Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

GoDaddy heeft de vijftig miljoenste domeinennaam geregistreerd. De grootste domeinregistreerder zag in anderhalf jaar tijd het aantal domeinen met tien miljoen groeien. Wereldwijd kwamen er in diezelfde tijd 23 miljoen domeinnamen bij.

Geld maakt gelukkigEen klant uit India registreerde in het afgelopen weekend de vijftig miljoenste domeinnaam, laat GoDaddy op basis van eigen cijfers weten. Daarmee loopt de Amerikaanse webhoster ruimschoots voor op concurrent eNom, dat ongeveer 11,9 miljoen domeinnamen heeft geregistreerd. Het internet telt ongeveer 215 miljoen domeinnamen, blijkt uit cijfers van VeriSign. Daarbij zijn ongeveer 4,5 miljoen .nl-domeinnamen.

De enorme groei legt GoDaddy blijkbaar geen windeieren. Een groep investeerders nam onlangs voor twee miljard dollar een meerderheidsbelang in het beursgenoteerde bedrijf. Ceo en oprichter Bob Parsons staat inmiddels op nummer 293 van de Forbes-lijst met rijkste Amerikanen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Belachelijk eigenlijk dat hiermee zoveel geld wordt verdient, zeker als je bedenkt dat GoDaddy dit geld verdient met 'normale' registraties, en niet direct met opkoop of biedingen op populaire namen. Zulke bedrijven moeten in mijn ogen winst-loze stichtingen worden, want in mijn ogen slaat zo'n winst (en wat ze daarvoor leveren) helemaal nergens op.
@__fred__: my bad, had niet door dat het om de beurswaarde ging, al is de Forbes plek van de CEO wel bedenkelijk; blijkbaar zit er nog heel wat 'los geld' in het bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 30 september 2011 10:11]

De waardering van een bedrijf is niet de winst. Ik schat dat de winst een heel heel heel groot stuk lager is. +- 7,5 miljoen domeinnamen per jaar * gemiddeld 10 euro is misschien 75 miljoen euro omzet uit de domeinnamen (ja ze doen nog meer). De kosten moeten daar nog van af. De totale omzet in 2009 was 600 miljoen dollar, maar daar zit ongetwijfeld een hoop hostingkosten ook in voor de hostingdiensten en marketing etc. Winstcijfers geven ze niet.

Bovendien zorgt Godaddy voor een gezonde concurrentie in de domeinen business, ze zijn erg goedkoop door hun schaalgrootte. Als SIDN als stichting nog steeds belast was met de domeinuitgifte in Nederland aan de eindgebruiker, dan gingen de aanvragen nog via papier en kostte een domeinnaam 100 euro per jaar.

Alleen felle concurrentie zorgt voor een noemenswaardige daling van de prijzen. De drijfveer daarachter is inderdaad vaak een winstdoelstelling. Dat wil niet zeggen dat die noodzakelijk slecht is voor de consument.

In 2005 was de waarde van het bedrijf volgens een SEC filing nog -30 miljoen dollar, dus ze komen ook wel van ver.

[Reactie gewijzigd door __fred__ op 30 september 2011 10:00]

Volgens mij is er een goede gezonde marktwerking bij registreren van domeinnamen, dus ik denk dat de prijs al redelijk de bodem heeft bereikt.

Een groot deel van het geld gaat naar de TLD, een ander deel is nodig om de technische infrastructuur draaiende te houden. Een deel is nodig voor het terug verdienen van het development van de geautomatiseerde systemen voor het registreren.

Hoeveel blijft over ? Ik weet het niet, waarschijnlijk valt het tegen.
Wedden dat er van die 50 miljoen er 25 miljoen nooit echt gebruikt worden maar enkel gekocht zijn om weer duurder te verkopen voor veel geld
Daarnaast is het een pain in the ass om tegenwoordig nog een adres te kopen dat niet bezet is door deze maffia praktijken.

[Reactie gewijzigd door v-c op 30 september 2011 10:52]

Klopt, maar wat moet je ertegen doen? 'Een website die na 6 maanden nog geen content heeft moet weer terug de pool in'? En wat doe je dan met e-mail-only domeinen? Of registraties die een langlopend project veilig willen stellen? En hoe controleer je of dat ook echt zo is en niet iemand die dat zomaar beweerd? En wat doe je met type-squatting domeinen die door de rechthebbende is geregistreerd (en hoe bepaald je dan weer of die persoon wel of niet rechthebbend is)?
Ik ben het met je eens dat er wat aan gedaan moet worden, maar hoe pak je het goed aan?
serieus. dus wat nu als dat bedrijf er niet meer is? 50 miljoen domijn namen down?
Er is net 2 miljard in geinvesteerd, ik weet niet hoe hard ze het geld daar kunnen verbranden, maar als ze dat (plus de normale inkomsten) in de komende 10 jaar op krijgen dan heeft het bedrijf ook niet echt bestaansrecht in mijn ogen.
Een bedrijf is toch niet zo maar weg?

En dan nog, stel je toch gewoon je nameservers zo in dat het wel goed gaat als hun NS niet beschikbaar is..
websites waar veel moeite in is gestoken worden altijd ergens gecohost, en de rest is niet boeiend genoeg blijkbaar :) Overigens, er waren rond december 2010 270M sites, dus heeft GoDaddy toch rond de 18% in handen, nice!
Stel het bedrijf zal failliet gaan, dan zal er altijd de optie zijn dat een ander groot bedrijf of een investeringsgroep de toko overneemt.
Als dat niet gebeurt zullen denk ik de contracten doorverkocht worden door de curatoren aan andere bedrijven.
(net als bij banken waar de hypotheken worden over verkocht)
Denk dat daar vast wel wat maatregelen voor genomen zijn. Tenminste dat hoop ik dan maar weer ;)
Toen ik hoorde dat de directeur Bob Parsons op olifanten jaagde in Afrika, heb ik gezworen daar nooit een domeinnaam te registreren.

Check hier.
Dit was mij niet bekend, al spreekt dit soort decadent gedrag wel boekdelen over de 'scherpte' van de door hen geboden tarieven.
@PWM: en dat geloof je zelf? Olifanten zijn zo'n plaag dat ze op de lijst van beschermde diersoorten staan.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 30 september 2011 10:35]

Dat was wel in opdracht van de lokale overheid, maar goed - als je uit principe tegen het doodmaken van dieren bent is dat een goede reden om dit bedrijf links te laten liggen.
En die kunden geen boswachter inhuren? Dat moets een rijke amerikaan zijn?
Of zou die overheid zich meer hebben laten leiden door iets anders?
Liever een Amerikaan die betaalt dan een boswachter die je moet betalen.
Olifanten zijn een enorme plaag in de gebieden, en dienen dan op veel plekken ook beheerd te worden. Dit gebeurd door het proberen van verplaatsen en het bejagen van de vele tienduizenden Olifanten in het gebied. Er gebeurd echt heel veel om schade te voorkomen, maar soms kan het echt niet anders dan bejagen. In zo'n geval is een olifant net een muskusrat.

Er zijn 2 opties: De landen bejagen ze zelf, op eigen kosten. Of slimmer: Ze laten het doen door toeristen die er flink voor betalen. Een win-win noemen ze zoiets. De beesten worden om duidelijke reden toch geschoten, dan kan je het net zo goed op een manier doen waar het land nog wat aan heeft.

De bejaagde olifant wordt daarna ook nog eens gebruikt, en gestript van alle nuttige zaken zoals huid en vlees, wat de lokale bevolking weer op eet.

[Reactie gewijzigd door PWM op 30 september 2011 10:26]

Lekker bagatelliseren. Olifanten zijn al jaren een uitstervend en beschermde diersoort en zeker geen 'enorme plaag' in de gebieden. De natuur heeft al jaren de olifantenpopulatie gereguleerd, tot op de laatste paar decennia na. Stropers vormen al een grote bedreiging en nu komen daar nog een paar decadente miljardairs bij die voor en paar centen en hun lol de boel afknallen onder het zogenaamde mom van 'we helpen de bevolking'...
Ik vind de honden bij mij in de straat ook een plaag...

Als de baas van een groot Amrikaans bedrijf in Afrika op olifanten schieten, dan is dat vast een filantroop die de lokale bevolking gaat helpen ongedierte te bestrijden. 8)7
Sorry, maar dit heeft niets met faunabeheer te maken, het is gewoon plezierjacht. Laat hem maar een waterput graven als hij het om humanitaire redenen doet.

Jouw tweede optie is erg verderfelijk, want de reden om te schieten kan heel makkelijk winstbejag worden, het wordt natuurlijk heel verleidelijk om nog maar wat extra olifanten af te laten schieten, ook al is dat niet direct noodzakelijk. Het uitgangspunt dat je olifanten 'toch moet afschieten' is al verkeerd.
het wordt natuurlijk heel verleidelijk om nog maar wat extra olifanten af te laten schieten
Dat soort dingen worden al jaren internationaal gemonitord, zodat dat niet gebeurt.
Deed Mark Zuckerberg ook niet iets vergelijkbaars?

http://abcnews.go.com/GMA...erg-hunting-diet-13709435
Met andere intenties dus :Y)

[Reactie gewijzigd door Rudy op 30 september 2011 10:09]

50 miljoen, het zijn er wel een hoop! Ik vraag je af hoe groot hun serverpark wel niet moet zijn. Het zal wel een enorme serverruimte hebben staan.

[Reactie gewijzigd door Robinvdh5 op 30 september 2011 09:31]

Het gaat om domeinnamen, niet om hosting.
Dat ze het registreren, betekent niet dat ze automatisch ook de sites hosten die eraan hangen.
Je kunt prima ergens een domeinnaam laten registreren en die ergens anders hosten.
Sterker nog, ik prefereer de scheiding tussen mijn domeinnamen en de hostings :)
Mocht je 'gezeik' krijgen bij je hosting ben je niet direct je domeinnaam kwijt.

ontopic: congratz for GoDaddy met hun 50.000.000-ste domeinregistratie.
denk dat het alleen voor de domeinnamen reuze meevalt. Voor domeinnamen heb je eigenlijk alleen maar DNS servers nodig.

Als ze ook allemaal hostings hebben, dan is het een ander verhaal :)
Wil niet zeggen dat ze ook alle domeinen hosten.
wel heel mooi dat je het zo ver kan schoppen op zo een korte tijd :D
Korte tijd? Ze timmeren al sinds 1997 aan de weg.
Dat is een hele korte tijd ;) Dat houd in dat men nog geen 15 jaar bestaat en dat het bedrijf dus flink meer dan 2 miljard waard is. Ik kan me maar heel erg weinig andere bedrijven bedenken die het lukt om in zo'n korte tijd zo groot te worden en dat op een manier te doen die ook na zo'n 15 jaar nog gewoon een goed en gezond bedrijfsmodel lijkt te zijn en niet alleen gebaseerd op mogelijke toekomstige verdiensten waar men nog niet van weet hoe dat dat moet gaan gebeuren zo als zo veel gebeurde tijdens de eerst internet bubble.
Godaddy doet naast domeinnamen ook hosting waaraan ze leuk verdienen.

Maar het is idd de vraag in hoeverre de groei blijft doorzetten.

Maar Bob kan in ieder geval wat meer tijd nemen om betaald wild af te gaan schieten in Afrika.
Bob heeft recentelijk de boel verkocht.

"On July 1,2011 Go Daddy confirmed that KKR and Silver Lake Partners and Technology Crossover Ventures closed the deal. Although the purchase price was not officially announced it was reported to be $2.25 billion.[10]" http://en.wikipedia.org/wiki/Godaddy
Ik denk dat hij bedoeld dat er binnen anderhalf jaar tijd 10 miljoen domein namen bijgekomen zjin bij GoDaddy ;)
14 jaar een paar miljard binnen, ik teken ervoor
Zou daar nooit een domeinnaam registreren. Ze houden domeinen wel een jaar vast nadat het verloopt.
Dat gebeurt bij wel meer hosters, vaak omdat ze domeinen (aan de achterkant) voor langere tijd registreren aangezien dat aan hun kant (inkoop) goedkoper is. Maar als een klant vervolgens voortijdig opzegt loopt hun 'bulk' inkoopdomein nog door. Vaak zetten ze er dan reclame op en de mogelijkheid om het domein via bieden of een vaste waarde te kopen.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 30 september 2011 10:16]

Ik wil daar onder geen voorwaarde registreren! Enom en Godaddy staan bekend om de enorme partij bagger, spam, virussen, phishing en zo voort.
Als ik een sitenaam niet vertrouw (bij een registratie op het forum waar ik werk) is het Whois, Godaddy/Enom, permanente ban op IP. Nog nooit een klacht gekregen, en ik doe het al 6 jaar.
Ik raad iedereen aan om bij GoDaddy uit de buurt te blijven. Ik heb hele slechte ervaringen met dit bedrijf waardoor ik zelfs twee domeinnamen ben kwijtgeraakt. Het is een lang verhaal dat te maken had met het verhuizen van domeinen en het locken ervan. ICANN steekt op dat soort momenten ook geen poot uit en het enige dat je kunt doen is een advocaat in de arm nemen. Daarnaast zijn ze ook nog eens erg duur en ontzettend agressief in de verkoop.

Tegenwoordig zit ik met al mijn domeinen bij een bekend Nederlands bedrijf waar de service beter is en de domeinnamen goedkoper zijn. Er is voor mij dus geen enkele reden om met zo'n waardeloos bedrijf als GoDaddy zaken te doen.
Het registreren van een domein naam staat los van je serverpark...

Iedereen die met een zakje geld en een kvk inschrijving over de brug komt kan een Registrar worden... (https://www.sidn.nl/over-nl/registrar-worden/)
Hoe staat het met domain-tasting? Kun je in Amerika nog steeds een domein registreren en dan na x dagen besluiten of je er voor wil gaan betalen of dat hij mag vervallen? Dat is eigenlijk alleen populair onder malwareverspreiders die even kijken of er veel 'toevallige' bezoekers naar dat domein surfen (b.v. door typfouten), mensen die graag domeintjes hebben waar ze niets anders op zetten dat wat google-ads en bij spammers die even snel honderd-miljoen-miljard mails versturen en het domein dan weer dumpen.

Dat levert natuurlijk wel veel domeinregistraties op, maar ongeveer evenveel domeinen die komen te vervallen en nauwelijks betalende klanten.