Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties

Gebruikers van het XDA-forum hebben de beschikking gekregen over de definitieve versie van Windows Phone Mango. De software is geschikt om handmatig op de smartphone te flashen. Eerder lekten er al bèta-versies uit.

Nadat een link naar de Mango-software werd gepubliceerd, melden verscheidene gebruikers deze met succes op de telefoon te hebben geflasht. Ook verschenen er instructies waarmee gebruikers zelf de Mango-release kunnen installeren. De software heeft buildnummer 7720, dat staat voor de rtm-release die Microsoft onlangs naar fabrikanten stuurde. Medewerkers van Microsoft kregen eveneens toegang tot de software, wat mogelijk het uitlekken ervan verklaart.

De uitgelekte Mango-software kan direct op de telefoon worden geïnstalleerd. Wel lopen gebruikers het risico dat zij uitgesloten worden van toekomstige updates van Microsoft.  Het is de verwachting dat Microsoft zelf Windows Phone Mango op 1 september uit zal brengen. Verscheidene fabrikanten komen met smartphones op het nieuwe mobiele OS. Onder andere Nokia gaat toestellen met Windows Phone Mango uitbrengen. De nieuwe versie biedt onder andere multitasking, een verbeterde browser en betere integratie met sociale-netwerksites.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (125)

De originele link is dood. Een mirror: KLIK

En de verbeterde update instructies:
  • 1. Copy the content to your local PC
  • 2. If your Zune-Software is not Version 4.8.2134.0 deinstall it
  • 3. Install Beta-Zune (4.8.2134.0) from the Zune directory (StartZuneLocal.exe)
  • 4. Install the flashing-tool "updatewp" from Zune\04.08.2134.00\UpdateTool. Install the right Version (x86 or x64)
  • 5. Connect your Phone via USB to your PC
  • 6. Close Zune if it opens
  • 7. If your phone is build 7661 or 7712, continue with Step 18
  • 8. Run "ISV-Provisioning_Live.exe" from the directory "NoDoToRC" as Administrator
  • 9. The provisioning tool starts to back up your phone. This may take some time
  • 10. Your phone will now restart and be configured to use a special update-server. If needed enter your PIN or you won't be unable to continue
  • 11. Close the tool only, when it says 'Succeeded'.
  • 12. You can find your Backup in "C:\Users\<user>\AppData\Local\Microsoft\Windows Phone Update". Copy the folder with the last creation-date to a safe place (for instance your external harddisk). Without this Backup you will be unable to use your OEM's update later in fall
  • Now repeat: "I have backed-up my backup"
  • 13. Start the Zune-Client (with your phone connected) and search for updates.
  • 14. An update (7403) will be found and installed. If needed enter your PIN when your phone restarts. Do NOT
  • disconnect your phone.
  • 15. Zune will check for more updates and will update your phone to 7712
  • 16. Congratulations: You're now close to RTM ;-)
  • 17. Close Zune
  • 18. Copy the directory "RCTtoRTM" to C:\. Only there!
  • 19. Go to C:\RCToRTM and run ISVTo7720.bat as Administrator (with your phone still connected)
  • 20. Various updates will install now. Your phone might restart a couple of times. Enter your PIN whenever needed.
  • 21. If everything worked you now have a Mango-RTM phone.
  • 22. Make sure your backup is still there
  • 23. Use mango and show it to your friends :-)

[Reactie gewijzigd door LCP op 13 augustus 2011 22:25]

Bedankt, gelukkig dt er mensen als jou bestaan. De link was dood, en jij bent de enige hoop voor de mensen die het willen downloaden.

ook zijn je instructies veel duidelijker dan die van de OP op xda
Ik heb het tot heden nog niet werkent gekregen op mijn omnia 7 (draai 7712 build). Mijn telefoon blijft hangen wanneer hij opnieuw moet opstarten.. Op xda lees ik dat er meer mensen met een omnia 7 dezelfde problemen ondervinden. De gene die het wel werkent hebben gekregen ondervinden rare conflicten met hun telefoon

Tip voor iedereen die de poging waagt!

Lees heel goed voordat je hier aan begint. Er zijn al paar mensen die hun telefoon om zeep hebben geholpen en daarnaast hun back-up niet goed hebben opgeslagen. (sommige modellen kan je een ROM terug flashen, maar niet allemaal)
Ik heb deze morgen wel een Samsung update voor mijn Omnia 7 doorgekregen. Geen idee of Samsung misschien een extra update aan het uitrollen is om Mango te ondersteunen
Welke firmware, Radio en bootloader heb jij nu als ik vragen mag? Ik heb namelijk nooit de update na de 7392 ontvangen op mijn omnia 7 Waarschijnlijk heeft het hiermee te maken dat build 7720 niet werkt.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 augustus 2011 16:53]

Firmware: 2424.11.2.3
Bootloader: 5.2.1.4
Radio software: 2424.11.2.2
Oke jij hebt blijkbaar na 7392 build een update ontvangen. Ik heb deze gegevens namelijk:

Firmware: 2424.10.11.1
Bootloader: 5.3.0.4
Radio software: 2424.11.2.2
Het is mij nu eindelijk ook gelukt.. Na het verwijderen van áál mijn muziek, foto's en films, is de update geslaagd :D
ik heb vandaag mijn omnia 7 zonder problemen op mango gezet (7720) vanaf 7661. wel eerst tussen update gedaan naar 7712.
het "hangen" van de reboot was bij mij geen hangen, maar duurde gewoon ff.
bootloader 4.11.0.3

[Reactie gewijzigd door Razwer op 13 augustus 2011 18:17]

Ik heb Mango nu draaien op mijn HTC HD7 sinds gisteravond en man, wat ben ik onder de indruk!
Het OS was al snel, maar met Mango is er nog een tandje bijgezet. De phone start in 20 seconden en de hubs zoals Pictures, People en mail openen retesnel. Ook de laadtijd van de apps is aanzienlijk verkort. Multitasking is een droom en is gewoon erg goed gedaan.
Twitter integratie werkt als de brandweer om nog maar te zwijgen van Facebook chat en MSN. Dit werkt hetzelfde als SMS, dus ook Toast notificatie's en conversation view in de Message Hub. Tevens kun je in de Message hub meteen zien wie er online is. De Live Tile van jezelf (Me) maar ook van anderen toont je instant Facebook updates. In de people hub kun je nu je contacten groeperen en meteen Twitter en Facebook status updates posten. Ook inchecken in Facebook places kan direct vanuit de People Hub :) Je mailaccounts kun je samenvoegen tot 1 mail 'Hub'. Ook wordt mail nu standaard in een 'Conversation View' getoont. Ook de XBox live hub is volledig veranderd en lijkt nu op z'n grote broer. De battery saver is ook een leuke functie; als je batterij leeg begint te raken, schakelt de phone naar een low power stand. Leuk detail: de thema kleuren hebben een aanvulling gekregen: Mango :)
De Office hub synct nu al je documenten met je SkyDrive en er is de mogelijkheid om te connecten met Office 365. De Marketplace is veel gestroomlijnder geworden en biedt nu meer overzicht. Ook niet geheel onbelangrijk: Nederlandse taalondersteuning baby :)

Dit zijn nog maar een aantal zaken in Mango die mij meteen zeer enthousiast maakten. Een uitgebreide review zal ik schrijven in het Windows Phone Mango Forum Topic.
kan je ook meerdere hotmail accounts toevoegen aan live messenger?
Niet aan de messenger. Hiervoor kan maar 1 account dienen. Maar zoals LCP schrijft kun je wel zoveel accounts als je wilt toevoegen (voor mail/contacten/agenda, etc.) en voor mail dus plaatsen onder 1 kopje. Ik heb bijv 4 email accounts gelinkt en het kopje genoemd naar: "Persoonlijke mail" en klaar is kees. werkt echt goddelijk, 1 inbox (op de achtergrond wel te bereiken als indiviuele inboxen natuurlijk) echt een uitkomst. Maar voor de live messenger kan dus maar 1 account dienen.
das wel weer jammer. De windows live messenger ondersteunt ook al geen multi inlog. Betekent dat je een extra messenger app moet installeren?
Theoretisch gezien wel, maar je kunt een app niet dubbel installeren op wp7 naar mijn weten. wel bestaan er losse apps die meerdere accounts ondersteunen om toe te voegen, bijvoorbeeld de app: IM+ , daar kun je volgens mij meerdere accounts toevoegen van het zelfde soort (live mess, facebook, yahoo, etc.)
Beantwoord dat je vraag?
Ik heb net m'n HTC 7 Trophy geflashed met deze firmware en ik ben onder de indruk van de verbeteringen. Ik kwam van de NoDo firmware, wat de eerste update was voor mijn telefoon. De NoDo update zorgde er al voor dat 't allemaal sneller reageerde, maar de Mango update heeft 't nog even een paar stappen verder genomen.

Ik zal de telefoon de komende dagen even flink aan de tand voelen, samen met de beta SDK die al enige tijd te downloaden is. *fingers crossed voor socket ondersteuning*
socket ondersteuning zit gewoon in de SDK hoor :)
weet niet of dit al gepost is maar dit is niet de Definitieve.

deze kun je waarschijnlijk niet meer updaten.

waarom:
omdat deze build eindigt op .68 en het is bekend dat de echte OEM build eindigt op .500
deze build is ook een MS only build , dat wil zeggen dat het NIET de drivers heeft van BV HTC of SAMSUNG hierdoor kunnen er dus nog steeds bugs in zitten.

Dus mijn tip is dat je je backup HEEL goed bewaard.
Nee, dat zeg ik (of Deido) ook niet. De huidige generatie WP7 telefoons functioneren uitstekend, en dat is wat Deido zei.

En het hangt er maar net van af wat je 'state of the art' noemt, zo valt de HTC Eternity wel degelijk onder 'state of the art' als je het mij vraagt. En wie weet wat Nokia nog in de pijplijn heeft voor de launch, want wat je ook mag vinden van hun telefoons qua software (Symbian), qua hardware waren ze toch altijd behoorlijk haantje de voorste.

*edit: Nee, WP7 heeft geen extra power nodig voor het afspelen van MKV's en voor het spelen van games is de GPU minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker. De huidige generatie WP7 telefoons kan al vlekkeloos 1080p content afspelen, dual-core zal vooral nuttig zijn voor intensief multitasken.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 13 augustus 2011 21:09]

Inderdaad. High end zit tussen de oren.
Ik heb Mango bèta ook al even draaien en nu de Mango RTM
Het mooie is ook dat WP7 met de updates (NoDo en Mango) alleen maar nog sneller is geworden (De UI was vanaf dag 1 al supersnel) waar bij m'n vorige telefoon deze alleen maar trager werd.

Blijft dat bij een aantal mensen er iets tussen de oren zit dat ze super high specs nodig denken te hebben. Dat had ik ook, maar dat is na gebruik van WP7 weg. Met de telefoons die, met of net na Mango komen, verwacht ik dat dit punt ook afgevinkt zal kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Sake op 13 augustus 2011 22:03]

Dat Mango soepel loopt op een single core wilt echter niet zeggen dat het de optimale huidige hardware benut. Kan mij niet voorstellen dat het 1080p 40 mb/bistream soepel kan afspelen. Ook het opnemen van 1080p films is afhankelijk van de processor. Je kan natuurlijk een mooi GPU hebben maar ook echte processor kracht voor wat voor app dan ook is nooit weg. Een nieuwe gen processor betekent ook minder batterij verbruik. Ook de resolutie 800*480 is langzaam aan het verouderen. Ik ben zelf aan het kijken naar een ander smartphone en WP7 is welzeker een optie ondanks in mijn ogen deze minpunten.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 13 augustus 2011 23:10]

tja... 1080p afspelen op een schermpje wat niet eens 1080p aankan en als het de resolutie al zou hebben het allemaal zo klein is dat je het niet kan zien.... nuttig

Als ik zo je eisen lees kun je beter een tv kopen met een mediaplayer ingebouwd :+
Als je ff wacht met kopen zit skype ingebouwd en kun je er ook mee telefoneren :)
Afspelen via HDMI out omdat je 1080p films heb opgenomen?
Huidige dual core processoren kunnen al 1080p opnemen. 720p scherm ondersteunen? te scherp? voor mij absoluut niet.
Is het handig? bekijk de vele youtube filmpjes maar met telefooncameras. De hardware specs worden steeds beter en wilt MS mee concurreren moeten ze in mijn ogen niet elk jaar een update maken maar elk half jaar.
Weleens de iphone 4 retina gezien? Is toch wel scherper dan 800*480.
Ja MS is op de goede weg maar moet nog wel wat inhaalslagen maken. Enerzijds hun eigen fout omdat ze 4 jaar (als je vanaf mango rekent die nu echt het moet waarmaken) later een antwoord hebben op de iphone.
Betere integratie met social networking? Waarom moet dat in het OS zitten? Dat is toch geen taak voor een OS, dat is een taak voor een applicatie/plugin/whatever.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 15 augustus 2011 03:44]

Tenzij het zo goed is gedaan als in WP7 ;-)

Persoonlijk zit ik niet te wachten op tal van apps. De social integratie is dusdanig goed dat je geen aparte apps voor Facebook e.d. nodig hebt, noch er naar verlangd. Ik hoef geen app meer op te starten om de notificaties te zien, deze zie ik al bij mijn contacts.

Leuke is dat door de integratie je ook groepen aan kunt maken met bv je beste vrienden. En daardoor worden alle notificaties van Facebook, LinkedIn, messenger, Twitter etc ook op die specifieke groep gefilterd. Briljant. Als ik iets irritant vond aan Facebook is dat je ondergesneeuwd wordt door alle notificaties, ook van zeg maar 'vage kennissen' .
Contacts is nou niet een applicatie waar je heen gaat om de laatste updates van je vrienden en familie te bekijken (ja, contacten gaat via een applicatie, je maakt mij niet wijs dat dat in de kernel gegrafeerd zit, bij wijze van). Dat is gewoon een verzameling van je contacten, waar je terecht komt als je in contact wil komen (de naam zegt het al) met een van die mensen.

Als ik geinteresseerd ben in iemands dagelijkse privéleven en dat via twitter aan mijn mobiel ontsloten wil hebben, zou ik liever een contact kiezen en die aan een watchlist ofzo toevoegen. Je hebt dan een applicatie (jawel) maar niet van één social media site. Anders blijf je bezig. Maar één applicatie waarin dat soort dingen samengevoegd worden.

Dat hoeft nou eenmaal niet in het OS, hoe goed dat ook lijkt te zijn.

Let wel, een losse applicatie wil niet zeggen dat je het zelf "moet" downloaden. Net als Paint en Wordpad kan het standaard meegeleverd zijn. Maar dan moet het natuurlijk wel te vervangen en/of uit te breiden zijn door nieuwe applicaties.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 16 augustus 2011 22:52]

Ik zie nog steeds een toekomst waar Microsoft op mobiel gebied heel groot gaat worden.

Hoe je het ook went of keert, Android is simpelweg niet geschikt voor de spreekwoordelijke tante Toos. Android is leuk voor tweakers en wat meer technisch ingestelde mensen. Tevens hangt er een zuur patent-verhaal om Android heen dat in de toekomst alleen maar meer geld gaat kosten voor de fabrikanten. Momenteel moet HTC bijvoorbeeld al 23 dollar (dacht ik) per verkochte telefoon aan Microsoft afdragen. Dat is niet misselijk en zodoende wordt Microsoft slapend rijk en is een alternatief op Android wenselijk voor deze fabrikanten.

Met Windows Phone 7 heeft Microsoft een zeer goed en toegankelijk OS dat na iOS wellicht het meest gebruiksvriendelijk is. Met wat akkoordjes met fabrikanten (ivm patentbreuken) en nu ook Nokia denk ik dat we volgend jaar een explosie van WP7 toestellen gaan zien voor aantrekkelijke prijzen.

Daardoor zal Microsoft op de langere termijn de markt gaan domineren, samen met Apple. Android zal nog steeds groot zijn, maar ik verwacht een derde plek. Want geen enkele fabrikant zit er op te wachten om 25 dollar per telefoon over te maken aan Microsoft. Als Microsoft deals sluit waardoor er meer WP7 toestellen komen, ze alles op alles zetten om het OS nog beter ter maken, denk ik dat ze heel ver gaan komen.
Daardoor zal Microsoft op de langere termijn de markt gaan domineren, samen met Apple. Android zal nog steeds groot zijn, maar ik verwacht een derde plek. Want geen enkele fabrikant zit er op te wachten om 25 dollar per telefoon over te maken aan Microsoft. Als Microsoft deals sluit waardoor er meer WP7 toestellen komen, ze alles op alles zetten om het OS nog beter ter maken, denk ik dat ze heel ver gaan komen.
In marktaandeel zal Apple niet domineren. Apple is traditioneel een bedrijf dat voor hoge marges gaat in plaats van een groot marktaandeel.

Ik verwacht dat Apple qua marktaandeel de derde zal worden, achter Microsoft en Android. Geen idee wie van die 2 de grootste zal zijn over een aantal jaar. Blackberry zal een zachte dood sterven naarmate Microsoft betere Exchange / Office integratie zal leveren evenals phones met toetsenborden.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 13 augustus 2011 19:27]

Als android niet geschikt zou zijn voor tante Toos, dan had het niet al zo'n enorme vlucht genomen. Onder die vele huidige gebruikers moeten ooj vele tantes Toos zitten, zoveel tweakers zijn er immers niet.
Ik snap sowieso die opvatting niet. Ook tante Toos, of in mijn geval, tante Henny, kan prima overweg met haar android. Ze internet, mailt, youtubet en speelte spelletjes (naast bellen, gtalk en sms). Zonder veel hulp of uitleg, precies wat ook op wp7 of ios kan. Haalt ze alles uit haar toestel? Nee, maar ik zie ook niet waarom ze haar (niet bestaande) smb shares zou moeten benaderen of geavanceerde tasker profielen aanmaken.
Ik denk dat de markttrend op dit moment zo is dat men kiest voor gebruiksvriendelijkheid , toegankelijkheid en het responsieve van een OS. Bij Android raak je veel sneller verdwaald in alle opties en keuzes waarvan het gros van de mensen helemaal niet eens weten wat het is.

Mijn moeder gebruikt ook Android en als je ziet hoe lastig ze het soms vind en er over klaagt als iets weet niet goed werkt(e), denk ik dat ik enigszins een punt heb :)

Windows Phone 7 en iOS hebben dit probleem doorgaans niet. Hoewel WIndows Phone 7 nog lange na niet perfect is, is het in ieder geval erg responsief en zijn de opties duidelijker en overzichtelijker.

Als we het dan nog over de AppStore gaan hebben, is Android op dit moment een lachertje. Zonder creditcard kun je niets kopen en de gratis apps die er zijn zitten meestal vol irritante reclame en wie weet wat ze allemaal van je gebruiken.
Wat bedoel je met kopieren? Dingen als copy/paste en multitasking implementeren noem jij kopieren? Kopieren ja van WM6 dan misschien.... Video's die verschenen door MS zelf? Mag MS niet laten zien hoe iets werkt? Plus er zijn genoeg video's op Youtube die NIET door MS zijn gemaakt....

MS is een commercieel bedrijf ja net zoals Google en Apple. Wat is je punt? Dat deze lek on purpose is als laatste adem van Windows Phone 7 omdat Mango anders niet zo verkopen ofzo? Wat een onzin! En je hebt geen CE gehad, maar Windows Mobile. Toch een aardig verschil. Plus WP7 is niet vergelijkbaar met WM6; misschien dus eerst uit proberen voor je het gaat afkraken?
Ja want bij Google doen ze het voor de knuffels en lieve brieven die ze krijgen?
Nee Google haalt zijn geld uit andere dingen dan het OS. Denk aan persoonlijke gegevens verkopen aan advertentie bedrijven. Kerel open your eyes and smell the money.

Verder voor je een OS de grond in gaat boren en het bedrijf dat er bij hoort ga je eens inlezen en speel eens met het OS dat je de grond in probeert te boren. Dan kom je een stuk minder dom over als je nu doet ;).
Hoe kunnen ze deze personen uitsluiten die het nu installeren? Het is toch precies dezelfde versie als die iedereen bij de officiële release krijgen? Er is dan geen verschil in de versies en kan Microsoft ze er ook niet tussenuit filteren.
Zo'n telefoon zal regelmatig met Microsoft contact opnemen om te controleren op updates. Zodra er nu een Mango-telefoon met MS contact opneemt terwijl het niet niet uit is weet MS natuurlijk direct dat dit om een niet-legale installatie gaat. Een blacklist is dan snel aangelegd.
Het lijkt me eerder dat om deze versie te installeren de telefoon contact maakt met een andere server dan de normale.

Deze stap uit de installatie doet mij dat vermoeden
8th In the directory "NoDoToRC" the file "ISV_Provisioning_Live.exe" run as admin (right click, ...)
Provisioning is iets wat ook al is gebruikt voor de devs om een Mango versie op de telefoon te krijgen door de telefoon\Zune software een andere server te laten checken

Kan dus zomaar zo zijn dat de telefoons straks updates gaan vragen aan een server die ofwel niet meer bestaat of simpelweg de updates niet heeft.

*edit*
stap 9 bevestigd het
10th Then the phone will restart and prepared for communication with a special update server. If necessary. when you restart the PIN number, otherwise it goes no further.
Dit is eenv ergelijkbare procedure als de dev-Mango update. Als dev kan je nog een backup terugzetten van pre-mango om zo weer te kunnen updaten naar de echte Mango. Geen idee of dat met deze methode ook mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 13 augustus 2011 16:41]

Er zijn al meerdere mensen op XDA die na de het flashen van de 7720 RTM build, vlak erna de factory updates krijgen. De updates lopen daarna gewoon door :)
Ik draai al een paar weken Mango. Daarvoor al voor de update NoDo. Allemaal op een toestel dat daar niet voor bedoeld was (de HD2). Kan nog steeds terecht in de Marketplace etc.

Blacklists bestaan alleen in comment threads.
De uitgelekte Mango-software kan direct op de telefoon worden geïnstalleerd. Wel lopen gebruikers het risico dat zij uitgesloten worden van toekomstige updates van Microsoft.
Microsoft zou imho juist blij moeten zijn dat mensen dit zo snel willen installeren. Ze hebben een enorme achterstand in te halen. Zelf zit ik inmiddels op Android, na negatieve ervaringen met Windows Mobile 6.1 en 6.5. Windows Phone 7 was wel een aardige verbetering, maar ja, qua apps is het niet veel soeps. Ben bang dat ook Windows Phone Mango te laat komt.
MS heeft tot op heden nog nooit iemand uitgesloten van updates. Ze hebben zelfs een oplossing geboden voor mensen die via de Walsh methode hadden geupgrade en vervolgens geen upgrades konden ontvangen.

En met die apps zit het ook wel goed op het moment...
En met die apps zit het ook wel goed op het moment...
Naja als zoiets simpels als Whatsapp al niet beschikbaar is. En dan nog andere handige apps die iedereen wil zoals de NS reisplanner bijv. of andere soortgelijke apps die vaak alleen voor Android of iOS beschikbaar zijn vraag ik me af of het wel goed zit.

Een kennis van me heeft WP7 en hij is de enige waarna ik moet SMS-en ipv whatsappen en dat irriteert me nogal omdat ik KPN dan weer sponsor :P
De Tweaker IntoDevel heeft een NS reisplanner gemaakt voor WP7; genaamd Spoorboekje.
En die werkt ontzettend handig. Ik gebruik het nu wekelijks en het is een genot om mee te werken. Bedankt IntoDevel :)
Je ook allebei Kik gebruiken op beide telefoons Hoef je niet KPN te sponsoren.
Denk je echt dat ik aan de 50 mensen die ik nu in mijn Whatsapp heb allemaal ga vragen om over te stappen op Kik?
Nee, aan de ene of enkele als je KPN niet wil sponsoren.
Ach....zodra Mango er is zal Whatsapp ook niet lang op zich laten wachten hoor. Dat is overigens al langer bekend.
[...]
En dan nog andere handige apps die iedereen wil zoals de NS reisplanner bijv. of andere soortgelijke apps die vaak alleen voor Android of iOS beschikbaar zijn vraag ik me af of het wel goed zit.

Een kennis van me heeft WP7 en hij is de enige waarna ik moet SMS-en ipv whatsappen en dat irriteert me nogal omdat ik KPN dan weer sponsor :P
Zodra Mango uit is zul je naar die persoon kunnen SMS-en, Live chatten en Facebook chatten. En door nu (eindelijk) beschikbare APIs zal Whatsapp er ook snel zijn.

Verder zijn er 3 NS reisplanners (Spoorboekje, Trein en Trein Planner) te vinden in de marketplace, en dat terwijl er nog geen Nederlandse release of marketplace is...
Aangezien WP7 telefoons officieel nog niet op de NL markt zijn en WP7 nog niet in NL taal beschikbaar is, zal nog niemand het idee hebben om de NS reisplanner alvast te maken (te weinig inkomsten). Daarnaast kun je die natuurlijk ook gewoon via internet raadplegen.

WhatsApp is onderweg, die hebben gewacht tot de Mango update. Verwacht dat ze binnen een maand na uitkomen Mango wel een WP7 client zullen hebben.
Als je letterlijk 1x op Page Up drukt zul je zien dat er melding wordt gemaakt van 3 treinreisplanner-apps voor WP7 die nu te verkrijgen zijn, terwijl er nog geen NL marketplace is. ;)
whatsapp gaat ook komen voor wp7 is een kwestie van tijd ..
het is nog allemaal nieuw . als mensen alleen een telefoon kopen voor whatsapp zijn ze imo ook niet helemaal goed bezig lijkt me.
een telefoon is nog altijd iets waarmee je belt . daarbij zijn er wel alternatieven en is kwestie van tijd voor whatsapp ook voor wp7 te krijgen is..
WhatsApp is niet beschikbaar omdat er geen background process was. Dus je zou alleen berichten kunnen ontvangen als je de client open hebt staan (=niet werkbaar).
Op tweakers verscheen eerder dit:
nieuws: Vacature wijst op Windows Phone-versie WhatsApp
Dus dat komt wel goed.
WhatsApp is overrated, probeer je oma met een nokia maar eens te smsen :)
Hoezo? Als je whatsapp gebruikt kan je toch nog steeds blijven smsen?
Probeer je oma eerst eens uit te leggen hoe ze moet smsen :+
Ik denk dat Microsoft hier juist niet blij mee moet zijn. De software is af maar is nog niet goed getest. Carriers en fabrikanten zijn momenteel bezig om mango goed te testen. Pas als die hun go hebben gegeven zal Microsoft Mango uitrollen.

Het kan dus zo zijn dat er in de huidige (final) versie van Mango nog ernstige (beveiligings-)fouten zitten. Als gebruikers nu de final versie gaan installeren en de final versie van Mango bevat echte zulke fout(en) zullen de gebruikers dit als een fout van Microsoft zien. Zie je je de koppen op sites als tweakers al voor je: "Final versie Mango bevat ernstig beveiligingslek" en dan wetend dat een groot percentage deze versie al heeft draaien.
Dat is natuurlijk ook onzin. Achter lekken kom je alleen maar doordat mensen toegang hebben. Als de versie niet lekt dan zal dat gat gevonden worden na de officiële release. Als het lek gevonden word omdat een paar tweakers deze build al draaien is er wellicht nog wel tijd om een nieuwe build klaar te zetten voordat de update uitgerold word.
Voor het testen heb je de beta's gehad... een rtm is vrijwel of zelfs helemaal gelijk aan de uiteindelijke versie, soms alleen nog maar de laatste tweaks. Iig zo werkt het bij MS ook met de desktop versies... ik ga er vanuit dat ze dezelfde policy hebben wat betreft hun mobile os.

En zoals al eerder opgemerkt, er is MS heel veel aan gelegen dat ze weer een flink marktaandeel krijgen, bij eerdere WP7 releases hebben ze ook ondersteuning geboden voor gebruikers die WP7 niet out-of-the-box gebruikten. Het zal mij daarom niet veel verbazen dat MS weinig doet aan het geheim houden van de releases, misschien wel zelf gelekt via een omweg. Die zijn maar al te graag dat tweakers er mee aan de slag gaan... helemaal als ze versies ombouwen voor toestellen die eigenlijk voor andere os-en waren uitgebracht... tis toch ook gewoon pun voor hun als men bv Android toestellen omtovert tot WP7?

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 13 augustus 2011 17:00]

Het uitsluiten van toekomstige updates is niet zozeer een regel die door MS wordt ingesteld als wel een technische. Mócht er iets stuk gaan mbt updates en je wilt weer gebruik maken van het upgrade path van MS, dan kan je gewoon je backup van je telefoon terugzetten (met de NoDo-update erop) en dan kan je weer gewoon MS' upgrade path volgen.
Is natuurlijk een anti-piraterij uitspraak zodat juridisch alles gedekt is.....