Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Microsoft heeft de downloadwinkels voor Windows Phone 7.0 en Windows Mobile 6.5 gesloten. Gebruikers van 7.0 kunnen updaten naar versie 7.5, maar gebruikers van Windows Mobile 6.5 kunnen geen apps meer via Microsoft downloaden.

Gebruikers met een toestel met versie 7.0 kunnen de gedownloade apps nog wel gebruiken, maar geen updates en nieuwe apps meer downloaden; ze hebben geen toegang meer tot Marketplace, zegt Microsoft. Gebruikers kunnen updaten via de pc-software Zune. Wie niet over een pc beschikt, kan de update niet uitvoeren.

Volgens Microsoft is het sluiten van de downloadwinkel nodig, omdat ontwikkelaars nu onnodig versie 7.0 ondersteunen. Alle telefoons die uitkwamen op versie 7.0 hebben een update gekregen. Op Tweakers.net lijken alle gebruikers een update te hebben gedaan; op 25 januari kwam er voor het laatst iemand met een Windows Phone 7.0-toestel op Tweakers.net.

Ook de downloadwinkel voor Windows Mobile 6.5, die de deuren opende in 2009, is gesloten. In tegenstelling tot gebruikers van versie 7.0 kunnen gebruikers van Windows Mobile nog wel apps downloaden; het besturingssysteem staat standaard toe dat gebruikers apps buiten Marketplace om installeren. Marketplace voor Windows Mobile sloot vorige week al.

Screenshot Windows Phone 7 Screenshot Windows Phone 7 Screenshot Windows Phone 7
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Een beetje jammer dit. Nu wordt je door MS min of meer gedwongen een nieuwe mobiel te kopen (of Windows te upgraden naar 7.5, als dat al mogelijk is) omdat zij beslissen dat anderen geen zin meer hebben om support te leveren voor WM 6.5. Misschien denken ze dat mensen tegenwoordig toch geen 3 jaar meer doen met een mobiel, maar er zijn genoeg mensen voor wie een oudere telefoon goed genoeg is. Als over een jaar mijn abonnement afloopt zal ik waarschijnlijk gewoon mijn HTC Desire van anderhalf jaar oud houden en een sim only abonnement afsluiten. De Desire werkt nog goed genoeg voor wat ik wil, upgraden is onnodig.
Het zou helpen als je de tekst echt leest voordat je een reactie plaats.

ALLE Windows Phone toestellen (dus ook die van de launch van WP7 in oktober 2010) hebben de mogelijkheid om gratis en voor niets te upgraden naar WP 7.5 (Mango). Er wordt dus helemaal niemand verplicht om een nieuw toestel te kopen.

De Marketplace voor Windows Mobile, de voorganger van Windows Phone is nu dicht. Is dat echt erg? Nee, dat geloof ik niet. Alles wat je op dat platform wil installeren is ook wel buiten Microsoft om te krijgen. Dus dat er geen support meer zou zijn, klopt alleen als je het over officiŽle support vanuit Microsoft heb. Het is niet zo dat ineens je HD2 totaal nutteloos is.

Overigens heb ik van MS wel 3 of 4 mailtjes gehad dat de support nu toch echt op ging houden. als dit dus als een verrassing voor je kwam, dan heb je toch niet helemaal op lopen letten

[Reactie gewijzigd door PaT op 23 mei 2012 09:43]

> ALLE Windows Phone toestellen (dus ook die van de launch van WP7 in oktober 2010) hebben de mogelijkheid om gratis en voor niets te upgraden naar WP 7.5 (Mango). Er wordt dus helemaal niemand verplicht om een nieuw toestel te kopen.

Ik heb een Windows 6.5 toestel. Ik heb geen marketplace meer. Ik zal dus een nieuw toestel moeten gaan kopen.

[edit] o, je noemt windows 6.5 geen windows phone... ok

[Reactie gewijzigd door dascandy_ op 23 mei 2012 09:57]

Zoals al meerdere keren is vermeld: jij hoeft geen nieuw toestel te kopen, want met windows mobile 6.5 kun je gewoon bij de ontwikkelaar zelf de software downloaden. Ik heb jarenlang met windows mobile 6.5 gewerkt, veel software geinstalleerd maar nooit via de marketplace.
In de oudere versies van Windows Mobile was er geen Marketplace, iedereen haalde zijn apps direct bij de developers vandaan (idem met Symbian, PalmOS, etc). Dat kan nog steeds.
> ALLE Windows Phone toestellen (dus ook die van de launch van WP7 in oktober 2010) hebben de mogelijkheid om gratis en voor niets te upgraden naar WP 7.5 (Mango). Er wordt dus helemaal niemand verplicht om een nieuw toestel te kopen.
Klopt. Maar hoe lang ga je er plezier aan beleven? Tot het najaar als WP8 komt en vervolgens de WP7.5 winkel gesloten wordt?
Ik heb een Windows 6.5 toestel. Ik heb geen marketplace meer. Ik zal dus een nieuw toestel moeten gaan kopen.

[edit] o, je noemt windows 6.5 geen windows phone... ok
Vroeger heette WM6 wel zo, Windows Phone.
Features of the new platform (that is WM 6.5, aka Windows Phone)
http://www.theinquirer.ne...dows-mobile-windows-phone
Maar je hebt geen market nodig om WM6.x apps te kunnen downloaden:
www.freewareppc.com
http://www.freewarepocketpc.net/ppc-tag-wm6.html

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 23 mei 2012 11:21]

Er zijn meer manieren om apps te vinden voor je WM 6.5, als je dat niet wist dan mis je toch nog wel een scala aan apps die nooit op de markteplace hebben gestaan omdat MS dat niet toestond of omdat de developer geen zin had om er voor te betalen..
De marketplace op windows mobile 6.5 was hoe dan ook al een lachertje.
Er stonden amper applicaties in, en qua support wordt er ook al niets meer aan gedaan.

Het feit dat een windows mobile 6.5 toestel niet echt bruikbaar meer is, ligt niet zo zeer aan het verdwijnen van de market. Het is op alle vlakken een verouderd systeem.
Vorige week kwam ik nog een aabieder tegen die nog steeds devices verkocht met WM6.5 hoor. De Juniper Systems Archer Field PC (al is het meer een pda) heeft zelfs alleen WM 6.1.
Want je kunt nu niet meer bellen met je Telefoon ofzo?

Verder WM6.5 is helemaal open, je kan er zo applicaties opzetten zonder een Appstore of wat dan ook er tussenin. Veel makkelijker dan die Appstore crap van nu. Dus om nu te zeggen dat je toestel ineens waardeloos is geworden...
Makkelijker dan een AppStore? Nee, niet echt.
Qua "gemak" misschien in enkele gevallen, maar wat is er makkelijker dan een knopje aantikken op een webpagina die dan direct een App installeert? Niet het los downloaden van, overzetten naar telefoon en dan installeren. Dat zie ik je on-the-go niet zo makkelijk doen.
Ehm, dat wilde op WM6.x heel goed. Ga naar de website, download de betreffende CAB en open die. Dan start de installatie, misschien met een melding dat de CAB unsigned is, druk ok, en wacht eventjes. Dan staat je app er op.
Enige verschil is dat dit nu niet meer door MS aangeboden wordt, dus je zal op andere plekken je CAB's moeten downloaden. Is nog steeds niet heel erg moeilijk als je het mij vraagt, maar wel meer werk.
En daar ligt toch ook de ongemakkelijkheid? Kan ik die software wel vertrouwen? Ik moet toch eerst gaan Googlen en een bepaalde app vinden (en over hun website browsen)

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 24 mei 2012 18:24]

Android steat gewoon met een simpel vinkje in de opties installatie van app-bestanden van sd kaart toe.
Je kunt niet altijd alles blijven supporten. Had dit 1-2 jaar later gebeurd, dan had je nog steeds een groep verontwaardigde mensen gehad die jouw argument zouden gebruiken.

Having said that, iDevices en Android devices gaan nu al jaren mee, zelfs met OS upgrades e.d. en zullen nog jarenlang gaan werken. Misschien moeten ongelukkige WM gebruikers een overstap overwegen.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 23 mei 2012 11:47]

Uhm.. probeer een Anroid 1.x device maar eens te upgraden, gaat je zelden lukken, heb hier nog een HTC Tatoo liggen welke op 1.5 zit, maar waar echt geen update meer voor uit komt.
Tja, het ligt natuurlijk aan de telefoon. Als je zo'n goedkoop ding haalt, moet je er ook niet te veel van verwachten als de software-eisen omhoog gaan. Android telefoons kun je natuurlijk naar hartelust updaten, zelfs buiten software van je fabrikant om.
Mijn iphone 3G krijgt anders echt geen updates meer, niet dat ik dat zou willen want de vorige updates heb ik zsm weer gedowngrade ivm traagheid van de hardware.
Fair enough, maar als je ze wilt, kun je ze krijgen.
Voor WM 6.5 was de app store niet de enige manier om aan apps te komen. Side loading was voan origine de beste manier. Dat blijft nog steeds mogelijk.
Voor WP 7 is het zo dat alle toestellen geupdate kunnen worden. Hier in Nederland zou dat toch geen probleem moeten zijn. Iedereen heeft wel een pc of een vriend met een pc.
Ik kan de actieve houding van MS om fragmentatie tegen te gaan wel waarderen.
Verschil met de desire en de eerste generatie wp7 toestellen, is dat de eerste generatie wp7 toestellen nog een update krijgen. Ik krijg na bijna 2 jaar bij aankoop van mijn omnia 7 nog steeds security updates en volgende maand komt de "refresh" update eraan.

Ken zelf meerdere mensen die een desire hebben en die kunnen nu amper apps installeren. De stock ROM is gewoon een drama en je bent gedwongen om custom roms erop te installeren wil je er meer dan 20 apps erop installeren.

Ontopic:

Ik vind het eigenlijk niet raar dat de wm 6.5 store wordt gesloten. Bij de release va wp7 waren er mee apps aanwezig dan de 6.5 store. Ik heb het een tijd gebruik van gemaakt op mijn htc daimond 2, maar tevreden was ik er niet mee. Enige app die in mijn ogen redelijk in elkaar zat was telegraaf (of je daar blij mee moet zijn is weer wat anders). Ik maakte eigenlijk veel meer gebruik van custom app stores en XDA developers.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 mei 2012 13:47]

WM6.5 apps kan je ook bij de ontwikkelaar zelf halen. Verder lees je best het artikel nog eens: ieder WP7 toestel heeft een upgrade gekregen naar 7.5.
Waarom een app store open laten staan voor die 0,01% van de wereld? Verspilling van geld noemen ze dat.
Of je klanten ondersteunen tot de laatste snik.
Je klanten krijgen allemaal een gratis update naar WP7.5, dus qua ondersteuning heeft Microsoft best zijn werk gedaan en kan je niet klagen. Er is geen reden om niet te updaten, dus als je niet wilt om een of andere reden is dat jouw probleem en niet Microsofts.
Leer aub lezen
En leer jij aub jezelf eens inlezen. Toen WM 6.5 veel werd verkocht bestond er nog niet eens een marketplace. Applicaties moest je toen gewoon handmatig installeren, vanaf de telefoon of vanaf je PC. Dat kan nu nog steeds, dus dat deze groep mensen nu ineens geen marketplace meer hebben boeit eigenlijk niet zoveel. Ze hebben even kunnen genieten van het feit dat alle applicaties allemaal bij elkaar stonden op een officiele plek, maar het product is gewoon end of life dus die market houdt er mee op. Hun telefoon is gewoon nog bruikbaar, ze kunnen nog steeds applicaties installeren, dus het is een storm in een glas water. Ik heb zelf 3 jaar lang een WM 6.5 telefoon gehad (eerst een HTC Touch Pro, toen een HTC Touch Pro 2), en heb in al die tijd nog nooit de marketplace gebruikt (niet zo gek aangezien hij in de eerste 2 jaar van mijn gebruik nog niet eens bestond). Toch had ik tal van applicaties geÔnstalleerd.

Dan WP 7.0. Iedere uitgebrachte WP 7.0 telefoon heeft de mogelijkheid om geŁpdatet te worden naar 7.5. Voor alle telefoons met updateproblemen zijn inmiddels fixes uitgebracht zodat ze alsnog geŁpdatet kunnen worden. Dus wederom is ook hier geen probleem voor de WP 7.0 gebruikers.

Dan WP 8.0. Daar kunnen we kort over zijn - die bestaat niet eens.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 mei 2012 11:17]

Sinds wanneer is 8.0 al uit? En waarom zou je die een downgrade naar de 7.5 store willen geven?
Feit is dat 8.0 niet bestaat nog, en daarnaast dat er bijna niemand is die de 6.5 store heeft gebruikt.
Daarnaast is 6.5 een open os, waarop je zelf kan installeren wat je wil.
Ach in de Play Store kan je dan weer een boel apps niet op je Desire downloaden, vanwege allerlei redenen. Voorbeeld: resolutie niet ondersteund, processor niet ondersteund, provider niet ondersteund, niet te downloaden in uw land, app niet kunnen kopen omdat je dat zogenaamd al hebt gedaan, en nog veel meer onzin.

En hoezo gedwongen om een nieuwe telefoon te kopen? 7.0 is gewoon te upgraden naar 7.5, er is geen reden om dit niet te doen. En de 6.5 gebruikers kunnen buiten de Marketplace apps installeren, mocht een ontwikkelaar het nodig vinden om zijn app te blijven updaten dan kan dat gewoon buiten de Marketplace.
Klopt, helaas staan er bij teveel apps beperkingen terwijl deze apps gewoon perfect draaien op de android device welke een gelijkwaardige android versie heeft. Zo zegt de marketplace bv dat mijn Xoom (MZ604) niet compatible is met TinyTower terwijl deze zelfs beter draait dan op een galaxy S2 welke WEL als compatible wordt aangeduid. Heb al meerdere malen bij de makers dit aangegeven, maar telkens krijg je dan een response dat ze dat nog niet goed genoeg getest hebben (eerste melding die ik deed was begin februari, 2e halverwege maart, 3e eind april).
"De Gebruikers kunnen updaten via de pc-software Zune. Wie niet over een pc beschikt, kan de update niet uitvoeren."

Via WP 7.5 is zelfs het niet eens mogelijk om te updaten via FOTA, dit moet nog via de verouderde wijze "via een computer". Tevens is het niet mogelijk om je telefoon te updaten via Wifi, waarom kon dit in 2010 wel met een Android toestel, maar niet met een WP uit 2012?
Net als Bada is de ontwikkeling bij WindowsPhone met een aantal dingen te traag met de ontwikkeling met vernieuwde technieken en aanhaken op bestaande methodes is ook niet altijd gelukt.

Met deze trage/logge ontwikkeling zal het helaas niet lang goed gaan met dit OS.

Voorbeelden van (standaard) technieken die sneller mogen in WP of er eigenlijk al in hadden moeten zitten:
- Stemherkenning, nog niet beschikbaar in de taal NL, UK is wel mogelijk
- FOTA niet mogelijk
- Standaard niet mogelijk om telefoon als externe schijf te zien
- Ondersteuning voor Flash/externe browsers
- Stemherkenning, nog niet beschikbaar in de taal NL, UK is wel mogelijk
- FOTA niet mogelijk
- Standaard niet mogelijk om telefoon als externe schijf te zien
- Ondersteuning voor Flash/externe browsers
Op de FOTA na zijn al die dingen ook niet mogelijk in iOS. Externe browsers kunnen wel, maar werken niet zo snel als Safari vanwege de beperkingen die Apple oplegt aan AppStore apps.

Waar ik me veel meer aan erger is bv dat Skype op Windows Phone niet op de achtergrond kan draaien, waardoor het eigenlijk een veredeld IM-programma zonder push functies.
Of de absurde hardware-beperkingen. iOS heeft deze in principe ook, maar dat kan alleen op Apple-devices ondersteunt worden. Ik snap dat MS de gebruikservaring zo veel mogelijk wil controleren, maar als je een 'open' OS maakt dat door iedere fabrikant gelicenseerd kan worden, vind ik dat je ook ondersteuning moet bieden voor meerdere hardware dan nu het geval is.

En natuurlijk, MS zegt dat dit in de volgende update allemaal zal veranderen, maar dat excuus horen we nu al 2 jaar... Play Time is over!
Er is een reden waarom skype niet in de background kan draaien. Lees dit stukje met background info en dan is het hopelijk duidelijk waarom Microsoft het alleen op deze manier heeft geimplementeerd.

Met wp8 (hopelijk komt deze over paar maanden) wordt skype volledig geimplementeerd en Microsoft verzekerd dan dat het perfect gaat werken.
Dit neemt nog niet weg dat Microsoft Skype al had overgenomen voordat WP 7.5 op de markt kwam (en de plannen waarschijnlijk al langer had).

Het feit dat er in het besturingssysteem een probleem zit waardoor Skype niet normaal kan werken zal mij (en WP gebruikers) een worst wezen. Ik wil gewoon dat het werkt, hoe MS dit oplost is hun probleem, maar ze hadden dit gewoon al in 7.5 aan moeten passen (of van mij part in 7.5.1 ofzo).

Juist je laatste regel laat precies mijn probleem met MS en hun WP-mentaliteit zien:
Met wp8 (hopelijk komt deze over paar maanden) wordt skype volledig geimplementeerd en Microsoft verzekerd dan dat het perfect gaat werken.
"Het komt in de volgende versie" is het meest gebruikte excuus. Nu zou dat 5 jaar geleden geen probleem zijn geweest omdat toen iOS en Android ook veel basic functies mistten, maar nu springt Microsoft in een markt die de juvenile-fase al voorbij is. Je kunt dan niet verwachtten dat je met een OS binnenkomt dat zich wel in die juvenile-fase bevind. Sterker nog, als je wilt competeren met de meer volwassenere OS'en moet je ůf verdomd goede USP's hebben, welke WP7 niet heeft, ůf minimaal gelijkwaardig zijn, wat WP7 ook niet is.

Kortom: Het kan me niet schelen welke excuses MS allemaal nog heeft waarom bepaalde dingen (nog) niet werken, de concurrentie krijgt het wel voor elkaar. En als ze het niet snel oplossen zal de concurrentie alleen maar verder uitlopen. De tijd voor excuses is voorbij, ik wil oplossingen zien. En zolang dat niet gebeurd blijft WP7 voor mij een onwaardig mobiel OS.
"Het komt in de volgende versie" is het meest gebruikte excuus.
Hoezo is dit een excus? Microsoft heeft skype overgenomen toen wp7 al bijna een jaar op de markt was. Ik heb het idee dat je amper het verhaal hebt gelezen en/of de stof niet begrijpt. Als het technies niet mogelijk is om skype goed in de background te draaien hebben ze het opgelost het releasen van de app die in de market beschikbaar is.
Kortom: Het kan me niet schelen welke excuses MS allemaal nog heeft waarom bepaalde dingen (nog) niet werken, de concurrentie krijgt het wel voor elkaar. En als ze het niet snel oplossen zal de concurrentie alleen maar verder uitlopen. De tijd voor excuses is voorbij, ik wil oplossingen zien. En zolang dat niet gebeurd blijft WP7 voor mij een onwaardig mobiel OS.
Als jou reden waarom je geen wp7 wilt afhangt van Skype en niet een stabiel en rete snel OS vraag ik mij af waar jouw prioriteiten liggen. De oplossing is onderweg en dat is wp8.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 mei 2012 11:00]

Over The Air updates kan wel in Windows Phone, het is alleen om onduidelijke redenen nog niet gebruikt. Maar het OS kan het wel (althans 7.5 kan het).
Misschien heel belangrijk en beslissend voor jou, maar voor mij totaal onbelangrijk
Heb liever een toestel dat gewoon goed werkt zonder iets te moeten aanpassen.
Ieder zijn ding.
Allemaal onnodige zaken die geen hond gebruikt. Externe schijf heb ik weinig behoefte aan. Daarvoor gebruik ik wel een usb. En flash heb ik geen moment nodig gehad. Ook niet toen ik op Android zat. En ik zie eerlijk gezegd niet waarom OTA een must is.

Verder heeft iedereen een pc. Heb je er geen, dan loop je wel heel erg achter.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 23 mei 2012 09:54]

En de mensen met een Linux machine dan? Die hebben (als je het heel zwart/wit gaat bekijken) geen PC. In ieder geval geen PC die Zune kan draaien, of is die software er ook voor GNU/Linux?
Een linux-gebruiker met Windows Phone is wel heel erg zeldzaam. Ik moet ze nog tegenkomen. En een beetje linux-gebruiker heeft ook Windows draaien. En als je volledig over bent op Linux, dan denk ik niet dat je behoefte hebt aan een gesloten OS wat niet op Linux draait en van een bedrijf is welke je niet bepaald een warm hart toedraagt.
Een linux-gebruiker met Windows Phone is wel heel erg zeldzaam.

Heb er eigenlijk maar slechts 1 in het wild gezien (een lumia 800 bij een Microsoftdeveloper)
Linux wordt niet ondersteund, Mac OS overigens wel.
Hoezo " ...mensen met een Linux machine dan? Die hebben (als je het heel zwart/wit gaat bekijken) geen PC " ?

Dat is onzin. Een PC is hardware. Daarop kunnen verschillende besturingssystemen draaien, zoals onder andere Linux, BSD, Haiku, Windows of OSX.

Een Windows PC is een PC
Een Linux PC is een PC
Een OSX PC is een PC
Foto's overzetten via het netwerk is niet mogelijk, je kunt ze 1 voor 1 mailen, maar dat is geen optie.
Foto's, video's en muziek overzetten via een apart programma vind ik achterhaald en niet gebruikersvriendelijk. Via Zune wordt alles evt. overgezet, maar je moet dit niet met 2 verschillende pc's gaan doen, want je toestel ziet dat andere apparaat dan als een gast. Je toestel onthoud dus maar 1 systeem.

Bestanden overzetten via de verkenner vind ik persoonlijk een veel veiliger idee. Dit is overigens wel iets waar veel mensen wel gewoon behoefte aan hebben.

Ik vraag me trouwens af of mensen Siri inderdaad niet gebruiken of het nut ervan niet in zullen zien. Iemand bellen via je je stem is immers veiliger dan iemand bellen via je draaischijf van je Parrot. Dit is namelijk momenteel de enige legale mogelijkheid voor Nederlanders die iemand op de hoogte willen houden vanuit de auto. Voicecommands kent hij niet als je toestel op de taal NL staat.

Ota is geen must, maar wel een techniek die diverse jaren bestaat en WP gebruikers in staat stelt om altijd up-to-date te kunnen zijn.

Dat iedereen een pc heeft kan wel kloppen, maar steeds meer mensen stappen over op andere oplossingen waardoor een pc steeds en steeds minder gebruikt wordt. Zo gebruik ik een Asus Transformer om op de bank te internetten. Een Nettop is daarbij overbodig geworden. Zie daarop maar eens je bestanden over te zetten als je verplicht bent om Zune te gebruiken ;)

Flash is geen must, maar er zijn nog wel genoeg sites die het gebruiken en hierdoor onbruikbaar zijn. Dit zijn name sites die gebruik maken van filmpjes.
[...] Ota is geen must, maar wel een techniek die diverse jaren bestaat en WP gebruikers in staat stelt om altijd up-to-date te kunnen zijn. [...]
Door het verplicht te stellen te updaten via Zune of Zune Connector (osx) kunnen ze wel garanderen dat er een werkende backup wordt gemaakt voordat het toestel wordt geupdate wordt. Mocht er dan iets fout gaan kunnen ze het zelf weer automatisch fixen.
Overigens meen ik mij te herinneren dat er voor de introductie van WP7 sprake zou zijn van kleine updates wel OTA (security fixes ed.), maar grote niet.
In principe kan een telefoon met een zelf-updater toch ook ergens een back-up achterlaten op whatever aan boord is qua storage? Bij het starten zou je dan een back-up of fail-safe mode moeten kunnen starten om een werkend systeem terug te zetten.

Op zo'n smartphone staat tegenwoordig vaak zelfs muziek e.d. wat meer ruimte in zou nemen dan basale recovery tools, dus hier lijken genoeg mogelijkheden te zijn.
Microsoft kennende zal je dan ook MS Windows e.d. moeten kopen voor die pc.
Jammer joh http://www.microsoft.com/...s/apps/mac-connector.aspx
En wat zijn die mensen met een linux pc (waar Z_God over sprak) daar precies mee verder geholpen?
Ik ben met een Mac connector inderdaad niet geholpen.

Daarnaast is dat ook helemaal niet het punt. Het gaat erom dat de verwachting dat zo'n apparaat 100% zelfstandig kan werken helemaal geen vreemde is.

Dat Microsoft zo'n apparaat enkel op MS Windows & Mac gebruikers richt, vind ik niet heel onlogisch. Dat op deze manier een groep gebruikers wordt uitgesloten die niet makkelijk kunnen updaten en nu een probleem krijgen is echter nog wel een geldig punt van Kiswum.

Ik moest mijn iPod mini ook aan iemand geven met MS Windows voordat ik er zelf daarna Rockbox op kon zetten en hem normaal kon gebruiken. Dat soort dingen zijn gewoon niet handig.
Linux heeft op de desktop een marktaandeel van 0,98%. Dat is nog wel een redelijk significante groep. Maar hoeveel van deze mensen denk je dat er uberhaupt over na zouden denken om een telefoon van MS te gaan gebruiken? ik denk dat je dan over 0,98% van die 0,98% praat... als het niet nog veel lager is! En dit is iets wat je slechts eenmalig hoeft te doen dus Šls je dan een linux gebruiker met een WP7 toestel bent ( dat klinkt zelfs al belachelijk om na te lezen) dan kan je vast wel ff je dual boot of een VM of een oud windows bakkie aanslingeren.
Zoals ik schreef. Ik verwacht gewoon dat zo'n ding zelfstandig werkt. De specifieke situatie is niet echt relevant. Daar kan je er zo nog meer van bedenken (enkel verouderde of misschie juist te moderne MS Windows beschikbaar, geen werkende USB poorten, etc.).
Niks, maar hoeveel mensen gebruiken een Linux PC, ja sommige Tweakers misschien, maar die zullen waarschijnlijk ook wel ergens een Windows bakje hebben staan.
Nee dat is niet waar. Er is ook een connector voor OS X waardoor je je Windows Phone prima met OS X kan gebruiken.
Via Microsoft niet meer dan, WM6 apps kan je gewoon nog bij de developers zelf downloaden, en zelf installeren. Microsoft stopt alleen met hosten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 mei 2012 09:35]

Goed lezen, staat ook in het artikel!

Ik snap dit niet, android kan ook prima onderscheid maken tussen 1.5 en 4.0 dus waarom WP niet?
Is absoluut mogelijk en dat doet de marketplace ook. WP 7 -> geen toegang.
Klinkt bruut, maar garandeert wel een ongefragmenteerde marketplace.
Zou toch niet zo erg zijn? WP7 -> WP7 store.

Wel heel drastisch en niet zo'n goede reclame dat support voor oudere versies al zo snel verdwijnt/vermindert.
Wat ik niet begrijp is wat hier slechte reclame aan is. elke WP7 telefoon heeft een gratis en volledig ondersteunde upgrade naar 7.5 gekregen. Met deze upgrade gaat geen enkele functionaliteit verloren en zoals Tweakers aangeeft heeft nagenoeg iedereen deze upgrade uitgevoerd. (en als je het nog niet gedaan hebt kan je het als nog doen).

Door alleen wp 7.5 apps nog toe te staan maak je het voor ontwikkelaars overzichtelijker en niemand verliest er iets op... waarom zou dit niet de juiste keuze zijn?
Je gaat voorbij aan WP6.5.... 3 jaar oud, en nu al exit marketplace? 3 Jaar is in smartphone land misschien wat oud maar nog geen dino. En ZEKER geen reclame om nu al te weten dat wat je koopt over drie jaar al de prullenbak in MOET.
Nee onzin.
3 jaar geleden wist men nog niet dat de support voor de oudere Windows Mobile versies nu niet meer ondersteund zou worden.
Achteraf is makkelijk praten natuurlijk.

En waar heb jij gelezen dat je je "oude" telefoon weg kunt gooien na dit nieuws bericht?
Zoals Relief2009 hier onder al zegt het is een heel andere versie en heeft niks met Windows Phone te maken.
Windows Mobile was een in mijn ogen brak en traag OS.
De upgrade naar WP was een enorme verbetering.

Mensen met het oudere Windows Mobile hebben gewoon geen ondersteuning meer omdat het gewoon lastig ontwikkelen is om ook voor een heel ander OS support te blijven geven.
Je kunt niet altijd maar backwards compatible blijven want dan blijf je als ontwikkelaar bezig met testen of het op "verouderde" software ook nog wel werkt.

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 24 mei 2012 11:20]

6.5 is wel heel erg oud en staat qua infrastructuur volledig los van WP7. We hebben het hier over een paar jaar oude OS.
Heel erg oud? De eerste toestellen met 6.5 kwamen pas eind 2009 uit. Dat is nog geen drie jaar geleden. WP 7 kwam een jaar later uit. Dus er zijn nog een hoop mensen met nog lopen tweejarige abonnementen en een 6.5 toestel.
Daarbij dient aangetekend te worden dat Microsoft ervoor gezorgd heeft dat echt elk toestel de update van 7.0 naar 7.5 gekregen heeft, dit in tegenstelling tot bv. Android.
Of mensen moeten bewust zelf de update genegeerd hebben, maar dat zou vreemd zijn. Overigens kunnen mensen alsnog de betreffende update installeren.

Zoals QQ2 al aangeeft is het voor de ontwikkelaars juist handig, die hoeven zich niet druk te maken over eventuele andere versies van het OS.
Dit in tegenstelling tot Android waar veel ontwikkelaars teveel tijd besteden aan het ondersteunen van zoveel verschillende versies.

Het is dus geen slechte reclame, het is een weloverwogen en verstandige zet met een duidelijk doel.
Het is niet zeker dat de huidige WP7.5 telefoons ooit WP8 zullen zien. Hier is al wat over gespeculeerd.

Wat gebeurd er als Microsoft binnen 3 jaar hun winkel voor WP7 sluit?
WM6.5 ondersteunt op z'n minst nog sideloading. dit kan niet meer met WP7.5
Beide stores staan los van elkaar. Totaal verschillende OS'en met een eigen store.

En waarom nog 7.0 ondersteunen als iedereen al op 7.5 zit of als iedereen al een mogelijkheid heeft om te updaten naar 7.5. Je beperkt hiermee fragmentatie en maakt het voor devs makkelijker om te focussen op 1 OS-versie.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 23 mei 2012 09:58]

Microsoft stopt alleen met hosten.
Zo'n winkel is natuurlijk wel iets meer dan alleen een 'hostingdienst'.
Toch vreemd dat ze hier indirect de ondersteuning van Windows Mobile 6.x een beetje stil zetten. Telefoons als de HTC Diamond en Sony Ericsson Xperia X1 hebben hier eigenlijk direct "last" van.

Natuurlijk, deze telefoons worden al een jaar of 3 niet meer verkocht, maar toch.... Het gaat mij om het punt dat Microsoft wel heel snel afscheid neemt van het "oude".....

Ik hoop niet dat ze ook zo snel en rigoureus deze beslissing maken over de WP7.x telefoons over een jaar of twee....
Wat is daar zo vreemd aan. Een app store openhouden voor een select groepje kost teveel geld.

Verder boeit niet welke telefoon je hebt bij Windows Phone. Zolang er een update beschikbaar is voor een nieuwe versie kunnen ze de ondersteuning voor de oude versie loslaten. Geeft veel meer flexibiliteit dan een update te ondersteunen van 2-3 jaar oud omdat het updateproces in de handen van OEM's ligt.
De echte reden achter de beslissing om 7.0 niet meer te ondersteunen is dat MS sinds Mango pas encryptie kan toepassen op de app-store. Apps zijn nu relatief makkelijk te kraken, maar vanaf nu gaat de switch om en moet het moeilijker zijn om apps te kraken.

Wel mooi om te zien dat MS het updateproces een stuk beter onder controle heeft dan google.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 23 mei 2012 09:46]

Is niet de "echte" reden, hier is misschien een reden, maar niet de hoofdreden. Windows Phone 7 word nog maar door 0.07% van de markt gebruikt. Dat is maar 7 op de 10 000 toestellen. Niet erg rendabel.
Goed bezig! Scheelt werk voor developers en voor MS. Werk wat nu gestoken kan worden in de laatste versie of toekomstige versies.
Ben ik niet met je eens, natuurlijk is ontwikkeling in nieuwe producten noodzakelijk, maar om dan maar direct al het oude niet meer te gaan ondersteunen geeft eigenlijk een vrijbrief om in je ontwikkeling niet echt backwards compatible te kijken.

Juist de ondersteuning voor oude producten is met name in het bedrijfsleven belangrijk.

Microsoft gaat mij hier in iets te snel, veel Windows Mobile telefoons zijn nog geen 3 jaar oud en lopen dus nog maar net uit de garantie, Er zullen nog genoeg bedrijven zijn die bijvoorbeeld met een iPaq werken, die moeten nu allemaal handmatig hun software gaan installeren e.d.
Waarom zou je ondersteuning bieden voor iets dat niet meer wordt gebruikt? Windows Phone 7 is nagenoeg uitgestorven.
Windows Mobile is niet afhankelijk van een app-store. Applicaties zijn buiten de app-store net als met Android gemakkelijk te installeren.

En is het vreemd dat de ondersteuning wegvalt? MS werkt niet meer aan 6.5. Het is verleden tijd en moet losgelaten worden.

Als bedrijf is het ook eens tijd om met de tijd mee te gaan. Als je nog met een iPaq werkt dan moet je echt geen ondersteuning meer verwachten.
Hoeveel applicaties heb je gekocht uit de 6.5 AppStore dan? Ik denk geen een.
Je telefoon doet het nog, de Apps erop ook. De Apps kun je zelf een backup van maken.

Daarnaast was een jaar geleden al bekend dat 6.5 end of life was. Waarom denk je dat die telefoon zo goedkoop was?
Je moet de telefoonwinkel waar je hem hebt gekocht een jaar geleden en jezelf boos aankijken dat ze hem nog verkochten/je hem gekocht hebt.
Er is toch helemaal niks mis met het sideloaden van Apps op een telefoon waar dat voor een grote groep toch al de enige manier was waarop ze applicaties installeerden? Er is ook helemaal niks "niet officieels" aan. Er staat nergens dat sideloaden illegaal of ook maar in de grijze regionen van wat Microsoft zegt dat mag of niet mag. Je kan je telefoon dus prima blijven gebruiken en nieuwe Apps installeren. Zover die nog uitkomen natuurlijk, want als zelfs WP7 problemen heeft met alle nieuwe populaire Apps te krijgen, lijkt het me sterk dat WM6.5 wel alles krijgt.

WM was een prima OS (als het goed is ligt hier nog een ipaq op mijn kamer ergens) maar ondertussen is de markt 100% de andere kant op gegaan. Heeft zijn voordelen, heeft zijn nadelen. Maar om nou te gaan klagen als je de (vrij lege) marketplace niet meer kan bereiken terwijl er prima alternatieven zijn, en dat dan "pushen" noemt is een beetje overdreven. Het kost microsoft ook alleen maar geld en is iets wat, geloof me, echt minimaal gebruikt wordt.
Goed geregeld als je het mij vraagt, gebruikers die nog 7.0 hebben kunnen gewoon updaten naar 7.5. En de 6.5 gebruikers hebben nauwelijks hinder, aangezien zij "buiten de deur" kunnen downloaden. Een goede manier om ontwikkelaars zich te laten concentreren op nieuwere versies.
Dit belooft wat voor de toekomst: Als de ruggegraat achter de vorige versies binnnen 2 a 3 jaar worden gesloten houdt dat in dat het maar 1 jaar echt operationeel is. Ik ben toch van plan mijn mobieltje iets langer te gebruiken... Goede reclame voor windows mobile in welke versie dan ook :-)

Vergelijk het eens met iphone of android: De toestellen van 2 jaar geleden kunnen daar nog steeds in de app-store terecht en zullen dat over 2 jaar ook nog kunnen, al zal de spoellling wel dunner worden.
Wat een kortzichtigheid hier allemaal, en bij android en iphone moet men ook zeker met 4 verschillende versies komen omdat de OS iteraties zo verschillend zijn. Nee! Bij Windows Mobile 6.5 is de complete architectuur anders dan op Windows Phone 7.5.

Nu zeker met die mango interface. Dat gezegdhebbende, als je als ontwikkelaar dit wilt blijven supporten zul je dus voor 3 mobiele OS' van een fabrikant moeten gaan ontwikkelen, en de vraag is dan wil je dat? Ik denk dat het gros van de ontwikkelaars zegt: "Ja als we 'verplicht' worden of ons 'verplicht' voelen de Windows community te moeten ondersteunen op 3 verschillende platformen, dan ontwikkelen wel helemaal niet". Nee dat is een effect wat je wil bereiken. MS is een nieuwe weg ingeslagen en reken maar van yes dat de opvolging naar Windows Phone 8 minder impact heeft op dit alles.

Dus wat MS doet is consolideren, opruimen en de weg vrij maken voor the future to come. En dan klagen jullie hier over een ipaq pda met WM6.5 die niet meer gesupport wordt.

En dan nog wat: je geeft aan langer je telefoon te willen gebruiken dan wat 2 jaar, 3 jaar? De perceptie van hoelang je over een telefoon doet wilt nog wel eens afwijken van de werkelijkheid. Een telefoon die je 2 maanden hebt voelt alsof je hem al een half jaar tot een jaar hebt. En dan praat ik nog niet over de buildkwaliteit van die dingen. Knap toestel wat je nu tijdens alledaags gebruik langer dan een jaar anderhalf kan gebruiken zonder problemen.
Het klopt vast wel dat in de marktplaatsen van de telefoons met verschillende versies rekening gehouden moet worden. En natuurlijk zullen de oude systemen steeds minder ondersteund worden.

Waar het mij primair om gaat is dat het naar de markt een heel ander idee geeft: Android en iOS ondersteunen de oudste versies nog. Maar microsoft alleen de huidige en misschien de vorige.

Bij android en ios kunnen de bestaande tools gewoon tussen de vernieuwingen blijven staan en eten ze niet zo heel veel kaas, anders dan een beetje diskruimte.

Dat mircosoft een heel andere weg is ingeslagen is niet voor het eerst. Volgens mij waren 6.0, 6.5, 7.0 en 7.5 steeds een nieuwe weg. Met een iphone van de eerste generatie voel je je niet buiten gesloten maar met de mswphone van de zelfde generatie toch wel.
Met een iphone van de eerste generatie voel je je niet buiten gesloten maar met de mswphone van de zelfde generatie toch wel.
Windows Mobile is gewoon ernstig oud. Als je nu nog niet over bent naar een nieuw systeem dan is dit gewoon het duwtje wat je nodig hebt om wel vooruit te komen. Hoeveel mensen hebben nog WM? Het zou me verbazen als het meer dan 0,1% is. En buitengesloten? Ik denk dat dat wel meevalt.. iedereen die WM gebruikt weet inmiddels wel dat ze zelf applicaties kunnen downloaden bij de maker en geen app store nodig hebben. Wat betreft WP7.0 zie ik ook geen issues aangezien iedere WP7 telefoon een update naar WP7.5 heeft gekregen. En als je een linux gebruiker met een WP7 telefoon bent (hoeveel % van de linux gebruikers hebben nou werkelijk een WP7 telefoon?? komop denk eens na!) dan kan je vast wel ergens een Windows (of OS X) pc vinden en er Zune op installeren voor de update. Hoeft ook maar ťťn keer dus lijkt me geen probleem.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 23 mei 2012 13:31]

Volgens NetMarketShare heeft WM in totaal nu nog zo'n 0,11% marktaandeel, als je per versie gaat kijken, is het echter helemaal verdwenen (vreemd?).

Verder nog even ter info: Zune is niet alleen voor Windows 7, ook XP, Vista en 8 kunnen ermee werken.
6.0 en 6.5 waren Windows Mobile, je weet wel het smartphone OS wat alles kon wat veel latere smartphone OS'en pas later konden (multitasking, copy & paste etc). Alleen qua interface en stabiliteit (en echt goede telefoons) heeft het te wensen over gelaten. Windows Phone 7 en 7.5 heeft deep down nog wel dezelfde kernel maar is voor de rest een heel nieuw OS. Alle gebruikers van Windows Phone 7 kunnen (en moeten) updaten naar 7.5 dus er wordt nietmand buitengesloten. iOS wordt ook maar beperkt ondersteund.
6.5 was een update voor 6.0 (die op zijn beurd weer een update was van de 5.x reeks) en geen nieuwe weg. 7.0 was de eerste in de WM/WP-familie die een nieuwe weg insloeg. 7.5 is weer gewoon een update.
Wat is hier slechte reclame aan. Windows Phone 7 bestaat sinds oktober 2010 en heeft tot nu dus zo'n 1,5 jaar ondersteuning gehad, met daarbij een gratis upgraden aar Windows Phone 7.5 die van november 2011 is en waarschijnlijk tot ergens in 2013 word ondersteund (dus al op zijn minst 3 jaar). De WP7 MarketPlace sluit trouwens ook om de reden dat WP7 is uitgestorven en die enkele gebruikers met WP7 kunnen upgraden aar 7.5, gratis. De MarketPlace voor 7.5 zal wel wat langer actief blijven indien niet alle toestellen een upgrade krijgen naar WP8.
Ik hoop van harte dat HP dit voorlopig niet gaat doen met de App Catalog van WebOS. De alternatieve downloadwinkel Preware is wel OK, maar ik gebruik liever de winkel van de fabrikant zelf, omdat alle apps die daarin staan gegarandeerd werken.
Ook een manier om mensen te dwingen een nieuwe telefoon aan te schaffen.

Het lijkt er meer en meer op dat we toestel in bruikleen krijgen en fabrikant gedurende levensduur van toestel er aan moet verdienen.

Het zou dan ook rechtvaardiger zijn als ze toestel gewoon gratis weggeven want uiteindelijk verdienen ze er toch meer aan de content/apps/ads .
Er word niet gedwongen om een nieuwe telefoon aanschaffen.

WM 6.5 Is open en kan je zelf apps voor downloaden bij de dev. En WP 7.0 is dood en iedere telefoon die het heeft gedraaid heeft een gratis update naar 7.5 Mango


Mijn HTC 7 Surround draaide eerst ook op 7.0 en nu op 7.5