'Providers verdienen jaarlijks 663 miljoen euro aan voicemail'

Nederlandse providers zouden jaarlijks zo'n 663 miljoen euro verdienen doordat mensen de voicemail van een ander te horen krijgen. Daarbij wordt een hele belminuut afgerekend. Per mobiele beller zou voicemail jaarlijks 35 euro kosten.

De kosten zijn zo hoog, omdat veel mensen hun voicemail laten aanstaan. Slechts 10 procent zet de voicemail uit, blijkt uit een enquête die telecomsite GSM Helpdesk hield. Het verbinden met de voicemailboodschap kost gemiddeld 15 cent en het gebeurt de mobiele beller gemiddeld bijna vijf keer per week. In totaal zouden de providers 663 miljoen euro per jaar verdienen aan het laten horen van voicemail; het bellen van klanten naar voicemail om berichten te beluisteren is in dit bedrag niet meegerekend.

De schatting van GSM Helpdesk is fors hoger dan die van vergelijkingssite De Laagste Rekening. Die schatte vorig jaar de inkomsten voor providers op zo'n 100 miljoen euro. Providers geven zelf geen cijfers vrij over hoeveel met de voicemaildiensten wordt verdiend.

Voor het onderzoek schotelde de telecomsite een op de vijf bezoekers tussen 1 en 29 november een enquête voor. De vragenlijst werd door 1638 mensen ingevuld. Het is onduidelijk hoe representatief de groep bezoekers is voor de Nederlandse bevolking; de telecomsite wordt relatief veel bezocht door mensen die in mobiele telefonie zijn geïnteresseerd en dus mogelijk een ander belgedrag hebben dan de gemiddelde Nederlander.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

09-12-2010 • 13:35

131

Reacties (131)

131
130
69
6
0
41
Wijzig sortering
Mensen! Uitzetten die hap!

KPN Mobile, KPN Mobile Prepaid en Hi Prepaid (Nederland)

Uit: 12339
Aan: 12331

LET OP: gebruik van verkort kiezen, draai dan éérst een 0!

Vodafone en Vodafone prepaid (Nederland)

Uit: 12330
Aan: 12331

Daarnaast kunt je de mobiel ook direct door laten schakelen naar de voicemail (uw telefoon gaat niet over), aanzetten gaat via 12332 en uitzetten gaat via 12333.

T-Mobile en T-Mobile prepaid (Nederland)

Bij T-Mobile staat de voicemail na aanschaf standaard aan. De eerste keer kunt je de voicemail enkel laten uitschakelen door de T-Mobile klantenservice. Abonnees kunnen dit laten doen via het nummer 0800-7111 (gratis), prepaid gebruikers dienen te bellen met 0900 0236, € 0,25 ct per minuut. Om de voicemail weer in te schakelen toetst **004*+31624 plus uw mobiele nummer gevolgd door # (zenden

Orange en Orange prepaid (Nederland)

Bij Orange staat de voicemail na aanschaf standaard aan. De voicemail kunt u uitschakelen door vanaf je mobiele telefoon te bellen naar 1200 (klantenservice). Wilt u uw voicemail weer aanzetten, bel dan wederom naar 1200. Belt u vanaf een ander toestel, gebruik dan het nummer 0628500777 voor prepaid gebruikers en 0628501255 voor abonnees.

Telfort en Telfort Prepaid (Nederland)

Bij Telfort staat de voicemail na aanschaf standaard aan. De voicemail kunt je uitschakelen door vanaf je mobiele telefoon te bellen naar 1200 en het gesproken menu te volgen. Voor abonnees is dit nummer gratis, prepaid klanten betalen € 0,20 ct per minuut. Wilt je de voicemail weer aanzetten, bel dan wederom naar 1200 en volg het gesproken menu. Belt u vanaf een ander toestel, gebruik dan het nummer 0626001200.

Belgische providers (Proximus, Mobistar en Base)
Voor zover bij ons bekend is het bij Belgische providers niet mogelijk de voicemail uit te schakelen. Voicemail is bij alle Belgische providers een gratis dienst. Belgische GSM gebruikers kunnen de voicemail ook gerust in het buitenland aan laten staan, dit brengt geen extra kosten met zich mee, mits de gebruiker zijn berichten niet in het buitenland beluistert, aangezien dit berekend wordt als een internationale oproep

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 23 juli 2024 01:38]

Even wat zoekwerk verricht ;)

Vodafone:
Bel 12330 om je voicemail uit te zetten.

KPN:
Bel 12339 om je voicemail uit te zetten.

Hi:
Bel 12339 om je voicemail uit te zetten.

Telfort:
Sms UIT naar 1233.

T-Mobile:
Log in op de volgende pagina
https://www.t-mobile.nl/m.../accessibilitystatus.aspx

[Reactie gewijzigd door wootje op 23 juli 2024 01:38]

Ik had vorig jaar een rekening van 60 euro puur aan voicemail over 2 weken, omdat ik door 30 mensen was gebeld die een voicemail bericht hadden ingesproken, terwijl mijn telefoon niet gebruikt werd op vakantie. (Had 1 week voor vakantie CV online gezet en wist niet dat ik flink moest betalen, omdat ik geen gesprekken heb gevoerd)
Anoniem: 369660 @chronoz9 december 2010 13:50
Daar ging het dus niet over. Het gaat er over dat JIJ mensen zou bellen en dan hun voicemail krijgt en dus meteen een minuut kwijt bent. Dat is dus iets totaal anders dan wat jij hier schetst.
Hopelijk is dat wel in deze cijfers meegenomen, anders is de winst voor hun nóg hoger!

In dit geval, wanneer je in het buitenland zit, zijn er dus 2 mensen die voor de voicemail betalen.
1. De beller, die toch een gesprek krijgt en dus het eerste minuut moet betalen. (ookal spreekt hij de voicemail niet in)
2. De ontvanger, die "doorschakeld vanuit zijn telefoon in het buitenland naar een voicemail in NL".

Als ze alleen rekenen met 1, zit er nog meer winst in het geheime potje door de mensen van 2. €€€€€€
Bij welke provider zit jij? Ik ken eerlijk gezegd geen providers waarbij je moet betalen als je voicemail ingesproken wordt. Het afluisteren kost wel geld, maar inspreken niet.
Wat mij ooit is uitgelegd is dat zodra je je telefoon 1 maal op vakantie aangezet hebt je de kosten moet betalen voor mensen die je voicemail inspreken. Je bent dan aangemeld op een centrale in dat land. Heb dit ook maar gehoord!
Klopt, voicemail is eigenlijk hetzelfde als een doorschakeling naar een ander nummer alleen schakeld deze dan door naar een mailboxnummer. Een doorschakeling is eigenlijk niets anders dan dat jouw nummer belt naar het volgende nummer (of mailbox).
Op het moment dat jou toestel aangemeld is op een netwerk in het buitenland vind de doorschakeling dus vanaf daar plaats wat kosten met zich mee zal brengen (maw de buitenlandse aanbieder berekend kosten door).
ik kan het nog sterker vertellen, ik woon in Portugal en toen ik hierheen verhuisde, had ik nog abonnementen lopen bij Tmobile en Telfort (die telfort kreeg ik bij mijn wii, of was het andersom hm) in ieder geval had ik al maanden mijn simkaart al niet meer in mijn telefoon zetten, niemand had ook dat nummer.
Op eens kreeg ik een rekening die hoger was dan het standaard bedrag omdat iemand blijkbaar 30 keer naar mijn nummer had gebeld (waar niet eens voicemail op aan stond) en er werden doorschakelkosten in rekening gebracht. De sim zat dus niet in een toestel, sterker nog, die had ik al doorgeknipt omdat ik het abonnement in principe toch al had opgezegd en niet meer ging gebruiken.

Bewijs jij dan maar eens dat jij die sim helemaal niet in je telefoon had, en dat je voicemail niet aanstond.
al ben je aangesloten op de centrale in dat land, de voicemail centrale bevind zich dan nog gewoon in Nederland neem ik aan, anders zouden ze het voicemailbericht in een leuke taal kunnen ontvangen. :S

Het routeren van het gesprek wordt wel via het buitenland gestuurd, maar als de telefoon geen antwoord geeft wordt het gesprek gewoon teruggestuurd naar nederland zover ik weet.
Klopt, maar dat routeren kost je dus wel geld.

Uit de T-mobile handleiding:
In het buitenland kunnen voor doorschakelen naar je voicemailbox extra kosten berekend worden. Dat gebeurt als je je toestel aan hebt staan, je de oproep niet be- antwoordt of als je toestel buiten het dekkingsgebied van de buitenlandse operator komt. Je betaalt dan voor het ontvangen van het telefoontje in het buitenland en voor de doorschakeling naar je voicemailbox in Nederland. Je kunt dit voorkomen door je mobiele telefoon binnen het dekkingsgebied van de buitenlandse operator uit te schakelen.
Naar aanleiding van jouw stukje even mijn instellingen op T-Mobile.nl bekeken en daar staat doodleuk:
Het ontvangen van voicemailberichten en de sms-notificaties is zowel in Nederland als in het buitenland gratis (per 1 juli 2010). Voor het afluisteren van je voicemail betaal je het normale gesprekstarief naar Nederland.

Let op: Deze regeling geldt niet als je met PrePaid belt. Het uitzetten van de voicemail kan dan wel kostenbesparend zijn.
Tja, ik heb het nu voor de zekerheid uitgezet maar als ik het goed begrijp hangt het er dus van af of je prepaid belt of een abonnement hebt.
Ik heb hetzelfde wat chronoz zegt een jaar of 5 geleden gehad. Ook in het buitenland op vakantie, ik dacht laat mijn telefoon aanstaan zodat ik kan zien wie er heeft gebeld. Niet wetende dat als men de voicemail ook maar een seconde eraan krijgt ik dus een minuut internationaal afreken. Uiteindelijk rekening van 130 euro of zo. Na wat bellen met Telfort hebben ze alle gesprekken tot 2 seconde kwijtgescholden. Bleef er nog 60 euro over of zo, maar beter als niks eraf.
Toch netjes, ze zijn niets verplicht.
Maar dat zou nu dus niet meer kunnen gebeuren.
Komen de gesprekken direct in de voicemail dan zijn er geen extra kosten.
Gaat je telefoon over (in het buitenland) en gaat het gesprek daarna naar voicemail dan betaal je vanaf het moment de voicemail opneemt de routering van Nederland naar je telefoon, plus de routering terug naar Nederland.
Als je voicemail aanstaat terwijl je in het buitenland bent kan dus beter opnemen, dat is goedkoper.
.oisyn Moderator Devschuur® @Thomasje9 december 2010 13:55
Dat lijkt me nogal onzin. Je voicemail is namelijk gewoon een dienst in NL. Op het moment dat jij niet bereikbaar bent wordt de beller doorgeschakeld naar de voicemaildienst. Iemand die jou belt terwijl jij in het buitenland zit en hij wordt doorgeschakeld naar je voicemail dan is dat dus gewoon een nationaal gesprek.
Dat geld alleen als je je telefoon in het buitenland niet hebt aangezet. Als je hem een keer hebt aangezet is het een doorschakeling vanuit het buitenland!
Nou.. als je hem gewoon een keer aanzet en daarna weer uit kost het ook niets (tijdens dat ie uit staat dan)..
Wel dus.
Afgezien het feit dat ik weet dat het zo werkt staat het letterlijk in het geciteerde T-Mobile stukje hierboven.

Tip: Doorschakelen met *21 wordt in de thuishaven geregistreerd dus brengt geen buitenlandkosten met zich mee!

[Reactie gewijzigd door Titusvh op 23 juli 2024 01:38]

En dankzij dit soort onwetendheid (niet abnormaal overigens, want geldt voor 95% van de bevolking) kunnen de operators de miljoenen bij elkaar harken. Wat mij betreft is dat gewoon ordinaire diefstal, maar ja...ik heb het niet voor het zeggen...
T-Mobile helpt klanten elk jaar voor de zomer weer herinneren hier aan, en biedt de mogelijkheid voicemail automatisch voor een aantal weken uit te zetten.

Dat de kosten zo werken is al vanaf dag 1 dat er GSM is in Nederland.

Het is niet bepaald geheime informatie, maar de werkelijkheid is dat veel mensen geen zin hebben zich even te verdiepen hoe dat uitzetten werkt.
Voor het uitzetten van voicemail zal je je moeten registreren op de website van de provider. Dit is natuurlijk geen probleem als jij een contract bij ze hebt (i.e. ze hebben al je gegevens al), maar als jij een prepaid kaartje heb gekocht dan word je als nog gedwongen je prive gegevens af te geven om tot deze instellingen te komen.
Volgens mij kun je vrijwel altijd via het voicemailnummer van je provider in het menu de voicemail uitzetten.
Mensen willen zich niet verdiepen in dingen die vanzelfsprekend zouden moeten zijn Als je niets doet en je telefoon meeneemt, zou hij het OF niet moeten (in ieder geval de nutteloze voicemail niet) doen OF de kosten niet zomaar automatisch zo belachelijk hoog mogen liggen.

Dit zou service moeten zijn naar de klant, niet de klant die zich er maar in moet verdiepen.
Voor de beller wel. De gebelde betaald de route naar het buitenlandse netwerk en weer terug naar de voicemail in Nederland.
Het is eigenlijk niet in te denken waarom providers uberhaupt alles naar boven mogen afronden. Als ik iets koop van €9.98 betaal ik in de winkel 10 euro, maar als het €9.12 kost ga ik toch niet ook 10 euro betalen :S.

De prijzen vind ik schandalig hoog, niet alleen van Voicemail maar ook van smsjes, die vroeger nota bene gratis waren! Nu betaal je vaak 20 cent per SMS! Wat wel mogelijk is om voor 10 euro per maand 1000 smsjes te sturen, waarom zit daar z'n gigantisch prijsverschil tussen? Dat is toch eigenlijk niet normaal?

Das hetzelfde als ik voor 1 computermuis 20 euro moet betalen, maar als ik er 1000 tegelijk koop (die weliswaar maar 1 maand geldig zijn maar dat terzijde) er maar 1 cent voor moet neerleggen! Dat lijkt op machtsmisbruik van de providers.

edit: €9.97 moet natuurlijk €9.98 zijn (thx Btye)

[Reactie gewijzigd door ObAt op 23 juli 2024 01:38]

Als je het niet bevalt ga je toch naar een ander...? Oh nee, iedereen doet het :)

Waarmee ik dus wil aangeven dat je een dienst afneemt bij bedrijf X je ook voor de voorwaarden kiest. Als ze niet bevallen moet je opzoek naar iets anders. Mocht er echt een monopoly zijn heb je andere wegen...
"Nu betaal je vaak 20 cent per SMS! Wat wel mogelijk is om voor 10 euro per maand 1000 smsjes te sturen, waarom zit daar z'n gigantisch prijsverschil tussen? Dat is toch eigenlijk niet normaal?"

Dat is niet zo raar hoor. Het verschil is dat het bedrijf dan gegarandeerd 10 euro binnenkrijgt. Dit wordt met 20 cent per sms al snel interessant voor de klant (vanaf 50 smsjes). Op deze manier komt er dus meer geld binnen.

(Bijvoorbeeld iemand die 60 smsjes stuurt zou nu 60x0.2=12 euro kwijt zijn en neemt dus 1000 voor 10 euro, zouden ze de echte kosten rekenen (even uitgaande van die 1000 smsjes voor 10 euro) dan betaald deze klant maar 60x 0.01=0,60 euro. Dat scheelt het bedrijf 9,40 inkomsten...)

Het is overigens bij veel producten en diensten normaal dat bij een toename van de hoeveelheid er sprake is van een korting.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 01:38]

Je kunt toch ook geen 0,8 appelflap kopen, of 3,2 chocoladebollen?
Nee, maar dat is een onjuiste vergelijking. Je kunt gesprekken ook prima afrekenen per seconde, dat is in het verleden ook altijd gedaan (en tegenwoordig starten ze hiermee gelukkig weer).

Dat je geen 0.8 appelflap kan kopen is duidelijk, maar in plaats van een pak van 10 appelflappen is het toch wel mogelijk om de appelflappen los te kopen! Je kunt toch gewoon naar de bakker gaan en 8 appelflappen vragen, of rekent de bakker dan ook 10 appelflappen af?

[Reactie gewijzigd door ObAt op 23 juli 2024 01:38]

Je kan eigenlijk ook bijna nergens per minuut of seconde betalen voor parkeren... is precies hetzelfde.
Geheel offtopic:

In Nijmegen betaal je gewoon per minuut voor parkeren als je in de goede parkeergarage gaat staan :).

On topic:

Ik vind dit echt belachelijk. Waarom zou er betaald moeten worden voor het afspelen van een bandje? Sowieso zijn de prijzen van telco's ridicuul tegenwoordig. En ze blijven zich ook misdragen, dat is het bizarre.
Net zo fout, wat mij betreft.
Dat is niet hetzelfde, aangezien je niet gemiddeld maar 5 seconden parkeert.
Dat is dan ook geen dienst }:O
Het is eigenlijk niet in te denken waarom providers uberhaupt alles naar boven mogen afronden. Als ik iets koop van €9.97 betaal ik in de winkel 10 euro, maar als het €9.12 kost ga ik toch niet ook 10 euro betalen :S.
Tja, ik betaal vervolgens gewoon €9.97 resp. €9.12 met PIN!
Overigens wordt het in jou beredenering €9.95 en geen €10.- :p
Bij €9,97 en €9,12 moet je juist niet pinnen, maar contact betalen. Scheelt weer 2 cent.
Wanneer het €9,98 is moet je juist wel pinnen. Scheelt ook weer 2 cent. Yeah! :X
Heb mijn voicemail mooi uitstaan aangezien ik gewoon altijd mijn telefoon aan heb en hij binnen bereik is ( Mits: Vliegtuig, douche )

Natuurlijk wil je ook wel eens niet bereikbaar zijn en daarom is het zo retehandig van die telefoons van tegenwoordig dat je kan zien wie jou ging bellen.

Er zijn natuurlijk ook mensen die anoniem bellen, en die je niet terug kán bellen: Zij zullen dit dan waarschijnlijk ook weten en mocht het dringend zijn zullen zij wel snel terug bellen. ( Ik spreek dan ook geen voicemail in, ik bel wel terug of de persoon kan zelf zien wie er heeft gebeld en belt mij terug, waarom zou hij eerst naar mij moeten luisteren en dan pas terug kunnen bellen? Bellen zul je! )

Voicemail: 663 miljoen euro aan geldklopperij! Dat geld had nuttiger besteed kunnen worden!
663 miljoen euro aan geldklopperij! Dat geld had nuttiger besteed kunnen worden!
De realiteit is dat het inkomsten zijn die ergens vandaan moeten komen. Zou dit afgeschaft worden, gaan de abo's omhoog of wat dan ook. Een bedrag in deze orde kun je niet zomaar even van de balans schrappen als telecom provider lijkt mij.
Heb mijn voicemail mooi uitstaan aangezien ik gewoon altijd mijn telefoon aan heb en hij binnen bereik is ( Mits: Vliegtuig, douche )
offtopic:
Wat denk je eigenlijk dat `Mits' betekent?
Voicemail: 663 miljoen euro aan geldklopperij! Dat geld had nuttiger besteed kunnen worden!
Het is inderdaad zo dat dat geld voor een klein deel kostedekking is, en verder moeten telecomproviders ergens hun geld vandaan halen. Maar haal het dan vandaan bij die luie bastaarden die niet de moeite nemen hun voicemail uit te zetten.
En hoeveel leverd het op.

Ik vind het opzich wel handig dat ik voor een 2,50 per maand (wat gewoon bij mijn bel bundel inzit) ook bereikbaar ben wanneer ik even niet bij mijn telefoon kan/wil.

Op een goed tijdstip even terugbellen wat er was en kan je je meteen even voorbereiden.
Ja, en wat vind je er van al wil je iemand bellen maar het is totaal niet dringend? Bijvoorbeeld "Yo, zin om vanavond wat te doen ofzo?"
en je krijgt voicemail die je NIET inspreekt waarvoor je wel, ookal hoor je alleen nog maar 'Dit is .....(de voicemail van) en je betaalt al een minuut hiervoor?

Alsof het een service van de telco is om een compleet automatisch bericht af te laten spelen om je op de hoogte te stellen dat degene die je probeert te bellen zijn telefoon op dat moment even niet kan opnemen?

als het eerlijk zou gaan zou je eigenlijk pas moeten gaan betalen op het moment dat je de piep van de voicemail hoort. bij dan heb je ruim genoeg tijd gehad om op te hangen.

zwaar kansloos van providers.

[Reactie gewijzigd door Junia op 23 juli 2024 01:38]

Volledig mee eens! Ik vind een voice mail hoogst irritant en spreek ze ook nooit in! Ik bel wel terug. En degene die ik gebeld hebt heeft wel een gemiste oproep... Dus waarom überhaupt een voicemail?

Voicemail zou ook opt-out moeten zijn en niet opt-in wat het nu is! Of is opt-in en opt-out nu precies andersom? Wat ik bedoel: Voicemail standaard UIT!
Het is inderdaad precies andersom :) En ik ben het volledig met je eens.

[Reactie gewijzigd door jbtbnl op 23 juli 2024 01:38]

.oisyn Moderator Devschuur® @Flappiewappie9 december 2010 13:57
Ik vind het opzich wel handig dat ik voor een 2,50 per maand (wat gewoon bij mijn bel bundel inzit) ook bereikbaar ben wanneer ik even niet bij mijn telefoon kan/wil.
Ik vind het niet handig, en heb 'm dan ook uitgezet. Als ik gebeld wordt terwijl ik niet bij m'n telefoon ben dan kan ik achteraf gewoon zien wie er gebeld heeft. Daarnaast is er ook nog gewoon SMS als ze me echt iets willen laten weten.

Ook spreek ik nooit voicemails in. Het vervelende is dus dat ik wel moet betalen, terwijl mensen die mij bellen dat niet hoeven. 't Zou eigenlijk andersom moeten zijn :/

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 01:38]

Ben ik de enige of vind ik dat iedereen die iets tegen de kosten heeft zijn beklag niet moet doen bij de provider maar bij degene die gebeld wordt?

Enige wat ik me nog zou kunnen bedenken is dat nieuwe abos nu geleverd worden met standaard voicemail aan, dit gewijzigd moet worden naar standaard voicemail uit.
.oisyn Moderator Devschuur® @Flappiewappie9 december 2010 15:13
Ben ik de enige of vind ik dat iedereen die iets tegen de kosten heeft zijn beklag niet moet doen bij de provider maar bij degene die gebeld wordt?
Oneens. Ik weet van tevoren al dat ik een voicemail niet wil inspreken. Ik krijg echter niet de kans die voicemail te negeren - daar kom ik pas achter als ik een verbinding heb. En hopla, weer een minuut gesprekstijd met de voicemail, ookal hang ik meteen op.

Schuld van de persoon die zijn voicemail aan heeft staan, of schuld van de provider? Gezien het feit dat ik vroeger wel per seconde betaalde, weet ik het wel.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 01:38]

Eerste minuut afronden naar boven was al een heule poos het geval bij alle providers.
Anoniem: 38519 9 december 2010 13:42
Da's dan toch iets dat hier in Belgie beter geregeld is. Voicemail beluisteren is hier gratis, zolang je in het land bent.
Het gaat niet om beluisteren. Het gaat om het inspreken: als ik jou bel, maar jij neemt niet op. Dan krijg ik je voicemail "aan de lijn" en betaal ik dus meteen een minuut gesprekskosten.
Anoniem: 38519 @mddd9 december 2010 13:51
Ow... De zin "doordat mensen de voicemail van een ander te horen krijgen." suggereert bij mij het beluisteren ervan. Zoals jij het uitlegt klinkt het natuurlijk een stuk zinvoller :)

edit: aan veel van de reacties hier te zien ben ik verre van de enige die het zo opvat trouwens!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 38519 op 23 juli 2024 01:38]

Anoniem: 256386 9 december 2010 13:42
Ik snap voicemail ook niet.
Je ziet toch dat iemand je gebeld heeft. Is het een onbekend nr dan is het hoogstwaarschijnlijk een bedrijf. Die belt je heus wel weer terug
Een bekende bel je terug of diegene stuurt een sms.
Je ziet het niet wanneer je telefoon uit staat bijvoorbeeld. Daarnaast kan het soms handig zijn om te luisteren waarover het gaat en dan, indien het een belangrijk iets is, terug te bellen.
dan krijg ik van die smsjes van tmobile :)
In België is het vaak zelfs niet mogelijk om voice mail uit te schakelen. Wel is het bij de meeste providers zo dat voice mail beluisteren gratis is. Vaak ook in het buitenland.
Het gaat niet om het beluisteren van je voicemail, maar om het feit dat jij iemand belt die niet opneemt> je krijgt een boodschap dat iemand niet bereikbaar is en dat je dus een boodschap in kunt spreken. Jij als beller bent dan geld kwijt. Met z'n allen dus 663mln per jaar.
Maar blijkbaar word er in NL ook betaald voor het beluisteren van die boodschap als ik het artikel lees. Men verdiend er dus 2 keer aan.
Verkeerd begrepen. Afluisteren = gratis.
Hoewel ik het met de basis eens ben (dat je pas zou moeten betalen als je gaat inspreken, en niet zodra je de welkomstboodschap hoort) vraag ik me wel af hoe groot de "schade" nu ECHT is. Iedereen die uit een abonnement belt, en zijn minuten niet opmaakt, heeft immers geen werkelijke schade.

Ik wil niet zeggen dat het geen issue is, maar ik denk het dus niet zo is dat de totale hoogte van de telefoonrekeningen echt met 600 miljoen omlaag zou gaan als het probleem werd opgelost. Het is voor een deel "virtuele schade".

Aanvulling:
Als je het artikeltje leest op gsmhelpdesk.nl kom je sowieso inconsistenties tegen. Men vraagt aan een beperkte groep 'hoe vaak krijg je per week een voicemail'. Vervolgens vermenigvuldigt men dat met 20 miljoen (het aantal mobiele aansluitingen). Maar dat moet natuurlijk zijn: het aantal gebruikers. Men heeft immers gebruikers geïnterviewd, geen telefoonaansluitingen. Alleen op basis van deze fout zou je dus al minstens een kwart eraf moeten halen (als je rekent met 15 miljoen gebruikers in plaats van 20 miljoen aansluitingen). Tadaa: daar is alweer 165 miljoen "terugverdiend".
Mijn conclusie: dit soort getallen slaan meestal dus helemaal nergens op. Ze klinken leuk, maar zijn onzin.

[Reactie gewijzigd door mddd op 23 juli 2024 01:38]

Het is te naïef om te denken dat het verschil niet zo groot zal zijn en de hoogte van de 'werkelijke' schade in twijfeling te trekken.

Het is een principekwestie! Bovendien zijn er nog legio aan mensen die prepaid bellen, en nog veel meer mensen die WEL buiten hun bundel bellen en de voicemail krijgen, laat staan dat hun bundel eerder bereikt is door al die voicemailbandjes!
Er is gewoon een berekening gedaan, en ik heb aanmerkingen op die berekening. Dat is niet naïef, het is gewoon dat ik denk dat die berekening niet klopt. Naïef is juist als je zomaar alles gelooft dat je verteld wordt.

Ik ben het met je eens dat het principe fout is. Maar dan kan het bedrag dat hier wordt voorgehouden nog wel slecht berekend zijn.
Ok, ik heb het gedeelte zin ' vraag ik me wel af hoe groot de "schade" nu ECHT is. ' iets anders opgevat.
zoals altijd geld hier ook het motto:

"There are lies, damn lies and statistics" :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.