Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

Google rolt zijn variant op de Like-button van Facebook deze week uit in Nederland en België. Gebruikers kunnen met de +1-knop hun waardering over een zoekresultaat uitspreken. Amerikanen konden de knop al langer gebruiken.

GoogleDe +1-knop wordt vanaf deze week buiten de Verenigde Staten uitgerold op Googles pagina's met zoekresultaten. De Britse, Franse en Duitse versies van Google zijn als eerste aan de beurt. Nederland en België volgen later deze week, laat Google-woordvoerder Mark Jansen desgevraagd weten. Webmasters kunnen de knop al toevoegen aan hun website.

De in maart aangekondigde +1-button laat gebruikers hun waardering over zoekresultaten uitspreken. Daarmee is de knop vergelijkbaar met de Like-knop van Facebook. Een gebruiker moet ingelogd zijn om de knop te kunnen gebruiken. Personen waarmee de gebruiker via Google-diensten, zoals Gmail, in contact staat, kunnen de waardering vervolgens te zien krijgen. Als de zoekactie van de gebruiker relevant genoeg is, worden +1-waarderingen van contactpersonen getoond. Daarnaast wil de internetgigant later nog contacten toevoegen van andere diensten, zoals Twitter.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Heeft iemand de +1 knop al op zijn site geprobeerd? Ik merkte juist dat mijn sites trager werden. Als je sites hebt met servers over de hele wereld (via CDN) en die +1 zorgt voor een extra 50-100 ms, dan is dat echt niet normaal!
Zelfs Google PageSpeed gaf mij strafpunten/errors doordat ik +1 op mijn site had.
FOK! heeft 'm al geimplementeerd op het forum. Op zich heeft Google wel nagedacht over de performance implicaties en het enige blocking element is de initieële scriptcall welke qua payload slechts zo'n 200 bytes is. Vervolgens wordt er een extra javascript asynchroon geladen welke een iframe opzet waarin de rest wordt afgehandeld.
Die initieële scripcall kan echter inderdaad voor een vertraging zorgen, en 50-100ms lijkt me niet zo heel gek, zeker niet als het domein voor de eerste keer gerefereerd wordt en er dus ook nog een DNS lookup gedaan moet worden, een connectie met de server gemaakt moet worden en een handshake afgehandeld moet worden.

De totale overhead lijkt op het eerste gezicht zo'n 10 requests en ongeveer 60KB (compressed) te zijn bij een lege cache, en dat is meer dan een gemiddelde standaard flashbanner (IAB schrijft daar een max van 40KB aan voor). Aan javascript is het uncompressed (maar wel minified) meer dan 135KB wat ook geparsed en geëvalueerd moet worden. Ik vraag me af waarom er zoveel javascript nodig is; het is net zoveel als wij includen op deze hele pagina voor al onze site-functionaliteit.

De overhead is dus wel aardig groot te noemen, en is vergelijkbaar met de implementatie van Facebook's Like. Als je beide implementeert dan heb je dus het equivalent van 3 flashbanners, op elke pagina...
Dat gaan ben ik bang Youtube taferelen worden, daar zijn hele organisaties bezig bepaalde video's thumbs up te geven... daar zie je onder bepaalde video's een reply verschijnen en nog geen minuut later al 100 thumbs up... yeah yeah. Als je het mij vraagt gaat Google hierdoor juist een minder betrouwbare zoekmachine worden omdat het publiek zogezegd invloed kan uitoefenen.
Even daar aan toe gevoegd, bedrijven kunnen nu dat dus ook. Niet om iets beschuldigends uit te spuwen, maar marketing bedrijven met een duister verleden zullen ook niet wijken tot het huren van een botnet om(voor hun zakelijke belang) interessante zoekresultaten + te geven.

Gevaarlijke zaak, als dit echt zo uitpakt

[Reactie gewijzigd door grind op 28 juni 2011 16:16]

Misschien kan dit systeem nog uitgebreid worden naar een verloning vanaf een aantal punten? Ik vind dit een goede evolutie. Op deze manier gaan mensen nog meer hun best doen om interessante informatie op het internet te posten en staan de interessante hits bovenaan de zoeklijst. Of zou in ieder geval daarop moeten kunnen gesorteerd worden
Nope. Hordes mensen kunnen nu 'domme' informatie hoger krijgen dan bv. interessante wetenschappelijke artikelen. Het zorgt er alleen voor dat het voor 'de meeste' mensen relevant is, niet zozeer dat het de betere artikelen zijn. De grootste groep mensen is normaal ('dom'), en een kleiner gedeelte is intelligent ('slim'). Het beïnvloeden van de page rank kan hierdoor er dus voor zorgen dat de normale mensen de voor hen interessante artikelen (gawker/telegraaf etc.) 'beter' vinden dan bv. publicaties van universiteiten of kwaliteitskranten (nrc/volkskrant/etc) en dus hoger eindigen in Google. De dictatuur van de meerderheid, maar ja, zo werkte google al eigenlijk.. Ach, we zullen zien.

Ook kun je nu (als je wilt, het goed uitvoert) je eigen bedrijf of iemand anders zijn bedrijf hoger/lager krijgen.
Als je er van uit gaat dat die wetenschappelijke artikelen "beter" zijn wel ja, persoonlijk vind ik artikelen die ik makkelijk kan lezen en die een grote groep mensen aanspreken veel interessanter. Als ik echt wetenschappelijke, of technische achtergrondinformatie wil vinden, dan vind ik die toch wel, daar ben ik "slim" genoeg voor.
Het punt is dat jouw zoekresultaten nu afhankelijk worden van wat `men' goed vindt. En niet meer van een min of meer onafhankelijk criterium zoals hoe goed de pagina in elkaar zit en hoevaak er naar gelinkt wordt. Als de massa dus alle `domme` artikelen upvote krijg jij die ook voor je bakkes terwijl jij gewoon liever de wetenschappelijke artikelen ziet.
Voor generieke zoekacties zal dat inderdaad zo zijn, maar als je diepgaande informatie zoekt, neem ik aan dat je ook diepgaande zoekacties gebruikt.
Nog even en je ziet door de knoppen de content niet meer...
Het lijkt een wat negatieve houding, maar je hebt wel een goed punt.
Op dit moment worden sites echt overladen met koppelingen naar sociale media
http://www.gtfo.ro/wp-content/uploads/2010/12/overdid.jpg
Ik vind de Like-functionaliteit (of Buzz, Digg, Reddit, +1 .. etc) wel fijn, maar hoop dat er een soort van universele manier wordt gekozen om te delen.

Er is al een share-plugin (http://www.addthis.com) die alle sociale media verzamelt, maar ik hoop toch op een slimmere oplossing, waardoor je bijvoorbeeld maar 1 Like-knop ziet en onder water deelt met alle aggregators naar keuze.
Een -1 button had imho iig handiger geweest, meestal als je vind wat je zoekt ga je niet meer terug naar Google page om even op de +1 knop te drukken.

Aan de anderenkant met een -1 knop kan je wel all pagerank troll's afstraffen.
Google heeft een extension voor Chrome uitgebracht, waarmee je resultaten kunt blokkeren. Hiermee kun je dus handig al die onzinnige websites die je toch nooit zoekt uit je huidige en toekomstige resultaten gooien. Google zelf gebruikt het ook als feedback om hun resultaten voor iedereen aan te passen, mochten bepaalde websites bijvoorbeeld door een meerderheid als ongewenst zijn aangeduid.

Voor Firefox heb je Greasemonkey en een script nodig om eenzelfde resultaat te bereiken.
Je kunt als webdeveloper de +1 knop ook op je sites plaatsen, net als de like button van facebook.

Zie bijvoorbeeld stef-verhuur.nl. (in het menu rechts boven)

@Amorax. Ik denk dat wanneer jij op die pagina op +1 klikt, dat jouw vrienden die site eerder bovenaan te zien krijgen wanneer ze zoeken naar een abraham of sarah. Wellicht met een berichtje erbij van 'amorax heeft dit een +1 gegeven'.

[Reactie gewijzigd door Ras op 28 juni 2011 14:05]

Dat heeft toch niets met de zoekresultaten te maken?
sneu alleen voor stef-verhuur dat er op dit moment nog staat:
"0 mensen hebben dit een +1 gegeven"
Je kunt resultaten op google.nl eruit filteren hoor, daar heb je die "blokkeren" link voor bij elk item.

Edit:
Ooh.. oops.. sorry.. dat is een door google gemaakte extensie voor Chrome, ging er even vanuit dat ze dit ook voor ingelogde gebruikers hadden :).

https://chrome.google.com...kbjbdaogikpmpbdcdef?hl=nl

[Reactie gewijzigd door dotnetpower op 28 juni 2011 19:32]

Wait, what? Waar zit die knop dan? Hier in Firefox zie ik die knop in ieder geval niet.
Komt eraan. Zag net bij Roosendaal twee vrachtwagens met +1 knoppen richting het noorden rijden.
niet iedereen heeft addblocker geinstaleerd
Op sites staat naast de 'knopjes' van Facebook, Hyves, Twitter e.d. ook een +1 van Google, dus je hoeft niet terug naar de zoekpagina.
-1 zou ook wel handig zijn idd.
Ik denk juist dat een -1 oprecht er uit gelaten is, en die reden kun je beredeneren.

Je hebt Techpowerup en Tom's hardware guide. Neem even aan dat twee gezworen concurrenten zijn. Tuurlijk zullen ze acties hebben om zichzelf hoog in de zoekmachine te hebben, maar alle Techpowerups zullen de hardware guide 'downmodden' en vice versa. Bovendien is een hoog +1 percentage veel positiever dan een misschien hoger aantal -1 percentage.
+1 voor google
Ook de google Ads / advertenties krijgen een +1 button. Ik kreeg vandaag een mail met "+1-knop wordt toegevoegd aan AdWords".
De komende weken wordt aan uw zoekresultaten en advertenties op Google een +1-knop toegevoegd, waarop gebruikers kunnen klikken om uw advertenties aan te bevelen. U hoeft geen wijzigingen aan te brengen in uw account om hiervan gebruik te kunnen maken. De URL van de uiteindelijke bestemmingspagina van uw advertenties kan ook worden weergegeven in het Google-profiel van elke gebruiker die op de +1-knop van uw advertentie klikt.
Goede zaak. De adverteerders kunnen hier minstens zo goed van profiteren als de overige aanwezigen in de resultaten.

[Reactie gewijzigd door Ras op 29 juni 2011 02:44]

denk je echt dat mensen advertenties gaan beoordelen met +1? Ik kan mij eerder voorstellen dat er waarde voor Google in zou zitten om in dit geval een -1 button te introduceren. Gebruikers geven dan aan dat deze/dit soort reclames voor hem/haar niet interessant zijn, waardoor google betere en meer op de wensen/interesses van de bezoeker kan tonen
Als ik een product zoek, dan zijn de google ads voor mij met enige regelmaat relevanter dan de hoogste zoekresultaten.
Ik wil een knop met -1, om spamresultaten (reviewsites zonder reviews van het genoemde product bijvoorbeeld) te downvoten.
Helemaal mee eens. Als je het toch invoert, doe het dan goed. Maak ziets als het mod-systeem hier. Ook simpel, maar toch wat uitgebreider.
Maak ziets als het mod-systeem hier.
Toch wel één van de slechtste voorbeelden die je kunt bedenken, er word hier regelmatig op onderbuikgevoelens gemod, waardoor soms complete onzin hoge cijfers krijgt.
inderdaad ja. dan komen de anderen sowieso hoger te staan. en malware coöproraties kunnen het niet hacken. want dat zou toch geen nut hebben. dat zou met een +1 wel het geval kunnen zijn zoals bert170881 het al formuleerde
An sich als je de sites die je wel goed vind met +1 waardeert vallen de spam sites vanzelf naar onderen?
bij mij is de knop er al maar ik vind het eigenlijk niet echt nodig
Ik zie liever een -1 knop, zodat al die spam websites een flinke klap krijgen. Het komt veel te vaak voor dat ik maar één bruikbare website weet te vinden, tussen twee volle pagina's met eigenlijk alleen maar spam en rotzooi.
Inderdaad ja. Mijn resultaten in google worden ook steeds vaker van die "archive" sites, propvol met reclame, die enkel maar meeliften op data (forums, reviews, etc) van andere websites en niet eens een link hebben naar het bron materiaal.

-1 met die troep :(

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 28 juni 2011 12:04]

Nu maar hopen dat de computerleken niet gaan denken dat dat juist waardevolle sites zijn. Ik bedoel, als mensen al trappen in waarschuwingen als 'uw computer is besmet! klik hier' en daarmee rogue troep downloaden, dan denk ik dat Kelkoo ook hoog zal blijven eindigen.
Heb probleem met een -1 knop is dat je dan veel vaker op die knop zou moeten drukken. Zelf zeg je het al: er zitten bijvoorbeeld twee volle pagina's vol met spam en rotzooi.

Het mooie aan de +1 is dan dat je alleen meer één keer hoeft te drukken om die ene goede site onhoog te krijgen (voor vrienden en contacten).

Wij hebben in het bedrijf al een ticket opgenomen om deze knop te plaatsen op de site zelf. Aangezien we vooral afhankelijk zijn van mensen die elkaar een soort van uitnodiging sturen. Het mooie hieraan is dat de +1 knop juist voor je vrienden is; aangezien informatie die jij relevant vindt, vaak ook relevant is voor je vrienden.

Andere webdevelopers kunnen hem ook hier halen.

[Reactie gewijzigd door Xuj op 28 juni 2011 12:29]

Je gaat in in je verhaal van uit dat er dan ook maar één goeie site is die je kunt beoordelen. Dat is ook niet conform de werkelijkheid.
Maar zelfs bij één goeie site ga ik niet terug naar de zoekresultaten omdaar even een beoordeling te geven. Erg omslachtig.

Wat het meerdere malen negatief moeten stemmen betreft geldt dat dit op den duur alleen maar minder wordt. Dan verdwijnen alle -1 sites vanzelf uit de bovenste regionen van de zoeklijst.

Als zo'n knop ook op een site zelf kan zal er vast wel iemand zo slim zijn een script te bedenken die ongemerkt een +1 geeft bij elk bezoek.
Als je chrome gebruikt, dan is dit een extreem handige plugin:
https://chrome.google.com...fnkgaikbjbdaogikpmpbdcdef

Het laat je toe een domein te blokkeren zodat het niet meer voorkomt in de zoekresultaten. In het begin een beetje werk met het klikken op "blokkeren"-links, maar al snel krijg je zo een degelijke filtering.

Als je vervolgens ook nog eens ervoor zorgt dat je extensies gesynched worden, geldt dit meteen voor je chrome-installaties op elke PC die je gebruikt.

edit: off-topic? Als de opmerkingen over ongewenste zoekresultaten ontopic zijn, dan is een mogelijke oplossing daarvoor dat toch ook? Dan wil een mens al eens hulpvaardig zijn.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 28 juni 2011 12:41]

Maar waarom krijg ik ergens het gevoel dat deze functie misbruikt kan worden en de beste warez sites bovenaan komen te staan als je warez intypt?
maar dat is toch juist niet misbruik? als het de beste warez sites zijn moeten die toch ook bovenaan staan als je daar naar zoekt :)
In de zoekresultaten? Ik ben hem ook al regelmatig tegen gekomen maar dat is op site's zelf, daar wordt ook niet de check op land voor gedaan... Als je het al in de zoekresultaten krijgt gebruik je geen google.nl dat mag duidelijk zijn, of je gebruikt een proxy/vpn zodat je volgens Google niet in NL zit.
Bij mij zit de knop al in de zoekresultaten en ik gebruik gewoon google.nl Ik sta dan wel ingelogd op m'n google account misschien dat dat er mee te maken heeft. Ook heb ik die knop al een poosje maar heb er nooit bij stil gestaan dat het de +1 knop was.
Hier is de knop er ook al een aantal dagen op google,.nl, mits ik ingelogd ben. Ook zie ik +1' s van andere nederlanders die ik als contact heb, dus ik ben zeker niet de enige.
Heey,

www.google.com/ncr (hoofdletter gevoelig!)

ncr= no country redirect

probeer dat eens

[Reactie gewijzigd door brucejje op 29 juni 2011 16:35]

Waarom vind je hem niet nodig? Op dit moment sorteert google zijn resultaten op basis van hoe vaak een pagina gelinkt is en hoe vaak deze aangeklikt wordt in de zoekresultaten. Dit is indicatief en hoe goed google ook is, hij kan er naast zitten. Een +1 knop brengt daar verandering in omdat de waardering nu gegeven wordt door de zoekers en niet door een indicatief systeem. Natuurlijk ligt misbruik om de hoek, eigenlijk net zoals er nu misbruik gemaakt wordt van google zijn algoritme. Ik vraag mij af wat voor maatregelen google genomen heeft om misbruik te voorkomen.
Wat denk je van IP-filtering? Daarbij is het ook nog eens gekoppeld aan je Google account. Je zal dus relatief beperkt aantal google accounts kunnen aanmaken, gebruikt je eens script dan valt het ook weer op omdat er dan alleen maar 'gepluseend' wordt. Ik denk dat dit voor Google's doen wel redelijk eenvoudig is.
Ik had de +1 knop al een tijdje ingeschakeld, als proef uit Google Labs.
Vraag me af of dat ook niet kan gebruikt worden voor search engine poisoning. Dat je dmv bepaalde woorden links krijgt naar informatie over een bepaalde persoon, en dit omwille van de hoge +1-score's.
Ik denk dat de resultaten uiteindelijk schoner zullen worden doordat +1's websites verder naar boven komen te staan ten opzichte van de poison zeg maar welke geen +1 krijgt
Als ik het goed begrijp, komen alleen posts van vrienden van jou (van je gmail account) hoger in de lijst te staan.. Over het algemeen zal het de zoekresultaten verder niet veranderen.

Dus tenzij je een enorme vriendengroep/adressenboek hebt, zal er een minimaal verschil zijn, lijkt me.

Edit: Toch iets anders :

+1 helpt gebruikers relevante inhoud, zoals een website, een zoekresultaat van Google of een advertentie, te ontdekken via personen die ze al kennen en vertrouwen. Als u de +1-knop aan uw pagina's toevoegt, kunnen gebruikers uw inhoud aanbevelen. Zo krijgen hun vrienden en contacten deze aanbeveling te zien wanneer dit het meest relevant is: bij de zoekresultaten van Google.

Wanneer een aangemelde Google-gebruiker zoekt, kan aan uw fragment in de zoekresultaten van Google een annotatie worden toegevoegd met de namen van de contacten van de gebruiker die uw pagina een +1 hebben gegeven. Als geen van de contacten van een gebruiker een +1 aan uw pagina geeft, kan uw fragment het totale aantal +1's weergeven dat uw pagina heeft ontvangen.


Bron http://www.google.com/int...ters/+1/button/index.html

[Reactie gewijzigd door Rann op 28 juni 2011 12:00]

Ik denk juist dat je veel meer spam gaat krijgen omdat je nu mensen kunt inhuren die niets anders doen dan op +1 drukken. Dus nog meer spam door outsourcing van +1 naar landen met zeer lage lonen.
Werkverschaffing. +1
;)
Wat ik gewoon wil is mijn zoekresultaten:
Of die voor andere mensen relevant zijn is misschien niet altijd zo.
Als iedereen een bepaald bericht dus de hele tijd +1 gaat geven schiet dat niet op:
Als je nu al in google zoekt is de 1e pagina vaak volkomen irrelevant: Voorbeeldje als je nu zou zoeken op Ryan Dunn zijn de eerste 100 hits alleen maar over het feit dat ie overleden is. Onafhankelijk van hoe speciefiek je het zoekt. Bijv "Ryan Dunn carreer" levert geen toegevoegde waarde op als iedereen meteen het nieuwsbericht dat ie is overleden met +1 gaat modden...
:(
Onafhankelijk van hoe speciefiek je het zoekt. Bijv "Ryan Dunn carreer" levert geen toegevoegde waarde op als iedereen meteen het nieuwsbericht dat ie is overleden met +1 gaat modden...
:(
Als je zoekt met een spelfout wordt het inderdaad lastig. Gelukkig anticipeert Google daar op. Maar in jouw voorbeeld is het heel logisch dat zijn dood hoog scoort, die heeft namelijk een grote impact op zijn carrière.
Daarnaast, je zoekt naar een irrationele, irrelevante idioot... vind je het raar dat de resultaten ook zo zijn?.
Maar probeer ryan dunn wiki

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 28 juni 2011 16:33]

Zer0, dinsdag 28 juni 2011 16:29

Je hebt gelijk, ik heb een type foutje gemaakt, maar het gaat om mijn punt, maar wat jij stelt klopt:
Ik zoek naar een irrelevante idioot, daarom is een zoekmachine handig, wat ik irrelevant vind kan jij best relevant vinden en andersom. Als jij iets dus een +1 geeft filter je daarmee indirect mijn resultaten. Daarmee krijg je dus alleen maar resultaten vanuit google die de massa interesant vindt.

Als ik op iets randoms zoek op google bijv.

zeta yellowtab customisable interface

staat op pagina 8

http://www.google.com/#q=...30d6a54&biw=1920&bih=1044

pas de link naar Het grote oude hardware RUILtopic deel 10

(gepost op dinsdag 14 september 2004 11:17 :Y) )

Voor de meeste mensen iets totaal onbenulligs maar juist als iemand op zoets zoekt is google handig. Als iedereen dan +1 gaat geven aan Wikipedia, tja, wiki raadplegen doe ik nooit via Google so what's the point....

lees anders ook: MicGlou, dinsdag 28 juni 2011 12:48
Voor een andere gedachte maar zelfde punt...

+1 voor MicGlou
Leuke toevoeging, vraag me echter af hoe vaak dit positief gebruikt gaat worden. Gebruiker zoekt iets, vindt een aantal resultaten; hij klikt de eerste aan: niet wat hij nodig had, dus hij gaat terug en kiest voor een -1 waardering. Vervolgens gaat hij verder, geeft nog een aantal de -1 waardering en vindt uiteindelijk de site die hij nodig had. Hij gaat dan echt niet meer terug om nog een +1 te te geven, lijkt mij. Zou ik in ieder geval niet doen.
-1 kan niet, en +1 doe je op de pagina zelf