpelijk dat de complete pubergeneratie van het westen ineens met een zakelijk blackberry telefoon kwam aanzetten :? Zodra wat Amerikaanse artiesten met een BB in de musicvideo rondliepen leek het wel de exploderen die BB hype :P
Als BBM ook op andere platforms komt kopen jongeren geen Blackberry meer; qua apps en browsen blijft een goedkoop Android toestel mijlenver voor. Dat gaat ze dan toch hardstikke veel geld kosten?
Vele jongeren kopen dergelijke toestellen voor het keyboard. Browsen is niet overal zo populair of broodnodig als je denkt. Ik zie hier bv. procentueel gezien zeer veel Nokia C3 toestellen en de Samsung variant, simpelweg voor het toestenbord.
Een dienst die qua populariteit alleen op je eigen platform aanwezig is (en dan zelfs tanende!) moet je ook niet willen uitbreiden naar andere platformen waar het marktaandeel grotendeels in handen is van Whatsapp en een aantal kleinere concurrenten. Kijk naar iMessage. Werkt prima in mijn ogen, maar door het gebrek aan anderen snoept het niets af van Whatsapp of een ander programma.

Waar de CEO helemaal gelijk in heeft is het zo spoedig mogelijk introduceren van een stabiel, nieuw platform (PlayBook heeft een deuk opgelopen daarin met de review-exemplaren, onstabiel als wat). Want het marktaandeel neemt met rasse schreden af, ook bij een consumentenmarkt als Nederland (waar Blackberry ongekend populair was).

Probleem bij de emerging markets is dat Blackberry met de Curve-toestellen aardig achterloopt qua apps en dergelijke. Nokia heeft daar een gigantisch aandeel en als ze niet oppassen gaan Android en Apple daar hard achteraan. Immers, een gigantisch applicatie aandeel en een naam.

[Reactie gewijzigd door me_mrtn op 27 juli 2024 07:21]

Misschien offtoic maar kan iemand mij uitleggen waarom mensen watsapp gebruiken?

We hebben al sinds jaar en dag windows (live) messenger die ook al heel lang op mobieltjes draait en makkelijk overal draaiende te krijgen is.
Dit is ook gratis en het draait op alle systemen omdat je ook nog webmessenger kan gebruiken en de page van hotmail om berichten te sturen.
Misschien omdat het van Microsoft is en je altijd meer meuk meekrijgt dan je lief is.
Blackberry is serieus dom bezig, jongeren merken dit nu gelukkig ook. 10 euro vragen voor specifieke Blackberry diensten (die voor jongeren niets bijzonders toevoegt),is niet meer dan geldklopperij. Je betaalt simpelweg 10 euro bovenop de al dure internetbundels van de provider. Ping is dus nooit gratis geweest, en zeker niet voordelig vergeleken met zelfs het normale SMS Protocol.

En wat laatst bleek is dat wanneer Blackberry's server problemen heeft, je niet eens gebruik kunt maken van internetdiensten! Dat is echt funest geweest voor de al slechte reputatie van RIM.

Helaas lopen er nog genoeg jongeren in Nederland (en vooral ook Engeland) rond met Blackberries. Gelukkig kiezen steeds meer van hen nu voor een Android, Windows Phone of iPhone alternatief, wat niet alleen goed is voor hun eigen portemonnee, maar sowieso voor de Smartphone markt in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 27 juli 2024 07:21]

Ik heb momenteel al bijna 2,5 jaar mijn blackberry en sinds ongeveer 9 maanden een zakelijke blackberry erbij en ik moet zeggen dat ik zo tevreden ben dan ik in februari ook een Playbook erbij genomen heb.

En ik moet zeggen, ik ben reuze tevreden met alles wat ik gekocht hebt van RIM. De tijd dat ik last heb gehad van de storing is veel minder geweest als de last die ik had gehad met een iPhone of Android omdat die leeg was geweest de 2de, 3de of zelfs 4de dag.

Als je niet een dag zonder internet kan op je telefoon dan moet je maar zorgen dat je een degelijke backup oplossing hebt en niet er vanuit gaan dat al tijd alles 100% beschikbaar is.

Zoals Vinand hierboven ook al aangeeft heeft de BIS/BES service wel degelijk voordelen. Dit is de 10 euro (bij veel providers tegenwoordig 5 euro).

Hoezo is het nou weer helaas dat mensen rond lopen met Blackberry's en niet met iPhone? Is het voor jou zo belangrijk dat iedereen jou mening heeft? Het is juist goed dat er een concurrent is op de iPhone, want de Android toestellen kopiëren hier alleen maar van.. met een paar eigen tweaks en ideetjes.

Vergelijk OS10 maar is met iOS of met Android 4.0, het is geen kopie maar gewoon een goed werkend alternatief. Ik kijk zeker uit naar telefoons die hierop gaan werken.

edit: Ow ja, BBM werkt 10x beter als WhatsApp. Met BBM nog nooit problemen gehad, maar WhatsApp bijna wekelijks...

[Reactie gewijzigd door Deveon op 27 juli 2024 07:21]

Anoniem: 445817 @Deveon24 mei 2012 12:46
Het niet kunnen bereiken van niet-BB contacten, en dat zijn er vrij veel, is best een groot probleem voor mij. In die zien levert BBM mij dus non-stop problemen op. What'sApp werkt toch echt 99% van de tijd prima.
Zal denk ik niet aan bbm liggen maar aan je telefoonprovider. (T-Mobile misschien).. Daar heb ik ook vooral dat mijn BES verbinding constant weg viel (terwijl normaal internet bleef werken)... Maar goed, het is eigenlijk andersom bekend en in principe een feit dat bbm over het algemeen stukken stabieler en voornamelijk efficienter werkt dan whatsapp en alternatieven
Eerlijk gezegd zie ik voorlopig geen toekomst meer voor BB op de consumentenmarkt, tenzij BB10 zo enorm goed is of nieuwe toestellen zo enorm goedkoop worden aangeboden.

Voor bedrijven heeft BB voorlopig nog een boel voordelen, maar dat beseffen Google, Apple en Microsoft ook.

Er is in Nederland een tijdje een BlackBerry-boom geweest, en daar is een klein stukje van overgewaaid naar België, maar ik zie eerlijk gezegd meer iPhones en dure Androidfoons in m'n vriendenkring dan dat er BlackBerry's aanwezig zijn. Zeker de afgelopen 2-3 maanden zijn er énorm veel mensen die hun dumbphones/featurephones hebben ingewisseld voor een SGS2 (wat ik hen had afgeraden, ze konden best wachten op de SGS3) of een iPhone 4S 16GB ("omdat een 32GB toch wat duur is").

BB diensten zijn trouwens ook overal hier 'bij te betalen' in België voor zover ik weet, en ik denk ook enkel in abonnementsformule met een minimum van 10€ per maand bovenop de normale abbo-prijs. Whatsapp via Android / iPhone / Symbian / WP7 / ... kost geen cent extra en werkt (naar eigen mening) beter ook, vooral omdat je voice-opnames, tekst, video, foto, .. makkelijk kan doorsturen. Toen ik BB Ping kon testen kon ik echt enkel maar tekst (met uitzondering van emoticons) sturen.
Anoniem: 457306 25 mei 2012 12:08
Ik gebruik gewoon de imessage op mijn iPhone, 90% van mijn echte vrienden heeft een iPhone, en anders gaat het automatisch via SMS, 1 interface erg handig.

Nu ben ik wel iemand die niet de hele dag met zijn telefoon zit te klooien en iedere 5 minuten iets aan iemand moet sturen. Ik heb een echt leven en zink niet volledig weg in de digitale kopie ervan.

Ik heb wel whatsapp hoor, maar gebruik het sinds iPhone messenger er is voornamelijk dat. Heeft ook te maken dat messenger zonder problemen ook op mijn iPad en Macs draait als ik het daar evt wil gebruiken.

Versleuteling en zaken als privacy interesseren mij geen donder, overheden kunnen als ze willen zo inzicht krijgen en ik heb niets te verbergen. Voor mij is het handig dat imessage gewoon naar iedereen werkt, native of sms als backup.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.