Skype trekt stekker uit Skype for Asterisk

Skype geeft niet langer toestemming om de Skype-software te gebruiken voor de applicatie Skype for Asterisk. Gebruikers van de pbx-centralesoftware kunnen de applicatie daarom vanaf 26 juli niet meer kopen om op het Skype-netwerk te komen.

Asterisk is de populaire pbx-telefooncentralesoftware, die door Digium is ontwikkeld en onder een opensourcelicentie is vrijgegeven. Digium had een overeenkomst met Skype om de gesloten Skype-software te mogen gebruiken voor de applicatie Skype for Asterisk. Digium verkocht deze uitbreiding van Asterisk voor 66 dollar om Asterisk-gebruikers in staat te stellen als native client verbinding te maken met het Skype-netwerk.

"Skype heeft besloten de overeenkomst die ons in staat stelt de propriëtaire software te bundelen niet te vernieuwen", meldt Digium nu echter, "Daarom stopt de verkoop en de activatie op 26 juli 2011." Bestaande gebruikers zouden zich voorlopig geen zorgen hoeven te maken: volgens het bedrijf heeft Skype verzekerd Skype for Asterisk nog zeker twee jaar te ondersteunen.

Mogelijk heeft de beslissing te maken met de overname van Skype door Microsoft. Het bedrijf uit Redmond wil Skype zelf integreren in een groot aantal van zijn producten en diensten en zou de integratie in producten van derde partijen wellicht kritisch onder de loep nemen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-05-2011 • 17:43

77

Reacties (77)

77
71
43
4
0
7
Wijzig sortering
Mogelijk heeft de beslissing te maken met de overname van Skype door Microsoft. Het bedrijf uit Redmond wil Skype zelf integreren in een groot aantal van zijn producten en diensten en zou de integratie in producten van derde partijen wellicht kritisch onder de loep nemen.
Wat een stemming makerij.

Dit zijn beslissingen die niet in enkele dagen en een week genomen wordt.

Dit zal al langer gespeeld hebben en toevallig omdat MS Skype koopt moet er een verband zijn.

FOEI. Doe eens iets aan onderzoeksjournalistiek, dan kun je op zoek naar antwoorden ipv een antwoord verzinnen...
In een blog uit de CEO (Danny Windham) van Digium zich negative over de overname van Skype door Microsoft. Wellicht waren er nieuwe voorwaarden voor verlenging waar Digium niet aan wilde voldoen.
http://blogs.digium.com/2...s-skype-equals-microsoft/

[Reactie gewijzigd door Cobalt op 25 juli 2024 20:27]

Daar gok ik eerder op ja, en dan zegtie hierbij dus dat Skype de licenties heeft opgezegd, ware het waarschijnlijk gewoon dat dan de licentieovereenkomst origineel al gewoon stopte als men niet een nieuwe licentie zou hebben genomen..
Wellicht, maar waarom zou Digium niet willen verlengen als het gewoon geld op kan leveren? De licentie zal wel heel ongunstig zijn, niet dan?
Dit zal al langer gespeeld hebben en toevallig omdat MS Skype koopt moet er een verband zijn.
Ik kan mij toch wel voorstellen dat er ook al (veel) gesprekken zijn geweest over de richting dat Microsoft wil uitgaan met Skype. Als ik mijn bedrijf wil laten overnemen dan zou ik dat zelf graag toch wel willen weten. Kan mij niet echt voorstellen dat Microsoft opeens bij Skype binnenvalt en gewoon zegt "hé we willen jullie overnemen, noem jullie prijs". Je moet toch bij zo'n overnames op dezelfde lijn kunnen en willen zitten.

Skype weet verdomd goed welke richting haar toekomstige (die kans zit er dik in) overnemer in wil slaan en wat ze van plan zijn met Skype. In die zin past een licentie niet voor een open source asterix platform, komaan dat weet je toch zelf ? Denk je dat Microsoft anders zou doen ?

Denk dat het gewoon common sense is om met MS overname in het verschiet niet licenties te gaan toekennen aan iets wat een gevaar kan bieden voor Redmonds bedrijfsmodel of die ze al jaren proberen te bestrijden nl. open source.

Het is niet dat Microsoft een appel en een ei voor skype zal betalen en het kaas van zijn boterham zal laten eten door net open source producten (de kanker) een gratis alternatief... .

En verboden net of bedrijven zich aan wetten houden. Bedoel het is een goed bedrijf om als voorbeeld te nemen als we het hebben over zich aan de wet houden trouwens.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 25 juli 2024 20:27]

Juist!
Valt me sowiezo op dat er tegenwoordig veel klakkeloos wordt overgenomen of dingen worden verzonnen. Iedereen kan journalist zijn tegenwoordig lijkt het.
Kun jij een valide reden om een commercieel product te stoppen verzinnen? Concurrentie is de enige reden want als het geld oplevert (dus genoeg klanten e.d.) zou je wel gek zijn en een goed verhaal voor je aandeelhouders moeten hebben om een productlijn stil te zetten. Noem het conspiracy theory maar zonder argumenten van microsoft is Ockhams razor toepassen zo dom nog niet.
En denk jij dat MS van vandaag op morgen Skype heeft overgenomen? Voor die overname zijn maandenlang studies uitgevoerd en heeft men in grote lijnen de koers van het nieuwe Skype al uitgetekend voor het komende jaar.
Volledig met jou eens. Wat een stemmingmakerij.

Bovendien is de overname niet eens officieel rond, waardoor het voor Microsoft zelfs bij wet verboden is om zijn neus te steken in de zaken van het bedrijf Skype.
Hmm, bij wet verboden? Was dit niet hetzelfde bedrijf dat ruim een miljard aan boetes heeft open staan omdat ze bij wet verboden dingen doen?
Was het niet zo dat ze die boete al wel degelijk al betaald hadden, maar alsnog wel in beroep waren gegaan?
Lync 2010 is de nieuwe telefooncentrale, werkt prima.
Het leuke van Lync is, is dat je rechtstreeks naar mailadressen kunt bellen en dus niet meer via de 3rd party tel provider hoeft te gaan.
Als ze hier nu ook Skype aan koppelen, dan is het bereik nog groter.
Echter Skype gebruikt niet een officiele standaard, vandaar dat ze waarschijnlijk gaan stoppen met deze Asterisk uitbreiding.
Anoniem: 19339 @Xsion25 mei 2011 20:16
Het leuke van Lync is, is dat je rechtstreeks naar mailadressen kunt bellen en dus niet meer via de 3rd party tel provider hoeft te gaan.
Hoeft bij andere oplossingen anders ook niet echt meer, zie Cisco's Intercompany Media Engine bijvoorbeeld. Kun je nog gewoon telefoonnummers blijven gebruiken ook.
Echter Skype gebruikt niet een officiele standaard, vandaar dat ze waarschijnlijk gaan stoppen met deze Asterisk uitbreiding.
Die mag je me even uitleggen... Omdat Skype geen officiele standaard gebruikt, stoppen ze met de koppeling met Asterisk, want die support wel de sip-standaard? :?
Uitleg: deze specifieke Skype-Asterix koppeling is geen SIP, maar een ad-hoc oplossing. Dat staat los van de eventuele SIP capaciteiten van Skype en/of Asterix.
Asterisk is gewoon een directe concurrent van Lync een stuk goedkoper, maar helaas niet compatibel met een groot gedeelte van de internet gebruikers ;-) zul je als bedrijf toch maar voor lync moeten kiezen.

Veel ingewikkelder is het niet.
Het leuke van Lync is, is dat je rechtstreeks naar mailadressen kunt bellen en dus niet meer via de 3rd party tel provider hoeft te gaan.
dat is gewoon onderdeel van de SIP standaard, en werkt op basis van DNS records (SRV). Dat is echt niet verzonnen door Microsoft hoor.
Kan dit gezien worden als het eerste slachtoffer van de MS overname?
Dat denk ik wel, Asterix was open source, dat is één reden voor Microsoft om de overeenkomst te beëindigen.
Asterix en skype for Asterix werden commercieel verkocht, dat kan Microsoft ook, het zou me niets verbazen als ze het straks licentiëren aan een bouwer van gesloten telefooncentralesystemen, of zelf een dergelijk systeem op de markt gaan brengen.
Niet echt. Skype for asterix is een niche product waar skype weinig aan verdiende. Het is ook een directe concurrent van skypes eigen zakelijke oplossing. In mijn ogen was de deal dus altijd al vreemd en aangezien skype dit soort deals daarna niet meer gesloten heeft is het nauwelijks verrassend dat het contract niet verlengt wordt.
Ik begrijp de ophef niet, het betreft alleen een uitbreiding voor asterisk om native toegang te hebben voor het Skypenetwerk. Dan vraag ik mij af hoeveel procent van de Skypegebruikers thuis een asterisk-server thuis draaien.

Voor mijn gevoel is dit maar een beperkt groepje waar de support waarschijnlijk meer kost dan het oplevert. Dat Microsoft er dan de stekker uit trekt is niet zo vreemd. Veruit het grootste gedeelte van de gebruikers zullen er geen last van hebben.

[Reactie gewijzigd door Dubbeldrank op 25 juli 2024 20:27]

Wellicht waren er nieuwe voorwaarden voor verlenging waar Digium niet aan wilde voldoen.

[Reactie gewijzigd door Cobalt op 25 juli 2024 20:27]

Gezien het feit dat anderen wel Skype kunnen blijven gebruiken (Avaya, Cisco,ShoreTel, Freetalk) vermoed ik het niet een eenzijdige opzegging zal zijn idd.
Anoniem: 132566 @Dubbeldrank25 mei 2011 19:53
Ja, ok- het snijdt gedeeltelijk hout wat je zegt, maar anderzijds heb ik altijd zoiets van: hoe kleiner en exclusiever hetgeen is dat je doet- des te groter de schaarste aan plug-ins en andere items, waar je dankzij de kleinschaligheid al vaak zo lastig aan komt.

Omdat Microsoft nu de 'vader' van Skype is, probeert zij er een eenheidsworst van te maken voor 'the big mass'...jammer, weer een stukje vernuft weg en afgeschreven.
Kosten/baten ruleren wederom (zoals je kunt zien) en dat gaat ten koste van specialisatie en high-tech. Asterik-servers worden ook veel gebruikt in bedrijven, die door VoIP-gespecialiseerde IT-bedrijfjes worden opgezet, daar vervalt de Skype-plugin-optie nu dus, wellicht een waardevolle optie- ook gezien het feit dat er met Skype meer mogelijk is dan alleen bellen en die functies handig zijn voor bedrijfsomgevingen.
De grote speler domineert het veld en gelijk verdwijnen de nifty-dingetjes weer. :/
kijk daar begint het gedonder dus al hea. opzich is het nog wel redelijk dom aangezien ze nog best een leuk bedragje eruit kunnen slaan en de diversiteit (en dus de grootte van de skype gebruikers database)
MS heeft zelf genoeg bronnen van inkomsten. Daarnaast is asterisk ontwikkeld voor open-source platforms. Lijkt mij dat ze het zelf in exhange for business willen integreren o.i.d.
de mensen die skype gebruiken zijn meestal nou niet de standaard doorsnee computer gebruiker en dan is dit natuurlijk erg handig als het kan.
Skype i.c.m. asterisk gebruikers bedoel je? Want in mijn kring ken ik genoeg mensen die de ballen verstand hebben van computers maar wel skype gebruiken. Juist omdat het zo makkelijk is
ja die bedoel ik ja. die mensen weeten best veel van computers en zouden eventueel microsoft nog kunnen helpen ofzo als ze bugs vinden in de skype software. het is niet zo dat iedere skype gebruiker gelijk pro is natuurlijk.

verder gaat het mij ook niet zozeer om de inkomsten, maar meer om de diversiteit van het skype gebruik. hoe meer mensen skype gebruiken hoe beter natuurlijk. op den duur is Voip dan echt gemeengoed en dat is natuurlijk handig. beeldbellen vind ik nog steeds persoonlijker dan een telefoontje, omdat je mensen kunt zien.
We zijn hier met z'n allen flink offtopic bezig over Lync en Skype, maar soit.

Lync, de opvolger van Communicator, is voor bedrijfsomgevingen. Met de aankoop van Skype wil Microsoft de IP-telefonie op de consumentenmakrt aanborden. Nou ja, aanboren: met Skype hebben ze die de facto in handen. In ieder geval zie ik niet in waarom er geopperd wordt dat Skype in Exchange geïntegreerd zou worden, aangezien de markt voor Exchange dezelfde markt als voor Lync is. Het zou me zelfs niet verwonderen dat de Skype-licentie in de toekomst professioneel gebruik gaat verbieden naar analogie met de licentie op de gratis SQL server. Consumer en Professional, het zijn twee aparte markten.

Wat betreft Asterisk tenslotte: het is gokwerk wat hier de precieze bewegingsreden is. Die kan best van (semi-)technische aard zijn, aangezien het protocol van Skype dat gelicentieerd was aan Asterisk aan een onderzoek zal onderworpen worden en MS dan de keuze heeft tussen het huidige session initiation protocol voor beide producten gebruiken of het skype protocol voor beiden. Of alsnog besluiten beiden naast elkaar laten bestaan. Hoe dan ook: MS wil geen pottenkijkers terwijl ze spelen met het nieuwe protocol. Het is tenslotte een voornamelijk closed-source firma.
For the record: De MSSQL 2008 Express licentie staat het 'gewoon' toe om het rdbms in een commerciële omgeving te gebruiken. Gratis dus, met als restrictie 10GB per database, 1GB RAM en 1 fysieke processor (meerdere cores geen probleem overigens).

Nu is het natuurlijk wel zo dat met die restricties je er nooit 'serieuze' applicaties tegenaan kan draaien. Maar de licentie staat op geen enkele manier het gebruik in bedrijfsomgevingen in de weg.

Vermoedelijk gaat de analogie verder wel op: door de restricties van skype is het gewoonweg niet aantrekkelijk om skype als belangrijkste manier van voip te gebruiken in een bedrijf. Geen (solide) ondersteuning voor een 'centrale' meer, of wellicht een heel erg beperkt aantal. Hiermee wordt/blijft skype een voip oplossing die op de consument gericht is, terwijl ze lync mooi naar de bedrijven kunnen (blijven) pushen.
Mogelijk heeft de beslissing te maken met de overname van Skype door Microsoft. Het bedrijf uit Redmond wil Skype zelf integreren in een groot aantal van zijn producten en diensten en zou de integratie in producten van derde partijen wellicht kritisch onder de loep nemen.
Kijk daar begint het gedonder dus al hea. opzich is het nog wel redelijk dom aangezien ze nog best een leuk bedragje eruit kunnen slaan en de diversiteit (en dus de grootte van de skype gebruikers database) neemt hiermee natuurlijk wel flink af. die mensen die skype gebruiken zijn meestal nou niet de standaard doorsnee computer gebruiker en dan is dit natuurlijk erg handig als het kan, maar het kan dus binnenkort niet meer. jammer.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 25 juli 2024 20:27]

de mensen die skype gebruiken zijn meestal nou niet de standaard doorsnee computer gebruiker
waar slaat dat nou weer op ???
volgensmij bestaat het grootste gedeelte van de gebruikers van skype uit doodnormale mensen die verder niks van pc's afweten.
mijn oma gebruikt het mijn oom gebruikt het me moeder flink wat vrienden gebruiken het me vader soms ook nog.
geen van alle doorgewinterde pc "kenners".
Waar het op slaat is dat Skype inderdaad toch echt een veel lagere bekendheid heeft dan bijv. MSN / Live Messenger. Kijk ik bijv. naar mijn famillie hebben ze allemaal wel een MSN account en/of kunnen ze chatten via Hyves. Facebook en Skype hebben ze nog nooit van gehoord of snappen ze niet 8)7

[Reactie gewijzigd door Madshark op 25 juli 2024 20:27]

Jouw familie is geen representatieve demografie. In mijn familie gebruikt juist iedereen Skype (geen technisch onderlegde personen). Dus gemiddeld gezien is het dan ineens 50% ;)

Ik denk dat Skype in de VS juist erg bekend is. Oprah gebruikt het ook in haar show, dus alle huisvrouwen zijn er daar mee bekend ;)
Klopt ja precies, same here, en was al voor de overname geen fan meer van skype vanwege het gesloten karakter, maar echt iedereen kent en gebruikt het (skypen als werkwoord kom je overal ter wereld tegen, msn'en was alleen hier populair.)
Anoniem: 291781 @David Mulder26 mei 2011 00:36
Same here. Opa kan werkelijk niets met zn computer, maar aanzetten en op 'de groene' drukken gaat nog net...
veel nederlanders die vaak naar het buiten land bellen gebruiken het allemaal
het kost geen geld om te bellen met familie in het buitenland. en dat is gewoon erg fijn.
Idd.. precies waar ik het ook voor gebruikte toen ik tijdje in het verre buitenland woonde. Bellen met familie,vrienden en klanten. Skype to Skype, maar ook normale lijnen tegen een veel boeiender tarief dan de plaatselijke KPN durfde te rekenen voor bellen naar NL.

En uiteraard een skype-in nummer, zodat klanten uit NL gewoon naar een normaal nummer belden tegen normale gesprekskosten :)
Jouw familie is geen representatieve demografie. In mijn familie gebruikt juist iedereen Skype (geen technisch onderlegde personen). Dus gemiddeld gezien is het dan ineens 50% ;)

Ik denk dat Skype in de VS juist erg bekend is. Oprah gebruikt het ook in haar show, dus alle huisvrouwen zijn er daar mee bekend ;)
Skype is HEEEL erg bekend in the VS , ik woon hier namelijk
maar er zijn ook nog andere programma's die net als skype zijne b.v oovoo


maar heeft dit enig impact op de eindgebruiker?
Het laatste jaar ben ik niet in Nederland geweest, maar op verschillende andere plekken. Nog _nooit_ heeft iemand het over MSN Messenger gehad of voor m'n MSN ID gevraagd. Het is *altijd* Facebook of Skype.
Anoniem: 145867 @kamerplant26 mei 2011 10:28
Dat vergeten veel mensen ook... MSN Messenger is hier misschien populair. Maar neem eens een stap buiten NL. Daar heeft niemand MSN messenger..
Azie is het vooral QQ of Yahoo Messenger

Skype is behoorlijk global namelijk. Alleen vind ik de interface een beetje bloated aan het worden.

Het terugtrekken van support was wel te verwachten. Ze hebben Skype niet gekocht om de techniek maar om de naam en gebruikers. Ze hopen dat deze gebruikers zich aansluiten bij de Live diensten.

Als ze Skype en Msn Messenger fuseren is het opzich wel een slimme zet. Ik zelf gebruik Skype vaak voor lange afstands gesprekken. Dit is namelijk te duur met de telefoon.

Daarnaast komen echt heel veel messenger diensten tegenwoordig om te hoek kijken.
Gtalk welke zich op chat,video en voice richt.
Whatsapp als vervanger voor sms. ( heb trouwens meer Gtalk contactpersonen dan whatsapp ).

Een perfect integratie van Skype in WP7 zou voor WP7 gebruikers wel heel mooi zijn. Denk dat dit dan de tegenhanger wordt van Gtalk van Google.

Jammer dat MS dan weer de stekker uit verschillende hoeken trekt. We wisten natuurlijk allang dat MS heel erg tegen opensource is. Daar had steve balmer nog wel wat over gezegd. Maar aan de andere kant. Hij zegt wel meer... haha
Skype minder bekent dat MSN???? Yeah right.

De reden dat Skype juist nu zoveel aandacht heeft, is de smartphone / tablet opmars. En daarop is Skype toch wel de meest gebruikte. Zeker mensen die internationaal bellen. Mischien kun je met WP7 vanaf je smartphone met MSN bellen, dat zou ik niet weten....
Nope, sterker nog. Totdat de Mango update uitkomt ben je geheel afhankelijk van 3rd party apps om msn te kunnen gebruiken.
Skype/Yahoo/QQ zijn veel grotere spelers dan MSN ... volgens mij is alleen MSN een beetje groot in NL.

Maar kijk eens naar de MSN client ... zit gewoon reclame in (in de Windows versie) en met regelmaat verbindingsproblemen. Veel vaker dan bij Skype of Yahoo.

MSN is niet meer hip :Y)
Waar het op slaat is dat Skype inderdaad toch echt een veel lagere bekendheid heeft dan bijv. MSN / Live Messenger. Kijk ik bijv. naar mijn famillie hebben ze allemaal wel een MSN account en/of kunnen ze chatten via Hyves. Facebook en Skype hebben ze nog nooit van gehoord of snappen ze niet 8)7
Het gaat hier niet om de bekendheid maar om de standaard doorsnee computer gebruikers
Waar het op slaat is dat Skype inderdaad toch echt een veel lagere bekendheid heeft dan bijv. MSN / Live Messenger.
Met meer dan 600 miljoen users???
Facebook en Skype hebben ze nog nooit van gehoord of snappen ze niet
Gekke familie heb jij. Zelfs de minst technisch onderlegde mensen gebruiken Facebook. Heb je wel eens gezien dat Facebook en Skype meer dan een half miljard gebruikers hebben (zie oa http://techcrunch.com/200...ion-in-quarterly-revenue/).

En dat zouden dan allemaal techneuten zijn? Tuurlijk... droom lekker verder...
ja het lijkt mij wel duidelijk dat het JUIST de doorsnee gebruikers zijn die skype gebruiken. Er zijn hele volksstammen die niet weten wat ze moeten doen als het IE icoon niet links bovenaan het scherm staat, maar WEL skype kunnen hanteren!

Dit ziet ernaar uit dat we binnenkort ook geen skype meer kunnen gebruiken in symbian, niet in android, niet in de n900 (maemo), niet in ubuntu, geen fring ....
Dit ziet ernaar uit dat we binnenkort ook geen skype meer kunnen gebruiken in symbian, niet in android, niet in de n900 (maemo), niet in ubuntu, geen fring ....
Klopt, hoewel Nokia zelf al de stekker ui Maemo heeft getrokken dus die zullen het niet echt missen, maar de rest wel natuurlijk.

Maar ja, dat is waar een overname op neer komt natuurlijk. Microsoft gaat niet de concurrent lopen te supporten, dat kun je ook niet van ze vragen.

Hoewel een betaalde versie voor MS op andere platformen wel logisch zou kunnen zijn. Ze maken immers ook software voor de Mac, wat in theorie hun nummer 1 concurrent zou moeten zijn. Apple maakt ook software voor Windows. Niet omdat ze elkaar perse willen supporten, maar omdat die producten betaald zijn (Office) of toegang geven tot betaalde producten (iTunes).
Het aantal mensen dat skype gebruikt in combinatie met asterisk is heel klein. Daarnaast wat veel mensen niet weten is dat als je gebruikt maakt van de skype for asterisk plugin je geen gebruik kan maken van onpeberkt bellen voor 5-10 euro per maand

Juist de 5-10 euro per maand onbeperkt maakt dat bellen via skype naar vaste nummer leuk is.

Skype is juist de standaard gebruiker, opa en oma gebruiken het om naar kleinkinder aan de andere kant van de wereld te bellen, veel mensen de standard gebruiker,. gebruikt skype en dat zal hierdoor niet veranderen.

Voor de zeikerds onder ons die kritiek hebben op Ms dat ze gebruikers in de steek laten er zijn genoeg alternatieven die werken met skype clients op linux die dat weer linken aan asterisk. www.mhspot.com is er eentje van www.skiptopbx is een andere oplossing met maximaal 60 trunks en 240 accounts.
Dat is toch helemaal niet interessant? De enige reden om de skype for asterisk plugin te gebruiken is om het makkelijk te maken voor mensen met Skype om jou makkelijk te bellen.

Als je al een asterisk server draait kun je net zo makkelijk een sip trunkje koppelen met onbeperkt bellen naar vaste nummers. Net zo goedkoop, net zo makkelijk.
Om nu te zeggen dat dit de enige reden is, is wel een beetje kortzichtig.
Het is een visa-versa functionaliteit. JA, het is voor anderen om mij gemakkelijk te kunnen bereieken, maar andersom geldt exact hetzelfde.
Ik heb alleen mijn Asterisk (/Trixbox) nodig waarop ik zowel HW (zowel SIP als PSTN toestellen) als soft-phones op gekoppeld heb.
Verder heb ik toch wel een klein probleem met skip2pbx.com... en dat is de prijs!
Voor een 4 trunk (de kleinste variant) moet je nog altijd € 550,- betalen!

@bbob1970:
Die 5-10 euro kan je ook bij een andere voipprovider gebruiken waarmee je dan vervolgens alsnog onbeperkt kan bellen naar vaste nummers.

[Reactie gewijzigd door ]Byte[ op 25 juli 2024 20:27]

Je argumenten houden zeer zeker steek, maar toch is het een toonaangevende beslissing als deze van Microsoft uitkomt. Ik hoop echt dat ze Skype niet om zeep helpen!
hopen dat ons neelie er een stukje voor steekt :)
Dan ook gelijk Facetime meepakken ? En Google Talk ?
Deze vergelijking gaat niet op.
dat de eu tegen overname van sun door oracle in protest ging onder andere door mysql betekent niet dat alle databasesoftwares opeens in de problemen zitten.

ik doelde dus ook op de overname, die kunnen ze tegenhalen, voorzover ik weet zijn facetime en google talk niet overgenomen waarna ze opeens de stekker uit concurenten trekken, dus die vergelijk gaat niet helemaal op
hopen dat ons neelie er een stukje voor steekt :)
En hoe precies zou ze dat moeten doen?
't Is haar baan. Interoperability is een kernpunt van de "digtale agenda" van de EU, en daar is zij als eurocommissaris voor verantwoordelijk.
't Is haar baan. Interoperability is een kernpunt van de "digtale agenda" van de EU, en daar is zij als eurocommissaris voor verantwoordelijk.
ik heb er geen twijfel over dat windows heel interoperable is met skype. En je hebt er ook nog eens een Mac versie van. Hopla, de 2 voornaamste desktop OS'en heb je te pakken.

leuk rekbaar begrip.
Ze bieden ze ook Skype over sip aan voor zakelijke gebruikers. Als ze dat open zouden zetten voor iedereen dan is die hele Asterisk module niet nodig. Ik hoop dat dit dan het plan is, dan zou de userbase ook juist groter worden ipv kleiner omdat ook veel consumenten adsl-routertjes er dan mee overweg kunen.
Wacht maar Exchange 201* wordt de nieuwe telefooncentrale... Ze zijn nu al vrij ver met UM in Exchange 2010.
Mogelijk heeft de beslissing te maken met de overname van Skype door Microsoft. Het bedrijf uit Redmond wil Skype zelf integreren in een groot aantal van zijn producten en diensten en zou de integratie in producten van derde partijen wellicht kritisch onder de loep nemen.
Mogelijk is het Skype zelf die nog even wil zorgen dat niet de hele wereld compatible blijft als ze straks hun software kwijt zijn.
Zo, zijn de roddels weer gelijkgetrokken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.