Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 152 reacties

Microsoft heeft uit de doeken gedaan welke wijzigingen aan de Windows Verkenner zijn gedaan in Windows 8 sinds de developerpreview uit september. Opvallend is dat de ribbon-interface in de Windows 8-bèta standaard ingeklapt zal zijn.

Windows 8In een blogpost legt een Microsoft-medewerker uit welke wijzigingen in de Verkenner zijn doorgevoerd en waarom dit gedaan is. Veel gebruikers bleken kritisch gereageerd te hebben op de toevoeging van de Ribbon-interface, die eerst opdook in Microsoft Office. Volgens Microsoft zullen er altijd gebruikers zijn die bepaalde functies niet willen, maar in dit geval spoorde de kritiek aan tot verder onderzoek. Na interne tests heeft het bedrijf nu besloten om de Ribbon standaard in te klappen. Toch zou ook uit tests blijken dat mensen die de Verkenner veel gebruiken voor de Ribbon-interface kiezen.

De nieuwe Verkenner kan nu ook correct oriëntatiegegevens uit de exif-header van een foto lezen, waardoor thumbnails nu altijd correct weergegeven moeten worden. Daarnaast worden privéfolders nu niet meer met een slotje aangeduid, omdat dit 120 milliseconden vertraging zou opleveren bij het opvragen van een folderlisting. In plaats daarvan is aan de detailweergave een nieuwe kolom toegevoegd die dergelijke mapinstellingen weergeeft.

Ook is het nu mogelijk om een kopieeractie na standby- of hibernation- te hervatten en is het kopieerdialoog aangepast om het makkelijker te maken om duplicaten te skippen. De wijzigingen zullen allemaal opgenomen zijn in de bètaversie van Windows 8, die eind februari moet uitkomen.

Ribbon in Windows Explorer Ribbon in Windows Explorer Ribbon in Windows Explorer Ribbon in Windows Explorer Ribbon in Windows Explorer
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (152)

In de eerste instantie vond ik de ribbon in Verkenner ook niets, omdat ik me wel kon vinden in de (in mijn ogen) redelijk minimalistische balk in Windows 7, met alleen een paar tekstuele knoppen.
Na uitproberen van de Developer Preview moet ik echter zeggen dat het echt een stuk sneller werkt. Zaken zoals verborgen mappen weergeven zitten in Windows 7 (en ouder) ergens ver in een menu verstopt, maar in Windows 8 ga je gewoon naar het View-tabblad en vink je aan wat je wil hebben.
Hoewel ik het er een stuk drukker uit vind zien, is het in mijn ogen een grote verbetering. Ik vind de Ribbon-interface, ook in Office, als je er eenmaal aan gewend bent erg fijn werken, omdat er veel meer opdrachten in het hoofdvenster passen en je dus dingen een stuk sneller kunt doen.
Mijn ervaring is inderdaad ook dat de Ribbon (zeker in Office 2010) heel fijn werkt.
Natuurlijk neem hij ruimte in beslag die niet voor je tekst gebruikt kan worden. Maar door de context gevoelige display van de ribbon heb ik vaak meteen de juiste functie onder de knop. Bij een normaal menu is dat soms wat meer zoeken en/of wat meer klikken.

Ik juich een verbeterde Explorer interface toe vanweeg de snelheid van werken en ook zeker voor de digibeten onder ons, die soms moeite hebben met bijv. Ctrl+C/Ctrl+V om bestanden te kopieren.

Het beetje ruimte wat de interface kost neem ik voor lief.

En ach er komen meer high-res schermen aan zoals 2560x1600 dus die pixels komen op een gegeven moment wel weer terug :)
Waarom zou je alle opties willen verstoppen. Ik werk zelf op een helpdesk en alle 'nieuwe' opties die men doorvoert bij microsoft worden door veel gebruikers echt niet als prettig ervaren (een downloadvenster in IE, de ribbon interface, het verbergen van standaard opties , zoals een programma uitvoeren dat je net gedownload hebt, achter 3 keer klikken etc.

En nu komen zelfs de meest gebruikte opties niet meer standaard in beeld, ik kan het echt niet begrijpen waarom men massaal de knoppen en opties steeds meer wil verstoppen.
Bovendien is de ribbon interaface nu weer geworden tot wat het was: een menu balk die je eerst moet openen ...

[Reactie gewijzigd door Metro2002 op 31 januari 2012 10:20]

En nu komen zelfs de meest gebruikte opties niet meer standaard in beeld, ik kan het echt niet begrijpen waarom men massaal de knoppen en opties steeds meer wil verstoppen.
Ik begrijp niet waarom Microsoft dit niet tot een keuze maakt wanneer iemand voor het eerst onder zijn account inlogt. Even een paar kleine vragen stellen om het niveau en de werkwijze van de gebruiker vast te stellen.
Eerste dat ik me persoonlijk afvraag:

Kan Metro ook uit?

Het is echt godgeklaagd dat in die dev preview je Metro niet uit kan zetten. Dat ze sinds vista hun stinkende best hebben gedaan om een prachtig start panel te bouwen wat ook echt goed werkt. Veel beter dan dat leipe ding van Ubuntu, en veel beter dan die 1x1 meter iconen van OSX. Gewoon goed. En nu is het WEG. Waar fucking om? Om een kinderachtige tablet-interface te kunnen weergeven waar 80% van het startmenu niet in zit en het HELE scherm moet innemen.
smaken verschillen, maar ja.
PC settings "Sync your settings" ??

Leg uit
Applicatiestatus en instellingen syncen met je live ID en aangesloten PC's / Tablets, zoals dat bij Apples MobileMe of iCloud gebeurt. Dat is toch niet zo heel lastig te bedenken of te Googlen?

Bijvoorbeeld ZDNet schrijft er over:
Microsoft will be giving Windows 8 users the option to log into their PCs and tablets using their Windows Live ID. Here’s what you’ll get if you do so.

[...]

According to today’s post by Katie Frigon, the group program manager of the You-Centered Experience team (yes, that is her real title), there are advantages of going the Live ID route. By doing so, she blogged, users can:
  • Associate the most commonly used Windows settings with your user account. Saved settings are available when you sign in to your account on any Windows 8 PC.
  • Reacquire your Metro style apps on multiple Windows 8 PCs. (”The app’s settings and last-used state persist across all your Windows 8 PCs.”)
  • Save sign-in credentials for the different apps and websites you use and easily get back into them without having to enter credentials every time.
  • Automatically sign in to apps and services that use Windows Live ID for authentication
Bij gebruik van meerdere computers (Laptop, Werkbak, Tablet, etc.) een handige feature. Ik gebruik Apples variant nu zelf ook al om het e.e.a. te synchroniseren :)
En dan nog een desktop op Azure waarvoor het zelfde geldt :) (Wat zeg ik doe maar in de browser dan heb ik er op mijn iPad ook nog wat aan :D)
Dit doet me denken aan wat veel tablets dus missen, en veel mensen willen: één device, meerdere accounts. Ik denk dus dat dit een goede aanzet is voor een MS-Ecosysteem. Google heeft het begin al goed met het feit dat Android je toe staat om je apps terug te vinden op andere devices, MS kopt de bal lekker in door het te automatiseren. Een people-driven IT systeem!. Public terminal, je eigen live account, en gewoon je eigen apps checken. Het onderscheid PC/Tablet/Phone/XBox verdwijnt dan ook gelijk zo'n beetje.
Je denkt nu in devices, niet aan accounts. Stel je voor: ik grijp een school-tablet die in m'n reader zit, of ik leen de PC van de buurman even en log in met m'n eigen live-account. Plop-plop-plop: al m'n tiles verschijnen en m'n libraries integreren ook.
Ik heb zo'n 15 gig aan apps... Hoe zie je dat voor je dan?
Dat is één account met meerdere devices. Hij bedoelt het net andersom: platform- en device-onafhankelijk in kunnen loggen en je eigen omgeving kunnen benaderen. Dus dan zou ik jou ook op mijn tablet in kunnen laten loggen zodat je tijdelijk even alles kunt doen wat voor jou nodig is.
Nadat hij 3gig aan apps heeft binnengehaald...
Maar wel allemaal onder hetzelfde account.
Het is in windows 8 mogelijk dingen als geschiedenis, shortcuts, programma instellingen en wachtwoorden via je Windows Live ID te syncen met andere PC´s en tablets
dus als je windows live ID word gehackt liggen een hele hoop gegevens van/over jou open en bloot???..... ik hoop dat ze dan wel een soort van verificatie code of iets in die trant erbij doen
Je bent niet verplicht te synchen. Verder geldt het voor alle accounts in het algemeen: natuurlijk liggen de zaken in dat account open en bloot als je gehackt wordt. Dat is niet Windows8 exclusief.
Je bent niet verplicht te synchen. Verder geldt het voor alle accounts in het algemeen: natuurlijk liggen de zaken in dat account open en bloot als je gehackt wordt. Dat is niet Windows8 exclusief.
dat snap ik, als je windows live momenteel word gehackt strooi je niet gelijk rond met je geschiedenis, bookmarks etc etc, ik weet dat je deze uit kan zetten... echt helemaal veilig voelt het niet aan
Dus alles uitzetten. (Of eigenlijk zou alles standaard uit moeten staan.)
Zo ook bij Google.
Wat is er uit te leggen? De functie staat precies voor wat het is: je kan je settings syncen met ik geloof je Windows Live account. De volgende computer waar je achter gaat zitten en waar je inlogt, laad dan jouw persoonlijke voorkeuren voor een desktop etc.
Het wordt in het bron-artikel wel uitgelegd: De settings die je aanpast in Windows Explorer worden dus óók gesynced.
Ook is het nu mogelijk om een kopieeractie na standby- of hibernation- te hervatten
Een paar dagen geleden nog in Windows 7 gedaan. Een groot aantal bestanden van een externe HD terug plaatsen en mijn vrouw zette de pc in stand-by. AARG! Gelukkig ging hij na het rebooten gewoon verder.

Verder lijken het vooral wijzigingen te zijn van kleine aard. Moet Microsoft niet oppassen dat mensen niet de meerwaarde zien van het aanschaffen van Windows 8?

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Kaw op 31 januari 2012 09:15]

Ik heb ook de killer feature nog niet gezien die mensen over de streep moet trekken om windows 8 aan te schaffen. Voor een hele grote groep mensen is windows xp nog goed genoeg. Bij aankoop van een nieuwe pc/laptop zal je niet zo veel keuze hebben, maar om een los pakketje aan te schaffen zie ik zo de meerwaarde nog niet.
killer feature zou m.i. een goed classic UI zijn. Ik gebruik XP al jaren, op mijn manier en kan Kubuntu goed aanpassen aan mijn manier van werken en mijn voorkeuren (zo min mogelijk opsmuk en grafische rompslomp. bijvoorbeeld: transparante vensterranden, wie heeft dat nou bedacht en wat heb je er aan?)

Ik zal dus niet zo snel overstappen op W8 tenzij mijn nieuwe hardware niet meer werkt met XPsp3 of ik leg er wel een Ubuntu op. Tenzij ik Windows8 weer gewoon kan laten werken en er laten uitzien als Windows XP. En ik denk dat er heel wat meer mensen zijn die al dat fraais als hinderlijk ervaren

[Reactie gewijzigd door VirtualGuineaPig op 31 januari 2012 09:36]

... (zo min mogelijk opsmuk en grafische rompslomp. bijvoorbeeld: transparante vensterranden, wie heeft dat nou bedacht en wat heb je er aan?)

... En ik denk dat er heel wat meer mensen zijn die al dat fraais als hinderlijk ervaren
Als je die redenatie aanhangt kun je evengoed zeggen dat een GUI nooit iets aan toegevoegde waarde heeft gebracht en je net zo lief alles vanuit de terminal/cmd prompt doet.

Je bent gaanderweg ook gewend geraakt aan de interface vernieuwingen van XP ten opzichte van NT4 en op zijn beurt w2k, dus wellicht moet je de W7 GUI ook eens een kans geven ipv. bij de eerste boot alles op "classic" te zetten.

En als killer feature zou ik zeggen: oa. Cloud Sync, ARM support, Tablet/Metro interface, etc.
Hangt ervan. Je kan een GUI functioneel gezien aangenamer en vlotter maken. Of een kleur/icoonschema wat opfrissen. Of alles wat beter structureren. De meeste van de functionaliteiten van de W7 UI vind ik dan ook super: de zoekbalk, het vastpinnen, de nieuwe vormgeving van de taakbalk, het slepen om te vergroten/verkleinen enzovoort.

Maar dingen zoals vergroot/verkleineffecten storen mij ook wel degelijk ja. Aan al dat geflikker en geschuif en gedoe heb ik het sch****. Geef mij maar een strakke, functionele desktop. Dat soort dingen liggen al sinds WinXP uit bij mij. Transparantie is ook zoiets: als ik een venster open, wil ik weten wat IN dat venster zit, niet wat er achter zit. Vliegt dus ook uit. Aero Peek heb ik ook nooit begrepen en leidt mij meer af dan dat het iets toevoegt. Vliegt uit ja.
Ieder zijn eigen voorkeuren. Ik vind Aero Peek juist heel handig.
Al dat fraais in W7 en W8 heeft ook een functie. Je gelooft het vast niet, maar het geeft je PC snelheid. Het geeft snelheid doordat veel grafisch werk wordt overgenomen door een DX9+ videokaart.

Dat komt omdat Aero alle windows al losse objecten aan de videokaart doorgeeft. En die zorgt voor het 'blenden' tot een geheel. Dit in plaats van de CPU als je Aero in W7 uit zet, of als je XP gebruikt wat geen Aero optie heeft.

Een voorbeeld om zo iets te testen zet IE8 of IE9 windows open met een leuke site zoals tweakers.net en beweeg er een window voorlangs (om het even welke) je zult nu zien dat die IE window gefasseerd een redraw laat zien. En als je je taskmanager even bekijkt, dat je CPU als een dolle staat te werken.
Nu datzelfde doen op een W7 systeem met Aero aan. Je zult zien de de IE window geen redraws meer geeft en de CPU stil blijft.

Nee, XP komt er hier niet meer in. Het is altijd een fijn en stabiel OS geweest, maar W7 geeft zo veel meer gebruiks snelheid en is wat mij betreft super stabiel.

[Reactie gewijzigd door t-force op 31 januari 2012 11:16]

Dan ben ik benieuwd welke versie van XP jij gebruikt, maar Aero heeft nog nooit op XP gezeten. Windows XP heeft naast het standaard Luna-theme ook het Windows Classic theme en voor de Media Center Editions is er een apart theme genaamd Energy Blue. Microsoft heeft ook een Zune theme vrijgegeven en onofficieel is er nog het Royale theme. Maar bij Luna zijn er ook aparte kleurvariaties in te stellen, zoals Olive.
Je hebt helemaal gelijk, was een foutje in mijn tekst. XP heeft inderdaad nooit Aero gehad.

Ik bedoelde: 'in W7 zet je Aero uit, of vergelijk het met XP in de standaard interface'

Het gaat er mij om dat velen onterrecht denken dat Aero snelheid kost. Het geeft juist snelheid omdat een groot gedeelte van de interface door de GPU wordt gerenderd. Heb je Aero niet aan staan dan wordt dat eigenlijk door de CPU gedaan. Die het dus dubbel zo zwaar krijgt.
je kan ook bij de voorkeuren een classic look instellen?
Mee eens. Ik draai hier XP op classic, bevalt zeer goed. Gewoon een no-nonsense GUI. Doe je het zelfde bij Vista/W7 dan krijg je toch wel een lelijk stukje GUI voor geschotelt., vooral het Start Menu vind ik dan geen aanwinst. Dan bof ik dat ik wel kan leven met de Aero interface, maar ik gebruik toch liever Classic.
Ikzelf werk al een hele tijd op Windows 7 en Aero heeft me, na er lang mee gewerkt te hebben, nooit helemaal weten te overtuigen. Het is naar mijn smaak best lelijk, vergelijk bijvoorbeeld met het uiterlijk van OS X. Ze moeten dringend eens leren om het wat zachter te maken in plaats van die harde kleuren en teletubby effectjes. Ik heb toen een skin geïnstalleerd, Soft 7, wat gelukkig al wat mooier was. Maar na een tijdje stelde ik vast dat al die transparantie geen enkele toegevoegde waarde heeft: bij het Classic Theme kan je tenminste nog enkele kleuren of effecten regelen en je hebt tenminste overzicht over wat je doet. Het groot nadeel is dat je bij Classic meer last hebt van skins, zoals bij Office (zelfs hun eigen pakketten gebruiken lelijke skins) en Chrome.
Ik heb ook de killer feature nog niet gezien die mensen over de streep moet trekken om windows 8 aan te schaffen.
Ik heb na Windows 2000 al geen killer feature meer gezien. Het is dat W2K geen security updates meer krijgt... Anders kon je daar nog prima mee werken.
Verder lijken het vooral wijzigingen te zijn van kleine aard. Moet Microsoft niet oppassen dat mensen niet de meerwaarde zien van het aanschaffen van Windows 8?
Ik denk dat je je daar nogal in vergist. Windows 8 zal, vooral op de ondergrond, een verschil tussen dag en nacht zijn. Denk hierbij aan drastisch verbeterde opstart snelheden, verlaagd resourcegebruik, ARM compatibiliteit, nieuwe verkenner interface, nieuw taakbeheer, ver doorgevoerde touchinput optimalisatie, nieuw filesystem (vooralsnog alleen in de Server variant van Windows 8) en zo kunnen we nog wel even door gaan.

Verbeteringen zitten zelden maar op de voorgrond, maar dat houdt niet in dat ze er niet zijn!
Inderdaad, ik heb hier een wat oudere laptop met windows 8 en iedere keer valt het me op hoe snel dat ding is opgestart. Het duurt iets van 10 seconden om vanuit volledig uit naar het inlog scherm te komen.
ARM compatibiliteit en vergaande touchinput optimalisatie zijn leuk voor een tablet. Op een desktop/laptop is het nut daarvan vrij beperkt.
het voordeel van nieuw filesyteem (wat er niet eens in zit :? ) krijg ik niet aan mijn vader uitgelegd.
Nieuw taakbeheer is vooral voor techneuten van belang, maar die hadden toch al tools geinstalleerd die taakbeheer beter doet.

Sorry dat ik wat sceptisch ben. Sneller opstarten is wel een goed punt, maar voor de rest zie ik vooral cosmetische wijzigingen en dan zit ik niet te wachten op die metro interface, eigenlijk.
De doorsnee consument hoeft dan ook niet overtuigd te worden van de voordelen van Windows 8. Ze krijgen het sowieso voorgeïnstalleerd op het systeem dat men in de winkel koopt.

Sowieso brengt niet elke nieuwe versie van Windows dé grote verandering. En in tegenstelling tot wat je denkt vinden veel mensen een gelikte interface wel belangrijk. Want daar komt men altijd mee in contact en "Windows XP ziet er zo ouderwets uit".
ARM compatibiliteit gaat verder dan alleen tablets natuurlijk... wat dacht je van mediaplayers bij je TV of integrated systemen?

Microsoft werkt natuurlijk niet alleen voor jou of je vader en ze moeten een zo breed mogelijk publiek aan zien te spreken. Iets wat mijn inziens erg goed gaat lukken met Windows 8.
Het zijn niet 'wijzigingen van kleine aard'.
Alleen kijkend naar het overschrijven van bestanden:
Zo kan je nu grafieken bekijken (aantal mb/s van de HDD) en je ziet nu alle verschillende overzet-taken in 1 venster in plaats van allerlei losse.

Ook kan je nu pauzeren, wat in Windows 7 niet kan ;-)

En dan heb je nog veel meer updates dan alleen het overschrijven van bestanden :)

[Reactie gewijzigd door Zerfox op 31 januari 2012 09:21]

De standaard datatransfer van Windows 7 is natuurlijk ook niet al te best. Gelukkig zijn daar tools als TeraCopy voor :)
Ik vind die ribbon gewoon ergerlijk; een hele band bovenaan je scherm wordt gewoon opgegeten voor eigenlijk een dik uitgevallen menubalk. Bovendien heb ik een hekel aan software die slimmer wil zijn dan de gebruiker, hoepel toch op met al die context gevoelige menu's en andere rommel.

Wat ik het liefst zou zien is een splitscreen verkenner (Total commander style), maar ik vrees dat dat er niet zal inzitten. MS wil de gebruiker gewoon weghouden uit de verkenner en iedereen zoveel mogelijk via "My documents" e.d. laten werken....

@martijn--g
Ja dat kan, maar er is niets sneller dan functietoetsen combinaties in TC.
Met 2 verkenners moet je nog altijd met de muis zitten slepen en rechtsklikken ed.

[Reactie gewijzigd door DinoBe op 31 januari 2012 09:35]

Je kunt toch in Windows 7 vrij simpel twee verkenner vensters op je scherm zetten door ze allebei naar de zijkant te slepen? (Of windowstoets + pijltje links / rechts)
Het irritante is dat Windows 7 dat niet onthoudt, terwijl XP dat wel doet. Ik heb bijna altijd twee explorer vensters naast elkaar. Bij mijn laptop met XP openen lekker makkelijk twee explorer vensters, één links en één rechts als ik op de explorer snelkoppeling in de snelstartbalk druk; in Windows 7 op mijn PC krijg ik op een willekeurige plek een explorer scherm van willekeurige grootte, en als ik nog een keer op de explorer knop druk minimaliseert hij weer :(. Op mijn pc doe ik dus snelkoppeling, Win + links, rechter muisknop op snelkoppeling --> verkenner, Win + rechts. Redelijk omslachtig als je het vergelijkt met XP of nog beter Total Commander.
Je kunt toch in Windows 7 vrij simpel twee verkenner vensters op je scherm zetten door ze allebei naar de zijkant te slepen? (Of windowstoets + pijltje links / rechts)
Als we toch met sneltoetsen gaan smijten:

Win+E
Win+Links
Win+E
Win+Rechts

Voor pro-level kan je zelfs gewoon je windowstoets ingedrukt houden.
:)

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 1 februari 2012 15:36]

Ik heb nog nooit een andere verkenner gebruikt dan die van Windows: Explorer. Om eerlijk te zijn, vind ik dat hele ribbon-gebeuren erg overbodig. Ik zie niet het nut van een ribbon-menu in Explorer: er zijn simpelweg veel te weinig opties om het gebruik van Ribbon goed te maken. Bijna alles, of echt alles wat te doen is met een bestand is te doen met een rechtermuisklik. Bij een tablet zou zo'n klik nagebootst kunnen worden met een lange druk, of een een andere gesture. Ik vind zelf die methode het handigste. Met een tablet heb je al weinig plek, laat de werkomgeving dan zo groot mogelijk zijn. In mijn eigen Windows 7 heb ik alle overbodige dingen eruit gesloopt. Ik heb geen explorer-toolbar meer. Die gebruikte ik nooit: ik gebruik altijd het toetsenbord of het contextmenu. De detail-pane heb ik vervangen door een XP-style statusbalk. Dat balkje van 11 pixels hoog geeft mij veel meer waardevolle informatie dan het detail-pane van Windows 7 standaard. Als ik 10 bestanden selecteer zie ik meteen hoe groot ze in totaal zijn. Met de detail pane kan dat niet, of ik moet mijn werkruimte verkleinen door het detail pane absurd te vergroten.

Mijn inziens zou Microsoft beter gewoon het contextmenu laten houden en dat dan verbeteren, al is er weinig aan te verbeteren. Het werkt gewoon al soepel en snel. Ik zie dan ook niet waarom dit soort dingen moet veranderen. Het heeft altijd al efficient en goed gewerkt. Meer dingen erin proppen maakt het alleen maar irritanter.
In het bron-artikel staat het al: Mensen die een "pro" verkenner zouden willen, die gebruiken third-party tools zoals Total Commander al. Dus is dat niet echt de doelgroep voor MS maar meer de leken.

Natuurlijk kan je gewoon de ribbon inklappen en keyboard shortcuts gebruiken. Dan heb je meer ruimte voor content dan in Windows 7!
Mis ik in windows ook, gelukkig kan dit in Kubuntu met Dolphin wel.
Ik zou dit dus ook echt alleen op een tablet willen, want voor desktop is het gewoon niet geschikt. Natuurlijk is dit ook de insteek van dit OS, maar vind het wel jammer: ik zal nu bij Win7 blijven tot er een 'desktop-waardige' opvolger komt.

Wel goed om te horen dat ze naar de mensen hebben geluisterd: want ik gebruik in explorer echt alleen ctrl+c, ctrl+v; dan heb ik niet zo'n joekel van een ribbon nodig dat mijn halve scherm in beslag neemt :)
Ik denk dat Microsoft er alles aan gelegen is om je te overtuigen dat W8 desktopwaardiger is dan W7.
En dat doen ze door de desktopervaring te optimaliseren. Niet door je een Metro interface 'door je strot te duwen'.

Het is natuurlijk even afwachten allemaal maar ik heb veel vertrouwen in de kwaliteiteiten van de UI ontwikkelaars van Microsoft.
Jij bent UI ontwikkelaar bij Microsoft??
Anders post je toch niet zoiets, manman, dit ziet er absurd uit, over 20 jaar lachen we heel hard om die ribbon in een of ander museum.
Nee niet bij Microsoft, maar wel veel bezig met de UI voor mijn programma's.

Dat lachen geld nu al voor de Windows 3.1, Windows 95, NT etc. interface.
En ook voor de vele Linux schillen en de achterhaalde Mac interface. Er valt gelukkig nu al veel te lachen.

Niet dat Microsoft nu ineens het UI wiel heeft uitgevonden, maar het is goed om te zien dat ze in sneltreinvaart verbeteren en het risico van verandering durven te nemen.

Over 20 jaar drukken we niet meer op knopjes of bewegen met een muis. Dat zal vast met oog/stemm/gedachten sturing gaan of zo.
Toch vind ik het maar lelijk en ouderwets uitzien allemaal. Diegene wat die ribbon icoontjes maakt mogen ze ook eens op een cursus graphics design sturen.

Totaal niet vergelijkbaar met het strakke, 'hippe' design van het settings menu en de tiles interface.

Waarom niet ook strakke vierkante tiles met iconen in de ribbon? Net zoals de rest... zou overigens ook nog goed en interactief kunnen functioneren.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 31 januari 2012 10:10]

Iconen werken omdat ze herkenbaar zijn. Het ergste wat je kunt doen, is je iconen constant te veranderen. Dat maakt het hele concept onbruikbaar.
Erg belangrijk ja als er naast ieder icoon beschrijvende text staat. Ooit moet je gewoon venieuwen. Dat kan ook op een nette manier waarbij iconen herkenbaar blijven.
Ik hoop dat je die metro interface kan verwijderen in windows 8, wil liever gewoon de oude vertrouwde verkenner gebruiken.
Metro en verkenner zijn twee verschillende dingen. En de verkenner ziet er met ingeklapte ribbon vrijwel hetzelfde uit.
Het grote probleem van de huidige generatie beeldschermen is de 16:9 verhouding. Dat kost je verticale ruimte die je vaak nodig hebt. Met een ribbon worden er weer heel wat regels afgesnoept en dat zou voor mij de reden zijn om de ribbon in te klappen.

Beetje offtopic, maar een 16:9 verhouding voor laptops is irritant, tenzij je de laptop veel voor het afspelen van films gebruikt. Websites, Word, Explorer, ... zijn veel meer gebaat bij meer verticale ruimte.
+10 :)

Geef mij maar weer 16:10 schermen met vele pixels. Gelukkig lijkt er een kentering aan te komen.
Zelf tablets worden straks 16:10 met 2560x1600 als ik het mag geloven.
En de iPad is niet voor niks 4:3. Dat werkt in de praktijk echt fijner. Ik heb een iPad en een Transformer maar kan niet wennen aan het 'vasthouden' van de Transfomer voor het lezen of zo.

16:9 computerschermen is mijns inziens een mode gril en niet bedoeld voor werken achter een PC.

Sorry dit is off-topic, maar in het kader van ribbon's en bruikbare beeldruimte wel van belang.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True