Facebook App Center geeft toegang tot betaalde apps

Facebook heeft zijn eigen App-portal aangekondigd. Via App Center kunnen gebruikers bestaande apps benaderen voor Android, iOS en browsers, waaronder betaalde html5-apps. Facebook hoopt zo zijn inlog-platform te stimuleren.

Facebook gaat het App Center in de komende tijd toegankelijk maken via een webpagina en zijn iOS- en Android-apps. Het bedrijf achter het sociale netwerk heeft richtlijnen voor ontwikkelaars opgesteld, waaraan apps die opgenomen worden in de portal moeten voldoen. Een van die eisen is dat de apps Facebook-login moeten bieden. Dit geldt voor zowel iOS- als Android-apps, terwijl ook gratis web-apps ondersteuning voor Facebooks inlogplatform Connect moeten hebben. Daarnaast stelt Facebook een aantal kwaliteitseisen, zoals een hoge gebruikersrating en een gebruiksvriendelijke interface.

Facebook gaat ook zelf betaalde html5-apps aanbieden via App Center. Het sociale netwerk houdt 30 procent van de opbrengsten voor zichzelf. Volgens het ontwikkelteam van Facebook moet het App Center leiden tot een groeispurt van het aantal mobiele apps dat Facebook gebruikt, ongeacht via welk platform dit loopt. Het grote voordeel voor Facebook van de inlog-eis is dat het apps aan zich 'bindt' en gebruikers zo niet inloggen bij concurrenten als Apple en Google.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-05-2012 • 14:07

44 Linkedin

Reacties (44)

44
43
27
3
0
10
Wijzig sortering
Als ik dat zo bekijk is er echt een wildgroei aan app markets. Je hebt de appstores van ieder mobiel OS:
- iOS
- WP
- Android
- Symbian
- BB
- Meego etc.
Vervolgens heb je appstores voor de desktop OSen:
- app store van Apple
- die van Windows in 8.
- linux
Daarnaast heb je nog de stores voor de browsers, de zogenaamde extensies:
- chrome
- mozilla firefox
- etc
Plus overige als Amazon.
Nogal een lijst, nietwaar?
Ieder heeft zo zijn eigen richtlijnen voor apps. Als ik zo eens kijk naar de opsomming zijn dat er al besveel. Nu is het zo dat je bijvoorbeeld bij een jailbreak van se iPhone/iPad aparte markets kunt benaderen en bij Android zijn er ook nog genoeg alternatieven. Nu hebben die welliswaar geen regels, maar dan nog. Als consument kan ik me voorstellen dat het chaotisch wordt, maar voor de ontwikkelaarsnog erger. Zij moeten zich bij alles en nog wat steeds aan nieuwe richtlijnen houden. Straks heeft een ontwikkelaar zoveel richtlijnen dat hij of zij door de bomen het bos niet meer ziet.
Om het nog net wat erger te maken. De richtlijnen veranderen. In hetgeval van Android relatief snel met alle updates, terwijl ook Apple af en toe nieuwe richtlijnen geeft. Het punt is dus dat je als ontwikkelaar je aan zoveel regels moet houden, terwijl het voor de consument ook steeds onoverzichtelijker wordt.
Nu heb je straks dat Facebook zijn eigen appstore heeft en als dat succes heeft komen anderen ook. Ik denk dat het in niemands voordeel is dat er zo ontzettend veel appstores zijn straks, behalve de aandeelhouders die weer even zoet zijn.
Facebook heeft er belang bij om zoveel mogelijk 'het internet' te worden, en doet daar hard zijn best voor. Alles waar Facebook een vinger in heeft kan gebruikt worden om te tracken. Als gebruikers alleen nog maar via facebook producten werken is dat helemaal feest.

We zagen het al bij de introductie van een eigen camera app, en alle 'like' buttons en reply- en login systemen op diverse websites. Deze app-store is daar ook een voorbeeld van.

Echt vervelend wordt het pas zodra je er niet meer onderuit komt om een facebook account te nemen, en zelfs dat is er eigenlijk al met Spotify.
Erg overdreven reactie hoor.
Sommige mensen zoeken echt achter alles iets. Als je het perse niet wilt gebruiken of zo'n enorm probleem ermee hebt meld je je toch gewoon niet aan? En ik heb spotify ook ZONDER facebook, hoe kan dat dan?

Verder is dat hele gedoe rondom privacy zooooo irritant aan het worden, als je het echt allemaal zo erg vind, unplug van het internet en ga lekker in een hutje op de hei zitten ofzo :P Niemand verplicht iemand dan ook tot iets, alles wat je op het net doet, doe je in mijn ogen zelf.
Anoniem: 442878
@Chiron10 mei 2012 18:34
Facebook heeft er belang bij om zoveel mogelijk 'het internet' te worden, en doet daar hard zijn best voor. Alles waar Facebook een vinger in heeft kan gebruikt worden om te tracken. Als gebruikers alleen nog maar via facebook producten werken is dat helemaal feest.
Zelfde beleid als google, hun eerste geldschieter.
http://www.publiekeomroep...bedrijf-dat-facebook-heet
ooit al eens kleren gekocht?
Er zijn verdomd veel 'stores' waar je kleren kan kopen... En vooral de vrouwen vinden dat overaanbod echt nie erg.
Ik zal wel gek zijn, maar ik blijf het niks vinden om mijn hele ingelogde internetleven via facebook te laten lopen.
Je bent niet gek, ik wordt al tijden plat gezeurd door vrienden om een facebook account te nemen omdat het zo makkelijk is, tot nu toe weiger ik steevast :)

Krijg soms adds op mijn iPad voor nieuwe apps (zoals spotify laatst) en daar kun je niets mee zonder FB account, ook weer direct verwijderd en negatieve comment bij de app achter gelaten... moet er niks van hebben.

Als het zo doorgaat zijn we/ik mischien uitgesloten van het hele sociale netwerken gebeuren over een tijdje, maar of we daar zo rouwig om moeten zijn.....
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb er ook absoluut geen behoefte aan dat Facebook weet dat ik Drawsomething speel, Starcraft 2 GSL kijk en al dat soort dingen. Veel mensen loggen maar klakkeloos in, zonder dat ze door hebben dat FB een compleet profiel hebben van wie iemand is en wat ze doen.

Noem me paranoïde, maar ik zit er niet op te wachten dat er een complete schets van mijn leven gemaakt kan worden via FB!
Daarnaast, als jij iets op Facebook doet wat ze niet leuk vinden, wordt jouw account geblokkeerd en dus kun je nergens anders meer inloggen via jouw account.

En Facebook is nogal gauw op zijn tenen getrapt. Laatst nog iemand geblokkeerd die een foto van zichzelf waarop ze borstvoeding gaf op Facebook had gezet.
Vrouwen die zichzelf zo op Facebook zetten mag je van mij ook gewoon heel hard bannen. Al is het alleen maar uit zelfbescherming.

En mensen met nietszeggende opmerkingen waar je dan naar zou moeten gaan raden, zogenaamde slimme oneliners en al die blije "ik heb een kind en wat is hij schattig " opmerkingen ook.

Dus wees maar blij dat ik de "banknop"van FB niet beheer :)
Er bestaat volgens mij toch echt een knop om diegene als 'vriend' te verwijderen.
LoL van die opmerkingen als Je raad nooit wat ik vandaag van mn schatje hebt gehad!!

Dan 100 berichtjes met de vraag wat dan.. en 101 bericht van de persoon.. ja een knuffel!!
En Facebook is nogal gauw op zijn tenen getrapt. Laatst nog iemand geblokkeerd die een foto van zichzelf waarop ze borstvoeding gaf op Facebook had gezet.
Niet zozeer Facebook, maar mensen die foto "vlaggen" of melden als aanstootgevend foto ;)
En vervolgens is het dan het team van facebook die dit klakkeloos overneemt en de desbetreffende account blokkeert.
mail terug sturen, wilt meestal nog wel eens helpen...
Ik bent het inmiddels ook al strontziek dat ik overal facebook logins nodig lijk te moeten hebben. Elke service die dat van mij verlangt is mij kwijt als klant of gegadigde...
Facebook overspeelt zijn hand, dit gaan zelfs makke klik-schapen niet meer pikken...
Facebook dummy account is the way to go.

Wel elke maand een mail dat je vrienden moet toevoegen dus best een spam account gebruiken ;)
Ook iets heel handigs voor http://www.guerrillamail.com/nl/
Vind het trouwens een goed idee, zo'n dummy account.
Behalve dat facebook je alsnog blijft tracken.
Ik vind ook een dummy account geen optie: want het houdt het Facebookschimmel in stand en voedt het verder totdat heel internet achter FB login zit!

[Reactie gewijzigd door hybybyte op 11 mei 2012 11:47]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb er ook absoluut geen behoefte aan dat Facebook weet dat ik Drawsomething speel, Starcraft 2 GSL kijk en al dat soort dingen. Veel mensen loggen maar klakkeloos in, zonder dat ze door hebben dat FB een compleet profiel hebben van wie iemand is en wat ze doen.

Noem me paranoïde, maar ik zit er niet op te wachten dat er een complete schets van mijn leven gemaakt kan worden via FB!
Gwn Ghostery installeren, worden als die 3rd party elements(de like buttons, de 'je vrienden bekeken ook' en meer van dat soort crap) op websites uitgeschakeld :)

Inmiddels laat ik fb niet std ingelogd meer staan...
Anoniem: 282252
@Renzzie10 mei 2012 14:28
Net zoiets als google en apple? Ik zie het verschil niet zo.

Behalve dat bij een andoid en iphone je niet hoeft aan te melden, maar dat doet iedereen toch wel.
Apple heeft niet zoveel aan je persoonsgegevens. Zij halen hun geld uit hardware niet uit persoonsgegevens. Ik heb vooral problemen met bedrijven die enkel hun geld halen uit persoonsgegevens omdat zij altijd wel dat stapje te ver zullen gaan om nog meer geld te kunnen binnenhalen.

Daarom dat ik zoveel mogelijk wegblijf van bedrijven zoals Google en Facebook. Persoonsgegevens zijn hun corebussines en zijn jouw gegevens dus het product. Bij Apple is hun hardware het product. Een belangrijke nuance die veel mensen vergeten wanneer ze met de vinger naar Apple wijzen over persoonsgegevens.
Zoek op tweakers nieuws dan even naar "privacy iphone". Met een moderne smartphone moet je er toch wel aan geloven dat je gegevens gebruikt worden op de één of andere manier, ios of android.

Als je echt veel hecht aan privacy neem dan symbian of blackberry. Maar nee, dat is dan voor vele alweer te verouderd en kies men er dus eigenlijk voor wel gewoon zijn gegevens aan apple of google te verstrekken.
Anoniem: 442878
@jip_8610 mei 2012 18:27
Ik zal wel gek zijn, maar ik blijf het niks vinden om mijn hele ingelogde internetleven via facebook te laten lopen.
Vandaar dat ook ik geen facebook, of welke sociale media dan ook heb.Ik zag toen de bui al hangen.
Daarbij heeft facebook niets te maken met "faces" en al helemaal niet met "books"

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 442878 op 10 mei 2012 18:30]

Anoniem: 449482
10 mei 2012 14:34
Het sociale netwerk houdt 30 procent van de opbrengsten voor zichzelf.
En wat vinden we hier dan van? Er is namelijk altijd veel kritiek op vooral Apple dat ontwikkelaars 30 procent van de opbrengsten moeten afstaan, maar ze zijn duidelijk niet de enigste. Wellicht is deze 30 procent dan toch niet zo raar?

Waar ik nu zelf eigenlijk op zit te wachten met alle verschillende app-stores op verschillende platforms (mobiel/desktop/tablet), is de mogelijkheid om wanneer je voor een app hebt betaald je deze op al deze platforms kan gebruiken (wellicht tegen een kleine vergoeding). Stel je hebt een Facebook-account, een iPhone en een Samsung tablet. Als je dan bijv. Angry Birds wilt spelen op alle platforms zul je de game 3 keer moeten aanschaffen, terwijl dat natuurlijk niet in relatie is tot de ontwikkelkosten van de game. In mijn ogen zou het netjes zijn als ze een optie aanbieden om bijvoorbeeld tegen anderhalf keer de aanschafprijs de app beschikbaar te maken op alle platforms die je bezit.

edit: @biglia hieronder: Ik moet zeggen dat met dat uit het artikel niet heel erg duidelijk is geworden, maar het lijkt er inderdaad wel enigszins op. Goede zaak imo. Maar dan is het alsnog alleen de koppeling Facebook met iOS, Windows of Android. Als je Angry Birds wilt spelen op je iPhone en Samsung tablet moet je nog steeds 2x deze app aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 449482 op 10 mei 2012 14:50]

Wat je wil, is net wat Facebook heeft gelanceerd: het verkopen van platformonafhankelijke HTML5 apps. Via je facebook account kunnen ze nagaan of je betaalt hebt voor de app, maar of je deze app gebruikt op je iPhone, Windows of Samsung tablet, maakt niet uit. _/-\o_
Nee, ik denk dat je het maar 1x moet aanschaffen. Zo'n HTML5 app werkt op elk apparaat met een moderne browser, en of je je browser opent op je iPhone of Samsung tablet maakt niets uit zolang je ingelogt bent met dezelfde Facebook account.
huh... betalen voor angry birds??
*even tablet checken doet*
Aaah blackmarket alpha... Nee nou snappikket....
*zwaaien doet*
Anoniem: 308695
10 mei 2012 14:10
En nu gaat het toch echt de verkeerde kant op met al die apps. Ik moet toegeven dat de apps in Windows 8 wel een leuk idee zijn en prima werken, maar betaalde apps op een website? Er zijn grenzen en die zijn nu toch echt overschreden.
Mag ik vragen welke grenzen en waarom ze overschreden zijn?

Moet een app store platform-afhankelijk zijn, zoals Windows Market, Play Store of iStore (of hoe dat voor Apple ook heet :P )?

Mag de Web Store van Google Chrome dan wel? :)
Anoniem: 308695
@anandus10 mei 2012 14:55
Ik vind alle appstores van websites zelf overbodig.

Ik ben zelf van mening dat webstore van Chrome leuk is voor Chrome OS, maar idd voor normale besturingssystemen ook volledig overbodig
Ik ben wel eens bezig met het ontwikkelen van facebook apps, maar het is een echt drama. Het is allemaal zeer slecht gedocumenteerd, en het verandert te veel waardoor er een hoop verouderde documentatie op het Internet staat.
Anoniem: 116947
@biglia10 mei 2012 14:48
Wat ik mij vooral afvraag is of die 30% enkel slaagt op de verkoopprijs van zo'n app? Wat als je nu een gratis app aanbiedt waarin mensen producten kunnen aankopen, moet je dan als webshopeigenaar ook 30% van die inkomsten afstaan? Lijkt me toch niet echt haalbaar..?
Ja, uiteraard enkel op de verkoopprijs van de app. De inkomsten van de webshop zijn niet te achterhalen door Facebook.
Je geeft 30% van de inkomsten van je app aan Facebook, maar Facebook is wel een enorm marketingplatform. Stel dat je app viraal gaat, dan kunnen je inkomsten heel hoog oplopen.
Het grote voordeel voor Facebook van de inlog-eis is dat het apps aan zich 'bindt' en gebruikers zo niet inloggen bij concurrenten als Apple en Google.
Grappig dat het oudste platform, Microsoft Passport (nu Windows Live geloof ik), helemaal niet meer wordt genoemd.

Aan de ene kant is het wel fijn dat je zo makkelijk kunt inloggen, maar het is minder dat er bij een inlog-actie zo veel persoonlijke info over jou direct beschikbaar is bij de applicatie/website, ook zonder dat je daar heel veel aan kunt doen.

Op het moment dat je niet meer kunt inloggen zonder Facebook (bijv. voor een Spotify-account) word je toch een beetje gedwongen om je privégegevens vrij te geven. Enige wat je ertegen kunt doen is níet gebruik maken van zo'n dienst, maar uiteindelijk sluit je je daardoor als bewuste consument zo ongeveer als enige buiten, terwijl alle andere minder bewuste consumenten en je vrienden wel gebruik kunnen maken van de diensten.

Ben heel benieuwd hoe dit soort diensten er over 10 jaar bij staan.
[...]
Op het moment dat je niet meer kunt inloggen zonder Facebook (bijv. voor een Spotify-account) word je toch een beetje gedwongen om je privégegevens vrij te geven. Enige wat je ertegen kunt doen is níet gebruik maken van zo'n dienst, maar uiteindelijk sluit je je daardoor als bewuste consument zo ongeveer als enige buiten, terwijl alle andere minder bewuste consumenten en je vrienden wel gebruik kunnen maken van de diensten.
Euh.. dan maak je toch een Fakebook account aan? Zeg maar de 10minutemail versie van facebook, wel de app, niet je gegevens all over teh place...Mgoed, ik snap spotify sowieso niet :P

Wat betreft die bewuste consument,dat is precies waar facebook heen wil: liefst hebben ze 't zo dat je gwn niet meer kan meedraaien in de maatschappij zonder facebook...
Fantastisch die apps, dus je kunt in je browser, terwijl je ingelogd zit in Facebook, bv. Angry Birds kopen a 0.99 euro en dan alleen spelen terwijl je in FB zit.

What's the point ?

Verklaar me voor gek, maar waarom zou je apps in een facebook omgeving willen spelen ?

Misschien wordt ik te oud, maar dat hele FB heb ik nooit begrepen.
Dat klopt niet helemaal. In die App Center Guidelines staan er ook andere mogelijkheden dan canvas apps (=apps in een facebook omgeving) zoals bijvoorbeeld een gewone website. Als bezoeker merk je er niet veel van, enkel dat je login is gelinkt aan je facebook profiel. Als website bouwer kan je je content/service nu verkopen via een app store op een van de meest bezochte websites van de wereld.
Het verschil met een app store van Apple is volgens mij dat je html(5) apps kan verkopen. Dat is echt een goed idee van Facebook, want volgens mij bestaat dit niet echt. Het is wel de toekomst, maar voor Apple bijvoorbeeld een nachtmerrie omdat je de apps dan buiten de App store kan installeren.

[Reactie gewijzigd door biglia op 10 mei 2012 14:33]

HTML5 apps verkopen bestaat wel: de Chrome store. Dat werkt helaas niet in iedere browser.
Fantastisch die apps, dus je kunt in je browser, terwijl je ingelogd zit in Facebook, bv. Angry Birds kopen a 0.99 euro en dan alleen spelen terwijl je in FB zit.

What's the point ?

Verklaar me voor gek, maar waarom zou je apps in een facebook omgeving willen spelen ?

Misschien wordt ik te oud, maar dat hele FB heb ik nooit begrepen.
Ah joh, alsof wij 12 jaar geleden niet ook CU2 hadden :z
Nou ze komen maar met hun store.... Ik wacht wel op de blackmarket alpha voor facebook heur!
Nou nou, Facebook timmert hard aan de weg... :)
Misschien is de zeepbel toch iets minder zeepbel dan men dacht.
Ik blijf er zelf nog steeds bij, dat social media zoveel waard is, als de gebruiker bepaald.
Als er morgen een guru opstaat met een meditatieboek dat leest dat de virtuele social media slecht is voor de geest- en de man wordt een hit, dan is het e-x-i-t Facebook en consorten.
(Denk aan The Secret bijv. ook zoveel aanhangers na een flinke marketingmolen en veel "believers".) Van Hyves hoor je tegenwoordig ook niks meer, bestaat dat nog? Of is dit net zoiets geworden als Bing van Microsoft? :')

Facebook doet het dus nog best netjes imo, als semi-permanente-blijver.
Wel irritant vind ik, dat je dadelijk een digitale wereld krijgt, waar je niet meer zonder Facebook-account kunt en daardoor allerlei zaken misloopt. (Net als ouderen zonder internet.) Ik heb echt een schurft aan social media, tijdverkwisting ten top imo.
Misschien wordt het tijd voor een lidmaatschap van Omroep Max... :/ Rollator in pre-order

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee