Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Sony heeft op de NAB 2011-beurs zijn professionele F65 CineAlta-filmcamera aangekondigd. De camera heeft een nieuw ontworpen cmos-beeldsensor met 20,4 megapixels en maakt gebruik van de PL-lensmount.

Sony F65 CineAlta-cmos-beeldsenosrDe nieuwe cmos-sensor van de F65 CineAlta-camera gebruikt  de door Sony uitgedachte Q67-subpixelconfiguratie. Daarbij is de matrix van subpixels 45 graden gedraaid waardoor het aandeel van groene subpixels, die in belangrijke mate de resolutie bepalen, groter is dan bij een Bayer-sensor. De sensor zou een zeer groot kleurbereik hebben en daarmee traditionele filmkwaliteit moeten kunnen evenaren. De  F65-sensor heeft ongeveer 20,4 megapixels en meet 24,7 bij 13,1mm.

De F65 CineAlta is bedoeld voor het maken van 4K-films in Digital Cinema-formaat, de norm voor bisocoopfilms. In deze resolutie bedraagt de framerate maximaal 72fps voor slowmotion-opnames, terwijl bij een 2K-resolutie een framerate van 120fps kan worden gehaald. De beeldinformatie wordt in 16bit-raw-formaat opgeslagen.

Voor gegevensopslag worden Sony SR-geheugenkaarten gebruikt, waarvoor een SR-recorder op de camera moet worden bevestigd. De SR-geheugenkaarten zijn leverbaar in de formaten 256GB, 512GB en 1TB en hebben een bandbreedte van 5Gbps. Een 1TB-kaart is bij een framerate van 24fps goed voor 50 minuten 4K-film in 16bit-raw-formaat. De F65 CineAlta is vanwege zijn formaat geschikt voor onder meer 3d-cameraopstellingen en Steadicams. De camera kan eventueel nog worden uitgerust met een roterende sluiter om rolling shutter tegen te gaan.

[update 14:18 uur]: Volgens een posting van Steve Castle, die al met de F65 CineAlta geschoten heeft, op het forum van DVXuser heeft de subpixelconfiguratie van de F65-sensor als voordeel dat er geen interpolatie nodig is om de pixels te vormen. Het eindresultaat is daardoor scherper.

Sony F65 CineAlta

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

...en maken maken groene fotodiodes de helft van het totale aantal subpixels uit. Dit is twee keer zoveel als bij een gewone Bayer-beeldsensor.
Bij een Bayer layout is ook de helft van de subpixels groen (RGBG layout)
Klopt. En dat is ook te zien in de plaatjes.

De layout is EXACT hetzelfde, maar alleen nu 45 graden gedraaid en ze hebben de fotodiodes wat dichter bij elkaar gezet.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 13 april 2011 10:57]

Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt is dat er op hetzelfde oppervlak, twee keer zoveel subpixels zitten.
Er wordt specifiek over het aandeel groene subpixels gesproken, niet dat de (sub)pixeldichtheid groter is geworden.
Het aantal groene subpixels is dan toch ook groter geworden? Het klopte wel wat er stond, het was hooguit onvolledig :)
Het aantal groene subpixels in inderdaad groter geworden (omdat de resolutie is verhoogd). Maar het aandeel groene subpixels is niet groter geworden, omdat er ook net zo veel rode en blauwe bijgekomen zijn!

Het klopt dus gewoon nog steeds niet wat er staat...
Hij doet me ook sterk denken aan Fuji's EXR sensor (CCD), waar ook een hogere subpixeldichtheid wordt gehaald:
http://shuttersounds.thed...lms-super-ccd-exr-sensor/
Ja of het Fuji super CCD
http://www.dpreview.com/news/9910/99102003superccd.asp
In ieder geval gejat van Fuji.
Omnomnom 4k resolutie, 16bit, 72fps. Geheugenkaarten van 256GB, 512GB en 1TB met 5Gbps bandbreedte. _/-\o_

Van mij mogen die 4k schermen ook wel een keer naar de consumenten markt komen, met de bijbehorende films uiteraard :X
16 bit? Dat is eigenlijk best laag. Er wordt al vaker gebruik gemaakt van hogere bits.

En dan gaan we even rekenen....
4k = 4096 3072 = 12582912 pixels (12.6 MPixels)
12582912 x 16 x 72 = 14495514624 bits per seconde (14.5 Gbps)

Dat gaat toch niet helemaal werken met 5Gbps geheugenkaarten, of zouden ze er 3 parallel gebruiken.
Ze zullen bij slowmotion opnames wel moeten dan. Alleen worden bijna alle films gewoon in 24 fps opgenomen. Dus dan word het:12582912 x 16 x 24 = 4.831.838.208 bps

Moet lukken dus :/
Voor thuis heeft die resolutie totaal geen zin, tenzij jij een heel groot scherm hebt (dan praten we dus over schermen groter dan 2.5m breed..
Zijn er wel monitoren die deze resolutie ondersteunen, om het op te editen? Of moet alles dan op een projector (of op een lagere resolutie?) gedaan worden..?
Op 4K wil je toch niet editten. Meestal krijg je een downconverted (Proxy) HD van 4K materiaal om er snel mee te kunnen werken. De rauwe 4K files worden eigenlijk alleen gebruikt bij het exporteren, de kleurcorrectie en bij de VFX.

Belachelijk dure beeldschermen op die resolutie zijn leuk, maar dan heb je ook een groot beeldscherm nodig om goed alle informatie te kunnen zien. Daarbij kan je op een minder beeldscherm zoomen in het beeldmateriaal zodat je toch nog alle informatie kan zien.

[Reactie gewijzigd door M3! op 13 april 2011 11:12]

Volgens diverse collega's is Premiere prima te gebruiken op 4K.

Final Cut Pro X (de nieuwe 64 bits incarnatie van Final Cut) zou het ook moeten kunnen.
Als je een flinke pc of mac hebt staan dan kan dat inderdaad, let er wel op dat Premiere standaard de resolutie in je viewer windows 2x naar beneden zet 4k is dan ineens 2k in je viewer ;)
Beetje offtopic, maar ik vind het altijd zo verwonderlijk dat oude films (1960-1980) beschikbaar zijn in HD. Dit is natuurlijk te verklaren doordat ze op film zijn geschoten en later op hoge resolutie zijn gedigitaliseerd. Dit zal bij digitaal (HD) geschoten materiaal in de toekomst niet meer kunnen, je kunt het hooguit "opblazen" eigenlijk is dit wel jammer.

Stel je voor dat ze The Good, the Bad and the Ugly bijv. in 704576 hadden geschoten!
Misschien moeten ze dan toch maar op film (Celluloid) blijven schieten en vaak rollen moeten verwisselen. :+
Maar vergis je niet, de 'resolutie' van film is ook beperkt en kun je ook niet ongestraft vergroten, ook is het van belang op welke grootte film er is opgenomen, bv 16mm, 35mm, 70mm...
Daar zijn er genoeg van.
Elk ziekenhuis in Nederland heeft er diverse staan op de afdeling radiologie.
Bij het zoeken naar kankercellen is een hoge resolutie wel prettig... :|
Deze resoluties zijn voorlopig meer bedoeld voor bioscopen.
Sony produceert al een geruime tijdt 4K projectors
Ik edit mijn 12 megapixel foto's ook niet op een 12 megapixel scherm. Ook niet als ik zo'n scherm zou kunnen betalen.
De camera kan eventueel nog worden uitgerust met een roterende sluiter om rolling shutter tegen te gaan
Is dit niet iets wat je standaard wilt? Ik weet niet hoe groot dit probleem is, Voor zover ik begrijp is het een ongewenst effect.
Ja dat wil je bijna altijd standard....
Bijna alle TV camera's in hilversum (de studio cameras) zijn hier ook mee uitgerust.
De studiocamera's zijn toch doorgaans CCD-camera's? Het rolling shutter effect is een CMOS probleem. Welke studiocamera's hebben een roterende sluiter of 'vlinder'?!
Studio Camera's zijn nu nog CCD, maar worden meer en meer CMOS.
Of je een mechanische shutter nodig hebt ligt aan het type CCD sensor. Een Frame Transfer heeft een mechanische shutter nodig, dat is technisch lastiger dan een Interline Sensor. Een Interline Sensor is beeld technisch weer (iets) slechter dan een Frame Transfer Sensor.

De Camera's in Hilversum zijn waarschijnlijk LDKs (Nederlands product van Philips/Thomson/GrassValley) Die hebben allemaal een Frame Transfer sensor.
Nee, want er valt minder licht op je sensor, wat je misschien ook niet wilt. Het is fijn dat je kunt kiezen dus.
"Rolling shutter" doet zich enkel voor als de camera beweegt (vb. van links naar rechts). Het kan zijn dat de oplossing vrij duur is en daardoor optioneel: er zijn veel situaties denkbaar waarin de camera toch niet moet bewegen (vb. dialogen tussen personen) en het probleem zich dus niet voordoet.
Ook denk ik dat er mogelijkheden in postprocessing zijn om het op te lossen; dus niet iedereen heeft nood aan de fysieke oplossing.
edit: dit moest een reply zijn op Sir Guinhill...

[Reactie gewijzigd door V_J op 13 april 2011 10:28]

Rolling shutter treedt niet alleen op bij beweging van de camera! Ook bij beweging van voorwerpen is het een issue. Als iemand snel lopend door het beeld komt wordt de bovenkant op een ander tijdstip gescanned dan zijn onderkant. Ik vind het persoonlijk behoorlijk naar om naar materiaal dat met een rolling shutter geschoten is te kijken, wordt er zelfs een beetje misselijk van.
Ja, ik heb het misschien te sterk uitgedrukt... Maar het is het meest zichtbaar als de camera "pant".
In een dialoog tussen twee personen, waar geen grote veranderingen in het beeld voorkomen stelt het probleem zich niet (of zal niet zichtbaar zijn), dus er zijn voldoende toepassingen mogelijk zonder de oplossing.
(ik wordt er niet direct misselijk van, maar het stoort me enorm)
Die subpixelconfiguratie komt precies overeen met die van die al oudere Fuji EXR sensoren.
Bij Fuji EXR is de subpixelconfiguratie weldegelijk anders dan bij deze sensor. Sony draait slechts 45graden. Bij EXR zijn de subpixels zo samengesteld, dat steeds 2 subpixels samen kunnen worden gevoegd. Zie ook de link die Fireshade al eerder poste
Door Fireshade, woensdag 13 april 2011 12:02
http://shuttersounds.thed...lms-super-ccd-exr-sensor/
(linkje gerepareerd en is een reactie op Munters 11:45)

[Reactie gewijzigd door op_een_dag op 13 april 2011 12:20]

De Fuji SuperCCD vergeten?
Deze komt in drie smaken, de standaard SuperCCD, SuperCCD SR en SuperCCD HR.
http://www.fujifilmusa.com/shared/bin/3rdGenSuperCCD_2.pdf

Dus Sony = goed in stelen

[Reactie gewijzigd door digifan op 14 april 2011 13:25]

Deze zou ook moeten kunnen opnemen in 8K, het is gewoon nog niet ondersteund via de software maar de hardware kan het wel al aan. Dit is dus interessant want dan moet je niet zo vaak je apparatuur upgraden. Ook is dit een mooie stap naar Ultra HD.
8K (16x zo veel pixels als HD) zal niet lukken, dan moet je een sensor hebben van 33,177600 megapixels. Momenteel hebben alleen de grotere beeldformaat DSLRs zulke aantallen pixels, en die schieten hooguit 2 fps.
Volgens mij is de matrix niet een kwart slag (90 graden) gedraaid, maar 45 graden (1/8 slag).
oeps, ja natuurlijk. verbeterd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True