Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties
Submitter: Crysania

Microsoft heeft Windows Phone Mango de rtm-status gegeven. Daarmee is Mango klaar om door fabrikanten te worden toegepast. Inmiddels heeft Fujitsu voor de Japanse markt de eerste Windows Phone Mango-smartphone aangekondigd.

Nu de rtm-status is bereikt, is het werken aan de nieuwe features van Windows Phone Mango gedaan, schrijft Microsoft. Mango, dat vermoedelijk versienummer 7.5 meekrijgt, moet dit najaar verschijnen als grote update voor huidige Windows Phone-modellen. Ook worden nieuwe smartphones uitgerust met het OS. Van HTC, LG, Samsung, ZTE, Fujitsu en Nokia is bekend dat zij nog dit jaar met nieuwe WP-toestellen op de markt komen.

Fujitsu-Toshiba heeft inmiddels voor de Japanse markt zijn eerste Mango-telefoon aangekondigd. De IS12T is waterdicht, iets dat gegarandeerd moet worden middels een IPX-5-certificaat. De Fujitsu-telefoon draait op een Qualcomm Snapdragon MSM8655, die met de Adreno 205 een snellere gpu aan boord heeft dan de huidige Windows Phone-modellen. De IS12T, die onder meer in roze en geel verschijnt, heeft een 3,7"-scherm met een resolutie van 800x480 pixels. Die resolutie is ook onder Mango de maximale resolutie van Windows Phones. De camera heeft een maximale resolutie van 13 megapixels.

De IS12T heeft 32GB aan opslaggeheugen aan boord en zou in of na september op de markt komen. Dan worden ook de nieuwe toestellen van onder meer HTC, LG en Samsung verwacht. Nokia komt vermoedelijk eind oktober met zijn Windows Phone-toestellen op de markt: de fabrikant houdt eind oktober zijn conferentie Nokia World, een eigen evenement waar altijd grote aankondigingen worden gedaan.

Fujitsu IS12T met Windows Phone Mango Fujitsu IS12T met Windows Phone Mango
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

Ik werk al enige tijd met de pre release van Mango en heb deze kunnen vergelijken met IOS en Andriod. Met Mango is WP7 nu een serieuze concurrent en zodra er nieuwe toestellen uitkomen (=cruciaal) van bijvoorbeeld Nokia dan begint het WP7 tijdperk m.i. pas echt.

Een aantal bevindingen van de pre-release (die ook in deze RTM zitten): IE9, multi tasking, integratie met Facebook (= handig) en Windows Live. Daarnaast werkt de hele telefoon snel en soepel. Mijn advies: probeer het eens uit en vergelijk het met IOS
Andriod.

Advies aan Microsoft: zorg voor veel meer Apps zoals Whatsapp.
Het kan misschien wel een advies aan microsoft zijn, maar Whatapp wordt gebouwd door een derde partij, wat in principe dus een keuze geweest is van de developer om 'm daar (nog) niet voor laten uit te komen.

Daarentegen ben ik het natuurlijjk wel met je eens, er moeten meer apps komen. Het platform moet alleen eerst aantrekkelijker gemaakt worden om apps voor te ontwikkelen. Een belangrijke factor daarvoor is een goede app store. Dat is waar het mis gegaan is bij android market (er worden bijna geen betaalde apps verkocht) en het zoeken is lastig.

Ik hoop dat met deze update er een goede store neergezet wordt.
Daarentegen ben ik het natuurlijjk wel met je eens, er moeten meer apps komen. Het platform moet alleen eerst aantrekkelijker gemaakt worden om apps voor te ontwikkelen.
...
Ik hoop dat met deze update er een goede store neergezet wordt.
Met die store zit het wel goed, ook voor Mango al. Er zijn momenteel 27257 apps in de Marketplace.

Daarnaast is er ook veel support en documentatie voor developers op WP7. Het enige echte nadeel zou zijn dat C++ geen optie is om apps in te schrijven. Waardoor crossplatform applicaties lastiger te schrijven zijn. Maar C# is aan de andere kant een vriendelijke taal.

In een interview met gamedeveloper-nieuwssite Gamasutra zei de director of mobile product management van PopCap (oa. Bejeweled, Plants VS Zombies) recent:
"It certainly hasn't resonated with consumers as anyone would like," says PopCap's Stein, who uses a WP7 device as his everyday phone. "Given the install base of Windows Phone devices, our games have actually sold quite well, and it monetizes very well for customers who have a Windows Phone. There just aren't enough of them right now."
Nee het is wel degelijk een advies aan Microsoft: ik heb namelijk contact gehad met een commerciele WP7 developer en met Whatsapp zelf. Beiden gaven aan dat het niet mogelijk isWhatsapp voor Phone 7 te ontwikkelen vanwege het ontbreken van API's. Whatsapp krijgt geen toegang tot het adresboek. Vandaar de boodschap aan Microsoft: maak van Whatsapp een speciale partner en geef hen wel de toegang tot de API's en het adresboek zoals zij nodig hebben.
Die API's benodigd voor apps als Whatsapp zijn al een paar maandjes geleden ter beschikking gesteld van de ontwikkelaars.
Vanaf augustus kunnen de apps met de nieuwe API's in de marketplace worden geplaatst.
http://windowsteamblog.co...-just-one-month-away.aspx
Vandaar de boodschap aan Microsoft: maak van Whatsapp een speciale partner en geef hen wel de toegang tot de API's en het adresboek zoals zij nodig hebben.
En Skype of alle 10 andere varianten hebben geen recht? Sorry hoor m,aar wat mij betreft is het alles of niks, als we MS moeten laten selecteren != direct wat de klant wil. Op die manier geen WP7 voor me, keuzes wat ik gebruik moeten bij mij liggen niet bij de maker van een OS...

@MS: Maak dus gewoon een API waarmee iederen het adresboek kan aanspreken of niemand :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2011 09:26]

Ik vind het juist een goede zaak dat niet zomaar iedereen toegang tot het adresboek heeft, ik moet nu expliciet iets selecteren waardoor er niet honderden van die applicaties zijn die alleen er op uit zijn om je gegevens te jatten.

Dus, huidige implementaties met de launchers. Niets aan veranderen.
Tja dat mag jij anders vinden natuurlijk, daarom ben ik ook zo blij dat er nog andere OSen zijn, zolang keuzes voor mij gemaakt worden (ja tuurlijk dat is bij elk platform maar de mate waarin zijn heel verschillend) hoef ik een OS niet...

Zoveel mensen zoveel wensen :)

PS: ik kan nu zelf kiezen en mijn gegevens zijn nog door niemand gejat, al bijna 3 jaar lang niet. Er zullen vast mensen op uit zijn maar het wil ze niet echt lukken, kwesite van opletten. Of rij je ook geen auto kom je niet op de straat omdat je iets KAN overkomen (dat is ook een kwestie van grotendeels ZELF opletten)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2011 09:54]

Heb je wel door dat je jezelf eigenlijk tegenspreekt? Een applicatie kan op deze manier niet bij je adresboek. Ik sluit me wat dat betreft aan bij LOTG. Goede zaak dat apps daar niet zomaar bij kunnen.

Het liefst zou je groepen binnen je adresboek kunnen whitelisten, zodat bepaalde gegevens van deze wel mogen worden uitgelezen, na het geven van uitdrukkelijke toestemming aan een app. Misschien een soort UAC-achtig systeem. Desnoods ook nog met de optie het helemaal uit te schakelen, voor de personen die het 'wel allemaal best vinden'.


Mag hopen dat je de twitter en facebook integratie wel (deels) kan uitschakelen. Als ik iets met facebook of twitter wil doen ga ik wel naar de website of gebruik ik hun app. Hoeft wat mij betreft echt niet ingebakken in het OS te zijn.

Desondanks is er toch een grote kans dat m'n volgende mobieltje een WP7 toestel wordt. Kijk er eigenlijk best naar uit. Hopen dat er dan nog een telecombedrijf is dat voor een redelijke prijs mobiel internet aanbiedt..
Uhh, Skype is van Microsoft zelf nu, dus ze zullen zichzelf wel toegang geven hoor...

Verder wel helemaal eens met je @MS !!
Ik kan me vergissen, maar ontstaat dit niet doordat alle 3rd party apps binnen WP7 in een sandbox omgeving draaien?

Het sandbox model voor toepassingen op de telefoon betekent dat 3e partij applicaties niet kunnen draaien op de achtergrond, maar alleen toegang krijgen tot IsolatedStorage en niet een gedeeld bestand systeem. Daarnaast kan er niet direct gecommuniceerd worden met de gebruiker gegevens of telefoon functionaliteit.

@Mellow Jack
Oke, merci :-)

[Reactie gewijzigd door densoN op 27 juli 2011 10:32]

Nee MS had gewoon wat meer tijd nodig om de extra API's te implementeren... Dit komt dus zeker nog ;)
Dat gebeurt ook met Mango voor zover ik begrijp.
Whatsapp kan dus allang bezig zijn met een test versie welke dadelijk met Mango uitgebracht kan worden.

Aan de andere kant: Whatsapp had ook uitgebracht kunnen worden zonder toegang tot het adres boek. Laat mij maar zelf naar contacten zoeken, of filter ze uit live/Gmail contacten.
Dit was ook nog niet mogelijk door het missen van een aantal API's. Zoals dat de app het adresboek mag doorneuzen. Deze komen wel in Mango, en developers hebben deze al dus de kans is groot dat Whatsapp met de release van Mango word uitgebracht.
integratie met Facebook (= handig)
Wat de een handig vindt, vindt de ander irritant. Is dit iets wat je volledig uit kunt zetten, of zit het overal doorheen gebakken? Is er iets bekend over syncen met een desktop (Windows, Linux, OS X)?

Wordt nog knap lastig kiezen straks wat de opvolger van mijn iPhone gaat worden. Windows 5-6 heb ik gehad, maar toen ik overstapte op iOS merkte ik pas wat ik allemaal miste. Mango ziet er weer handig uit, maar ook Android trekt heel erg en iOS ben ik nu heel erg aan gewend en werkt zo lekker met mijn iMac samen. Aargh, keuzes!

Edit: geen FB account koppelen is inderdaad een oplossing. Echter, als je vervolgens bij elke actie nog steeds overal een FB knop ziet of teksten als "Koppel een FB account om dit te delen met je vrienden." gaat dat best snel irriteren. Bij Android als je vindt dat phonemaker X te veel FB integratie er in heeft gestopt koop je een Android phone van phonemaker Y. Als echter MS het al in het OS heeft gestopt heb je minder keus als consument als je wel een Windows phone wilt.

[Reactie gewijzigd door Plymp op 27 juli 2011 14:26]

Uiteraard kan je dit gewoon "uit laten". Je zal zelf namelijk eerst de facebook account moeten koppelen mocht je deze functionaliteit willen gebruiken. :)

Overigens hoop ik dat de nieuwe line-up van HTC nu ook snel beschikbaar komt.
Ik zit al een paar maandjes met smart op de Phone 7 Mango release te wachten zodat de HTC 7 Pro eindelijk goed beschikbaar wordt (en mijn Touch Pro kan gaan opvolgen :Y).
Op Expansys is de toestel al onder 300 euro, ik denk niet dat het veel lager dan dat komt.
Drie week geleden heb ik de Samsung Omnia 7 16GB voor 215,- op een Duitse webwinkel gekocht.

Kost bijna niets meer die Windows7 telefoons.
Ik maak me ook een beetje zorgen over die integratie... Ik moet bij Android al goed opletten dat die niet gaat zitten syncen op de achtergrond (zoals bijv chat gesprekken) en ik zou het een onwijs kwalijke zaak vinden al gaat deze integratie nog verder dan bij bijv Android

Edit: Ik vraag me dus ook af of dit uit kan :P En nee, geen facebook gebruiken is geen optie

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 juli 2011 09:44]

De integratie vereist evident de noodzaak tot het syncen van bepaalde zaken met facebook (geen chats dacht ik). Anders zou je er tenslotte niks aan hebben.

Je kunt overigens ook kiezen om niet je Facebook account op je telefoon zetten en alleen een losse facebook app uit de marketplace gebruiken.
Je kan kiezen welke zaken je wel en niet wil gebruiken. FB chat, MSN, SMS (en misschien nog iets) kunnen allemaal geinteregreerd worden, zodat je altijd op de goedkoopste en makkelijkste manier berichten naar elkaar kan sturen.

Maar als je daar geen gebruik van wil maken kan je dat uitzetten. Enige uitzondering is je hoofd live account, maar daarvoor kan je altijd een extra account aan maken waarop je geen contacten e.d. hebt.
In Mango is het gemakkelijk om kiezen van welke account je de contacten wilt zien. Van je hoofd live account is het ook gewoon mogelijk ;)
Aaah zo, kijk dat is duidelijk (net zoals je bericht hier onder :P) Thanks!
Je kan bij de meeste dingen die ik tot nu toe ben tegengekomen alles instellen. Oftewel of je het automatisch wil doen (om het uur, 2 uur, ect), of handmatig
Is dit iets wat je volledig uit kunt zetten, of zit het overal doorheen gebakken?
Gewoon niet een Facebook account op je toestel registeren en je hebt geen faceboook integratie.
Maar als je een Facebook account heb is WP7 wel een aanrader.
De integratie is niet hinderlijk of overdadig maar heel prettig
Maakt Facebook gebruik van API's die op de achtergrond actief blijven??? Oftewel, krijg jij chat berichten binnen nadat je Facebook hebt afgesloten? En zo ja, kan je dat uitzetten?

Ik vraag dit omdat Mango echt een grappig alternatief kan zijn maar dan moet ik bepaalde zaken wel zelf in de hand kunnen houden zonder dat ik bepaalde functionaliteit mis (dus niet gebruiken is een slechte oplossing in mijn situatie)
De facebook integratie doet dat wel.
Die synct zaken met facebook.
Geen chats dacht ik maar wel foto's (verkleind) en status/prikbord info die door je facebook vrienden worden geplaatst (mits die ook voorkomen in je telefoons people hub/contacts).

De losse facebook apps synct alleen zaken bij opstarten.
Maakt Facebook gebruik van API's die op de achtergrond actief blijven??? Oftewel, krijg jij chat berichten binnen nadat je Facebook hebt afgesloten? En zo ja, kan je dat uitzetten?
Het is geintegreerd in de people en messaging hub. Zolang jij je hebt aangemeld/online bent en een internet verbinding hebt kan je berichten krijgen. Zodra je offline gaat of geen internet verbinding krijg je ze niet meer.
Facebook chat is geintegreerd in het OS (evenals Live chat) en die berichten komen binnen zoals ook SMS. Je hebt dus naadloos overlopende message threads tussen SMS, Facebook chat en Live chat.

Je kan natuurlijk je IM status opgeven, met de keuze tussen "available", "busy", "away", "appear offline" en "offline".
Logisch allemaal het ging mij meer om hetgeen wat hAI zegt, het is voor mij belangrijk om makkelijk onderscheid te kunnen maken. Dit kan dus via de Facebook App zelf :P

De overige zaken zijn voor mijn geen speciale opties oid, meer gewoon iets wat je kan verwachten bij integratie dus voor mij was het even belangrijk om te zien dat je die integratie kan voorkomen dmv de normale app
En nu hopen dat er meer modellen komen met ook meer geheugen, want de 8GB die ik nu in mijn Samsung Omnia 7 heb is me toch wat te weinig.

Er zijn al 16GB modellen, maar ik hoop toch op 32GB modellen.
Edit:
De link naar de Fujitsu is naar een Toshiba... De foto's zijn ook van een Toshiba. Lekker kleurtje ;)

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 27 juli 2011 09:14]

Er zijn al 16GB modellen, maar ik hoop toch op 32GB modellen.
Gezien de overeenkomsten in design met de N9 (met Meego) zou het met niet verbazen dat de Nokia Sea Ray ook met 64 GB wordt uitgevoerd.

[Reactie gewijzigd door Amito op 27 juli 2011 09:42]

Ik moet zeggen, tot op heden heb ik eigenlijk nooit echt naar een windows phone gekeken. Maar heb het idee dat ze toch wel erg goed bezig zijn. Onder andere weer met deze update.

Ik ben benieuwd naar de reviews die er hier over binnen gaan komen.

edit: hoezo is mijn comment niet relevant? Meer on-topic kun je niet zijn toch?

[Reactie gewijzigd door Topener op 27 juli 2011 09:21]

Het is inderdaad een prima telefoon die de concurrentie met de iPhone en Android meer dan prima aan kan. Het werkt als een speer, super intuitief en intussen ook genoeg apps voor te krijgen. Zeker in overweging nemen als je binnenkort aan een nieuwe telefoon toe bent.
Ben ik het, nu de mango update er nog niet is, nog niet mee eens. Het is zeg maar iOS 1, alleen dan Windows. Er missen essentiele dingen die pas in Mango komen.

Als Mango officieel gereleased word dan is het een goede concurrent.

Ik mis bijvoorbeeld Whatsapp, dit kan niet omdat er geen API is om in het adresboek te mogen kijken. En app-switching zit er niet in. Als je word gebeld bestaat de kans dat je het spelletje wat je speelde opnieuw moet opstarten etc.

Op Engadget staat een mooie (p)review van Mango. Is de moeite waard om te bekijken.

Over WP7 in het algemeen mag ik niet klagen, het systeem werkt retesoepel en snel. Nog niet meegemaakt dat hij bleef hangen ofzo, animaties zijn ook goed en altijd soepel. Opstarten is snel etc.

[Reactie gewijzigd door AntonyterHorst op 27 juli 2011 09:27]

Ik mis bijvoorbeeld Whatsapp, dit kan niet omdat er geen API is om in het adresboek te mogen kijken. En app-switching zit er niet in. Als je word gebeld bestaat de kans dat je het spelletje wat je speelde opnieuw moet opstarten etc.
Whatsapp kan wel maar ze willen het niet omdat het niet de juiste 'user experience' bied (lees geen automagisch contacten kunnen toevoegen, wel handmatig).
Dat spellen opnieuw opstarten is een fout van de ontwikkelaar. Dit is namelijk helemaal niet nodig. Als ze (de gameontwikkelaars) alles goed zouden implementeren dan had het vanaf dag 1 al goed gewerkt.
Klopt.Als developer gebruik maken van tombstoning. Oftewel als de applicatie word afgesloten kan jij nog een aantal dingen opslaan en dan sluit hij pas echt af. Helaas doen een aantal van de applicaties dat (nog) niet
Heb KiK op WP7 en heb de Mango Developers build, dit werkt erg goed instant met notificaties alleen multitasking moeten ze nog toevoegen aan de app ook al duurt het nu minder dan 0,5 sec voor het opstarten bij notificatie live tile naar het bericht in de app. :)

Mijn ervaring met WP7 op mijn Optimus 7 16 GB van NoDo naar Mango:

1: Sneller sneller SNEL, sommige animations gaan veel sneller! Ook het scrollen dat in apps haperig was is nu super smooth als in the native apps!!! zonder dat Developers het te hoeven hercoderen!!! Damn... :D

2: Het is echt een heel stuk sneller met alles overal en alles! (mn oude iphone 3g naar nieuwe ios was een ramp qua performance, geen Apple meer voor mij nu helemaal dat MS mijn oude WP7 echt veel sneller maakt!).

3: Geen crash meer dat ik om de 2/3 weken had, tot nu toe geen met Mango.

4: Facebook chat is snel instant and super snel, ik sta altijd online :D Live messenger kan je ook toevoegen maar heb zelf meeste contacten ook op Facebook!
5: podcasts abonnement.. automatisch download die nieuwe afleveringen (only on wifi on/off voor lage data plan gebruikers).

6: Oke misschien te snel... ik mis een paar oude mooie animaties!! Maar hebben ze goed gemaakt door vele nieuwe animaties toe te voegen die super kort zijn.

7: Apps lijken stukken sneller en 3rd apps waren vaak wat log door onjuiste coding.. zelfs nu zijn alle apps snel en smooth... lijkt er op of MS een geheugen versnelling aan heeft gezet of dat er een blok opzat... zelfs de zwaarste apps zijn nu smooth!!!!

8: live tiles werken erg goed... wel zijn er nog maar een handje vol apps die dit mooi en consistent doen, er zijn honderden live tile apps maar die zijn lelijk... een paar hele mooie zijn Foursquare( top 3+punten +jij + plaatje), Weather Live (via GPS locatie van je plaats+ weer om het uur stipt! kan je anders ook instellen), Home server (alle schijven in een pie chart weergave freespace + notificaties) en nog vele native live tiles en andere simpelere live tiles van 3rd party apps.. live tiles werken niet goed in NoDo.. in Mango werken ze wel!

9: Music artist background under the lock-screen on/off ... staat natuurlijk op aan! Beste muziek app/hub ooit.

10:Dit heeft niet veel te maken met mango maar er zijn heel veel apps die goed werken en mooier zijn dan de android/iphone varianten, Facebook, Foursquare, Nu.nl, Buienradar, Teletekst TXT, Kik, IGN... allemaal officieel behalve teletekst maar is de mooiste teletekst app ooit! En nu er steeds meer Nederlandse apps in de marketplace komen (Pathe, weer apps,kranten) is het een hele goede Android/iphone concurrent, of ze beter zijn moet je maar een WP7 uitproberen en vooral met de Mango update die bijna alles heeft gefixed! :)

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 27 juli 2011 14:49]

Geen whatsapp, dat lijkt me een ge-wel-di-ge userexperience ! De telco's klagen steen en been over de populariteit van WhatsApp en MS gaat het tegen. Wat een businessmodel zeg. Nee, ik zie de jongeren massaal overstappen van hun Android/BB/iOS phones naar Mango.
Whatsapp is er nu niet:
http://www.whatsapp.com/download/

Microsoft wijst naar whatsapp hiervoor:
http://answers.microsoft....a4-439a-b5cf-570503524f73
Ofwel: je hebt een update nodig.

[Reactie gewijzigd door Xubby op 27 juli 2011 15:42]

Nee. Whatsapp gaat komen in Mango, dat is allang duidelijk.
Ga dus maar ergens anders trollen met je hoofd.

Trouwens, wat heeft een app trouwens te maken met UX?
Ook goedemiddag. Wanneer komt WhatsApp voor WP7 dan ? De dag nadat WinFS uitkomt ? Ik zie het graag eerst uitkomen. Bovendien, als je even de moeite had genomen om ook echt te lezen, dan zie je dat ik reageer op een melding dat men geen WhatsApp WIL op WP7 vanwege de "user experience". Nou....

En wat bedoel je met je laatste zin ? Ik begrijp niet eens waar je heen wilt met die opmerking/vraag.

"Trollen met je hoofd". Wat een creatieve en nuttige opmerking. Misschien moet je een carriere als clown overwegen.
Bovendien, als je even de moeite had genomen om ook echt te lezen, dan zie je dat ik reageer op een melding dat men geen WhatsApp WIL op WP7 vanwege de "user experience". Nou....
Ik doelde met ze op het bedrijf achter WhatsApp. Technisch gezien is er niets dat ze tegenhoud. Ze hebben er alleen zelf voor gekozen om het product niet aan te passen aan de telefoon en zullen het dus pas beschibaar maken wanneer het zo kan worden geport. Dat zal dus met Mango gebeuren :)
@Roite: je bent nog steeds een troll. WhatsApp wil geen app op nWP7 uitbrengen momenteel, omdat WhatsApp vind dat de gebruikerservaring van die app dan niet aan de standaarden van WhatsApp zal voldoen. Daar kan Wp7 dus niets aan doen.
Whatsapp makers willen geen whatsapp op windows phone... Direct MS de schuld geven is zeker wel trollen (of je nou onwetend in de zaak bent en zelf maar aannames maakt of het expres doet).
Whatsapp kon geen verbinding maken met de contactlijst en daardoor niet zien met wie je wilde chatten. Dat gaat met Mango veranderen en er is zelfs al wat progressie te zien. Al zal het nog wel even duren wanneer hij uitkomt.
iOS 1 miste een aantal features die al wel in WP7 zitten (Copy&Paste, MMS ondersteuning). Dus iOS 1 zou ik niet zeggen.
iOS 1 is verre weg niet zo'n stabiele OS als wp7 nu is, vergeet dat er niet bij te melden ;)

@ texamicz

Ik heb voordat ik overging naar mango 2 bèta sinds december 2010 misschien 4a5 keer mijn telefoon opnieuw opgestart (wegens updates). Ik dagelijks gebruik van ongeveer 60 app's. De telefoon voelde na zoveel stand-by tijd net zo snel aan, toen ik hem net nieuw uit de doos haalde.

Als ik dat vergelijk met de ergernissen van android gebruikers. Deze zijn vastlopers bij langdurig stand-by tijd, trage browser wegens geen gpu ondersteuning (zelfs de nexus s heeft dit) en te lang moeten wachten op een update

[Reactie gewijzigd door vali op 27 juli 2011 12:09]

Vergeet dan ook niet wat argumenten erbij te zetten waarom. want anders heeft het geen waarde om dat te zeggen en is het meer FUD. Stabiel dus. En waarom niet zo stabiel?
Ik hoop dat je die ergernissen niet ziet op Tweakers want de zaken die jij aanhaalt zijn voor een iets geavanceerdere gebruiker super simpel. En daarnaast wil ik nog aangeven dat lang niet iedereen die problemen heeft (ik bijv NOOIT :P)

Maar ja dat bepaalde mensen hier last van hebben gehad is inderdaad slecht voor je naam
Deze ergernissen worden inderdaad weggenomen als je gaat werken met custom ROMS, alleen zijn de grooste deel van gebruikers geen tweakers bij android ;) Dat maakt wp7 ook een perfecte OS voor deze doelgroep.
Hoe kom je daarbij? In het artikel staat dat Fujitsu een telefoon heeft aangekondigd voor de Japanse markt. :?
Hier ben ik het helemaal mee eens, op mijn HD2 stond WM6 maar dat vond ik toch wat matig, daarom Android geflashed waar ik tot nu toe nog helemaal verliefd op ben.

Maar deze mango versie is ook iets wat ik wil proberen, alleen ga het in eerste instantie niet als native phone kopen, daar vertrouw ik het nog niet genoeg voor.

Anyway ik denk ook dat ze de goede kant op bewegen.
Je kunt inmiddels de beta middesl WP7 'green' mango ook op je HD2 zetten maar het is waarschijnlijk beter om te wachten tot er een rom is met de final versie van Mango die nu is uitgekomen.
Zaken als Twitter integratie in de message hub werken nog niet in de beta en zullen in deze final versie wel werken.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 27 juli 2011 09:36]

Hoewel de HD2 wat betreft hardware heel dicht bij officieele WP7 certified hardware zit kan ik uit ervaring zeggen dat het een leuke manier is om het OS uit te proberen, maar er wel wat dingen zijn die niet werken zoals het hoort.
Grootste boosdoener is het touchscreen, dat 2-punts aanraakgevoelig is in plaats van de vereiste 4-punts. Aangezien hierdoor multitouch niet werkt (of heel sporadisch) krijg je niet de hele WP7 ervaring.


Maar neemt niet weg dat de HD2 een geweldige telefoon is om te hebben, aangezien het uberhaupt de enige telefoon is die en WM6.5 en Android en MeeGo en Ubuntu en WP7 draait.
Dit is inderdaad erg vervelend. Met name de meer uitgebreidere games werken hierdoor minder goed. Voor derest merk je het in de browser omdat pinch to zoom minder goed werkt. Vreemd eigenlijk, omdat het browsen in Android en WinMo geen problemen gaf in dit opzicht. Ook jammer vind ik dat er nog geen versie is van Opera Mobile of andere echte third party browsermakers.
Op de HD2 kun je ook dualboot WP7 en Android installeren. Op XDA developers staan handleidingen hoe dat moet. Dan kun je met beide OSsen werken.
Ik snap het ook niet helemaal, maar het schijnt toch allebei te kloppen. Tis misschien een samenwerking ofzo.
Ben benieuwd. Hopelijk komt er nu ook eindelijk een Nederlandse Marketplace...

Ik wist niet dat Fujitsu ook smartphones maakte. Komt de IS12T ook naar Europa?
Er komt inderdaad een Nederlandse marketplace. Mensen die de Mango beta hebben draaien hebben dit al gemeld. Die Nederlandse marketplace is alleen nog niet zo gevuld als zou moeten. Waarschijnlijk is dat met de officiele release van WP7 Mango in Nederland dan wel opgelost.

Ik ben heel benieuwd hoe lang de huidige WP7 bezitters nog moeten wachten op de officiele update naar Mango. De geruchten gan van ergens achterin augustus tot in de loop van oktober. Microsoft kennende zal het wel het laatste zijn. Zo ging het immers ook met NoDo.
Er komt inderdaad een Nederlandse marketplace. Mensen die de Mango beta hebben draaien hebben dit al gemeld. Die Nederlandse marketplace is alleen nog niet zo gevuld als zou moeten. Waarschijnlijk is dat met de officiele release van WP7 Mango in Nederland dan wel opgelost.
Zeker weten. Momenteel draait er een NL beta marketplace voor mensen met een Nederlandse live account. Deze beta markeplace bevat alleen apps van MS.
Zal dan waarschijnlijk met de RTM wel worden rechtgetrokken en anders met de release wel.
Btw. de meeste apps worden in de marketplace gezet met de "worldwide" instelling. Deze zullen dus allemaal uiteindelijk wel zijn weg vinden naar de 'NL' marketplace.
Er zijn eigenlijk niet meerdere marketplaces, alleen apps die je wel of niet kan downloaden :P Als je ze niet kan downloaden zijn ze ook niet zichtbaar, maar met een directe link kan je alsnog op de marketplace pagina komen :)
Eigenlijk dus hetzelfde als de Android market? Elke market is hetzelfde maar de filter bepaald hoe en wat, bij Android kan je die filter ook weg halen mjah dat heeft wat nadelen voor onervaren gebruikers (probeer even een beeld voor mezelf te creëren :P)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 juli 2011 10:00]

Wanneer komt die Nokia met WP7.5 nou? Ik denk dat beide partijen dat echt nodig hebben om veel markt terug te winnen, maar het duurt zo lang....
Ik gok op eind september voor de eerste WP7-Nokia. Gelukkig staat Nederland in het lijstje met landen waar Nokia WP7 als eerste gaat lanceren.
zaterdag aanstaande ga ik de stad eens in om te spelen met het huidige WP7 en IOS.
Ik twijfel nog sterk tussen beide namelijk. En aangezien ik de abo wijzigingen van september voor wil zijn, moet ik voor september kiezen.
ik wens je succes met zoeken, want veel phones met WP7 zijn er nog niet te vinden in de bekende zaken
In de PDA shop is het gewoon mogelijk om het toestel te bewonderen, maar ik geef je gelijk. Vele telefoon winkels bezitten geen of amper wp7 toestellen..
uhm, er zijn 3 pda winkels in nederland. Ik heb het inderdaad over de bekende zaken en WP7 kom je daar echt niet tegen. Als "pdedie" dit weekend de stad in gaat is de kans zo ongeveer nihil dat ie tegen een WP7 toestel aanloopt. Dus van dat vergelijkend warenonderzoek WP7- iOS zal niet veel komen.

PS Ik kan niet wachten op mijn eerste echte WP7 toestel met Mango, dan kan mijn HD2 met dualboot WP7 en Android eindelijk de kast in.
Jeetje, dat wist ik niet, maar je hebt gelijk. Al voeren ze alleen de HTC Trophy.
Het gaat me niet zo zeer om het toestel, maar eerder om het besturingssysteem.

Als blijkt dat WP7 goed werkt kan ik een simonly abo nemen en die met m'n huidige HD2 gebruiken. Dan koop ik later wel een ander WP7 toestel :)
Mediamarkt verkoopt ook LG en Samsung WP7' s. hoor.. niet alleen de HTC trophy.
Dat is niet helemaal waar. Ik was vanmiddag nog in mediamarkt en zag daar ook een omnia 7

Edit:

Ik moet echt sneller f5en.. Alweer te laat |:(

[Reactie gewijzigd door vali op 27 juli 2011 17:16]

WP7 is een mooi, strak OS. Ik denk dat het vooral bij de zakelijke markt de meeste winst gaat halen, bij de 'jongere' generatie is dit OS waarschijnlijk wat minder in trek, door het ontbreken van WhatsApp. Als microsoft WP7 ook 'opener' maakt, net zoals Android, zal het ook van Apple veel wegsnoepen, maar waarschijnlijk gaat dit niet gebeuren. Net zoals met Android, kan je een WP7-style launcher, zou leuk zijn als dit ook andersom kon. Dan zullen veel Tweakers over gaan stappen waarschijnlijk :+
Reken er maar op dat WhatsApp bij de lancering van Mango in de marketplace staat. Gecombineerd met de al aanwezige social features in het OS is die kans groter dan ooit dat het wel aan zal slaan bij de jeugd.

Vergeet niet dat er een enorme reclamecampagne op stapel staat.
Als whatsapp eraan komt, waarom horen we er niks over? Slechtste marketing besluit ooit om zoiets geheim te houden tot het allerlaatste moment.
Het zou niet de eerste keer zijn ;-)

Ik kan helaas niet in de marketingmachine van MS kijken. De beta is al een tijdje geleden beschikbaar gesteld en de SDK nog eerder. Zoals je zelf al aangeeft heeft ook MS vast het belang door van WhatsApp. En die zouden dan niet even contact met die gasten opnemen? Zeer onwaarschijnlijk. Veel waarschijnlijker is dat MS zelf wel ff een legertje devvers beschikbaar heeft gesteld om de port te maken.

Ik denk dat ze het nog stil houden om het mee te nemen in de reclamecampagne die in de herfts van start gaat. Maar ja, dat is gissen...
Zie Apple? Alles geheim tot de release? speculaties zijn de grootste reclame: er wordt namelijk over je product gepraat..
Het systeem is open. Ook jailbraiken is toegestaan. Zie ook: nieuws: Jailbreak Windows Phone 7 kost 9 dollar
IPX5 is niet waterdicht, meer waterbestendig. Het is meer dan spat water, maar voor waterdicht zal het ding toch echt een IPX7 of IPX8 certificering moeten hebben.
Ben ik enige wie het opvalt dat er Toshiba op staat terwijl het een Fujitsu toestel is?

Ik ben heel er benieuwd naar WP7, ik verwacht dat als er meer aansprekende toestellen komen en dus ook verkocht worden dat het dan steeds interessanter wordt voor de devs om apps te gaan maken ervoor. En mensen willen op den duur ook verandering, steeds weer een iPhone wordt je ook moe van. Er is niets mis met het apparaat, ze willen gewoon wat anders. Aan de concurrentie de taak om dat te bieden.
Ben ik enige wie het opvalt dat er Toshiba op staat terwijl het een Fujitsu toestel is?
Nee, dat stond ook al in de eerste reactie: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=4866332 ;)

Deze site heeft het trouwens over een Toshiba Fujitsu, dus misschien is er sprake van een samenwerkingsverband tussen deze bedrijven (net als bijvoorbeeld Sony Ericsson).

"According to different sources, the Toshiba Fujitsu IS12T should be released in Japan in August for 30,000-40,000 yen that is between $380(€270)-$506(€360)."

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 27 juli 2011 10:45]

Het is tegenwoordig Fujitsu Toshiba :) Waarschijnlijk hebben ze een deal gesloten om samen telefoons te maken (correct me if I am wong)

edit: Ik zie alweer dat ik telaat ben...

[Reactie gewijzigd door vali op 27 juli 2011 10:54]

De IS12T is waterdicht, iets dat gegarandeerd moet worden middels een IPX-5-certificaat
IPX-5 is spatwaterdicht, echt waterdicht start vanaf IPX-7, waarbij je het toestel in water kan dompelen. Als je dit toestel in water dompelt is het stuk.
Ik hoop ook op een snelle uitlevering naar bestaande WP7 bezitters. Dan kan ik eindelijk naar een nederlands live account overschakelen en alle contact informatie rechtzetten(combineren van contacten, MSN en twitter geintregreerd in de people hub etc, wat nog al wat werk gaat worden!)

Ik word nu een beetje gek van al mijn live accounts(voor games for windows live een aangemaakt, originele voor MSN ooit(die ik ooit ook icm xBox360 heb gebruikt en ook niet meer kan gebruiken voor nederlandse market) en dan nog twee voor windows phone 7. Straks alles naar 1 nieuwe....

[Reactie gewijzigd door CR35 op 27 juli 2011 11:00]