Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

Nederland stelt in totaal zes miljoen euro beschikbaar om internetvrijheid te bevorderen. Activisten in dictaturen krijgen trainingen om internetcensuur te omzeilen en er komen technische hulpmiddelen om hen te ondersteunen.

Dat zei de Nederlandse Minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal donderdagavond, op een conferentie over internetvrijheid. De regering stelt een miljoen euro beschikbaar voor technische maatregelen om censuur te omzeilen, bijvoorbeeld backup-internetverbindingen via satelliet en mesh-netwerken. Daardoor moeten activisten in dictaturen waar de internetverbinding wordt beperkt, toch van internet gebruik kunnen maken.

Bijna vijf miljoen euro gaat naar het opleiden van mensenrechtenactivisten om de internetcensuur te omzeilen. Ze kunnen bovendien op computers van ambassades van internet gebruikmaken. Ook komt er servercapaciteit beschikbaar om activistensites die offline zijn gehaald, weer in de lucht te krijgen.

Daarnaast gaat de overheid samenwerken met de Europese Unie en grote internetbedrijven om export van hardware en software die kan worden gebruikt om mensen af te luisteren naar dictaturen te verbieden. "Dit is geen tijd voor halfzachte maatregelen", zei Rosenthal.

De Amerikaanse Minister van Buitenlandse Zaken, Hillary Clinton, benadrukte op de conferentie dat bedrijven rekening met mensenrechten moeten houden en internetvrijheid moeten bevorderen. Ook overheden moeten wat Clinton betreft voorzichtig zijn met regelgeving omtrent internet, om te voorkomen dat het internet gefragmenteerd raakt. In plaats daarvan moet er door landen worden samengewerkt, stelt Clinton. De conferentie in Den Haag werd onder meer door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en Google georganiseerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Fantastisch zeg! Onze ouderen en zwakkeren in bijvoorbeeld verzorgingstehuizen hebben pech want daar is niet genoeg personeel om ze goed te verzorgen maar we gaan wel zorgen dat er in dictaturen voldoende internet is!

Dit is toch complete waanzin?! Beseffen die mensen eigenlijk wel waar dat geld vandaan komt? Van ons, de belastingbetalers. En wij willen dat er goed gezorgd wordt voor onze ouderen in plaats van het bevorderen van internet in Iran of Afghanistan!

En dat Hillary Clinton durft te verschijnen op een conferentie genaamd Free Internet is helemaal een schande. Arrogantie ten top!

[Reactie gewijzigd door BaCoNL op 8 december 2011 19:46]

Dat het allemaal zo hypocriet is als maar kan ben ik helemaal met je eens,maar je moet het ook van de andere kant bekijken:

Dit jaar zijn er weer heel veel voorbeelden geweest van manieren waarop het internet kan helpen een regime omver te krijgen, het coŲrdineren van demonstraties en het delen van nieuws kan zo een land veranderen.

Dat wij daar aan mee kunnen "helpen" door zes miljoen ter beschikking te stellen vind ik dat prima, nou lijkt het mij wat een symbolisch bedrag maar de intentie is er.
Bedenk dat er een geopolitiek luchtje zit aan deze steun van Rosenthal en Clinton. Vrij internet is een voorwaarde voor democratie en dus een "tool" voor het democratische Westen om haar invloed uit te breiden. Een feit dat wťl door dictatoriale vijanden van het Westen aangegrepen kan en zal worden om een buitenlandse vijand mee te creeŽren om de publieke opinie voor zich te winnen. Hoop daarom dat het initiatief aan de burgers van het land wordt gelaten en dat het puur bij ondersteunen blijft - maar dan nog is er de schijn van buitenlandse inmenging.

Maar wat ik wilde zeggen: dit is niet puur een charitatieve actie, maar buitenlandbeleid, en vergeleken met de kosten van diplomatie en het inzetten van troepen is 6 miljoen een schijntje.
Bijvoorbeeld China, Iran, Noord Korea of vallen die buiten de boot omdat we daar stiekem toch nog iets te laf voor zijn?

Blijkt maar weer dat de modders hier net zo politiek correct zijn, zucht, naja jullie kennen de waarheid zelf ook ondanks het misplaatste fatsoen.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 8 december 2011 19:15]

Ze kunnen zich beter richten op de VS... met de ontwikkelingen die de laatste jaren gaande zijn. Terwijl het in China langzaam verbeterd gaat het in de VS achteruit.
en Nederland.. (bijna) geen land tapt percentueel gezien zoveel af als Nederland

Betere wereld begint bij je zelf zegmaar
Aftappen is wat anders dan verbieden. Bij aftappen ontvangt de ontvangende partij in ieder geval het bericht, in sommige landen gaat dit al niet of wordt je de dag opgepakt.
Ja zo kan ik nog wel wat leuke argumenten verzinnen. Het doet er niet toe dat er altijd een camera draait in je slaapkamer immers ze kijken alleen mee om er zeker van te zijn dat je wel lief doet tegen je vriendin... |:(

Er is maar een reden dat er getapt wordt en dat is omdat de internet censuur in Nederland zeer welig tiert. Het is op dit moment zo dat de overheid nog maar weinig ingrijpt maar noem eens een ander land waar met zeer grote regelmaat tieners worden opgepakt omdat ze een boos twitter berichtje posten over een leraar die ze niet zo ligt? Hoe kan het dat terwijl in Nederland procentueel meer twitter gebruikers zijn dan in welk ander land dan ook de Nederlandse overheid het toch voor elkaar heeft gekregen om mensen zo ver heeft gekregen dat iedereen weet dat als je iets verkeerd zegt op twitter je binnen een dag of wat een agent op de stoep hebt staan?
In welk ander "vrij" land is het zo dat de overheid letterlijk minimaal eens per 3 jaar jouw communicatie gegevens betrekt bij een crimineel onderzoek? (kijk naar de aantallen taps en het kan eigenlijk niet anders dan dat de overheid zo vaak jouw gegevens opvraagt)

Nederland is een zeer gevaarlijk land als het op tappen en censuur aankomt, het is slechts een kwestie van tijd voor er een overheid zit die hier misbruik van maakt op een manier die de gewone burger schaad. Op dit moment hebben de meeste mensen nog het gevoel dat het alleen gebruikt wordt om de "slechte" mensen aan te pakken. Maar de lijn tussen slecht en niet geheel overtuigt van de goedheid van het huidige regiem is erg dun en de kans dat men daar overheen gaat is zeer groot.

Kijk voor de grap eens naar de verschillende mensen rechten organisaties die Nederland steeds vaker noemen als het gaat om landen waar het de verkeerde kant op gaat.
Of je het nu over het belachelijk gevaarlijke elektronisch patiŽnten dossier hebt, de ov chip kaart, het vele tappen de manier waarop de overheid omgaat met onze telecom gegevens of het feit dat de overheid keer op keer probeert om de rechter uit te sluiten als het gaat om het afsluiten van websites het verbieden van informatie en het beangstigende verlangen van sommige overheidsdiensten om mensen altijd en overal te volgen, voor het geval dat zeg maar....
Nederland is een zeer gevaarlijk land als je graag van je privacy geniet en je geen zorgen wilt hoeven maken over het geen een platte pet misschien wel of niet goedkeurt als zijnde een mening die een persoon mag hebben of een handeling die je wel of niet mag maken in je eigen huis.


Het is dan ook heel erg typerend dat juist deze overheid die zelf de vrijheden en de privacy steeds meer probeert in te perken geld uit wil geven om mensen in andere landen te helpen zich tegen dit soort praktijken te wapenen.
Het geeft mij een beetje het gevoel van, als we nu maar laten zien dat we het beste voor hebben met dissidenten dan zal het gepeupel hier niet snel door hebben dat zij het zelf minimaal net zo slecht hebben.

[Reactie gewijzigd door Rob Coops op 9 december 2011 09:21]

Dat is volgens mij wel heel erg naief gedacht. Onder het mom 'wat niet weet, wat niet deert' wordt er ook hier veel getapt. Uiteindelijk zul je wel een bericht ontvangen van de betreffende instanties, maar het lijkt mij sterk dat dit alles perfect volgens het boekje verloopt.
Ow ik zeg niet dat ik het er mee eens ben hoor :)

Het punt is gewoon dat in Nederland je mening uit mogen dragen hoog in het vaandel staat. Onze Wilders is daar zo'n heerlijk voorbeeld van.
tot dat iemand wilders beledigt dan mag het opeens niet,

OT:een goede zaak al vind ik het wel lastig op een politiek gebied, wie help je en wie niet? wanneer is een vrijheidsstrijder een terrorist? dat zijn allemaal lastige en subjectieve vragen die toch eerst beantwoord zullen moeten worden voor men deze mensen ineens gaat helpen.
Een leuke: Als een getinte/donkere man/vrouw bij het politiebureau komt met de mededeling: "Ik wil aangifte doen wegens discriminatie." Dan nemen ze je heel serieus.
Als hetzelfde door een blanke man/vrouw wordt gedaan wordt je uitgelachen en wordt je de deur gewezen.

Tot zover de gelijke behandeling in Nederland. Open je ogen, we leven in een utopie die niet bestaat.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 9 december 2011 01:05]

inderdaad! Het word hoog tijd dat we getinte mensen wat minder serieus nemen als ze klagen over discriminatie. Gelukkig heb je een hele goede bron waar dit vandaan komt en kunnen we hiermee eindelijk eens iets doen aan deze verschrikkelijke sociale misstanden waar onsch eigen volk aan te leiden heeft.

In deze Utopie die niet bestaat (dat heb je wel eens met utopieen) moet het maar eens afgelopen zijn met die discrimineerbare getinte mensen.

Gelukkig kunnen wij als rechtschapen Nederlandersch tenminste on topic blijven ipv elk moment aan te grijpen om ons ongenoegen over ongelijke dicriminatiebehandeling te uiten.

Je hebt helemaal gelijk en ik vind het hoog tijd dat jij eens serieus genomen word.
Gregorius Nekschot is daar ook een heel goed voorbeeld van ja :X
Onzin, er wordt geen enkele tap gezet door de telco’s qua internet of voice zonder
OfficiŽle opdracht, tevens zijn er maar enkele binnen de telco’ die dat mogen en kunnen.
Verbieden is meer zoals in Frankrijk dan?
Sterker nog, zelfs in absolute getallen staan wij nog relatief hoog / bovenaan! Niets relatief dus. Ga daar maar eens van schrikken.

http://www.depers.nl/binn...-het-kan-altijd-meer.html
http://www.bit-byters.net...-2007-in-the-netherlands/

Eigenlijk zouden de titels moeten zijn: Nederland staat bovenaan qua "gepubliceerde aantallen" telefoontaps, maar dat terzijde.
De bittere geur van ironie..
Het kan ook zijn dat we hier wat meer open mee zijn als in het buitenland.

We hebben nl nog wel een flinke controle op onze eigen veiligheidsdienst en politieapparaat, in landen waar dat wat minder is zal men ongetwijfeld wat heimelijker zijn mbt het openbaar maken van hun afluisterpraktijken.
inderdaad een betere wereld begint bij jezelf: http://13-september.nl/

niet dat ik het eens ben met kaviaar maar dat is geen reden iemand de mond te snoeren en al helemaal niet door onze eigen staat
oproepen tot geweld is wel degelijk een legitieme reden om iemand in ieder geval op zijn minst een paar vragen te stellen
Volgens mij heeft ook Nl dmv de VN in Libie hard meegeholpen tegen de machthebbers... Dus in het buitenland mag het wel en wordt het gepromoot maar in eigen land is het opruiing ?

Goed dat ze helpen bij activisten in het buitenland, maar bij mevr. Kaviaar gaan ze volgens mij toch een beetje de fout in... lijtk meer een persoonlijke kwestie geworden.
Ben wel benieuwd hoe bepaalde censuur landen hierop reageren, zoals bijvoorbeeld een China waar we toch graag handel mee voeren...
Ja en dat komt vooral omdat Nederland misschien wat eerlijker daarin is dan andere landen. Ik geloof namelijk nooit dat wij het meeste aftappen
Amen to that!

Te stom voor woorden dit...
he he, goed te lezen dat mede Nederlanders hun informatie uit meerdere bronnen halen en zo de waarheid achter de geschreven stukken weten!

God zij dan zij we niet allemaal van de hart van NL generatie die alles gelooft!
Juist, deze 6 miljoen euro had in onze economie gepompt moeten worden en niet in dit soort onzin.
Clinton die dat zegt + wikileaks + Manning = HYPOCRIET?

of niet?
Nogal :)

"Do as we say, not as we do" is zo'n beetje het idee.
Dus de partijen die onze vrijheid inperken (downloadverbod) gaan andere landen helpen aan betere privacy? Laat me niet lachen
Slechte vergelijking. Het schenden van auteursrechten (waar het downloadverbod over gaat) is gťťn vrijheid, het is namelijk simpelweg niet toegestaan :)

Daarnaast is het een nogal slecht geÔnformeerde vergelijking. Hier heb je vrijwel alle vrijheid in de wereld, Nederland behoort tot de meest vrije landen die er zijn. Daar mag je je mening vaak niet eens uiten.
Het maakt niet uit wat de bewegingsreden is van een downloadverbod. Het is en blijft een beperking van het internet. Kijk ook eens naar het beleid omtrent kinderporno. Het fenomeen is zo oud als de mensheid en in een wereld met een nieuw sterk communicatiemiddel is het niet vreemd dat immer aanwezige pedofielen dat nieuwe medium ten volste benutten. Dan moet je niet het medium kreupel maken maar het probleem bij de bron aan blijven pakken. Internet moet onaantastbaar verklaard worden. Alleen dŠn garandeer je de toekomst van het vrije medium. Eerder moet je niet als land willen proberen om je moraal over de wereld te verspreiden.
Dus maken van virussen, CC gegevens jatten, DDOS aanvallen uitvoeren, mensen online oplichten, etc moet allemaal gelegaliseerd worden, omdat het het internet is en dus alles maar moet mogen?

Het enige dat een groter gevaar is voor de dood van het internet zoals we het nu kennen dan overmatige controle door de overheid, is geen controle door de overheid. Waarom zou het wel online moeten mogen als het offline niet mag?
Nee, maar je moet niet het internet verkreupelen in een poging dit tegen te gaan. De mensen die die virusen maken zijn niet onaantastbaar.
Dus maken van virussen, CC gegevens jatten, DDOS aanvallen uitvoeren, mensen online oplichten, etc moet allemaal gelegaliseerd worden, omdat het het internet is en dus alles maar moet mogen?
Ik zal het eens voor je omdraaien.
Nu het illegaal is, maakt het wat uit? Is er ineens minder van? Voel ik me tegenwoordig 'veiliger op internet'?

Nee. Ik voel me alleen maar meer ingeperkt en bedreigd door de overheid en zijn wetgeving.

Ik hoef geen filters, blokkades, loggers, blacklists, vuurmuren of wat ook. Kan ik zelf wel als ik dat nodig acht.
En daar vergeet je iets, de overheid is er om de burgers te beschermen. Nou ben ik misschien wel in staat om me te wapenen tegen smeerlappen op het net, de gemiddelde burger is dat niet. Die vertrouwt op de staat om te zorgen dat hij geen ongelofelijk grote blunders kan begaan. Daarom hebben we allerlei wetten, om te zorgen dat de overheid de excessen eruit kan halen.

Dat dat online voor geen millimeter lukt (of zal lukken) is een ander verhaal, maar het blijft wel de ondankbare taak van de overheid.
En ik wil me in de echte wereld wel zelf beschermen tegen criminelen met een shotgun, dus nu wil ik ook niet dat we vrijheid inperkende politie hebben, zullen we dat dan maar doen? Anarchie?

Toch maar niet he, we hebben een overheid om voor oa veiligheid en orde te zorgen, ik zie geen reden waarom dat online niet zou moeten.
Eeh, omdat het nulletjes en ťťntjes zijn. Je bent niet in levensgevaar, hoeft niet naar het ziekenhuis. Inbraak bij je bank is al probleem van de bank en politie, hoe het ook gebeurt. En van data hoort iedereen een backup te hebben. Voor virussen zijn anti-virus programmas.

Waar we geen behoefte aan hebben: Stormbahn FŁhrers, moraal politie.
Nergens zeg ik dat oneigenlijk gedrag op internet gelegaliseerd moet worden. Denk ook niet dat er veel mensen zijn die dit wťl vinden. Het gaat om het medium zelf. Zoals ik al aangaf, moeten illegale zaken bij de bron aangepakt worden. Het medium kreupel maken creŽert hooguit schijnveiligheid maar maakt het voor de massa wel lastig om zich te kunnen uiten op het web.
Als het niet toegestaan is hoeft er toch geen verbod te komen?
Het download verbod doet meer kwaad dan alleen een wassen neus bescherming tegen het schenden van een copyright monopolie. Zie je dat nou echt niet? :(
Tast dergelijke acties de souvereiniteit van staten niet aan? Dat het bedrijfsleven hier aan meehelpt is tot daar aan toe, maar dat een overheid van een natie gaat bepalen of de burgers van een ander land internetvrijheid mogen gebruiken en beslissingen van hun autoriteit onder druk zet...
Het dissidenten van andere landen gebruik laten maken van je ambassade om tegen de staat te opereren zeker. Dat is op zijn minst diplomatiek fout.

Maar zoals eerder gezegd zullen ze dit niet toestaan als er chinese of VS dissidenten aan de poort van de ambassade staan. De laffaards.
Oh die laten ze wel toe hoor, maar aangezien alles gelogd en verantwoord moet worden, gaat er gewoon een kopietje van die logs naar de Chinese overheid, of lekt er eens wat. Iedereen blij, want wij zijn zo goed bezig, de Chinezen pakken weer wat dissidenten/terroristen/vrijheidsstrijders op, en de mensen in kwestie kunnen niks meer zeggen.
Vallen de mensen die in Engeland van twitter af werden geschopt vanwege de rellen hier ook onder of geldt dit alleen voor regimes die de westerse wereld liever ziet verdwijnen? Dit is precies hoe men de Arabische Lente tot stand heeft gebracht. Schandalig dat ons belastinggeld hiervoor gebruikt wordt.
ik weet niet hoe het voor jou zit, maar ik zie grote verschillen tussen de relnichten in engeland en de opstandelingen in diverse arabische landen.

dit is een stelling die men eerder had moeten innemen. het is waardeloos dat bv. een cisco "connecting people" hardware levert voor the great chinese firewall oa.

xs4all heeft eerder al meegeholpen door dial up servers beschikbaar te stellen voor opstandelingen. mooi dat overheden het nut hiervan inzien en ook hun steentje bijdragen hieraan.
Lees ik dit nu goed, ze stellen dit ter beschikking om censuur tegen te gaan in dictaturen? Laat ze het eerst hier eens weg halen.

edit: Verbeter de wereld begin bij jezelf, vondt ik wel toepasselijk.

[Reactie gewijzigd door Secsytime op 8 december 2011 19:06]

edit: Verbeter de wereld begin bij jezelf, vondt ik wel toepasselijk.
...vind ik of vond ik, maar geen dt, Over verbeteren geproken ;)
Als ik ooit een geval van boter op het hoofd heb gezien dan is dit het wel. Van alle kanten is de Nederlandse overheid bezig om de internet vrijheid van de eigen burgers zoveel mogelijk aan banden te leggen maar ondertussen wel investeren in internet vrijheid voor het buitenland.
Nederlanders zouden zich toch eens echt achter de oren moeten gaan krabben of dit wel de volksvertegenwoordiging is die ze willen. De regering heeft gewoon maling aan de eigen bevolking en speelt Sinterklaas en mooi weer in het buitenland. Hoe grof wil je het hebben?
Laat Nederland zich met hun eigen zaken bemoeien, want zelfs in Nederland kun je niet alles op internet zeggen wat je wilt.

Ik vind het een slechte zaak dat Nederlandse politiek zulke uitspraken doet.
zonde van het geld, los eerst alle problemen in eigenland maar eens op.

volgens mij kunnen de voedselbanken wel geld gebruiken.
Thumbs up @militair90!
Voedselbanken.. oja.. die hadden toch te weinig parkeerplaatsen?

verder wel met je eens ;)
Dat vind ik toch raar, moeten we bezuinigen en dan komt hier toch zomaar 6miljoen op tafel.

Toch onnodig, geld moeten ze maar voor de ICT voorzieningen in NL gebruiken zou een hele verbetering worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True