Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Computerfabrikanten Acer en Asus gaan naar verluidt meehelpen met de ontwikkeling van het mobiele besturingssysteem Tizen. Ook HTC overweegt volgens geruchten deel te nemen aan het project van Intel en Samsung.

Tizen logoAnonieme bronnen stellen tegenover Digitimes dat de fabrikanten de ontwikkeling van het nieuwe platform actief willen ondersteunen met het inzetten van developers. De stap is niet onlogisch; zowel Acer als Asus heeft dit jaar een netbook uitgerust met MeeGo, de voorloper van Tizen. De plannen van beide Taiwanese fabrikanten met MeeGo zouden nu in de ijskast staan.

Het mobiele operating system Tizen werd onlangs aangekondigd. Tizen zal zich niet, zoals veel andere smartphoneplatforms, richten op native applicaties, maar wordt ontworpen op basis van elementen die samen bekendstaan als html5. Het html5-platform moet onder meer gaan draaien op smartphones, tablets, netbooks, tv's en in-car-electronics. Hoewel de ontwikkeling van native apps voor het platform in de toekomst mogelijk is, zou dat niet worden aangemoedigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Aangezien ook Tizen op Linux gebaseerd is: levert dit dan niet dezelfde patentproblemen met MS op waar Samsung nu juist een deal over heeft gesloten mbt Android?
Ja en nee: Als ze zwichten wel! Ga je de zaak aan dan heb je grote kans dat je wint! MS claimt een heleboel patenten te hebben maar kunnen de kernel inzien aan de andere kant kan dat linux dat bij MS niet!

Daarnaast MS heeft samen met IBM ooit een Unix varriant ontwikkeld die totaal flopte maar er wel voor zorgde dat IBM en MS een boel patenten delen.

Ook heeft IBM een Unix en een Linux varriant en wil dus niet dat MS wint in zo´n zaak.

Het is bekend dat IBM soms wel 3000 patenten per week aan vraagt. En als MS dus echt een zaak aanspant dan heeft ook Apple er belang bij dat MS verliest!

Dus dan krijg je Red Hat, Google, Apple, TomTom, IBM en waarschijnlijk ook Oracle.

Het is 1x eerder tot een rechtzaak gekomen namelijk IBM vs SCO waarbij SCO eigenlijk in feite MS was.

MS heeft ook altijd gezegd individuele linux gebruikers aan te gaan klagen. Tot op heden is dat nog niet gebeurt en ik vraag mij ook heel erg af wat er gebeurt met Windows en MS.

Novel heeft toen een pact gesloten waarbij een groot deel van de Community achter Novel is overgelopen naar Red Hat omdat ze het als veraad beschouwden.

Daarnaast de Linux gemeenschap zal bij een echte aanklaagd terug kunnen slaan en dan heb ik het niet over de aardig programmeurs zoals Torvalds. Er zijn nogal wat foute hackers die een excuus zoeken om MS om zeep te helpen helaas!

Ik vindt die patenten momenteel meer de innovatie een halt toeroepen, dan dat ze nuttig zijn.
Novel heeft toen een pact gesloten waarbij een groot deel van de Community achter Novel is overgelopen naar Red Hat omdat ze het als veraad beschouwden.
Bron?
Cijfers?
Feiten?

Ik ben zelf lid van de openSUSE-community (Novell) en hoewel er wat stof waaide verschoof er niet zo heel veel. OpenOffice.org heeft er enorm van geprofiteerd en alle andere distro's namen dat pakket nog steeds aan dus in feite hebben o.a. RedHat en Canonical hard gescholden op de deal maar zijn ze niet zo principieel geweest om dan ook de vruchten van die samenwerking te boycotten.

openSUSE draait nog steeds als een tierelier en kijkt denk ik het meeste 'over de grenzen'. For example: de builservice die ze gebouwd hebben kan voor alle/veel distro's pakketten bouwen ipv alleen SUSE.
Interessant.

Het valt me op dat waar een jaar geleken de markt vooral om Android/iOS/(WP7) leek te draaien, fabrikanten nu duidelijk meer in gaan zetten op meerdere paarden.

De reden hiervoor is natuurlijk nooit met 100% zekerheid te zeggen, maar het feit dat Android steeds meer vuur aan de schenen wordt gelegd zou hier zeer goed mee te maken kunnen hebben. (Kunnen deze alternatieve 'OS'en' gezien worden als aanvallen op Google?)

Toch jammer dat WebOS dan weer ergens onder een steen verdwijnt, want dat OS had ik nou graag verder ontwikkeld zien worden...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 29 september 2011 17:00]

Het kan ook te maken hebben met dat Tizen voornamelijk zal draaien op HTML5.

Wellicht dat dat interessanter is voor de fabrikanten.

En voor de high end toestellen blijven de fabrikanten dan misschien toch Android gebruiken.
Dit was ook het geval met WebOS, enkel zag o.a Samsung volgens hun statement hier dan weer geen brood in als het gelicenceerd zou worden door HP.

WebOS was imho best een mooi OS, en ben dan ook benieuwd wat dit wordt. Ik hoop dat niet het een 'tweede Meego' wordt, want dat stelde niet zoveel voor.
Ik hoop dat niet het een 'tweede Meego' wordt, want dat stelde niet zoveel voor.
Foundation is samen met intel/nokia bezig met een tal van opensource implantaties ten behoeven van mobile telefonie. Die zijn geschreven voor Linux ten behoeven van Meego.

Al die mensen die 'Meego is niks', 'is hartstikke dood' zeggen. Hebben geen blijkbaar geen flauw benul hier van. Hoe kan je namelijk claimen dat Meego niets is terwijl de onderdelen waar Meego gebruik van moet maken niet eens af zijn! (3g zal wel handig zijn) Meego is een Native Linux Distro. Tizen zal ook native Linux zijn. Dus waarschijnlijk zal Meego voor de mobile telefoon even snel uit komen als Tizen.

Tizen is top want dit betekend meer kans op native linux op mijn telefoon.
Meego of Tizen zal mij een worst wezen. Omdat ik toch al van plan ben KDE er op te zetten. :Y) Wie zegt dat Linux slecht is in marketing....

[Reactie gewijzigd door daft_dutch op 29 september 2011 22:58]

[Off-topic] Daft_dutch misschien een goed idee om je teksten na afloop van het tikken, voor je op "versturen" drukt, nog een keer na te lezen. Ik begrijp wat je bedoeld, is wel degelijk "ontopic" maar het leest niet echt aangenaam. Drie keer een zin moeten lezen voor ik 'm begrijp is niet prettig. (+1 gemod omdat je wel ontopic bent!).
[/off-topic]
KDE er op gaan zetten gaat echt niet lukken tenzij je heel dat Tizen er af gooit en vervangt door een GNU/Linux distributie zoals Debian, Fedora, Suse of (K)Ubuntu.
Ik hoop dat Tizen voornamelijk een product word dat op techniek is gebaseerd, dat niet ten doel heeft controle te krijgen tot jouw poort naar het internet.

Maar gewoon ten doel heeft te doen wat jij wild, en niet gebruikt word om te graaien in jou privé data en gebruikspatronen.

Want alles zal binnen korte tijd over gaan op HTML5, het iStuf is al zo goed als over, Android wil ook voornamelijk HTML5 gebruiken, net als WP7.

* player-x hoopt dat Tizen een product word waar klant voorop staat, en niet de marketeers |:(

@Dreamvoid
Dat heeft niks met het OS te maken, maar met de applicaties die erop draaien.
Dat heeft wel degelijk veel met het OS te maken, daar de meesten mensen 90% van de tijd de standaard apps gebruiken die met de telefoon worden meegeleverd.
En laat dat nu net Google maps, Chrome, etc etc. zijn die alle informatie geven over wie en wat voor een persoon jij nu pressies bent.
En bedenk dan eens hoe waardevol all deze informatie is voor bv verzekeringsbedrijven, en het potentieel voor misbruik.

Google is in de eerste plaats een advertentie bedrijf, en wil zo veel mogelijk over je te weten komen, zodat ze je beter gerichte advertenties kunnen voorschotelen en dus meer per advertentie kunnen verdienen.

Apple maakt het niet uit waar ze hun geld vandaan halen als ze maar zoveel mogelijk aan je kunnen verdienen, en als ze daar voor moeten graaien in jou privé data en gebruikspatronen, het zij zo.

MS wilt met WP7 wil het zelfde doen als Google.


De BBC documentair "Secrets of the Superbrands 1of3 Technology" (YouTube/Torrent) is een goed startpunt waarom alle bedrijven zo graag de de portal willen zijn voor het internet en alles wat er omheen draait.
Of Adam Curtis ducu's, bv "All Watched Over By Machines of Loving Grace"

Noem me paranoïde maar ik geloof dat voor elke multinational eigen belang voor op staat, en mijn belang daar ergens achter aanhobbelt zo lang het ze maar geen geld kost.

[Reactie gewijzigd door player-x op 30 september 2011 08:15]

Maar gewoon ten doel heeft te doen wat jij wild, en niet gebruikt word om te graaien in jou privé data en gebruikspatronen.
Dat heeft niks met het OS te maken, maar met de applicaties die erop draaien. Een fabrikant als bv Asus (ik noem er maar een) kan gewoon op hun telefoons een applicatie/daemon mee laten draaien die allerlei data doorstuurt, of het OS nou Android, WP7, MeeGo, Bada of Tizen is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 21:54]

Android wil ook voornamelijk HTML5 gebruiken, net als WP7.
Onzin. Microsoft ("wP7") wil dat jij MS software gebruikt. Daarom kun je voor WP7 ook alleen maar apps ontwikkelen in hun eigen silverlight. Ik wil best geloven dat Android, een google product, oftewel met het oog op het web, inderdaad HTML5-technieken wil ondersteunen, maar MS, nee. Die hebben al sinds de jaren 90 bewezen niks op te hebben met standaarden en vooral willen dat iedereen van hun afhankelijk wordt.
dit klinkt veelbelovend, dat zou betekenen dat iedereen applicaties kan maken en het OS customizen als het HTML5 is toch? wat ik begrepen heb is dat je heel efficient kunt programmeren met HTML5 en dus een vlotter OS gaan krijgen dan android (en niet van google gelukkig)
Tizen maakt gebruik van WAC API. Om bijvoorbeeld de accelerometer aan te roepen zal de code er als volgt uit gaan zien.

http://www.wacapps.net/example-web-apps/-/asset_publisher/Yz85/content/using-the-wac-accelerometer-api?redirect=%2Fexample-web-apps

Ik kan niet zeggen dat dat veel makkelijker is dan een native api aanroepen met bijvoorbeeld c++.
zou mooi zijn als apps platformonafhankelijk worden. Als ze op HTML5 draaien zou je in principe op ieder os dat html5-ready is kunnen gebruiken.
Die apps zijn er al, en heten in de volksmond "websites".
ja en de flash werkt lekker op ipads :)
ja en de flash werkt lekker op ipads :)
flash is dan ook geen website.
maar veel games werken wel als flash wat dus een gemis is op apple devices :)
Ja, want jij kan bijna elk spel op www.miniclip.com zonder problemen op je Android toestel spelen.. of nee wacht, toch niet.
Om cross platform HTML 5 apps te kunnen maken moeten de verschillende platforms dezelfde API's hanteren. Tizen maakt in ieder geval van WAC. Om bijvoorbeeld de accelerometer aan te roepen krijg je de volgende code:

http://www.wacapps.net/ex...irect=%2Fexample-web-apps

Persoonlijk vind ik dit niet makkelijker dan C++ en tegen de native API programmeren. Cross-platform HTML5 moet nog maar blijken, want wat als de eerst volgende HTML 5 mobiele OS niet de WAC API implementeert? Dan zit je gewoon weer met code die je alleen voor 1 specifieke OS kan gebruiken.

Ik zie hier helemaal geen vooruitgang in ten opzichte van Qt.
dat lijkt me sterk..
Als je een app wilt bouwen moet je ook javascript api hebben naar je telefoon. Dus toegang tot contacts of wat voor sensor dan ook (gps bv)

dat is echt niet standaard tussen tizen,android,ios
ongeloofelijk
weer een mobiele linux, en waarom zou ik toch in css en javascript willen ontwikkelen,
Ik vindt eigenlijk dat je zo native mogelijk zou moeten werken zodat je op mobiele apparaten de cpu zo goed mogelijk gebruikt (en batterij)

Als ik het nu kijk vind ik de android apps allemaal veel handiger dan elke html "app" die ik tegen ben gekomen

Daarnaast, waarom gaan ze gewoon niet vol dan voor Meego, volgens mij had die een mogelijkheid voor html apps: http://labs.qt.nokia.com/...e-qt-web-runtime-project/

dat zit in QT gebakken, dan heb je dus keuze voor beide, native QT apps of op basis van HTML5, echt ongeloofelijk verspilling dit.
HTML5/JS/CSS apps/widgets/websites werken inmiddels op alle platforms, Android, iOS, WP7, Blackberry, MeeGo, WebOS, Bada, etc etc etc. Waarom je daar nog een nieuw OS voor zou willen ontwikkelen is mij een beetje onduidelijk, maar het is wel het meest crossplatform framework wat er is.

Als iedereen weer zijn eigen native extensies op JS gaat klussen (want ja, je kan niet alles in de browser doen) zijn we idd geen centimeter verder, dat is "embrace & extend" maar dan door iedereen tegelijk door elkaar heen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 21:48]

ff terug, je zegt waarom zou ik in css en javascript willen ontwikkelen. HTML5 is geen javascript!
En waarom je daar in zou willen ontwikkelen lijkt me duidelijk. Dan doe je het namelijk niet alleen voor die phone maar voor alles wat html5 ondersteund.. :D
Dat je een app in HTML 5 ontwikkeld voor een bepaalde OS betekent niet gelijk dat deze cross-platform is.
Tizen implementeerd de WAC API en om crossplatform compatible te zijn moeten alle andere OS'en dus ook de WAC API hanteren.
Tuurlijk kan je simpele apps maken die crossplatform zijn, maar dan spreek je geen hardware specifieke functies aan.
HTML5 betekent dat je een browser engine (Webkit, Trident, Mozilla, Opera) gebruikt om je applicatie op het scherm te renderen. De enige taal die door elke browser wordt ondersteund is Javascript, dus tenzij je applicatie alleen uit statische HTML bestaat (en dat is nauwelijks een app te noemen) betekent "HTML5" in de praktijk automatisch "...met JavaScript en CSS".

Bovendien, de hele reden dat een OS ontwerper die slome HTML rendering op de koop toe neemt is omdat hij juist JavaScript *wil* gebruiken, omdat het zo lekker laagdrempelig is en er honderdduizenden developers voor zijn: zo krijg je snel een kritische massa aan apps. Als als OS maker open staat voor een andere taal zijn er veel betere frameworks, dan kan je net zo goed native gaan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 22:50]

Misschien is dit wat voor Nokia? :+

Voor Asus en Acer is dit wel interessant, die hebben geen eigen OS voor mobiele apparaten dus die kunnen hier goed mee samenwerken om een plekje op de markt te bemachtigen.
Beiden kunnen ook de hardware maken en zo een compleet product maken.

Daarnaast is de basis van HTML5 natuurlijk erg flexibel. Begint een beetje op WP7 te lijken, maar dan niet alleen voor smartphones :). Navigatiesystemen en dergelijke misschien wel.
En ze krijgen geen eigen os, het is een samenwerkingsverband. Zelf vermoed ik dat veel fabrikanten bang zijn om te veel macht aan google te geven. Het is een feit dat android een verkapte bron van inkomsten is voor google. Het is vreemd dat je daar als fabrikant niet voor betaald krijgt, het is de omgekeerde wereld, fabrikanten zijn afhankelijk van google, en zou nog zelfs licentiegelden kunnen vragen. Voor de topmodellen zou het geen probleem zijn, maar bij een goedkoop toestel wil je het geld zelf houden.
En bovendien: je houdt geen klanten vast. Als alle telefoons dezelfde Android draaien, dan switchen klanten heel makkelijk naar de concurrent. Terwijl je als fabrikant graag een beetje merkloyaliteit opbouwt (met Apple als beste voorbeeld).

Maar let wel op: dit bericht stelt alleen dat Asus en Acer (en evt HTC) alleen een paar developers naar het Tizen project willen gaan sturen. Dat is (nog) geen commitment dat ze ook werkelijk hardware gaan uitbrengen met Tizen erop, voor hetzelfde geld is het gewoon de kat uit de boom kijken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 22:40]

Het is erg interessant dat er misschien eindelijk een mobiel OS komt waarin er echt samen wordt gewerkt door zoveel grote bedrijven. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat verhouden ten opzichte van android, dat natuurlijk ook open-source is, maar waarvan Google delen afschermt en het in zijn eentje ontwikkelt. Op zich zou je zeggen dat als er meer mensen aan werken, het een beter OS wordt.
ik zie het niet echt zitten tenzij alle apps cross platform worden en dus op ieder apparaat gaan werken wat me (overigens sterk en bijna onmogelijk lijkt) zo niet is 1 open source standaard echt meer als voldoende en is de consument beter af met 1 market met alle apps dan met tig markets met allemaal net iets anders wat allemaal weer net niet compatible is.

er zijn immers al teveel van dezelfde apparaten in deze wereld die toch net niet compatible zijn wat voor de consument echt nadelig is aangezien je dan geforceerd word binnen 1 merk of reeks producten te blijven ipv totale product vrijheid te hebben.
Het mobiele operating system Tizen werd onlangs aangekondigd. Tizen zal zich niet, zoals veel andere smartphoneplatforms, richten op native applicaties, maar wordt ontworpen op basis van elementen die samen bekendstaan als html5.

oftewel WebOS, ChromeOS, etc.. waarom yet another OS..
Ik moest inderdaad ook meteen aan webOS denken, dat deelt dezelfde basisprincipes.
oftewel WebOS, ChromeOS, etc.. waarom yet another OS..
WebOS is dood, tenzij iemand er mee verder wil. (HP duidelijk niet). ChromeOS is iets wat alles in handen legt van Google, en de andere partijen zijn liever niet afhankelijk van een partij die morgen net zo goed een concurrent kan zijn. (zie: smartphone markt).

Als je zelf het OS in handen hebt, en het ecosysteem, ben je minder gevoelig voor de grillen van je partners.
Ik snap het sentiment achter dit initiatief, maar ik ben wat sceptisch - wanneer heeft design-by-committee door grote bedrijven ooit gewerkt voor een OS?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 22:52]

waarom moet er nu "weer" een alternatief worden gemaakt voor iets dat er eigenlijk al is ? (android)

en ja het is mooi dat er concurentie op de markt komt maar nu krijg je meer (moeilijke) keuze denk aan apps de ene app draait niet op het ene platform maar wel op het andere net als voor de digibeet onder ons (dus niet de tweakers community) wordt de keuzen niet makelijker!

en zeker gezien meego ook al niet zo grote hit was als dat ze gehoopt hadden.

ben benieuwd hoop dat HTC er wel voor kiest zowel Tizen als Android te gaan ondersteunen en niet "overstapt"
Idd erg jammer.

Maemo werd afgebroken naar Meego.
Meego ging intern van Gtk -> Qt -> QtQuick
Meego werd afbroken, en nu Tizen?

1 van de vorige platformen echt afmaken had zoveel meer kunnen opleveren.
Alle gemiste kansen. wat een zonde.
Lijkt mij ook dat Maemo (Fremantle en Harmattan) klaar is voor tablet-gebruik of zelfs desktop. Als canonical zich ermee bezig zou houden of het project over zou nemen van Nokia, dan zouden ze gouden bergen hebben. En een voorsprong op Google, want Chrome stelt nog steeds niets voor op de desktop (android + app market wel natuurlijk).
waarom moet er nu "weer" een alternatief worden gemaakt voor iets dat er eigenlijk al is ? (android)
ben benieuwd hoop dat HTC er wel voor kiest zowel Tizen als Android te gaan ondersteunen en niet "overstapt"
Reken er maar niet op dat HTC Tizen gaat doen. Ondanks dat ze op zoek zijn naar nog een OS. Mogelijk komen ze met iets van zichzelf. Inieder geval hebben ze op het moment genoeg aan Android en WP7 en dat loopt goed.
Waarom kan je 24 soorten jam kopen bij de Albert Heijn?
Die jam kan je smeren op alle broden.

Apps kan je maar gebruiken op 1 platform, toch wel een verschil.

Denk maar aan programma's als whatsapp en Viber, die zullen ook niet meteen uitkomen op een nieuw OS waardoor je niet universeel met elkaar kan communiceren.

En dat is maar 1 voorbeeld.
Apps kan je maar gebruiken op 1 platform, toch wel een verschil.
Yep. Als N900 gebruiker merk je dat echt wel. Simpel voorbeeld: data counters. Ik gebruik nu Netstory, maar heb geen idee of het accuraat is, en het geeft geen onderscheid tussen wifi of 3G. Aardig gemis, om het zacht te zeggen, maar in ieder geval een indicatie.
Whatsapp? What app? Ken ik niet op die telefoon.
Dus de versnippering van OS'n ben ik niet blij mee, maar ik ben wel voor meerdere OS'n. Meego is/was een geweldig OS, van wat ik lees/hoor was WebOs dat ook. Ik zou graag willen dat ze in de basis (kernal zeg maar) uitwisselbaar zijn, dus 1 platform. Maar dat alles er op draait. Gaat niet werken, dat weet ik, maar als je ziet dat vrijwel alle OS'n een vorm van Linux als basis hebben mag je een beetje dromen.