Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

De eerste custom roms op basis van Windows Phone Tango zijn uitgekomen. De HTC HD2 en Samsung Omnia 7 kunnen als eerste deze nieuwe versie van Windows Phone draaien. Er zijn wel beperkingen voor gebruikers van de rom.

Zo kunnen zij geen gebruikmaken van downloadwinkel Marketplace, omdat Tango nog niet officieel is uitgebracht, schrijft XDA-Developers. Ook kunnen gebruikers van de rom in de toekomst hun telefoon niet updaten. De custom firmwares zijn uitgekomen voor de HTC HD2, een toestel van eind 2009 dat werd uitgebracht met Windows Mobile 6.5, en de Samsung Omnia 7 van eind 2010. De eerste telefoons die out-of-the-box Windows Phone Tango draaien, moeten later deze maand uitkomen.

Microsoft had twee versies van Tango in ontwikkeling, maar heeft besloten de codenaam niet meer te gebruiken en beide versies aan te duiden als Windows Phone 7.5, net als de huidige versie, die in het afgelopen najaar is uitgebracht. De ene versie is een update voor huidige toestellen en brengt onder meer verbeteringen in mms.

De versie voor nieuwe toestellen heeft meer wijzigingen. Zo mogen fabrikanten een oudere processor gebruiken, de Qualcomm S1 MSM7227, die onder meer ook werd gebruikt in de HTC Legend, en hoeft het werkgeheugen slechts een grootte te hebben van 256MB. Onder Windows Phone Mango was 512MB werkgeheugen vereist. Ook zijn diverse features uitgeschakeld. Zo kunnen apps geen taken uitvoeren op de achtergrond en kan de gebruiker niet wisselen tussen apps door lang op de Back-knop te drukken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Zo kunnen apps geen taken uitvoeren op de achtergrond en kan de gebruiker niet wisselen tussen apps door lang op de Back-knop te drukken.
Dit heeft dus alleen betrekking op de nieuwe toestellen die als "Low-end" aangeduid worden (mindere processor en 256MB RAM). Normale en high-end Windows Phones zullen deze features gewoon ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door _Rene_ op 16 maart 2012 09:48]

Heel tango is ontwikkeld voor budget toestellen, met de desbetreffende beperkingen.
Mango daarintegen is voor mid/high-end toestellen.

Je doet voorkomen of tango de nieuwe update is voor beide, maar het is dus alleen een afgeslankte versie van mango voor budgettoestellen.
Het klopt niet wat je zegt. De update wordt volgende maand beschikbaar gesteld voor alle 1ste en 2de generatie wp7 telefoons nadat de budget telefoon van Nokia en ZTE worden gereleased. Het heet nu ook wp7.5 refresh en niet de code naam Tango.
vereist. Ook zijn diverse features uitgeschakeld. Zo kunnen apps geen taken uitvoeren op de achtergrond en kan de gebruiker niet wisselen tussen apps door lang op de Back-knop te drukken
Deze beperkingen gelden alleen voor toestellen met 256MB zoals de Nokia lumia 610. en de ZTE Orbit

[Reactie gewijzigd door vali op 16 maart 2012 15:36]

Microsoft had twee versies van Tango in ontwikkeling, maar heeft besloten de codenaam niet meer te gebruiken...
Microsoft heeft nooit enige versies van Tango in ontwikkeling gehad, omdat Microsoft nooit de naam Tango gebruikt heeft. (bron, meer hier)

Wel gave ontwikkeling trouwens, denk dat ik m'n oude HD2 weer eens uit de la haal en d'r eens mee ga spelen... ;)

[Reactie gewijzigd door Rowdy.nl op 16 maart 2012 09:53]

Het zijn dus wel 'enige' versies van WP7. Matthijs Hoekstra, MS, gaf aan op WP7.nl dat de naam Tango alleen intern gebruikt is. Enkele fabrikanten hebben het wel gebruikt bij hun telefoons.
Ik heb op mijn hd2 mango 7.5 staan, werkt echt super! Wel hier en daar soms nog wat tekortkomingen, maar dat is meer een probleem van wp7 algemeen, zoals het snel uit en aan kunnen zetten van wifi/bluetooth etc.. Hier zijn wel APPs voor te vinden in de marketplace, alleen zijn dit slechts snelkoppelingen naar het WIFI instellingen menu.
Microsoft had twee versies van Tango in ontwikkeling
Beweert tweakers.

Dit is zoals een medewerker van Microsoft op het forum deze enkelvoudige update omschrijft:
De update die er komt (Windows Phone 7.5 refresh wordt deze genoemd) maakt het mogelijk om ook toestellen uit te brengen met 256MB geheugen. (alle andere toestellen kunnen deze update dus ook krijgen)

[Reactie gewijzigd door 80466 op 16 maart 2012 09:51]

bedoelt Tweakers niet dat MS Mango en Tango had maar toch Tango neit gaat gebruiken als naam?

beetje verwarrend die zin ja.

ik blijf er bij dat dit een goede beslissing is van MS. low end smartphones die qua gevoel niet onder doen van de mid en high end range.
zo kunnen beginnende mensen moeiteloos instappen voor een kleine prijs
Voor zover ik weet was Mango een officiele naam van MS, maar is de naam Tango door de community bedracht, en nooit echt gebruikt door MS.
Mango en Tango zijn beide code-namen van Microsoft. De officiele naam van beide is Windows Phone 7.5

(Net zoals de eerste paar updates van Windows Phone 7 ook de naam niet veranderde, en pas bij project 'Mango' de naam opgehoogd werd.)

Het zijn zeg maar service packs als je een vergelijking met de desktop zou willen maken.

Ik denk dat Tweakers zichzelf in de voet schiet door deze namen te blijven gebruiken, want daardoor onstaan verwarringen.
Dat ligt er maar helemaal aan wat deze toestellen moeten kosten. Als ze nog 250 euro gaan kosten doen ze onder aan bijv. Android toestellen van deze prijs die tussen de 100-200 euro zitten met deze specs. De MSM7227 is zo oud dat er voor zover ik weet geen nieuwe Android toestellen meer met deze processor uitkomen. 256mb is ook een beetje verledentijd.

WP7 heeft misschien niet dezelfde specs nodig als Android maar toch zal deze Tango vrij nutteloos zijn naar mijn mening. De markt voor mid- /highend toestellen is tegenwoordig veel groter. Vooral in Nederland aangezien je bij een 25/30 euro abonnement al een mid-rang toestel krijgt. Tuurlijk zijn er mensen die liever prepaid hebben maar deze markt wordt alsmaar kleiner.

Daarbij zal de ervaring niet geheel hetzelfde zijn als de mid-/highend telefoons van WP7 omdat je bijvoorbeeld niet kunt multi-tasken.
Dat ligt er maar helemaal aan wat deze toestellen moeten kosten.
pricewatch: Nokia Lumia 610 Blauw

189 euro met betere scherm en camera specs dan een HTC Wildfire S of een Samsung Galaxy Ace.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 16 maart 2012 10:36]

WP7 heeft misschien niet dezelfde specs nodig als Android maar toch zal deze Tango vrij nutteloos zijn naar mijn mening. De markt voor mid- /highend toestellen is tegenwoordig veel groter. Vooral in Nederland aangezien je bij een 25/30 euro abonnement al een mid-rang toestel krijgt. Tuurlijk zijn er mensen die liever prepaid hebben maar deze markt wordt alsmaar kleiner.
En waar baseer je die conclusie op? Ik ken anders nog genoeg mensen die een telefoon kopen voor rond de 100-150 euro. Niet iedereen heeft geld genoeg voor een mid-rang/high end toestel. Als een klant voor 10 euro in de maand een smartphone kan krijgen, vind ik dit een goede deal. Tevens met ik als verkoper dat er nog steeds genoeg vraag is naar goedkope tablets(100-250 euro) met smartphones is dit niet veel anders.

Voordeel van goedkope Windows phone toestellen, is dat ze meer de markt kunnen over nemen in landen zoals India. De klant heeft ook nog eens het voordeel dat Microsoft garandeerd dat ze update support krijgen, iets dat bij een budget Android telefoon bijna niet van toepassing is.

Kan persoonlijk niet wachten op de nieuwe update. . De bèta built 8773 draait al stukken sneller dan de Mango versie lees ik op XDA.Wordt nog een maand wachten op de officiële versie.

De lumia 610 is zeker een model voor mij om na te denken als mp4 speler. Zune werkt echt zeer goed als media player. Als alle telefoon functies uitgeschakeld worden gaat hij zeker 3-4 dagen mee (mijn omnia 7 en optimus7 halen dit in ieder geval).

Offtopic:
Waarom lees ik niks op tweakers.net over de nieuwe functie van Sonic voor wp7? Het is straks mogelijk om een game te pauzeren en verder te spelen op je xbox360. Dit zijn wel hele mooie functie om xbox360 gebruikers over te halen om een wp7 toestel te kopen.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 maart 2012 11:32]

Sinds wanneer zijn er telefoon abo's van 10 euro in de maand? Dit zijn alleen sim-only abo's. Dus zou je alsnog niet deze low-end toestellen er gratis bij krijgen. Uit ervaring dat alle mensen om mij heen een mid/high-end toestel hebben. Ik zie veel minder mensen met een goedkope galaxy dan met de galaxy s2.

Wel erg offtopic:

Die zijn er op dit moment ook nog niet, maar met zo'n goedkoop toestel kunnen die er wel komen. Ik hoop dat Nokia goede afspraken maakt met bv. Vodafone en KPN om hiervoor speciale abbo's voor maken.

Om jou vraag te beantwoorden over de budget smarthphones. Ik werk als bijbaan in een elektronica winkel en verkoop veel micro-sd kaartjes of opladers aan klanten. Hierdoor zie ik alle soorten en maten van smartphones voorbij komen. Het kan zijn dat jij in jou vrienden/kennis kring iets meer geld te besteden hebben, alleen geldt dit niet voor heel Nederland.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 maart 2012 13:59]

Beweert tweakers.
Op basis van informatie die ik vorig jaar al van Microsoft zelf heb gehoord. Ze heetten Tango1 en Tango 2. Die naam is alleen gebruikt voor interne ontwikkeling. Ook de naam Refresh is komen te vervallen (hoewel een paar weken geleden de naam Refresh nog wel wordt gebruikt). We hebben dus nu:

Mango - 7.5
Tango1 - 7.5
Tango2 (voor goedkope toestellen) - 7.5

De sdk heeft een update gehad van 7.1 naar 7.1.1, een duidelijk teken dat er voor ontwikkelaars wel iets veranderd is. Dat geldt echter alleen voor goedkopere toestellen.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 16 maart 2012 10:16]

Die toevoeging refresh kwam ik deze week nog tegen in een artikel van GSMarena (link). Het zou wel goed zijn als ze die naam er in houden aangezien er toch best nog heel wat verschillen zijn tussen de 2 versies van Tango. Het lijkt me dan ook wel handig om aan te geven in de naam dat het een versie is met restricties. Denk een beetje Windows Phone 7.5 starter edition ;)
Op basis van informatie die ik vorig jaar al van Microsoft zelf heb gehoord. Ze heetten Tango1 en Tango 2.
In een artikel op Digitimes wordt ook gerefereerd naar een Roadmap met Tango 2. Ik vraag me alleen af of dat niet gewoon refereert naar een update van Tango die halverwege het jaar uitgerold gaat worden.

De betreffende quote:
According to Microsoft’s roadmap, Mango will be upgraded to Tango in March-April 2012, to Tango 2 in mid-year, and to WP8 (codenamed Apollo) at year-end 2012, with a large volume of WP8-based smartphones to hit the market in the first half of 2013, the sources revealed.
Ik vind het persoonlijk wel jammer dat de eisen omlaag zijn gegaan. Ik zag liever dat alleen nieuwe processoren worden gebruikt die op een zuiniger procedé zijngebakken. Heeft Qualcomm geen nieuwe processoren die bijvoorbeeld maar draait op 800 mHZ?

Ik ben benieuwd hoe het gaat aanslaan. Er moet voor consumenten wel een duidelijk onderscheid gemaakt worden door Microsoft, vanwege de gebruikerservaring. Wanneer mensen onder de indruk zijn van WP en dan zelf denken dat ze voor 100 euro net zo'n goede ervaring krijgen zal dat WP niet ten goede komen.

Ik wacht persoonlijk liever op de high-end modellen :)
Over die naamgeving: ik denk dat het wel mee zal vallen. Vergelijk het met een normale PC. Iedereen weet dat je met een duurdere computer over het algemeen gewoon meer dingen kan dan met een goedkopere. Denk aan dingen als Aero.

Het alternatief zou zijn een aparte versienummering aan te houden. Je krijgt dan bijvoorbeeld iets als 7.5, 7.7, 7.9 voor de high end toestellen en 7.6, 7.8 voor de goedkopere toestellen. Maar dan denkt iemand (een niet-Tweaker) met versie 7.5 weer: waarom heb ik geen 7.6?

Of ze zouden de twee OS'en een aparte naam moeten geven. Windows Phone 7.5Lite oid. Dit zorgt echter weer voor fragementatie van het merk (Android anyone?). Beide alternatieven lijken me verre van ideaal.
Ik zag liever dat alleen nieuwe processoren worden gebruikt die op een zuiniger procedé zijngebakken.
Die zijn niet noodzakelijk goedkoper.
Ook ik draai nu Mango op mijn HD2. Op basis van dit bericht vraag ik mij af wat de voordelen van Tango zijn ten opzichte van Mango. Ik lees dat het niet meer mogelijk is om te wisselen tussen applicaties en ander features zijn uitgezet. Dit komt natuurlijk met name de batterijduur ten goede, maar dit kun je ook in Mango handmatig doen.

Is er een reden voor mij om naar Tango over te gaan?
Nee deze nieuwe update heeft meer features en kan ook gewoon multitasken als het geheugen maar meer dan 256 MB bedraagt
Het is helaas niet helemaal duidelijk.
MS stoomt het platform klaar voor echte budget hardware dus verwacht geen nieuwe features. Aan de andere kant schijnt het nog sneller te draaien op de laatste hardware (en het is al zeer snel).

Het Tweakers artikel klopt trouwens al niet meer voor de Omnia 7:

this rom is based on firmware OS build: 8773 Tango
[UPDATE UPLOADING NEW ROM WITH WORKING MARKETPLACE ]
Die beperkingen gelden alleen voor de nieuwe en vooral goedkopere toestellen die gelanceerd gaan worden (voornamelijk in de oost-europese en aziatische landen).

Met een huidig Mango toestel zul je nog normaal kunnen werken, al zijn de veranderingen in Tango eerder bug-fixes dan nieuwe features. Het is dus meer een patch voor huidige toestellen, dan een echte nieuwe WP versie.
Toch ben ik altijd weer erg blij met mijn HD2, ondanks dat ie native kwam met WM6.5.
Ik draai nu Andriod (Cyanogenmod, 2.3.7), kan vele andere customroms testen/gebruiken en nu zelfs weer Tange. Ik vind dat top!

(puntje is wel dat WM6.5 tot nu toe out-of-the-box nog de beste ondersteuning had voor bedrijfsomgevingen (Activesync/exchange))
Microsoft gaat nu dezelfde strategie hanteren zoals de updates van Xbox Live en de Xbox Dashboard bij de Xbox 360. Daar krijg je ook maar 1x per jaar nu een grote update en de rest van het jaar mogelijk alleen wat kleine updates/bugfixes.

De aanpassingen/toevoegingen van Tango zijn niet echt groot en hebben meer het niveau van een leuke patch dan van een echte update en daarom stopt MS ook met de naam Tango. Tango staat nu gewoon voor de toevoeging van goedkopere telefoons en daarom gaat het versienummer ook niet omhoog.

Enerzijds wel jammer, want ik kan me niet voorstellen dat ze niet een hoop zaken voor de Apollo-update al af hebben, maar anderzijds ben je niet elke maand bezig met het installeren van updates.

De nieuwe MMS features (toevoegen van video, audo en meerdere afbeeldingen in een MMS) zijn niet echt schokkend. Verder nog maar weinig bekend wat de patch nog meer gaat brengen.

Ik vind het overigens wel raar dat het versienummer niet gewoon naar 7.6 gaat om aan te geven dat het wel een update is, maar niet 1 die echt veel zoden aan de dijk gaat zetten. Al snap ik wel dat ze de nummerbrij van Windows Mobile niet terug willen laten komen met de 6.5, 6.5.2, 6.5.3, 6.5.5 updates die maar bar weinig van elkaar verschilden (op de 6.5 en 6.5.2 na).

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 16 maart 2012 10:57]

De ene versie is een update voor huidige toestellen en brengt onder meer verbeteringen in mms.
MMS? Wie gebruikt dat nu nog?
Al's ik in de logs kijk van een platform met 500K actieve subscribers: ongeveer 2 mensen per seconde. Dat is exclusief premium MMS.
MMS wordt nu merendeel gebruikt om smsjes e.d. aan elkaar te koppelen zodat alle sms van een persoon onder 1 kopje ondergebracht kunnen worden
Toen ik dit las:
"De HTC HD2 en Samsung Omnia 7 kunnen als eerste deze nieuwe versie van Windows Phone draaien. "

Wat ben ik blij met mijn HTC HD2 <3 _/-\o_
Zou het ook mogelijk zijn de "lite" versie te installeren op telefoons waar de rom eigenlijk niet voor uitgekomen is? De galaxy gio of ace bijvoorbeeld hebben beide een 7227 @ 800MHz en 278MB RAM.

Hangt ervanaf of drivers geport kunnen worden naar een ander OS. In dat geval zouden misschien android drivers geport kunnen worden naar WP7.5.

De kans is klein als je bekijkt hoeveel moeite er nu al voor nodig is om ICS draaiend te krijgen op deze toestellen, maar zou het mogelijk zijn?
Vergeet het maar. ICS draaiend krijgen op die toestellen is moeilijk, omdat de kernel en drivers verschillen en allemaal herzien moeten worden, maar dit is helemaal ver weg.

De HD2 kan WP7 booten, maar dankzij een geavanceerde bootloader die voor zover ik weet gebruik maakt van ASM code om het te kunnen starten. MAGLDR bevat dus een stuk code om Android op te starten, en dat is al vaker gedaan met zowel HaRET als met cLK, maar MAGLDR is wel de enige die ook WP7 kan starten, en daar komt een stuk meer werk aan te pas.

De HD2 heeft het geluk een groep zeer getalenteerde developers te hebben, en zeer tweakbaar te zijn door verschillende bootfases die makkelijk te manipuleren zijn. Met de ontwikkelingen van nu is er bijna evengoed iets in aan te passen als in een Androidtoestel van HTC, en die zijn toch wel heel brick-proof. HSPL op de HD2, of HBOOT op een ander HTC Android toestel is de eerste fase die aangepast kan worden, en die pas je een keer aan (SPL vervangen met HSPL op een HD2, of S-ON in S-OFF omzetten op een ander toestel), en daarna kan je van die fase afblijven.

Die HSPL kan aangesproken worden door een RUU, dus als je MAGLDR weet te slopen kan je het nog herstellen door HSPL aan je PC te hangen. En daarna is het wel een logisch verhaal: als MAGLDR kapot is kan HSPL het oplossen, als je recovery kapot is kan MAGLDR het oplossen, is je ROM kapot, dan staat de recovery voor je klaar.

Dit principe is bij een Samsung zeer onhandig. Een Download Mode die een flasher op de PC aanspreekt (en zelfs dat gaat soms nog fout), maar daarna heb je je recovery die in je ROM zit (wie bedacht dit...), waardoor een slechte ROM dus ook recovery onbruikbaar maakt. En niet te vergeten de mogelijke schadelijke ZIPs die de /efs map wipen, ook leuk...