Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 205 reacties

De Chinese firma Shenzhen Technology heeft een laptop gebouwd die met zijn design sterk lijkt op een MacBook Air van Apple. De kloon is echter gebaseerd op de aanzienlijk minder krachtige Atom-processor in plaats van een Core i5-cpu.

De nog naamloze laptop van de firma Shenzhen Technology beschikt over een 13"-display met een 720p-resolutie, 2GB werkgeheugen en een 32GB ssd. Het apparaat wordt aangedreven door een nog niet uitgebrachte Cedar Trail 1,86GHz Atom N2800-processor van Intel.

Chinese MacBook Air-kloon van de firma Shenzhen Technology Chinese MacBook Air-kloon van de firma Shenzhen Technology Chinese MacBook Air-kloon van de firma Shenzhen Technology

Het ranke ontwerp van de laptopbehuizing toont veel gelijkenis met de MacBook Air en heeft vergelijkbare afmetingen, maar naast de minder krachtige processor zijn er meer verschillen. Zo is de Thunderbolt-aansluiting vervangen door een hdmi-uitgang. Ook is er geen MagSafe-aansluiting voor de voeding aanwezig en heeft Shenzhen gekozen voor een standaard voedingsaansluiting.

Volgens GizChina beschikt de Air-kloon met zijn 4100mAh-accu over een batterij met een gelijke capaciteit als die van Apple, maar de accu zou het volgens de specificaties van de fabrikant slechts 3,5 uur uithouden. De fabrikant heeft het OS niet gespecificeerd maar het is vrijwel zeker dat de laptop Windows zal draaien.

De MacBook Air-kloon zal naar verwachting in november op de Chinese markt beschikbaar komen voor een geschatte prijs van circa 3000 yuan, omgerekend 330 euro. Of Apple actie heeft ondernomen tegen de Chinese fabrikant is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (205)

1 2 3 ... 6
Ik zie hier veel reacties over crap en slecht etc etc, ik moet zeggen daqt ik diverse cloon apparatuur heb die vaka gelijk en soms beter zijn dan de orginele apparatuur.

Het zal ook niet voor het eerst zijn dat de officiele lijn van een product wat in china gemaakt wordt rechts wordt verkocht via de officiele kanalen en links via de zwarte markt , wat steeds vaker gebeurt;.

Amerika is hier ook zo vreselijk bang voor waardoor hun eigen producten zelf onder druk komen te staan, en ze ook al jaren pleiten voor een extra invoer belasting voor alles wat uit de regio van china komt.

China heeft trouwens tot 2016 om het kopieer recht in te dammen , en zijn het nu nog niet verplicht hier een stukje geciteerd uit een boekje van het MKB.


"Op 11 december 2001 werd China lid van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Met dit
lidmaatschap opende het land zijn economie voor de buitenwereld, al mag China hier tot 2016
aan werken. Dit is een extreem lange overgangsperiode. Het WTO-lidmaatschap vereist dat
China zijn handels- en investeringswetgeving publiceert (ook in het Engels).
De Chinese investeringsomgeving wordt hiermee transparanter. Positief gevolg van de toetreding tot de WTO is dat de Chinese overheid gaat optreden tegen het in China bekende kopieergedrag"
Zo heb ik ook meerdere originele Apple oordopjes gekocht, voor §30 verwacht ik iets meer kwaliteit, maar voor §8 worden die dingen ineens interessant.
Er is er 1 'kapot' gegaan (doet het nog prima), maar dat was omdat ik hem tussen mijn rits kreeg.
Hackbook Air?

Nu nog OS X erop krijgen, en dan kan het een alternatief worden.

Bovendien is een N series Atom CPU wel heel erg traag voor een ultrabook-achtige PC. Deze zijn over het algemeen alleen voor netbooks en computers waar energieverbruik van groot belang is. Een Sandy of Ivy Bridge zal echt een enorm verschil maken, dus er is absoluut geen reden om van Apple's kant iets te vrezen voor dit ding.
Zal het niet worden. Sowieso is vanaf 10.6.2 de ondersteuning voor de Intel Atom weg uit Snow Leopard. Je zult dan altijd een aangepaste kernel moeten gebruiken. Lion stabiel draaien is onmogelijk op deze laptop, ook vanwege het ontbreken van ondersteuning voor Intel Atom in de kernel.

En dan heb je meestal ook nog exotische ethernet, vga, geluids en wifi chips.. Deze zijn vaak geen van allen ondersteund, waardoor je wel OS X draait, maar waar drie kwart niet werkt..
Apple kŠn niks ondernemen. In China kennen ze geen copyright. Apple kan dus alleen verkoop buiten China blokkeren, maar juridisch gezien kunnen ze binnen China niks.

EDIT: Natuurlijk kunnen ze dreigen bij de regering, maar ik vraag me af of er iets gebeurt.

[Reactie gewijzigd door Beatboxx op 30 oktober 2011 13:03]

In China kennen ze geen copyright. Apple kan dus alleen verkoop buiten China blokkeren, maar juridisch gezien kunnen ze binnen China niks.
Vind je het gek, dat hele land is gebaseerd op kopieren van andersmans ontwerp sinds de laatste 200 jaar. Als ze copyright zouden erkennen zou hun hele economie instorten :)

Maargoed, wie zou deze prul kopen? Apple is sterk gebaseerd op ontwerp dus met een rip-off aan komen zetten staat een beetje dom als consument.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 30 oktober 2011 20:25]

Papier, Buskruit, Kompas, Pasta om maar mee te beginnen uit China....

Het westen heeft heel veel dingen gekopieerd uit diverse landen en haarzelf toegeigend. Ook uit het oude egypte en zo kunnen we nog wel doorgaan.

Dus als jij een land in zijn algemeenheid wil bashen...kijk even naar ons eigen land.

De hele wereld kopieert zich een breuk van elkaar en dat gebeurt niet alleen in china.
Alleen hebben ze in China de boel geperfectioneerd.
China drijf op goedkope arbeidkrachten en handel.
De kwaliteit van de kopie is direct gerelateerd aan de prijs.

En ze produceren dus als ze handel zien. en waar gaat die handel heen? Juist Europa, Amerika, Afrika, Azie.

De oorzaak zit dus ook hier, vergeet dat niet. Hoeveel mensen kopen gekopieerde kleding in spanje op vakantie. De carboot sales in de UK met alleen maar bootleg spullen?

Apple is gebaseerd op patenteren van gekopieerde ideeen. Zoals recent 3D recognition....goed naar microsoft gekeken....maar beter in marketing en patentering.
Apple wil gewoon wereld dominantie. En daar baal ik van. Ze maken mooie producten maar met een belabberde attitude.

Back on topic: Yep, een absolute kloon voor de wannabee. Klopt als een bus, maar Apple is zelf ook op die manier groot geworden.

Lijkt me gewoon op een standaard netbook in een Apple behuizing gepropt. Zal waarschijnlijk veel loze ruimte in zitten. En gezien de gemelde accutijd zal deze geassembleerd zijn uit goedkope onderdelen. Ik verwacht dat deze laptop niet zo snel meegaat...
Het enige verschil met het Westen en China is alleen dat die dingen die het Westen zich toe-eigende van andere landen (en dus eigenlijk gewoon gejat had), wel gebruikt werden om verder mee te komen, of om een groter doel of ontwikkeling mogelijk te maken. De kompassen werden gebruikt om de wereld te verkennen en betere handel te kunnen bedrijven, het buskruit werd gebruikt om betere en efficiŽntere wapens te ontwikkelen et cetera.
Deze technieken stonden dan ook weer aan de basis van nog betere technieken en nieuwe producten en ontwikkelingen. En dat is het grootste en meest belangrijke verschil met wat China nu aan het doen is.

Deze kloon van een Macbook Air is leuk en ziet er leuk uit, maar is niet de vernieuwing die de Macbook Air van Apple misschien wel een beetje was. Het is gewoon een slechter, goedkoper namaakproduct. Op zich niks mis mee, maar in 2016 zal dit zelfs niet meer in China kunnen en mogen gebeuren, aangezien China als land dat WTO-verdrag heeft getekend.

China levert bijna alle producten aan ons, ''het Westen'', ja. Maar het is niet onbelangrijk om te weten dat het dus ook zeer afhankelijk is van het Westen als afzetmarkt. Als er hier een crisis is, waardoor de vraag naar producten in het algemeen (en zeker luxeproducten) afneemt, merkt China dit zeker, misschien nog wel meer dan ''wij''. Daarom speelt er in China nu ook het probleem van dat de voedselprijzen zo hoog zijn en jan met de pet daar nauwelijks in staat is om genoeg voedsel te kunnen kopen om te overleven.
Er wordt vaak gedaan alsof het Westen gedoemd is en China de grote overwinnaar zal zijn, maar dit vind ik een zeer bedenkelijke uitspraak. China is mogelijk nog afhankelijker van het Westen dan wij van China, als het aankomt op een stabiele economische groei, die nodig is om als land verder te komen.

Het grootste probleem voor China in de toekomst is haar afhankelijkheid van het Westen als afzetmarkt en daarnaast de grote bevolking, die nog niet genoeg (hoog)geschoold is (ik heb het dan over het percentage als geheel van de bevolking), waardoor het een industrieel land is en blijft als de ontwikkelingen niet veranderen, waarin een groot deel van de bevolking in landbouw of fabrieken werkt, in plaats van innoveert.
Wat dit betreft doet India het vele malen beter; hier wordt goed in de jonge, dynamische bevolking geÔnvesteerd en wordt hoogwaardig onderwijs als voorwaarde gezien voor een goede toekomst.
Vroeger ja, dat is hetzelfde als zeggen dat de Islam wetenschap heeft behouden in Middeleeuwen. Dat was toen ja, maar tegenwoordig met de huidige status van zaken zou je dit gewoon kunnen vergeten.

Dus, moot point.
[...]
Maargoed, wie zou deze prul kopen? Apple is sterk gebaseerd op ontwerp dus met een rip-off aan komen zetten staat een beetje dom als consument.
Waarom niet? Veel consumenten kopen een Apple vanwege het strakke design. Volgens het artikel is dat bij deze netbook ook het geval, de kwaliteit zal iets minder zijn, maar met zo'n lage prijs is dat te verwachten. Ik zie overigens nergens een Apple-logo (en geen Tunderbolt) op deze netbook, dus om nu te spreken van een MBA-kloon vind ik dan ook te ver gaan.
Het bedrijf waarvoor ik werk (Ariston, producent verwarmingsindustrie) heeft dit jaar in China een rechtszaak gewonnen van een Chinees bedrijf wat in China vergelijkbare producten met vergelijkbare logo's op de markt bracht onder merknaam "Arisitun".

Zie bijgevoegde nieuwsberichten: http://www.sib.it/en/news-and-events/news/652.html / http://www.aristonthermo....news/news-detail/?id=7441

Door het management werd dit als een belangrijke overwinning gezien, aangezien de kopie-producten in China als de grootste bedreiging wordt gezien, en wel om 2 redenen:
- Derving van inkomsten
- Verlies van goede naam (klanten kopen goedkope kopie zonder dat ze dit weten, en zijn teleurgesteld omdat ze denken een A-merk te hebben gekocht).
Die eerste heet "vrije markt".
De tweede ben ik volledig mee eens.

Met andere woorden: Merkenrecht vind ik volledig terecht. Copyright echter zou ik ook liever uitleggen als "the right to copy". Nederlands heb je immers ook leren spreken en schrijven door het na te doen van een ander. Of wat dacht je van lopen... Wat niet eigenlijk?

Ontwikkeling gaat maar in hele kleine stapjes. De rest kopieer je.
Die eerste heet "vrije markt"
Niet als ze proberen een kopie te verkopen.
Wel als dat Chinese bedrijf een produkt onder hun eigen naam aan de man brengt...
Eerst zeg je dat je een merk niet mag kopiŽren, en vervolgens zeg je dat het kopiŽren van alles moet mogen?
Vrije markt klopt, als je een eigen product neerzet.

Het (uiterlijk) van een product, logo, en merknaam kopiŽren is gewoon diefstal.

Een dunne zilverkleurige laptop maken moet gewoon mogen. Elke designfeature namaken en er een appel sticker op plakken is diefstal.
Dat is gewoon niet waar. China heeft tegenwoordig min of meer dezelfde regelingen als de rest van de wereld. Je recht halen is nog steeds moeilijker (vooral als je een buitenlander bent), maar het kan wel degelijk.
Yep, er waren een tijdje terug ook nep "Apple Stores" en die heeft China ook opgeheven. Zie: http://birdabroad.wordpre...you-listening-steve-jobs/
Ik dacht dat de uitkomst daarvan juist was dat China de nep stores NIET sloot, alleen 2 winkels die sowieso geen winkelvergunning in bezit hadden.

Een dikke middelvinger naar het westen, herinner ik me nog uit de tweaker comments.
Die andere winkels verkochten geen nepproducten. Ze verkochten gewoon echte apple producten. Apple heeft wel eigen apple stores, maar volgens mij hebben ze geen problemen mee dat andere winkels hun apple producten verkopen. Een winkel waar apple's producten worden verkocht is gewoon een apple store. Apple zelf vindt het wel best, het was een blogger die dat meldde.
Apple is zelf erg bitchy over wat zich een Apple store mag noemen. Het probleem was dus ook dat deze winkels zich voort deden als een echte Apple Store, in plaats van EEN winkel die Apple verkoopt.

Zo'n Apple store dient te voldoen aan een bepaald kwaliteitskeurmerk zeg maar, en zullen altijd door Apple zelf gerunned worden. Dus Apple heeft wel degelijk moeite met deze 'copy-cats', de chinese overheid is op onderzoek uit gegaan, en heeft alleen winkels gesloten die nep-producten of geen winkelvergunning hadden gesloten. Dat de rest door gaat met Apple's keurmerk te misbruiken, wordt niks aan gedaan.

Hoe erg dit allemaal is, laat ik aan je eigen mening over, maar het laat toch wel kennen dat het niet helemaal klopt.
Zolang je als bedrijf de overheid genoeg betaald krijg je een hoop voor elkaar ;)
China is rijker dan heel Europa bij elkaar, laat staan een bedrijf als Apple ;)
Het BBP van China is net boven die van Duitsland. Duurt nog wel even voordat China rijker is dan Europa :)
Wie heeft het hier over bbp. -.-
Je hebt een oude atlas bij de hand: dat was in 1995 zo.
Groter dan Duitsland (in BBP): ja. Groter dan de EU: lang niet.

European Union 16,242,256
1 United States 14,526,550
2 China, People's Republic of 5,878,257n2
3 Japan 5,458,797
4 Germany 3,286,451

(in miljoenen US$, 2010, bron)
Stja. Dat zegt opzich niet heel veel. Apple is namelijk rijker dan de VS. Dusss rijker dan China moet ze ook nog wel eens lukken
Apple rijker dan de VS? Hoe kom je daar nu bij?
Hij doelde op dit:

'Apple heeft meer geld in kas dan regering VS'

http://www.volkskrant.nl/...kas-dan-regering-VS.dhtml
Iets met klok en klepel...

Dat was een leuk verhaaltje dat ongeveer 24 uur heeft geduurd. Het vrije budget van de VS was voor de acceptatie van het nieuwe schuldenplafond inderdaad heel even onder de waarde van Apple. Totaal appels met peren vergelijken natuurlijk.

Daarnaast is IEDEREEN rijker dan de VS, want zij hebben namelijk duizenden miljarden schuld!
Wat dat laatste betreft kun je beter een Griek zijn dan Amerikaan!
Nou is dat tegenwoordig niet meer zou moeilijk, rijker zijn dan Europa.. :+
Oh nee? Nooit van de Conventie van Bern gehoord? Deze is ook ondertekend door China met als gevolg dat er automatisch auteursrechten (copyright, etc.) valt op een werk dat door een persoon wordt gemaakt.
Und?
Het ondertekenen van zo'n verdrag betekent nog niet dat je het ook daadwerkelijk uitvoerd.
Je kunt redelijk eindeloos "zeggen" dat je er hard mee bezig bent, en tegenover China gaat toch geen land "echt" in verweer.
Het is al een oude grap, maar goed:
In China leggen ze copyright uit als "right to copy" :Y)

OT: Desondanks kan Apple wel degelijk stappen ondernemen, maar het probleem met de Chinese markt is dat het dan onder de toonbank verhandelt gaat worden. Zolang er vraag bestaat en er een markt is, vinden ze wel een maas in de wet om doorheen te glippen.
Het Chineese gebrek aan invovativiteit en creativiteit is bijna beangstigend. Dat je zo'n grote work-force hebt, zoveel productiecapaciteit en het dan nog niet voor mekaar krijgt om een succesvol, niet-gekopieŽrd product neer te zetten... Zou het aan de cultuur liggen? Politiek of de propaganda? Als ze echt een wereldmacht willen worden moeten ze hier toch echt de focus op leggen, anders blijft het een cheap-labour land.
@Hieronder: het probleem is niet dŗt ze het kopieŽren, maar hoe. Ze kijken het design van de Macbook af, bouwen dat keurig na, maar verkloten het op specs (een Atom..) en usability; precies datgene wat het apparaat maakt wat het is. In mijn ogen begrijpen de copy-cats niet waar de kernkwaliteiten van een product liggen en maken ze het alleen op het oog na. Dan heb je het gewoon niet begrepen. Ja, je betaald minder, maar je krijgt er ook een minder product voor terug.
Hierbij nog een linkje om aan te tonen dat dit geen single event is qua kopieŽren.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 31 oktober 2011 11:47]

Het heeft ook iets met besteedbaar inkomen te maken van de mensen in dat land. Iets kopieren voor een derde van de prijs is ook een prestatie, of je het nu leuk vindt of niet.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is.
In de de jaren zestig en zeventig zou jij je opmerkingen ook hebben gedaan over Japan en later waarschijnlijk over Korea. Nu is China het land dat kopieert, maar dat is over een paar jaar ook weer veranderd. Dan hebben we het waarschijnlijk over Vietnam of zoiets die aan het kopiŽren is geslagen.
Copyright is het tegenovergestelde van Copywrong. Je moet het dus gewoon goed doen, en niet half.
Dreigen waarmee? Dat ze de productie niet meer in China gaan doen? :P
Waarmee lijkt me niet zo moeilijk te bedenken. Apple gaat dreigen de prijzen van de MacBook Air te verlagen :P
China is toch al even lid van de WTO, zou me hogelijk verbazen als ze vanuit dat lidmaatschap niet dit soort zaken aanpakken.
'Apple kŠn niks ondernemen. In China kennen ze geen copyright.'

Waar haal je dit verzinsel vandaan? Copyright kennen ze zeker wel en het aanpakken van namaak rommel wordt steeds beter. Nog niet op het niveau van de EU, maar geloof mij maar dat China het de technologiereuzen graag naar de zin maakt.
Wat heeft dit nou in vredesnaam met copyright te maken?!
Apple kan wel Intel onder druk zetten om de Atom-processor niet te leveren.
Over het OS staat dan weer niets vermeldt, da's dan wel jammer.
Volgens mij staat in het artikel dat het waarschijnlijk Windows zal hebben.

Wat me overigens opvalt.
Een batterijduur van 3,5 uur terwijl er een zuinigere Atom processor inzit terwijl de batterijcapaciteit gelijk is. Zou je toch verwachten dat hij het langer volhoudt dan een MacBook.
Het aantal AmpŤre-uur (Ah) van een accu zegt maar de helft over de daadwerkelijke capaciteit van een accu. Even belangrijk is het voltage van de accu, wat je vermenigvuldigd met het aantal Ah het aantal Watt-uur (Wh) geeft.

Dit terzijde: Apple claimt een capaciteit te hebben in de Air van 35 Wh voor de 11 inch en 50 Wh voor de 13 inch. Omgerekend (de accu's zijn 7.2V) is dit dus 4860 mAh en 6940 mAh, wat hoger is dan de 4100 mAh opgegeven door Shenzhen Technology. Aannemend dat het voltage gelijk is, is de accu in de 13 inch Air dus veel beter dan de accu in deze kopie, dus dan is het ook logisch dat de kopie minder lang met z'n accu doet, nog afgezien van alle optimalisaties die Apple gedaan zal hebben.

In het originele persbericht is er trouwens geen enkele verwijzing gemaakt naar de Macbook Air qua accucapaciteit.
Apple heeft de afgelopen jaren veel geÔnvesteerd in batterij technologie. Ze gebruiken in de Macbooks tegenwoordig rechthoekige batterijen ipv ronde cellen zoals de concurrentie. Dit schijnt nog steeds lastig te zijn om te evenaren. Het voordeel is dat de batterij indezelfde ruimte veel groter is. Daardoor haalt Apple veel meer batterij-tijd uit de ruimte die er is voor de batterij.
4100mAh is 4100mAh. De vorm van de batterij maakt daar echt niks voor uit. De capaciteit van de batterij is hetzelfde, dus moet het iets anders zijn waardoor de computer minder lang met de batterij doet.

De computer is dus minder energiezuinig, simpel.

De processor van deze laptop is misschien energiezuiniger, maar er zit natuurlijk nog veel meer omheen. En dat verbruikt mogelijk meer dan bij de Apple.

Maar ik denk zelf dat het voornamelijk het OS is, en waarschijnlijk ook wel de applicaties. Hoe meer er gerekend wordt, des te meer energie er verbruikt wordt.

Waarschijnlijk zijn OSX aplicaties gewoon energie-efficienter te programmeren. Je moet eens de verschillen bekijken tussen de OSX API's en de Windows API's. De API's van OSX zitten vol met hulpmiddelen om je applicatie energiezuiniger te maken.

En ook de ontwikkeltools zijn er op gemaakt. Met XCode kun je bijvoorbeeld het energieverbruik van je applicaties meten en heel goed optimaliseren voor het verbruik van energie. Ik heb al een tijdje geen Windows meer geprogrammeerd, maar ik kan me niet herinneren dat er in Visual Studio tools zaten om het energieverbruik van je applicatie te profilen.

Over het algemeen heb ik het gevoel dat OSX veel holistischer is. Bij Apple denken ze werkelijk aan ELK detail.

[Reactie gewijzigd door RetepV op 30 oktober 2011 14:22]

Capaciteit van een batterij is hetzelfde? Maar wat over EfficiŽntie van de batterij zelf bij het ontladen???
Kwaliteit van de Lithium batterijen doen er ook toe. Ook qua levensduur etc.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 30 oktober 2011 18:21]

Ja, de capaciteit is hetzelfde (als het voltage hetzelfde is: 2000mAh op 1,5V is iets anders als 2000mAh op 7,2V!), maar de energiedichtheid van het complete accupakket is dat niet. Als je van een serie ronde cellen een min of meer rechthoekig accupakket maakt, dan hou je nu eenmaal lege ruimte over. Als Apple er in geslaagd is om rechthoekige cellen te gebruiken, dan levert dat een voordeel op in hoeveel ruimte die cellen innemen.
hoeft niet, de cellen in de macbooks zijn van die platte vierkante zakjes tegenwoordig.
Hahaha, en morgen komt Apple met een vierkante benzinetank van 60 liter, waar meer benzine in gaat dan de gewone ovale benzinetank van 60 liter van de concurrentie.

Ook zo mooi zijn de speculaties hier dat de kortere tijd waarmee met dezelfde batterijcapaciteit kan worden gewerkt samenhangt met het OS, terwijl helemaal niet duidelijk is wat er op deze kloon gedraaid gaat worden. Misschien hebben de chinezen ook een slechte kloon van WebOS erop gezet... :+

edit: in het artikel staat "De fabrikant heeft het OS niet gespecificeerd maar het is vrijwel zeker dat de laptop Windows zal draaien." - als dat niet gespecificeerd is, hoe kan dat dan vrijwel zeker zijn?

[Reactie gewijzigd door Appelsap op 30 oktober 2011 14:39]

Omdat op alle Chinese nep-Macs Windows staat.
En jij denkt dat in een vierkante 60 liter tank meer gaat dan in een ronde 60 liter tank?
Lijkt een beetje op lood en veren!
Je snapt het niet...
Dat is ze punt ook, er wordt beweerd dat er meer in een 4100Mah batterij gaat omdat die vierkant is tegenover de concurrent die ook 4100Mah is maar rond...

Hij probeert dus te zeggen dat de vorm er juist niet toe doet ;) Als de capaciteit gelijk is is het gelijk...
Dat kan niet. 4100mAh = 4100mAh. Het is een gemeten waarde van de capaciteit. Als de cellen van de Chinese batterij sneller leeg gaan zullen ze simpelweg groter moeten zijn om dezelfde capaciteit te halen.
4100 mAh is toch gewoon 4100 mAh ? En niet door betere technologie ineens meer?
4100mAh is de capaciteit van een batterij niet noodzakelijk de werkkracht (Wh) die de batterij kan leveren over een bepaalde tijd.

Dat wil dus niet zeggen dat een LiPoly battery van 4100mAh gelijk is aan een NiCd van 4100mAh, een NiCd gaat waarschijnlijk een zwaardere lading kunnen afgeven over een kortere tijd maar na enkele keren opladen zul je reeds verschillen opmerken in de levensduur en na 1 jaar is de NiCd waardeloos terwijl de LiPoly 5 jaar of langer meekan.

Als er een prul oplaad-mechanisme in zit gaat die batterij sneller kapot gaan door oververhitting of overlading terwijl een goede chip de batterij in betere conditie laat zijn.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 30 oktober 2011 19:16]

En dat is dus compleet irrelevant bij dit verhaal, ze zullen hoe lang hij op de accu kan doen gewoon hebben bekeken bij een nieuwe accu, niet bij een 2 jaar oude accu. Dat doen deze chinezen niet, dat doet Apple niet, en dat zal niemand anders doen.
Nee, niet per definitie. Het gaat uiteindelijk om Wh, niet om mAh. Om van mAh naar Wh te komen, vermenigvuldig je met het voltage dat de accu kan leveren (en dan gaan we er voor het gemak van uit dat dat voor de hele cyclus constant is, wat natuurlijk niet zo is.)
Geen LED background verlichting?
Windows minder energiezuinig van Mac OS X?
Of gewoon een goedkopere accu erin?
Maar de capaciteit is toch hetzelfde?

Een accu met dezelfde capaciteit kan toch evenveel energie leveren?
niet als deze met een gelijke belasting sneller ontlaad. Neem als voorbeeld oplaadbare batterijen. 2 verschillende merken beide 2000 mA maar de ene is toch sneller leeg als de andere als je ze gebruikt in je fototoestel. Verschil in kwaliteit noemen we dat. Of Aldi batterijen vs Duracell. Zit ook veel verschil in.

[Reactie gewijzigd door Twazerty op 30 oktober 2011 14:47]

daar kan het inderdaad in zitten. de interne weerstand van de batterij.

maar er zijn heel veel dingen te bedenken.
inderdaad onzuinig backlight.
evt een onzuinig type lcd
een flink zuipende ventilator (heeft de air een fan?)
onzuinige DC-DC converters.
Het OS kan ook veel doen natuurlijk.
Aldi batterijen zijn beter!
heb het zelf ondervonden!!!
in een klok / afstandsbediening ja, probeer ze niet in speelgoed dan leven duracell toch echt veel langer en dat is een ervaring die ik persoonlijk ken in mijn RC toys.
Nee hoor. Energie word uitgedrukt in joules. 1 joule per secode staat gelijk aan 1 watt. 1 watt is weer hetzelfde als 1ampere maal 1 volt spanning. Een accu van 4100 mAh bij 3,6 volt levert dus 50% minder energie dan een accu van 4100 mAh bij 7,2 volt. Heb deze week toetsweek dus dan moet ik dit soort dingen kennen XD.

Overigens. Over het vierkante vs ronde accu hierboven. Er wordt niets gezegd over de capaciteit/energetische waardes van de accus. Alleen dat een vierkant accu minder uimte inneemt dan een ronde bij dezelfdcapaciteit. Dat is natuurlijk prima te verklaren. Een vierkant waarvan de zijden een cirkel raken, waarvan het oppervlakte 1 is, heeft zelf een veel grotere oppervlakte. Om een vierkantje te krijgen met een oppervlak van 1 heb je veel minder ruimte nodig om dat oppervlak te verkrijgen. Ook is alle ruimte dan nuttiger te gebruiken. Reken een dergelijke sommetje uit voor en bol vs een kubus en je snapt dat een vierkante accu veel efficienter met DE RUIMTE (dus niet capaciteit) omgaat dan een afgeronde.
Of 3,5 uur met flash gebruikt. De nieuwe Macbook Airs zit standaard geen Flash meer op dat scheelt ook wat. Ze gaan overigens ook "maar" 5 uur mee zonder Flash en met Flash aangezet waarschijnlijk ook maar een uur of 3 en half

linkje Apple site Macbook Air 5 uur accutijd:
http://www.apple.com/nl/macbookair/specs.html

[Reactie gewijzigd door zap8 op 30 oktober 2011 15:37]

Of 3,5 uur met flash gebruikt. De nieuwe Macbook Airs zit standaard geen Flash meer op dat scheelt ook wat. Ze gaan overigens ook "maar" 5 uur mee zonder Flash en met Flash aangezet waarschijnlijk ook maar een uur of 3 en half

linkje Apple site Macbook Air 5 uur accutijd:
http://www.apple.com/nl/macbookair/specs.html
De 13" versie van de Macbook Air haalt zelfs zeven uur op de accu, het dubbele van deze kloon welke ook 13" is. De vijf uur is voor het 11" macbook Air model.
SO?

Op Ubuntu en Windows zit Flash ook niet standaard! Verder moet je bij het bezoeken van je eerste Flash site 1 keer klikken om Flash te installeren op OS X 10.7
@multimediacar, ik denk dat zap8 bedoelt een flash hard drive... Die kunnen minder zuinig zijn dan bewegende hard disk drives.
@Duingras lijkt me stug "Ze gaan overigens ook "maar" 5 uur mee zonder Flash en met Flash aangezet waarschijnlijk ook maar een uur of 3 en half"

lijkt mij gewoon over Adobe te gaan
Apple heeft ism de Chinese regering ook opgetreden tegen de fake Apple stores. Het is alleen de vraag of het qua omvang interessant is om dit hier ook te doen.

Maar waarom kunnen ze dit leveren voor §330 terwijl Asus en co hier niet toe in staat zijn?

[Reactie gewijzigd door haraldo op 30 oktober 2011 13:07]

Omdat Asus en co a) wel fatsoenlijke devices leveren (starting met cpu, ram, en hdd/ssd) en b) winst moeten maken *nadat* het apparaat verscheept is vanaf de chinese fabriek naar de andere kant van de wereld. En niet te vergeten c) hun best moeten doen om zelf iets te ontwerpen.
Ik begrijp jouw uithaal naar Asus (en co) niet helemaal. Dit is niets anders dan een groot uitgevallen netbook met een verdacht uiterlijk. Asus en co kunnen dit zonder twijfel ook maken (voor die prijs), in een design dat minder nadrukkelijk gekopieerd is.

Belangrijk is de realisatie dat ze uit de netbook markt genoeg marktinformatie hebben kunnen halen om te bepalen of het wel of niet zinnig is om deze markt te betreden. En blijkbaar was dat voor een bedrijf met hun koststructuur ingeschat als niet zinnig.

Bedenk dat deze configuratie een niche is aan de top van een mainstream markt (netbooks) en niet een niche met potentie om een nieuwe mainstream markt tot stand te brengen.
Ik denk niet dat apple het moet proberen om stappen te ondernemen tegen dit bedrijf. Dat winnen ze toch niet, de Chinese overheid heeft hier namelijk niet zo veel problemen mee. Dingen reverse engineeren is voor China de snelste manier om hun technologische achterstand snel in te halen.
de Chinese overheid heeft meerdere malen laten zien dat ze er wel problemen mee hebben als het om een grote internationale klant gaat. Apple is best wel zo'n klant.

Die fake-Apple stores in china zijn ook fors aangepakt. Niet zo zeer op 'copyright', maar daar vinden ze dan wel weer een ander ding voor. (meestal blijk je e.o.a. obscuur vergunning niet te hebben, en is het sluiten met de tent).
Tenzij ze een grote rode envelop geven, dan is het probleem ineens minder groot.
hou er rekening mee dat een Chinese kloon soms degelijker is dan de echte versie... ik had bijvoorbeeld echte Beats oortjes voor mijn verjaardag gehad, die waren naeen maand kapot (bij gewoon normaal gebruik, opeens stopte het linkeroortje ermee, begon ook niet meer te werken)

kocht daarna voor §30 fake beats, deze doen het al 3 maanden, en ik moet zeggen dat ik het geluid zelfs beter vindt :P

dit is gewoon een ultracheap versie van de MBA, en datzie je terug in de specs. ik vind dit eigenlijk geen slechte value for money, om dat je wel gewoon een lichte kleine laptop hebt voor een hele lage prijs.

en ik denk niet dat Apple hier iets tegen gaat doen. Samsung is hun grootste concurrent en als je iedere sectie van dat bedrijf bij elkaar optelt (Samsung is heel losjes verbonden) is het vele malen groter dan Apple, zo niet het grootste bedrijf ter wereld.
Apple heeft hier niks van te vrezen, of ze moeten wel heel erg gehecht aan hun ontwerp zijn...
meh.. spul word allemaal in china gebouwt :/ allicht dat ze tot in de late uurtjes de machines late draaien om buiten de orders om te produceren :) zou hetzelfde gedaan hebben met die 50 centen per uur die ze daar verdienen..

krijg je er ook van he.. als je die arbeiders eens een fatsoenlijk salaris had gegeven.. mja moet allemaal goedkoop goedkoop...

oftipoc: 30 euro voor namaak beats :/ ben je wel dik afgezet hoor... itt de idiote marges die ze hier verwachten, nemen ze in china wel genoeg met 10% bovenop de productiekosten. en die dingen kosten echt geen 27 euro om te produceren, eerder 5 :\. voor het geluid hoef je 'beats' overigens niet te kopen...

[Reactie gewijzigd door BoozeWooz op 30 oktober 2011 15:43]

Ik vind het vervangen van de Thunderbolt-poort voor een HDMI-aansluiten eigenlijk best wel handig, al zou USB3.0 ipv Thunderbolt en HDMI ipv de SD-kaartlezer het beste zijn. Dat is ook zo jammer aan de MacBook air, hij is ongeŽvenaard (aangezien de Intel Ultrabooks opeens weer wat stukken plastic eraan hebben zitten, een lelijke oranje kleur hebben, vingerafdruklezer hebben of 2x zo dik zijn) maar nťt dat kleine beetje standaard functionaliteit is er dan weer niet.
Zo rond maart komt de Air met een Ivy Bridge CPU. Deze zal naast Thunderbolt ook USB 3 hebben, beetje sneller zijn, stuk snellere GPU hebben, veel langer op een accu meegaan en waarschijnlijk kunnen er 2 monitoren i.p.v. 1 worden aangesloten.
Duidelijk dat alleen de behuizing is gejat van Apple. De resolutie is waardeloos, de capaciteit is minimaal (ťťn Windows 7 en Office installatie en de helft is op), power management is niet aan gedacht (of is dat de schuld van Microsoft?).

En als iemand denkt even aan deze notebook te moeten kunnen trekken omdat het stroomkabeltje toch wel losschiet heb je mooi een probleem. Amper een kloon te noemen. Bepaald geen concurrent: dit soort goedkope troep valt in een heel ander marktsegment.

Hebben ze ook het Appeltje uit de achterkant van het scherm gesneden? Dan kan ik me hooguit enige verwarring onder de slecht-geÔnformeerde consumenten voorstellen.

[Reactie gewijzigd door t-h op 30 oktober 2011 13:07]

Inderdaad, dit was ook de gedachte die bij mij opkwam. Toen ik de titel las dacht ik dat ze een vergelijkbaar product uit zouden brengen., dus met gelijkwaardige hardware!

Zou dit geen kloon noemen, eerder een slap aftreksel.
Chinese telefoons die lijken op de iPhone worden ook iphone kloons genoemd, terwijl ze qua functionaliteit helemaal niet vergelijkbaar zijn. Volgens mij is het hier ook dezelfde geval.
slap aftreksel of niet, als de prestaties er een beetje naar zijn, en de behuizing ziet er aardig uit waarom niet... zowiso zou ik op zo'n ding TOCH al liever gewoon iets van chromeose, android of een linux alternatief willen draaien.. windows op dergelijke hardware is ECHT om te huilen. en je hebt het ook helemaal niet nodig...

maar de reden van dit grote verbruik zal wel weer met het veel te goedkope lcdscherm te maken hebben dikke kans dat dat idd geen led maar ccfl blijkt... dat alleen verdubbeld het vebruik al.. ergo halveerd je accu-duur.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True