Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Microsoft heeft voor het eerst de interface getoond van Office 15, de volgende versie van zijn kantoorsoftware. De ribbon, die sinds Office 2007 de navigatie in de interface beheerst, is standaard ingeklapt om plaats te maken voor witruimte.

Microsoft heeft tot nu toe weinig visuele informatie over zijn nieuwe kantoorpakket vrijgegeven. In een previewvideo van Windows op ARM die Microsoft online heeft gezet, worden echter de nodige details getoond. Zo is onder meer de interface van Word, Excel en Powerpoint op een ARM-versie van Windows vluchtig te zien. Het is vooralsnog onduidelijk of de x86-versie van Office er hetzelfde uit zal zien.

De Office-applicaties draaien in desktopmodus van Windows 8. De ribbon is standaard ingeklapt, waardoor alleen een tekstuele balk te zien is. Het standaard inklappen van de ribbon is een element dat Microsoft ook toepast in Verkenner in Windows 8. De Office-applicaties bevatten veel witruimte en zouden volgens Microsoft dezelfde features hebben als die nu in Office-apps zitten. Hoewel de software volgens Microsoft geoptimaliseerd is voor touchscreens, is rechts onderin dezelfde kleine zoombalk te zien die nu in bijvoorbeeld Word wordt gebruikt.

Office 15 zal vanaf deze zomer te gebruiken zijn als Technical Preview. Vermoedelijk komt de kantoorsoftware dit najaar uit, samen met Windows 8 voor ARM en x86. De eerste voor consumenten bedoelde testversie van Windows 8 zal naar verwachting eind deze maand beschikbaar komen. Deze versie zal echter geen Office-apps bevatten.

Office 15 Screenshot Office 15 Screenshot Office 15 Screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Wat ik merk is dat veel commentaar hier helemaal geen grond heeft. Mensen blijken niet te weten dat de metro interface en ribbon interface makkelijk aan- en uitgeschakeld kunnen worden. Ik heb geen idee of deze Metro interface werkelijk praktisch is op een PC maar dat zien we wel als de consumer preview uit is. Als het niet praktisch is : zet het uit. Is het wel praktisch : laat het aanstaan.

Wees blij dat Microsoft de moeite doet om eens iets nieuw te proberen ipv windows 8, 9, 10 etc allemaal een simpele kopie van Windows 7 te maken. Vernieuwing schrikt altijd een groot deel van de gebruikers af nog voor ze er effectief mee gewerkt hebben...
Ik vraag me af hoe makkelijk de Metro-interface werkelijk uit te schakelen is, en dan doel ik op de gewone gebruiker. Tenslotte zijn het vaak de gewone gebruikers die het meest vervreemd raken bij grote veranderingen.
Wat niet in het artikel vermeld staat is dat Office standaard bijgeleverd gaat worden op iedere WOA machine als deze op de markt komen.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 10 februari 2012 08:44]

Daar krijgen we vast weer rechtszaken over... Hebben ze dan niks geleerd bij MS?
Als het alleen op de tablet versies is kan het wel.
Daar hebben zowel Windows als MS office geen dominante marktpositie.
Voor zover ik weet, krijg je bij een nieuwe computer Office Starter (of hoe heet het ook weer) bijgeleverd. Een office versie met beperkte functionaliteit. Wil je alle functionaliteit, dan moet je de volledige versie kopen van Office of van een concurrent van Microsoft.

Denk dat Microsoft wel zal uitgezocht hebben wat de mogelijkheden en grenzen, van het wettelijk toegelaten, zijn.
Wat doet die lelijke :) en ? daar linksboven in het menu?
Voor de rest ziet de nieuwe interface er mooi uit en praktisch uit.
Dat zal de feedback optie zijn die Microsoft altijd in de beta versies van Office heeft zitten.
Dat is waarschijnlijk MS' customer feedback programma die standaard in de Beta's zit. Ben je blij met een feature, dan klik je op de ':)', ben je niet blij, dan klik je op de ':(' en geef je aan waarom je wel/niet happy bent. Dit verdwijnt op het moment dat Office de RTM status krijgt.
Ik vind wel briljant hoe het nieuwe blue screen een :( weergeeft.
Ziet er goed uit! Ik vind die Metro look echt een hele verbetering.
Probeer maar eens die metro interface te gebruiken zonder touchscreen. Dan wordt je iets minder blij. Het is niet voor niets dat je terug switcht naar de "oude" stijl als je office gebruikt.
Ik kan er gewoon goed mee werken zo, niet dat er echt iets mee te doen is op de DP. Met multitouch laptops zal het ook wel goed werken denk ik zo.

Trouwens, die man op het filmpje lijkt het niet helemaal geweldig te vinden. Het lijkt meer alsof hij een slappe voorlichting geeft aan een paar werknemers of een schoolpresentatie. Hebben ze voor dit soort dingen niet speciale mensen bij Apple? Daar komt de emotie er nog echt uit.
:X ;) :+

Humor.. Idd.. Als je te snel de post van Jos3 lees zou je denken dat hij gelooft dat het om een Apple Product gaat..
NoWay dat Apple zo'n interface introduceerd :)

Maar idd.. Dit soort Devlopers filmpjes gooit Apple ook een persoon op een podium die in prettig luistervorm met een hoop emotie, en wow effect een nieuwe interface iitruduceert. En niet zoals nu MS een saaie Stem op monotome manier iets even snel laat zien :+
Heb je Office 15 al draaien dan? Volgens mij is de komende versie juist geoptimaliseerd voor touch screen :)

Overigens zijn de screenshots een beetje blurry. hier staan wat duidelijkere. (al maakt dat voor al die witruimte natuurlijk niets uit :P)

@Grrrrene
Verrek, je hebt gelijk. Ik heb het fout gelezen.

[Reactie gewijzigd door Rhapsody op 10 februari 2012 12:35]

Heb je Office 15 al draaien dan? Volgens mij is de komende versie juist geoptimaliseerd voor touch screen
Heb jij een touchscreen voor je pc dan? Ik in ieder geval niet...

Net als met de rest van de Metro Interface zal je er dan weinig aan hebben, geef mij maar gewoon een 'normale' desktop omgeving...
Het ziet er leuk uit, maar ik denk niet dat het net zo 'multifunctioneel' is als de conventionele omgeving, die je vrijwel overal kan gebruiken; op scholen, binnen bedrijven, thuis n in je programmeeromgeving. (welke voor mij het interessantste is xD)

Ik zie me niet zo snel met de Metro interface zowel VS2010 of Eclipse open hebben samen met de Developer Edition van SQL Server of MySQL. Laat staan als je dan ook nog je documentatie wilt bekijken...

Leuke eyecandy, maar of het ook praktisch is?
Ik zie me niet zo snel met de Metro interface zowel VS2010 of Eclipse open hebben samen met de Developer Edition van SQL Server of MySQL. Laat staan als je dan ook nog je documentatie wilt bekijken...
Hoezo niet? Alt-tabben blijft toch werken? Windowsknop-E ook, neem ik aan? En je zit, wanneer je deze applicaties aan het draaien bent, toch ook gewoon met een menubalk onderaan zoals in W7?

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 10 februari 2012 09:55]

Bij metro zijn wel heel veel dingen gewoon Fullscreen wat het gebruik op een dev pc (en gewoon pc) super onhandig maakt. Ik heb het nog niet geprobeerd met Office15 maar die metro style start menu (als je windows drukt) irriteert me nu al dat hij zoveel ruimte in neemt.
Bij metro zijn wel heel veel dingen gewoon Fullscreen wat het gebruik op een dev pc
Niet alleen dat, alles wat niet op het scherm staat staat uit om "stroom" te besparen.
Handig voor je tablet, maar problematisch als je sql server ermee kapt omdat je database applicatie op de voorgrond staat.

Multitasking/Multithreading is volledig gesloopt. En alles is geoptimaliseerd voor single core, dus we kunnen net zo goed terug naar de 80386 want van de rest wordt geen gebruik gemaakt..
Multitasking/Multithreading is volledig gesloopt. En alles is geoptimaliseerd voor single core, dus we kunnen net zo goed terug naar de 80386 want van de rest wordt geen gebruik gemaakt..
Totaal niet waar. Hoe kom je erbij?

Wel is er het verschil dat een Metro app volledig stil kan worden gelegd zodat die geen energie verbruikt. Maar als de app met een taak bezig is gaat die taak in de achtergrond gewoon door.
maar problematisch als je sql server ermee kapt omdat je database applicatie op de voorgrond staat
Je SQL server draait gewoon door in de achtergrond. Verdiep je eens in de materie voordat je zulke dingen zegt.

[Reactie gewijzigd door Xenan op 11 februari 2012 21:33]

Hoezo niet? Alt-tabben blijft toch werken? Windowsknop-E ook, neem ik aan? En je zit, wanneer je deze applicaties aan het draaien bent, toch ook gewoon met een menubalk onderaan zoals in W7?
Je kan inderdaad een vrij uitgekleede versie van het huidige bureaublad kezen om te gebruiken; je start echter te allen tijden in de Metro interface als je je pc start.
Daarnaast krijg je op het moment dat je op je 'Start-knop' klikt direct je Metro interface te zien met zn idiote 'panels'.
Alles is om de Metro interface heen gebouwd, en dus geoptimaliseerd voor touchscreens en niet voor mouse & keyboard, en Microsoft probeert het nu je strot door te duwen; zowel op tablets (waar het idd handig is), als op je PC (waar het absulote horror is).
Als je dus een nieuwe applicatie wilt starten of documentatie wilt openen moet je dus door Metro heen als er geen link op je 'bureaublad' staat...

Of Alt-Tab werkt weet ik niet, ik heb nog geen W8 VM draaien dus heb het niet geprobeerd. Ben ik overigens ook niet van plan; het OS stinkt nu al naar 'onhandig', 'ego' en 'pure marketing'. Als W9 weer op zo'n manier gedaan wordt dan blijf ik bij W7 of ik schakel terug naar Linux.
Of ze moeten een 'Developer Edition' uitbrengen waar je gewoon een normale desktop hebt...
Heb je Office 15 al draaien dan? Volgens mij is de komende versie juist geoptimaliseerd voor touch screen :)
Dat zegt ytterx toch ook? Die interface werkt heel fijn met een touchscreen, maar in hoeveel kantooromgevingen staan monitoren met touch-ondersteuning? Sowieso is touch niet fijn met een verticaal beeldscherm, met een laptop gaat het misschien nog en met een tablet of telefoon (horizontaal scherm) werkt het ideaal. Ik ben dan ook nog niet direct enthousiast, hoewel de interface er opzich wel leuk uitziet.
Ziet er nogal batterijverslindend uit al die visuele effectjes.
Iets wat je niet kan gebruiken op een tablet.
Maar ja dat zal de gemiddelde consument een worst zijn, als het er niet leuk uit ziet hoeft ie het niet.
Volgens Microsofts "Building Windows 8" blog is dit ander helemaal niet het geval.
Mwah, ik ben er echt niet weg van. Ik vind het een hoog kleuterschool gehalte hebben: lekker felle kleuren en grote knoppen waar je met je motorisch onhandige knuistje op kan drukken...

Edit: wat betreft het "echte" Office gedeelte heb ik dan toch liever de ribbon, dit is weliswaar rustiger, maar om weer door al die menu's te gaan zie ik niet zo zitten.
Edit 2: Volgens onderstaande reactie van the_shadow is er wel een ribbon, maar dan dichtgeklapt. Klik

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 10 februari 2012 09:10]

Smarties.... En dan willen ze dit op een desktop toepassen? Dit is een gruwel, gericht op de leeftijden 8 - 12.
Ik heb een Lumia, dus ook die tiles, en het werkt ook al is het lelijk. Maar daar zit ik met dikke vingers op te drukken, niet met mijn muis.
En die ribbon... *zucht* References, mailings, review, dat gebruik je nooit.

Nope, dit gaat het absoluut niet worden voor mij, Windows 7 of Linux Mint met Libre Office.
M'n pa zit juist te mopperen op die ribbon omdat je review opties niet open kan houden terwijl je de andere opties gebruikt.
offtopic:
Rechtsklikken op het balkje onder de icoontjes en dan "Toevoegen aan werkbalk Snelle Toegang". Vanaf dat moment kan je de de review optie's apart openen vanuit het balkje in het titlemenu en blijft de rest van de ribbon in originele staat.
...
En die ribbon... *zucht* References, mailings, review, dat gebruik je IK nooit.
Efa
Het zijn allemaal slechts meningen.
Over sommige onderwerpen bestaat al meer consensus dan over andere.
Wat de ribbon betreft is het niet zo dat de overgrote meerderheid het maar niets vindt. Filter uit degenen die het niets vinden ook nog eens degenen die het niet willen "omdat het anders is" en degenen die het gewoon nog niet echt geprobeerd hebben...

Ik begrijp niet wat er "inconsequent" is aan de ribbon. Ik vind het net zeer intutief - zo'n beetje alles staat waar ik het verwacht te vinden. Dat vormt, voor mij, een heel verschil met vroeger, waar je soms eindeloos in menu's leek te moeten zoeken om iets te vinden. Ik meen oprecht dat ik productiever kan zijn met de ribbon.

Maar goed, kan je enkele voorbeelden geven van inconsequente zaken in de office ribbon?
Volgens mij is de ribbon juist n van de zaken waar totaal geen consensus over bestaat. Ik ken mensen die er heel gelukkig van worden, en mensen die het heel akelig vinden. Ik behoor tot de tweede groep.

Waarom ik het geen goede interface vind: De ribbon vervangt de tekst uit de menu's door icoontjes. Icoontjes werken alleen goed als de betekenis onmiddelijk duidelijk is, en dat is het bij mij niet. Ik moet vaak met mijn muis boven een icoontje hangen om te zien wat het doet. Dat kost mij veel meer tijd dan een menu doorlezen.

Wat volgens mij inconsequent is: Ik heb thuis geen ribbon, dus ik weet het niet zeker, maar volgens mij zitten alle fonts onder "Start".
2003: Menu: klein vanboven en je moet klikken om de opties te zien
2007: Ribbon: groot vanboven en alles staat klaar
2012: Menu: klein vanboven en je moet klikken om de opties te zien

KIES IETS EN HOU JE ER AAN !

1. Het is irritant om dingen te veranderen zonder toekomst visie te hebben.
2. Die metro interface is lelijk en dom, objectief te bewijzen:
- vierkante vlakken: komop alles moet ROND zijn tegenwoordig, vierkant is zo 1997
- geen gloss of andere shiny effecten
- voor elke 'normale' applicatie switch je terug naar de normale Windows UI

Ik heb een Lenovo X220 Tablet (laptop + tablet) en een tablet is handig om dingen te tekenen, aantekeningen maken op documenten, maar voor al de rest ben ik o zo blij met mijn toetsenbord. Zelfs als ik als tablet zit te surfen en ergens mijn username/password moet ingeven, draai ik het scherm om om mijn toetsenbord te gebruiken.
Zelfs in een tekenprogramma gebruik ik liever ctrl+z dan te 'touchscrenen'.

Windows 8 heeft er welgeteld 1 uur opgestaan. Microsoft ziet het success van Apple met hun iphone en ipad en wil dat succes na-apen. Maar telkens falen ze. Een ipad en een iphone zijn bijzonder toffe dingen, ik kan niet meer zonder bij wijze van spreken.
Maar mijn computer heeft een vaste waarde naast al die touchdingen. Die metro interface is een gimmick, niks meer. En ik durf voor geld te wedden dat Windows 9 helemaal geen metro interface meer zal hebben. Omdat ze inzien dat het niet deugd op computers.
Er zit qua ribbon helemaal geen verschil!!
Het enige verschilt is dat het nu default ingeklapt is. Maar dat kun je met de oudere versies k doen! Als je 'm in 2012 eenmaal uitklapt, dan is het exact hetzelfde als in 2007/2010 en vice versa.
Ja, behalve dan dat ze het menu in HOOFDLETTERS schrijven.
De gemiddelde gebruiker weet echt niet dat dubbelklikken de ribbon verbergt hoor.
Even een kleine aanpassing aan je lijst:

2003: Menu: klein vanboven en je moet klikken om de opties te zien, onoverzichtelijk
2007: Ribbon: groot vanboven en alles staat klaar
2010: Ribbon: groot vanboven en alles staat klaar, aanpasbaar
2012: Ribbon: groot vanboven en alles staat klaar, aanpasbaar, standaard ingeklapt

Die ribbon wordt nu als standaard ingeklapt omdat het teveel schermruimte inneemt op tablets. Dan zeg je vervolgens het volgende:

"2. Die metro interface is lelijk en dom, objectief te bewijzen:"
Dat iets jou mening is, wil nog LANG niet zeggen dat dat objectief is. Viekant was 1997, gloss en shiny was eerder 2010. Nu hervalt alles gewoon weer in simpel en dus zonder afrondingen: 2012! In een artikel over Office begin je vervolgens te klagen over het wisselen tussen Metro en de bekende Windows UI, terwijl Office 2012 alleen nog maar voor die laatste is bedoeld?
ik durf te wedden dat die er wel komt. misschien dat er een losse desktop versie komt maar zolang de grote desktop producenten windows 8 door je strot stompen blijft microsoft het goed doen. Naar mijn gevoel kopen er maar weinig mensen een nieuwe versie van windows voor hun oudere PC's
Ik heb dat eigenlijk altijd gedaan:

M'n oude Windows 95 bak draaide toen ik hem weg deed op Windows 98 SE.
M'n Windows XP bak draaid momenteel op Windows Vista
En m'n Windows 7 laptop zal weldra mogen getuigen van Windows 8

Eigenlijk, draaien de computers die bij mij binnen komen altijd 2 versies van Windows: de orginele en de opvolger.
Jij wil graag cognitief uitdagende interfaces? Zo van, "het was lastig, maar ik heb Word weer gevonden vandaag" ?
dit is bij de meeste zo wel he, lijkt het net...
gewoon simpel, maar toch alles wat je nodig hebt. de ribbon was hierbij inderdaad een grote verbetering. vage menu's met moeilijke woorden waar je koppijn van kreeg. nu alles op een plek waar je het zou verwachten...
Ben het hier mee eens. Het ziet er erg strak uit. Ben wel benieuwd hoe de dagelijkse gebruikerservaring zal zijn. Thuis maak ik gebruik van Office2007 en deze versie heb ik nooit echt prettig in het gebruik gevonden.
De 2010 versie heb ik aan me voorbij laten gaan maar zoals Office 15 er nu uit ziet zou ik misschien toch wel de upgrade kunnen gaan maken. (i.c.m. versie 8 van Windows)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door D vd V op 10 februari 2012 08:51]

Ik vraag me af in hoeverre de Metro interface intutief genoeg werkt met een gewone muis, in dit filmpje laten gebruiken ze duidelijk de interface met een multi-touch systeem. Maar hoe logisch is het om de panels opzij te schuiven door met je muis te klikken, en het terug gaan was in dit geval gedaan met een pinch gesture, dit zal waarschijnlijk een back knop zijn.

Iemand al ervaring met een dev-preview ofzo?

Verder ziet het er mooi uit, maar de transitie van windows naar metro zal voor veel gebruikers net iets te heftig zijn denk ik, maar natuurlijk kan de 'gewone' desktop ook gebruikt worden.
Wel ik heb eens een paar uurtjes op de Dev gezeten en ik moet toegeven dat het in het begin vloeken is. Na 8 jaar xp-layout gewoon te zijn is dit natuurlijk een grote overgang. Maar ik zie er potentieel in voor de doordeweekse gebruiker. Natuurlijk zal de poweruser genoegen nemen met de Windows 7 look.

Al wacht ik tot Windows 8 final op mijn pc staat vooraleer ik een eindoordeel vel.
Bij de dev preview hadden ze nog totaal geen tijd besteed aan de muis, sterker nog er miste letterlijk functionaliteit, die je wl met een touchscreen had. De dev preview was dan eigenlijk ook alleen maar bedoeld voor tablets, en dus niet een goede indicatie voor hoe w8 nou echt gaat werken.
Beter, niet een half miljoen functies boven in beeld, maar gewoon wat je nodig hebt. Ziet er erg strak uit :)
Je weet dat je de ribbon, zoals hij in Office 2007/2010 zit, ook gewoon dicht kan klappen he? Dan ziet het er hetzelfde uit als dit ;) Het verschil is dat hij in Office 15 dus standaard al dichtgeklapt is. :)
Dat hele Windows 8 gaat floppen. wordt Vista SE.

Een desktop is geen tablet. Volgens mij snappen ze dat niet bij microsoft.
Vergeet niet dat je deze metro shizzle heel makkelijk kan uitzetten. Voor degene die het niet leuk vinden : zet het uit. Maar voor het merendeel van de mensen (lees : onervaren gebruikers) is dergelijke UI heel makkelijk simpelweg omdat alles is zoals op een tablet.

Het loutere feit dat de interface je niet aanstaat betekend lang niet dat het hele besturingssysteem flopt, meer zelfs, ik heb liever een stabiel OS dan een prachtige UI (anders had ik al lang overgestapt naar Linux).
Vergeet niet dat je deze metro shizzle heel makkelijk kan uitzetten
Op ARM tablets mogelijk niet
Op ARM tablets mogelijk niet
En op andere tablet platforms (iOS, Android), kan je op je tablet met een druk op de knop overschakelen naar een op muis+toetsenbord gerichte klassieke desktop interface begrijp ik?
Wat wil je in godsnaam gaan draaien op ARM tablets als je geen Metro wil? de Desktop met niet-bestaande ARM desktop apps? Veel plezier daarmee...
... ik heb liever een stabiel OS dan een prachtige UI (anders had daarom ben ik al lang overgestapt naar Linux).
Fixed :) En tegenwoordig krijg je bij linux mint bijvoorbeeld een uitstekende UI (naar mijn smaak...)

Office met of zonder ribbon: ik ben gewend aan de ribbon en persoonlijk vind ik het een handig ding. Op de huidige PC monitoren valt de ruimte ook wel mee. Voor andere apparaten die op 1600x900 blijven steken kan ik me goed voorstellen dat je hem liever standaard ingeklapt hebt.
nee idd... een bedrijf wat al 20 jaar de desktopmarkt domineert zal het idd niet snappen.
De metro interface willen aanbieden op een non-touchscreen device vind ik niet getuigen van "het snappen".
Aanbieden =/= verplichten
Volgens mij gaan er wel meer OS'sen die richting op, als ik naar Cacoa kijk op de mac dan beginnen daar ook steeds meer hints in te komen naar een mac met touchscreen (hoewel dat natuurlijk ook een beetje om dat touchpadje gedaan is), ook vind ik de nieuwe launchpad en mission control een duidelijke hint aangezien dat inderdaad niet lekker werkt met een muis. Gezien de ontwikkelingen in zowel cacoa touch en cacoa lijkt het me niet geheel ondenkbaar dat de lange termijn visie van Apple is om uiteindelijk hetzelfde OS te gaan gebruiken voor de desktop en de tablet, dat scheelt niet alleen in de kosten (onderhoud) maar zorgt ook voor een uniforme gebruikerservaring over alle platformen heen.

Linux heeft al een aantal distro's die zich meer focussen op touch screen desktops/tablet hybrides.
en wat als Apple nou met deze look had gekomen ? Hadden alle zure pitten hier dan ook zo gereageerd ?

Ik denk dat we het moeten afwachten tot het daadwerkelijk op de markt is, ik zelf vind het wel gewaagd van microsoft, en ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Maar om het nou meteen als een flop aan te wijzen gaat wel ver. Microsoft doet dit spelletje al een tijdje en zullen misschien een gokje wagen met deze nieuwe look, maar wie niet waagt... ;)

Als ze niks hadden gedaan had het ook niet goed geweest, wat zijn we toch een lekker mopper landje hehe :)
Als Apple het gegeven had waren de reacties (van fanboys alleszins):

-Innoverend!
-Eindelijk iemand die tablet en pc wil uniform maken!
-Werd tijd dat men afstapte van de saaie icoontjes!
-Etc etc etc.

Alles hangt af van perspectief, alles wat Apple doet lijkt steeds in een beter zonlicht geplaatst te worden ookal verdient Microsoft deze keer ook eens wat positieve aandacht (Neen, ik ben geen Microsoft fanboy. Eerlijk gezegd boeit het me niet of er nu een raampje of een appeltje op mijn PC bij het opstarten staat, zolang het maar doet wat IK wil.)
Lekker generaliserend. Natuurlijk zullen veel mensen 'fan' zijn van een bepaald platform en dat blijven verdedigen ondanks dat het daarbij soms lijkt alsof ze last hebben van het Stockholm-syndroom. Wat je nu doet is echter flink overdreven, want als je goed oplet is er ook voldoende kritiek op wijzigingen van Apple door de jaren heen. Soms opgepakt door Apple, soms door gewenning weggesleten.

Omgeven door Apple hardware en dagelijkse gebruiker daarvan ben ik niet zo van Windows. Toch vind ik dat Microsoft conceptueel best goed bezig is met Windows 8. De interface is daadwerkelijk zelf uitgedacht en niet klakkeloos van andere tablet-fabrikanten overgenomen (lees: iOS, Android, Nokia (oldskool), RIM, etc. gebruiken allemaal hetzelfde concept van een berg icoontjes in een grid. Over wie wat van wie heeft 'overgenomen' durf ik geen uitspraken te doen ;) ).

Helemaal eens met de Metro interface ben ik het niet, mijns inziens oogt het vaak wat te grof en nemen relatief onbelangrijke zaken veel te veel schermruimte in beslag. De praktijk en gebruik op tablets zullen uit moeten wijzen of dat daadwerkelijk zo is, dat zal dus wel goed komen.

Waar Microsoft volgens mij echter de mist in gaat is op het gebied van consistentie. Ze blijven koste wat kost vasthouden aan de 'classic' interface die naast de Metro interface beschikbaar blijft. Als je een nieuwe markt betreed (de tablets), durf dan ook de legacy los te laten! Ontwikkel alle belangrijke applicaties voor je Metro interface en laat de rest achterwege. Dat zal voor een enkele gebruiker een zure Apple zijn (pun intended), maar de gemiddelde tablet gebruiker is toch al gewend aan iOS / Android devices en is dus ook helemaal niet op zoek naar power-applicaties op zijn tablet.

Het gevolg van de mix die er op dit moment bestaat zijn rare situaties en onduidelijkheid. Neem bijvoorbeeld het 'control panel' als voorbeeld. In de Metro interface beschikbaar als tile 'Control panel'. Het (verborgen) startmenu heeft ook nog een optie 'Settings' dat een zijbalk uit doet klappen met 'Preferences', maar dat is weer iets anders. Het openen van de 'Control panel' tile opent een simpel iOS-like applicatie om wijzigingen door te voeren. Daar kan ik zaken veranderen, maar onderin vind ik nog een knop 'Advanced settings'. Als je daar op klikt wordt je vervolgens doorgeschoven naar een classic omgeving waar het oude bekende control panel geopend wordt. Met daar vervolgens nog de keuze om meer instellingen te kiezen...

Kortom, qua ervaring echt totale chaos, alleen maar om een stuk legacy ondersteuning te houden? Het settings paneel is helaas niet het enige, Internet Explorer haalt eenzelfde trucje uit waarbij deze zowel in Metro als classic interface geopend kan worden, maar dan wel als aparte processen en beide met andere mogelijkheden! En zo zal er nog wel meer zijn.

Onwijs zonde :)
Oei, Ik hoop dat dat Metrogedoe uitgeschakeld kan worden straks want ik zie dit niet zitten om over grote rechthoekige vlakken te gaan scrollen.
Ziet er enorm strak en gelikt uit. Of het ook daadwerkelijk functioneerd (zonder touchscreen) is nog maar de vraag natuurlijk.

Keep up the good work Microsoft!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True