Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Sapphire heeft op de Cebit zijn Radeon HD 7xxx-serie getoond. De opvallendste verschijning in die line-up was de Toxic-versie van een Radeon HD 7970-kaart, die met 6GB geheugen werd uitgerust. Het bedrijf toonde ook een processorkoeler.

Het nieuwe vlaggenschip van Sapphire is nog in ontwikkeling, maar de Toxic-versie van de Radeon HD 7970 die het bedrijf toonde, functioneerde al in een proefopstelling. De kaart is voorzien van 6GB videogeheugen, wat in de praktijk overigens weinig prestatieverbeteringen met zich meebrengt. De overklok tot 1100MHz die Sapphire 'out-of-the-box' levert op de gpu moet de prestaties wel opkrikken. De videokaart krijgt een dual bios en zou omstreeks zevenhonderd dollar gaan kosten. Een VaporX-versie zou in de maak zijn.

Sapphire Radeon HD 7750

Sapphire toonde ook zijn overige videokaarten met AMD's nieuwste gpu's aan boord. Een aantrekkelijke kaart voor stille systemen is de 7750-videokaart. Sapphire gaf deze een flinke, maar lichte, passieve koeler. De kaart is dan ook op standaardsnelheden geklokt. De 7850-kaart met actieve koeler is dat niet; de gpu tikt op 920 in plaats van 860MHz. Ook van de 7870 is er, naast een standaarduitvoering, een overgeklokte versie, die met 6mm- en 8mm-heatpipes gekoeld wordt. De cores daarvan tikken niet op 1GHz, maar op 1050MHz. De 7970 is, naast het 6GB-model, ook in een 3GB-versie met een nieuwe koeler verkrijgbaar. De overgeklokte versie werkt op 925MHz, met geheugen dat op 1450MHz tikt.

Sapphire Radeon HD 7970 6GB

Een kleine verrassing bij Sapphire was de processorkoeler waaraan het bedrijf werkt. De koeler maakt net als de heatsinks op de videokaarten gebruik van VaporX-technologie; een verticale vapour chamber voert, geholpen door traditionele heatpipes, warmte weg. Het ontwerp doet aan Cooler Masters TPC-812 denken; de koeltoren wordt echter door twee ventilators in push/pull-configuratie geflankeerd. Sapphire wil de koeler rond april of mei voor ongeveer 80 euro gaan aanbieden.

Sapphire cpu-koeler
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

6Gb RAM op een videokaart kan volgens mij wel nuttig zijn als je ze in crossfire zet, want dan hou je effectief 3Gb RAM over.

Edit: my bad. Ik bedoelde uiteraard dat je dan effectief 6 Gb overhoudt.
Oftewel de hoeveelheid van het kleinste geheugen.

Mijn punt was eigenlijk dat je vooral voordeel van dat grote geheugen hebt in CF, tripleCF en quadCF.

[Reactie gewijzigd door audio.gio op 9 maart 2012 15:29]

CrossFireX halveert je geheugen per kaart niet als het twee losse kaarten zijn. Waar jij aan denkt is de xx90 reeks, waarbij er twee kaarten in 1 zijn gestopt door 2 GPUs te gebruiken. Ze adverteren dan met de som van de hoeveelheid geheugen, maar iedere GPU heeft echter maar de helft tot zijn beschikking.

Dat wil niet zeggen dat 6GB geen voordelen heeft, als je meerdere grote schermen (30") of zo aangesloten hebt en meerdere clients/spelen tegelijk runt, zoals in MMORPGs, dan ga je dit extra geheugen wel degelijk positief merken!

[Reactie gewijzigd door TheCodeForce op 9 maart 2012 13:58]

ehm, nee?

6GB op 1 videokaart betekent 6GB effectief op 2 videokaarten.

[Reactie gewijzigd door Raphaelo op 9 maart 2012 13:54]

Helemaal niet! 2 kaarten in CF hebben samen het geheugen van 1 kaart :) Oftewel 2 kaarten met ieder 6GB hebben in CF gewoon 6GB (oftewel de helft van het totaal)...
Haha dat zou niet best zijn ;)
Doe dan nog maar eens 2 6990 in crossfire, heb je nog maar 1GB over :o

[Reactie gewijzigd door martijn10010 op 9 maart 2012 14:01]

even offtopic maar welke behuizing gebruiken ze daar? me like!
ook voor demo ruimtes op de zaak, niet voor thuis :)

6GB ram op een videokaart? ga er vanuit dat je daar pas wat aan hebt als games ook weten dat ze 6GB kunnen gebruiken of zie ik dat verkeerd?

[Reactie gewijzigd door 151407 op 9 maart 2012 13:40]

Dat zijn vrij standaard plexi behuizingen die je op beurzen heel veel ziet staan. Leuk om te zien, maar niet echt praktisch als je er een optical in wilt hangen, of frontUSB oid, want dat hebben die dingen allemaal niet.
dat kan prima, ik weet niet wat voor types plexiglas behuizingen jij hebt bekeken, maar ik heb er hier een staan en daar zit gewoon een dvd speler en dergelijke in.
Ze waren voorheen inderdaad gewoon te krijgen, nette plexiglas behuizingen.

Ze hebben alleen een aantal dikke vette nadelen:

- Sommige plexiglas verkleurd door UV / warmte. Ik heb ze wel gebouwd voor in de winkel dat er na 3 maanden een gelige gloed achter de CPU op kwam, uiteindelijk zelfs een beetje oranje- alsof het ging smelten. Je zag ook dat het minder strak begon te worden.

- Het bouwen is een ramp. Ik heb de kasten van 3 merken in elkaar gezet, vaak een hoop ellende om ze netjes in elkaar te krijgen (past allemaal maar net) en daarnaast moet je vreselijk uitkijken met scherpe stukjes, want een kras erop is eeuwig zonde.

- Het koelt niet, waar metaal dat wel doet. Je moet wel dikke fans in je kast hangen om de temperatuur laag te houden, zeker gezien het eerste nadeel.

- Iedere dag met glassex schoonmaken, want vingerafdrukken en stof zie je ontzettend zitten!
===

Prima voor kortdurende shows en evenementen, waardeloos voor thuis!

[Reactie gewijzigd door djunicron op 9 maart 2012 15:56]

klopt, maar dan krijg je allemaal kabeltjes en stukjes waar je niet doorheen kan kijken, wat dus niet zo mooi is
wat wel goed zou kunnen werken imo is een vaste (niet-doorzichtige) basis, met daarbovenop een uitstulping plastic gedeelte waar dus het mobo op deze manier in past

anyway: OT:
6GB geheugen op een graka is Úrg overkill lijkt me? alleen als je het in een 6x eyefinity gaat gebruiken zal het iets opleveren, maar ik lees nergens of dat mogelijk is met deze kaart
als tegenstelling op het "6 eyefinity" stukje,

alsnog is het dan niet verstandig om op 1 GFX kaart 6 displays aan te sluiten, dan krijg je enorme performance drops :(
hoezo dat? zolang de kaart krachtig genoeg is en er genoeg ram is maakt het echt niet uit of je 1 of 2 kaarten hebt
meerdere schermen betekent eigenlijk alleen maar een boel meer pixels voor de kaart
6GB geheugen op een graka is Úrg overkill lijkt me? alleen als je het in een 6x eyefinity gaat gebruiken zal het iets opleveren, maar ik lees nergens of dat mogelijk is met deze kaart
Zelfs dan niet, 3GB die standaard aanwezig is is voor games echt wel genoeg. En als je je instellingen zo hoog krijgt dat je meer dan 3GB gebruikt, dan zal de rest van de kaart het ook wel niet meer bij kunnen benen. Alleen specifieke geheugenintensieve GPGPU-taken of zo zouden er misschien baat bij hebben, maar het zou me verbazen als er meer dan drie mensen in Nederland zijn die dat nodig hebben (en die hebben een Tesla).

[Reactie gewijzigd door bwerg op 10 maart 2012 11:01]

Offtopic : {en die hebben een Tesla}
Dan ben jij niet goed geinformeerd, het overgrote deel van de GPGPU gebruikers waaronder mijn persoon maakt grotendeels gebruik van ATI.
Mijn ATI kaarten draaien rondjes om de nvidia kaarten op alle projecten die ik doe en al helemaal rond de tesla.
De opmerking dat er maar 3 mensen zijn die gebruik maken van GPGPU is al helemaal niet realistisch
Ontopic :
3 Gb is ruim voldoende op dit moment volgens mij ook op GPGPU heb je nu nog geen programma dat meer geheugen nodig heeft dan een gigabyte dus al draai je 2 threads dan nog hou je over.
Mij gaat het veel meer om de overklok en een betere koeling, vooral omdat hij 24/7 staat te stampen en de huidige standaard koeling een geluid maakt equivalent aan een jumbo die opstijgt.
Het is toch elke keer een wonder dat de enorme hitte die grafische kaarten produceren nog af te voeren valt.
Alhoewel niet veel mensen een temperatuur van 24,4 C continue thuis prettig vinden.
sunbeam acrylic case, moet je maar eens googlen! Ik vind het er nogal snel kitcherig uitzien maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

OT: Denk dat 6GB wel voordelen behaald, maar denk enkel als je drie schermen gaat aansturen, voor slechts ÚÚn enkel scherm zal dit zo goed als geen voordelen behalen (toch niet tov wat je anders met dat geld kan bereiken aan snelheidswinst)
precies :p en omdat het zo kitcherig uitzag leek me het wel selfmade ding ..
Nu is het dus ook mogelijk om te renderen van 3d beelden/animaties plus zware games spelen. Eerder was dit denk ik niet mogelijk. De behuizing is een standaard setup van sapphire, verder geen ID of ze hem verkopen ( ze hebben er meerdere ).

Games loaden vaak ook de omgeving in de ram/buffer, hoe groter de buffer des te korter de loading van data.
Skyrim met Ultra HD Mods slokt meer dan 2Gb VRam op ^^

Dus dan is deze kaart met Surround Monitor setup wel een optie.
Meer dan 2GB, maar ook meer dan de 3GB die de standaard uitvoering aan boord heeft?

En zou de GPU nog wel voldoen als een game meer dan 3GB nodig heeft?

[Reactie gewijzigd door DavidAxe op 9 maart 2012 14:29]

Misschien als je 4K, Ultra HD mod en 16x FSAA en high percision 16x AF gebruikt ofzo...
Maar inderdaad, dan denk ik dat je shaders het ook zwaar krijgen. Het aantal polygonen blijft gelijk, ik denk dat dat in het geval van Skyrim wel zou lukken.

Zolang je op 1080P blijft spelen met 2 of 4x AA is 1GB zelfs genoeg, de meeste textures zijn gemaakt voor consoles jammer genoeg. Hoeveel spellen komen gewoon nooit boven de 600MB ram gebruik uit...
misschien zelfgemaakte behuizing?
Als je op 6 30"-schermen een modern spel wilt spelen zul je er wellicht wel iets aan hebben, anders in de (verre) toekomst misschien. Maar is vooral een verkooppunt voor mensen die denken dat meer altijd beter is.
80 euro voor die koeler? Dan haal je toch liever een Corsair H80 of H100 lijkt me.

En die 6 Gb voor de gpu zal misschien wel leuk zijn als je deze in crossfire zet en meerdere beeldschermen gebruikt die een resolutie hebben van 2560x1440 oid.

Of zie ik dat verkeerd?
80 Euro is geen vreemde prijs, maar dat leg ik persoonlijk alleen neer voor een Noctua Koeler.
hehe eindelijk een Vapor-X voor de 7970 als je ziet dat de 7950 er allang een versie heeft is het jammer om te zien dat het zo lang heeft geduurt voor de 7970.

Het gaat mij niet eens om het extra geheugen maar de standard koeler is gewoon niet al te best vind ik persoonlijk.
Worden bloedheet bij extreem verbruik!!! Vooral als ze op je bureau in de zon staat.
zou 6 Gb aan videokaart RAM genoeg zijn voor ▄ber-Sampling in Witcher 2? ik kan maar geen review van Witcher 2 vinden waar ▄ber-Sampling aan staat en goed werkt.
Ik ben vooral benieuwd naar de benchmarks van de processorkoeler.
Ondanks dat wordt gezegd dat 6GB ram op de videokaart niets uit maakt ben ik toch benieuwd naar de benchmarks t.o.v. een versie die het niet heeft.
Een korte poos geleden ontstond er ook een gerucht dat Sapphire met een HD7970 Atomic Serie bezig zou zijn. De Atomic RX met luchtkoeling en de Atomic WC voor out-of-the-box waterkoeling!
Opzich keek ik wel uit naar de WC editie, maar helaas blijken ook de geruchten dat Sapphire deze kaarten zou tonen op Cebit 2012 niet waar.

Ik ben benieuwd of men bij Sapphire nog van plan is om deze kaarten te gaan produceren. De factory overclock was namelijk ook aardig hoog:
both beasts are bound to cause a fuss with their memory clock of 5,735 MHz and GPU frequency of 1,335 MHz.
Daarbij is er ook zeker een markt voor de WC editie voor enthousiasts die een watergekoelde kaart willen met hoge clocks maar niet zelf een volledige WC setup samen willen stellen.
Echter nu men weer terug lijkt te vallen op de Toxic en VaporX series (welke recentelijk ook bij de HD5xxx en HD6xxx werden geproduceerd) acht ik de kans steeds kleiner...

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 9 maart 2012 16:06]

6GB is wel overkill natuurlijk.

Tegen dat games ontwikkeld worden die daarvan gebruik kunnen maken is deze kaart al weer te traag geworden. 4GB lijkt mij meer dan voldoende.

Maar natuurlijk maken sommige fabrikanten misbruik van het feit dat de doorsnee consument een videokaart beoordeeld aan de hoeveelheid geheugen. Daardoor zie je soms budget videokaarten met gigantisch veel nutteloos geheugen op maar de consument denkt dat hij iets super krachtig heeft gekocht.

Maar bij een high-end videokaart lijkt mij dat raar omdat de doelgroep doorgaans meer technisch onderlegd is.

Dat doet mij natuurlijk wel denken, als je 2 van deze kaarten in crossfire zet en je prikt er nog is 16 GB bij dan zit je al aan 28 GB + nog wat kleiner cache geheugen (cpu, hdd, etc)
X64 gaat maar tot 128 GB, aan dat tempo gaan we enorm snel tegen die limiet zitten en voor zover ik weet hebben Intel & AMD nog geen X128 cpu's prototype's
X64 gaat maar tot 128 GB, aan dat tempo gaan we enorm snel tegen die limiet zitten en voor zover ik weet hebben Intel & AMD nog geen X128 cpu's prototype's
- http://msdn.microsoft.com...op/aa366778(v=vs.85).aspx

- http://en.wikipedia.org/w...s_of_practical_processors

[Reactie gewijzigd door born4trance op 9 maart 2012 23:32]

Sapphire videokaarten nooit aan beginnen. En zeker niet als je ze ook nog bij Alternate ( garantie is een gunst geen recht is het motto) koopt.
Ik heb in het verleden twee Sapphirekaarten bij Alternate aangeschaft 3870 X2 en de 4870 X2 ( rond de 350 euro p/s ) een brok ellende. 3870 X2 ging binnen een jaar defect, kon 100 euro krijgen van Alternate. Daarna de 4870 X2 aangeschaft bij Alternate (dom, Dom, Dom, ik weet het) ging ook net voor het jaar stuk. Is daarna nog 4 x stuk gegaan en omgewisseld totdat hij net buiten de garantie was, waarna Alternate doodleuk haar service op zijn best toonde door te zeggen "hij valt nu buiten de garantie en succes ermee" . Ook Sapphire zou volgens Alternate niets meer doen. En dan te bedenken dat Alternate al na een jaar wist dat die 4780 X2 versie van Sapphire bijna allemaal stuk gingen van de hoge temp.
Als pleister op de wond kon ik van een of andere personeelleidinggevende 50 euro krijgen mits ik een nieuwe kaart kocht. Later werd dit door een afdelingshoofd aangepast in een on-line spelletje (waarde 4 euro) en een muis van 25 euro.
DUS NOOIT GEEN SAPPHIRE KOPEN EN ZEKER NIET BIJ ALTERNATE. DE SERVES IS GEBASSEERD OP GEBAKKEN LUCHT
Euhm Sapphire is niets mis mee, jouw probleem is alternate waar ik nooit en dan bedoel ik ook echt nooit meer iets koop.
Sapphire en XFX zijn van dezelfde fabrikant en geven op dit moment nog de beste garantie en tot dusver heb ik absoluut niets te klagen gehad over beide.
Een na de garantie defect geraakte kaart werd door hen met een bijbetaling vervangen

Helaas is jouw probleem dat alternate nog bestaat en helaas niet zo vlug failliet gaat ( vind ik heel erg jammer !!)
Er zijn veel betrouwbare shops maar alternate hoort daar niet bij, zo gauw je betaald hebt ben je voor hun niets meer.

Als je er echt niet uitkomt met de leverancier kun je proberen je probleem voor te leggen aan de fabrikant maar heel eerlijk ben jij ook slachtoffer van die boeven van alternate.
Ga ik zeker doen.
Misschien moet er bij tweakers eens een goed onderzoek komen.
De stemmen die Alternate nu krijgt als een "betere webshop of Afhaalpunt" worden gescoort door personeel , vrienden , etc.

Zijn vaak ook dezelfde stumpers die het voor Alternate opnemen zoals firest0m
Ik vermoed dat je dan toevallig pech hebt gehad? De 3870x2 en 4870x2 zijn in de meeste gevallen bij iedere uitgever hetzelfde. Dat wil zeggen dat sapphire dezelfde koeler hanteert als bijv club3d, asus, msi, etc. Zelf heb ik ook een 4870x2 van sapphire gehad, nooit problemen mee gehad. Ook heb ik van sapphire een gewone 4870 en 2x een 5870 vapor-x gehad.