Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Acer heeft zijn nieuwste Android-smartphone aangekondigd in de vorm van de Liquid Metal. Het toestel heeft een 3,6"-scherm, is voorzien van Acers eigen Breeze-gebruikersinterface, en wordt aangedreven door een 800MHz-soc van Qualcomm.

De behuizing van de Liquid Metal bestaat uit plastic en roestvrij staal, afgewerkt met een chromen rand. Het 3,6"-grote scherm is lichtelijk gebold, en wordt aan de onderzijde geflankeerd door vier capacatieve functietoetsen. Aan de bovenzijde is een notificatie-ledlampje geplaatst. Het toestel draait versie 2.2 van Android, aangevuld met Acers Breeze-interface. Een van de kenmerken van deze interface is de dynamische plek van de notificatiebalk: deze staat in de standaard Android-interface en bij alle custom interfaces tot nu toe altijd bovenaan het scherm.

Het kloppend hart van de smartphone is de Qualcomm MSM7230-soc, die ook door HTC gebruikt wordt in de Desire Z. De soc is met 800MHz lager geklokt dan de eerdere Snapdragon-chips, maar is vanwege een kleiner productieproces en een verbeterde gpu in de praktijk wel sneller. Het toestel beschikt over een 5-megapixelcamera met beeldstabilisatie, gezichtsherkenning en led-flitser, die tevens video's kan opnemen in 720p-resolutie.

Acer heeft dlna-software voorgeïnstalleerd waarmee multimediabestanden via wifi-b/g/n naar compatibele apparaten gestuurd kunnen worden. Daarnaast is de SocialJogger-applicatie aanwezig waarmee Facebook- en Twitter-feeds gelezen kunnen worden. Acer Benelux laat desgevraagd weten dat de Liquid Metal ook in Nederland zal verschijnen. Het bedrijf kon ten tijde van schrijven nog niet zeggen wanneer, en tegen welke prijs.

Acer Liquid Metal Acer Liquid Metal
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Volgens Techconnect gaat ie € 349,- kosten. Met specs die op de desire lijken, vind ik dat een redelijke prijs. Met een beetje geduld zou je voor € 300,- op de kop moeten kunnen tikken.

[Reactie gewijzigd door 140398 op 30 oktober 2010 14:33]

Hier een 8 minuten durend video over de Liquid Metal.
http://www.youtube.com/watch?v=xvhYRYz6KOM

Ziet er strak uit en android draait er vloeiend op lijkt het.
Denk dat mensen tog een 1ghz processor willen als ze een smartphone kopen.
Ik denk niet dat je het zult gaan merken als je eenzelfde type processor op 1GHz of op 800MHz in je toestel hebt. En dan is het natuurlijk ook nog zo dat een processor van 800MHz veel snller kan zijn dan een processor van 1GHz, afhankelijk van het type.

Maar natuurlijk als je naar het gros van de gebruikers kijkt zal de meerderheid hier niet van op de hoogte zijn. Je kunt het een beetje vergelijken met fabrikanten die adverteren met 1GB videogeheugen.

[Reactie gewijzigd door Japperrrr op 30 oktober 2010 14:26]

Kijk ik wist ook niet dat 800vs1000 mhz niet zoveel scheelt dus iemand die der totaal niks van afweet zal voor de 1ghz gaan.

(ja ik weet ook niet veel van mobieltjes mrje ik ben dan ook een iphone 4 gebruiker ;p)
Nou, als je heel even zou rekenen :P
Maar bij processors voor in computers werkt het in principe hetzelfde. Een oude Intel Pentium 4 op 3GHz is echt niet sneller dan een Intel Core i7 870 op 2,93GHz :)
Een I7 is dan ook minimaal een quadcore. De vergelijking gaat mank zo.

Had dan een single core ARM-chip met een P4 vergeleken.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 30 oktober 2010 14:59]

@Hierboven
Inderdaad... Voorbeeldje van AMD:
Athlon, Athlon 64, Athlon II, Athlon II X2, Athlon II X4, Athlon II Neo...
En dan heb je ook nog een Phenom-, Turion- en Sempron-reeks.

Okee, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar zelfs als je slechts een enkele core gebruikt is de i7 nog steeds vele malen sneller.

[Reactie gewijzigd door Japperrrr op 30 oktober 2010 15:14]

Daar blijven ze tenminste nog in dezelfde soort naamgeving.
Want van Intel zijn we natuurlijk ook hele goeie naamgevingen gewend: e-serie, p-serie, t-serie, U-serie, SL-serie, SU-serie, Q-serie, QX-serie, i3, i5, i7.... Consumenten weten vaak niet meer waar te kijken.

Hierom is een goeie research voor dit soort dingen gewoon eigenlijk altijd nodig.

ps. In de 3-serie zat ook nog eens een E6600, die op 2,4 GHz draaide, toen kwam er opeens een E6500 tussen die op 2,9 of 3,2? draaide. Ook altijd leuk, dié naamgeving :P
Maar waar het hem om gaat is de aanduiding van de snelheid.. Een consument die er niets vanaf weet denk natuurlijk dat een P4 3.6Ghz sneller zal zijn dan een I7 2.9Ghz..

Zelfs voor 'tweakers' begint het echt een 'door de bomen het bos niet kunnen zien' te worden met al die verschillende procs.. In dat opzicht was het vroeger een stuk makkelijker, hoe hoger het Ghz hoe sneller de proc was...
Ik vind het raar dat er door de fabrikanten van smartphones toch een soort nieuwe mega-/gigahertz race is ontstaan.
Die hertzen zijn totaal niet relevant voor de consument want die snapt totaal niet wat het inhoudt (sommige tweakers blijkbaar ook al niet)
Bovendien heeft het alleen betrekking op de CPU en niet op de grafische processor, terwijl de telefoontjes zo gelikt mogelijk eruit moeten zien, wat als het goed is (drivers, bedankt Samsung :p) wordt afgewerkt door de GPU.
En als laatste is het nog eens ruk voor je batterij ook, terwijl je er misschien helemaal geen voordeel bij hebt.
Doe mij maar de reclame van bijvoorbeeld SE X10 mini. Daar gaat het om: de gebruikerservaring.

Nog ff ontopic: ziet er erg mooi uit het toestel, en ik persoonlijk vind de Breeze UI wel wat. Maar hoe moet je Acer mobieltjes zien qua kwaliteit? Zelfde als de laptops?

[Reactie gewijzigd door copi op 30 oktober 2010 15:02]

Hoezo vind je dat er een race is ontstaan? Bijna alle high-end smartphones van het afgelopen jaar hebben zo'n 1 GHz snapdragon. Waarom? Waarschijnlijk omdat het qua prijs/prestatie gewoon de beste CPU is voor die dingen. Ik heb eigenlijk nog geen 1 fabrikant gezien die een CPU heeft geinstalleerd die sneller is dan 1 GHz.

Je zou hooguit kunnen zeggen dat smartphone bouwers wat meer met hun specs te koop lopen, maar volgens mij was dat met PDA's ook wel (je weet wel, die smartphones zonder bel functionaliteit ;) ).
is een iphone 4 dan niet om mobiel te bellen?
Nee de iPhone 4 is een iPod waarbij er een extraatje is wat het mogelijk maakt om er mobiel mee te kunnen bellen, mits je bereik hebt natuurlijk :P !
Kun je daar me bellen ja?
Je kunt er mee bellen ja, maar daarvoor koop je zo'n ding toch niet? Zo'n ding koop je in eerste instantie om er blits mee te doen bij je vrienden en familie 8-)
Nee. Een iPhone 4 is een PDA/iPod met een 3G verbinding, Skype/VoIP/Whatsapp om te communiceren, en je kan er toevallig ook nog mee bellen en SMSen.
Net zoals de Desire Z kun je deze vast overclocken naar 1.4 Ghz (stabiel)
Neen dat doen ze niet, het staat in de meeste folders niet eens bij. Tweakers zullen hier misschien wat opzoekwerk verrichten. Maar 95% van de consumenten kan het niet schelen welke processor erin zit.

De verkoper doet misschien een demonstratie, gaat het vlot, staat het de consument aan: kopen. Het zal hem worst wezen wat er van os opstaat, wat voor processor. En zo hoort het ook. Het is als kijken naar een vrachtwagen met een ferrarimotor: het ding zal nog altijd niet vooruitgaan hoor. Het is niet relevant bedoel ik dus, het is het complete plaatje dat vlot moet werken, en het is bewezen dat de processor daarom nog geen energieslurpend monster hoeft te zijn.

trouwens, moest je hierover gekeken hebben:
de soc is met 800MHz lager geklokt dan de eerdere Snapdragon-chips, maar is vanwege een kleiner productieproces en een verbeterde gpu in de praktijk wel sneller
voorbeeldje:
http://www.phonehouse.be/store/nl/mobile/htc-wildfire.html
Nergens staat hier een processor of de kracht van het hartje... Logisch, consument hoeft het niet te weten.

[Reactie gewijzigd door white modder op 30 oktober 2010 14:45]

HTC 7 Trophy
Samsung i9000 Galaxy S(onder kopje beschrijving)
Er wordt dus wel degelijk mee geadverteerd.

[Reactie gewijzigd door Japperrrr op 30 oktober 2010 14:48]

dat is alleen omdat consumenten er dus niks van snappen
Dat komt omdat het wel leuk klinkt. De gemiddelde denkt iets als: 1Ghz! Dat klinkt goed. Dan moet dit wel een goede telefoon zijn. laat ik die maar kopen.
Ik denk dat het grootste gedeelte van de mensen verder niet weet wat het verschil is tussen een telefoon met een wat oudere chipset (bv de msm720x van de oudere htc's) en een telefoon met een wat nieuwere 1Ghz cpu.
@alenb: Ik denk dat mensen een Smartphone willen die gewoon vlot werkt.
Ik heb bewust gekozen voor de HTC Legend en niet voor de Desire, omdat ik deze mooier vond en dat die steviger is, hij is ook een stuk trager en het scherm is kleiner. Leuk al die benchmarks, maar ik ben erg tevreden over de snelheid van het toestel.
Ga je gamen op je mobiel is het misschien een ander verhaal. Maar neem nou Blackberry, dat zijn ook allemaal trage toestellen (maar toch razend populair).
Mooi uiterlijk en mooie specs maar die Breeze UI lijkt me dan weer minder. Qua uiterlijk dan. Ziet er een beetje oudbollig uit.
Dan installeer je toch launcher pro of adw launcher?
Problem solved.

Ik vind het een mooie telefoon, alleen acer zou ik me toch niet aan wagen :(

edit:
alhoewel.. die custom interface (te zin in het filmpje wat pinata linkt) ziet er trouwens wel goed uit.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 30 oktober 2010 17:14]

Ik heb de Acer liquid (Eerste versie dus) voor mijn werk een 2 weken moeten testen, ik vond hem qua specs goed werken, alleen de behuizing kwaliteit was een heel stuk minder. Hij kraakte etc.
hoeft niet eens.
ik heb de breeze interface ook al op mijn originele liquid kunnen proberen(officiële froyo test-rom, niet zo officieel verkregen)
je hebt gewoon onder de settings een optie om terug te schakelen naar de android interface.(android interface werkt gewoon als "vanilla" android)

overigens, als ik het goed begrepen is de breeze UI meer dan alleen de launcher, maar ook de hele werking(en locatie) van je notification bar(die "bubbels" heeft met bv. wifi/bt/etc. instellingen)
deze blijf je onderaan het scherm houden(ipv de standaard notification bar) zelfs als je een andere launcher installeert.
Mmm, ik heb niks met Acer toestellen (vond de originele Liquid maar een log plastic geval, deze is wel iets mooier :)), maar die klok O+

Lopen er toevallig nog android devs rond die voor een eurotje zo'n klokje in de market willen pleuren? Je hebt in ieder geval al één klant te pakken! :9~
Ziet er wel vet uit idd, krijg zowaar idd inspiratie om zoiets te devven. :) Al kan ik het design natuurlijk niet compleet rippen.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 30 oktober 2010 15:15]

Ik heb zelf toch veel liever een "echte fysieke knop" dan een capacitieve. Maar goed ieder heeft weer zo zn mening.

Wat ik ook best vreemd vind is dat er dus stees snellere processoren voor mobiels uitkomen, maar deze draait nog vrolijk op 800MHz. Ik zelf heb liever iets dat langer meegaat dan om de dag op te laden.
Japperrrr in 'nieuws: Acer kondigt Android-smartphone Liquid Metal aan'
Hetzelfde verhaal als voor de snelheid geldt ook voor het verbruik.

Ook werken die capacitieve functietoetsen overigens erg goed hoor! Mijn Galaxy S heeft er twee met in het midden één fysieke knop maar ik had liever gezien dat daar ook één of twee capacitieve functietoetsen voor in de plaats zaten zoals bij de Galaxy Tab of de i9000 Captivate en Vibrant. Het voordeel van capacitieve functietoetsen is dat ze niet slijten.

[Reactie gewijzigd door Japperrrr op 30 oktober 2010 14:34]

"voordeel van capacitieve functietoetsen is dat ze niet slijten."
niet waar.
deze kunnen na verloop van tijd zeer slecht gaan werken.
een veel voorkomend probleem bij oudere HTC diamond/victor modellen(deze hebben meerdere functies op 1 knop, waarvan andere functies bepaald worden door een capacitieve sensor)
Bij de titel had ik een hoge verwachting dat het om een liquid metal behuizing ging. http://en.wikipedia.org/wiki/Liquidmetal
Alsnog, een mooi creatie van Acer. :)
Inderdaad, waarom er voor die benaming is gekozen terwijl het geen liquid metal bevat. Daarnaast heeft Apple op het gebruik van Liquid Metal een exclusiefe licentie voor in consumenten electronica.
Als je ook maar 2 sec na denkt, of het bericht gewoon leest kom je er achter dat Acer de Liquid had... En nu een metalen versie van die telefoon, dus zo gek is die naam niet en heeft niks met liquid metal te maken, alsof mensen überhaupt kennen wat liquidmetal is, hooguit een paar fanboys en een handje vol tweakers... Daarbij heet het liquidmetal ZONDER spatie. Gaat dus duidelijk over een telefoon die gewoon van metaal is.

Maar een bericht waar het woordje Apple niet in voor komt leest natuurlijk niet zo lekker weg voor sommigen he, dan maar de reacties bekladderen met offtopic onzin :)

edit: En waar gebruikt Apple het voor dan? nou ja voor die geniale sim-slides die je met een stokje moeten openen 8)7 waar je bij 99% van alle andere telefoons gewoon zonder stokje kan doen, ow en dat stokje had net zo goed een paperclip kunnen zijn, zal me niks verbazen als die vaker gebruikt zijn (wie heeft er nou een liquidmetal stokje bij de hand) om het deurtje te openen dan het bedoelde stokje... Buiten dat dit echt een gare methode is die enkel als laatste redmiddel gebruikt wordt bij andere apparatuur (denk aan reset op WM phones, het openen van een CD/DVD slot als die niet meer open gaat, enz)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 oktober 2010 09:11]

Het is zeker niet offtopic, aangezien de naam potentieel (in de USA) een probleem zou kunnen vormen vanwege trademarks en dergelijke.

Of de naam hier gedeponeerd is valt te bezien, en zelfs dan betwijfel ik nog of het een probleem kan vormen.

Ik weet dat je dol bent op android, en een rothekel hebt aan alles wat Apple is en doet, maar wat je nu doet is gewoon kinderachtig joh. Seriously, ik had meer en beter van jou verwacht.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die "dynamische notificatiebalk" in de praktijk werkt, het lijkt mij lastiger maar zou er toch graag een keer mee spelen.... Verder ziet het toestel er wel lekker strak uit vind ik, in dat opzicht passen die touch-knoppen er goed in maar ik vind dat toch altijd minder lekker werken.... :/
Ben alleen bang voor ze dat die processorsnelheid van 800MHz ze klanten zal kosten, de meest consumenten kijken toch niet verder de cijfertjes en zullen GHz-en toch leuker vinden klinken....
De prijs zal wel de grote doorslaggevende factor zijn of dit een succes gaat worden!
Weet niet of het helemaal waar is wat je zegt over de processorsnelheid. De HTC Legend doet het namelijk ook erg goed bij het grote publiek. Maar dat zijn dan volgens mij weer mensen die puur op het design gaan en niet op de specs :P
En dat terwijl de Legend dus wel echt een langzamere processor heeft... Ik kan Angry Birds er al niet meer vlot op draaien zo gauw er ads in beeld komen.... ;(
Ik denk trouwens sowieso dat die goede verkopen van de Legend ook wel meevallen, misschien dat die nieuwe black versie nog een push kan geven maar verder zie je helemaal niet meer zoveel reclames ervoor en ik kom eigenlijk nooit meer mensen tegen die pas sinds kort een Legend hebben, er zijn alweer teveel nieuwere modellen ondertussen....

Het is juist jammer van deze processor dat hij wel degelijk zo snel is, maar door veel mensen waarschijnlijk niet op waarde wordt geschat vanwege de cijfertjes... Natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn die helemaal niet op de snelheid letten, maar voor hun had er dus net zo goed dezelfde cpu als die van de Legend in kunnen zitten...
Voor mensen die er wel naar kijken zal er denk ik wel degelijk een deel zijn die hierom voor een ander model kiest..... En daarnaast staat bij veel mensen de naam Acer ook niet echt bekend vanwege de superieure kwaliteit... O-)
Ik ben dus heel benieuwd hoe die het gaat doen, want zoals ik al zei vind ik het wel een mooi ontwerp en lijkt mij die notificatiebalk leuk om een keer in actie te zien... :)