Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 158 reacties

Een meerderheid van de ontwikkelaars van apps voor iPhone en iPad komt niet uit de kosten. Dat zou blijken uit een enquête van het bedrijf App Promo. Slechts 20 procent van de ontwikkelaars kan een eigen bedrijfje opstarten met apps.

De reden dat veel ontwikkelaars niet uit de kosten komen, ligt bij zowel de hoogte van de kosten als bij te lage opbrengsten, tekent Ars Technica aan. Volgens ontwikkelaars waarmee Ars sprak, kunnen de kosten voor de ontwikkeling van een app tienduizenden of zelfs honderdduizenden dollars bedragen. Daardoor heeft een ontwikkelaar veel gebruikers nodig om de kosten te dekken.

Daar komt bij dat veel apps slecht vindbaar zijn in downloadwinkel App Store, waardoor veel apps weinig worden gedownload. Ars noemt een voorbeeld van de app Words Play, die zelfs niet bij de bovenste resultaten staat als een gebruiker 'Words Play' als zoekterm invoert. Bovendien liggen de prijzen voor apps laag: waar desktopsoftware enkele tientjes mag kosten, zijn apps veelal 79 cent of gratis voor iOS.

Hoewel de meerderheid dus geen bedrijfje kan beginnen met het maken van apps, is er ook een keerzijde: ongeveer 12 procent van de ontwikkelaars zou meer dan 50.000 dollar verdienen aan hun meest succesvolle app, aldus het bedrijf App Promo, die ontwikkelaars ondervroeg over de inkomsten uit apps. Het bedrijf benadrukt dat marketing bepalend kan zijn voor het succes van apps.

App Promo: ontwikkelaars veelal niet uit de kosten

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (158)

Het is voor veruit de meeste ontwikkelaars ook gewoon erg moeilijk om boven de massa uit te steken. Wij hebben ook een spelletje in de App Store staan sinds kort maar reclame maken is gewoon ontzettend moeilijk. We zijn een indie ontwikkelaar en we zijn met 3 personen (geen van allen full-time met de game bezig, eentje wel full-time programmeur), dus een marketingbudget van 30k is echt onmogelijk.

En zelfs als je het budget zou hebben vraag ik me echt af wat de ROI is. Alles wat we hebben bekeken heeft redelijk slechte perspectieven. Admob bijvoorbeeld is redelijk betaalbaar en je moet betalen per click op je banner, dus gegarandeerde downloads voor je app zou je zeggen. Maar het aantal downloads wat volgt uit de clicks is echt heel klein (<5%). Dus het lijkt erop dat de meeste clicks op Admob ads per ongeluk zijn bijvoorbeeld.

Dan zijn er nog de review sites. De review sites die nog een paar hits hebben zijn echt onbereikbaar. We hebben er bergen aangeschreven (niet alleen de grote) maar we hebben 1 site die ons filmpje online heeft gezet (bedankt Tweakers!) en van 1 andere hebben we een aanbod gekregen te adverteren voor 1500 dollar per week. En dat is alleen voor exposure, niet voor clicks. Dus waarschijnlijk geven de statistieken van die site alleen maar weer hoeveel keer je banner wordt genegeerd.

De gebaande paden in App marketing zijn zo verzadigd dat ze eigenlijk geen zin meer hebben en de ongebaande paden zijn ongebaand omdat ze erg duur zijn voor kleine ontwikkelaars.

'tis nie makkelijk :)
Njipep ik wil niet heel lullig doen, maar... Lees bij je promo filmpje even de reactie van Patrick Huizinga. Ik had na 20 seconden al zoiets van 'SNURK!'...

Het enige wat mij bij staat is dat het een multiplayer bordspel is dat veel weg heeft van mens-erger-je-niet.

De jonge dame heeft een vreselijk accent waardoor ze geen prettige stem heeft om naar te luisteren. Ik zeg niet dat ze een vreselijke stem heeft of dat een accent vreselijk hoeft te zijn, maar in deze combinatie is het zeer zeker geen plus punt. Het verhaaltje wat ze verteld helpt ook helemaal niet, ga daar eerst eens goed over denken hoe je je app moet marketen, dit is in ieder geval niet de manier.

Adverteren is 200 keer misslaan, 20 mensen binnen halen en ééntje die wat koopt. Hoeveel hits denk je dat een webshop krijgt op elk artikel en hoeveel daarvan er uiteindelijk worden verkocht?
Hallo Cergorach,

Ik heb het commentaar van Patrick bekeken en hij heeft wat goede punten. Ik ga er nog eens over nadenken en kijken hoe het te verbeteren is.

En wat betreft je laatste commentaar heb je natuurlijk gelijk, maar het het punt is natuurlijk wel dat je wel een positieve ROI moet hebben van je marketing investeringen, of in elk geval quitte moet kunnen spelen. Ik wil best 200x misslaan, maar de ene persoon die de app koopt moet wel compenseren voor die 200 missers. En dat is best lastig als die persoon maar 79 cent (minus 30% voor Apple, minus belastingen, etc.) in het laatje brengt.
De gebaande paden in App marketing zijn zo verzadigd dat ze eigenlijk geen zin meer hebben en de ongebaande paden zijn ongebaand omdat ze erg duur zijn voor kleine ontwikkelaars.
ik leef met u mee en kan uw verzuchtingen volledig begrijpen, maar ik denk dat creativiteit en originaliteit de sleutel tot succes is. Niet enkel op het vlak van de app, maar vooral op het vlak van de marketing. Dat is uiteraard veel gemakkelijker gezegd dan gedaan: als het zo voor hand zou liggen zou iemand anders het al gedaan hebben en was het niet meer origineel en creatief
het onderzoek is gedaan door het bedrijf App promo en de uitkomst is dus dat veel bedrijven méér aan marketing/promotie moeten besteden en dat je dan veel meer kunt verdienen...

vermoedelijk eenvoudig te begrijpen dat die extra bestedingen dan gedaan kunnen worden aan diensten die het bedrijf App promo levert..
maar evengoed moet je dan ook vaststellen dat het niet bepaald een objectief marktonderzoek is, maar vooral een naar de doelgroep en diensten van het bedrijf dat het onderzoek in betaling geeft en ook met de keuze dit publiekelijk te maken meer inkomsten hoopt te verwerven...


alhoewel het zeker kan kloppen, apps zijn vaak afhankelijk van ofwel micropayments en/of reclame inkomsten en dan heb je vooral een grote afzet nodig die lastig te bereiken is zonder bewuste en sterke marketing
Dit is toch gewoon marktwerking? Het puntje vindbaarheid vind ik wel kritisch, maar verder is het idee waarschijnlijk niet goed genoeg om er geld mee te kunnen verdienen..
Er was eens een wijze man uit de vorige eeuw, die zei iets als "Only the strongest will survive."

Het is volgens mij vrij simpel, als je echt een goede app maakt die voor de wereld is gemaakt dan wordt het een hit. Alles wat minder is, wordt dat gewoonweg niet. Zo gaat het in de muziek, film en game industrie. Waarom zou het anders gaan in de app industrie?

Volgens mij kan niet iedereen boer worden, dan ontstaat er schaarste aan landbouwgrond en tevens een overschot aan voedsel. Om diezelfde reden kan dus ook niet iedereen een app ontwikkelaar worden.
Het is volgens mij vrij simpel, als je echt een goede app maakt die voor de wereld is gemaakt dan wordt het een hit. Alles wat minder is, wordt dat gewoonweg niet. Zo gaat het in de muziek, film en game industrie. Waarom zou het anders gaan in de app industrie?
De statistieken die boven getoond worden tonen niet dat het de beste app is die wint maar dat de app waar de beste/meeste marketing voor gedaan wordt wint.

Hmmm, net zoals in de muziek, film en game industrie dus ;-)
De statistieken die boven getoond worden tonen niet dat het de beste app is die wint maar dat de app waar de beste/meeste marketing voor gedaan wordt wint.
Het is maar hoe je de beste app definieert. Volgens mij komt het er op neer dat heel veel mensen de app kopen. Of het heb funtioneel nou bagger is of niet.
Je kan wel een prachtige App maken maar zolang er geen naamsbekendheid is en het ergens onderaan in een zoeklijst staat ... verkoop je gewoon simpelweg amper tot niks.

Marketing en financiële financiering, sponsors, reclame, naamsbekendheid is gewoon altijd van belang.

Dat is net als met iemand die heel goed muziek kan maken.
Als die niet ontdekt wordt dan wordt die ook amper bekend.

In de muziek gaat het dus ook compleet anders (kijk maar naar de commercie crap) ... daar wordt gigantisch gefraudeerd om zo hoog mogelijk in de hitlijsten komen te staan.
Dan maakt het niet uit of je goed of slecht bent .... kan me niet voorstellen dat bepaalde Nederlandse muziek zo goed verkocht wordt vanwege talent, soms te verschrikkelijk voor woorden. Terwijl sommige ontzettend goed zijn die keihard ervoor moeten knokken.
Ik vind muziek een slecht voorbeeld in deze. Je moet je hardop afvragen of daar sprake is van echte marktwerking. Pluis de top 40 eens na. Zijn dit daadwerkelijk de beste artiesten op dit moment?

Ik denk het niet. Het zijn wel de meest succesvolle artiesten. Dat zal zeker gegrond zijn in enig talent, maar ook zeer zeker in een fors marketing budget. Het is een illusie om te denken dat dit uitsluitend door vraag tot stand komt, de vraag wordt namelijk fors beinvloed door marketing.

En zo is het ook voor apps. Zelfs met een gedegen, unieke app die waarde toevoegt is de kans groot dat deze verzuipt in de massa, omdat je niet de middelen hebt deze te promoten.
Vindbaarheid is naast onmogelijk. Maar hoe kan het ook anders, er komen duizenden apps per maand uit. (3500 nieuwe games per maand alleen al.) Het wordt al lastig een unieke naam voor je App te bedenken.
Je kunt het marktwerking noemen maar het is sowieso al lastig als er 500 dezelfde apps zijn. Er kan ook een overdaad aan vergelijkbare apps zijn.
Dit is gewoon falen van de markt. Is ook marktwerking. Te hoge kosten en te lage opbrengsten zijn tekens dat de markt niet goed werkt.
Dan werkt de markt in optima forma.
Het betekent dan namelijk gewoon dat er teveel aanbod is waardoor de opbrengst stagneert en de kosten daarom dus niet gedekt worden.
Je kunt ook zeggen dat de markt niet werkt omdat er te weinig gebruikers zijn.
Als je het naast je normale baan doet, heb je meer kans om er wat aan over te houden. Alleen duurt het dan wellicht veel te lang, buiten het feit dat je dan helemaal geen vrije tijd meer hebt....
Ja, dat ongeveer als zoiets van: als je 16 uur per dag gaat werken ipv 8 uur hou je er wellicht meer aan over....
Niet echt een overtuigend "argument"
en dan te bedenken dat de apps voor ios normaliter veel meer opbrengen dan voor andere platforms dan is het wel huilen met de pet op.
Of van dit hele bericht klopt geen drol.
Of van dit hele bericht klopt geen drol.
Dat, voornamelijk.

Al dat soort statistieken bedrijven gaan uit van statistieken (lies, damned lies, and statistics) en zijn daarbij weinig realistisch.

Veel apps worden gemaakt door studenten in hun vrije tijd, meestal gewoon voor de gein zonder bepaald winstbejag (winst is mooi meegenomen, maar op zich het doel niet - voor iOS zou je kleine apps gratis op internet vinden of voor een hoger bedrag op distributie sites).
Dat een groot deel daarvan dan de 'kosten' niet terug zou verdienen is dan sowieso al niet relevant. Voor die ontwikkelaar zelf zit het 'terug verdienen' zelfs wel in de ervaring die die opgedaan heeft, het weten dat er dankbare gebruikers zijn, etc. Dingen die je moeilijk in financiële termen kan uitdrukken.

Maar die statistiken bedrijven doen dat vervolgens toch, maar alleen aan de 'kosten' kant, en niet aan de 'baten' kant.
Die rekenen gewoon uit dat als jij een maandje aan een app hebt gewerkt, dat je dan 4 * 5 * 8 uur = 160 uur eraan hebt gewerkt. Beetje software dev verdient $80/uur, dus jouw kosten zijn $12,800.
Dat jij echt niet elke dag 8 uur ermee bezig bent geweest nemen ze niet mee in de berekening. Dat jij in de tijd die je er wél mee bezig bent geweest ook echt niet $80/uur had gekregen (van wie, je 2e baas? En zou die je dan ook lekker op je bank achterover leunend met een hapje en een drankje laten werken zoals jij hebt zitten devven aan je voor-de-gein app?), nemen ze niet mee in de berekening.

Dit zijn het soort bedrijven die denken dat als jij elke dag 20 minuten op je reistijd zou verkorten, je na een jaar 5 dagen extra vakantietijd hebt opgepot. Maar in werkelijkheid heb je gewoon elke dag 20 minuten extra.. leuke extra tijd voor die dag, maar een weekje naar Mallorca is het toch echt niet.
Het grote probleem is dat men zich bij voorbaat al rijk rekent. Applicaties ontwikkelen is niet iets wat je zomaar doet en niet iets waar je wel eventjes wat centen mee kunt verdienen.

Het enige wat de App Store ontwikkelaars biedt is een centrale plek en distributie infrastructuur maar dat is niet gratis. Men betaald hier een vast bedrag per jaar voor en daarnaast nog eens 30% van de prijs die door de afnemer wordt betaald. Dat kan voordelen opleveren omdat je niet hoeft te investeren in het opzetten en beheren van zo'n distributiekanaal. Dat kan duurder zijn dan de App Store van Apple maar misschien ook wel goedkoper. Je zult dus zelf moeten nagaan wat de beste optie voor je is. Doet natuurlijk vrijwel niemand.

Voor de rest gelden dezelfde spelregels als voor vrijwel ieder ander bedrijf. Je zult jezelf bekend moeten maken naar de buitenwereld, zorgen dat mensen je spullen willen kopen, enz. Ik zie echter vrij vaak dat App Store ontwikkelaars denken/menen/vinden dat Apple dit allemaal voor ze moeten doen maar zo werkt dat dus niet ;)
Om een business case te maken voor een app zul je toch echt die getallen eraan moeten hangen. Je zult uiteindelijk ook je kosten moeten betalen en uiteindelijk is het tijd die je niet op een andere manier kan besteden.
ze brengen meer op voor Apple ja, maar doordat ze een belachelijk hoog percentage claimen blijft er voor de échte ontwikkelaar maar weinig over.
Het is 30% dus dan is het nog niet genoeg om van rond te komen in veel gevallen. En mensen vergeten ook dat zon platform ook niet gratis draait.
Nee, maar zonder apps is iOS vrij nutteloos, dus Apple is afhankelijk van de app-ontwikkelaars. Dan zouden ze daar best een hogere opbrengst voor de ontwikkelaars tegenover kunnen zetten.
iOS is het enige mobiel platform waarop ontwikkelaars geld kunnen verdienen dus ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt. Android is het grootste platform en er kan bijna geen geld worden verdiend op dat platform door ontwikkelaars toch vraagt Google 30% van de inkomsten.

Apple levert een platform met de grootste groep betalende gebruikers, wat moet Apple nog doen dan? Moet Apple de apps voor de ontwikkelaars gaan maken zodat ze wel goede apps hebben die mensen willen kopen? Heb je al eens gekeken wat voor apps er allemaal in de app store staan? Hier een voorbeeld

Er staan 600.000 apps in de App store als 40% van de ontwikkelaars daar uit de kosten komt is dat een heel hoog cijfer zelfs. Of heb jij 100.000 apps nodig op je telefoon? In de muziekindustrie ligt het een pak lager daar kom je nog niet aan 10% van de artiesten die uit de kosten komen.

Heb jij een goed idee voor een app en werk je dat goed uit dan kom je zeker wel bij die 40% terecht maar heb je gewoon een niet zo interessant idee zoals het gros van de ontwikkelaars dan kom je bij die 60% terecht. Jij doet precies of elke ontwikkelaar de perfecte app aflevert en dus schatrijk zou moeten worden.

Verder moet je ook nog eens kijken wie dit onderzoek heeft gedaan en dan snap je wel helemaal hun insteek: Laat ons je app promoten en je komt bij die 40% terecht.
iOS is het enige mobiel platform waarop ontwikkelaars geld kunnen verdienen dus ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt. Android is het grootste platform en er kan bijna geen geld worden verdiend op dat platform door ontwikkelaars toch vraagt Google 30% van de inkomsten.
Heb je een bron? de 30% die google vraagt is volgens mij ook niet voor google maar voor de carriers en billing systems. Maar goed, dat doet verder niet terzake, graag een bron over je bewering hierboven.
[...]


Heb je een bron? de 30% die google vraagt is volgens mij ook niet voor google maar voor de carriers en billing systems. Maar goed, dat doet verder niet terzake, graag een bron over je bewering hierboven.
Hier wordt ik nu zo moe van! Een bron vragen voor iets dat algemeen geweten is? Wat is daar de tactiek eigenlijk achter? Iedereen weet dat zelfs de hardcore fandroids weten dat. Maar goed sommige mensen zijn blijkbaar zo gefixeerd op bronnen dat ze bij alles ook nog eens een bron willen zien. Dus hier een bron (ik heb er zerk voor gezorgd dat ze van een fandroid site komt zo dat je niet hoeft te vragen voor een onbevooroordeelde bron #sarcasm): Dev's still heavily favoring iOS over Android
iOS developers make around three to four times as much money with iOS apps. On average, “for every $1.00 generated on iOS, the same app will generate $0.24 on Android.
De reden waarom er zo weinig wordt verkocht op Android wil ik je ook wel uitleggen maar dan zal je daarover ook wel weer een bron willen dus hier: Android fans: pay for your apps, please


Wat ik ook niet snap aan je reply is dat je stelt dat de 30% van Google naar de carriers gaat? Waar haal je dat nu weer vandaan eigenlijk? Je bedoelt waarschijnlijk dat het voor onkosten is en waarom zou dat enkel voor Google zo zijn en niet voor Apple? Sterker nog ik weet dat die 30% bij Google gaat niet enkel naar onkosten gaat. Die 30% dient mede om het verlies dat Google draait op Android te helpen verminderen want Google maakt verlies op Android. Natuurlijk wil je daar een bron dus hier: Google Loses Money on Android Says Judge

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 6 mei 2012 18:33]

Hier wordt ik nu zo moe van! Een bron vragen voor iets dat algemeen geweten is? Wat is daar de tactiek eigenlijk achter? Iedereen weet dat zelfs de hardcore fandroids weten dat. Maar goed sommige mensen zijn blijkbaar zo gefixeerd op bronnen dat ze bij alles ook nog eens een bron willen zien. Dus hier een bron (ik heb er zerk voor gezorgd dat ze van een fandroid site komt zo dat je niet hoeft te vragen voor een onbevooroordeelde bron #sarcasm): Dev's still heavily favoring iOS over Android
aha, ik had al zo'n vermoeden. Je hebt iets geroepen, wat je gevoel je zegt en vervolgens ga je op zoek naar een bron die jouw bewering moet ondersteunen. Wat in jouw bron staat is dat je bij iOS per app meer kan verdienen dan bij Android. Jouw bewering, eigenlijk iOS ophemelen en Android naar beneden halen, want dat is wat je in al je posts doet, is dus niet waar. Zeggen dat als iets algemeen bekend is ook waar is is een zeer gevaarlijke uitspraak.
De reden waarom er zo weinig wordt verkocht op Android wil ik je ook wel uitleggen maar dan zal je daarover ook wel weer een bron willen dus hier: Android fans: pay for your apps, please
je hebt gelijk hierin, maar dat ik heb ook niet betwist :). Er moet heel wat gebeuren aan de market van Android en de fragmentatie van allerlei toestellen. Ik geef dat toe. Kun jij dat ook als er kritiek wordt gegeven op iets van iOS? want tot nu toe is je dat niet echt gelukt. Jouw bewering staat haaks op het artikel waarop je reageert en bovendien kun je het niet echt onderbouwen. Zegt overigens niks of bovenstaande artikel wel of niet de waarheid spreekt. Dit artikel is er weer eentje net zoals die van Flurry (jouw bron). Aan ons om te bepalen welke de waarheid spreekt, voor zover dat mogelijk is met de hoeveelheid disinformatie en "algemeen bekende" feitjes.
Wat ik ook niet snap aan je reply is dat je stelt dat de 30% van Google naar de carriers gaat? Waar haal je dat nu weer vandaan eigenlijk?
eehhh, meen je dat nou? Dit is direct te vinden als je even de moeite neemt om "30% google android" intikt in een willekeurige search engine. Maar goed, ik zal je helpen (geen fansite, of market analist of blog, maar gewoon de developer aggrement van de market):

http://www.android.com/us...stribution-agreement.html paragraaf 3.2.

Dus ja, volgende keer graag een bron bij je beweringen, dan weten we tenminste of het "algemeen bekend" is wat je beweert, of dat je "denkt" dat het de waarheid is.
Feitelijk gaat iOS nu aan zijn eigen succes ten onder. Er zijn zoveel apps dat de relevante niet meer te vinden zijn. Oorzaak daarvan is dat ontwikkelaars allemaal voor iOS willen ontwikkelen en niet meer voor Nintendo 3DS/DSi, PSP, Blackberry, WinMo, Symbian, Wii of PC. Met name Symbian was door de ontwiikkelaars al doodverklaard, letterlijk jaren voordat Nokia zelf aankondigde het uit te gaan faseren. Voor vroege Android-versies zijn er allerlei tools skins op de markt gebracht om tekortkomingen te compenseren maar voor Symbian zijn die er nooit geweest.

Dat het grootste platform minder lucratief is als iOS komt doordat Apple haar iOS-producten (net als de andere trouwens, inclusief de Mac's) altijd in het bovenste segment heeft gepositioneerd en ze dus altijd voor de kapitaalkrachtige consument is geweest, die sneller bereid is te betalen, simpelweg omdat deze ook meer te besteden heeft.

Voor het Android-platform geldt dat er diverse telefoons uitgekomen in het budget-segment, op dit moment zijn er zelfs Android-telefoons te koop onder de ¤100 en het lijkt er op dat die prijs nog zal zakken. Het is logisch dat de kopers van die toestellen minder zullen uitgeven aan apps als de kopers van high-end-toestellen. Het verschijnsel dat Ars Technica beschrijft, dat apps niet in de resultaten tevoorschijn komen, zelfs als je de exacte naam invult, treed ook al op bij Android, sterker nog, veel ontwikkelaars brengen meerdere apps met dezelfde naam, veelal met verschillende prijzen (ook één gratis) en dezelfde naam kan ook door een andere ontwikkelaar gebruikt worden.

De beste oplossing is dat een deel van de ontwikkelaars hun focus verschuift naar andere platformen, dus niet meer ontwikkeld voor iOS en/of Android maar voor platformen die nu in de verdrukking staan bij gebrek aan apps zoals Blackberry, Symbian en Maemo/MeeGO/... en zo die platformen meer toekomst geeft, maar dat men daar huiverig tegenover staat is ook niet onlogisch.
Google vraagt ook 30% en volgens mij Microsoft ook... point being met je opmerking?
Google vraagt alleen 30% als je het in de google store zet of hoe dat ding tegenwoordig ook heet.

Je kan Android apps echter ook via je eigen website of via andere online winkels aanbieden, in welk geval google niks van je krijgt.

Deze keuze heb je als ontwikkelaar of uitgever bij Apple niet.

Weet niet hoe het zit bij MS.
Je heb de keuze om iOS ontwikkelaar te worden of niet, je kan ook voor Android ontwikkelen. Er is echter een hele goede reden waarom er een hele hoop mensen voor iOS ontwikkelen ipv. Android, daar is namelijk nog minder te halen.

En 30% inleveren valt reuze mee, als je op traditionele wijze een software pakket zou distribueren mag je blij zijn als de uitgever 30% overhoud, de ontwikkelaar nog veel minder.

Het mooie is dat iedereen met een goed idee een app kan publiceren zonder een enorme hoeveelheid geld. Want een iOS developer licentie kost slechts iets van ¤100. Wat je wel nodig heb is tijd, tijd om te ontwikkelen, tijd om te testen en tijd om te marketen. Als je inderdaad die tijd als ¤50/uur rekent dan 'kost' het inderdaad een hoop tijd om een app te ontwikkelen. Maar vergeet niet dat een hoop van die ontwikkelaars liever voor peanuts aan hun eigen projecten werken dan tegen een gedegen (freelance) salaris voor een baas. Er zitten ook een hoop ontwikkelaars tussen die apps maken tussen de bedrijven door, in hun vrije tijd, of tussen de opdrachten door.
iOS app success is a "lottery": 60% (or more) of developers don't break even
Is natuurlijk complete onzin, als je de drempel laag houd dan zijn er natuurlijk legio 'ontwikkelaars' die producten produceren die niets opleveren omdat het slechte producten zijn. Vergeet ook niet dat je natuurlijk moet concurreren met 700k+ andere apps. Dus ga nu echt niet denken dat je eventjes gaat concurreren met What's App, GoodReader, etc. Net zoals elke business stap je er niet blind in en als blijkt dat het niet genoeg geld oplevert stap je er uit, dat is iets wat een hoop app ontwikkelaars vergeten. Je heb er natuurlijk ook tig tussen zitten die het niet om het geld doen...
Het feit dat iedereen het doet, maakt het nog niet "goed". Als een pak maandverband ¤150 zou kosten, en wel van *alle* merken, is het dan ook opeens niet duur meer?
Want zelf een distributieplatform opzetten en de transactiekosten delen met de creditcard / paypal whatever maatschappijen is zoveel goedkoper bedoel je.
'ns zien: "$4 billion in total App Store revenue" (quote van apple q1 earnings report 2012), dat is dus 4 miljard dollar * .30 = 1 200 000 000 dollar wat 900000000 euro is. Je deelt misschien (is niet zo) 10% project transactie kosten (300000000 euro). Je wilt hier IEMAND gaan wijsmaken dat als apple het niet zou verbieden en censureren dat er niet een alternatieve store komt die maar 15% vraagt ofzo binnen no-time (tuurlijk, er zijn ook vaste kosten aan verbonden, maar genoeg shops regelen cc betalingen zelf of paypal doet het voor je en neemt 2.9% + $0.30 dus het kan makkelijk).
De jaarcijfers wijzen keer op keer uit dat Apple praktisch geen winst maakt op de App Store. Ze maken winst op de hardware die ze verkopen en ze verkopen meer hardware doordat ze een App Store met veel software kunnen aanbieden.

Ik denk dat als je aan Rovio bijvoorbeeld vraagt wat ze van de 30% vinden dat ze het een prima deal vinden. Daarnaast moeten van die 30% ook de vele gratis applicaties betaald worden.
apple heeft veel servers....

als ze in elke rackserver 1u (1unit) reserveren voor de app store, en dan gans die rackserver met al z'n andere componenten inbrengen als kosten voor de appstore ipv enkel die unit....
jah, dan kom je inderdaad misschen op geen winsten op de appstore.. maar hun andere departementen (cloud, itunes servers, @mac.com mailservers, ...) zijn dan wel mee gefinancierd door de opbrengsten van de appstore, al zullen ze dat niet zo duidelijk vermelden in de boeken...

ze hebben echt geen 1.2 MILJaRD dollar nodig om enkel de appstore een kwartaal te laten draaien hoor.. (30% van 4MLD inkomsten Q1-'12)

ik zou anders ook wel eens willen weten hoe je aan 1200 miljoen dollar uitgaven komt als je 300? servers nodig hebt
YouTube heeft echt wel grotere servers dan de appstore, en is gratis
te benaderen, dus dat lijkt mij echt grote onzin :)
Met video ads, ja
YouTube heeft inkomsten uit advertenties... "Gratis" bestaat niet.
ze brengen meer op voor Apple ja, maar doordat ze een belachelijk hoog percentage claimen blijft er voor de échte ontwikkelaar maar weinig over.
Graag een bron waaruit blijkt dat de AppStore geld opbrengt voor Apple, want die bestaat namelijk niet.

Er zijn nog steeds mensen die niet snappen dat Apple bijna niets verdiend op de AppStore. Dat blijkt keer op keer uit de kwartaal cijfers. Dit is voor Apple ook niet de bedoeling, ze zijn meer een hardware verkoper geworden en willen verdienen op de i toestellen.
Wat? De reden waarom Apple besloot om de ipad zo relatief goedkoop (toentertijd) op de markt te zetten was omdat ze beweerde dat de winsten uit de Applicaties meer dan genoeg waren en kiet spelen (toentertijd) op de ipad meer dan genoeg was. Over de iphone weet ik verder niet echt veel, maar ik ga er van uit dat daar hetzelfde geld. Oh en trouwens, je overtuigd me echt niet dat zo iets als de app store veel kost (in vergelijking met de miljoenen als niet mijarden die ze er aan verdienen), want het bijhouden van die contacten met cc maatschappijen kost wel iets, maar echt niet eens in de magnitudes.
Ze verdienen een paar miljoen inderdaad op jaarbasis aan de App Store. Zet dat af tegen +- 12 miljard winst per kwartaal aan hardware en je ziet dat het peanuts is.

De reden dat de iPad zo goedkoop in de markt is geplaatst (of beter gezegd dat anderen er met prijs amper mee kunnen concurreren) is het gigantische schaalvoordeel wat ze hebben.

Amazon doet precies wat jij zegt die verkoopt hun hardware (Kindle) erg goedkoop om hun software te verkopen Apple doet precies het tegenovergestelde, die hebben de software om de hardware te verkopen.
Dat heeft Apple nooit beweerd. De reden dat ze het goedkoper dan de rest konden bouwen was omdat er nog niemand op die manier een tablet had ontworpen en zij heel de productiefase voor zo'n tablet al hadden gereserveerd. Het was gewoon onmogelijk voor andere bedrijven om aan onderdelen zoals de schermen te geraken om op grote schaal te kunnen produceren.
Nee het is echt waar.

iOs brengt iets op. Android echt helemaal niks (factor 200).
Niet iedereen kan succesvol zijn ... dit gebeurde voorheen ook met internet, zoveel die dachten slapend rijk te kunnen worden met een simpele website op te zetten.

Als er maar 10 ontwikkelaars zijn dan lukt het wellicht maar als er een paar duizend ontwikkelaars zijn, dan wordt het echt jezelf gaan bewijzen en heb je een behoorlijk goed concept nodig die aanslaat.

Momenteel zou ik mij dan niet richten op iOS maar op OSX ik denk dat daar de kans van slagen groter is.
Je hebt inderdaad een Mac nodig, en een 100$ dev licence (dat is per jaar trouwens).
Daarbovenop nog kosten voor eventuele software licenties voor programma's die je gebruikt maar ook libraries die je in de app gebruikt.

Maar dan hebben we het, normaal gesproken, over een paar duizend euro aan kosten. Dat is iets heel anders dan wat je moet betalen voor licenties voor XBLA of PSN.
Maar natuurlijk heb ik het dan over games ontwikkelen. non-game apps zijn vaak goedkoper te maken.

De arbeidskosten zijn niet mals. Maar zoals hierboven al werdt genoemd doe ik het naast een part-time baan. Vrije tijd bestaat uit het weekend. Maar ontwikkeling gaat, zoals verwacht, erg langzaam.
Plus, dat is leuk voor de start, maar wanneer je je bedrijf voor elkaar hebt, maar je wilt het niet als veredelde hobby blijven doen.


Marketing is absoluut niet te onderschatten. En elke beginner (mezelf meegerekend) geeft er te weinig aandacht aan.

[Reactie gewijzigd door Zenka op 5 mei 2012 08:34]

Natuurlijk kun je met een Mac en een dev license iets in je vrije tijd in elkaar flansen en publiceren, maar slechts een enkeling zal op die manier succesvol worden.

Een beetje succesvolle app vergt toch al snel een doordacht concept, marketing, beetje leuk grafisch design en een business model. Een groepje slimme studenten perst dat misschien in de avonduren, maar voor reguliere ontwikkelaars betekend dat meerdere mensen die er full-time aan werken. Al deze mensen moeten betaald worden, ook hun computers, software, etc.

[Reactie gewijzigd door xnpu op 5 mei 2012 08:48]

Je hebt absoluut gelijk. Het is een klein percentage waarvan je de succesverhalen hoort. De meeste halen het niet.

Best een grimmige onderneming. Maar soms heb je het geluk dat je een hoop kunt doen in je studie. Zo heb ik een half jaar fulltime kunnen spenderen als afstudeer periode.

Statistisch gezien is het een slecht idee om er aan te beginnen. Zeker wanneer je de ambitie hebt een bedrijf er aan over te houden. xnpu legt de vinger op de wond waarom het allemaal zo veel geld (tijd) kost.

Het is echter ontzettend leuk om te doen :)
Maar dan hebben we het, normaal gesproken, over een paar duizend euro aan kosten. Dat is iets heel anders dan wat je moet betalen voor licenties voor XBLA of PSN.
Maar natuurlijk heb ik het dan over games ontwikkelen. non-game apps zijn vaak goedkoper te maken.
Het is dan ook niet de bedoeling dat je developen voor een mobiel platform gaat vergelijken met developen voor een console.
Voor de Windows Phone heb je namelijk alleen een App Hub account nodig (= $100) + Windows, of Wine, zal vast ook wel werken.
Je hebt in theorie niet eens een phone nodig omdat de emulator al heel goed werkt.
Daarnaast helpt Microsoft je ook nog met het marketen van spellen als je een goed idee + concept hebt. Die stuur je dan namelijk gewoon naar Microsoft en als ze dan vinden dat hij goed genoeg is, kan je hem releasen als Xbox Live game. En daaraan is gewoon een hoop reclame 'geplakt' (zie marketplace).

Met je App Hub account kun je dan trouwens ook nog Xbox Live Indie Games (XBLIG) bouwen/releasen.

Dus aan die paar duizend euro waar je het over heb, kom je bij lange na niet.
Je hebt in theorie niet eens een phone nodig
Als je een applicatie maakt die je niet eens test op het uiteindelijke apparaat waar je het op draait, maar enkel in een emulator, mja dan verdien je het niet eens om uit de kosten te komen.

Een emulator kan veel dingen voor je overnemen. Maar hoe de applicatie daadwerkelijk voelt op een echt apparaat dat is niet te emuleren op een PC.
Is een beetje een flauw bericht dit natuurlijk.

Er zijn ook honderduizenden programma's voor de PC, alsof al die ontwikkelaars hun kosten wel kunnen terugverdienen.

Uiteindelijk gaat het erom dat de beste apps over zullen blijven.

Als je niet uit de kosten komt betekent het gewoon dat je app te goedkoop in de appstore staat, ofdat je een slechte app hebt geschreven waar alsnog geen behoefte aan is.
Hoe goed je het idee voor die app ook zelf vond.
Een beetje een flauwe reactie natuurlijk, er zijn ook duizenden bedrijven in andere sectoren die hun kosten niet kunnen terugverdienen.
Maar dat is niet relevant. :)
Misschien flauw maar wel realistisch. De app-markt is zoiezo alleen maar in het leven geroepen om extra aan software te verdienen door een virtueel platform te koppelen aan hardware. Niet omdat apps beter, veiliger, gebruiksvriendelijker of leuker zijn.

Ik denk dat de lol er langzamerhand een beetje af gaat wat te verwachten was.
Je maakt hier eigenlijk precies de vergelijking die niet gemaakt zou moeten worden.

Een stel ontwikkelaars met een app maakt nog geen bedrijf. Als het starten en runnen van een bedrijf (ondernemen) zo eenvoudig zou zijn zou elke monteur z'n eigen garage openen en elke kok zijn eigen restaurant.

Wellicht is niet zozeer de app-markt het probleem maar de naiviteit van veel ontwikkelaars.
Inderdaad, dit bericht is nou niet echt verrassend. Gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Momenteel is er te veel aanbod waardoor er weinig verdient wordt :)
Daarnaast heb je technisch gezien ook een mac / apple nodig om te developen, en zo'n gare dev licentie á 100 dollar ofzo?...
dat zijn de kosten ook niet echt
nou minimaal een mac mini van 700 euro en een dev licentie van 100 dollar zijn toch best wel de kosten hoor, zeker als de kans dat je er geld uit haalt dus bewezen laag is...
Andere mobiele platformen zijn wat investering betreft een stuk voordeliger...

/edit aan alle reacties hieronder :
het ging om het beginkapitaal die je moet investeren om uberhaupt aan de slag te kunnen, dus niet dat het weinig is tov de vervolgens te investeren uren... I know, ik ben een mobiele ontwikkelaar, je hoeft me niet te vertellen dat er vervolgens veel tijd in een goede app gaat zitten...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 5 mei 2012 13:18]

nou minimaal een mac mini van 700 euro en een dev licentie van 100 dollar zijn toch best wel de kosten hoor, zeker als de kans dat je er geld uit haalt dus bewezen laag is...
Als je naar het plaatje kijkt, zie je dat de succesvolle app-ontwikkelaars een gemiddeld marketing-budget van 30.000 dollar hebben.

Dat is 30x de investering voor de tools.

De markt is dusdanig populair en volwassen geworden dat "een goede applicatie maken", niet meer voldoende is. Je zult ook stevig in marketing en reclame moeten investeren om boven te komen drijven.

Die 1000 euro aan tools en licentie is wisselgeld. Zeker als iemand al een programmeur is dan kan hij binnen enkele maanden dat bedrag sparen, door gewoon een gedeelte van zijn inkomen opzij te zetten.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 5 mei 2012 11:29]

Ik denk dat er voor kleine ontwikkelaars met een klein marketing budget nog steeds genoeg te verdienen is. De volgende reactie kwam ik tegen op HackerNews:
This article is silly. The idea that you can't make any money from an App if you aren't in the top of the charts is false.
One of my apps has only occasionally and then briefly, broken the top 200 in the US in its CATEGORY. (So nowhere near top 200 overall) and it still reliably pays out every single month. Further over its lifetime-- about 2 years at this point, the amount it pays every month has gone up, not down. The experiments we've done show that several things we could do would make it pay even more.
For instance, if we'd done a single bit of marketing that might have helped. The closest thing to "marketing" we do is to give promo codes to anyone who asks for one because they want to review the app. (nobody in the USA has yet reviewed the app.)
The idea that you need hundreds of thousands of dollars to develop an app is also kinda silly. A team of two developed our app over the course of a month. In the intervening 2 years, another month or two has been put into the app. At this point, the app has gone well more than a year without an update and it is still earning the same income- in fact, its income has gone up in the past several months.
There are somethings that you should do to have success though:
1. Have a good UI. The team of 2 was an engineer and a designer and we spent a lot of time on the design.
2. Make the app good. The star rating is a factor in the app doing well.
3. Make the app useful. Have something unique about it... but this doesn't have to be super unique. (our unique value is quite terrible. Paul Graham would throw me out of his office or a YC interview if I pitched him on it... its barely a differentiator, but its enough.)
4. Learn from your app and then do another one. Over time you can build a nice stable of apps and a nice income.
5. Update your app regularly. You experience a sales dip when the app is first updated, but after there are sufficient ratings on the new version the update seems to boost your sales. (or at least ours have, though we stopped updating it to focus on other things.)
6. Make your app sticky. About %80 of the people who buy our app never use it, and that's unfortunate. But the %20 who do, do for a long time and use it quite a bit. I think not every app is for everyone. But if your app is going to be useless after awhile, there's not much point (remember the vevuzula? lots of apps came out to make that sound. wonder how they're selling now?)
Hits come and go, and the big money may go to the hits. But viewing an App as a dividend that pays out every month, in my experience the returns are quite well worth it.
Some more points
-- Don't spend $100,000 on an app. Or even $10,000. IF you count our cost of living, our app cost us $3,400. We did spend a couple hundred on an outside designer that didn't work out, and about $500 on the app down the road after it was already making good money each month. That $3,400 we "spent" on it-- we get more than half of that back each month.
-- If you're a big business expecting to gross $1M a year from an app, then maybe it is a lottery. I dunno.
-- A high price is not a problem. We sold our app for $3 the first year, then $5 the second. No real change in income. We experiment with pricing a bit. You get a lot more downloads at $0.99. And you can have a big boost to your app by running a sale... but that also affects the amount of "juice" apple gives you.
-- Since we're not in the charts, our sales come because Apple is recommending our app to people. Think about that. The store does work, even if you'd never see us in the store by just browsing.
-- I think the idea of focusing on a few apps is a very good one. don't just throw crap out there and see if it sticks. That's the biggest problem with the store-- too much crap. But Apple is getting algorithmically better at figuring out whats crap and what isn't. Make your app good. Doesn't have to have all the features you could possibly want in the first version, an MVP is fine, but make it polished.
I think that the app store is a huge opportunity for people who would like to work for themselves but aren't in a position to raise funding to do a startup.
I think its a lot easier to get a good app discovered than an obscure website.
Dat maakt niet uit. Als je voor iets gaat ontwikkelen heb je hardware, software en vaak ook nog een ontwikkelaarsabonnement nodig. Dit zijn basiskosten die je als bedrijf hebt. Wat je hier vergeet is dat dit wel cruciale dingen zijn voor je broodwinning. Zonder deze middelen kun je niet doen wat je wilt doen. Je moet hierbij niet vergeten dat dit soort dingen in een bepaald tijdsbestek worden afgeschreven en dat je belastingtechnisch ook nog het e.e.a. kunt doen. Wat dat betreft ontlopen andere platformen, of ze nou mobiel zijn of niet, dit plaatje niet. Dat geldt ook voor de overige bedrijfsactiviteiten die je zult moeten ontplooien en die zelfs van toepassing zijn op vrijwel ieder bedrijf, dus niet alleen software ontwikkeling.

M.a.w. als je een bedrijf start maakt het niet uit wat voor soort bedrijf, je zult moeten investeren in bepaalde zaken. De kunst van ieder bedrijf is zorgen dat je genoeg geld verdient. Dat betekent zeer zeker niet dat je winst draait want daarover moet je weer belasting betalen welke in bepaalde gevallen tot een negatief bedrag onder de streep leidt, oftewel verlies. Een bedrijf runnen en draaiend houden is helemaal niet makkelijk maar men denkt van wel. Zie daar het probleem.
Tegenover de uren die je er in moet stoppen is die 800 euro volgens mij toch wel redelijk verwaarloosbaar. Tenzij je heel snel bent en in 10 uur een app bedacht, ontworpen en ontwikkeld hebt...
Zo raar hoeft 10 uur niet eens te zijn. Tenminste, op WP7 en Android kan je in 10 uren heel wat voor elkaar hebben wanneer je niet praat over een enorme app natuurlijk. Vooral wanneer je al een webservice hebt liggen en je niet veel anders doet dan daar een UI omheen bouwen hoeft dat niet veel tijd te kosten. In dat geval is een investering van 800 euro een hoop geld, zeker wanneer er maar een klein percentage uit de kosten komt en je app bijna niet te vinden is. Het zoekvoorbeeld van hierboven is gewoon bedroevend en was mij niet bekend.
Beetje chaotisch verhaal maar ik heb haast....

Even wat punten, als je 800 euro investering veel vindt, doe het dan maar niet. 800 euro is niks, alleen al aan software tooling zit ik op 400 euro tot nu toe (wat nog laag is voor mijn gevoel) en dan moet ik nog de hardware. (iPhone, iPad, iMac, Mac Mini Server)

Als je in tien uur een app maakt en die probeert te verkopen dan gok ik dat de kans groot is dat het geen succes gaat worden. Wat kan je nu in 10 uur maken zonder dat het er slecht uit ziet, geen 10 in 1 dozijn app is en dat het ook nog wat doet en handig of leuk is.

Ter vergelijking, ik heb voor mijn App ruim view maanden door ontwikkeltijd gehad en ik weet niet hoeveel uren erin gestoken (wild gokje, denk zo'n 240 tot 350 uur).

Ik heb iets gekozen waar er toen ik hem release nog geen 1 vergelijkbare app voor was en de vraag was groot (al was de doelgroep niet enorm groot).

Als je je app in 10 uur maakt kan het ook niet bijzonder zijn en zal het dus ook voor geen meter verkopen (uitzondering daargelaten).

Dat zo'n grote groep slecht gevonden wordt komt ook door het niet correct invullen van keywords, omschrijvingen etc.. Daarnaast doen die mensen amper aan promotie dus niemand kent ze ook. Dus niemand gaat überhaupt op ze zoeken.

En als je een App maakt waar er al 400 van zijn dan heeft het ook weinig zijn, iedereen kent die andere apps al. En mensen die net voor het eerst een iPhone nemen krijgen advies van mensen die er al een hadden en de Apps dus al kent.
Ik vind met alle respect verder dat je erg naar je eigen kennis en kunde kijkt en niet xp zeer naar die van anderen. Vind jij van jezelf dat je zo veel sneller bent en zoveel beter dan anderen dat je zegt dat je in 10 uur niets kan bereiken wat er ook nog goed uit ziet, dus iemand anders kan dat ook niet?

Je moet je voorstellen dat je als ervaren programmeur een verzameling van snippets hebt, GUI ontwerpen en volledig of grotendeels kant en klare delen van programma's waar je aan (hebt ge)werkt.

ALs je dus iets kan maken met onderdelen die je al deels hebt, hoef je relatief weinig aan te passen om iets leuks in elkaar te sleutelen.

Een applicatie hoeft niet groot of complex te zijn om goed te zijn en iets waar mensen voor willen betalen.

Nu moeten die delen/snippets/gui ontwerpen die je hebt natuurlijk ook terug verdient worden, maar doordat je dat gebruikt in meerdere applicaties verdient zich dat verspreid terug.

Ik denk dat het tweeledig is; er zijn denk ik een hoop ontwikkelaars die met mobile apps zijn ingestapt en denken snel iets te kunnen verdienen. Ik las ergens anders dat het aantal developers op mobile OS'en explosief is gegroeid, het is schijnbaar heel toegankelijk maar zeker niet makkelijk om er snel mee te verdienen en dat realiseert men zich denk ik niet.

Het andere deel is dat de prijs voor apps aburd laag ligt. Er zit natuurlijk een hoop meuk tussen wat gewoon niets waard is maar kwaliteitssoftware waar weken/maanden mischien zelfs wel jaren werk in zit mag voor veel gebruikers niet meer dan een paar dollar kosten, dat is de tendens 'omdat alles zo goedkoop is'. Ik vind die verwachting echt absurd en totaal niet realistisch.

En eigenlijk is er nog iets, maar ik kan dat verder niet goed onderbouwen maar ik denk dat dat wel degelijk meespeelt. Veel grotere bedrijven uit de advertentiemarkt en data mining handel kunnen heel goedkoop spelletjes en ander tijdverdrijf appjes wegzetten. De verdiensten bij die dingen zit em in het feit dat er user data en gebruiksdata verzonden wordt waar heel veel aan wordt verdient. Met name jonge kinderen zijn daar denk ik heel gevoelig voor.
Als persoon A het in 10 uur kan kan persoon B t/m ZZZ het ook in 10 uur en zo eindig je met 300 rekenmachine apps die elkaar ondersneeuwen en niet onderscheidend zijn

Waar het om gaat is het volgende, en als je dit lijstje in 10 uur kan doen dan vindt ik dat best knap.

- Bedenk een goede app en kijk wat de concurrentie heeft of is aan het doen.
- Bepaal je doelgroep, een app maken voor mensen die sleutelen aan hun Fiat zal waarschijnlijk geen doorslaand success zijn.
- Wees onderscheidend, wat bied jouw App voor meerwaarde wat een ander niet heeft.
- Het moet er simpelweg goed uit zien, waarom zijn sommige Apps zo succesvol? omdat ze er vaak ook gewoon goed uitzien en intuïtief werken.
- Het moet goed werken, hoe vaak je al niet apps tegen komen die alleen werken in ideale omstandigheden. Trek het netwerk er eens uit en kijk of het dan nog werkt.
- Je moet het marketing doen, hoeft niet duur te zijn maar zorg dat je app onder de aandacht van je doelgroep komt.
- Support!, veel mensen vergeten fatsoenlijke support te geven. In de regel probeer ik mensen die vragen stellen binnen dezelfde dag te beantwoorden, en dit heeft zeer positieve gevolgen. Want je krijgt meer positieve reviews in de store en mensen zorgen voor betere mond - op - mond reclame.
- Zorg voor toegankelijke support, ik heb in mijn app letterlijk een support knop zitten waar mensen op kunnen drukken bij problemen, dan krijgen ze een voorgedicht mailtje die ze in kunnen vullen en opsturen. Maakt het veel makkelijker.
- Als je iets doet, doe het goed, je komt zo vaak een app tegen die half bakken af is. Als je het gevoel hebt dat het niet mooi is of dat het niet echt lekker werkt kan je er donder op zat het ook niet goed ontvangen zal worden.
- Luister naar je klanten, deze geven waardevolle feedback waar je wat mee moet doen. Zo heb ik inmiddels al 4 nieuwe releases gedaan met allemaal extra functionaliteit meestal op basis van gebruikers feedback.

En zo zijn er nog een heleboel andere punten waar je op moet letten. Maar wat doen de meeste ontwikkelaars, die maken iets, dumpen het letterlijk in de store en negeren het dan volledig. Slechte support, geen marketing of promotie, geen verbeteringen daarna etc... etc...
Ik vind met alle respect verder dat je erg naar je eigen kennis en kunde kijkt en niet xp zeer naar die van anderen. Vind jij van jezelf dat je zo veel sneller bent en zoveel beter dan anderen dat je zegt dat je in 10 uur niets kan bereiken wat er ook nog goed uit ziet, dus iemand anders kan dat ook niet?
Het probleem met een app die je in 10 uur maakt, is dat binnen de kortste keren je competitie ook die 10 uurtjes erin heeft gestoken. Er is geen "barrier to entry" voor zo'n app.

Dan krijg je dus dat er een paar dozijn fart-apps in de markt zitten...

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 5 mei 2012 10:53]

Je moet je voorstellen dat je als ervaren programmeur een verzameling van snippets hebt, GUI ontwerpen en volledig of grotendeels kant en klare delen van programma's waar je aan (hebt ge)werkt.

ALs je dus iets kan maken met onderdelen die je al deels hebt, hoef je relatief weinig aan te passen om iets leuks in elkaar te sleutelen.
Als je al van alles hebt liggen, dan heb je daar eerder al tijd in geinvesteerd of je hebt het gekocht. Als je denkt dat het gratis is, alleen omdat je het al had, dan snap je niet veel van een bedrijf runnen.
Een applicatie hoeft niet groot of complex te zijn om goed te zijn en iets waar mensen voor willen betalen.
Niet als je de eerste bent met een briljant nieuw idee. Maar alle voor de hand liggende apps zijn er nu onderhand wel. Als jij met een app komt die ongeveer hetzelfde doet als bestaande apps, dan moet jouw app zeker twee keer zo goed zijn om gebruikers te motiveren over te stappen naar jouw app. Zo'n goede app bouw je niet in 10 uur. Als dat wel kon, dan waren er vast al honderden concurrenten je voor geweest.
Als jij een compleet uitgewerkt idee voor een app binnen krijgt als ervaren programmeur, met layout, etc. Misschien dat je in 10 uur wat simpels in elkaar kan flansen, wat er in de emulator leuk uitziet. Maar hoeveel tijd is er gestoken in de ontwikkeling van dat uitgewerkte idee? Hoeveel tijd moet er nog worden gestoken in het testen? En hoeveel andere apps zijn er van te vinden?

Denk je nu echt dat je snel met iets nieuws simpels en nieuws aan komt in een markt waar je er ééntje bent in 700k+ apps?

Edit: Waarom ¤700 voor een nieuwe Mac Mini? Er zijn zat alternatieven, velen zelfs legaal. Zoals bv. een 2e hands Mac Mini (Intel, Snowleopard) begint al bij ¤250.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 5 mei 2012 16:00]

Je moet je voorstellen dat je als ervaren programmeur een verzameling van snippets hebt, GUI ontwerpen en volledig of grotendeels kant en klare delen van programma's waar je aan (hebt ge)werkt.
De reden dat er in de app stores zoveel meuk staat is dat ontwikkelaars dat nogal snel denken. Beetje copy en pasten en ik heb een nieuwe app. Zonder na te denken over waar de markt om vraagt.
Het andere deel is dat de prijs voor apps aburd laag ligt.
De prijs is dat misschien wel heel laag, maar het platform dat je gebruikt is een wereldwijd platform. Massa kan echt kassa worden.

Vind je de prijs echt zo absurd laag? Wat dacht je van muziek in iTunes? 1 EUR voor een nummer, dat ene nummer dat misschien wel net zoveel heeft gekost.
De beste apps zijn meestal de eenvoudigste.

Kijk maar naar 'torch'
Ja... Daarom zijn de meeste gewoon gratis en zijn er tig van, kom ik ook niet tegen in de top 200 (of ik heb verkeerd gekeken). Natuurlijk gebruik ik zo nu en dan mijn iPhone als lichtbron, maar nog nooit een app voor nodig gehad...
En voor andere platformen heb je geen computer nodig?

Geen professionele ontwikkelomgeving (pakketen als Delphi/Visual C++/Visual Studio) pro/enterprise betaal je dan ook snel meer dan 1000 Euro.

Terwijl XCode wat minstens op gelijkwaardig niveau zit juist gratis is.
Feit is dat voor Android het gratis open source IDE Eclipse te gebruiken is, met een best aardige Android plugin van Google.

Daarnaast ontwikkel ik Android op een machine uit 2006 (AMD x2 5000+ met 3gb ram) en dat is nog goed te doen, je hebt daar echt geen i7 3770k met 16gb ram voor nodig (of de specs van een Mac Mini), en staat je vrij Windows, Linux of Mac te gebruiken voor ontwikkeling.

Daarnaast is het ook mogelijk om Android apps te ontwikkelen op het toestel zelf! Zoals bijvoorbeeld met AIDE.
En kan je apps direct debuggen op je toestel, zonder dat je een ontwikkellicentie nodig hebt of je toestel hoeft te jailbreaken.

Deze vrijheid maakt dat ik merk dat studenten in mijn omgeving liever voor Android kiezen dan andere platformen.

Ik merk bij klanten dat ook de flexibiliteit van het Android platform steeds meer in trek komt, voor totaaloplossingen is het mogelijk een groot deel van het Android platform naar je hand te zetten en dit spreekt velen aan.

[Reactie gewijzigd door Shinigami op 5 mei 2012 14:11]

Wat men hier bedoelt is dat ontwikkelen van software geld kost ongeacht waar je voor ontwikkelt en waarmee je dat doet. Het heeft dan ook meer zin om naar de andere variabelen te kijken zoals de keuzevrijheden die jij nu beschrijft. Dat is namelijk een veel beter argument dan "ja maar je moet x en y kopen!" want dat laatste moet iedereen.

Btw, je kunt voor OS X, Safari en iOS ook gratis dev accounts aanmaken. Die bieden je de mogelijkheid om dingen voor jezelf te ontwikkelen. Als je het in de App Store e.d. wilt gaat het je pas geld kosten. Dat debuggen e.d. kan trouwens ook via Xcode, wederom zonder kosten (aka gratis) of jailbreak.

[Reactie gewijzigd door ppl op 5 mei 2012 15:15]

Feit is dat voor Android het gratis open source IDE Eclipse te gebruiken is, met een best aardige Android plugin van Google.
Mijn ervaring met IDE's gebaseerd op Eclipse zijn op z'n zachtst gezegd teleurstellend. Wat een gedrocht blijft dat zeg, het is enorm traag met alles wat het doet. Om dezelfde reden gebruik ik ook geen Zend Studio voor PHP development.

Het geld dat je investeert in een ontwikkelomgeving en -machine is inderdaad verwaarloosbaar vergeleken met de andere kosten, en als een betaalde omgeving lekkerder voor je werkt verdien je dat geld dus ook snel terug. Manuren voor ontwikkeling en de support zijn de grootste kostenpost, tijd kost ontzettend veel geld.
Bedenk ook dit: als je het op het iOS platform niet lukt om 600 euro voor een Mac Mini ontwikkeldoos + dat honderdje per jaar voor je developer abonnement eruit te halen, dan kan je beter een ander beroep kiezen (op het Android platform valt namelijk nog veel minder makkelijk geld te verdienen).
Er zijn altijd vele wegen, maar dergelijke enterprise van Delphi/Visual C++/Visual Basic bieden wel veel meer mogelijkheden. Tevens als met XCode. (frameworks/databases/componenten ect. ect.)

Daarbij doel ik niet op simpele Apps.
Je snap denk ik ook wel voor Apps met grote dienstverlening meestal ook servers wereldwijd nodig zijn voor data opslag en communicatie.

Verder denk ik niet ik alle objecten/componenten nog opnieuw zou willen schrijven terwijl voor Delphi vreselijk veel beschikbaar is of de handigheid die XCode biedt. Eclipse kan je daar niet bepaald mee vergelijken.
Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat de investering om voor Android te ontwikkelen lager is dan voor iOS, en soms zelfs gratis als je al een PC en dus geen Mac hebt.

Tegelijkertijd strookt dit geheel met de Android mentaliteit van nergens voor willen betalen. Blijkbaar leeft dit zowel aan de ontwikkelaars- als de gebruikerskant, en het doet het platform weinig goed. Uiteraard chargeer ik een beetje (veel) maar de investering om voor iOS te ontwikkelen is in feite 100$...70 euro? De Mac hardware mag je eigenlijk niet eens tellen. Het is dezelfde klacht van hobby web designers die wat geld willen verdienen maar te beroerd zijn om voor Photoshop te betalen.

Ik trek ook ernstig in twijfel of de markt de "flexibiliteit" van Android zo waardeerd. Die flexibiliteit is hoofdzakelijk een last: veel hardwarevormen, veel software versies, veel fragmentatie maken het onwikkelen van een consistente app er niet makkelijker op.
mac mini heb je ook al voor 600 euro, scheelt toch nog 100 euro, wat toch 12,5% is. Maar de kosten zijn redelijk eenmalig en als je een aantal apps maakt en er flink wat uren in stopt zijn die inderdaad redelijk verwaarloosbaar. Betekend echter niet dat het sommige mensen/individuen niet tegenhoud om te gaan ontwikkelen voor OSX/iOS
Als jij je app van ¤0,79 niet duizend keer (= ¤ 790,00) weet te verkopen is het gewoon een crap app geweest... simple as that.
Als er vergelijkbare gratis apps zijn hoeft jouw app niet crap te zijn om slecht te verkopen. En gaat er van die 0,79 niet ook nog een deel naar Apple?
In dat geval had jij als programmeur slimmer moeten zijn en inzetten op opbrengst uitadvertentieverkoop.... Net als die gratis app.

Marketing heet dat...
Ik ben het zowaar met je eens! ;-)

Als je inderdaad een app maakt met winst in gedachte, dan moet je niet gaan klagen als je geen of niet genoeg winst maakt. Dan is dat of een leer moment of het moment dat je een andere job moet zoeken. Zo geld dat voor zo een beetje elke tak van sport...

Een investering (in dit geval een Mac mini en een iOS developer licentie) is ten alle tijden een risico, als je dat al niet begrijpt als ondernemer, heb je niets te zoeken in het ondernemerschap.
Als 68% van de developers minder dan 5000$ verdient aan hun meest succesvolle app dan is een mac van 1500$-2500$ best een kostenpost
die kost moogt ge natuurlijk niet volledig op rekening van de ontwikkeling van de app schuiven.
Niemand koopt een mac enkel en alleen om 1 app te ontwikkelen.
Het is een kantoor PC (email, internet, office) die kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van vele apps en andere software en wordt afgeschreven over 3 of 4 jaar.
Ben ik niet helemaal met je eens hoor

Ik heb het hier op kantoor gezien, alle infrastructuur is win-based, op een paar servers na, die op een *nix smaak draaien.
Er kwam een Appledev. licentie en er 'moest' een mac komen, speciaal voor de ontwikkeling van de "huis" app ( onderdeel van grote energiemaatschapij )
Dus de kosten waren niet direct het probleem, maar het haalt wel de redenering onderuit dat die betreffende mac "inzetbaar" is

( functioneert nu btw als "telefoon-wachtmuziek" / itunes server )
Dus het is nog inzetbaar voor iets anders. Als je bijvoorbeeld een Visual Studio licentie koopt voor een enkele applicatie ben je duurder uit en kun je het nergens anders voor gebruiken.
Dat ze bij jullie er voor kozen die mac niet als kantoorbak te gebruiken betekent niet dat hij niet inzetbaar is. Gemengde win/mac kantooromgevingen zie je vrij regelmatig, bv bij EU agencies.
Het is gewoon een belachelijke kost. Als je alle functies die de mac kan doen al kunt doen met je bestaande apparatuur maakt het niet uit of die mac ook meer kan dan alleen maar apps voor iOS maken.

Aan de andere kant, gezien de grote hoeveelheid rommel/nutteloze apps er in de mobiele appmarkets te vinden is, is dit ook vrij normaal. Er is meestal een reden waarom die app maar 0,79¤ kost, hij voegt niet veel nuttigs toe waardoor de drempel om hem te kopen laag genoeg moet gehouden worden. En die grote hoeveelheid apps zorgen er dan weer voor dat de nuttige amper te vinden zijn.
Dat ligt puur aan het bedrijf zelf.

De afweging maak je vooraf:
- we gaan een App maken;
- kunnen wij dat;
- wat hebben we nodig;
- wat kost het;
- wat levert het op;

Je gaat denk ik geen App maken als je er geen baat bij hebt.

Daarbij is het aan men zelf hoe men de Mac in gaat zetten.
Je zou eens kunnen kijken of er geen software is die het werk nog veel eenvoudiger maakt. Vaak zie ik namelijk nog windows computer met oude lompe software wat compleet in-productief is. Dus de Mac kan zeker nog veel meer voordelen aanbieden.
Een Mac is praktisch in elke omgeving prima inzetbaar.
Voor grote energie bedrijven is dit natuurlijk amper een dubbeltje uit hun beurs.

Voor veel bedrijven kan een App ook eenvoudig als een dienst dienen om klant tevredenheid te vergroten. Dit kan natuurlijk indirect een behoorlijke opbrengst opleveren.

Ik zie nog vaak veel met het idee om rijk te worden d.m.v. een App ... easy money.
Die beseffen alleen niet hoeveel Apps er al bestaan. Ze beseffen tevens niet dat men naar iOS ook voor Android en WP moeten ontwikkelen. En als men met centrale opslag gegevens willen werken beseffen ze niet er een hosting voor nodig is om de data op te kunnen slaan.

Er liggen vast nog wel genoeg kansen maar alleen een goed concept is niet voldoende.
een beetje tweaker bouwt een hackintosch voor 250 EU.
Mocht je app gaan lopen, dan kan je altijd nog een echt mac kopen.
Waarom zou je dat willen?

Inmiddels kan je met Delphi zelfs voor iOS/OSX platform ontwikkelen.
http://www.embarcadero.com/products/delphi

Jaren met Delphi gewerkt en prima interface, goed doordacht en flexibel
als je voor 1 app een mac koopt ben je ook niet handig bezig imo.

bezint eer ge begint...
Inderdaad, de volledige versie van Visual Studio kost meer dan dat, en er zijn ontwikkelaars genoeg die deze hebben en toch een ontwikkelbedrijf hebben.
Dan ontwikkel je toch eerst voordat je een developer account neemt?
licentie is ook nog een jaarlijks terugkomend iets. tevens is er ook nog eens de kans dat al je werk voor niets is omdat apple deze misschien helemaal niet in de appstore wil plaatsen..
voor een bedrijf is dat natuurlijk peanuts, maar voor iemand die het voor de hobby doet is het een andere zaak (alhoewel IMHO een hobby ook wel wat mag kosten hoor, dus dan is 100 dollar per jaar nog maar weinig)..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 5 mei 2012 17:49]

Om de zoveel tijd heb je weer de droom van 'op de zolderkamer ontwikkelen en geld verdienen'. Twintig jaar geleden ging het om pc software pakketten/games, tien jaar geleden om websites en nu om mobiele apps.
Er was een tijd dat je met het bedenken van een telefoon tarieven vergelijkingssite of een startpagina best wel wat kon verdienen, nu niet meer.
Toch verdienen nu nog veel ontwikkelaars gewoon hun brood als web ontwikkelaar. Zal ook niet anders zijn met mobiele apps.
Ligt eraan of je ontwikkeld voor apple of google..en veel belangrijker nog, of je idee goed is. Als je nu een goede website verzint verdien je ook goed, zo ook met apps. natuurlijk ga je niet binnelopen met een fartsoundapp die je in 10 minuten in elkaar flanst en wel met een vernieuwende app waar je veel tijd in stopt. maar het begint bij het idee.
Een goed idee is belangrijk, maar een goede uitvoering van het idee is belangrijker. Zowel in ontwikkeling van het product als in de marketing ervan. En maar een klein aantal van de zolder kamer ontwikkelaars redden het dan.

De rest van de ontwikkelaars zal gewoon hun geld verdienen door inhuur van bedrijven die een app willen laten ontwikkelen. Nu nog vooral marketing apps, maar in de toekomst ook meer line of business applicaties. En hoewel je daar geen miljonair van wordt, kun je daar best wel comfortabel van leven.
Niet alleen een goed idee en een goede uitwerking is belangrijk. Belangrijker nog is marketing. Hoe gaan mensen jouw app vinden tussen die duizenden apps die er al zijn? De meeste kleine developers hebben geen geld of durven niet te investeren in marketing. Microsoft is nog steeds het beste voorbeeld van sterke marketing bij een matig product (de eerste windows versies), maar iedereen wou en wil het wel hebben.
Als je tienduizenden dollars aan ontwikkeling uitgeeft, en nul aan marketing (volgens infographic bij 52% van de ontwikkelaars) dan ben je ook niet handig bezig.
Inderdaad. Een applicatie ontwikkelen en een bedrijf starten zijn twee verschillende dingen. Thuis broodjes bakken verdien je ook niet veel mee. Een bakkerij met 10 verkooppunten openen is toch andere koek.
En hoe verhoudt zich dit dan tot het ontwikkelen van andere software? Er zijn ook een hoop PHP programmeurs die er geen stuiver aan overhouden...
Slechts 20 procent van de ontwikkelaars kan een eigen bedrijfje opstarten met apps.
Persoonlijk vind ik een success rate van 20% erg hoog! Noem eens een andere branche waar je als hobbyist zo'n score behaald in de overstap naar professional.
Veel succesvolle apps worden helemaal niet door hobbyisten gebouwd maar door professionele apps developers die vaak in opdracht werken van een bedrijf/organisatie.
Veel succesvolle apps worden helemaal niet door hobbyisten gebouwd maar door professionele apps developers die vaak in opdracht werken van een bedrijf/organisatie.
Dat is niet waar dit artikel over gaat, dit artikel gaat over ontwikkelaars die onafhankelijk van een bedrijf iets hebben gebouwd. Er wordt heel duidelijk gesteld dat 20% van deze ontwikkelaars later een bedrijfje kan starten voor het maken van apps. Wanneer je al voor een bedrijf werkt dat apps maakt, hoeft er geen bedrijf meer worden opgestart, dat is er al.
Een eenmansbedrijfje lijkt me nou ook niet het meest lastige.
Inschrijven KvK en full time aan de slag.

De vraag is haal je de inkomsten snel eruit zodat je ook brood op je tafel krijgt.
Dat is denk ik het grootste probleem.

Daarom denk ik je ook als freelancer succesvoller bent.
wie zegt dat het over hobbyisten gaat die "overstappen naar professional"?
Volgens de tekst begint de ontwikkelaar niet vanuit een bedrijf met de ontwikkeling en verkoop van de app, het bedrijf wordt pas later opgestart, wanneer de app succesvol is. En dat gebeurt volgens bovenstaande tekst in 20% van de gevallen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True