Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Sony heeft zijn Vaio Z- en Vaio S-laptops een update gegeven. De notebooks worden met Ivy Bridge-quadcores geleverd. De Vaio S krijgt een ips-scherm en een Nvidia GeForce GT640M; de Vaio Z een Radeon 7670M via het docking-station.

Sony maakt melding van in ieder geval twee nieuwe configuraties van de Vaio S en Z. De Vaio S, met typenaam SVS1511W9E, beschikt over een 15,6"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels en een ips-paneel. Dit type panelen, dat betere kleurweergaven en kijkhoeken biedt dan de standaard-tn-panelen, komt nog weinig voor bij notebooks.

De desbetreffende S-Vaio wordt geleverd met een Core i7-3612QM, 8GB ddr3 en een 1TB-schijf. De gpu is de Nvidia GeForce GT640M met een op 28nm geproduceerde Kepler-gpu. De optische drive is slot-loading en het toetsenbord heeft een backlight. Sony levert optioneel een docking-station met additionele hdd van 500GB, terwijl de Vaio ook op een acculaag gelegd kan worden voor extra accuduur. Nieuwe specificaties van het 13,3"-model van de Vaio S zijn niet bekendgemaakt.

Sony Vaio S

Een nieuw Vaio Z-model, met typenaam SVZ1311Z9E, krijgt eveneens een Core i7-3612QM en 8GB ddr3. Deze 13,1"-ultraportable beschikt ook over een 1080p-scherm, maar hierbij meldt Sony niet of het om een ips-variant gaat, zodat aangenomen mag worden dat dit niet het geval is. Sony levert optioneel een media-docking mee, die via een Thunderbolt-connector met de laptop wordt verbonden en een additionele gpu bevat. Bij de vorige generatie Vaio Z was dit een AMD Radeon HD 6650M en hoewel de fabrikant nu zegt dat dit de HD 7670M is, gaat het om dezelfde gpu met een andere naam. 

De prijzen van de nieuwe modellen zijn nog niet bekend en ook is nog niet duidelijk wanneer ze in Nederland beschikbaar komen.

Sony Vaio Z 2011

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Oud nieuws:
http://www.anandtech.com/...-laptop-for-under-a-grand
Je kan deze laptop al maanden krijgen met IPS scherm. Overigens valt de kleurreproductie erg tegen: het is hetzelfde scherm als in de HP envy.
Het is geen top ips-scherm, maar wel vele malen beter dan een TN scherm wat in alle laptops zit.
Is geen Ivy Bridge...
Daarintegen valt het wel heel erg mee met je "erg tegen". Voor photoshop ga je dat wel zuur vinden maar voor de rest is het veeeeel beter dan goed.
In verhouding met tb panelen is het nog steeds zwaar superieur. Daarnaast is de helderheid en anti glare laag wel weer een hele stuk beter dan de meeste ips panelen. Dus het ligt er maar aan wat er nodig is.
Geen klachten hier over het scherm. Zoals reeds gesteld in de thread op GoT. Het scherm is werkelijk fantastisch als je van een standaard desktopscherm met TN paneel komt. Helder, scherm, mooie kleuren en een veel betere kijkhoek. Wellicht kan het niet vergelijken met een echt goede IPS monitor, maar ik weet zeker dat het voor vele mensen een eye-opener is zoals het voor mij ook was.

De anti glare laag is werkelijk perfect.
en nu hopen dat het matte schermen zijn en niet die glanzende troep, anders heb je een mooi paneel, maar wordt je nog helemaal akelig van de ellendige spiegeling.
You’ll enjoy a clear, detailed view of presentations, graphics and games on the high-contrast VAIO Display Plus that features enhanced scratch resistance and an anti-reflective coating to minimise glare, even when you’re outdoors.
Ziet er dus goed uit! :)
Volgens het persbericht van Sony zijn het matte HD schermen.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 15 mei 2012 16:38]

Valt bij Sony's altijd erg mee.
Persoonlijke en professionele ervaring.
Sowieso hebben de meeste Sony's glossy schermen (matte zit meestal alleen in de 10" varianten).
Nou vooral bij de oude E series is het een drama, heb hier nog zon glossy 15.6 staan bij de minste geringste lichtinval is het beeld al nauwelijks leesbaar meer en de kijkhoek is al helemaal een drama.
Het kan aan mij liggen maar ik vind het beeld op een glossy scherm veel mooier dan die matte dingen bij Sony. Heb hier een FW51 met glossy scherm en geen problemen met de spiegeling hoor, niet meer als dat iemand heeft met een nieuwere serie met een mat scherm.
Ik type op het moment van een Sony Vaio SE en die heeft ook een scherm wat tussen matte en glossy inhangt. Niet de reflecties, wel de helderheid. Werkelijk een fantastisch scherm en volgens mij ook al een IPS scherm.

In feite heeft Sony qua schermen werkelijk de perfecte balans gevonden naar mijn mening.
Het scherm in de Vaio Z is TN, maar met een B+RG-led backlight. De Z1 en Z2-serie (en nu de SVZ1) zijn al een paar jaar bij de top onder de notebookschermen. Mat, erg hoog contrast en een enorm ruim kleurbereik. Alleen de kijkhoeken zijn wat minder dan die van een IPS-display, maar beter dan de meeste TN's.

Edit: Thanks borft, ik bedoel inderdaad TN, niet LCD!

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 15 mei 2012 19:24]

je weet dat IPS ook LCD is? op het moment zijn alle schermen in laptops eigenlijk een Liquid Crystal Display, gebaseerd op TFT (Thin Film Transistor) technology (vroeger had je ook nog wel DSTN). De implementatie ervan wil nog wel eens verschillen, bv TN vs IPS vs PVA vs MVA, etc, welke allen hun voordelen hebben. Over het algemeen kan je stellen dat TN goedkoper is dan de laatsten, maar minder goeie kleuren in kijkhoeken heeft. Daarnaast is er nog het onderscheid in backlight types. Je hebt dan de keuze uit CCFL (vergelijkbaar met een TL buis), en LED (De wel bekende ledjes). Bij LEDS is er dan nog de keuze uit verschillende types leds, bv RGB leds, of echte witte LEDS, en of aan de zijkant van het scherm zitten met een spiegel (Edge-lit), of direct achter het scherm (wat bijvoorbeeld local dimming mogelijk maakt).

Alternatieven voor LCD zijn bijvoorbeeld plasma, of AMOLED, maar er zijn bij mijn weten geen laptops die daarmee zijn uitgerust ;)

[Reactie gewijzigd door borft op 15 mei 2012 17:15]

Deze laptop heeft wel potentieel. De specs die erin zitten zijn niet verkeerd. Ook wle grappig om te zien dat ze van AMDover gestapt zijn naar Nvidia.
Weet iemand waarom ze die keuze hebben gemaakt?
Als ik het goed heb is de GT640M een Kepler chip. En nVidia's haar Kelper serie is gewoon erg goed.
Na 2x ervaring gehad te hebben dat Laptops met Nvidia chips kapot gaan net na de garantie periode nooit meer een Nvidia grafische chip in een laptop.
Ik ben het niet met je eens, ik heb zelf op dit moment een Vaio(FZ-21M) met Nvidia en de bekende 8000 serie erin(8400GT).
En die is inderdaad kapot gegaan door een slechte serie, dit is toe zeer netjes verholpen met een compleet nieuw binnenwerk, schoonmaakbeurt, ophalen en terug thuis bezorgd.
En goed om te vermelden dat ik al 6 maanden buiten de 2 jaar garantie zat!! Om dit probleem toen op te lossen kon je zelfs nog 1 jaar na je garantie(ik dacht zelfs 2 jaar) hierop terug vallen. En dit was trouwens niet alleen voor de Vaio's. Ook voor Dell, HP etc.

Ik zou zo weer Nvidia voor mn laptop nemen. Alleen al door de goede service toen.


Ontopic:
Heel blij met deze ontwikkeling met mooie schermen in combi met dikke specs! Erg benieuwd naar de prijs en hoe de reviews erover zullen zijn. Mijn Vaio die ik nu heb is wel aan vervanging toe, en honkvast dat ik ben moet er weer een Vaio voor in de plaats komen.
Iemand al ervaring met deze of een soortgelijk scherm?
Heb hier dezelfde laptop gehad en nog geen half jaar geleden die opgestuurd zonder problemen. Top dus.

Daarnaast is Nvidia erg fijn omdat die forceren dat je Nvidia updates kan installeren en niet een half jaar moet wachten totdat de fabrikant ze goedkeurt. Hopelijk krijgen deze laptops ook optimus, dat zou leuk zijn voor de accuduur.

Goed om te zien dat fabrikanten eindelijk doorhebben dat mensen een goed scherm in hun laptops willen. Al verwacht ik wel dat ik nog een flinke prijs moet betalen voor zo'n scherm in een laptop.
Daarnaast is Nvidia erg fijn omdat die forceren dat je Nvidia updates kan installeren en niet een half jaar moet wachten totdat de fabrikant ze goedkeurt.
Ik kan het mis hebben, maar met een AMD gpu kan je ook gewoon de drivers van AMD site downloaden en installeren
Hm, dit blijkt vaak niet het geval. Voor mijn vaio vpcef3e1e is het niet mogelijk om zelf updates voor de gfx-kaart te installeren, die moeten worden vrijgegeven door Sony. Ze hebben iets met de hardware id gedaan waardoor die niet door de AMD software wordt herkent en je dus niet de laatste drivers kunt installeren.
Dat kan je even goed hebben met Nvidia. Als ik de driver van Nvidia installeer ipv die van Dell werkt audio over displayport niet ..
Had ook een laptop met de 8300 serie erin. Dell m1330. 3x moederbord moeten vervangen. Hopelijk houdt hij het nu vol... want ik heb geen garantie meer.
Wat een flut GPU. Had ik maar gewoon intel integrated graphics gekozen. Die ging tenminste niet stuk.
En dat vind ik nou zo een falende mindset voor het beoordelen van een product... Elk merk maakt goede producten, maar ook slechte producten. Je kan een product niet beoordelen omdat je in het verleden een totaal ander product heb gehad die snel kapot ging. Zo heeft nvidea de 8000 series gehad die kut waren. Zo had amd ook zat foute chips gehad. Zo had intell ook zijn troepzooi en productie fouten gemaakt.. (Kuch kuch sandy bridge in zijn geheel tijdens zijn introductie).

Zo is sony ook een laptop merk die erge missers maakt (huidige CA en F series), maar daarin tegen ook erg vaak het tegenovergestelde van een misser. (Vaio Z van de 1x en 2x generaties bijvoorbeeld).
Grootste nadeel van laptops zijn de nog de lelijke schermen. Ze zijn allemaal wel supersnel, maar ik geef liever de voorkeur aan mooie PVA/IPS achtige kleuren/contract/scherpte. Dat zie je nog erg weinig. Volgens mij hebben Apple macbooks dat ook, maar echt IPS schermen zijn dat niet dacht ik....

Dus goed nieuws!
Macbooks (ook de pro's, en ook die uit 2011 etc.) hebben gewoon TN-panelen.

OT: De configurator van Sony noemt de ips-panelen blijkbaar dus "VAIO Display Plus". Ik vraag me af wat de "VAIO Display Premium" dan is (te selecteren bij de 16" laptop).

Het is best triest dat men nu pas (weer) met hogere resoluties komt. Een lange tijd was 1080p redelijk zeldzaam op 15,6" modellen. 768p was de regel, maar vr de introductie van 16:9-modellen had je op de 16:10 modellen toch al behoorlijk lange tijd modellen met 1440x900 of 1680x1050, en een upgrade naar 1920x1200 was zo duur nog niet (ivm met een upgrade van 768p naar 1080p). :/

[Reactie gewijzigd door GS88 op 15 mei 2012 16:36]

Sony heeft al heel lang gespeeld met hoge resoluties. De vaio z kon ik ongeveer 3 jaar geleden bestellen met een full hd paneel op 13"...
Apple gebruikt TN panelen , maar gooi er een glaslaag over en hoppa , iedereen gelijk aan het kwijlen .
Nog even wachten op de kleinere modellen van de Sony S series. Hopelijk dat deze ook een goede resolutie (1600x900) krijgen met een IPS display. Dan is het in ieder geval het wachten nog waard!
Het gaat hier over de T series. Maar mij gaat het dus eigenlijk meer om de opvolger van de SA. Dat is momenteel een laptop met 1600x900 resolutie. De T Series zijn wel leuk, maar net niet wat ik zoek.
De Vorige SA series hadden ook standaard een 900p scherm. Jammer van alleen de erg matige kijkhoeken. Daar was ik persoonlijk al gelijk over afgeknapt.
Sony begrijpt het eindelijk.. ips-schermen zijn redelijk zeldzaam in laptops. En zo'n resolutie zou op een 15"-scherm standaard aanwezig moeten zijn. :9~
Eindelijk? Sony heeft al een hele lange tijd begrepen dat schermen goed zijn.. De oude vaio fw moet je eens bekijken. Daar kunnen de meeste zogenaamde In Plane Switching panelen nog steeds niet tegen op..

Maar goed, juist vanwege kostenbesparing heeft Sony het argument van een mooi scherm de deur uit gedaan.

Tevens hadden de vorrige generatie 15" S series (ook bekend als de SE) al een full hd ips paneel. Dus ik vind dit tevens maar een matige vooruitgang.

Over een quad core in de vaio z moet ik nu nog maar eerst zien of de cpu wel goed gekoeld kan worden onder load. De huidige vaio z kan dat ook nog bij de dual core i7 (onder moeite maar alsnog een heeeeeeel erg indrukwekkende prestatie voor zijn formaat en specs).

[Reactie gewijzigd door Vinand op 15 mei 2012 17:14]

ips zeldzaam in laptops? valt echt wel mee hoor
Behalve de 8540W van HP en de Dell M6500 (beide workstations) kan ik me niet zo n twee drie eentje voor de geest halen. Volgens mij nog ergens een verdwaalde Thinkpad die ook van een ips-paneel is voorzien.
Thinkpad X220 heeft IPS volgens mij. En mijn R50p, maar die is uit 2004 ;)

[Reactie gewijzigd door onox op 15 mei 2012 18:23]

noem ze eens op?
Kun je in het dockingstation ook een andere mobility GPU erin steken? Een HD7970m bijvoorbeeld zal de meeste games perfect dan kunnen draaien op de hoogste instellingen. Op dit moment heb ik geen laptop en denk eraan om er eentje aan te schaffen. En dit lijkt me de perfect opstelling voor prestaties (thuis) in een draagbaar systeem.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 15 mei 2012 18:04]

Dat vind ik dus ook ook. Echter mag je dan hopen dat je de GPU op n of andere wijze kan vervangen of dat er verschillende varianten van het mediadock worden uitgebracht. Dit maakt namelijk de keuze tussen een game desktop en een game laptop ontzettend makkelijk; het gemak van een laptop met de prestaties van een game desktop. Echter mag dit dan ook wel een stukje goedkoper worden.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 15 mei 2012 17:31]

Meer info A.U.B., been nieuwsgierig hierin.
Dit is hoe het nu bij de oudere Z series werkt. http://store.sony.com/web...GPPRZ20A/B#specifications
Alle aansluitingen erop en eraan voor zo'n 300 euro. Maar ik wil gewoon weten of je er een andere videokaart kan insteken of dat Sony dit levert. Daarnaast vind ik dat Sony hier een standaard accessoire van moet maken werkend met al hun modellen met een Thunderbolt aansluiting met eventueel meerdere opties qua grafische kaart dan. Als je het zelf kan vervangen (en dat het met dan ook werkt na de driver installs van AMD) dan lijkt het me een echt goede investering.
Klopt, maar niet alle huidige Sony modellen hebben thunderbolt aansluiting dit zullen de komende chipsets wel ondersteunen. Dat Sony deze dan gaat doorvoeren in alle toekomstige modellen zou een logische stap zijn.
Niets thunderbolt.

Sony gebruikt een sony-only connector op basis van optische lightpeak technologie. Het dock is het enige apparaat wat je er ooit op kan aansluiten. Er zullen ook nooit andere laptops komen met deze aansluiting.
Is dat zo?
Dat is inderdaad best handig!
Hmm toch ff nadenken voordat ik 14xx euro uit geeft aan een Samsung :P
Bij de serie uit 2011 was er maar n GPU beschikbaar. Die was niet te vervangen door een ander exemplaar. Aangezien het 2012-dock eigenlijk gewoon een rebrand is (zelfde chip) verwacht ik dat dat niet anders zal zijn dit jaar.

Eigenlijk is het dock zelfs een HD6730, maar omdat door een wat hogere latency in Thunderbolt en de wat lagere clocks dan een HD6730 plakken ze er een HD6650-sticker op.
"AMD Radeon HD 6650M en hoewel de fabrikant nu zegt dat dit de HD 7670M is, gaat het om dezelfde gpu met een andere naam."
Hoger modelnummer (650 vs. 670). Ik vind dat een rare stap. Vaak zijn rebrands juist iets lager genummerd in de volgende serie.

Het scherm is een goede zet van Sony. Als ik veel geld aan een laptop zou besteden dan wil je gewoon een goed scherm met een lekkere hoge resolutie. Ik zou graag nog wel een SSD in deze machine willen. SSD in de laptop en een grote hardeschijf in je docking-station.
Hoger modelnummer (650 vs. 670). Ik vind dat een rare stap. Vaak zijn rebrands juist iets lager genummerd in de volgende serie.
Ik vind het ook gewoon ABSURD dat ze dat doen, nvidia had dat een tijdje terug ook al gedaan en dat werd ook niet in dank afgenomen...

Ik heb dan ook laatst bijna een laptop gekocht met z'n rebranded chip, gelukkig las ik het (online) want ik houdt niet van die praktijken dus stem ik weer is met mijn centen :) Ben nu eigenlijk alleen nog naar nvidia aan het kijken voor een laptop, op de desktop ben ik wel meer van de AMD's