Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Sapphire heeft zijn nieuwste moederbord voor AMD-processors aangekondigd. Het Pure Black 990FX-moederbord is voorzien van een AM3-socket en een 990FX-chipset, en is daarmee geschikt voor de nieuwste Bulldozer-processors van AMD.

De Pure Black-serie van Sapphire Technology vormt het high-end segment van zijn producten en het nieuwste AM3-moederbord moet dan ook prestatiebeluste consumenten aantrekken. Sapphire combineert de zwarte AM3-socket voor Bulldozer- en eerdere processorseries met de 990FX-chipset en de SB950-southbridge. Er zijn vier geheugenslots voor ddr3-geheugen aanwezig en het bord biedt features als spanningsuitleespunten voor overklokkers.

De Pure Black 990FX is voorzien van zes pci-express-x16-slots; slots met een enkele pci-express-lane of pci-slots ontbreken. Het moederbord is voorzien van acht sata-600-poorten en een negende poort is als esata-poort uitgevoerd. Er zijn vier usb 3.0-aansluitingen beschikbaar, waarvan twee als header en twee op het i/o-paneel. Daar zijn ook twee gigabitnetwerkpoorten, achtkanaalsaudio en overige aansluitingen aangebracht. Het Sapphire-bord is per direct beschikbaar en kost ongeveer 160 euro.

Sapphire Pure Black 990FX
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

AM3 socket, moet dat niet AM3+ zijn?
Verder wel jammer dat het bord niet helemaal zwart is ja....
Layout ziet er zeker wel goed uit

Erg nette specs, alleen erg jammer dat er geen SATA600 op lijkt te zitten?

Toch wel!
The board has eight SATA 3GB ports, featuring AHCI and RAID support, conveniently mounted on the edge of the board with right angle connectors and an additional SATA 3GB port brought out to the rear panel on an eSATA connector.

[Reactie gewijzigd door Wannial op 13 december 2011 11:20]

S-ATA met 3Gb/s is geen S-ATA 600, maar S-ATA 300. S-ATA 600 heeft 6Gb/s.

Overigens snap ik het wel. Je merkt het toch niet bij 99% van het gebruik. En voor diegene die toch meer snelheid nodig heeft is er op dit bord USB 3 met 5Gb/s. S-ATA 600 is op dit moment vrijwel alleen een marketing vereiste als je alleen naar snelheid kijkt.
Nee, maar SATA 3GB is helemaal iets niets bestaands (dus staat gewoon fout in hun nieuwsbericht)
De SB950 beschikt over SATA 6Gbps, dus die zitten ook gewoon op dit bord.

Je merkt het overigens wel degelijk met nieuwe SSDs, die pieken gemakkelijk boven de 300MB/s uit, wat ongeveer het limiet is van SATA 3Gbps
Goede specs maar jammer dat een pure black bord zoveel kleuren heeft
Black heeft meer met de product line van Sapphire te maken en niet zo veel met de kleur zelf. Naast PURE zonder toevoeging en de PURE Black bestaat er ook nog een PURE Platinum serie.
http://www.sapphiretech.c...t/?cid=2&psn=000102&lid=1

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 13 december 2011 11:43]

Geen sata 600? zonde, heeft al meteen toegevoegde waarde
edit:
9 x Serial ATA III 6Gb/s connectors

onder het motto van eerst kijhkuh dan zeihkuh

[Reactie gewijzigd door stellastarr op 13 december 2011 11:52]

Dat heeft het bord wel als ik kijk naar de specspagina:
http://www.sapphiretech.c...pid=1128&psn=&lid=1&leg=0

Ook logisch, de SB950 southbridge die gebruikt wordt op dit bord beschikt over SATA 6Gbps. Zou Sapphire hier echt SATA 3Gbps op willen zetten, dan zouden ze dat moeten doen met een omweg, het lijkt me niet dat ze dat zouden gaan doen voor een downgrade.
Ook als ik naar alle andere fabrikanten kijk die een 990FX + SB950 bord hebben beschikken die over SATA 6Gbps. Dit bord heeft dat dus ook gewoon.

Het lijkt me eerder een typo in het nieuwsbericht van ze. Op zich logisch, want vrijwel iedereen gebruikt de namen verkeerd. Het spul heet 6Gbps SATA, of SATA rev 3.0, niet SATA3 of SATA 600, dat zijn simpelweg verkeerde namen.
Helaas houdt vrijwel geen enkel techsite of moederbordfabrikant zich daaraan, wat het niet makkelijker maakt. Maar voor mensen die het WEL goed willen doen: http://www.sata-io.org/developers/naming_guidelines.asp

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 13 december 2011 11:39]

Als je hier kijk bij de SB950 dan zie je dat de chip 6x sata 6Gb heeft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_AMD_chipsets

de andere 3 zouden van een aparte chip kunnen komen die misschien wel sata 3Gb is. Het lijk dan ook deels een typo, alsof de r&d niet goed gecommuniceerd heeft met de pers afdeling.
Ik ben het geheel met je eens, als er maarliefst 6 PCI-E X16 sloten zijn en spanningsmeet punten vind ik het ontbreken van SATA-600 wel heel opmerkelijk.

Ik heb de site van Saphire nog bekeken of het geen vergissing was tussen SATA-3 en Sata-300 maar Saphire spreekt zelf ook over Sata 3GB.

Vreemde keuze voor een "high-end" bord.
het staat verkeerd in tweakers,

zie hier voor de spec
http://www.sapphiretech.c...pid=1128&psn=&lid=1&leg=0

het zijn 9 sata 600 poorten

helaas ondersteund dit bordje maar 16gb ram,
pcie 2.0 2x 16x
2x 8x
2x 4x

helaas dit valt me tegen
Heel leuk, maar het is eerder een typo van Sapphire zelf.

http://www.sapphiretech.c...0004&articleID=3899&lid=1
Hier staat 3Gb

http://www.sapphiretech.c...pid=1128&psn=&lid=1&leg=0
staat 6Gb

Dat tweakers.net de info overneemt van Sapphire's media nieuws bericht lijkt me normaal. Het is idd aannemelijk dat het 6Gb/s zal zijn maar toch... Sapphire moet er zelf meer duidelijkheid over geven.

[Reactie gewijzigd door sbmuc op 13 december 2011 11:46]

Dit is een bord gericht op gamers. Dan is 16Gb al overkill. Dat kan ik weten, want met mijn 12Gb houdt ik nog veel over.
idd, bizar. Geen enkele tweaker zal voor een nieuwe setup gaan(tenzij het bijv een HTPC setup betreft, en zelfs dan...) en een moederbord met minder dat sata600 nemen. Dus een groot gemis!

Niet iedereen zal nu een SSD hebben, maar het is zonde als je volgend jaar een nieuwe SSD gaat kopen en je tegen het limiet van je moederbord zal lopen. *tegen die tijd zal er wel sata1200(?) zijn maar toch...
Zat ook al te kijken, wel vreemd dat dat niet op zo'n geavanceerd bord zit...
Inderdaad, zo creŽer je eigenlijk direct een bottleneck in je systeem.
Een pc van deze prijs* zou je toch wel een SSD willen hebben die 500mb/s kan halen.


* mobo 160, cpu 250, vid 350, kast 70 ~ 800 euro.

[Reactie gewijzigd door WilliamP op 13 december 2011 11:34]

moest ik ook al gelijk aan denken. hier kan je niet met fatsoen n ssd in knallen.
Ik kan je het tegendeel verzekeren, ook op Sata300 knalt je SSD, zelfs op de oude AMD SB750.
Gewoon en type foutje, iedereen die een klein beetje op de hoogte is, weet dat alles boven de SB850 alleen nog maar Sata600 is.
Als ze de Pci-e nu als is zwart hadden gemaakt was het direct al een beter zicht.
En hoeveel lanes heeft een 990chip?
Die kan toch nooit alle Gpu's van data voorzien.
Een 990FX chip heeft 32 lanes in totaal aan te bieden aan de PCI-E poorten, dus 2x16 of 4x8 (triple zal het wel 16,8,8 zijn), maar dit kun je ophogen d.m.v. controllers als ik me niet vergis

Bron:http://www.amd.com/uk/products/desktop/chipsets/9-series-integrated/Pages/amd-990fx-chipset.aspx
En de SB950 kan ook nog een aantal lanes bieden als het moet. Ik kan zo de specs niet precies vinden, maar uit diverse reviews blijkt dat dat ook wel zou moeten kunnen.
na een beetje goochelen met google vind ik 42 lanes, dus dat wordt 4x8 voor je graka's.
een erg net bordje al moet ik eerst nog maar zien hoe sapphire het doet in tests gezien zij nog niet zo lang op de mark zitten van moederborden al zijn hun grafische kaarten zeker niet slecht.

maar dat neemt niet weg dat moederborden een andere kunst is dan grafische kaarten.

ben wel benieuwd zeker gezien ik zelf eigenlijk altijd AMD gebruik en nog nooit echt bewust een Intel te hebben gekocht.

dus dit is zeker voor zijn prijs een bordje dat ik in de gaten ga houden voor me volgende upgrade

p.s. misschien doelen ze met pure black wel op de black series processors van AMD die ook erg makkelijk zijn over te klokken?

[Reactie gewijzigd door copywizard op 13 december 2011 11:19]

een erg net bordje al moet ik eerst nog maar zien hoe sapphire het doet in tests gezien zij nog niet zo lang op de mark zitten van moederborden al zijn hun grafische kaarten zeker niet slecht.
Sapphire niet lang op de markt?
Ik geloof dat ik zeker een jaar of 7 geleden al bordjes van ze heb gezien, met socket 478 nog, dus dat is al aardig antiek.

Ze zijn niet zo aanwezig als andere merken, maar Sapphire doet toch echt al een tijdje mee hoor.
Specificaties vermelden het volgende:

9 x Serial ATA III 6Gb/s connectors
Supports HDDs with RAID 0, 1,5,10 functions
Supports HDDs with RAID 0, 1 functions

Overigens zijn er 9 interne sata connectors te vinden op de afbeeldingen en 1 e-sata.
De Pure Black 990FX is voorzien van zes pci-express-x16-slots; slots met een enkele pci-express-lane of pci-slots ontbreken.
Tussen die zes sloten zitten weldegelijk een paar met maar een enkel PCI-express lane. De 990FX heeft namelijk helemaal niet genoeg lanes om alle 6 sloten van 16 lanes te voorzien.

Verder wel een mooi bord, betere specs als vergelijkbaar geprijsde LGA1155/2011 borden, alleen jammer dat de AMD processors wat matig zijn.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 13 december 2011 11:31]

Dit lijkt inderdaad meer op de double rainbow editie. Voor de rest wel een lekker no-nonsense ontwerp. Beetje onduidelijk waarom PCI-e 1 en 3 wel meer condensatoren hebben en de anderen niet, maar ik vermoed hieruit dat dat dan de x 16 sloten met 16 lanes zullen worden. Beetje jammer in dat geval, ik zou ongeacht slotsnelheid toch wel netzo stabiel op de andere sloten een prikvreter willen moeten kunnen steken...doen
Erg verwarrend allemaal

PURE BLACK 990FX (PB-A3BRD990)

Volgens de specificatie

Storage 9 x Serial ATA III 6Gb/s connectors
Supports HDDs with RAID 0, 1,5,10 functions
Supports HDDs with RAID 0, 1 functions

Volgens hun pers release

The board has eight SATA 3GB ports, featuring AHCI and RAID support, conveniently mounted on the edge of the board with right angle connectors and an additional SATA 3GB port brought out to the rear panel on an eSATA connector

Verder ben ik benieuwd hoe deze moederbord tegen de andere gaat presteren.

[Reactie gewijzigd door roberto79 op 13 december 2011 14:17]

Wel lekker handig dat er twee ethernetpoorten opzitten. 160euro is redelijk prijzig maar niet extreem voor deze socket, en het bord is goed voorzien van features en aansluitingen.. Best interessant eigenlijk; ben altijd erg content geweest met de kwaliteit van sapphire producten, kan me niet voorstellen dat hun moederborden slecht zouden zijn :)