Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IFA: Sony introduceert 15,5"-Vaio S met full hd-scherm

Door , 38 reacties

Sony heeft een nieuwe Vaio-laptop uitgebracht. De Vaio S heeft een scherm van 15,5 inch met een resolutie van 1920x1080. De behuizing is van magnesium en aluminium, het model is 24,5mm dik en het gewicht is 2 kilogram.

Sony gaat de nieuwe Vaio S met 15,5"-scherm leveren met Sandy Bridge-processors, 6GB geheugen en harde schijven van 750GB, die nog op 5400rpm roteren. Er komt echter ook de mogelijkheid een ssd in te laten bouwen en de notebook zou dan QuickBoot voor snelle opstarttijden ondersteunen. Ook 3g komt als optie voor een beperkt aantal modellen beschikbaar.

De gpu is de Radeon HD 6630M, die over 1GB videogeheugen kan beschikken. De accuduur zou bij het draaien van MobileMark 2007 op 6,5 uur liggen, claimt Sony, maar in combinatie met een additionele platte accu die onder de Vaio S bevestigd kan worden, zou de duur oplopen tot 13 uur.

Standaard ondersteunt de notebook geen 3d-weergave maar Sony brengt een accessoire uit die 3d-ondersteuning toevoegd, zonder dat een bril nodig is voor de 3d-ervaring. Het extra paneel moet aan het scherm bevestigd worden en komt alleen voor de Vaio S-versies met blu-raydrive beschikbaar. Sony gebruikt facetrackingtechnologie in combinatie met de webcam om het 3d-beeld aan de positie van de ogen van de gebruiker aan te passen. In oktober komt de laptop beschikbaar maar prijzen van de laptop en het additionele 3d-paneel werden nog niet vrijgegegeven.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

31-08-2011 • 18:30

38 Linkedin Google+

Reacties (38)

Wijzig sortering
De foto die erbij zit is overigens de normale 13inch, de 15inch heeft nog een numpad
Standaard ondersteunt de notebook geen 3d-weergave maar [...] 3d-paneel werden nog niet vrijgegegeven.
Jongens, kom op. iedere laptop kan 3D weergeven, maar je bedoelt hier natuurlijk stereoscopisch 3D. Bij de eerste regel dacht ik gelijk "wtf, er zit toch een videochip in?" maar toen ging het over brillen en andere meuk, en dacht "ohhhh, stereoscopisch 3D".

Dat is heel wat anders, mensen.

Ezelsbruggetje:
Commander Keen is 2D
Doom is 3D

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 31 augustus 2011 20:58]

[...]
Doom is 3D
Eigenlijk 2,5D. Er zitten bijvoorbeeld geen kamers boven elkaar in Doom en de monsters zijn ook sprites (plaatjes die je maar van 8 kanten kunt bekijken). Quake (1) is een van de eerste echte 3D games.
Het enige dat ik kan bedenken is "zucht".
Natuurlijk heb je gelijk, maar het ging *totaaaaal* niet over de onderliggende techniek.

Wel leuk dat je zegt dat Quake een echte 3D game is, terwijl in dit artikel gedaan wordt alsof alles wat niet stereoscopisch is, eigenlijk maar platte 2D bagger is. Is ook een beetje de hype.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 3 september 2011 01:47]

En volgens die redenering is vrijwel elke film een 3D-film :P
Nah, bij 3D denk je volgens mij toch eerder aan gerenderd 3D dan aan live action captures (een normale film dus). Avatar is bijv wel 3D (nouja, voor een groot deel), maar er is ook een stereo-3D versie ;)

Van een anime, die dus 2D is, kun je ook een stereo-versie maken, dus dan krijg je stereoscopisch 2D. Niets mis mee :P

Terminator (weet ik veel, ik noem maar wat) is geen 3D, maar ook geen 2D :+

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 31 augustus 2011 23:37]

Terminator (weet ik veel, ik noem maar wat) is geen 3D, maar ook geen 2D :+
Klopt, dat heet 'live action' :+
Vraag is.. is dit een 15'5 laptop met een 15.5 scherm?

De reden hiervoor is dat Samsung een 14 inch scherm in een 13 inch laptop stopt, mede door de dunne bezel
Inches bij laptops hebben naar mijn weten altijd te maken met grote van het scherm. Niet van de behuizing.

Een 14 inch scherm gaat niet passen in een 13 inch notebook.
De bezel die nu i rond je laptop scherm zit word dus dan ook "scherm"

Those displays are surrounded by a minimalist bezel, which allowed Samsung to stuff a 14-inch panel into a 13-inch chassis.
http://www.engadget.com/2...7-laptops-we-go-hands-on/

Ik heb het voor het eerst aangepast gezien in de LG XNote P220, hierna dus ook in de Samsung Series 7


edit: dezelfde technology zit namelijk ook in de nieuwe gen LED TVs

[Reactie gewijzigd door cyuen op 31 augustus 2011 19:53]

Het is leuk dat Engadget het zo omschrijft, maar een notebook inch-maat betreft altijd het scherm, niet de behuizing.
Zelfs Samsung zegt dit over de 7-serie (de 15" in dit geval):
"Hierdoor voelt het 15-inch model qua afmetingen aan als een 14-inch notebook", aldus de fabrikant.
http://digitallife.nl/gad...s-7-chronos-notebook.html
Ze noemen het dus gewoon een 15-inch, ook al is het chassis vergelijkbaar met 14-inch modellen.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 31 augustus 2011 22:19]

Als je de tekst leest, gaat het over het scherm zelf. De behuizing gaat sowieso nooit die maat krijgen, want die is een stuk groter. Ik begrijp je argument van een dunne rand, maar je kan ook zien op bovenstaande foto's dat dat niet het geval is.


Specs klinken goed!
Zoals hierboven al gezegd wprdt er dus inderdaad steeds geadverteerd met de grootte van het scherm. Dat men een 14" scherm in het body stopt van een 13.3" laptop _kan_ dus wel, maar dan blijft het gewoon een (relatief kleine) 14" laptop :)
Jammer dat ze voor 16*9 en niet 16*10 beeldverhouding kiezen. Maar verder lijkt me dit een ERG leuke laptop!.
ik vind dat ook erg jammer ja. er is tegenwoordig geen fatsoenlijk 1900X1200 scherm meer te krijgen voor PC’s en voor laptops al helemaal niet.

waarom snappen laptop makers niet dat deze laptops helemaal niet gekocht worden door de mensen die af en toe een filmpje kijken, maar meer door gamers, grafisch ingestelden en andere mensen die allemaal eigenlijk liever 1900X1200 zien, maar ook wel genoegen nemen met dit omdat er geen alternatief is. de eerste 1900X1200 laptop met goede specs moet volgens mij nog geboren worden.
Samsung SyncMaster 2693HM :)
Die hheeft mijn vrouw ook. Alleen jammer dat dat geen IPS-panel is.
Wel een fijne monitor, overigens.
ik vind dat ook erg jammer ja. er is tegenwoordig geen fatsoenlijk 1900X1200 scherm meer te krijgen voor PC's
Best wel, maar geen goedkope TN-schermen. De Dell U2410 is een goeie optie (of HP LP2475w).

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 1 september 2011 08:16]

Nice. :D
Misschien mooie vervanger voor m'n Lenovo T61p.
Alleen toch een beetje jammer dat het geen 1920*1200 scherm is.
Maar kan niet alles hebben. :P
Full HD? Dat lijkt me een enorm hoge resolutie voor zo een klein scherm.
Alles gaat zo enorm klein worden op deze manier.
Is meer gemaakt voor een 17inch als je het mij vraagt. (zeg me als ik fout ben)
Gaat prima hoor, de meeste applicaties schalen gewoon mee (hogere DPI)
Als je slechte ogen hebt is het misschien niet handig, maar ik vind het zelf erg fijn werken. (heb een 15 inch dell latitude)
Ik draai al jaren op full HD (of meer, 1920x1200 op m'n vorige laptop) op 15" en ik vind het ideaal. Tekstgrootte kun je indien nodig aanpassen, maar ik heb nog prima ogen en heb mijn tekst dus gewoon lekker klein zodat ik veel informatie op een scherm kan hebben.
Ik heb een vaio z met full hd scherm dus dat gaat zelfs op een 13"
Ik zou zelfs niet anders willen. Lekker veel op men scherm :)
Volgens mij komen ze net wat laat met deze uitvoering.
De meeste studenten hebben al een laptop uitgezocht voor aankomend schooljaar wat een grote aantrekkelijke doelgroep kan zijn voor dit soort notebooks.
Ik denk dat de meeste studenten voor een low-budget laptop gaan, waarbij 1080p niet echt hoog op de 15"-wensenlijst staat... Er is nog geen prijs bekend, maar iets doet mij vermoeden dat die niet onder de 1000 euro gaat liggen.
nou ik heb een hoge resolutie zelfs als voorwaarde voor een werk-pc. Zeker als student zal je veel informatie moeten verwerken en dan is het handig als bijvoorbeeld een browser + document tegelijkertijd op het scherm passen.

Ben het met je eens wat betreft prijs. Ik verwacht geen lage prijzen van Sony maar wie weet gaan ze ons verrassen. ;)

Overigens ook een knappe prestatie, 15,5" en net op de 2kg-grens blijven.

[Reactie gewijzigd door bulle bas op 31 augustus 2011 20:47]

Ik ben student en ik heb juist mijn laptop gekozen vanwege het FullHD scherm. Er kan veel op je scherm, als je veel typwerk moet doen, en ook als je aan het programmeren bent, is dat behoorlijk handig. Daarnaast is de laptop van vele studenten toch hun enige pc, en worden daar veel films op gekeken, gesurft ... Ook dan komt een goed scherm goed van pas. Ik heb dus zelf een FHD bewust gekozen op 15", en het is het onderdeel waar ik het meest tevreden over ben :p Zeker niet te klein voor mij, wat velen denken/vinden, en je kijkt toch constant naar je scherm, dus het is een van de belangrijkste onderdelen. Het verschil met een lagere resolutie is storender voor mij dan een processor die 200 mhz meer of minder heeft, of als een webcam nu 1.3 of 2 mp heeft. Zelfs de videokaart hoeft niet groots te zijn als het voor studenten is. Al bij al is het dus juist een van de belangrijkste wensen van een student (voor mij dan toch)
Ik durf nu al te wedden dat de prijs niet mals zal zijn.

Zou een leuke studielaptop zijn geweest, vooral met quadcore. Ben nu ook blij met mijn XPS 15 hoor:P
Ben ook bang dat deze 849+ gaat kosten ofzo...

Alles minder dan dat is voor: HEBBONNNNNN!
Volgens Engadget gaat dit ding (met core i3) starten rond de 1000 dollar. dat zal bij ons wel 1000 euro zijn. Engadget heeft het er over dat het 100 dollar meer is dan de 13 inch S. Die is er bij ons vanaf 869 euro. De dollar = euro vergelijking gaat dus aardig op.

Dus deze 15 incher zal wel net onder de 1000 euro gaan kosten.

Ondertussen droom ik wel verder over de Sony Vaio Z...
leuk die 3d scherm zonder bril, wil ik ook wel hebben. waarschijnlijk (of hopelijk) komen er binnekort desktop schermen uit in 3d zonder bril.
Veel te priegel voor mijn crappy ogen :-(