Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 333 reacties

Veel KPN-klanten willen weg vanwege de introductie van de nieuwe, duurdere abonnementen. In een onderzoek onder bezoekers van Tweakers.net zegt ongeveer 84 procent van de deelnemende KPN- en Hi-klanten over te gaan stappen.

Van de klanten die zeggen te blijven, zouden er veel kiezen voor het goedkoopste abonnement, zo blijkt uit een onderzoek dat Tweakers.net in de afgelopen dagen heeft gedaan onder lezers en volgers op Twitter. In totaal meer dan 800 klanten van KPN en Hi vulden de vragenlijst in, waarin onder meer vragen stonden over het huidige abonnement, de nieuwe abonnementen en het dataverbruik.

Resultaat vragenlijst nieuwe KPN-abbo's: wat ga je doen? (KPN)Resultaat vragenlijst nieuwe KPN-abbo's: wat ga je doen? (Hi)De interesse om over te stappen is onder klanten van KPN en Hi even groot: 84 procent. De massale overstap zal nog wel op zich laten wachten; de meeste mensen kunnen in de komende zes maanden nog niet van hun abonnement af.

De lezers die de vragenlijst hebben ingevuld, blijken bovengemiddelde verbruikers van data; meer dan 60 procent verbruikt tussen 250MB en 1GB per maand, terwijl het gemiddelde verbruik per klant volgens KPN net onder 200MB ligt. De meeste mensen zeiden tussen 500MB en 1GB te verbruiken. Slechts een enkeling zegt meer dan 2GB per maand te verbruiken.

Resultaat vragenlijst nieuwe KPN-abbo's: dataverbruikHet is daardoor onduidelijk of veel mensen inderdaad aanmerkelijk meer gaan betalen. Bij het gemiddelde verbruik van degenen die de vragenlijsten invulden, is het abonnement Bel-SMS-WebXL van 45 euro het beste. Veruit de meeste respondenten hebben genoeg aan 250 belminuten of sms'jes en 1GB aan data. Bij het abonnement van 45 euro mag 750MB aan data verbruikt worden. Een vergelijkbaar abonnement kost nu 42,50, met 1GB aan data. De snelheid gaat bij het nieuwe abonnement wel omhoog, van 3,6 naar 7,2Mbps. Voor een bundel met 1GB aan data betaal je vanaf september 50 euro.

KPN kondigde dinsdag zijn nieuwe abonnementen aan. Data is daarin niet langer een aparte bundel, maar de hoeveelheid data in een bundel is gekoppeld aan de hoeveelheid belminuten en sms'jes. Daardoor worden grootverbruikers van data ertoe gedwongen om een duurder abonnement af te nemen, een stap die KPN al langer geleden aankondigde.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (333)

1 2 3 ... 15
ps, dit is een (waarschijnlijk) copy/paste reactie van dhr Blok zelf naar aanleiding van een email wisseling die we hadden de afgelopen periode:
Geachte heer xxx

Dank dat u de moeite hebt genomen om te reageren op de bekendmaking van de nieuwe mobiele abonnementen van KPN. Dat uw reactie negatief is, vind ik op zichzelf erg jammer, maar toch begrijp ik het ook. Het duurder worden van abonnementen is geen leuk nieuws voor consumenten. Toch zijn prijsverhogingen wel nodig.
KPN zal extra moeten investeren de komende jaren om het netwerk echt goed te laten draaien aangezien het mobiel internetten steeds populairder wordt en een groot beslag legt op dat netwerk.
Vanwege het mobiel internetten, zien wij onze inkomsten dalen. Er wordt minder gebeld en ge smst. Een trend die zich zal voortzetten. Ik ben er van overtuigd dat meer telecombedrijven hier last van hebben.
Consumenten gaan om het verlies aan inkomsten op te vangen, daarom ook meebetalen aan de steeds duurder wordende telefoons. Ik denk dat dat redelijk is omdat met name de smartphones erg duur zijn geworden. En als mensen een goedkopere telefoon willen dat kan natuurlijk ook.

Ik zie en lees ook de negatieve reacties op onze bekendmaking op internet, social media en in de kranten. Het is begrijpelijk, en ik begrijp ook de ontevredenheid. Als u stelt dat KPN veel geld verdient, dan klopt dat. Ik denk dat het voor de toekomst van het bedrijf tegelijkertijd heel belangrijk is dat een bedrijf er financieel goed voorstaat. En ik vind het mijn taak om ervoor te zorgen dat KPN een gezond bedrijf blijft in de toekomst.

In de afgelopen maanden zie ik ook dat sommige delen van het bedrijf het zwaar hebben. Daar worden maatregelen genomen en wordt er bezuinigd. Zo zullen de komende jaren 5.000 banen geschrapt worden.
Klanten en medewerkers voelen de gevolgen van veranderende situaties, felle concurrentie en verslechterde omstandigheden. Ook voor aandeelhouders hadden we in april een minder goede boodschap. Wel Is het van belang dat aandeelhouders in een bedrijf willen blijven investeren. Het vertrouwen van aandeelhouders is cruciaal voor het voortbestaan van elk bedrijf, ook van KPN.
Ik denk niet dat ik meteen overtuig van het nut van een abonnementsverhoging, maar ik vind het wel belangrijk u van een genuanceerde reactie te voorzien.

Met vriendelijke groet,

Eelco Blok
Hij steekt het op de duurder wordende smartphones ???

Ohja is dat zo, nu dat ZTE telefoons gaat maken onder eigen naam komt daar verandering in. Nu dat er meer WP7 telefoons zijn, zijn die echt goedkoop. En als het gerucht waar is, dan moet de iPhone 4s ongeveer 350 Amerikaanse Dollars gaan kosten, wat omgerekend nog geen 300€ is.

Trouwens niet iedereen heeft 'dure' telefoons als de iPhone 4, HTC Sensation of Samsung Galaxy S2. Wat dan met de mensen met een goedkoop unlocked toestel van 180€, die moeten dus ook zoveel betalen....
ik krijg toch zin om eens te gaan neuzen in hun jaarcijfers op de kvk site. eens kijken wat er aan reserves inzit.
Dus jullie in Nederland klagen omdat een abo met 1Gb data per maand 45€ kost ? Hier in BelgiŽ, als je tenminste wil sms'en en bellen naar alle netwerken, heb je enkel keus tussen Proximus (gebruikt Vodafone's 3.5G netwerk en sindskort hun eigen LTE netwerk samen ontwikkeld door Alcatel) of Mobistar (een partner van Orange) . Base (KPN) is absurd slecht, je krijgt enkel belminuten naar Base en sms'en naar Base. Hun internet is ook heel erg traag.

Bij Mobistar betaal ik 25€ voor "onbeperkt" sms'en naar alle netwerken en 2 uur bellen naar alle netwerken + 50Mb! data. Dat verbruik ik meestal in 1 dag, en geloof me 10 Mb boven je bundel kost al 15€ ofzo.

Bij proximus hebben ze een gelijkaardig abbo voor 25€ per maand, alleen krijg je bij hen 100Mb, maar de prijzen voor verbruik van belminuten buiten het abbo zijn wel een pak duurder (alhoewel ze het beste netwerk zijn in BelgiŽ, 24/7 is de helpdesk open, bijna nooit storingen, supergoede dekking en heel snel internet.).

Jullie moeten dus niet klagen vindt ik :p

EDIT: EN reken niet dat je er een nieuwe telefoon bij krijgt, dat is enkel bij Telenet (Mobistar). Dan betaal je 199€ voor bijvoorbeeld een iPhone 4 en iedere maand nog eens 45€ per maand. Ik denk wel dat je dan meer data krijgt, zo iets van de 200-250mb maar kan dat niet met zekerheid zeggen.

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 21 juli 2011 18:31]

Dan zal ik het hele verhaal maar even nuanceren.

Base (KPN) heeft zowel prepaidkaarten als abonnementen met minuten naar alle netwerken. Het lijkt een beetje op wat Telfort vroeger was (toen het nog van Greenfield Partners was). Je hebt goedkopere abonnementen met minuten naar eigen netwerk, en abonnementen die 100% atan (elk moment van de dag naar elk netwerk) zijn. Een voorbeeld: Prepaid All, 20€ opwaarderen, is 100 gratis minuten naar elk netwerk, koop van je beltegoed een 500MB bundel, en je hebt nog 10€ voor SMSjes en eventueel servicenummers of buitenlandbellen over. Dat is voor BelgiŽ niet duur.

Verder is er een MVMO genaamd Mobile Vikings, daar kan je voor 25€ opwaarderen en heb je 2gigabyte data voor, en nog eens 1000SMS (geldig voor 1mnd) naar alle netwerken, nog eens 1000 naar Mobile Vikings, en bellen voor 20cpm. Dat is niet duur.

Wel heeft BASE niet overal 3Gbereik en valt het terug naar edge (2.5G), maar in de steden en randgemeenten is het er bijna altijd. Dus als je in een stad woont/werkt, dan kan het voor veel klanten perfect in orde zijn. Besides, Edge is ook geen dooddoener, emailen, whatsappen, facebooken, het werkt nog steeds. Skypen en foto's uploaden dan weer wat minder...
Ja oke, maar ik het het strikt op abbo's. Verder ben ik klant geweest bij alle 3 de netwerken, maar ben ik het meest tevreden over Proximus en Mobistar.

Bij Base zijn ze nooit vriendelijk tegen jongeren (ik ben 16 en ze denken daarom dat ze altijd alles beter weten) en ze weten letterlijk niks van sommige kernzaken in de smartphonewereld. Zo ben ik ooit eens gaan vragen voor een vriend waar ik op een iPhone 4 de SMS centrale kon instellen, omdat hij geen berichten kon verzenden, het antwoord was zeer kort en onbeleeft (nadat de persoon 2 minuten heeft zitten prutsen op de iPhone) dat zijn iPhone kapot was en dat hij hem moest binnensteken. Wat een onzin, we hebben voor de verkoper mijn Mobistar microsim erin gestop en ra ra ra, hij kon weer SMS'en.

Wat ik ook niet graag heb aan Base, is dat ze altijd zeggen dat ze de goedkoopste zijn. Dat was heel in het begin wel waar, maar nu als je bijvoorbeeld basemania had, dan kon ik zogezegt onbeperkt sms'en naar alle netwerken maar was bellen duurder (29cent ipv 23). Over hun zwak 3G netwerk ga ik maar zwijgen, je mag zeggen wat je wil maar 80% van de mensen die een internetabbo hebben bij Base zijn die jongeren met een BlackBerry, en die beseffen niet dat Base daar eigenlijk niks mee heeft te maken (het gaat rechtstreeks via BB). En trouwens iedereen weet dat internet op sommige Blackberry toestellen echt traag is (8520, heel populair bij de jongeren hier), dus daar merken ze verder niks van...

EDIT: ik weet niet met welk toestel jij surft, maar EDGE is niet snel genoeg voor mij om op facebook te zitten, noch is dat voor veel mensen die ik ken het geval (iPhone 4, Highend Android gebruiks e.d.). Ik zelf zit voor het moment op WP7, en als ik even op facebookwil, en ik heb 3G uitgeschakelt (van Mobistar) dan duurt het toch wel even voordat alles goed gerenderd is. Maar eens ik 3G heb ingeschakeld( welke bij Mobistar 3.5G is op 7.2Mbits) werkt internetten echt supersnel.

EDIT2: Base beloofd je onbeperkt, maar als je de kleine letter leest is het bedoeld voor een 'normaal gebruik', wat neerkomt op maximum 300SMS'en per dag en rond de 1000 SMS'en per maand.

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 21 juli 2011 20:22]

Dat je alleen kijkt naar abonnementen en alleen daarover oordeelt wil alleen zeggen dat je niet genoeg research gedaan hebt om daaraan conclusies te kunnen verbinden.

Tevredenheid is een subjectief iets. Als je tevreden bent met waar je nu bij zit, dan is er voor jou geen reden om te wijzigen van aanbieder maar biedt geen garanties voor anderen, hoogstens kan het informatief zijn om ervaringen van anderen te lezen. De kwaliteit van Basemedewerkers is belangrijk in deze ervaring, maar ervaringen van collegae en kennissen/vrienden met Proximus en Mobistar geeft me een soortegelijk beeld. Er zijn bekwame en minder bekwame mensen in dienst, wat ook te verwachten gezien de scheve verhoudingen van verloningen, voorwaarden, waarderingen en werkdruk. Mijn ervaring is te beperkt met andere aanbieders om zelf een duidelijk onderscheid te kunnen maken.

Als Base zou claimen de goedkoopste te zijn, dan is het bijna zeker onwaar. Iedereen heeft een ander belgedrag en -frequentie, eventueel internetgebruik en smsverkeer ingebrepen. Het zou zomaar kunnen zijn dat je bij -laten we zeggen- Aldi talk 2 Euro per minuut betaalt, maar je beltegoed 2 jaar geldig is, terwijl je bij misschien Base 1 Euro per minuut betaalt maar je beltegoed maar 1 maand geldig is. Als je 10 Euro opwaardeert en maar 3 minuten per jaar belt, is in dit voorbeeld Aldi Talk al goedkoper. Nu is dit geen realistisch voorbeeld, maar goed.

De Blackberry 8520 trouwens, is geen 3G-toestel. Internetgebruik op het Basenetwerk gaat wel via Base, de verbinding zal niet sneller of langzamer zijn met een Blackberry dan een Nokia met dezelfde technische eigenschappen. Dat een Blackberry via het Basenetwerk verbinding maakt met Blackberryservers maakt het internet niet sneller.

Ik gebruik momenteel een Motorola Milestone 2, naast nog wat andere toestellen, maar dat is mijn "hoofdtelefoon".

Edge is minder snel dan 3G, maar een verschil merk ik bij normaal internetgebruik (waaronder Facebook) niet. Er zal wel een verschil inzitten, maar ik merk het niet. Ik maak gebruik trouwens van de Facebookapp en gebruik Opera Mobile voor internet.

Over abonnementen met "onbeperkt" gebruik heb ik het volgende gevonden:

link
- je belt regelmatig meer dan 6 uur per dag en/of 30 uur per week;
- je belt regelmatig meer dan 3 uur ononderbroken en/of met gesprekken die meteen na onderbreking hervat worden;
- je verstuurt meer dan 350 sms'en per dag en/of 10.000 sms'en per maand;
- je verstuurt meer dan 50 mms'en per dag en/of meer dan 400 mms'en per maand naar BASE gsm-nummers en/of e-mailadressen;
- je verstuurt meer dan 20 mms'en per dag en/of meer dan 100 mms'en per maand naar de andere mobiele netwerken;
- in het kader van het gebruik van datadiensten, dataverkeer genereerd vanuit BelgiŽ dat meer dan 500 MB per dag en/of meer dan 5 GB per maand bedraagt.


Dat zijn iets andere aantallen dan waar jij mee aankomt.

Je moet dit niet persoonlijk zien. Ik zie alleen niet graag dat aannames en vooroordelen gebracht worden als feiten. Mobistar, Proximus, Base en alle MVMO's proberen uit te pakken met verschillende USP's en dat is maar goed ook. Het geeft namelijk bestaansrecht aan heel wat providers wat concurrentie verscherpt en iedereen waaronder jezelf mogelijkheden geeft tot het vinden van een abonnementsvorm of prepaiddienst waar misschien bij een andere provider geen ruimte voor was geweest.

Dat is precies wat me zo verbaast aan KPN. Ze kiezen heel bewust voor een minder scherpe prijsstelling, wat mij het beeld geeft dat ze ůf geen keus hebben (lijkt me sterk) of dat ze weten dat er bijna geen concurrentie is in Nederland waar ze zich zorgen over hoeven te maken.
Juist in tijden dat alles naar de cloud gaat komt de kpn met een zogenaamde cloud heffing. Ik heb het liefste alles centraal via internet toegankelijk ipv alles op elk apparaat.

Zo heb ik op de iPhone en iPadiSub staan zodat ik de muziek van mijn pc thuis kan streamen, op het werk kan ik daarvan de website gebruiken. Het word heel mooi allemaal gecached waardoor er geen hapering komt als ik even geen bereik heb.

De foto's heb ik allemaal op SkyDrive staan, als ik iemand een foto wil laten zien dan kan ik dat op elk apparaat doen wat internet heeft.

Maar nu zegt de kpn dus: hoe meer je de cloud gebruikt hoe meer je mag betalen. Op deze manier zit je de vooruitgang tegen te werken.

Ik begin het idee te krijgen dat de KPN de top veel teveel betaald en teweinig geld aan de kant legt om te kunnen investeren in het netwerk, het lijkt erop alsof wij het 4G netwerk nu per direct moeten betalen van de KPN, ongeacht of je mobiel 4G ondersteund of niet.

Maar dit onderzoek vind ik niet echt betrouwbaar. Ik heb nog veel vrienden en kennissen die helemaal geen internet op hun mobiel hebben, het meest gehoorde argument is: ik gebruik het toch niet en het werkt niet zo goed op mijn mobiel. Voor hun zal het niets uitmaken dat internet op de mobiel duurder wordt.
De KPN weet dat vast wel, ze hebben nu een bepaalde groep veelgebruikers welke maar een bepaald percentage is van het geheel. Als ze zelf al claimen dat het gemiddelde 200MB is dan kan ik me dat best goed voorstellen, whatsapp, e-mail en surfen neemt niet zoveel bandbreedte in beslag, alles op de cloud opslaan en daar vanaf halen elke keer, dat weer wel. Ook youtube zit op de meeste smartphones standaard geinstalleerd net als google maps. Maar dit is een klein percentage (de jeugd?) die het veel gebruikt.
Eigenlijk heel grappig hoe je redeneerd in je post:
Maar nu zegt de kpn dus: hoe meer je de cloud gebruikt hoe meer je mag betalen. Op deze manier zit je de vooruitgang tegen te werken.
Newsflash, als je meer rijdt met de auto koop je meer benzine/diesel, als je meer wil eten koop je meer voedsel, als je meer wil bellen koop je meer minuten en als je meer wil internetten koop je meer MB's.

Misschien is de structuur wel minder vreemd dan je denkt/roept, de mensen die on-evenredig veel gebruik maken van een dienst die te goedkoop is geweest moeten nu meer gaan betalen.

Dit alles is gekomen nadat het volk (iig volk - 1 aka ikke) zonodig netneutraliteit moest prediken maar die zich niet realiseerden dat dan de kosten van de skype-bellers worden platgeslagen over alle andere gebruikers (aka iedereen gaat meer betalen). Skype bellers zijn denk ik veel al veel-bellers, die kopen minder minuten abbo's en dat geld moet toch verdiend worden. Dat een provider los wil rekenen voor VoIP vind ik niet vreemd, maar mag niet dus betaald iedereen maar meer!

Nederland heeft misschien 1 van de duurste netwerken, maar ik denk ook wel 1 van de BESTE netwerken, kwaliteit kost geld!

[Reactie gewijzigd door N3oC op 22 juli 2011 10:50]

Ik snap het hele probleem niet echt, wanneer je een contract aangaat met een bedrijf of instantie, dan wordt verwacht dat beide partijťn zich eraan houden.

Zodra je een overeenkomst sluit met in dit geval een telco dan staat in je Algemene Voorwaarden en veelal zelfs je contract dat deze voor onbepaalde tijd geldt met een minimum duur van 12 of 24 maanden (afhankelijk van de keus die je bij afsluiten maakte). Na deze periode houdt het dus in, dat het abonnement en dus je contract stilzwijgend met ťťn (1) maand wordt verlengd.

Wat houdt dit in?! Dit houdt dus in dat je tegen de voorwaarden en tarieven opgesteld in je contract ook na die 12 of 24 maanden gebruik kunt blijven maken van de diensten welke je bent overeengekomen. Een voorbeeldje ?!;

- Ik heb mijn Vodafone contract ondertekend in November 2009 ik werd gisteren gebeld met het voorstel een SimOnly te nemen voor 50% minder met een maximum internet verbruik van 1GB. Ik zou (zakelijk gezien) € 17,50 excl. gaan betalen i.p.v. € 35,00 een besparing van € 210,00 op jaarbasis. Als ik nu op dit moment maandelijks 2GB verstook, dan zou ik niets hoeven bijbetalen, zou ik dit vanaf November doen dan moet ik (soms) flink bijbetalen.

Resultaat; ik blijf vanaf November dit jaar zitten met het huidige contract tegen de huidige tarieven met Fair Use Policy. Wat inhoud dat ik onbeperkt internet heb aangezien Vodafone (en zo ook andere telco's) niet communiceren wat hun gemiddelde verbruik is waarmee ze mij als klant 'MOETEN' confronteren in geval van Fair Use.


Al met al gaat dit alles dus ook op bij particuliere abonnementen, een telco mag tussentijds overigens wel haar tarieven aanpassen (wijzigen) echter moet dit schriftelijk kenbaar gemaakt worden. Komen ze hier mee aan, pas dan zou het raadzaam zijn echt te zoeken naar een alternatieve telco.
Ik wacht even dat limeco ( http://limesco.org ) van start gaat en ik ben zo weg bij KPN.
Ik denk dat dat een lange wachttijd wordt ....
Men zit nog in de planfase
en met 1 berichtje per maand, vermoed ik dat het niet sneller zal gaan nu
Vodafone gaat deze lijn ook volgen en t-mobile ook maar deze laatse is bezig om klanten te winnen dus het kan dat zij een maandje wachten want men strooit met geld daar.

Blijkbaar leest de gemiddelde tweaker gebruiker geen krant en zitten ze allemaal via KPN te bellen.

Ook is het een erg slecht enquete en lijkt meer een sensatie beluste aktie om goedkoop te kunnen scoren met een item waar jan en aleman maar op mag reageren en zich zelf lekker negatief over kan uitlaten. We mogen graag met zijn allen schoppen. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde als de andere providers ook deze stappen willen volgen . Ook het feit
dat ik wel kan wedden dat 50% heus niet contractsvrij is en voor deze mensen gaat dit allemaal nog lang niet op en blijven ze onbeperkt bellen en internet gebruiken.


Wel vindt ik het vreemd dat men niet kiest voor een los tarief . je zou dan gewoon tot 500 Mb 3 cent per 1 Mb kunnen vragen en daarna 2 cent voor je verder gebruik Ik zou zeggen los laten want die data combi is te ingewikkeld en zal problemen opleveren voor zowel de Klant als KPN. Als je het allemaal zo naloopt vindt ik het te ingewikkeld mede omdat je geen keuze vrijheid hebt als je veel sms-t en weing belt maar wel veel data vebruikt of andersom etc etc. wat moet je dan als je 1000 minuten belt en alleen maar email wil gebruiken. Wat moet je dan met zo veel data waarvoor je betaalt. KPN doet er goed aan om gewoon een los tarief te introduceren en spraak los te koppelen. Maar goed dat ik marketing heb gedaan :)

Ik gebruik zelf tussen de 200-300 Mb maar goed deze engeute heeft geen nieuwswaarde als je niet kunt aantonen dat je alleen maar KPN klanten dit hebt laten invullen. Bash kids

[Reactie gewijzigd door nlb op 21 juli 2011 20:14]

Ik had wel verwacht dat er wat mensen weg zouden gaan, maar zoveel had ik niet verwacht.
Echter ikzelf ben ook niet blij met de nieuwe abo's, daarom ga ik zodra mijn contract afloopt ook weg bij KPN, wellicht dat ik zelfs weer terug ga naar pre-paid.
Hoe kan dit nou een representatief onderzoek zijn? De drempel om daadwerkelijk over te stappen is om te beginnen een stuk hoger dan in een online vragenlijst. Denk aan nummerbehoud en andere zaken die een gebruiker moet regelen en daar in dit geval niet aan denkt.

Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen abonnementen met telefoon en deze zonder. De SIM-only tarieven zijn nog helemaal niet bekend gemaakt door de KPN, terwijl er wel veel mensen zijn die een dergelijk abonnement hebben? Wederom laten mensen zich dan afschrikken door prijzen en geven aan over te stappen, terwijl feitelijk niemand precies weet wat het voor hem / haar gaat kosten.

Nog los van dat alles wordt er volledig voorbij gegaan aan de verwachting dat deze prijsstijgingen een trend zullen zijn onder Šlle providers. Dat de KPN hier nu als eerste mee naar buiten komt is duidelijk, maar andere providers zijn ook al langzaamaan bezig met het terugschoeven van datalimieten en beperken van belbundels. Op de manier waarop het gebruik van mobiel internet de afgelopen jaren explosief is gestegen en de tarieven naar bizarre niveaus gedaald zijn, kan het niet anders dat dit uiteindelijk anders zal worden.

Mijns inziens zijn er voor alle providers twee scenario's. Scenario 1 is dat de prijzen gelijk blijven. Gezien de huidige groei moet er dan wel ingeboet worden op snelheden of bereikbaarheid. Het tweede scenario is de introductie van datalimieten of verhoging van abonnementsprijzen. De KPN is daarmee de eerste, en lijkt daarmee een stap te nemen waarmee ze de kwaliteit kunnen blijven waarborgen.

Los van deze hele discussie staat de verdeling tussen SMS / belkosten en internet. Die is wat mij betreft wel behoorlijk scheef en ouderwets, maar dat doet niet af aan het feit dat de abonnementsprijzen de laatste jaren gewoon veel te veel gedaald -en daarmee onrealistisch geworden- zijn.
Mooie punten maar vergeet niet dat de uitkomst van de enquete is "willen overstappen". Er wordt nergens gezegd dat ze het ook echt doen. Dus "De drempel om daadwerkelijk over te stappen is om te beginnen een stuk hoger dan in een online vragenlijst." verandert niets aan of de uitkomst wel of niet waar is.
Daarnaast heeft de uitkomst niets te maken met of het al dan niet een representatief onderzoek is. Dat heeft geheel met de ondervraagde personen te maken. Het is in dit geval wel twijfelachtig of deze personen representatief zijn voor de gehele groep 'kpn klanten', maar ik denk iig wel voor de veelgebruikers bij KPN.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 21 juli 2011 16:11]

In de tagline wordt anders wel geÔnsinueerd dat gebruikers over gaan stappen, getuige de quote:
In een onderzoek onder bezoekers van Tweakers.net zegt ongeveer 84 procent van de deelnemende KPN- en Hi-klanten over te gaan stappen.
Waar het mij daarnaast ook een beetje om gaat is de stemmingmakerij met dergelijke titels. Heel pakkend natuurlijk, maar als de titel vervolgens in het artikel wordt verdedigd met argumenten die volgens bovenstaande punten wat mij betreft niet juist danwel bruikbaar zijn, dan zie ik dergelijke artikelen alleen maar als goede vulling en lokkertjes in plaats van constructief en onderbouwde onderzoeken.

Hetzelfde trucje wordt overigens door alle media uitgehaald, bijvoorbeeld RTL met een kop als "Het is afgelopen met gratis whats-appen". Ik vind het jammer dat Tweakers.net zich soms ook tot dit niveau lijkt te begeven.
Ik ben het met je eens dat het een nogal discutabel onderzoek is, maar om nu gelijk te gaan roepen dat het niet representatief is vind ik wel wat ver gaan hoor :)

Ik ben het niet met je eens over de stemmingmakerij:
In een onderzoek onder bezoekers van Tweakers.net zegt ongeveer 84 procent van de deelnemende KPN- en Hi-klanten over te gaan stappen.
Dit is gewoon de waarheid. Ze zeggen dat ze gaan over stappen. Of wat ze zeggen wel of niet waar is is aan de lezer om te beoordelen.

Overigens wordt er netjes bij elk van de resultaten gezegd dat dit is wat de gebruikers zeggen. Er worden alleen uitkomsten opgesomd en zover ik zie word er verder nergens een conclusie uit getrokken die niet direct is af te leiden uit de resultaten. Al is dat allemaal wat moeilijk te verdedigen aangezien ze niet alle resultaten hebben geopenbaard :S

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 21 juli 2011 17:01]

Dit is een onderzoek van tweakers.net (dus onder tweakers?). En als het een beetje gericht is op de doelgroep, tja... dan zijn er vast wel een hoop veelgebruikers bij...

Dus het hoeft nog niet echt iets te betekenen. Misschien is dat slechts 10% van de klantenbestand van KPN.
Tsja, ik denk juist niet dat dit een "scheef onderzoek" is, omdat het door Tweakers georganiseerd is. Tweakers.net heeft bijna 400.000 leden. Dat kunnen nooit allemaal "echte tweakers" zijn. Misschien 5000 en de rest zijn waarschijnlijk mensen die gewoon tech-nieuws willen zijn. Ik moet wel zeggen dat de test een beetje voorbarig is. Er zijn maar 800 leden gevraagd (weinig) en de nieuwe prijzen van VF en TM zijn er nog niet, dus iedereen kan nu wel roepen dat ze over enkele maanden zullen overstappen, maar als het eenmaal zover is, dan zullen er nieuwe prijzen zijn en zal overstappen misschien wel tegenvallen.
> Er zijn maar 800 leden gevraagd (weinig)

Dat valt wel mee hoor. Wat ik me herinner van steekproefgrootte berekeningen is dat het vaak verassend is hoe klein steekproeven kunnen zijn in vergelijking met de totale populatie om toch een betrouwbaar resultaat te krijgen.
Vergeet niet dat dit een steekproef is onder tweakers, dat zijn niet echt gemiddelde consumenten.
Daarnaast kunnen de meesten de komende maanden nog niet van hun KPN abo af en het zou me niks verbazen als tegen de tijd dat ze dat wel kunnen de andere operators niet meer zo gek veel goedkoper zullen zijn.
En toch schat ik in dat tweakers een redelijk belangrijke groep is, wij krijgen immers van iedereen die van niets weten de vraag wat het beste is.
* Gamebuster moest lachen
Wat dat betreft vind ik de titel behoorlijk misleidend.
Dat wordt ook in cijfers weergegeven in het artikel: het gemiddeld verbruik van alle klanten ligt net onder de 200 MB (volgens KPN). En 60% van de geŽnqueteerden verbruiken tussen de 250-1000 MB.
Om dan "massaal" in de titel te roepen riekt wel erg naar sensatiezucht. Massaal zou (representatief gemeten) moeten gelden voor het landelijk gemiddelde van KPNs klantenbestand.
Ik denk dat het vaak een grotere groep "boeroepers" is, dan werkelijke doeners
Even een enquete invullen, met een negatieve klank is zo gedaan.

De meeste consumenten zijn kuddedieren, de groep overstappers zal in werkelijkheid klein zijn, en dat weten de providers ook wel
Geef een consument een leuk 'kado' en hij verlengt gewoon weer, met bijbehorende (negatieve) voorwaarden
Het us geen verrassing/toeval dat KPN de zakelijke markt 'ontziet'

De enige klanten die ze kwijtraken zijn de huidige groep 'beter' geinformeerden, die is btw kleiner dan hun te verwachten toekomstige klantenbase
Gelukkig denken er veel mensen hetzelfde over als ik!
Dat mensen zo denken verbaast mij niet echt.

Waar ik door geschokt ben is dat KPN denkt dat ze hier mee weg kunnen komen, concurrentie-gewijs gezien. Ze hebben veel klanten, en kunnen daardoor veel klanten kwijtraken aan de twee andere grote providers. Die twee hoeven nu niets anders te doen dan gewoon dezelfde prijzen te hanteren als eerst, en ze krijgen er extra gratis duizenden klanten bij.

Ik denk dat KPN erop gokt dat de andere providers hun voorbeeld gaan volgen. Maar dat gaat niet goed aflopen vrees ik voor hun
De vraag is natuurlijk of de twee andere te toestroom van nieuwe gebruikers op hun netwerk die allemaal nog al wat data verstoken aan kunnen....

KPN claimt dat de kosten hen noodzaken de prijzen te verhogen omdat mensen simpel weg erg veel data gebruiken en om die bandbreedte aan te bieden op een betrouwbare wijze vergt grote investeringen. Claimt KPN, ben ik het niet geheel mee eens maar dat is een ander verhaal.

Als KPN gelijk heeft dan zullen de andere twee die zeker het aantal groot verbruikers van data flink zullen zien stijgen waarschijnlijk tegen een vergelijkbaar probleem aan lopen en zullen ook zij hun prijzen moeten verhogen. Iets waar KPN waarschijnlijk inderdaad van uitgaat...

De vraag is of KPN gelijk heeft als dat zo is dan zullen de mensen die nu overgestapt zijn binnen de korste keren flink balen omdat ze ook bijde nieuwe provider met hoge kosten worden geconfronteerd, als het niet zo is dan zal KPN flink wat klanten verliezen maar wel veel lagere kosten hebben omdat wat er over blijft simpel weg klanten zijn waar meer aan verdiend kan worden want mobiele data is relatief duur.
Ik weet dat bijvoorbeeld ISP's over het algemeen niet zo blij zijn met veel verbruikers precies om die reden, de gemiddelde klant die een paar GB per maand verstookt en 20 tot 50 euro betaald voro de breedband verbinding levert een boel meer op dan mensen die honderden GB per maand verstoken en het zelfde betalen.
KPN kon dit nog wel eens gedaan hebben om van deze minder lucratieve klanten af te komen.
Nu maar hopen voor KPN dat het alleen deze klanten zijn die vertrekken zonder dat de interessantere klanten met ze mee verhuizen.
Iets wat mogelijk zou zijn is dat Vodafone en T-Mobile flink gaan investeren in technieken die het geheel wel rendabel maken. Vooralsnog heb ik alleen nog capaciteit problemen gezien bij de masten op zich en niet bij de verwerking van de datastroom (die gaat over glasvezel na de mast). Al kunnen ze het maximale aantal verbindingen verhogen dan maken ze volgens mij al een grote stap. De data kunnen ze, voor zover ik heb gehoord van een t-mobile manager, wel aan.

Als dr juist 2 partijen op de wereld zijn dit hier wat vooruitgang in kunnen betekenen zijn dat wel T-mobile en Vodafone aangezien die een heel stuk groter zijn dan het relatief kleine KPN (als complete organisatie natuurlijk, niet op nationaal niveau)
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar wanneer je nu al ziet dat met name T-mobile (Vodafone weet ik niet) al aan het plafond van haar infrastructuur zit, en de investeringen dusdanig hoog zijn om te upgraden, kan het wel eens fout aflopen. Niet voor T-mobile want die sluiten alles gewoon aan, maar wel voor de klanten.

Ik merk zelf bijvoorbeeld als ik op een locatie zit en een collega naast mij gaat bijvoorbeeld video kijken via T-mobile dan heb ik daar gewoon last van. Met KPN heb ik dit fenomeen nog niet waargenomen (zo erg als bij T-mobile).

Het grote probleem zit in het gegeven dat het aantal gebuikers wat nieuw komt niet niet opweegt tegen de investeringskosten omdat deze eigenlijk te weinig betalen vanwege de huidige prijsstelling.

KPN heeft nog een ander voordeel wat hiervan het gevolg is. Er zijn lopende abonnementen welke oude prijzen hebben. Van de 100% die ze nu hebben zal er per maand misschien 4% verlopen in de komende 2 jaar. Dus wanneer de mensen na deze periode moeten kiezen over een paar maanden zullen de andere providers inmiddels of a) Ook zelfde prijsmodel hebben, b) zo slechte dienstverlening hebben dat je daar niet wil zitten.

Kortom, de eerste zijn is misschien zo slecht nog niet. Wat KPN eigenlijk bewerkstelligd is dat mensen gefaseerd weglopen en de concurenten hierdoor geen inkomsten hebben die de investering verantwoord maakt.

Overigens geldt er voor T-Mobile en Vodafone nog iets anders. Ook zij hebben last van de problemen die KPN heeft, dus moeten ze ook mee in de prijzen. Het probleem is, wanneer ze mee moeten in de prijzen weten ze dat er ook mensen weg gaan lopen, waardoor nodige uitbreiding NU een DESINVESTERING over 2 jaar is. Kaptiaalvernietiging.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het ook meer over een hypotetische situatie

Je hoort iedereen over het upgraden van de netwerken, ik snap dit wel maar de focus lijkt te liggen op het versnellen van de verbindingen. Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de huidige snelheden te behouden en deze technieken te verbreden (in de zin van meer active verbindingen enz) ipv naar een hoger niveau te brengen. Als je kijkt dan is iedereen nu redelijk blij wanneer ze volledige UMTS connectie hebben, meer snelheid of een lagere latency hoeft de doorsnee consument nog niet, ze willen gewoon altijd die volledige UMTS verbinding hebben (en niet elke keer switchen tussen GPRS)

Is het niet mogelijk om hierin te investeren? Daarom gaf ik ook T-Mobile en Vodafone als voorbeeld want ze kunnen investeren in de techniek en ervaring opdoen waarna ze dit in de rest van hun organisatie kunnen doorvoeren. Bij KPN moeten de Nederlandse klanten hiervoor opdraaien maar bij bijv T-mobile kunnen ze de investering verspreiden over minimaal 100mio klanten waardoor ze per gebruiker een lagere investering moeten doen itt KPN

Maar ja ik zeg dit zonder enige diepe kennis mbt GSM, UTMS en bijv LTE dus ik weet echt niet of het mogelijk is.... De huidige upgrades van de netwerken zie ik persoonlijk meer als een marketing stunt, eigenlijk hetzelfde als dat je mensen hebt die een 20Mbps verbinding hebben omdat het internetten dan zo lekker snel gaat (zonder dat ze ooit downloaden). Als ik dan uitleg dat de snelheid van je internet na een bepaald moment niet meer afhankelijk is van jou snelheid maar juist die van de server (of iig hetgeen wat de server jou geeft) waarnaar je verbind dan voelen ze zich genaaid door hun ISP

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 juli 2011 17:24]

Het niet altijd hebben van een UMTS verbinding is inherent aan die techniek. De celgrootte is gewoon te klein. Daarnaast gaan de gebruikte frequenties slecht door muren. Om altijd, iedereen, overal een kwalitatief snelle verbinding te geven hebben we nieuwe technologie nodig al dan niet in de vorm van LTE.

In die zin wil ik best geloven dat er upgrades nodig zijn, het stoort mij alleen dat er al zoveel verdient wordt in die markt. De LTE investering zit er al heel lang aan te komen en daar hebben ze mijn inziens al lang geld voor klaar liggen. Het kan niet zo zijn dat we binnenkort nog meer moeten betalen voor een mobiel internet verbindingkje.
De vraag is, waar wordt het geld verdiend? In de oude situatie was het simpel. Iemand had een abonnement met zeg 100 belminuten, en 100 smsjes. Daarbij in een later stadium een data abonnement. Die eerste 100 gingen gewoon goedkoop in de bundel en de infrastructuur was er op ingericht. Werd redelijk aan verdiend. Mensen die over de bundel heen gingen waren echt de cashcow.

In het moderne tijdperk echter hebben mensen door dat pingen, whatsappen, skypen etc. veel goedkoper is dan bellen en sms'en. Ze schroeven hun bundel terug naar zeg het 50 om 50 en doen alles nu via de moderne methode. In bestaande netwerk blijft een overcappaciteit zitten en de "buiten de bundel" winsten vallen weg. Kortom, de winsten rondom de standaard abonnementen worden stukken minder.

De winsten die in het verleden gemaakt zijn, zijn onder andere gegaan in aanschaffen UMTS frequenties en bouwen van infrastructuur. Echter lopen de kosten van verbruik op, door o.a. ook multimedia en dergelijke. Providers betalen gewoon per MB/GB aan dataverkeer. Tevens zijn hun datacom netwerk infrastructuren gegroeid waardoor ze a) een traditioneel netwerk in de lucht moeten houden wat zeer groot is, b) een groot datacom netwerk in de lucht moeten houden. De kosten stijgen explosief en het verkeer groeit naar proporties van een "standaard" internet abonnement voor thuis zoals we 5 jaar geleden kenden. Het verschil echter is dat een Internet bundel met FUP nu € 10,00 kost terwijl dit eigenlijk € 20,00 zou moeten zijn (bedragen zijn fictief maar benaderen de realiteit).

Dus de providers kampen met 2 zaken:
  • Inkomsten uit gebruik traditionele diensten vallen voor groot gedeelte weg. Winst maximalisatie vervalt dus maar de kosten blijven gelijk;
  • Inkomsten uit nieuwe dienstten nemen gestaag toe maar niet in de verhouding met de gemaakte kosten uit een groeiend netwerk.
Nu zit er ook nog een kleine nuance in het gehele verhaal. Ze maken er weinig, tot geen verlies op, maar de grote winsten zoals gezien in verleden vallen ook weg. Hierdoor zal er een ander probleem ontstaan.
  • Aandeelhouders ontevreden (niet ons probleem totdat je er achter komt dat je pensioen lager uit valt, of rendement op je hypotheek verzekering lager is);
  • Minder geld voor innovatie.
Dus het is te verwachten dat de prijzen allemaal omhoog gaan. Echter had ik als ik KPN was een ander model gekozen. Gebaseerd op bel/sms volume met daarbij een keuze aan Internet opties varierend met snelheid en maximale data.
Goed uiteengezet. Dat laatste ben ik zeker met je eens. Met deze abbo's lijkt het erop of KPN je wilt pushen naar VoIP gebruik, gezien het lage aantal belminuten bij relatief veel MB's. Echter is het 3G netwerk daar niet voor geschikt. Voor betrouwbare spraak heb je nog steeds GSM of 3G nodig.

Ik ga echter vanaf nu wel proberen te VoIPen over 3G en thuis ook. Er gaan mooie ontwikkelingen plaatsvinden. Jammergenoeg moeten we voor echt goede VoIP nog wachten op LTE.

VoIP over 3G doet bijv met Viber 0,5 MB/minuut. Bij 500 MB levert mij dit 1000 minuten op die ik lang niet op maak. Daarnaast kan ik ook gebruik maken van wifi thuis wat dus helemaal geen drol kost. Ik zal met 500 MB al blij zijn aangezien ik toch op veel plekken wifi kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 21 juli 2011 22:03]

Aangezien een investering geld kost, zullen de klanten daar toch echt aan mee moeten betalen. Vodafone en T-Mobile zullen binnenkort ook hun tarieven gaan verhogen.
Zie ook http://webwereld.nl/.../-mobiel-internet-vodafone-en-t-mobile-ook-duurder-.html

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 21 juli 2011 16:02]

Volgens mij wordt er al de afgelopen 5 jaar geld verdiend om de volgende investering (LTE) te betalen. Dat hoeft echt niet nu ineens verdiend te worden. Daarom lijkt het mijn inziens alleen op een manier om makkelijk meer inkomsten te krijgen.
Dan kun je toch kiezen om duidelijke limieten aan het dataverbruik te stellen (iets waarmee men nog niet zolang bezig is, dus ik snap de noodzaak van deze snelle omschakeling bij kpn niet)
Mwah....

Die andere 2 denken van: "Hey, wat KPN kan, dat kunnen wij ook."

Die verhogen binnenkort ook dood-leuk de prijzen en de klant kan nergens meer heen. Geen enkele provider zal veel klanten verliezen (de status-quo wordt gehandhaafd)

Alleen is de binnenkomende maandelijkse berg met geld lekker gegroeid.

Alle providers blij, de klant iets minder. "Had 'ie maar in moeten stemmen toen de providers van de net-neutraliteit af wilden."
Dat die net-neutraliteit er voor een goede reden is, dat vergeten ze dan maar even.

[Reactie gewijzigd door T-men op 21 juli 2011 15:36]

neeh die denken dat niet die doen dat ook
vodafone krijgt echt soortgelijke abonnementen alleen wordt dat pas later vandaag/morgen officieel bekendgemaakt !
Ja het ongecoordineerde gedrag van elkaar opvolgen is al langer aangetoond. Iedere keer is het de marktleider KPN die een negatieve prijsverhoging voor de consument aankondigt en de andere 2 die volgen. Per minuut afrekenen, buiten bundel absurd tarief, hogere tarieven... het gaat maar door.

Overigens heeft de opta de volgende zaken al gesignaleerd:
http://www.opta.nl/nl/act...aties/publicatie/?id=3302

- de marktsituatie biedt mogelijkheid voor onbesproken afgestemd gedrag (wat we dus ook al de afgelopen jaren hebben geconstateerd iedere keer).
- Omzet per klant blijft stijgen vooral in NL, terwijl de rest van een Europa een daling heeft meegemaakt
- NL behoort tot de top 3 van duurste landen qua telecommunicatie ter wereld.
- MVNO's hebben weinig macht om goed te concurreren en diensten in te kopen, veelal eigendom van MNO zelf.

De overheid wacht een beetje op de uitrol van LTE door Ziggo/UPC en Tele2 voor concurrentie op mobiele datacommunicatie markt. Verwacht dus de komende jaren geen heftige concurrentie en dus vooral een stijging van de kosten van mobiele datacommunicatie en wellicht daling van normale belminuten vanwege herwaardering door concurrerende services van skype en viber.

KPN heeft hiernaast gewoon een vaste omzet per klant in het hoofd en zal de abbonnementen qua samenstelling altijd zo maken dat zij verwachten deze doelstelling ruimschoots te halen. Vandaar ook die dikke prijsverhoging voor mobiel internet vanwege de verschuiving naar het gebruik van All-IP diensten.

Overigens is dit onderzoek onder tweakers uitgevoerd....dat zegt al heel wat over de uitkomst en vind ik niet representatief voor de rest van NL.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 21 juli 2011 16:08]

Goede punten allemaal. Ik heb een paar dagen geleden mij goed georiŽnteerd voor een volgende abbo, en kwam tot de conclusie dat alle prijzen bijna hetzelfde waren, per aanbieder heb je variatie, maar als je Web+SMS+Bellen+telefoon subsidie kijkt is de uitkomst van de puzzel altijd dezelfde prijs.

Raar, want je kan als provider flink scoren door gebruik te maak van KPNs verhogingen. Blijkbaar is het economischer om je huidige klanten-hoeveelheid te bewaren, prijzen behouden of zelfs licht verhogen, en vooral geen risicos te nemen.
Als je als provider flink aan klanten wint, kan natuurlijk wel je netwerk overbelast raken (zie T-mobile). Ik denk dat dat best een belangrijke factor is in hun overwegingen.
De overheid wacht een beetje op de uitrol van LTE door Ziggo/UPC
En als je van dergelijke partijen op telecom-gebied je redding moet verwachten, weet je zeker dat je een probleem hebt.
Is er bij NL aanbieders ook niet sprake van koppelverkoop?(http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop)

Misschien is er iemand met wat meer juridische kennis inzage dit soort zaken.

Want om bij KPN hoeveelheid x te internetten moet je y smsjes en z belminuten kopen. Niet los dus.
En met Vodafone kan je ook alleen internetten als je een aantal smsjes en belminuten afneemt.

En dan hebben we het nog niet over de informele kartel, waarbij elke prijsbeweging omhoog vaak wordt gevolgd door concurrenten.
Ik kijk NOOIT video's op mn telefoon en nagenoeg geen whatsapp verkeer. Wat ik wel doe is mn gmail checken en mn tweetdeck in de gaten houden.

En ik zit nu zo ongeveer op een datagebruik van 500MB. KPN's verhaal dat de gemiddelde gebruiker rond de 200MB zit is, naar mijn idee, dikke vette onzin.
500MB?

Ik doe van alles via 3G. Mail, msn, whatsapp, internetten en zelfs skype bellen en zit op zo'n 300M.
Bedrijfskundig gezien is het slimmer om dit pas over een half jaar te verkondigen ;)
Inderdaad. Er is een dynamisch evenwicht van klanten. Er komen klanten en er gaan er weg. De providers hebben simpelweg geen prikkel meer om veel klanten binnen te halen. Dat was alleen toen de marktconcentratie nog laag was en weinig mensen een mobiele abbo hadden. Het is veel interessanter om de omzet per klant te verhogen, omdat je daarmee direct hogere marges kan behalen. Jammergenoeg betekent dat voor de consument dat we ons ondervinden aan de kluwen van een kartel. Mobiele communicatie is godsgrauwelijk duur aan het worden. T.o.v. andere landen loopt het de spuigaten uit hier in NL. Er is werkelijk een ontzettend marktfalen bezig.
Ik hoor wel steeds duur maar hoe veel duurder is het nu echt ?

Ik woon in de UK, T-Mobile Abbo Sim Only 15 Pond (Zeg 20 Euro)
600 Mins, 500 SmS en 1 Gb (Fair Use Internet, Overschrijden is geen 3G meer, Geen extra kosten)

Ik heb dan ook nog de luxe dat als T-Mobile geen bereik heeft Orange het kosteloos over neemt.

Wat betaal je voor dat packet in de NL dan ?
Telfort Sim only met 500 min (per minuut afgerekend), 1000 sms, 1 GB. = 15.95 + 10.95 + 10.95 = 37.85

Vodafone sim only Bel+SMS+Web 560 = 560 min (per minuut afgerekend) of SMS en 1 GB data = 39.95

You do the math.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 21 juli 2011 18:26]

Volgens KPN (nieuws: KPN introduceert nieuwe abonnementen en verlaagt smartphonekorting) zou dat dan meer dan 50 euro worden. Bij Vodafone zal het ook wel meer dan 30 euro worden. Maar dat weet ik niet.
Die 1Gb internet gaat je bij KPN in ieder geval €50,- kosten. Dan heb je er 350 Mins of 350 SMS. (Beide uit ťťn bundel dus, per sms raak je een minuut kwijt.)

Wil je die 600mins + 500sms + 1Gb dan kom je volgens mij rond de €100,- uit, heb je 1000 mins of sms en 1500Mb

Oplichting dus
Ouch! dat zijn prijzen inderdaad.....

Het kan niet in de infrastuctruur zitten, Laaten we wel wezen de UK heeft iets meer masten nodig voor totaal dekking,

Om het nog wat meer zeer te laten doen, heb ik ook nog eens een roaming booster, Wat inhoud dat bellen en SMSen in het buitenland net zo duur is als in de UK, (Data is niet inclusief met dat)

Hoe zit het met Loyalty bonus ? Naa 2 jaar met T-Mobile hier krijg je een maandelijkse korting. Geloof dat ze er dan 2 Pond per maand vanaf haalen.

Maar inderdaad ik geloof jullie, NL is DUUR!
Geen enkele provider zal veel klanten verliezen (de status-quo wordt gehandhaafd)

Alleen is de binnenkomende maandelijkse berg met geld lekker gegroeid.
Ik betwijfel het.

Veel mensen die nu voor €2,50 -€10,- internet erbij hadden maar het nauwelijks gebruikten, zullen zeggen. 'ik heb het niet nodig' en voor die ene keer dat ik het wel zou gebruiken is het nu te duur geworden. Die klanten, die dus wel iets opleveren maar nauwlijks iets kosten zijn ze dus kwijt.

Veel mensen die wel hun mobiel internet gebruikten zullen er nu meer op letten, en dus inderdaad voor het goedkopere abonnement gaan of zelfs terug naar een abonnement zonder internet gaan. Het dataverbruik daalt dan dus wel maar de opbrengsten ook, of in ieder geval zullen ze niet zijn wat KPN e.a. beoogden.

Zij die weinig belden en alleen of voornamelijk het internet gebruikten zullen niet meer gaan bellen. Zij stappen over op een data-only-abonnement of stoppen met hun internet-gebruik en nemen een abonnement of prepaid dat aan hun geringe belehoefte voldoet

De respondenten zouden met hun huidige bel-en-internet-gedrag nu als beste een abonnement van €45 nemen maar nu is dat minder en de vraag is, wat zij bereid zijn ervoor te betalen. Is dat lager dan zullen ze voor een minder duur abonnement gaan en dan zijn de opbrengsten voor KPN dus lager.
Veel mensen die nu voor €2,50 -€10,- internet erbij hadden, maar het nauwelijks gebruikten, zullen zeggen: 'ik heb het niet nodig' en voor die ene keer dat ik het wel zou gebruiken is het nu te duur geworden. Die klanten, die dus wel iets opleveren maar nauwelijks iets kosten, zijn ze dus kwijt.
Dat vind ik wat naÔef, eerlijk gezegd, klopt wel dat ze de klanten kwijt zijn, maar ze verdienen er niet minder om verwacht ik.
De mensen die het al veel gebruikten zullen er misschien meer om denken, maar KPN heeft de prijs (net) genoeg verhoogd om dat probleem weg te werken. Evenals het verlies van de overstappers.
Zij die weinig belden en alleen of voornamelijk het internet gebruikten zullen niet meer gaan bellen.
Dat lijkt me stug. Dan kunnen ze net zo goed een dongle aanschaffen en een minilaptop uitzoeken (Marktplaats.nl - mini laptops - tot €125) ipv zo'n duur abonnement.

Desalniettemin hoop ik echt dat je gelijk krijgt en dat de consument serieus beter omgaat met zijn beurs en wil protesteren wanneer de prijzen gewoon te ziek worden.

Ik verwacht alleen dat iedereen denkt dat ze hier niets tegen kunnen doen;
(September algemeen protest tegen ons kabinet, wait for it.)
Als je weinig smst en weinig belt/internet, dan gebruiken ze hetzelfde excuus als wanneer je veel belt en veel smst om alsnog de prijzen te verhogen.

"Tsjah, we moeten nou eenmaal de prijzen omhoog gooien om de investeringen eruit te halen."

Maar in werkelijkheid was het netwerk er allang klaar voor, dat is de grap.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 21 juli 2011 17:21]

Die andere 2 denken van: "Hey, wat KPN kan, dat kunnen wij ook."
Dat acht ik onwaarschijnlijk. Als de anderen hetzelfde doen als KPN, dan gaan veel mensen de moeite niet meer nemen om over te stappen. Ze zullen er dan, in de situatie die jij schetst, er niets mee opschieten. "Van de regen in de drup", zullen we maar zeggen.

Aan de andere kant... zekerheden heb je nooit, dus ook niet bij de grillen van arrogante bedrijven die denken dat ze overal mee weg kunnen komen. :/
ik verwacht niet dat ze het net zo hard zullen verhogen als kpn, dus ik neem aan dat de andere providers wel aardig wat klanten tegemoet kunnen zien

maar ik vind het wel jammer dat kpn dit doet, ze waren sowieso al niet de goedkoopste, maar de prijs kwaliteitsverhouding zorgde er toch voor dat veel mensen bleven, en nu laten ze dat wel een beetje links liggen.
Ik ben benieuwd dat dr gaat gebeuren als de zakelijke klanten over moeten

http://www.nu.nl/internet...n-vooralsnog-ontzien.html

Als dit gebeurd ga ik iig pleiten voor een andere provider binnen onze organisatie en ik vermoed dat meerdere mensen dat gaan doen

Maar ja alles hangt af van de stappen die T-Mobile en Vodafone gaan ondernemen

Note: Wat wel gemeld mag worden is dat de opgegeven prijzen, als ik het goed heb, gelden voor abbo's icm telefoon. Ik heb persoonlijk nog geen sim only prijzen gezien

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 juli 2011 15:36]

Ik denk dat KPN erop gokt dat de andere providers hun voorbeeld gaan volgen. Maar dat gaat niet goed aflopen vrees ik voor hun
Hoewel ik denk dat andere providers KPN wel gaan volgen, is het dom om de eerste te zijn.

Als "iedereen" nu gaat overstappen, dan heeft KPN de komende 1 Š 2 jaar minder klanten. Over een half jaar gaat de rest ook over, maar wel met een paar extra klanten die van KPN komen.
"Extra duizenden gratis klanten bij" die ze helemaal niet willen hebben. Ze zitten helemaal niet te wachten op klanten die alleen maar datadiensten gebruiken. Hun inkomsten zal dan per klant gezien alleen maar minder worden. Wat denk je dat zij dan vervolgens gaan doen? Juist ja, ook hun prijzen verhogen. Het is een heel slim spelletje van kpn die wat er ook gebeurd goed uitpakt voor hun.
Gelukkig denken er veel mensen hetzelfde over als ik!
Iets denken/vinden/zeggen en het ook daadwerkelijk doen zijn echter twee verschillende dingen. Ik ben benieuwd hoeveel van de ondervraagde mensen die zeggen over te stappen ook daadwerkelijk overstappen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 juli 2011 16:11]

KPN wijzigt hier pakketten. Daarmee breken ze toch met waarvoor de klant heeft getekend? In dit geval kan je je contract ontbinden. Maar denk niet dat dit zal lukken dus zitten de klanten nog wel vast aan KPN..

off-topic:
Elke dag een aantal Youtube-filmpje checken, Whatsappen , browsen en af en toe een liedje downen vanaf je HTC of Samsung,, hoeveel MB /GB zou ik dan per maand ongeveer verbruiken , ik heb totaal geen indicatie 8)7
het geld dan ook alleen voor niieuwe klanten, als ze dit gaan doorvoeren voor bestaande abbonees zijn ze ruim 80% van de tweakers community kwijt als klant.
Oh ok. Dan is het dus verstandig als ik me contract verleng bij T-mobile met de huidige tarieveren (onbeperkt internet) voordat T-mobile ook haar prijzen verhoogt en en/of het toegestane dataverbruik verlaagt (?).
yup, tenzij ze hun wťl hun tarieven gaan aanpassen voor bestaande klanten.
maar dan kun je eenvoudig opzeggen.
Als ik dit bericht mag geloven, zijn ze dat al... ;) 84% zelfs!
op het moment dat die contracten aflopen idd, als het voor bestaande klaten was geweest hadden er heel wat tweakers vanavond een mailtje of briefje zitten typen :P
Je kunt je contract ook gewoon laten doorl.open natuurlijk. Als je nu een goedkoop sim-only hebt met goedkope data zit je goed.
Dit is iets wat ik wil gaan doen.
Ik heb nog het oude vodafone abbo met onbeperkt internet.
Ik koop mijn volgende toestel wel gewoon los |:(
Het geldt alleen voor nieuwe contracten, vanaf 15 september. Bestaand klanten en ook nieuwe klanten de komende anderhalve maand betalen het oude tarief tot einde contract.
Ik denk dat je als je een abonnement hebt dat ze die gewoon laten aflopen- tenminste, dat hoop ik
Gaat natuurlijk pas in bij een nieuw abbo...
De nieuwe pakketten zijn er voor de nieuwe klanten en de mensen die hun huidige abonnement verlengen. Tot het einde van je nu lopende contract ben je in ieder geval veilig; een contract is tweezijdig dus KPN mag niet zo maar iets veranderen in jouw (mogelijke) nadeel. Daarvoor hebben ze eerst jouw vrijwillige toestemming nodig, dus pas op als je ineens klantenservice aan de lijn krijgt.......
de nieuwe structuur geldt alleen voor nieuwe contracten, als ze dit voor bestaande contracten zouden doorvoeren loopt meteen drie kwart weg, inclusief nog niet afbetaalde smartphone
Ik zou ook overstappen :) de prijzen zijn echt zoveel omhoog geschoten bij KPN en HI.. maar ik denk dat overstappen weinig nut gaat hebben omdat het grote trio gewoon een kartel vormen en afspraakjes hebben gemaakt over prijzen.. let maar op.


maar de mensen die meer dan 1GB per maand verstoken mogen van mij ook meer gaan betalen, waar dan ook...

als je gewoon normaal gebruik bekijkt.. dus push mail, soms beetje youtube kijken en de apps die data verstoken en internet.. dan komt je rond de 500 mb per maand..

wat doe je als je meer dan 1gb per maand verstookt?.

[Reactie gewijzigd door 215005 op 21 juli 2011 15:26]

Zodra je over de bundel gaat, worden er extra kosten in rekening gebracht. Dit is nu ook het geval als je iets anders hebt dan de "eindeloos online" (die overigens bepaald niet eindeloos is).

Ik heb overigens vandaag nog met Hi aan de telefoon gehangen wegens het gezeur iedere maand om de eindeloos online bundel. Zolang het huidige abonnement nog loopt, zal er niets voor de persoonlijke situatie veranderen; de wijzigingen gaan dan pas in bij een verlenging/nieuw abonnement.

Ik heb zelf ook gemerkt dat de eindeloos online vrij beperkt is. Ik maak relatief veel gebruik van wifi, maar toch krijg ik iedere maand trouw de smsjes dat ik 80 of 100% van de fair use policy heb overschreden. Ik vraag me ten eerste af of die fair use dan niet eens omhoog geschroefd moet worden (zeker met de resultaten als hierboven in gedachten).

Daarbij wil (kan?) Hi me geen specificatie sturen van mijn data begruik, tenzij ik boven de bundel (a.k.a. fair use policy) kom. Dit lijkt me niet geheel rechtsgeldig; ze moeten toch kunnen laten zien dat je daadwerkelijk over die bundel bent gegaan en (eventueel, als je daar naar vraagt) waar dat 'em in zit?
Een limiet van fair use policy kan niet omhoog geschroefd worden, omdat het geen vast getal is. Het is gebaseerd op een formule die aan de hand van gemiddeld gebruik van alle klanten op een bepaalde hoeveelheid data uitkomt. De enige manier om deze grens omhoog te krijgen is met alle klanten tegelijk meer te gaan gebruiken.
Dat snap ik inderdaad. Maar (gebaseerd op dit onderzoek) zijn er toch wel aardig wat mensen die (ver) boven de 200MB gebruiken die nog altijd gehanteerd wordt...
Jawel toch, als je zegt dat je ipv 10x het gemiddelde, 100x het gemiddelde mag gebruiken heb je toch een hogere limiet? De limiet van 100x zal altijd hoger (of gelijk, als het gemiddelde 0 is) dan die van 10x het gemiddelde.
Vodafone komt binnenkort met nieuwe bundels. Dus daar heb je gelijk in.
Waarschijnlijk zijn er dan ook van die absurde bedragen.

Je mobiel gebruiker als router, dan verstookt nogal veel data.
Zijn genoeg mensen die dat doen.
Ik verbruik zelf maar weinig data, maar toen ik nog full-time naar school ging luisterde ik dagelijks in de bus naar internet radio. Daarnaast verstuurde/ontving ik gemakkelijk 20 tot 30 foto's, wat mp3tjes en soms zelfs video's naar/van vrienden via WhatsApp. Geloof me, er zijn genoeg manieren om aan 1GB data te komen.

[Reactie gewijzigd door densoN op 21 juli 2011 16:39]

Klopt....

Met whatsapp, talk, mail en andere PIM + IM syncs plus af en toe wat surfen, maps navigatie, youtube en OTA app updates kom ik zelden echt boven de 300 MB/maand.

Stel dat bij de goedkoopste Bel+SMS+Web bundel de datalimiet nou bij 250 of 300 MB zou beginnen (zoals bij Vodafone), dan zou ik het nog een alleszins acceptabele minimum limiet vinden.

Maar 100 MB, kom op zeg. Ik betaal nu 30 euro per maand voor Hi €15 plus Internet extra (3 mb/s down, 384 kb/s up, 1 GB).
wat doe je als je meer dan 1gb per maand verstookt?.
Met een kpn abbo janke als een dolle dus. :p

http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1311057168.png
http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1311057169.png

Zonder bundel maar 1.50 per mb. Gehehe. Welkom terug in 1982 KPN!
Grappig: Het valt me op dat buiten de bundel internetten goedkoper een factor 10 goedkoper is dan internetten zonder bundel. Iets wat ik niet snap en ronduit schandalig is.

Had ook gelezen http://www.nu.nl/internet...ving-mobiel-internet.html dat Vodafone een verschuiving ziet. Dus ik verwacht dat binnenkort ook ander providers met dit soort wangedrag gaan komen.

[Reactie gewijzigd door FSVZ op 21 juli 2011 15:56]

Grappig: Het valt me op dat buiten de bundel internetten goedkoper een factor 10 goedkoper is dan internetten zonder bundel. Iets wat ik niet snap en ronduit schandalig is.
bij hi:
27,50E web abbo: 100MB internetten
+250MB = 5E

voor 42,50 (27,50+3x5E) krijg je 850 MB
abbo dat het dichtst in de buurt komt is die van 82,50E (800MB).
Je krijgt dan wel veel meer smsjes, maar kom op, wie gebruikt er nou nog meer dan 90smsjes/minuten in de maand met mail, msn, facebook en apps a la whatsapp.
Ik lees net op nu.nl dat de databundels NIET stapelbaar zijn.
Je kan dus maar 1x 250mb extra kiezen.
Wil je dus hetzelfde als nu hebben, dan ben je dus nog duurder uit dan verwacht.

Bron: http://www.nu.nl/internet...-kpn-niet-stapelbaar.html
ik bedoelde meer van wat doe je met je telefoon als je meer dan 1gb per maand verstookt! dan moet je wel echt fanatiek zitten downloaden en heel de dag youtube kijken of dik zitten streamen
3 x keer in de week online radio luisteren tijdens fitness......
mp3 speler gebruiken ipv streamen.. of de muziek van de sportschool luisteren..
blij dat ik thuis gewichten heb :p.
Anders zou ik waarschijnlijk gewoon top 40 muziek of goeie rock nummers op de mobi dumpen
Ik zit net met het omgekeerde: ik bel vrij veel mobiel maar verbruik maar weinig data (meestal < 50MB/maand). Dan zou ik een grote databundel moeten nemen tegen die prijs, en daar heb ik dus geen zin in.
1 2 3 ... 15

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True