Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Telefoonfabrikant Nokia werkt naar verluidt aan een nieuw besturingssysteem voor low-end toestellen. Het besturingssysteem zou Meltemi heten, Grieks voor 'droge zomerwind', en draaien op de Linux-kernel. Nokia wil niet op het gerucht reageren.

Analisten zeggen tegen The Wall Street Journal dat Nokia met het besturingssysteem dezelfde richting op wil als concurrent Samsung, dat low-end toestellen uitrust met Bada. Zo zou het Finse bedrijf minder afhankelijk worden van Microsoft. Nokia heeft met Microsoft een deal gesloten die het verplicht om Windows Phone te gebruiken in high-end telefoons. De analisten stellen verder dat de meerwaarde van moderne telefoons niet meer bestaat uit de hardware, maar uit de software.

Meltemi is niet het eerste besturingssysteem van Nokia. Behalve de Series 40 voor goedkope toestellen, bracht het bedrijf onlangs zijn enige 'MeeGo'-toestel uit, de Nokia N9. MeeGo ontstond vorig jaar, toen Nokia en Intel besloten om hun op Linux gebaseerde platforms Moblin en Maemo samen te voegen. De N9 draait echter niet op MeeGo, maar op Maemo 6, met tools voor het draaien van MeeGo-apps.

Nu Nokia door de deal met Microsoft van MeeGo is afgehaakt, zet Intel de ontwikkeling van MeeGo-opvolger Tizen samen met concurrent Samsung voort. Inmiddels zou Nokia dus opnieuw uit zijn op een eigen besturingssysteem. De Finnen zouden daarvoor dezelfde interface willen gebruiken als voor de N9.

Nokia ondervindt veel hinder van de populariteit van Android- en iOS-telefoons. Eerder dit jaar verdwenen er bij de Finse fabrikant al 1400 banen. Persbureau Reuters meldde donderdag dat daar binnen enkele maanden nog eens 3500 banen worden geschrapt. Aanleiding zijn de dalende verkopen. De telefoonproducent hoopt dat het hoofd te bieden met de komst van de nieuwe Windows Phone-toestellen en wellicht met het onaangekondigde Meltemi.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Zijn ze nou helemaal krankzinnig? Blijf voor de budgetphones gewoon Symbian gebruiken. De nieuwste versies zijn een grote verbetering ten opzichte van twee jaar geleden en veel "kritische" apps zijn ervoor beschikbaar...

Dan maar eventueel licentiekosten aan Accenture betalen mocht dat nodig zijn.
Accenture is toch overgenomen door Nokia? nvm my bad :)
Ik snap het ook allemaal niet echt meer, het lijkt wel alsof nokia de weg kwijt is.
Ze kunnen beter een keuze maken voor een of misschien twee platforms, niet zoals ze nu doen, Symbian^3, MeeGo/Maemo, WP7 en nu dit..... Het wordt voor de consument niet echt veel duidelijker.
Ik snap sowieso niet dat ze van symbian afstappen, met de Belle update wordt het een prima besturingssysteem wat mee kan met de rest.....

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 29 september 2011 13:03]

Misschien zijn de systeemeisen er te hoog voor. Low-end toestellen wil je natuurlijk met zo min mogelijk hardware maken zodat het nog goedkoper kan per toestel.
Als dit waar is past het wel weer fantastisch in de timeline van Nokia's hakiri. Een constante stroom van beslissingen die eerdere beslissingen weer terugdraaien of nutteloos maken.
Maemo, Symbian, MeeGo, Phone 7, Symbian, QT, en ga zo maar door.
Het grote probleem bij Nokia is steeds geweest dat ze geen strategie hadden en maar wat deden, zonder ook maar echt na te denken over de consequenties ervan. Vandaag willen ze dit, morgen doen ze dat.
Met de komst van Elop en de duidelijke keuze voor Phone 7 leek er verbetering in te komen, maar nu blijkt dat ze gewoon lekker op dezelfde voet doorgaan:
eerst verkopen ze Symbian voor een prikkie aan Accenture, omdat ze er verder toch niets meer mee gaan doen. Dan bedenken ze een half jaar later dat ze eigenlijk toch wel een besturingssysteem nodig hebben, en denken 'naja, dan doen we maar wat nieuws'. Het zal me niets verbazen als ze over een half jaar aankondigen dat ze dat nieuwe project toch niet nodig hebben en terug gaan naar Symbian. Dat wordt dan een half jaar weer veranderd omdat ze Phone 7 ook op goedkopere phones kunnen gaan gebruiken. En ga - zo - maar - door.
Het is om moedeloos van te worden.
Het gaat al langer terug, nog zo'n mooie:
- ze releasen in 2004 Symbian S90 voor touchscreen phones
- telefoon flopt, conclusie: het wordt nooit wat met touchscreens, we schrappen S90
- vervolgens komen eerst WM en dan iOS op
- hola, het is al 2009: toch maar snel S60 aanpassen voor touchscreens

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 14:25]

Als dit waar is past het wel weer fantastisch in de timeline van Nokia's hakiri.
Hakiri zou "licht" betekenen. Weet je zeker dat Nokia het licht ziet?

* Stukfruit denkt dat Buggle eigenlijk harakiri bedoelde :Y
Haha, dank je wel. Dat bedoelde ik inderdaad. Maar het is wel grappig, want 'licht' zou in de cynische betekenis van het woord eigenlijk ook passen.
"Wat een lichten daar bij Nokia" - is een beetje de strekking...
LOL.

Het laatste wat Nokia op dit moment moet doen is een nieuw besturingssysteem ontwikkelen. Dat bedrijf snapt er echt helemaal niks van.

MeeGo wordt geschrapt en vervolgens gaan ze iets nieuws ontwikkelen.

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap helemaal niks van de bedrijfsvoering van Nokia.
naja, ze waren volgens mij nu wel in zee met microsoft voor windows phone 7. als ik zo mango zie lijkt me dat een gouden combinatie. Erg veel potentie in dat OS.

low-end is wel wat anders, misschien kunnen ze daar nog gewoon symbian voor pakken. beetje sms, bellen, gaat daar prima mee.
Als ik de keuze moet uitleggen, dan is het zo:
Nokia vreest zijn positie door het noodlijdende Symbian en de almaar toenemende factor Android. Microsoft heeft een OS, Nokia heeft hardware, ze sluiten een pact. Nokia krijgt de belofte een "goed" OS te krijgen in ruil voor leuke hardware.
Maar ze moeten Symbian van de hand doen en MeeGo ook laten varen.

Nu: Nokia ziet dat WP7 ook nog geen zoden aan de dijk zet en ze willen iets anders dan symbian voor low-end, omdat Symbian voor midrange is en de S40 versie niet meer bestaat. Daarnaast heeft Microsoft wel een erg dikke vinger in de pap en daar zien ze weinig voor terug. Dus dan maar toch (weer) zelf iets ontwikkelen.

Ze zouden NOOIT in zee gegaan moeten zijn met MS, het levert denk ik nauwelijks iets op en het beperkt de mogelijkheden. Nokia had in plaats van WP7 MeeGo moeten gebruiken en er niet zo lang mee moeten leuren. stilstand is achteruitgang en heeft de naam MeeGo besmeurt. Maar het is nog steeds het beste OS wat er tot nu toe bestaat.
Ik heb het idee dat Mango een volwaardig os is wat zeker een flink marktaandeel kan pakken. Daarnaast lijkt de combinatie van een smartphone met het os van Microsoft juist de ideale 'business solution'.

Wat ik uit het artikel kan opmaken is dat Nokia niet alles wil inzetten op Mango. Immers mocht Mango totaal niet aanslaan onder het publiek, dan wordt hun gehele line-up hierdoor geraakt.

Echter bedrijf wat al last heeft van voortgaande stagnatie die nu een nieuw os op de markt wil zetten? Ik vond Samsungs' stap met Bada al erg gewaagd.

Nokia lijkt de strijd op meerdere fronten aan te willen gaan, en ik twijfel er aan of dit een sterke strategie is als je het relatief niet zo goed doet..
Het probleem is dat Microsoft en Nokia beiden op 1 paard gewed hebben. En laat dat nou net elkaar zijn.

WP7 slaagt alleen als Nokia flinke verkoopaantallen behaalt, want ik zie de WP7 toestellen niet echt v/d grond komen via Samsung en HTC, juist omdat het Ecosysteem van Android veel groter is én de prijzen en hardware vrijwel identiek zijn.

Nokia heeft (of had) een vrij grote trouwe fanbase. Nokia stond voor degelijk, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk. Maar dat ging dan wel om de dumb-phones. Van de mensen die de afgelopen jaren bij Nokia zaten en een smartphone wilden, is denk ik een zeer groot deel al overgestapt op Android, dus de vraag is hoeveel markt daar nog voor Nokia te halen is.

Kortom, Nokia hoopt op WP7 en Microsoft hoopt op Nokia. Een zeer vreemde situatie die imo weinig kans van succes heeft.
Gezien het feit dat mensen 1 tot 2 jaar met hun telefoon doen sommigen zelfs nog korter kan de markt weer heel snel verschuiven van het ene naar het andere systeem.

Daarnaast was er natuurlijk een gigantische markt voor dump-phones er als je naar smartphones kijkt zul je over x jaar hetzelfde zien. De smartphone die nu nor 300 euro kost zal over een paar jaar misschien maar 100 euro kosten.

Je krijg dan de markt van dumb smartphones. Het is helemaal niet verkeerd om daar zelf een os voor te hebben. Het is een massamarkt en nokia weet hoe ze daarin kunnen werken.
Ik dacht dat Symbian gedegradeerd was tot het low end segment. Maar misschien legt het te veel beslag op resources om op low end hardware te draaien.
stilstand is achteruitgang en heeft de naam MeeGo besmeurt. Maar het is nog steeds het beste OS wat er tot nu toe bestaat.
Ja, daarom is Nokia eruit gestapt en heeft Intel er gisteren de stekker uitgetrokken nadat MeeGo netbooks voor geen meter verkochten en geen enkele andere fabrikant dit "beste OS ooit" wil hebben. Nokia probeert ook al zes jaar Maemo telefoons aan de man te brengen zonder enig succes. Je klanten en de concurrentie de schuld geven dat je OS niet aan slaat heeft niet zoveel zin.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 13:52]

De eerste Maemo smartphone, de N900, is in November 2009 op de markt gekomen. Dat is nog geen 2 jaar geleden, dus ik snap niet goed waar jij die "6 jaar" vandaan haalt?

Trouwens, de enige andere smartphones met Maemo/MeeGo zijn een developer phone en een nog niet gereleasede phone, dus dat niemand Maemo smartphones koopt is simpelweg omdat er geen op de markt zijn... (en uiteraard is dat de fout van het Nokia management).
De Nokia 770 uit 2005 had ook al Maemo. Zie hier de version history.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 18:46]

De N900 is in zekere zin zeker een evolutie in de N*** reeks. Maar je moet niet vergeten, dat het de eerste telefoon is! De N770 bood namelijk (evenals zijn opvolgers) niet de mogelijkheid om er mee te bellen! Tot de N900 ging het om pure internet-tablets. De voorgangers waren dus bestemd voor een geheel andere markt!

[Reactie gewijzigd door DEVoTi0N op 29 september 2011 21:45]

Dus de kat heeft met 'devilish-MS' een pact gesloten en maakt nu rare sprongen nu het in het nauw gedreven wordt door diezelfde pact.

Ms heeft met de deal van Nokia tot een hardware-afdeling gedegradeerd; het lijkt alsof Nokia niet meer voor het zeggen heeft wat betreft OS/software. Ik wordt er zo triest van eerlijk gezegd.

Ik was in 95% van de gevallen een trotse en zeer tevreden gebruiker van de E71. Nu met SGS2 ook maar voor 96% vd gevallen.

Nokia had makkelijk op verschillende high-end-paarden kunnen wedden. Primair is Nokia een telefoonmaker (hardware). Software is, hoe belangrijk ook, secundair; ter ondersteuning voor dat hardware. Nokia heeft zelfs alles (Soft & Hard) in eigen hand kunnen houden. Stephen Elop is echt een Trojan-paard van MS. We staan aan het begin van het einde van een 'Groots' Nokia. :(
Maemo is goed genoeg voor low end.. Het is namelijk een heel licht systeem. Hoop dat hun Low end OS gebaseerd is op een native Linux met QT ondersteuning....

Daarnaast wil je niet weten hoeveel Finse mensen eigenlijk MeeGo wouden... Er zijn meer mensen daar die NIET voor WP7 zijn als voor. Dit verklaart toch het doordrukken van WP7 binnen Nokia door bepaalde hogere pieten die alles al een tijd de verkeerde richting in drukken.

Binnen het bedrijf waren ze trots op de N900 met Maemo. Het mooiste toestel van Nokia ooit... En nu de N9. Maar deze toestel wordt beperkt uitgebracht omdat MS anders gaat wijzen naar Nokia. Anders was de N9 namelijk wereldwijd uitgebracht met heel veel marketing. Het was namelijk hun laatste redding. Toen kwam MS.... met een soort Trojan Horse. Dit is toch wel de realiteit als je ziet hoe die Elop bezig is.

Nadat de N9 video gebeuren was uitgelekt... gelijk de N9 met WP7 uitlekken omdat ze bang waren dat de N9 teveel publiciteit trok. Elop wil dat de N9 met Maemo/Meego faalt.

Zielig gewoon !!! Nokia heeft geen trots meer.... Jammer.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 30 september 2011 07:43]

Volgens mij had Nokia geldproblemen. Dat is af te leiden uit de verschillende deals die ze destijds gedaan hebben en het aanspannen van patent-processen m.n. tegen Apple waarin ze meer licentiegeld vroegen van Apple als gebruikelijk omdat Apple geen telefoon-patenten ter ruiling in kon brengen en Nokia blijkbaar totaal niet geïnteresseerd was in de (veelal triviale) patenten die Apple wel ter beschikking wilde stellen. De interessante Apple-patenten, zaten daar zowiezo niet bij: Apple said in a statement today that Nokia will have a license to some technology, “but not the majority of the innovations that make the iPhone unique.”

Vooral Microsoft heeft voor een behoorlijke kapitaal-injectie gezorgd en als zij als eis hebben neergelegd dat Nokia stopt met de door hun zo verfoeide vrije/open source systemen, Symbian en vooral Maemo. Maemo was vrijwel geheel vrije software (GPL), dus erg tegen de zin van Microsoft. Dat hoeft met het nieuwe systeem niet zo te zijn, ondanks dat de kernel hetzelfde is.

Nokia is vooral goed in dumb-phones, misschien moeten ze daar maar vooral op concentreren, er zijn genoeg ouderen die behoefte hebben aan een eenvoudig toestel. Dat heeft echter niet zo'n goed imago en bovendien is het een krimpende markt, maar beter dat als kapitalen uitgeven aan de ontwikkeling van toestellen die niemand wil.
Gek.
Bij low-end telefoons dacht ik aan de volgende mogelijkheden:
  • Symbian: in huidige versie is touch vereist wat niet overeenstemt met low-end telefoons. S60 is dan weer wel geschikt, maar ouder en niet onderhouden. Symbian^3 is waarschijnlijk ook te veeleisend (voor mijn definitie van low-end)
  • S40: ondersteunt tegenwoordig ook touch, maar kan geloof ik best zonder. Kan best veel, valt ook te updaten, in de toekomst kunnen er zelfs Qt-applicaties op draaien! De scheiding met een smartphone-OS wordt hier al wat dunner.
  • S30: Echt voor dumbphones, denk aan de 3510i, interface lijkt daar wel op, met kleur dus. Bloedsnel en simpel. Bij middelmatig gebruik haal je nog een week met een 800mAh accu.
Er zijn dus in het bedrijf zelf al zeker 2 opties, waarom er dan iets nieuw moet komen is me geheel onduidelijk..
Accuduur heeft uiteindelijk niet eens zo heel veel met het OS te maken, dat ligt voor vrijwel 100% aan de hardware - trek WiFi, 3G, Bluetooth, kompas, gps van het toestel af en geef 'm een klein 140x200 schermpje en een 200 MHz SoC, en zelfs Android doet nog een week met een accu.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 14:18]

Moest Android draaien op zulke hardware, maar dat doet het dus niet. Goedkoop en low-end valt iets met Android maw niet te maken. Ik heb geprobeerd op te zoeken hoe traag de CPU in zo'n ding is / hoe weinig RAM het heeft, maar verder dan dat het een Intel / Infineon X-gold 110 is kom ik ook niet. Android zal er zeker in de verste verte niet op draaien.
@Dreamvoid.

Helemaal gelijk. Een mooie manier om dit in de praktijk te zien: zet je smartphone op vliegtuigmodus en leg hem in een kast (dus niet gaan gamen)

Wonderlijk hoe lang hij plots mee gaat.

Je hebt er op die manier alleen weer zo weinig aan om een smartphone te hebben :+

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 30 september 2011 01:11]

Het op de kast leggen maakt nog het meeste uit - het beeldscherm zuipt de meeste accuduur er grondig uit.
De grenzen tussen smartphones en budgetphones zijn aan het vervagen. In die zin kun je de vraag stellen of Symbian daarin toereikend is. Naar mijn gevoel niet.

Ik denk met Linux + QT (http://qt.nokia.com/products/) in die zin een goeie combinatie is. Met pakweg QT-webkit-bridge kun je eigenlijk op een belachelijk simpele wijze een platform maken voor HTML5 apps.

Ik vermoed dan ook als dit verhaal klopt dat het ook iets zal zijn inzake het gebruik van HTML5 apps

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 29 september 2011 13:04]

Waarom zou je uberhaupt nog de vertaalslag via Qt maken en niet direct een HTML5/JS platform maken zoals bv WebOS, Bada en (binnenkort) Tizen?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 13:51]

Ik snap trouwens niet hoe je hierin een "extra vertaalslag" in kunt zien. Denk je dat in WebOS, Bada en Tizen men geen Webengine gebruikt zoals Webkit om die HTML5/JS te interpreteren ofzo ?

Uiteindelijk kan ik je uit ervaring meedelen dat je in bovenstaande zelf weinig gebruik maakt van QT en dat met een heel kleine footprint.
Je hebt nog wel een JS en HTML engine nodig, maar Qt heb je helemaal niet nodig.

Maar goed je hebt wel gelijk dat Nokia waarschijnlijk Qt niet zal laten vallen, dat is toch hun kindje.
Qt is van Trolltech en is een tijdje terug ook maar overgenomen door Nokia. Ze zouden het net zo makkelijk weer van de hand kunnen doen. Als Nokia al zo makkelijk doet over Symbian en Maemo dan zie ik niet waarom ze dat niet met Qt kunnen.
Qt is cross-platform, draait ook op Windows dus geeft flexibiliteit en als je op één platform kunt ontwikkelen voor Symbian, Windows en Linux dan scheelt dat kosten. Dat is wat Qt voor heeft op o.a. Symbian en Maemo maar men kan inderdaad zo besluiten dat men er toch niets meer mee gaat doen.

Voor KDE zou het echter een behoorlijke klap zijn.
Ik kan niet zeggen dat ik heel blij ben met de HTML5/JS oplossingen. Deze hebben altijd wel weer een achterliggende library om niet web-specifieke functies aan te roepen. En ik vind de resulterende javascript code om dat voor elkaar te krijgen nou niet aanzienelijk beter/makkelijker dan C++.

WAC Accelerometer voorbeeld

*WAC wordt gebruikt als de development API voor Tizen.

[Reactie gewijzigd door willem_liu op 29 september 2011 15:47]

Waarom gebruiken ze niet gewoon Symbian voor de low-end toestellen? Desnoods met wat minder toeters en bellen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 september 2011 12:58]

Waarschijnlijk vanwege MS die bepaalde voorwaarden aan hun samenwerking verbind. Nokia mag namelijk meer doen met WP7. Daar in ruil voor mag Nokia weer wat minder doen buiten hun deal om.
'k zie onderhand door de bomen het bos niet meer bij Nokia met hun verschillende besturing systemen voor mobiele platformen. Snap wel dat ze bijna wanhopig proberen om hun marktaandeel terug te halen, maar voor de consumenten wordt het zo wel vrij lastig om bij een nieuw aanschaf van een telefoon voor een nokia te kiezen.
Symbian is misschien niet zo snel en technisch wat achterhaald, maar wel heel bekend bij de gebruikers. Het heeft een heel eenvoudige UI. Ik denk dat de consumenten in het Low-End segment meer om eenvoud en herkenbaarheid staan te springen dan om grafische kunstjes, hoge snelheid en veel opties.
Tov de markt (eindgebruikers) wordt het er niet duidelijker op. Symbian, Meego, WP7, Tizen... Wat wil men nou bij Nokia?
Voor low end kunnen genoemde OS'en misschien te zwaar zijn, maar strip dan bv een bekende als Symbian zodat deze op zo'n low-end toestel kan draaien. Zeg maar een Symbian Light. Dan geniet je in ieder geval van de naamsbekendheid van een goed OS.
Is dit 'gerucht' niet gewoon bedoeld om Microsoft onder druk te zetten? Microsoft heeft net de minimumeisen voor Wp7 verlaagd en het ontwikkelen van een OS duurt zeker een jaar. Tegen die tijd stellen de WP7 eisen helemaal niets meer voor. Ik kan me best voorstellen dat Nokia ook nog dumbphones wil blijven maken maar hun huidige S40 is prima, likje verf er over en voila. (Bovendien schijn Android inmiddels zelfs in Africa een behoorlijk gedeelte van de markt te beheersen dus je kan je afvragen hoeveel Nokia over een jaar aan 2de platform heeft)

Nee mijn geld zet ik in op Microsoft onder druk zetten
Misschien willen ze Microsoft Kin gebruiken? :+
Het is ook daadwerkelijk lastig te concurreren tegen Android telefoons. Als je al kijkt wat je hebt voor 130 euro hebt. Een galaxy GIO !!!

En dat met alles erop en eraan inclusief GPS en dergelijke... Daar kan een WP7 budget telefoon of wat dan ook niet tegen concurreren.

Helemaal niet met wat het toestel kan...

Android domineert het lagere en mid segment en niemand die daar aan komt de komende jaren. Het hoge segment is nog altijd een gevecht tussen Android en iOS en misschien als WP7 een succes wordt ook...