KPN verhoogt prijzen onbeperkt vast bellen

KPN verhoogt de prijzen van abonnementsvormen waarbij klanten onbeperkt kunnen bellen met een vaste aansluiting. In ruil daarvoor kunnen klanten voortaan ook onbeperkt bellen naar mobieltjes, wat nu nog apart wordt afgerekend.

De prijzen van InternetPlusBellen voor gewone internetabonnementen gaan het meest omhoog: met 50 procent. Onbeperkt bellen tijdens avonden en weekenden gaat 7,50 euro kosten, voor altijd onbeperkt bellen moet 15 euro worden betaald. De BelVrij-abonnementen voor klanten met een analoge aansluiting gaan minder omhoog, zegt KPN.

De wijzigingen gelden niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor bestaande klanten. Volgens het belbedrijf worden klanten per brief geïnformeerd over de wijzigingen, die de komende maanden automatisch ingaan. Op basis van het belgedrag van vorig jaar krijgen klanten advies welke abonnementsvorm het beste past.

Met de prijsverhoging kunnen klanten nu ook onbeperkt bellen naar mobiele nummers. Dat wordt nu nog apart berekend op de factuur. Daardoor zijn sommige klanten goedkoper uit, zegt KPN. Het is onduidelijk voor hoeveel mensen dat geldt. De prijzen voor de Onbeperkt Bellen-bundels komen boven op de reguliere abonnementsprijs.

Onbeperkt bellen
Adsl (per 19-2)
Glasvezel (per 8-3)
Analoog (per 1-3)
Weekend - - 18 euro
(nu: 17 euro)
Avond&weekend 7,50 euro
(nu: 5 euro)
7,50 euro
(nu: 5 euro)
25 euro
(nu: 23 euro)
Altijd 15 euro
(nu: 10 euro)
15 euro
(nu: 10 euro)
35 euro
(nu: 31 euro)

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

02-01-2012 • 14:45

168

Reacties (168)

168
161
92
11
0
20
Wijzig sortering
Aangezien de mobiele nummers straks ook gratis zijn met deze wijziging, is dit natuurlijk een verbetering, dus de titel is een beetje gemeen/misleidend.
Mits je veel naar mobiele nummers belt. Vandaar
Daardoor zijn sommige klanten goedkoper uit, zegt KPN. Het is onduidelijk voor hoeveel mensen dat geldt.
Niet ondenkbaar dat mensen hun belgedrag gaan aanpassen aan deze wijziging.
Nou inderdaad. Ik bel nu vrijwel nooit met mijn vaste telefoon naar mobiel, want relatief duur. Als dat wel in mijn pakket zou zitten, dan zou ik veel vaker met mijn vaste nummer naar mobiele nummers bellen en weet ik wel zeker dat ik die paar euro kosten terug verdien bij mijn mobiele abonnement.

Ik ben benieuwd of de ADSL partners van KPN, zoals Telfort binnenkort ook dit aan gaan bieden.
Als je veel naar mobiele nummers belt wel ja, in ieder ander geval is het gewoon een stevige prijsverhoging ;)
Anoniem: 382732 @paul9992 januari 2012 16:44
Gezien het feit dat steeds meer mensen alleen mobiel bereikbaar zijn, zal het in de praktijk wel meevallen met de effectieve prijsverhoging.
Weet je hoe dat tegenvalt ?
dagelijks problemen met bereiken van mobiele nummers, omdat men ze dan net zo goed niet oppakt.
dan moet je misschien toch contacten gaan zoeken die hun telefoon wel opnemen, is altijd wel handig
Ben ik het niet geheel mee eens, KPN kennende gaan ze je niet voor die 15 euro ECHT onbeperkt laten bellen.

Sowieso vraag ik me af hoe je het voor elkaar wilt krijgen om ineens de prijzen van bestaande contracten omhoog te gooien? mag dat wel ?
Ja, dat mag, als je je klanten maar de mogelijkheid geeft het contract zonder kosten te beëindigen als ze het er niet mee eens zijn.
Dit hoeft natuurlijk niet een verbetering te zijn.
Natuurlijk is dit een verbetering als je (bij onbeperkt altijd) meer dan 55 minuten belt naar mobiel per maand. Maar als je alleen maar naar vaste telefoons belt of zeer weinig naar mobiel belt, dan ga je nu meer betalen zonder er wat voor terug te krijgen.

Lijkt mij dan ook dat je de mogelijkheid krijgt hier om je abonnement op te zeggen zonder extra kosten.
Maar voor wie uberhaupt niet veel belt van vast naar mobiel is het dus gewoon wederom een ordinaire prijsverhoging.. Dat hebben ze weer link bekeken.. :X
Dan neem je dus *NIET* het extra pakket Onbeperkt Bellen af. Onbeperkt bellen is in de regel alleen interessant als je veel belt. Immers het flat rate is in die gevallen lager dan de 'losse' belminuten..

Daarbij gaat de bundel met maximaal 5 euro per maand omhoog. Als je per maand dus voor meer dan 5 euro naar mobiele nummers belt is dit dus voordeliger.
Maar als ik veel bel, alleen niet naar mobiel, dan ben ik toch gewoon weer 70,- per jaar duurder uit!? Ik zou dit pakketje toch al hebben vanwege het vele vast bellen en nu krijg ik wéér ongevraagd diensten door mijn strot geschoven. á € 5,- per maand.

Dus wat is nu het voordeel voor mij? Dat ik per direct weg kan..?
Valt het je op? je denkt in problemen, niet in oplossingen

"Maar ...."

voor jou is de oplossing , controleer je rekeningen en bekijk de kosten.
bereken jou winst verlies bedrag en baseer je beslissing daarop
\Met die gegevens kan je op zoek naar een andere provider, een die aan jouw eisen voldoet
Anoniem: 394815 @onok2 januari 2012 16:59
Gratis bestaat niet. Onbeperkt ook niet.
Of je blij moet zijn met de prijsverhoging, weet ik niet. Ik ben wel blij dat het verschil tussen vast en mobiel aan het verdwijnen is. In Noord Amerika bestaat dat verschil ook niet meer en kost het dus altijd hetzelfde of je nou naar vast of mobiel belt.
Anoniem: 63975 2 januari 2012 16:24
Zit al jaren bij VoIPBuster en bel dan ook al jaren gratis naar vaste aansluitingen binnen NL via een normaal telefoontoestel.

Incl een gratis nummer, dus iedereen kan ook mij bellen zonder rare fratsen.

http://backsla.sh/betamax

Ongeloofelijk dat sommige mensen nog bij KPN zitten/blijven, ben dan ook benieuwd hoeveel mensen op deze prijsverhoging reageren door de boel op te zeggen.
Skype 0 euro (nu 0 euro)
Viber 0 euro (nu 0 euro)
Anoniem: 145867 @Bartjeee2 januari 2012 15:47
Je vergeet een heel belangrijke die voor Android een belangrijke toekomst gaat spelen. Namelijk Google Talk 1.3 en Google Talk Ice cream sandwich.

Beide ondersteunen ze Voice en Video.. en als iemand een gesprek met je wil voelen lijkt het net alsof iemand je belt. Net zo'n ringtone en of je wil opnemen etc.

Ik denk dat dat een grotere bedreiging is dan die logge Skype en Viber omdat Google talk beter omgaat met lage bandbreedte en is minder log en werkt op Desktop, Tablets, Telefoons.
Hmz jij vergeet op jouw beurt waarschijnlijk weer dat Skype overgenomen is door Microsoft, die het in wp7 / wp8 aan het integreren is. Daarmee wordt het waarschijnlijk de directe concurrent voor de vernieuwde Google Talk. Hoewel de client voor de pc vrij log is, is de versie voor mobiel natuurlijk een ander verhaal.

Belangrijkste van het platform is de reikwijdte. Compressiealgoritmes kun je in een versieupdate optimaliseren. Je client installeren op x miljoen apparaten, liefst voordat je platform live gaat, heb je niet in de hand.

Wat dat betreft loopt Skype mijlen voor op Google Talk, al is het maar qua naamsbekendheid.
Precies, Want er zijn Veeeel meer Windows Phone toestellen dan Android toestellen.....

Oh, w8.. :+
En Skype kun je ook niet al jaren installeren op de iPhone en Android :o

Oh, w8 :+


Oftewel: niet te bijdehand in je reactie. Je reageert namelijk met een drogreden. De reactie van jkommeren is vrij sterk :)

Ik heb zelf Skype op m'n iPhone en op m'n aankomende WP zal ik het ook zetten als het er al niet op staat. De windows client werkt ook erg prettig op windows 7, en ik gebruik het graag als alternatief voor zowel vast als mobiel bellen.
Mijn N900 gtalk plugin kan het al vanaf het begin, als ik naar een android client probeer te bellen dan zegt ie dat de andere kant het niet ondersteund. :)
Niemand vergeet Google Talk, omdat geen hond het gebruikt. Skype is nog steeds het meest gebruike platform en nu MS Skype in handen heeft zal Skype straks overal ingebouwd zijn.

Zeg maar dag tegen je Google Talk.
En succes met bellen en gebeld worden van/naar "normale" nummers. Dan zijn die opeens beslist niet meer de goedkoopste.
Skype is weldegelijk zeer goedkoop, alleen kan je er geen noodnummers mee bellen en heb je al een speciale skype telefoon nodig als je je vast toestel volledig wilt vervangen
Met Internetplusbellen kun je ook geen noodnummers bellen.

Grootste probleem tov analoog is dat bij stoom uitval in huis, in flat, in straat, buurt, in stad of in regio je bij ALLE VOIP oplossingen niet meer kunt bellen.

Analoog werkt altijd. Het is niet te hopen dat men uit besparing ooit eens gaat beslissen dat analoog netwerk (en met name de battery rooms) moet worden opgeheven.
Hoezo?
Ik heb de ADSL modem aan een UPS hangen hier, als het huis zonder stroom komt te zitten, zou ik in theorie nog een paar uur kunnen bellen....

Je kunt daarnaast toch ook gewoon een prepaid mobieltje in huis halen voor nood?

Ik bedoel als de stad zonder stroom komt te zitten, kun jij je analoge telefoon ook lekker vergeten, daar de verdeelkasten ook zonder stroom komen te zitten.....
Dit raad ik alle klanten aan, die op onze meldkamer zit, en een alarmsysteem 'voordelig' op het providermodem wil aansluiten.

idd bij uitval stroom, geen telefoon -> geen alarmdoormelding naar buiten
( of een gsm-backup, maar dat is duurder dan een simpele ups )
Speciale Skype telefoon? Niet nodig hoor. Installeer Skype op je mobiel en bel over je WiFi.

Skype is inderdaad goedkoop. Zie hier:
http://www.skype.com/intl/nl/prices/
Anoniem: 314471 @mrlammers2 januari 2012 15:21
Skype is inderdaad goedkoop. Zie hier:
http://www.skype.com/intl/nl/prices/
Skype is helemaal niet zo goedkoop als je niet naar een van de "onbeperkt" landen belt. Als je echt goedkoop wilt bellen naar erg veel bestemmingen kan ik je Scydo aanraden, in sommige landen, oa waar ik veel mee bel kost een minuut bellen je €0,005 , dat is dus 0,5 cent, vast of mobiel kan verschillen maar is vaak hetzelfde, starttarief is 3,9 cent.

Skype is misschien goedkoop in vergelijking met de normale telco's maar zeker niet de goedkoopste! Met Skype betaal ik namelijk 8,5 cent/m, 1600% verschil.

OT: Op zichzelf een leuke deal van KPN als je veel binnen Nederland belt. Voorheen was het voor mij niet zinvol omdat ik prive praktisch geen vaste nummer draai.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 314471 op 25 juli 2024 00:17]

Skype is gewoon 'goed geregeld'.

Het is de KPN onder de voips :)

Het werkt goed, groot marktaandeel etc. Mensen willen wel bezuinigen maar willen niet 5 voip applicaties met wisselende geluidskwaliteit en elke keer 5 tarievenlijsten bekijken om nog eens een paar cent te besparen.

Voor wie dat wel wil is skype inderdaad aan de dure kant.

Vraag me trouwens van KPN af hoe onbeperkt het echt is...
My God, Skype goed geregeld, het zorgt er al jaren voor op mijn Dell Inspiron (Win7) dat de audio er regelmatig helemaal uit dondert en pas na een reboot weer tevoorschijn komt. En even uitloggen, dan kan je nooit meer inloggen. Bij elke nieuwe release hoop ik weer stilletjes. Maar "gelukkig" halen ze hem er niet uit .....De meest BRAKKE populaire software ooit in mijn ogen. Het is de Mac Donalds onder de software
Scydo werkt dan weer alleen op een smartphone. Dat betekent enerzijds dat je te maken hebt met de beperkte bandbreedte van de WIFI (of 3G of nog slechter) en anderzijds dat je het niet kunt gebruiken via een PC/notebook (Windows/Mac/Linux) zoals Skype e.a., noch via een reguliere IP-telefoon (vaak skype-phone genoemd), DECT-toestel of een andere via kabel aangesloten handset.
En de kwaliteit is om te janken, zelfs over WiFi. In principe gaat er niets boven analoog bellen, alleen is dat zo duur.
Ok, eerst maar even een reactie hier op ik heb met Skype nog nooit (gebruik het iedere dag en vaak naar exotische landen als India, Maleisië, Rusland en de VS en de kwaliteit ook over WIFI is gewoon goed. Niet zo goed als een vaste lijn maar landen als India, Rusland Maleisië en ook vaak de VS kennen bij vaste lijnen ook regelmatig problemen...

De noodzaak om een vaste telefoon thuis te hebben is nog niet helemaal verdwenen veel mensen hebben behoefte aan het bellen van iemands huis in plaats van iemands mobiele telefoon zeker ook omdat mensen lang niet altijd met de man des huizes hoeven te spreken maar simpel weg iemand in het huis willen spreken. Daar naast is het ook geregeld zo dat men mensen niet wil storen en alleen met een persoon willen bellen als deze op dat moment toevallig thuis is etc...
Daarom zijn vaste telefoons die een bepaald nummer hebben waar van de persoon die dat nummer belt weet dat dit een "vaste" lijn is en dat deze telefoon dus lang niet altijd opgenomen zal worden.

Persoonlijk ben ik ook meer voor het SIP gebeuren al moet ik ook hier wel bij zeggen dat de kwaliteit lang niet altijd geweldig is maar binnen het eigen land (~90%) van de telefoontjes is dat toch vaak geen probleem.

Om dan toch ook nog weer even terug te komen op het topic zelf, KPN geeft weer heel erg duidelijk aan dat de oude melkkoe aan het sterven is. Zo wel de inkomsten uit vaste telefonie als uit mobile diensten lopen hard terug en in plaats van de prijzen aan te passen en te concurreren gooit KPN de handdoek in de ring en verhoogt men de prijzen om op die manier te proberen de inkomsten te behouden. Zo als we al zo vaak gezien hebben en iedereen met een halve werkende hersencel zal voorspellen zal dit alleen de concurrenten maar in de hand werken. Hoe hoger de prijzen bij de aanbieders van achterhaalde voice diensten hoe makkelijker het is voor nieuwe technologieën om te concurreren met deze diensten. Net als een nieuwe golf oorlog goed is voor de alternatieve energie sector en en een gefaalde suikerbieten oogst goed is voor de boeren die suiker riet verbouwen is het voor Skype, SIP en allerhande andere alternatieven voor de KPN diensten alleen maar positief als KPN de prijzen op drijft en de klanten in bij de concurrenten in de armen jaagt.
Daar naast is het zo dat zeker in Nederland steeds meer mensen steeds minder vrees voor technologie hebben zo lang het maar goed verpakt wordt en ook voor dummies aan te sluiten is dan is het enige andere dat je echt nodig hebt een lagere prijs en de klanten komen wel haast van zelf dankzij de nog al domme concurrentie van KPN en haar kartel collega's die de prijzen maar op blijven drijven.
Mijn ervaring met VoIP/Internet+Bellen is dat de kwaliteit bedroevend slecht is.
Uiteraard is mijn eenmalige ervaring mogelijk niet representatief, maar ik heb zeg maar gemerkt hoe slecht het kan zijn. Van wat de persoon aan de andere kant van de lijn in de hoorn sprak kon ik maar een deel verstaan. Korte woordjes zoals 'en', 'dat' waren wel te verstaan, maar van alle langere woorden, ook één-lettergreep-woorden, viel de helft weg. Kortom, zelfs het simpelste gesprek was niet mogelijk. Vreemd genoeg begon dat pas nadat men had aangekondigd servers te gaan vervangen en het netwerk te gaan verbeteren, daarvoor was het wel goed.
Ik heb van pure ellende maar opnieuw een analoge abonnement afgesloten.

Analoog is gewoon betrouwbaar en vrij van kinderziekten, dat is ook veel waard.
(Als in de toekomst meer en meer centrales (bij KPN) overgezet worden naar VoIP zodat mensen met een analoog abonnement toch altijd via een dergelijke centrale doorverbonden zullen worden, dan zullen sommige van de voordelen van analoog wel verdwijnen.)

Zelf ben ik in ieder geval blij dat het analoge BelVrijAltijd minder omhoog gaat en dat mobieltjes er nu ook bij zitten is alleen maar positief (steeds meer mensen hebben alleen een mobiel, al onderschrijf ik dat je vaak iemand thuis wilt bellen en dat het je dan niet uitmaakt welk gezinslid er daar opneemt.).

Het enige dat ik wel zou zien zitten is een BelVrij-Buitenland, waarbij je bv net als bij de voordeelnummers vroeger 10 bestemmingen kunt uitkiezen waarnaar je onbeperkt kunt bellen.

KPN geeft in ieder geval aan dat analoge telefonie als melkkoe voorbij is. KPN verlaagt niet de prijzen per tik in in de hoop dat mensen daardoor meer gaan bellen (zoveel meer dat dit de prijsverlaging goed maakt) maar probeert met dit abonnement haar inkomsten op de vaste lijn te stabiliseren. Mensen met dit abonnement die weinig bellen betalen toch die vaste prijs, hebben alleen minder fluctuatie in het te betalen bedrag (tenzij, zoals bij ons meer dan 90% voor rekening is van buitenlandbellen). Dit geeft zowel die mensen als KPN zekerheid.
Ligt waarschijnlijk aan jou apparaten, gebruik het dagelijks. Kwaliteit van telefoon niveau tot super.
Had ik er misschien niet duidelijk bij verteld.. Skype via de PC werkt uitstekend, maar via WiFi op een smartphone vind ik het pauper. Over 3G nog niet eens te spreken! Het irritantste is het feit dat als iemand niets zegt, het helemaal stil is (geen achtergrondruis of niets) waardoor het lijkt alsof de verbinding weer (eens) is weggevallen. Tel daar de vertraging bij op en de ontvanger snapt er de ballen meer van.
Skype werkt echt prima. Superhelder geluid zelfs via de brakke Wifi verbinding van m'n hostel in Kroatie. Als je buiten de EU reist en je wil bellen/ sms-en dan is Skype echt een uitkomst. Misschien niet de allergoedkoopste, maar het werkt gewoon.
Dat is onzin, het werkt bijzonder goed. Gebruik het zakelijk erg veel en niemand die er iets van merkt.
Ja, en dus extra kosten met proprietaire systemen en apparaten. Nee dank je.

Ik gebruik SIP VoIP op mobiel en thuis. €12,50 per maand incl nummer, nagenoeg onbeperkt bellen naar vast en mobiel. En natuurlijk gebeld worden zonder verdere poespas.

Ook dat kan nog goedkoper, maar ik ben lui en heb nu een Nederlandse aanbieder die makkelijk en gratis bereikbaar is bij problemen.

[Reactie gewijzigd door Fuzzillogic op 25 juli 2024 00:17]

Welke provider gebruik je dan? VoipBuster? Ik begruik zelf Intervoip: 1 cent vast, 3 cent mobiel
Groot nadeel van Intervoip is:
"Please note that when you call a number (even if it's local) you should always dial 00 + countrycode + areacode + subscribernumber) "........

Ik heb al jaren Vopibuster omdat we vnl "vast" bellen (mobiel is extreem duur hier).
En heb nog een echt telefoonnummer van ze gekregen voordat de OPTA ingreep.... en das handig... ik kan dus ook vanaf elke andere telefoon naar huis bellen.
De kwaliteit is echt subliem, ik heb hem aangesloten op mijn Zyxel voip poort (1 van de 2), geen enkele echo, geen ruis. Geen verschil met mijn oude KPN-lijn.
Kosten ca 12 euro per 120 dagen..., die ik af en toe niet eens op maak, pas als ik eens weer eens een service lijn van een winkel of zo moet bellen, dan gaat het bedrag weer naar beneden. En toevallig landen waar ik nog wel eens lang mee bel, NZ en CAN, zijn iig gratis... :)

Ik loop de diverse tips nog wel eens na... toch wel nuttige bij (Intervoip voor kennissen, die het niet erg vinden om al die nrs ervoor te draaien.. of die veel mobiel bellen)
lees ik dit nu goed, onbeperkt naar mobiel bellen over voip ?
Nee met Skype kun je voor €6,89 per maand onbeperkt naar Europese landlijnen bellen
Maar een nummer aanvragen zodat je ook gebelt kunt worden?

Koste een paar jaar geleden namelijk nog €80 per jaar.
Incoming nummer? VoIPplanet.nl ... € 2,50 per maand! :P
Met Skype outgoing bellen naar alles wat gratis is, VoipBuster om (o.a.) gratis te bellen naar Canada, en via VoipPlanet.nl naar Filippijnen en incoming bellen / gebeld worden... Werkt perfect!
Ik doe al jaren niet anders.
Anoniem: 385118 @]Byte[3 januari 2012 01:31
Dat is duur voor een lokaal nummer, budgetphone 10 euro per jaar
Anoniem: 382732 @mbb2 januari 2012 16:42
De "l" zit niet in "kofschip".
ik gebruik google talk en msn wel helemaal gratis :)

tedi :tuurlijk mod maar weer weg alle betaalde opties mogen wel genoemd worden maar als je echt goedkoop bent ipv doet alsof je goedkoop doet word je de mond gesnoerd...

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 25 juli 2024 00:17]

Intervoip.com 3 cent per minuut naar mobiel. VoipbusterPro tot 300min per week 'gratis' bellen voor 15,00/jaar

Wat is hier nu weer irrelevant aan?

[Reactie gewijzigd door Pewwy op 25 juli 2024 00:17]

Anoniem: 30795 @Pewwy2 januari 2012 16:03
Wat is hier nu weer irrelevant aan?
Niks, waarschijnlijk een paar KPN medewerkers :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 30795 op 25 juli 2024 00:17]

Ja dat lees je goed ;) Dit bestaat al een hele tijd. Alleen kwaliteit is nog steeds niet over te spreken.

[Reactie gewijzigd door Miauw op 25 juli 2024 00:17]

De kwaliteit van VOIP over UMTS is prima.

Als ik gewoon SIP over UMTS doe naar mijn PBX is de kwaliteit bagger (stottering, echo, alle bekende VOIP problemen bij lag). Als ik nu dezelfde SIP connectie over UMTS nu via IPSec laat lopen is de kwaliteit gewoon goed.

Neelie Kroes kom er maar in.... Dit is met Vodafone overigens.
Succes als je met dit soort diensten in "De Telefoongids" wil komen te staan.
Geen enkel probleem, je kan jezelf gewoon aanmelden met je nummer op de site van de telefoongids.
Telefoongids? Bestaat dat nog? Die heb ik al sinds de jaren 90 niet meer gezien :+
Ja onder je monitor hooguit !!!
Anoniem: 128124 @-DEVON-2 januari 2012 16:16
Wie wil er nou weer in de telefoongids staan? :?
Neuh, gewoon skype op je mobiel installeren.

Persoonlijk gesproken zie ik niet in waarom mensen nog een vaste telefoon hebben. Iedereen heeft een mobiel, dat kan hetzelfde en veel meer.
En het is niet locatie gebonden. Ik heb niks aan een huistelefoon, ik zit overdag op m'n werk en als ik in bed lig wil ik niet gebeld worden. En als je met meerdere mensen in een huis woont is het maar afwachten wie je aan de lijn krijgt. Ook irritant als je eerst nog een uur moet wachten totdat die ene persoon die je moet hebben bij het telefoontoestel aangekomen is...
Of je installeert skype op je mobiel...
Dat moet dan wel mogen cq toegelaten worden op je netwerk. Bij bijvoorbeeld Vodafone kan ik niet inloggen op Skype (en wel via Wifi).
Anoniem: 399679 @MeNTaL_TO2 januari 2012 17:52
Huh? Skype doet het hier perfect over Vodafone
Ik gebruik skype al 3 jaar, Vodafone doet er niet lastig over.
Ik gebruik weliswaar alleen de chatfunctie, maar dat zien ze niet vooraf ... inloggen is inloggen.

Nokia n900 / SGS / SGS2 .. geen probleem whatsoever
( al was het onder android tot een maand of 2 geleden dramatisch qua accuverbruik )
Hang ook van je telefoon af, niet? Welk OS draait er op je telefoon?

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 25 juli 2024 00:17]

al van skype naar mobiel gebeld? dan is het toch ook niet 0 euro? Het is van skype naar skype dat gratis is (dmv VOIP) niet van skype naar mobiel of skype naar vast.

Dat het voor buitenlands bellen voordeliger is, dat klopt (nog steeds denk ik)
Skype staat op mijn Iphone en gebruik ik regelmatig voor telefoontjes naar vrienden/familie/klanten als ik in de auto zit... nog steeds gratis ;-)
Leg dat maar eens uit aan die oudjes van 50+ .

Ik heb veel liever een vaste telefoon dan een extern programma dat je op je computer moet draaien en dat 100% werkt. Dat kan je van Skype niet zeggen. En probeer maar eens 112 te bellen of andere speciale nummers, dat lukt niet .
Toch vind ik bellen naar een begrijpelijke username / emailadres veel gemakkelijker dan naar een 10 cijferig nummer. Ik denk dat op de langere termijn diensten als skype de ouderwetse telefoons overnemen.
De skype dialer is trouwens niet veel ingewikkelder dan de telefoon dialer op mijn mobieltje.
Ik heb alleen een telefoon thuis om bereikbaar te zijn, ik bel zelf nagenoeg nooit.
Nu moet ik dus €2,50 meer gaan betalen om daar niks voor terug te krijgen, beetje jammer.

Je zou juist zeggen dat het eerlijker als degenen die meer bellen ook meer moeten betalen...
Anoniem: 428562 @mitsumark2 januari 2012 16:37
Wanneer je zelf niet belt kun je beter een budget abonnement nemen van 10 euro per maand
of nog beter: prepaid...

Mijn telefoonkosten bedragen daarmee ongeveer 15 euro... per jaar...

MvG
Nope, het is een EXTRA dienst bovenop een basis abbo...
Wordt het niet eens tijd dat de europese telecom waakhond is de hoge prijzen in Nederland aanpakt?

De Opta doet ook geen zak hieraan behalve ze op de vingers tikken.
Anoniem: 238498 @PvtRasta2 januari 2012 14:48
Ook jammer dat alle boetes naar de waakhonden gaan en de consument hier nooit iets van ziet. Wij worden opgelicht en de waakhond krijgt er geld voor, goeie handel :)
Ook jammer dat alle boetes naar de waakhonden gaan en de consument hier nooit iets van ziet. Wij worden opgelicht en de waakhond krijgt er geld voor, goeie handel :)
Mag ik opmerken dat mijns inziens 99% van de reacties hier - en dus ook de tweakers - totaal de inzet van de kleine verhoging niet inziet?

Lees ik nou zo goed, of.....

komt hij:
KPN verhoogt de prijzen van abonnementsvormen waarbij klanten onbeperkt kunnen bellen met een vaste aansluiting. In ruil daarvoor kunnen klanten voortaan ook onbeperkt bellen naar mobieltjes, wat nu nog apart wordt afgerekend.
Je mag voortaan dus óók gratis naar mobiel bellen. Dat voor een schamele resp. 1,4, 5 euro extra?
Nee hoor, niet iedereen. :) Maar wel heel veel, of men wil gewoon de telco's altijd bashen, wat overigens ook wel terecht kan zijn, maar meestal niet om je juiste redenen naar mijn mening. Huidige oorzaken:
-Artikel titel Tweakers (erg matig, vraagt gewoon om zulke reacties, omdat de helft het artikel niet of gedeeltelijk leest)
-Vrij aanzienlijk deel der tweakers die niet voorbij het eigen beeldscherm kijkt en geen idee heeft hoe het gros der maatschappij, de niet-tweakers, naar telecomdiensten kijkt. "VOIP? Wattus? Boeit mij niet hoe, als het maar werkt" past natuurlijk veel beter bij de gemiddeld consument. Denk ook aan de vergrijzing.

Ik vind de aanpassing een kans voor heel veel mensen en voor een redelijke groep ook wel een kleine achteruitgang. Onbeperkt bellen naar mobiel, hoeveel ouders worden daar wel niet gelukkig van (ouders die hun kinderen ten minste hun eigen mobiele abonnement zelf laten betalen, van eventueel zakgeld natuurlijk). En veel mensen die erg veel naar vast belden en dus die optie aan hadden staan daarvoor, bellen ook vast wel bovengemiddeld naar mobiel, die dus alsnog apart in rekening werden gebracht. Voor inderdaad die schamele 1,4,5 euro krijg je er onbeperkt bellen naar mobiel bij.

Als ze die optie 6,9,10 euro in de maand (resp.) duurder hadden laten worden, waren er ongetwijfeld nog steeds heel veel mensen gelukkig mee. Er zitten toch behoorlijke pluspunten aan.
Veel mensen zijn hier idd blij mee. Veel kosten werden nog gemaakt door de mobiele nummers. KPN had deze al verlaagd met de kosten. Je betaalde net als voor het bellen naar een vaste aansluitingen 9cent per minuut. Toch zijn er vele mensen die maandelijks 10 tot 40 euro extra betalen omdat ze mobiel bellen. Voor deze mensen is dit perfect.
yep - mijn vrouw kan het niet laten om via de vaste lijn mobiele nummers te bellen.... daardoor was ik sowieso iedere maand al +5 EUR kwijt aan belkosten bovenop mijn abonnement.

Toppie - als de rest van het KPN IPB abo maar niet eveneens duurder wordt, anders ben ik zo overgestapt naar Ziggo.
Als je nu nog vast belt via een analoge lijn, da's echt diefstal.

Ik snap die prijzen niet helemaal, want in de centrale is het gewoon (Vo)IP. Waarom is bellen via een analoge lijn dan zo walgelijk duur .
Omdat er extra apparatuur voor nodig is. Zoals je zelf zegt, de centrales zijn al VoIP, dus als je daar VoIP clients aan hangt (ADSL/VDSL) is dat goedkoper dan extra apparatuur voor het omzetten van VoIP naar analoog.
Anoniem: 428562 @Zer02 januari 2012 15:10
Die "extra" apparatuur is al jarenlang in gebruik en afgeschreven. Voor VOIP is de apparatuur veel recenter aangeschaft. KPN mag van de OPTA andere tarieven rekenen voor VOIP en kan daarmee beter concurreren. Voor analoog legt OPTA KPN een minimum tarief op, om andere operators ook een kans te geven...
Klopt, KPN maakt ruim 80% marge op zijn telefoon tikken. Was zo en is nu nog meer zo.
Die "extra" apparatuur is al jarenlang in gebruik en afgeschreven.
Vergeet niet dat die apparatuur nog steeds onderhoud, stroom e.d. kost. Dus helemaal gratis hangt het daar nou ook weer niet.
En KPN is al 5 jaar bezig om de analoge markt te stoppen.
Je moet moeite doen om een analoge lijn te krijgen, als je de primafoon binnenstapt voor een abonnement, pushen ze je bijna dwingend naar de digitale "internet-plus" lijnen.

Ik zit in de beveiligingsbranche, en werk dagelijks met installateurs van alarmsystemen.
ALLE digitale providers hebben in hun bepalingen opgenomen dat hun systeem NIET gegarandeert met alarmsystemen
( omdat de meldkamers aanpassingen moeten doen - terwijl 'wij' alles aankunnen, van systemen uit 1950 tot modernere glasvezelvarianten die zij niet eens ondersteunen )

Dus veel mensen "trappen" daarin, en nemen naast hun voordeliuge digitale lijn, een analoge lijn voor het alarm.
Dit terwijl goede, technisch onderlegde installateurs prima kunnen aansluiten op de 'marginale' aparatuur van providers.
Anoniem: 243667 @PvtRasta2 januari 2012 14:59
15€ voor onbeperkt bellen? Nog steeds te duur?
onbeperkt hoort toch gratis te zijn?
Nee, onbeperkt hoort geen extra kosten met zich mee te brengen naast een vast maandelijks/jaarlijks tarief. Als dit vaste tarief toevallig € 0 is, dan is het inderdaad gratis....
dat ze dan eerst maar de prijzen van BE eens bekijken. Jullie hebben nogaltijd heeel goede tarieven als je naar de onze kijkt hoor!
Dit is eigenlijk wel ergens logisch, kpn heeft al een netwerk liggen en kan met lage prijzen iedereen wegdrukken uit de markt (iets wat ze nu nog proberen, vraag maar aan Tele2). Om de nieuwkomers op de markt een kans te geven wil de OPTA de prijzen wat hoog houden, wat op den duur een gezondere markt opleverd, iets waar ik me wel in kan vinden.
Wordt het niet eens tijd dat de europese telecom waakhond is de hoge prijzen in Nederland aanpakt?

De Opta doet ook geen zak hieraan behalve ze op de vingers tikken.
Dat gaat niet helpen. In die Europese Telecom Autoriteit (het BEREC) zitten namelijk ook mensen van de OPTA. Het blijft bij pappen en nathouden, uiteindelijk bepaald elk land zijn eigen beleid.
Anoniem: 382732 @PvtRasta2 januari 2012 16:43
Waar baseer je het statement van de hoge prijzen in Nederland op? Ga eens marktonderzoek doen in andere landen en constateer dat het hier best wel meevalt.
Voor telefonie is er toch prima concurrentie? KPN is voor mij al 10 jaar geen optie meer. Ik woon in UPC gebied en dat is (als totaalpakket) veel goedkoper.

[Reactie gewijzigd door drvinnie op 25 juli 2024 00:17]

Voor elk bedrijf geldt dat het gras aan de overkant groener is.

Er zullen nu veel ziggo / upc klanten 'klagen' dat hun provider dat ook moet doen, onbeperkt naar vast en mobiel.
Maar wee oh wee als er een indexwijziging komt, en de prijzen met 1 of 2 % stijgen, dat staan de bekende fora weer vol met veronwaardiging.

van oudsher wordt KPN gezien als de reus, de machtige, en de bijna onverwoestbare.
Maar helaas is dat sinds 10 jaar niet meer het geval, en moeten ze net zo hard vechten voor hun positie.
Het enige voordeel wat ze hebben is de 'koninklijke' en het terughoudende beleid van grote klanten, die niet zomaar overstappen. Iets wat Jaap en Truus wel doen, als ze de prijzen oppervlakkig vergelijken
Mijn ouders (die KPN hebben) gaan hier dus niet blij mee zijn, en met hen waarschijnlijk veel meer mensen van 60+. Ze bellen vaak overdag en vooral naar vrienden die ook op een vaste lijn zitten. Het enige 06-nummer dat ze bellen is dat van mij.

Dit gaat de KPN in elk geval dit soort klanten kosten
Ik denk dat de 60+'ers zich hier juist niet druk over maken. Die herinneren zich de prijzen van vroeger nog toen de PTT nog de enige aanbieder van analoge telefonie was. Dat waren rekeningen van 100-150 gulden per 2 maand. Omgerekend 22-33 euro per maand. Daarom was het ook die generatie die altijd pas na 18:00 uur belde, want dan was het tarief goedkoper.

Persoonlijk had ik in het begin van Internet (De Digitale Stad / Planet Internet) rekeningen van 600 gulden per 2 maand (136 Euro per maand). Huidige kosten zijn dus een peulenschil vergeleken daarmee.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 25 juli 2024 00:17]

Nostalgie, ik ken het
Toen schaamde je je nog voor die bedragen, terwijl je nu "vol trots" ermee reageert

Destijds inderdaad regelmatig met zenuwen zitten wachten op de 'score' van die 2 maanden.
Nu met Ziggo alles in één á 99€ per maand is het normaal, en hoort het bij de vaste lasten.

Maar we kunnen niet meet omrekenen, aangezien we dan 10 jaar inflatie en kosten missen.
de fl 2.034 per euro zou nu omgezet worden naar gemiddeld 4 guldens en een beetje, want zonder de euro hadden de prijzen net zo goed gestegen in de laatste jaren
In ruil daarvoor kunnen klanten voortaan ook onbeperkt bellen naar mobieltjes, wat nu nog apart wordt afgerekend.
Dat is anders niet verkeerd als je het mij vraagt. Een groot deel van mijn gesprekken gaat toch echt naar 06 nummers.
Lijbrandt 5 euro. Maar niet naar mobiel, dat zou ik wel graag erbij hebben!
Zijn me lekkere verhogingen... Als je (bijna) nooit naar mobiel belt met je vaste lijn is het dus gewoon een prijsverhoging. Ook een beetje rare keuze. Nu gaan mensen die hun mobiel -> mobiel bellen meer gebruik maken van hun vast lijn en gaat het gebruik van mobiel bellen nog meer naar beneden... En dat terwijl KPN (en de rest) liep te klagen dat het zo slecht gaat vanwege whatsapp etc. en men mensen wilde pushen naar meer belminuten i.c.m. meer data.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.