Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

In de code van de bètaversie van iOS 5 zijn verwijzingen aangetroffen naar nieuwe iPhones en iPads, maar niet naar een nieuwe iPod touch. Dat zou erop wijzen dat Apple dit najaar wel een nieuwe iPhone maar geen nieuwe iPod wil presenteren.

In de firmware wordt melding gemaakt van twee nieuwe iPhones en twee nieuwe iPads, zegt TUAW. De tablets dragen de aanduidingen iPad3,1 en iPad3,2. De nieuwe smartphones heten in de firmware iPhone4,1 en iPhone4,2. De iPhone 4 heeft in iOS de aanduidingen iPhone3,1 en iPhone3,3. De verwijzingen zijn gevonden in usb-drivers, waarmee iTunes een aangesloten apparaat herkent.

Er zijn geen nieuwe modellen gevonden van de iPod touch. Al sinds 2005 ververst Apple elk jaar in september zijn iPod-lijn. Met het ontbreken van de verwijzingen lijkt het erop dat er voorlopig geen nieuwe iPod touch komt, terwijl er wel nieuwe versies lijken te komen van de iPhone en iPad. Dat is in lijn met eerdere geruchten, die spraken over een release van een nieuwe Apple-smartphone en -tablet in dit najaar.

In de afgelopen drie jaar bracht Apple een nieuwe iPhone uit aan het begin van de zomer, maar dit jaar zal dat niet het geval zijn. De aankondiging van nieuwe iPhones vond telkens plaats op Apples ontwikkelaarsconferentie WWDC, maar dit jaar werden daar iCloud en iOS 5 aangekondigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Ik vind de titel niet echt kloppen, want deze doet vermoeden dat er in de firmware gezocht is geweest naar verwijzingen naar een nieuwe iPod terwijl er eigenlijk gezocht is in een beta van iTunes.

@Arnoud: zou je de versies kunnen veranderen van x,x naar x.x ? Dat leest een beetje makkelijker dan wanneer de helft van de achtereenvolgende tekens komma's zijn ;)
De versienummers van Apple bevatten nu eenmaal komma's.
nee, want zo heten die dingen gewoon: Apple heeft ze iPhone 4,1 enz genoemd, heb het nu iets anders opgelost :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 8 juni 2011 16:08]

Apple gebruikt , als scheidingsteken van de aanduiding :)
Volgens mij hebben ze gewoon in de fw gezocht en zijn ze gestuit op de USB driver voor Itunes in de FW. Ze hebben niet gezocht in Itunes zelf.
Komma's vervangen door punten is niet correct. Het zijn niet versie 3.1 en 3.2, maar versie 3, uitvoering 1 en versie 3, uitvoering 2.

Apple duidt alle apparaten op deze manier aan: mijn Mac is een MacPro5,1.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 8 juni 2011 16:12]

Is het niet een beetje vroeg voor twee nieuwe iPads? Misschien andere screen sizes?
Vind ik ook, ik heb net een Ipad2 gekocht en dit is helemaal slecht nieuws voor de mensen met een Ipad1. Apple zal dan niet lang wachten om updates niet meer uit te brengen en devs zullen het ook laten vallen en gaan ontwikkelen voor de ipad2/3..

beetje jammer
Het zou natuurlijk kunnen dat deze er al in zitten voor de volgende generatie, maar dat die pas in mei volgend jaar worden aangekondigd. Zo kunnen ze in ieder geval al gaan testen met de nieuwe hardware.
Even daarover; valt het iemand op dat de op één na laatste alinea van dit artikel en dit artikel elkaar technisch tegen spreken? In iOS 5 zou alles via iCloud lopen, in plaats van dat de updates via iTunes gaan. Toch vinden ze hier de drivers voor de USB van de iPhone 4s/5 en de nieuwe iPad.

Spreekt elkaar tegen?
En tuurlijk, je moet wel eerst je iPhone activeren voor gebruik. Maar lijkt me erg sterk dat je daar nu een USb-driver voor nodig hebt. Het is niets meer dan een kabeltje waarin 4 van de vele aansluitingen zijn aangesloten op de computer. Dan is het zaak dat er een bak code overheen gaat en dan hoeft dat ding nooit meer aangesloten te worden.

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 8 juni 2011 16:56]

Het spreekt elkaar helemaal niet tegen, het is niet alsof je bij iOS 5 de iPhone/iDevice nooit meer met iTunes kan gebruiken hoor, dus vandaar dat er nog gewoon verwijzingen zijn omdat dat netter staat dan Unknown Device o.i.d.
Omdat niet iedereen iCloud wilt gebruiken ?
(activeren op het apperaat kan nu ook met iOS 5)

En de drivers worden al in de firmware gebakken zodat. omdat delen van het ios universal is over alle i device's en apple waarschijnlijk achter gesloten deuren met de iphone 5 en ipad 3 aan het klooten zijn.

Scheelt wat compiler werk door dingen universal te houden

[Reactie gewijzigd door djneo-nl op 9 juni 2011 13:08]

Begrijpend luisteren/lezen is ook een vak.... In iOS 5 kan de synchronisatie van apps die daarvoor aangepast zijn (iCloud API gebruiken) volledig via iCloud lopen en met iOS 5 is het niet langer nodig om te koppelen met iTunes op een computer om je iOS device te kunnen gebruiken.
Dat is heel iets anders als 'niemand zal ooit nog zijn iOS device met iTunes willen koppelen', vooral ook omdat de apps ook eerst moeten worden aangepast om gebruik te maken van iCloud voor het synchen.
die komen niet direct op de markt he. Om een of andere reden zullen ze deze 'info' nu al klaargemaakt hebben voor tegen dat ze er dan wel mee op de markt komen he.
Dan nog is dit najaar toch behoorlijk rap als je kijkt naar wanneer de Ipad 2 uitgekomen is(maart dit jaar).
Het is natuurlijk maar één nieuwe iPad (nl. de iPad 3) in (naar verwachting) twee uitvoeringen: WiFi-only en (universal) 3G/4G.
Denk niet dat ze direct komen, maar 'twee' iPads is gewoon één met 3G en één zonder, netzoals voorheen.
iPad 3 16GB en iPad 3 32GB zijn al 2 nieuwe versies (en dan heb ik het niet eens over de WiFi en 3G versies). Dus ansich niets mis mee, enkelt om aan te geven dat nieuwe versies zo gemaakt zijn. Vroeg, dat wel ja, maar wanneer komt de nieuwe iPad dan uit? Logisch dat iOS5 er nu al op voorbereid is.

[Reactie gewijzigd door CreativeS op 8 juni 2011 16:09]

een nieuwe ipad lijkt me inderdaad een beetje erg snel.
nieuwe iphone wel een verbeterde versie van de 4 net zoals het toen bij de 3 ging.

time will tell.
iOS5 moet een jaar meegaan, mij lijkt het logisch dat ze alvast in de drivers meebakken de toestellen die ze in dat jaar gaan uitgeven. dat betekent niet dat ze volgende week al op de schappen liggen, maar dat ze voor het uitkomen van iOS6 er wel zullen zijn en dat zal toch geen verrassing zijn...
Er staat ook een iPhone3.2 in de drivers, maar die is nog niet uitgebracht. Waarschijnlijk zou dat de iPhone 4 voor alternatieve GSM-netwerken als T-Mobile USA zijn geweest. Dat het er staat betekend dus geeneens dat het ook uit gaat komen.
Uhm de Verizon iPhone? Die is toch wel degelijk anders dan die op de GSM netwerken draait... En mijn NL T-mobile iPhone werkt ook gewoon prima met een USA T-Mobile sim, dus daar is niets anders aan.
De CMDA iPhone is iPhone3,3; niet iPhone3,2.

T-Mobile USA gebruikt de 1.7GHz en 2,1GHz-banden voor 3G verkeer, de iPhone 4 ondersteund door de antennes alleen 1.7GHz. Daardoor krijg je alleen 2G-signaal, geen 3G-signaal. Er waren geruchten dat er een apart model zou komen met andere antennelengtes voor T-Mobile USA-klanten.

[Reactie gewijzigd door DLeijen op 9 juni 2011 10:53]

Oh ok :) Thanks, wist ik niet :+
De iPad 2 was hoe de iPad 1 had moeten zijn. En eigenlijk was die het nog niet helemaal. Ik denk dat ze door simpelweg wat meer connectiviteit toe te voegen en 2 diagonalen om uit te kiezen een iPad 3 denken te verkopen. Wordt het hoogstwaarschijnlijk dus niks voor mij, maar verkopen doet het toch wel.

Dat er geen iPhone 5 kwam, maar een iPhone 4S (o.i.d.) was ook wel logisch. Er komt niks interessants aan, dus dan maar gewoon een snellere, zoals bij de 3GS. Misschien dingen voor de internationale markt dan, zoals 4G en NFC, waar we in NL toch niks aan hebben.

Geen echte nieuwe iPhone, dus ook geen nieuwe iPod. Ook niet echt merkwaardig, want er zijn geen dingen als 'retina-display' toe te voegen en de snelheid is ook nog gewoon hoog genoeg.
Ben ik de enige die mij afvraagt wat de iphone 4,3 is namelijk 4,1=waarschijnelijk iphone 5 maar wat is 4,3? 4g uitvoering?
Verizon/CDMA versie.
Apple ziet steeds meer af van hun tradities..( omdat de concurrentie steeds sterker wordt? )
Ze zijn gewoon zo innovatief dat ze ook de tradities veranderen. De belangrijkste traditie is helaas al een tijdje geleden gestopt, dat de Mac hun belangrijkste product was. Nu sneeuwt die toch wat onder in de iPhone en iPad madness.
In welk opzicht? Enige verschil is dat eerst hoofdzakelijk Mac's presenteerden en daarnaast nu ook iOS devices. Lion heeft toch flink wat tijd gekregen op deze conference.
Sterker aan het worden en hebben meer modellen, dus kunnen sneller reageren op aanbod van betere hardware (overigens geen garantie dat ze het ook doen) Android groeit hard en volgens mij komt dat ook mede doordat er ongeveer elke 2 maanden wel een interessant nieuw toestel boven komt drijven.

Persoonlijk zie ik het nut er niet van om ongeveer 10 modellen tegelijk aan te bieden, een low mid en high end is genoeg. Maar dan nog hebben ze W7 en android. Gemaakt door se, htc, samsung, motorola dat zijn al 24 toestellen tov 1 Iphone. Apple is duidelijk, geen budget en als er een nieuw toestel uitkomt is het over het algemeen een grote verbetering.

[Reactie gewijzigd door Staffie666 op 8 juni 2011 16:14]

Tja de kracht van Apple is dat ze weinig release hebben, de kracht van andere dat ze juist veel release hebben, gewoon verschillende strategieën :) Kan er niet anders dan heel blij mee zijn dat ik als ik wil elke maand bijna wat beters kan kopen (als ik het geld er voor had :P)!
Nee, door de aardbeving in Japan werden fabrieken tijdelijk gesloten waardoor de productie achterliep op de verwachtingen, waardoor de nieuwe iPhone pas in september wordt aangekondigd in plaats van tijdens de WWDC zoals normaal. Dat heeft niks met concurrentie te maken.

[Reactie gewijzigd door MacorgaZ op 8 juni 2011 19:26]

Nochtans worden de iphones en ipads gewoon in China gemaakt
Maar veel van de onderdelen komen uit Japan. Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor Canon. Ik zit momenteel in een regio van de wereld waar een zwaar tekort is aan Canon camera's (levertijd iig een maand).
Geassembleerd ja, maar veel van de onderdelen komen uit Taiwan en Japan, en als in Japan een aantal fabrieken voor bijvoorbeeld het LCD-scherm tijdelijk niet meer in gebruik zijn zal je dat in China ook merken tijdens de assemblage.

[Reactie gewijzigd door MacorgaZ op 9 juni 2011 03:55]

Vreemde conclusie…nog een produkt minder lijkt me niet echt te maken hebben met meer concurrentie.
Als Apple een nieuwe iPhone met toetsenbord maakt verkies ik dat misschien boven de XPeria Play. Alleen jammer dat het zo duur is.
Want een toetsenbord heeft natuurlijk ook heel veel te maken met Playstation game buttons. Waarom zou je een Play voor een iPhone kunnen verruilen? Dat je sneller een tekstbericht kan typen met een iPhone biedt toch geen voordelen voor gamen? Andersom ook niet.

On-topic: Als er wel een dual core iPhone komt, maar geen dual core iPod, betekend dat je dan daadwerkelijk een nadeel zal krijgen m.b.t. gaming op een dergelijke iOS device?
Wel jammer eigenlijk, ik zou graag een updated iPod Touch met GPS zien.
Geen iPod touch of wel, maakt mij niet uit, ik hem al een iPhone, en dus een iPod :)

Anyhow, nieuwe iPads, dat is wel fijn nieuws als dat betekend dat de oudere even flink in prijs zakken.
Het is niet ongebruikelijk voor programmeurs om alvast het eea aan verwijzingen en veldnamen van hetgeen de toekomst wellicht kan gaan brengen vast te leggen, dat scheelt soms werk later, bijvoorbeeld bij interfaces, of je hebt zo alvast een occurence in een tabel gereserveerd, dus de verwijzing naar een Ipad3 hoeft in mijn ogen helemaal niets te betekenen.
Het afwezig zijn van de Touch daarentegen, is volgens deze zienswijze wel veelzeggend.

[Reactie gewijzigd door dura op 8 juni 2011 23:32]