Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

De Koreaanse boekwinkel Kyobo heeft samen met Qualcomm deze week in Korea de Kyobo eReader uitgebracht. Het apparaat maakt gebruik van een Mirasol-scherm dat geen backlight gebruikt, maar wel kleur en video laat zien.

Kyobo eReader met Mirasol-scherm

Kyobo heeft het apparaat simpelweg Kyobo eReader gedoopt, meldt de Korea Herald. De e-reader heeft een 5,7"-scherm met een resolutie van 1024x768 pixels. In tegenstelling tot andere e-readers met e-ink-panelen gebruikt de Kyobo eReader een scherm dat op de Mirasol-technologie van Qualcomm is gebaseerd. Dit heeft net als e-ink-schermen geen backlight en gebruikt daarom weinig stroom vergeleken met lcd's.

Wat de Mirasol-technologie onderscheidt van de concurrentie is de mogelijkheid om kleuren en video weer te geven. De meeste e-ink-schermen geven enkel grijstinten weer en verversen te traag om goed bewegend beeld te kunnen tonen.

Het apparaat draait op een aangepaste versie van Android 2.3 en wordt aangedreven door een Snapdragon-soc van Qualcomm.

De digitale winkel van Kyobo bevat momenteel 93.000 boeken en voor het eind van dit jaar moet de grens van 100.000 titels bereikt zijn. De eReader is eerst in Korea uitgebracht, maar komt volgens Kyobo en Qualcomm ook naar andere landen. Of Nederland daar ook bij hoort, is nog niet bekend. In Korea kost de eReader 349.000 won, wat omgerekend ongeveer 225 euro is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Ah! de langverwachte mirasol displays komen nu eindelijk? Non-reflectief, kleur en videowaardige refresh-rates met een minimaal energieverbruik... het klinkt haast te mooi om waar te zijn.
Grootste nadeel: fletse kleuren. En als ik het filmpje zie: laag contrast.

Dat is wel iets om mee te overwegen http://www.slashgear.com/...sol-and-android-21196809/

[Reactie gewijzigd door kmf op 22 november 2011 13:15]

Hmm. Dat wordt verwarrend: we hebben al Kobo die eReaders maakt en nu krijgen we ook nog een Kyobo die eReaders maakt..
Deze e-reader is alleen voor de Zuid-Koreaanse markt dus het zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Maar ik denk dat Mirasol echt de toekomst is van schermen:
- Mooi scherp beeld
- Goede (echte) kleurbalans
- Laag stroomverbruik
- Geen (verplichte) backlight (dus minder slecht voor je ogen, zoals bij de huidge e-readers)

Het enige nadelen wat deze techniek op het moment (nog) hebben is dat de het beeld nog een hoge response tijd heeft, ook zijn de schermen nog duur op te produceren. :9

@kmf:
Dit filmpje http://www.youtube.com/wa...1xHGrecMk&feature=related laat het iets beter zien..

[Reactie gewijzigd door Kwastie op 22 november 2011 14:01]

Hoe kom je aan "- Goede (echte) kleurbalans"?

Alle mirasol displays die ik gezien heb (in filmpjes) zijn flets en hebben een laag contrast.
Kleurbalans is iets anders dan contrast, de kleurbalans kan goed zijn, maar het contrast laag.
Maargoed het is voor 99.9% van de tweakers moeilijk te bepalen of dit goed of slecht is aangezien 99.9% van de tweakers nog nooit een dergelijk scherm heeft gezien.
Wie weet kunnen ze het contrast nog verbeteren door een betere toplaag te gebruiken oid.
Dit is een van de eerste producten met zo'n scherm, de eerste TFT schermen waren ook niet bepaald geniaal, het heeft even nodig voor het echt goed werkt, maar dit is een stap in de goede richting.
Hoezo is Backlight slecht voor de ogen - Wellicht is het zo dat het irritant is dat het in je ogen schijnt (als je 's nachts leest, vind ik al het licht irritant). Maar slecht?
Slecht is het niet, maar het is wel vermoeiend als je slecht omgevingslicht hebt. Je moet niet met een tablet een boek gaan zitten lezen in het donker.
Ik vraag me toch af of er wel plaats is voor een dedicated e-reader. Er is geen andere functionaliteit zoals een tablet heeft. Ik zie eerder iets in een tablet met verbeterd scherm voor lezen in direct (zon)licht zoals de PixelQi schermen.
Die plaats is er, ze zijn niet aan te slepen. Ze zijn niet bedoeld voor mensen die hele dagen met hun tablet/laptop youtube filmpjes kijken of gamen. Maar voor mensen die (veel) boeken lezen. Alleen in mijn directe omgeving zijn er al een stuk 15 in gebruik. Ik ken een gezin waar ze er drie hebben. Zelf ben ik aan mijn 2e toe, mijn vrouw heeft er ook een.
Een deel van die mensen hebben zelfs moeite een email te versturen of worden hysterisch van een iPhone of iPad omdat die zo ingewikkeld is (Geen bejaarden, net in de dertig en hoog opgeleid) Maar ze zijn laaiend enthousiast over hun eReader.

Je vindt deze mensen dus niet op Tweakers, maar op Mobileread, en zelfs daar niet eens allemaal. Het is een totaal andere doelgroep

[Reactie gewijzigd door Ortep op 22 november 2011 13:41]

Een iProduct ingewikkeld?

Je kunt veel over Apple zeggen, maar een mail sturen moet toch een kind van vijf op zon ding kunnen. Net in de 30 en hoog opgeleid?

-Dan weet je echt wel hoe je een Ipad gebruikt.
Net in de 30 en hoog opgeleid?

-Dan weet je echt wel hoe je een Ipad gebruikt.
Dat dacht ik dus ook. Ik ben 57 en je staat er verbaast van hoeveel mensen van 20-30 ik moet uitleggen wat Twitter is. En dat je niet zomaar je hele hebben en houden op Faceboek moet smijten omdat je collega's ook kunnen meelezen als je niet afschermd

En ik ken meerdere mensen van die leeftijd en opleiding die echt niet met een iPhone kunnen omgaan en moeite hebben met dingen als forwarding, blind coppies en adreslijsten. Of die gillend naar me toe komen omdat ze hun iPod aan hun PC hebben gehangen en de CD er in hebben gestopt omdat dat nu eenmaal in de gebruiksaanwijzing stond en nu werkt er van alles niet meer op hun PC op de 'normale' manier. En als ik dat dan weer in orde heb gemaakt staan ze een paar maanden later weer aan de deur omdat ze een update hebben gedraaid en nu werkt hun media player weer niet.
.
Een maand geleden kwam er nog een van 27 met een HBO opleiding naar me toe, helemaal opgetogen, ze had een cursus gevolgd en wist nu wat Social Media was..tja...wat moet je daar mee. Het punt is dat de mensen die hier op Tweakers zitten zich dat niet kunnen voorstellen. Maar mensen die 'zo' zijn als die groep, die komen hier helemaal niet en die benaderen je ook niet met vragen over dat soort zaken. Die mensen leven echt in een totaal andere wereld zonder veel IT. Ze weten niet eens wat ze moeten vragen. Ze begrijpen zelfs hun kamerthermostaat niet. Ze denken dat als ze hem op 30 zetten 's morgens dat het dan eerder 20 graden is dan als ze hem gewoon op 20 zetten.

Maar goed, dat is inmiddels knap off topic

Wat wel on topic is dat een aantal van die mensen wel zonder enig probleem met hun eReader kunnen omgaan als dat eenmaal is voorgedaan. Dat ding doet namelijk maar één ding en heeft misschien 2 of 3 knoppen. Ze gebruiken misschien minimaal IT maar ze lezen wel veel en dus hebben ze de drive om dat wel goed te kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 22 november 2011 15:14]

Ik probeer altijd energiebewust te zijn. Dan zet ik de thermostaat op 50, want dan brandt hij voluit. Als de kamertemperatuur dan 50 is, zet ik hem uit en laat het huis afkoelen.

Slim he?

Trouwens, dit doet me denken aan het spaarlamp fiasco. Gloeilampen die warmte afgeven zouden niet efficient zijn. De warmte die niet van spaarlampen komt, komt nu van de central verwarming. Waar is de opbrengst?

[Reactie gewijzigd door familyman op 22 november 2011 15:57]

Energieverlies in de energiecentrale is vermoedelijk hoger dan de energie die het kost om het gas naar je huis te pompen.
Verder is het een kwestie van belastingwetgeving. Het is stukken goedkoper om je auto elektrisch te laten rijden en het huis met gas te verwarmen, dan je auto op gas te laten rijden en je huis elektrisch te verwarmen (het verschil is groter dan je op grond van energie-efficientie zou mogen verwachten).
Er is een bifurcatie in de samenleving van mensen die helemaal vooraan lopen, zoals tweakers en mensen die het niet kunnen bijbenen en daar ook niet zo veel zin in hebben. Dat is wat ik zie. Het ligt ook breder, de wetenschap is ook onderdeel van deze bifurcatie.

Men doet onderzoek met deeltjesversnellers en het is volstrekt abstract waar dat allemaal voor nodig is. Zeker als je beseft dat het gedaan wordt om een wonder te bereiken, het wonder van de Big Bang. Een volstrekt absurdistische geloofssprong. Fysici vragen ons om éé'n wonder te geloven en vanaf dat punt rekenen zij het je wel voor. Hoe een Big Bang ontstaat, wat er dus causaal aan vooraf ging daarover doen ze geen uitspraak.
En zo zijn er meer deelgebieden waar het niveau van abstractie zo los is gekoppeld van de normale wereld van gevoelde, beleefde momenten, dat het eigenlijk nergens meer over gaat. Die ontwikkelingen gaan heel snel terwijl grote groepen normale mensen in de samenleving het niet kunnen bijbenen. Deze tweedeling doorsnijdt ons ras op vele punten, the have's and the have not's is vooral ook een koppeling tussen patent-georienteerde wetenschap die tezamen met markteconomie ons een technocratie maakt in de westerse wereld ten overstaande van de veel minder wetenschappelijk georienteerde derde wereld.

Ik kijk niet neer op mensen die 'achter blijven'. In de PLC ofwel Product Life Cycle denk ik dat de gaten tussen early en late majority en de laatste en laggards groter worden. Ik denk ook dat het komt omdat het gaat om producten die geen waarde hebben en oplossingen voor niet bestaande problemen zijn. Een boek is nog steeds een prima medium. Ik denk dat de late majority and laggards een voorkeur hebben voor zogenaamde 'cold media' volgens de theorie van Marshall McLuhan. (Understanding Media 1964.)
Dit komt voort uit een persoonlijkheidsvoorkeur voor het imaginaire meen ik, het opgaan in het koude medium waar de fantasie geprikkeld wordt. Moderne gadgets kunnen erg hot zijn. Ze laten weinig aan je fantasie over en het bekijken van filmpjes in kleur is een duidelijk voorbeeld van hoe een tablet of een e-reader hot wordt. Een e-ink e-reader is veel koeler dan een tablet in volle glorie en dat laat precies mijn stelling zien, hoe de late majority en alles daarachter waarschijnlijk een e-reader prefereren en de reden waarom ze zo populair zijn.

[Reactie gewijzigd door Vendar op 23 november 2011 09:08]

Een tablet enzo zijn gewoon veel te zwaar om lekker te lezen.
Een goede e-reader is licht, ongeveer (of liever minder) 200 gram en kun je dan ook langere tijd makkelijk met 1 hand vasthouden.

Ook het scherm is gewoon anders (iig voorlopig), LCD / OLED leest echt nog niet gelijkwaardig aan een e-ink scherm (of vergelijkbaar). En anders lees eens echt een boek voor een uurtje of 2-3 achter elkaar.
Nou ja, in principe heeft de schermtechnologie de potentie een volledige tablet te worden. ik kon uit de website niet wijs worden of dit ding nu ook touch heeft en netwerk, maar als je die zou hebben dan kun je hiermee in principe alles wat je met een tablet kunt + in de zon lezen + laag stroomverbruik: lijkt me best wat waard in de markt!

Als de CPU snelheid van mijn Kindle 3 wat sneller was en de browser wat beter en het scherm wat sneller (OK liefst ook kleur) dan had ik niet veel reden meer om een iPad te willen (spelletjes en video, nou jammer dan...),
Een scherm zonder backlight vind ik ok, maar helemaal geen backlight is weer een stuk minder. Een van de mooie dingen van mijn ipad vind ik dat ik in het donker kan lezen, erg handig als mn moeder een weekendje bij mij is en op de bank slaapt, ik kan gewoon mn dingen blijven doen met mn oortjes in zonder dat ze gestoord word. Daarnaast zijn bedlampjes maar zo zo. Meestal heb ik met bedlampjes dat ik in een bepaalde houding moet zitten omdat ik me anders in mijn eigen schaduw zit en dan nog geen reet zie. ( en een bedlampje gebruikt 3 keer zoveel electra als mn hele ipad) Ik had dus liever gehad dat die optie van een backlight er ook zou zijn. Nou krijg je t zelfde gezeur als met een digitaal horloge die je ook alleen maar kan aflezen in ideale lichtomstandigheden.

Daarnaast lees ik hier niks over batterijduur. Als, wat ik vaker bij dit soort apparaten zie er word beknibbelt op de accucapaciteit zijn we nog niks opgeschoten, het is toch de bedoeling dat je tablet / reader minstens een week op een acculading moet werken voor als je een keertje op de camping zit bv. Je neemt zon ding mee om gewicht en plek aan boeken te besparen en niet om als nog met een adapter en kabeltjes bezig te zijn.

Afgezien daarvan natuurlijk een mooie ontwikkeling, ik zal er zeker naar kijken en je moet ergens beginnen, wil je naar stap 3, dan zul je eerst stap 2 moeten maken. Uteindelijk zal die grens tussen ebook en tablet steeds meer vervagen en heeft iedereen een tablet waarmee je alles kan en die zo weinig gebruikt dat je m kinetisch op kan laden:)

edit: ik lees net op androidcommunity dat ie 3 weken met een accu kan, wat waarschijnlijk voor de reader geldt. Nou ja, das tenminste iets..

[Reactie gewijzigd door verleemen op 22 november 2011 15:26]

Er zijn hele handige led-lampjes te krijgen voor e-readers. Voordeel daarvan is dat je niet onder de zonnebank ligt als je aan het lezen bent, zoals bij de iPad.
Voor bv de Kindle is er zelfs een hoesje met ingebouwde led-light, die op de accu van de Kindle werkt.

En over de accuduur: In het gelinkte artikel staat:
“The device is the first one that has low power, sunlight visibility and also provides color and video rate capability.”

Dat zal dus wel meevallen.
Een scherm zonder backlight vind ik ok, maar helemaal geen backlight is weer een stuk minder. Een van de mooie dingen van mijn ipad vind ik dat ik in het donker kan lezen, erg handig als mn moeder een weekendje bij mij is en op de bank slaapt, ik kan gewoon mn dingen blijven doen met mn oortjes in zonder dat ze gestoord word.
Ik was deze zomer op vakantie en daar zag iemand me op en terras lezen op mijn Kindle. Hij riep dat hij dat leuk vond en dat hij dat ook wilde. Of ik boeken voor hem had. Die had ik wel, na enig geklooi stonden ze op zijn iPad...maar lezen? Jammer maar helaas...de zon scheen. Waar ik met gemak las moest hij zijn iPad in de schaduw houden en zo draaien dat hij geen reflecties kreeg.

Dat is het voordeel van een eInkt scherm boven een tablet van welk merk dan ook.
En je hebt het over een week met je accu doen? Ik zou gaan klagen dat er iets mis mee is. Ik doe er ongeveer vier weken mee.
Kijk dit zijn de betere ontwikkelingen. Ben benieuwd of en wanneer deze naar nederland komt. De omgerekende prijs is in ieder geval interresant.
Hiermee wordt het mogelijk om in kleur stripboeken op een e-reader te lezen.
Zelf heb ik een 6 inch e-reader gehad, een paar jaar terug, maar voor het lezen van boeken beviel dat niet. Nu heb ik een simpel tablet, maar het backlight is ook niet alles. (edit: dat gebruik ik alleen voor internet en youtube.)

Ik ben er heilig van overtuigd dat zowel de e-reader als het tablet tijdelijk zijn: ze zullen versmelten in één apparaat, waarschijnlijk zonder backlight. Zodra er een 9-10 inch e-reader/tablet uitkomt die snel genoeg is om fatsoenlijk websites en video's weer te geven zonder backlight, zal ik er zeker een halen.

Lezen van boeken blijf ik echter nog het liefst op papier doen, ook al kost het meer ruimte.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 november 2011 01:15]

Ik heb zelf 3 weken een reader van de bibliotheek geleend om het uit te proberen, en kan niet anders zeggen dan dat ik blij verrast was.
Het scheelt je een hoop gewicht, is erg rustig aan de ogen (itt tablets), ik vind het een vinding.
Mijn Kindle neem ik vrijdag in ontvangst :)
Waarom beviel het niet?

Ik ben ook een echte papieren boeken lezer, maar ik ben ook zeer tevreden met de Kindle.
Het beviel niet omdat de e-reader geen echt boek is.

Net zoals sommige mensen alleen analoog willen fotograferen, wil ik alleen "analoog lezen", als het om boeken gaat. Dingen zoals websites en dergelijke doe ik gewoon digitaal; ik print dat niet uit ofzo.

Ander punt is dat ik al mijn boeken in het Engels lees, omdat ze of niet vertaald zijn in het Nederlands, of de Nederlandse vertaling me niet bevalt. Veel van die boeken zijn als eBook niet te krijgen, of ze zijn duurder dan de papieren versie. Zeker Amazon.co.uk is goedkoop met veel papieren boeken.

En ik vind het mooi om een boekenkast te hebben, net zoals ik het mooi vind om een kast met goede films te hebben.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 november 2011 01:14]

Tja, er is natuurlijk geen concurrent voor een echt boek ;-). Enne, ik vind het ook mooi om een boekenkast te hebben, maar aan de andere kant merk ik dat daar best ook boeken in staan die ik maar 1x gelezen heb, en dat zal wellicht ook zo wel blijven. Plus dat ruimte eindig is. Verder wel eens dat e versies nog te duur zijn, en nu en dan is de kwaliteit (of moet dat zijn kvva1iteit), triest is: alsof het met OCR omgezet is naar text van een ingescanned boek, zie ook de reviews van de Kindle versie van o.a. A Game of Thrones.

Overigens heb ik het gevoel (maar dat is dus gevoel), dat ik net ietsjes sneller lees op de Kindle.

[Reactie gewijzigd door J.J.J. Bokma op 23 november 2011 03:45]

Wel een behoorlijke rand zo op de foto te zien, is dat gebruikelijk bij zo'n mirasol scherm?
Nee dat is zodat je hem makkelijk vast kan houden, op elke e-reader zo ook mijn nook zit een vrij brede rand
Ah, dus hetzelfde als Pixel Qi?
niet echt.
de technologie die er achter zit is anders.
Pixel QI is LCD met wat aanpassingen waardoor deze ipv backlight ook licht van buitenaf kan gebruiken.

mirasol (IMOD) gebruikt alleen licht van buitenaf, en met een hele andere techniek dan lcd (als is volgens wikipedia de aansturing van de pixels wel vergelijkbaar)
How it works: http://www.mirasoldisplays.com/how-it-works
Achterliggende kleurentechniek is compleet anders dan LCD.
Als je bestaande epub boeken op dit ding leest zijn deze dan in kleur? M.a.w. ik vraag me af of de bestaande e boeken die ik nu in grijstinten lees eigenlijk wel degelijk in kleur zijn of moeten deze opnieuw in kleur uitgebracht worden?
Dit kan je eigenlijk redelijk makkelijk nakijken door ze eens te openen in b.v. calibre, als ze dan in kleur zijn kan je het daarbij wel zien.

Overigens ben ik nog geen enkel ebook tegengekomen wat kleur nodig had, de meeste normale (fictie) boeken worden immers ook niet in kleur gedrukt. Wat niet wegneemt dat dit een prachtig apparaat is, helemaal voor het lezen van magazines of comics. Ik ben benieuwd wanneer/of andere fabrikanten ook gaan overstappen op dit soort schermen.
Dat kleurenscherm is erg interessant. Ik heb nu een Nook, maar jammer genoeg alleen in z/w en eigenlijk alleen toegang tot lezen van epub en nog wat van die formaten. Dit apparaatje in kleur en lopend op Android maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een tijdschriftabo te gaan gebruiken, naast het lezen van boeken. Ik houd dit apparaatje in de gaten!

Een scherm zonder backlight leest toch wel heel veel prettiger dan LCD/OLED scherm. Tegelijkertijd is een tablet weer meer toegespitst op internet e.d. Ik voorzie op termijn wel dat deze twee categorieën naar elkaar toegroeien. Ze lijken teveel op elkaar en overlappen in functionaliteit.
Hmm. "Locked down Android interface". Als die interface open wordt (en dat duurt vast niet lang) dan is dit een prima device voor allerlei andere Android apps.