Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 163 reacties

De Samsung Galaxy S III krijgt volgens nieuwe geruchten een 4,8"-display met een 'full-hd'-resolutie. Als processor heeft Samsung naar verluidt gekozen voor een in-house ontwikkelde 1,5GHz-Exynos-processor met vier kernen.

Dat meldt de website BGR op basis van nieuwe informatie die vanuit een anonieme bron is verkregen. De website publiceerde in het afgelopen weekend al enkele specificaties van het nieuwe high-end model van Samsung. Volgens de nieuwe informatie krijgt de Galaxy S III een Exynos quadcore-processor die een kloksnelheid heeft van 1,5GHz. Het 4,8"-display, vermoedelijk een Super Amoled HD-type, heeft volgens BGR een 'full-hd'-resolutie van 1920x1080 pixels.

BGR meldde eerder al dat de smartphone een behuizing krijgt die deels van keramiek is gemaakt. De camera aan de achterzijde zou goed zijn voor 8-megapixel-foto's, terwijl aan de voorzijde een 2-megapixelcamera is te vinden. Verder zal het toestel voorzien zijn van de 4g-technologie lte en op Android 4.0 draaien, waar Samsung waarschijnlijk zijn Touchwiz-skin overheen legt.

Het is nog onduidelijk in hoeverre de genoemde specificaties kloppen. Samsung heeft zelf nog niets bekendgemaakt en BGR heeft bewezen er nog wel eens naast te zitten. Daarbij zijn enkele specificaties erg opmerkelijk, zoals de keramieken behuizing en de hoge schermresolutie. Eerdere geruchten spraken nog van een resolutie van 1280x720 pixels. Ook wordt Samsungs quadcore-Exynos pas in 2013 in mobiele apparaten verwacht.

De Galaxy S III moet het nieuwe Android-vlaggenschip van Samsung worden. De voorgaande versies, de Galaxy S en Galaxy S II werden erg goed verkocht en braken verkooprecords voor de fabrikant.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (163)

Het is nutteloos om een 4.8 inch scherm 1080p te maken, want het menselijk oog kan op een afstand van 25 cm 250 punten per inch onderscheiden. Oftewel een DPI van 250.
Een DPI van 300 is al genoeg, dus betekent dat een resolutie van 720P al voldoende is (4.8 inch met een resolutie van 1280x720 levert een DPI op van ~306).
Met de DPI calculator kom ik met een resolutie van 1920x1080 in een 4.8 inch, een DPI van ~459. Dus is het onnodig en maakt het hartstikke duur.

Bronnen:
http://members.ping.de/~sven/dpi.html
http://www.webhandig.nl/fotohandigheid_menselijk_oog.php
http://www.iphoneclub.nl/75529/retina-display-wat-is-het/

[Reactie gewijzigd door C_H_T op 27 februari 2012 17:53]

Full HD beeldmateriaal hoeft niet meer downscaled te worden naar 720p, wat een voordeel zou kunnen zijn van het 1080p scherm.
Of je dit gaat zien zal alleen de praktijk uit kunnen wijzen. Ik verheug me nu al op de reviews waar dit toestel vergeleken zal worden met 720p toestellen.
Volgens die bronnen zou je op 3 meter afstand van een 42 inch TV dus niet het verschil zien tussen 720x576 (PAL DVD) en 1920x1080 Full HD. Lijkt mij toch sterk.
Ik zit hier met 3 mensen in huis die bij hoog en laag zweren dat ze het verschil niet merken. Dus of de helft van Nederland is stekeblind of die test is meer berekend op mensen die het niet zo kan boeien dan op wat ons oog kan waarnemen.
Ik zie niet waarom deze beter zou zijn dan de HTC One X of een prachtige Asus Padfone!
Ik zie veel van de reacties hierboven niet in. Het gaat niet om 'beter' of 'prachtiger', het gaat om een ander product, een nieuw vlaggenschip, laten zien wat mogelijk is en een naam hooghouden, de nieuwe vertegenwoordiger van de Galaxy lijn. En eerlijk is eerlijk, deze is flink geprofessionaliseerd in anderhalf jaar tijd.

Goed, terugkomend op de reacties. Natuurlijk is het speculatie, tot de presentatie weten we niets zeker, of er moet een toestel uitlekken. We kunnen echter wel wat logisch redeneren.

De keramieken behuizing geloven we ondertussen wel. We zien het ook terug in de One S van HTC. Het is ook een logische keuze omdat het materiaal sterk, stijlvol en goed mooi zwart kan zijn. Ook de camera van 8 megapixel is wel geloofwaardig. De afmetingen van het scherm lijken ook legit, 4,8 is een prima formaat voor een huidig topmodel. De geaccepteerde waarden liggen tegenwoordig tussen de 4,3 en de 5,3 van de Note in, en ook de laatste blijkt aangenaam werkbaar te zijn, de ervaringsdeskundigen in de reviews erop na slaand.

Ook hoor ik veel losse kreten over de batterij, dat een quadcore energie zou slurpen, en het scherm nog meer. Laat ik het zo stellen. Denk eens na over je loze kreten, het is makkelijk open deuren in te trappen. Ter referentie; de Note heeft een accu van het formaat waarvan er in principe twee in de behuizing zouden kunnen passen. Deze accu heeft ongeveer hetzelfde formaat als de normale accu van de SII of een HTC Desire HD. Voordat je gaat roepen dat het niet klopt, controleer het, het is echt zo. De accu van de Note is 2500mAh en een forse gebruikerstijd, (gemakkelijk onder normaal gebruik 30 uur, intensief 21) ondanks het grote scherm. Motorola wil een toestel uit gaan brengen met 3300mAh. Het is dus vrij aannemelijk dat eenzelfde soort accu tegenwoordig mogelijk moet zijn in een 4,8 inch toestel, ookal zijn de schermranden vrij dun op de geruchten afgaand. Stel, er zit een +/- 2800 mAh accu in van het formaat van de Note. Dan moet de gebruikerstijd echt wel een redelijke 16-18 uur kunnen halen, wat correctie voor de quadcore die af en toe op fullspeed draait en het misschien wel 1080p forse scherm. Acceptabel.

De quadcore Exynos geloof ik ook. Waarom zou Samsung er nu niet mee komen? Er wordt geroepen dat deze pas massaal beschikbaar zal zijn in 2013. Dus één model in 2012 moet prima kunnen. De dualcore hebben ze een tijdje geleden al in massaproductie gekregen, en de architectuur voor een quadcore variant zal zeker bekend zijn.

Nu het scherm. De discussie ontstaat of het zinvol is om een pixeldichtheid > dan 250 te hebben, rekening houdend met de capaciteit van het menselijk oog. Er is zeker een grens. Maar verder is dit zeker zinvol. Ook het menselijk oog is qua scherpte normaal verdeeld (met echter een kleine standaard afwijking). Sommige mensen zien nu eenmaal scherper. Ook is het zo dat 1080p video native kan worden afgespeeld. Daarnaast is het prima reclame, is het pure boasting en is scherper scherper. Beter is beter. De 41 megapixel techniek van de Nokia camera kan erop worden toegepast in games voor 'native smoothing' van het beeld (sla het artikel op Tweakers maar erop na en denk een beetje wild). Een nieuw scherm biedt ook mogelijkheden. de toekomst vult zoiets altijd zelf wel in. Een krachtige Mali gpu en quadcore Exynos moeten dit ook gemakkelijk aan kunnen sturen, zeker als de interface 2d is. 3d games worden lastiger, maar niet onmogelijk getuige de scores in de Egypt test nu al met de 'oudere' generatie gpu's en cpu's. Ook kan er gemakkelijk downgescaled worden, in tegenstelling tot wat mensen beweren is dit erg gemakkelijk in Android omdat er gewerkt wordt met pixeldensity en verhoudingen, en is dit in het geheel niet zo cpu intensief als men denkt. Android is wat dat betreft compleet anders opgezet als iOS of Windows, dus denk ook buiten dat plaatje. 1080p is dus echt wel werkbaarder dan de meesten beweren. Tot slot; simpel gesteld, het is vooruitgang. De techniek heeft geen baat bij stilstaan.
De eigenlijke resolutie dan. We weten dat het grootste AMOLED scherm wat Samsung maakt 7,7 inch is voor een Galaxy Tab variant. We weten ook dat Samsung dit jaar ongeveer '6 billion' (!) gestoken heeft in de research naar Amoled en al voetbalvelden glas verkwanseld heeft in het onderzoek hiernaar. We weten ook dat Samsung de ambitie heeft om TV's te maken met de OLED techniek en in de nabije toekomst meer dan 50 % van de mobieltjes te willen voorzien van AMOLED. Samsung is dus betting BIG. Klik.
Het zou mij verbazen, maar niet onmogelijk lijken als Samsung dit voor elkaar bokst. Zeker niet met zulk een inzet op die markt. Ook is het gemakkelijker om de pixel density te boosten in de OLED techniek dan in reguliere LCD technieken. Het is in principe een 'eenvoudige' klus om de subelementen in de Pen Tile layout te verkleinen en zo de resolutie op te krikken.

Maargoed, we weten dus nog na het lezen van dit alles nog steeds niets. We kunnen alleen vermoeden en speculeren. We will see.. Maar Samsung is betting big, ze willen meer. En ik zie ze het waarmaken. Mensen zijn tegenwoordig teveel sceptisch, zien dingen niet meer lukken, de ambitie ontbreekt. Afzeiken is gemakkelijker geworden dan geloven in vooruitgang. De patentoorlog is er een zwart voorbeeld van, elkaar uit de weg slaan in plaats van innovatie. Sprongen vooruit in techniek zijn anno 2012 nog steeds mogelijk, net als vroeger, toen er ineens elektriciteit uitgevonden werd, auto's en treinen er in korte tijd kwamen, en toen er ineens iemand op de maan liep na een sneltreinproject van minder dan 10 jaar. In dat licht hoop ik, en ik hoop alle Apple, Microsoft, Android, Symbian en whatever fanboys met mij mee dat Samsung deze stunt maakt.

Iedereen wist dat het niet kon. Tot er iemand kwam die dat niet wist.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 28 februari 2012 02:00]

Zoals gisteravond toevallig ook in de Daily Show werd uitgelegd werd er geen man op de man gezet omdat vooruitgang, maar omdat de Russen een ICBM de ruimte in konden schieten en de Amerikanen hem flink knepen. De maanmissie had een militair motief, geen technologisch.

Verder ben ik het helemaal met je eens. Ik hoop dat Samsung overigens ook eens een paar monitoren gaan maken met hogere reso's, want 24" 1080p zit ik nu al zo'n 3 jaar tegenaan te kijken...
Bravo Samsung, bravo.
Lachend toekijkend wat de concurrentie uitbrengt en op de telefoons van de concurrentie een schepje bovenop gooien. Hele mooie en goede tactiek die Samsung vorig jaar ook bij de Galaxy Tab en de SGS2 deed.
Maarja het is een gerucht, waarvan ik hoop dat die waar is.

[Reactie gewijzigd door Thenotorious op 27 februari 2012 17:12]

Eerst zien dan geloven.
Die 'keramiek'-behuizing kan ik prima inkomen, dat is wellicht dezelfde techniek die HTC gebruikt voor de One S (t.w: middels plasma gehard aluminum, HTC noemt dat ook 'Ceramic').

Dat 1920x1080 display neem ik voorsalsnog met een flinke korrel zout.
1.) Je hebt erg weinig aan zo'n hoge resolutie op een 4,8" scherm
2.) Het vereist nogal wat meer processing power om zo'n scherm aan te renderen dan een 1280x720 scherm (zowel in 2D als 3D), iets dat Samsung nodeloos punten zou kosten in de benchmarks i.v.m. concurrenten.
3.) Hogere resolutie schermen vereisen vaak ook meer stroom (-> negatief voor accuduur)

Ik zou eerder denken dat die 1080p slaat op de filmresolutie die hij aankan.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 27 februari 2012 17:36]

Het probleem is alleen dat mensen (de gemiddelde smartphone koper) niet naar benchmarks kijkt maar naar getallen, net zo als vroeger bij computers naar megahertzen gekeken werdt (en men niet eens van L2 cache afwist).

Ben het verder wel met je eens dat full HD zwaar overdreven is voor een 4,8" scherm, op mijn netbook (10") kan ik de pixels niet eens zien zitten tenzij ik er echt recht met mijn neus bovenop ga zitten. Dit komt de batterij tijd en prestaties zowieso niet ten goede als ze dit op een telefoon gaan doen.

Als samsung mijn mind echt wil blowen dan brengen ze een smartphone uit die 2 dagen of langer met een accu meegaat bij normaal gebruik (dwz dat je hem niet de halve dag op standby hebt staan).

Dat hele dualcore/quadcore verhaal is allemaal leuk en aardig maar zijn zijn weinig tot bijna geen applicaties die hier baat bij hebben.

Moet wel zeggen dat Samsung mij supergoed bevalt en ik de Galaxy S2 echt een geweldige telefoon vind. Maar ik denk dat ik nog even wacht met een nieuwe telefoon totdat er weer echt iets spectaculairs komt. Op het moment is het weer zoals vanouds bij computers meer een soort van cores/megahertz race aan het worden met weinig echt innovatiefs.
De gemiddelde consument kijkt niet eens naar getallen. Die wil gewoon een goedwerkende telefoon die er nog eens leuk uitziet.
En hoe weet de gemiddelde consument of het een "goedwerkende telefoon" is? Door de getallen te vergelijken. Voila!
En het kuddedier onder de gemiddelde consument door te kijken naar de naam (Galaxy.. die zijn goed!), de prijs (oeh, is duur dus moet wel goed zijn en ik kan er mooi mee pochen) en bovenal de factor "mijn vrienden hebben er ook een, dus kan niet achterblijven"
En waarom denken tweakers zo vaak te weten wat de gemiddelde consument wil? Ik verwacht dat de leveranciers dit beter weten, aangezien ze hier onderzoek naar doen.
Omdat onder Tweakers ook marketing volk, leveranciers etc zitten.
Dat 1920x1080 display neem ik voorsalsnog met een flinke korrel zout.
1.) Je hebt erg weinig aan zo'n hoge resolutie op een 4,8" scherm
2.) Het vereist nogal wat meer processing power om zo'n scherm aan te renderen dan een 1280x720 scherm (zowel in 2D als 3D), iets dat Samsung nodeloos punten zou kosten in de benchmarks i.v.m. concurrenten.
3.) Hogere resolutie schermen vereisen vaak ook meer stroom (-> negatief voor accuduur)

Ik zou eerder denken dat die 1080p slaat op de filmresolutie die hij aankan.
1) Je hebt juist heel veel aan Full HD. Meer pixels = meer oppervlakte en meer scherpte.
2) Kracht genoeg, er zit niet voor niets een 1,5GHz-Exynos quad core cpu in.
3) Bij een groot display is er ook ruimte voor een grote accu, dus dat zal het probleem niet zijn, bovendien is een quad core juist zuiniger (meerdere kernen kunnen taken verdelen).
[...]
1) Je hebt juist heel veel aan Full HD. Meer pixels = meer oppervlakte en meer scherpte.
Meer oppervlakte betekend ook dat alles automatisch kleiner wordt en zul je dus applicaties moeten aanpassen omdat het anders niet leesbaar/aanraakbaar is. Verder Verder is de PPI veel te groot om echt onderscheid te hebben en lijkt het nu meer op een feature die alleen bestaat voor de marketing en verder weinig toevoegt.
2) Kracht genoeg, er zit niet voor niets een 1,5GHz-Exynos quad core cpu in.
1,5 ghz en een quadcore is dan wel leuk maar heeft dus effe weer meer accu/vermogen nodig. Dualcore is prima voor telefoons aangezien je ook niet tientalle applicaties tegelijk wilt hebben. Heck, zelfs pc's hebben voorlopig nog wel genoeg aan dualcore en alleen hele zware applicaties (beeldbewerking, rekenkracht, rendering) heeft echt wat aan quadcore. Dat lijkt me voor een telefoon niet nodig. Tuurlijk, voor games is het leuk, maar dat betekend ook automatisch meer development-tijd voor applicaties omdat men op een gegeven moment ook meer details verwacht (er zullen namelijk altijd developers zijn die een gigantisch goed en mooi spel uitbrengen, waarna de consument verwacht dat het bij elke game zo zal zijn). Maar het grootste argument is gewoon dat het volledig benutten van een quadcore gewoon erg veel vraagt van de accu en bij singlecores gaan ze al niet lang genoeg mee, dus laat staan als je er meer een zwaardere hardware in gooit.
3) Bij een groot display is er ook ruimte voor een grote accu, dus dat zal het probleem niet zijn, bovendien is een quad core juist zuiniger (meerdere kernen kunnen taken verdelen).
4,8 inch is ook weer niet zo groot dat je er een grote accu aan kunt hangen. Bovendien grotere accu = zwaardere telefoon, misschien ook wel dikker. Dat wil je ook weer niet. Ik denk niet dat er een accu op de markt is die zo'n kracht zo lang kan leveren (zonder de hoofdprijs te moeten betalen).

Mochten ze dit echt op de markt brengen, dan denk ik dat dit echt weer een heel duur toestel gaat worden. Niet richting de 600 euro, maar eerder 1600 euro.
Er wordt in de geruchten ook vermeld dat ondanks het grotere scherm, de S3 nauwelijks groter is dan de S2. De bezel zou bijna niet aanwezig zijn. Als dat ze lukt, bravo.

Desondanks denk ik dat ze qua camera niet de kroon gaan pakken. Dat is niet samsungs doel met dit toestel. Dat is dan weer jammer.

Apple wordt het wel heel erg moeilijk gemaakt met al die concurrentie.
Volgens mij werd het anders gesteld:

De SGS3 zou niet groter, dan wel een fractie kleiner zijn dan "het voormalig top model". Hiermee werd door de insider van Samfirmware naar de 9250 verwezen, dus de Galaxy Nexus.

Uit stukjes van de nieuwe TW die ik langs heb zien komen was in ieder geval al duidelijk dat deze UI op 1920x1080 was voorbereid, maar daarbij zaten ook nog eens 1200px maten landscape iconen. Ze zouden het dus zelfs zo gek kunnen maken dat het een 1920x1200 scherm zou zijn, waar van dus een randje van 120px voor de ICS UI zou zijn gereserveerd, met Samsungs eigen knoppen daaraan toegevoegd overigens.

Een ander feit is dat Samsung al wel degelijk een 4.88" 1920x1080 scherm heeft. Dit S Amoled K-gate scherm, zoals deze gelabeld werd, had drie subpixels in één, en kon werkelijk 1080P aansturen.

Ik hoor hier overal en nergens dat deze resolutie te gek zou zijn voor huidige toestellen. Dat is niet zo, ik heb zelf zo nu en dan ook m'n SGS2 aan de HDMI hangen en youtube op 1080P gaat prima, wel helaas maar 25fps, maar het toestel kan het gewoon aan. Zelfs Flash websites zijn aardig te bekijken op de TV / een beamer.

3D games is wat anders, ze werken vaak namelijk op een lagere resolutie.

Een maand of 2 geleden had Samsung laten vallen dat ze het niet haalde om de 1080 schermen te produceren en dat ze daarom eerst met een 720 variant zouden komen. Deze schermen zijn immers al geruime tijd te maken en zouden meer licht opleveren door de andere techniek.

Zat ruimte voor een SGS3 normaal en HD versie dus. Er was ook sprake van een 3D versie, maar dit werd al eens door Samsung Rusland afgeschreven als "niet meer dan een gerucht".

Dan hadden in de Dev leaks ook waarschijnlijk wel UI onderdelen in 3D gezeten, maar deze zijn volgens mij nog nooit gevonden. Maar goed, zo super diep zit ik er ook weer niet in.
Apple wordt het wel heel erg moeilijk gemaakt met al die concurrentie.
Ach welnee, Apple is inmiddels uitgegroeid tot zo'n ongelovelijk supermerk dat het waarschijnlijk weinig te vrezen heeft. Ik denk dat ze voorlopig nog wel in de positie zullen blijven zitten waarbij elke nieuwe uitvoering van de iPhone/iPad een gegarandeerd verkoopsucces is. Of althans, die suggestie lijkt wel gewekt te worden. Of je Apple nu haat of niet, je kan niet ontkennen dat het gewoon een haast perfecte combinatie is van een (relatief) goed product met een grote toegankelijkheid, gecombineerd met ijzersterke marketing. Daar kom je simpelweg niet zomaar tussen.

Zelf ben ik een happy Android-gebruiker maar ik neem de claims van een mogelijke 'iPhone-killer' (niet dat je dat letterlijk zei) altijd met een korreltje zout. ;)

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 27 februari 2012 19:30]

Apple hoeft zich inderdaad geen zorgen te maken, doordat zij juist verkopen aan een compleet andere groep mensen dan die waar de Android-telefoons voor gemaakt worden. De iPhone catert vooral aan de mensen die veel geld hebben en niet naar cijfers maar alleen naar user experience kijken. Laten we ze yuppen noemen.
Android-telefoons hebben meer doelgroepen: mensen die voor weinig geld toch een telefoontje met touchscreen willen. (Voor 150 euro koop je al een hele leuke Android-telefoon, als je goed zoekt) en mensen die wel naar de cijfertjes kijken. (die noemen we tweakers)
En alles tussen die twee groepen in.

Er is dus geen sprake van een iPhone-killer totdat een ander bedrijf dezelfde marketing gaat toepassen als Apple, dezelfde nadruk op design gaat leggen als Apple en hetzelfde gesloten maar goed geoptimizeerde systeem gaat bouwen als Apple. Oftewel totdat een ander bedrijf een iPhone maakt.
Maar er is echter niets speciaals aan een telefoon die 1080p video's aan kan. Alle dual-core smartphones kunnen dat aan.

Persoonlijk maakt het mij niet uit wat voor resolutie de SGSIII krijgt. Het is minimaal 720p en dat is goed genoeg voor mij.
Video's zijn 1. Alles renderen is wat anders. Pak eens een laptop met een G210M GPU en speel er een 1080p film op. No problemo. Ga nu eens de laatste COD spelen op dezelfde resolutie. See where I'm coming from? ;) Bij de eerste staat al vast in een bestand wat voor beeld er moet komen, bij alles renderen moet alles nog gemaakt worden qua beeld.
Het klopt dat films makkelijker te renderen zijn dan games. Aan de andere kant worden video's sterk gecomprimeerd. Het decomprimeren moet nog realtime gebeuren en kost ook veel processorkracht. Zo wordt bij sommige compressietechnieken alleen het verschil met het vorige frame opgeslagen in plaats van per frame elke pixel die in beeld komt.

Kortom: het beeld staat inderdaad vast in het bestand, alleen moet de processor dit nog ontcijferen.

Daarnaast heb ik liever een snelle smartphone waar alles lekker op draait, dan een smartphone met een zeer hoge resolutie. Maar wie weet voldoet deze telefoon aan beiden.
Dan kan je nog steeds dezelfde opmerking maken, namelijk: Er is al bekend wat er moet gebeuren. Een apparaat kan zo een paar frames vooruit rekenen. Een game kan dat niet (of iig in veel mindere mate)
Sterker nog; 3d games hebben ook met realtime decompressie te maken. Textures en normal maps zijn vrijwel altijd gecomprimeerd. Daarnaast heb je ook LOD achtige compressies met bijvoorbeeld bézier curves.

De performance vergelijking met films is dan ook appels en peren.
Dus jij vind dat het Retina Scherm van de iPhone ook onzin is? Eigenlijk draait het allemaal alleen maar om de PPI (pixels per inch).

De iPhone heeft er 2.91" × 1.94" (7.4cm × 4.93cm) = 329.65 PPI

en de geruchten zijn dus dat de SGS3 4.18" × 2.35" (10.63cm × 5.98cm) = 458.94 PPI heeft.

oke je ziet niet alles meer en 1280*720 zou ook genoeg zijn: 4.21" × 2.3" (10.7cm × 5.85cm) = 303.94 PPI
Als dit gerucht waar is zou het sowieso geen Amoled PLUS zijn. Als je beetje hun Amoled scherm techniek volgt zou dit een te grote stap zijn in hun techniek met het verkleinen van de Amoled Subpixel. Want daar ligt altijd de moeite. Een kleine subpixel maken voor een LCD paneel is tamelijk makkelijk. En het is al bewezen dat met LCD al wel boven de 500 PPI kan gehaald worden. Er zijn meerdere prototypes hiervan van volgens mij Sharp of Sony.

Ik zie trouwens liever een Amoled Plus 720P dan een Amoled 1080P. Maar uiteindelijk gaat het om de grootte van de subpixel bij Amoled.

De SGS3 is volgens mij wel een knaller.. ze willen zich al niet vastmaken aan het WMC net zoals Apple. Ze willen er boven staan en zo meteen hun eigen opvallende presentatie geven.
Het is inderdaad slechts een gerucht. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze nu opeens zo ver zijn. Voor de Galaxy Nexus hadden ze nog PenTile nodig om tot 720P te komen en nu zouden ze opeens 1080P hebben. Tot nu toe is het elke keer eerst de resolutie verhogen dmv een PenTile layout en daarna wordt een normale RGB layout toegepast.

Ik krijg sterk de indruk dat het slechts een gerucht is om twijfel te zaaien. Er is momenteel heel veel nieuws op de MWC en daar zitten best een aantal leuke telefoons tussen. Voor mij persoonlijk de HTC One X, waarvan ik vind dat deze een fantastisch scherm heeft. Echter een FullHD Galaxy S3 is natuurlijk helemaal top en doet me wel degelijk twijfelen over welke telefoon ik nou wil. Wat dat betreft slagen ze wel in hun opzet.
Vergeet niet dat het menselijk oog ook zo z'n grenzen heeft. De resolutie van het Apple retina display was al zodanig dat je individuele pixels niet meer kon waarnemen. Nog hoger gaan heeft dus helemaal geen zin. Aan de andere kant kan de term "full hd" natuurlijk een groot voordeel lijken, dus ik acht het niet uitgesloten dat het toch waar is.

Misschien maar vast wat geld gaan steken in vergrootglashouders voor de SIII. ;)
Mocht de resolutie kloppen en het scherm dus inderdaad 459 PPI zijn (wat ik ten zeerste betwijfel), dan zal het hoogstwaarschijnlijk wel een scherm worden met Pentile layout (en daarmee ook een lagere werkelijke PPI).
Aangezien Samsung het niet voor elkaar kreeg om bij de Galaxy Nexus met een resolutie van 1280x720 geen Pentile layout te gebruiken, zal dat bij een nog hogere resolutie nog moeilijker worden.

EDIT: Volgende keer toch maar wat sneller typen nu is Texamicz me voor zie ik, maar werk kwam even tussendoor.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 27 februari 2012 18:48]

Deze getallen zeggen alles. Ik denk dat 1280*720 echt voldoende is voor 4.8". Mijn Galaxy Note 5.3 heeft 1280*800. Zonder loep kun je (ik) de pixels eigenlijk niet onderscheiden.
Wordt wel een PenTile scherm dus haal daar maar zeker 1/3 van de effectieve waarde af. Met die 458 zit je dus zo weer aan de 300ppi.
Ikzelf zou liever een RGB layout zien op een 1280*720 scherm, heb je ook die 300ppi met de helft van de pixels die gerenderd moeten worden. Met alle batterylife & performance voordelen van dien.
Apple brengt hoogst waarschijnlijk een 2048x1536 beeldscherm in een tablet uit. met een evenredige processor (als het geen dualcore gaat worden).

Die resolutie is voor de 2d dingen niet zo heel zwaar, maar in games gaat er dan wel gedownscaled worden (gebeurd nu ook al op grote schaal voor de xbox/ps3). Voor het oog maag dat niet zoveel uit; want zolang het 300ppi is, blijft het voor het oog eigenlijk het zelfde. Grote voordeel van zon scherpt komt voornamelijk bij teksten en foto's naar voren...
Als je als tester niet meeneemt dat een bepaalde telefoon een bepaalde benchmark op een (veel) hogere resolutie uitvoert dan een andere telefoon, kan je de benchmark niet helemaal serieus nemen.
Ik weet niet of het al kan, maar je zou op smartphones de resolutie moeten kunnen aanpassen.
Niet helemaal mee eens. Als het een significante invloed op de performance heeft, lijkt mij dat persoonlijk net zo interessant om te weten. Het is niet alsof je de resolutie kunt aanpassen.
O ja,

en net zoals ze dit jaar met de Tab 2 en Note 10.1 doen... :|

Maar dit zou wel een flinke stunt zijn, alhoewel ik me afvraag wat je in godsnaam met een 1080p scherm op je telefoon moet. Het 720p scherm van de Nexus is al vrij impressive en hoewel dit natuurlijk high-res galore zou zijn vraag ik me af of dit gpu-technisch wel een goede keus zou zijn.

Daarnaast ben ik zelf niet zo te spreken over het nóg groter worden v/d schermen. De 4.65" v/d Nexus is (voor mij, niet per definitie voor iedereen) al aan de grote kant (lees: niet met 1 hand te bedienen). Het zal afwachten worden, en ik ben er van overtuigd dat de S3 een indrukwekkend toestel zal worden, maar de grote kracht v/d S2 was dat het een toestel was dat iedereen aansprak, ik vraag me af of dit met een 4.8" ook zo is. (Google heeft al aangekondigd dat de Nexus toestellen geen verkoopknallers zijn: "Rubin also said that Nexus devices aren't huge sellers, but rather Google's attempt to "set the bar for what's possible" as he sees different technology trends intersect." (bron)
Getalletjes zijn leuk en aardig maar het maximale rendement zit hem nog altijd in de eind prestatie van maximale afstemming van Software en Hardware, interface en behuizing :Y)

Dus ik vind het niks zeggend.
Maar als je dan nog betere hardware hebt dan is het potentieel voor een mooi eindresultaat nog hoger :)
Het zijn afwegingen ... snellere hardware betekent namelijk lang niet altijd sneller.
Als het OS bagger is dan heb je niks aan snelle processors en veel geheugen.
waar is het schepje erbovenop dan de andere komen ook met een quad core op 1.5 ghz en android 4.0... het is gewoon exact hetzelfde.
de full hd op 4.8 inch geloof ik niks van en het is nog compleet nutteloos ook.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 februari 2012 22:31]

Euh...

Doen ze dat niet allemaal, ze brengen immer steeds iets snellers uit. Kijken naar de concurrentie en iets beter maken.

Daarnaast zijn vele onderdelen door Samsung zelf ontwikkeld. Ik snap je reactie niet goed. Of ik begrijp je verkeerd. Ik lees het namelijk nogal cynisch (je reactie dan).

Samsung zal wel een mooi toestel maken, en met het keramiek ook iets wat naast erg stevig is (wat het plastic gewoon is) ook erg stevig aanvoelt.
Ja zeker bravo..
Toevallig heb ik vandaag mijn torch9860 verkocht en ervoor een sgs2 gekocht.. Zeer leuk toestel met alles erop en eraan wat ook nog eens stabiel draait (tot zover ik in de praktijk heb mee gemaakt, en van wat ik aan reviews kan vinden) Maar ik denk dat de mensen met een sgs2 en er nog even aan vast zitten (vanwege abbo etc) ook nog wel even uit de voet komen.. Als je de keus hebt om de sgs3 te nemen, dan lijkt me dat tot zover de nieuwsberichten een leuke upgrade.. Wat het daadwerkelijk voor de huis - tuin en keuken gebruiker uitmaakt om geen huidige vlaggenschip van de htc te nemen, of een samsung of whatever welk merk wat goedkoper is, i don't know..
Lijkt me wel leuk als je zo'n über smartphone hebt, met hdmi uitgang, om hem eens als een computer te gaan gebruiken... bluetooth toetsenbord/muis en je hebt een compacte computer altijd bij de hand..
Galaxy Tab is inderdaad een doorslaand succes!
Gerucht/feit. Zit verschil tussen.
Gerucht/feit. Zit verschil tussen.
Precies. Hier, nog een paar:

De volgende HTC bestuurt je home cinema systeem.
In 2013 komt Nokia met een Android telefoon.
De nieuwe Motorola zal een warmhoudplaatje bevatten voor je koffie.
LG laat mensen praten via de mind-port, een afgeleide van de micro-usb poort welke naar keuze achter het linker- dan wel rechteroor geplaatst dient te worden.

Ik bedoel maar, het zijn maar geruchten, maar ik denk, ik deel ze ff met jullie.
Mits je de juiste home cinema set hebt, bestuurt elke smartphone die met de juiste app.
Zo waar, maar bij het gros van de cinema sets is dat toch echt niet het geval.

En trouwens @Thenotorious: hoe in de wereld deed de Galaxy Tab er een schepje boven op... van alle tablets die ik heb gebruikt was dat toch echt de slechtste (of, door z'n prijs (in vergelijking met 200 euro tablets) of door de kwaliteit (vergeleken met bijv. de orginele transformer)) 8)7 Al heb je wel redelijk gelijk mbt. de g s II :Y)
geruchten
Nokia zal een tablet uitbrengen met Röntgen-functie; 41 MP om precies te zijn
HTC zal een sensor uitbrengen voor de volgende Sense die meet wanneer je vrouw eens géén hoofdpijn heeft; de Beats-functie voor jezelf word hiermee overbodig.
De volgende Motorola RAZR krijgt een scheermes-functie, vlak naast de "help-ik-heb-mijn-pols-doorgesneden" knop.
De Galaxy S IV krijgt een octo-core processor geklokt op 14,2 Ghz met Turbo-boost tot 14,3... dit allemaal zonder oververhittingsverschijnselen natuurlijk

Ik bedoel maar, het zijn maar geruchten, maar ik denk, ik deel ze ff met jullie 8)7

Geruchten verspreiden is simpel. Bron? Ho maar. Dan is 't inene anoniem.

[Reactie gewijzigd door YKaliber op 27 februari 2012 20:38]

Waarom mag Apple wel absurde resoluties hebben zonder dat iemand roept dat ze niet sporen?
Welke apple-product heeft een absurde resolutie?
Verder geeft dit helemaal niets aan. Het is immers maar een (onwaarschijnlijke) gerucht.
Erg leuk dat FullHD, alleen 4.8" is toch echt te groot!
Waar heb je trouwens een quadcore 1.5GHz voor nodig? het is toch een telefoon, dus bellen/smsen.

Je kan wel een quadcore 1.5GHz hebben maar met een bloated OS als android zal het waarschijnlijk nog voor geen meter merken.

Als je kijkt hoe soepel iOS werkt met een dualcore die lager is geklokt enz.. terwijl samsung daar quadcore 1.5GHz voor nodig heeft om een beetje in de buurt te komen.
En dan zal het waarschijnlijk nog steeds langzamer aanvoelen.

BlackBerry met hun Tablet OS draait erg soepel op een dualcore 1.0GHz met volgens mij 785MB Ram.

Geen quadcore voor nodig

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 27 februari 2012 17:17]

Ik snap tweakers zoals jij niet. Het lijkt een beetje een trend te worden hier wanneer een fabrikant iets als een quadcore in een telefoon uit gaat brengen (in het flagship model nota bene) dat mensen gaan mekkeren dat het niet nodig is. Deze site gaat toch over technologie en de voortgang die daarbij hoort? Steeds vaker komen er dit soort reacties wanneer een fabrikant weer de grenzen verlegd en een sneller/beter apparaat uitbrengt dan de vorige. Het is toch alleen maar mooi dat er een snellere quadcore in zit? Tuurlijk loopt het ook soepel op een langzamere dualcore, maar dan nog, als ze een hele snelle quadcore erin stoppen is dat toch alleen maar mooi? Waar zeur je over? Met die instelling zouden we nog met paard en wagen rondrijden. Het is juist een heel mooi aspect dat de technologische grenzen steeds opgezocht worden en weer worden verlegd.

Exact deze discussie ging al op toen de eerste dualcore smartphone kwam. "Een dualcore in een smartphone? Wat moet je daar nou weer mee, het loopt toch soepel op 1 core?" Nu zijn dualcores gemeengoed geworden en nu begint het hele gelazer weer opnieuw met de komst van de quadcores. Ik durf te wedden dat dezelfde reacties weer komen over een paar jaar wanneer de quadcores gemeengoed zijn en er een fabrikant met een octacore in een smartphone komt. "Een octacore? Wat moet je daar nou weer mee, het loopt toch soepel op 4 cores?"

Eerst komt het flagship model met alle toeters en bellen die er op dat moment technisch mogelijk zijn, legt de grenzen weer verder dan wat de vorige deed en dan komen de mainstream modellen met dezelfde techniek maar langzamer. Dat wordt dan weer gemeengoed, apps en software kan steeds meer, vraagt weer meer van de hardware, dan komt er weer het volgende high end model die weer veel sneller is etc etc. Zo gaat dat al jaren en elke keer weer zijn er mensen die roepen "Dat is toch niet nodig?!"

Technologie gaat steeds vooruit, als mensen zoals jij dat blijkbaar overbodig vinden, wat doen jullie dan op tweakers? Zonder voorruitgang komt er niks nieuws en komen we nergens met z'n allen.

[Reactie gewijzigd door SanderHG op 27 februari 2012 18:00]

Leuk betoog en ik ben het ook grotendeels met je eens, want wat heb je aan een site als Tweakers als je zit te zeuren op vooruitgang? Maar toch knaagt het bij mij ook wel eens.

Smartphones worden steeds sneller en grafisch indrukwekkender, echter gaat dit gaat allemaal ten koste van de batterijduur. Het zijn namelijk de batterijen die achter lijken te blijven bij de rest van de ontwikkelingen.

Prachtig hoor, al die technologie, en dat meen ik! Maar als dat betekend dat ik na 8 uur al het dichtstbijzijnde stopcontact op moet zoeken dan kun je je afvragen in hoeverre het nu écht praktisch nut heeft. Het is gewoon precies hetzelfde als de megapixel-race in Smartphones: Leuk om mee te patsen, maar praktisch behoorlijk nutteloos door de piepkleine lenzen en sensors.

Dat is dus hetgeen waarvan ik best snap dat mensen erover piepen.

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 27 februari 2012 19:31]

Die mexapixelrace heeft een zeer duidelijk limiet waar ze met 720p-niet pentile amoled toch wel aan zouden moeten geraken. Maken ze het nog groter dan die 4,8 verliezen ze hun retina status, maken ze het kleiner dan zijn ze moeite aan het doen voor niets. Als ze er nu in slagen om de handset zelf niet te vergroten maar enkel minder randen rond het scherm over te houden, dan zijn ze goed bezig, die 4,3"-scherm telefoons hebben zo ongeveer wel het maximum formaat dat nog praktisch wegsteekbaar is bereikt.

Technologie staat altijd in functie van de mens en het heeft geen zin verder te gaan dan de menselijke limieten als het komt op de interactie met de mensen. Ik denk daarmee ook dat je wel een stagnatie naar die quad-cores (of misschien zelfs dual cores) gaat zien, in de hoop dat ze dan enfin die batterij problemen eens opgelost krijgen.

'k moet zeggen, ben echt wel benieuwd naar die SGS3, misschien dat'k dan enfin toch nog op de android wagon spring.
ICS 4.0.3 werkt hier als een trein hoor, op dat 'bloated OS'...

Die Quadcore is wel nodig met zo'n resolutie neem ik aan :)
En elke 20 uur aan de hengel ook met die resolutie. Je moet hier mee eens komen in het LCD forum van GoT, belachelijk, dat merk je nauwelijks tot niet.
Als je alles op de processor wilt gaan berekenen dan is quadcore wel handig, maar mij lijkt dat nog altijd iets voor de grafische chip. Die zijn voor mobiele telefoons nog niet echt geweldig, dus zul je nooit echt je telefoon als desktopvervanger kunnen gebruiken (als het mogelijk zou zijn een hdmi stekker te gebruiken bv).

Quadcore en HD resolutie zijn leuk voor de marketing, maar voor 90% van de consumenten lijkt me dit eerder een nadeel dan voordeel.
FullHD op 4.8".. Ik geloof het nog niet zo.

4.8" is mij trouwens ook veel te groot voor een telefoon. Blijkbaar gaat het er tegenwoordig om wie er de grootste heeft :?
4,8" is niet te groot voor een telefoon, maar misschien wel voor jou.

Laten we niet elke telefoon met een groot scherm afkeuren omdat het iemand niet bevalt.

Er is wel degelijk een markt voor, vandaar dat die telefoons ook ontwikkelt worden, gelukkig voor jou stoppen ze niet met het maken van de kleinere modellen.
Ik ben er alleen maar blij mee als ie 4,8" zou zijn. Heb nu een telefoon met een 4,3" scherm en ik blijf het nog steeds irritant klein vinden voor bijvoorbeeld de browser. Als ze hem maar plat genoeg maken past het met gemak in je broekzak ook. Ook kan de bezel smaller gemaakt worden waardoor er een groter scherm op zit maar de telefoon fysiek niet groter wordt.
Het is mag toch wel duidelijk zijn dat als je een Galaxy SIII koopt je er meer mee wilt gaan doen alleen bellen/sms-en. Men doet tegenwoordig gewoon meer met de telefoon zoals internetten en gamen. De beleving van internetten op je telefoon wordt ook steeds beter en het verschil met een pc/laptop wordt ook steeds kleiner. Android werkt ook steeds soepeler dit komt mede doordat in versie 4.0 van het OS hardware acceleratie is aangebracht voor de GUI. Apple maakt haar OS alleen voor een paar toestellen en daarom is het veel makkelijker om te optimaliseren.

Mijn SGS II draait gewoon heel soepel zelfs met een Beta versie van android 4.0
Android loopt idd prima zonder al die bende zoals Touchwiz, Sense, etc. Zelfs op een Galaxy S loopt het dan als een trein.
Alleen GPU acceleratie is niet voldoende. In iOS en WP7 wordt de UI op een speciale thread gerenderd die hogere prioriteit heeft. Dat mist Android en kunnen ze ook niet eenvoudig aanpassen door de implicaties die het heeft op het hele OS. Daardoor werken en voelen iOS en WP7 veel soepeler op langzamere hardware. Het enige OS wat echt zwaar behoefte had aan multicore CPU's was Android. Zowel iOS en WP7 werken al prima op single cores.
Het renderen van de GUI in iOS en WP7 is vloeiender dan in Android op een enkele core, ja. Maar een quadcore Exynos op 1.5GHz zal een 4kx2k film kunnen decoderen en dat zie ik een singlecore A4 niet doen. Meer cores meer beter.

Overigens heeft die hoge priority ook nadelen. Op een Appletelefoon of tablet worden letterlijk alle achtergrondoperaties stopgezet zodra je je vinger op het scherm zet. Downloads pauzeren, webpagina's stoppen met laden, etc.
Op Android gaat dat allemaal wel door als je interfacet met het apparaat. Dat ziet er minder vloeiend uit, maar er zijn wel twee kanten aan dit verhaal.

Verder zullen we (en hier ben ik van overtuigd) over een paar jaar alleen nog maar een mobiele telefoon hebben en die op een groter scherm aansluiten als we willen gamen/videobewerken/weetikveelwat. De desktops, notebooks, alles gaat de deur uit. En dan hebben we wel quadcores in onze telefoons nodig.

Verder vind ik het helemaal niet zo boeiend of mijn telefoon allerlei hippe animaties ontzettend soepel draait, als hij zijn browser maar in 0,1 seconde op mijn scherm tovert en tegelijk 5 apps kan downloaden.

tl;dr Die processing power zit niet alleen in de telefoon om de GUI te renderen. Je kunt er veel meer mee.
Als de randen van het scherm ook (bijna) de randen van de telefoon zijn kan het nog meevallen (geruchtfoto). Maar het blijft natuurlijk wel groot.
Lijkt me heel erg onprettig omdat je heel erg snel de randen van het scherm aanraakt bij het normaal vasthouden van het toestel!
JIj misschien maar bij een grotere telefoon gebeurd dat niet... nu is de bezel ook nog geen halve cm breed...
Ik heb met m'n SGS II vaak genoeg dat ik per ongeluk die touchknopjes aanraak. Nu heb ik vrij grote handen, maar als we kijken naar de gemiddelde Nederlander die vrij lang/groot is zal ik met Erik hierboven niet de enige zijn die hier last van heeft. Een scherm zonder bezel lijkt mij op een touchscreen telefoon ronduit irritant.
Dat lijkt me geen geruchtfoto maar een mockup...
Blijft een gerucht foto, en zoals hier door Erik al wordt beschreven lijkt me het idd niks een scherm tot de randen.
Hmmmm voor jou te groot voor mij eerder te klein, zo zie je maar weer dat de jongens van de mannen worden gescheiden ;)

Het verdwijnen van de bezel zie ik niet zo snel voor problemen zorgen met vasthouden. Er zit nog een dun chrome randje om dat een kleine stukje uitsteekt dit voorkomt dat je huid in aanraking komt met het scherm. Perfect dus want het doet ook dienst als stootrand!
Erg leuk dat FullHD, alleen 4.8" is toch echt te groot!
Waar heb je trouwens een quadcore 1.5GHz voor nodig? het is toch een telefoon, dus bellen/smsen.

Je kan wel een quadcore 1.5GHz hebben maar met een bloated OS als android zal het waarschijnlijk nog voor geen meter merken.

Als je kijkt hoe soepel iOS werkt met een dualcore die lager is geklokt enz.. terwijl samsung daar quadcore 1.5GHz voor nodig heeft om een beetje in de buurt te komen.
En dan zal het waarschijnlijk nog steeds langzamer aanvoelen.

BlackBerry met hun Tablet OS draait erg soepel op een dualcore 1.0GHz met volgens mij 785MB Ram.

Geen quadcore voor nodig
Ja en 640kb ought to be enough for anybody?
Als android zo 'bloated'is, waarom zouden ze bij Apple dan toch kiezen voor dual cores als 't zo soepeltjes loopt? Voor alleen bellen en SMS'en op je telefoon, dan heb je aan een Nokia 3310 voldoende en zit je niet goed in het smartphone segment...
Waarom kan je de resolutie van een telefoon niet instellen?
Alle LCD- en OLED-schermen hebben één vaste resolutie, het enige wat het "instellen van de resolutie" doet is het beeld op een lagere (of hogere) resolutie renderen en daarna bijschalen (het moet immers wel op het scherm passen) wat resulteert in onscherp beeld. En op zo'n klein scherm zou dat vrijwel zeker tot onleesbare tekst leiden.

Wat je moet doen is de content schalen en dat doet android ook (mits de applicatie goed gemaakt is).
En hoeveel games/apps zijn er die deze resolutie ondersteunen?

Ik heb het al eerder gezegd, maar hier word Android niet beter door, ontwikkelaars moeten nu met nu rekening houden met erg veel verschillende resoluties. Up-scalen van 800x480 naar 1920x1080 ziet er niet uit, en als spellen ge-downscaled moeten worden van 1920x1080 naar een scherm van 800x480, gaat dit te veel processorkracht kosten en met downscalen word ook niet alles beter, dus dat is ook geen oplossing.

Google moet eens duidelijke richtlijnen gaan maken waar fabrikanten zich aan dienen te houden, al die vrijheid in het begin van Android was leuk maar nu het de populariteit heeft bereikt waar Google op zat te wachten moeten er regels komen.
upscalen van 800x480 naar 1920x1080 ga je helemaal niet zien zolang de schermpjes even groot zijn het enigste verschil is dat nieuwere telefoons een groter scherm hebben en het daardoor een beedje uitgerekt word maar resolutie heefd daar net veel mee te maken al geeft het de software wel de optie om wat multisampling of aa toe te passen waardoor het strakker word.
100 gekleurde pixels fullscreen op een 10x10 pixel scherm zien er exact hetzelfde uit als 100 pixels op een 1000x1000 pixel scherm.
Er zijn ook aardig wat regels. Alleen opensource blijft opensource he!!!
Hier zijn aardig wat design regels voor Android 4.0:
http://developer.android.com/design/index.html

Daarnaast gaat Android 4.0 veel beter om met scaling dan 2.X etc.
Geloof helemaal niks van die resolutie.

Bij Samsung hebben ze er namelijk nogal een handje van om op te scheppen over alle uitvindingen die ze hebben gedaan en hoever ze wel niet met hun technologie zijn. Als Samsung een 1080p resolutie op een 4,8" scherm had kunnen krijgen, die ook nog eens in elektronica kan worden toegepast zoals smartphones, dan waren zij de eerste die dat van de daken zouden schreeuwen. Niet te vergeten dat dit scherm dan ook nog eens rendabel geproduceerd moet kunnen worden.

Kijk maar eens naar Samsung's technologische voorsprongen in het verleden.
dan waren zij de eerste die dat van de daken zouden schreeuwen
Dat gebeurde ook niet met de eerdere schermen in de Galaxy S serie dus nee het kan nu nog alle kanten op! Let maar op er zit hoe dan ook een onaangekondigd scherm in (720p SAMOLED+)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 februari 2012 17:29]

Ze maken al een SAMOLED 720p scherm voor de Galaxy Nexus. Verschil is dus dat ze ipv een pentile, een rgb scherm zullen gebruiken. Is ook niet echt een wereld van verschil.
Nee maar die hebben hun telefoon ook nog niet zo lang als SGS1/2 eigenaren ;)

Anyways het aantal subpixels zal met 720p full rgb evengoed 33% meer zijn dan de note en nexus en vrijwel datzelfde getal geldt voor de SGS2 aangezien de subPPI vrijwel gelijk is...

Alle 3 zitten ze rond de 600 subpixels per inch, en 720p op 4.8inch rond 900.
Ze hebben een beetje naar de marketing van Apple gekeken. Ze houden nu meer hun mond over hun technologie ;) hahaha
Ik geloof er niks van, er zou dan ook een ziekelijke GPU in moeten komen...

Ik zeg 720p SAMOLED+ met 3 subpixels per pixel :) Dat is al verbetering genoeg tegenover de S2 en andere (AMOLED) telefoons van Samsung.
De subpixel van het scherm van de S2 zijn al gewoon RGB, niet pentile
Ja weet ik heb hem hier liggen, maar de resolutie is veel lager ;)

Een verbetering in resolutie tegenover de S2 en een resolutie in subpixels tegeover de note en nexus! Daarom zei ik ook 'en andere (AMOLED) telefoons van Samsung'.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 februari 2012 17:27]

Ik heb ook liever AMOLED+ dan Full HD...
Ik heb het idee dat de geruchten niet helemaal kloppen, ik geloof namelijk niet dat Samsung direct naar een 1080P toestel gaat.......

Ik heb daarom het idee dat er eerder een 720P scherm in Galaxy SIII zal komen....

1080p zal alleen maar extra stroom vragen terwijl je de hoeveelheid extra pixels op een 4 a 5" scherm echt niet gaat zien...
720p is sowiezo het minimale resolutie die de SGSIII krijgt, aangezien de Galaxy Nexus en Note beiden ook al 720p zijn. MAAR een 720p S-Amoled Plus display in een smartphone is speciaal genoeg naar mijn mening.
Agreed met al die hierboven, van de pentile layout naar de Plus layout (rgb) gaan, zoals de S naar de S2 deed, is al meer als voldoende, je krijgt dan volgende evolutie:

S = 800×480 Pentile
S2 = 800×480 Plus
Nexus = 1280x720 Pentile
S3 = 1280x720 Plus

Lijkt me een logische en positieve evolutie.
Ook lijkt me hoger gaan als die 300dpi een nutteloze oefening die de telefoon enkel nodeloos belasten. Een beetje zoals de MP race, 3MP/5MP kan iedereen gebruiken, alles hoger is overkill voor 90% van de mensen, en er zijn andere factoren veel belangrijker.
Volgens mij hebben ze het hier over de Exynos 4412, quadcore SOC gebaseerd op Scorpion cores??? Kan me niet voorstellen dat ze die Krait x4 al klaar hebben (Exynos 5450).

.. Oww, vervang scorpion en krait ff met a9 en a15

[Reactie gewijzigd door KontI op 27 februari 2012 17:49]

krait en scorpion zijn de cores van Qualcomm.
Samsumg gebruikt heel waarschijnlijk gewoon de A9 of a15 (arm) cores aangezien Qualcomm nu zowat de enige is die zijn eigen cores ontwikkeld.
Ja volgens de geruchten zal de 4412 gebruikt worden. Deze is een paar dagen geleden gedemonstreerd door samsung. De 5450 zal pas in 2013 klaar zijn, maar de 4412 zou nu al klaar voor de massa kunnen zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True