Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Oracle en IBM willen nauw gaan samenwerken met de OpenJDK, de opensource-community waarin ontwikkelaars aan toekomstige Java-versies werken. De twee bedrijven erkennen ook het Java Community Process als leidinggevend.

OpenJDK logoIBM liet tot voor kort de OpenJDK-community links liggen en koos bij de Java-ontwikkeling voor samenwerking met het Apache Harmony-project. Ook Oracle werkt mee aan dit project. IBM en Oracle hebben nu echter aangegeven dat zij zich op het ontwikkelproces in het OpenJDK-project gaan richten, al blijft Oracle nog wel actief in het Apache Harmony-project.

Het besluit van IBM en Oracle moet uitmonden in nieuwe ontwikkelkits, verbeteringen aan de programmeertaal Java en de benodigde runtime-omgeving, die door de opensource-Java-gemeenschap worden gedragen. Oracle en IBM hebben ook aangegeven dat zij het Java Community Process gaan steunen. Deze democratisch gekozen instantie stelt standaarden op en moet de Java-specificatie bewaken. Beide bedrijven onderschrijven ook de roadmap voor Java.

Bob Sutor, vice president opensource bij IBM, schrijft op zijn weblog dat de samenwerking van zijn bedrijf en Oracle met de OpenJDK-gemeenschap in feite een 'omgekeerde fork' is, omdat verschillende Java-implementaties tot een geheel worden gemaakt. De OpenJDK-omgeving geeft Java volgens Sutor de beste toekomstkansen, omdat de programmeertaal een consistente basis nodig heeft om compatibel en interessant te blijven. De oude situatie, waarbij verschillende partijen aan eigen Java-implementaties werken, zou op termijn juist contraproductief werken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

De Java prominenten hebben al gereageerd:

Link van Apache Founder met zijn visie over IBM's stap:
http://journal.paul.quern...2/java-trap-2010-edition/

Link van Stephen Colebourne:
http://www.jroller.com/scolebourne/entry/no_java_7_the_end
Die Paul Querna is wel n drama queen zeg. "The Java Trap" - dat klinkt alarmerend maar uiteindelijk is elk platform afhankelijk van degenen die het platform ontwikkelen. Closed source kan inderdaad rare kanten op springen, en open source kan verlaten, versplinterd of irrelevant worden. Als applicatie dev ben je nou eenmaal afhankelijk van je platform. Als je dat niet wilt zijn, dan moet je je eigen OS/VM gaan bouwen, en dat is ver voorbij de ambitie van de meeste app bouwers. Dat hoort bij het leven, je bent nou eenmaal altijd afhankelijk van het werk van anderen. Ik wil daar ook wel eens over klagen in de kroeg, maar je verandert er niks aan. Gewoon lekker devven op het voor jou ideale platform, en je ogen open blijven houden voor alternatieven.

En Colebourne maakt het al helemaal bont - het is IBM die Apache Harmony in de kou laat staan, maar Oracle krijgt de schuld. En zoals we allemaal weten knuppelt Oracle babyzeehondjes dood, da's een dankbaar doelwit.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 oktober 2010 17:43]

Paul Querna is zeker geen prominente in de Java wereld. Hij is een prominente in de open source wereld. Maar niet in de Java wereld.

Java prominenten zijn (onder andere) James Gosling (soort van ere lid for life), Joshua Bloch, Doug Lea, Rod Johnson, etc.
Waarom is iedereen zo negatief over Java? Zo slecht is het toch niet
Omdat Java voor Hotspot inderdaad erg traag is. Helaas hebben veel mensen het idee dat er in zo'n pak-em-beet 6 jaar weinig veranderd is, terwijl het tegendeel waar is. Sinds Java 5 en zeker Java 6 is de snelheid zo enorm verbeterd, dat het in sommige benchmarks gelijk of sneller is dan native code.

Daarnaast realiseerd men zich blijkbaar niet dat Java al een hele tijd aan het plaatsje verwisselen is met C als de nummer 1 en 2 populairste programmeertaal. En dat is niet voor niets! Enorm veel server software draait onder Java. En dan heb ik het niet over tooltjes, maar over mission-critical software. (De software die de Large Hadron Collider bestuurd draait bijvoorbeeld grotendeels onder Java)
Ik gebruik nu een paar jaar Java en heb er niets op tegen. Heb al een paar mooie programma's gemaakt.... Ook de ontwikkel omgeving voor Android werkt super.
Omdat er veel mensen zijn die slecht geïnformeerd zijn en die negatieve ervaringen hebben met Java op hun desktop computers (en of dat nu terecht is of alleen perceptie laat ik even in het midden).

Java is heel groot op het gebied van enterprise server software, en het is voor grote bedrijven zoals Oracle en IBM heel erg belangrijk (afgezien van de database is bijna alle software die Oracle heeft bijvoorbeeld in Java geschreven). Veel niet-IT-professionals hebben geen idee van waar Java allemaal voor wordt gebruikt in de wereld.
tjah java - had zo mooi kunnen zijn, maar geef toe, is toch geen grote puinhoop achter de schermen? en 1001 forks en varianten daarop. Op zich goed initiatief van IBM en :r Oracle ... maar we zien wel waar 't schip ten onder gaat
When you build software in Java and the JVM, you are being locked into only running it on a platform controlled by a single company — Oracle.
But frankly, Sun, now Oracle, have got away with murder.
Sorry dat de werkelijkheid negatief uitvalt maar het is wel zo.

Als je dan toch wilt programmeren pak dan python bijv. die kan ook onder ieder systeem draaien (nog aanzienlijk sneller ook) - goed het is niet altijd DE oplossing. Maar java, zeker in de huidige vorm, is toch niet om over na huis te schrijven? Heb je nu ook nog zo'n melkkoe als Oracle aan 't roer staan... het is een langzaam stervende taal

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 12 oktober 2010 17:10]

Wat een ongelovelijk blaatverhaal.

Welke puinhopen bedoel je? Vandaag de dag is het platform het meest terug te vinden bij grote enterprises. Dat is met een reden. De JRE is op dit moment het beste platform waarop ontwikkeld kan worden als je multi-OS requirements hebt en verder kijkt dan alleen Windows.

Dat de taal Java in een (te) lange tijd geen grote syntactische update heeft gehad maar nog steeds veel animo geniet onder ontwikkelaars, geeft aan dat het gewoon een volwassen, robuste taal is die zichzelf nog steeds bewijst.

Je ziet ook dat de vooruitgang van Java niet gezocht moet worden in de taal alleen, maar in het platform zelf waar evoluties de kop opsteken. Ik noem een Groovy of een Scala die prima integreren met het platform.

De angst van Vendor lock in is ook lariekoek. De JCP is er JUIST om dit tegen te gaan. Dat Oracle nu eindelijk openheid geeft en zegt dat ze er deel aan zullen nemen is een gigantische stap voorwaarts voor het platform en een sneer naar iedereen die Java doodclaimt.

Hierbij komt ook dat Oracle en Sun allebei de laatste tijd vaag waren over de erkening van de JCP. Nu IBM zich er ook bij voegt betekend dat dubbele winst, IBM stond er namelijk om bekend Sun lekker dwars te willen zitten (Ga maar na waarom ze hun IDE "Eclipse" noemen ;) )

Nee, Oracle gaat nu eindelijk een frisse wind door het platform laten waaien en ik kan ook niet anders concluderen dat deze stap gedaan wordt met het oog op de Google lawsuit. Oracle wil zijn patenten beschermen, maar wat -NA- de rechtzaak? Als Android ineens niet meer een Java-like runtime ondersteunt dan is dat een flinke tegenslag... Ik denk dat ze het bedje alvast proberen te spreiden voor Google want als ook Google met zijn OHA zich bij de JCP aansluit dan heeft dat andere platform (waar natuurlijk GEEN sprake is van vendor-lockin :X ) absoluut het nakijken.
Java is in de serverwereld, daar waar Oracle ook het grootst is, erg groot hoor. Je moet niet jouw desktop-"ervaringen" verwarren met serverproducten.

Voorts boeit het helemaal niet dat er enkele forks zijn van de JVM, zolang ze maar aan de JVM specificatie voldoen. Dat is waar MS te kort schoot destijds (ik weet overigens niet of er toen al een specificatie bestond), het was niet volledig compatible.

Maar vziw voldoen de IBM JVM, Oracle's andere JVM (JRockit), net als de OpenJDK en uiteraard Sun's eigen JVM gewoon aan de recente JVM-specificaties.
Python sneller dan Java? :z

Python is in bijna alle gevallen minstens10 keer zo langzaam op een single core of quad core.

[Reactie gewijzigd door zwippie op 12 oktober 2010 20:27]

Linkje naar performance tests?
De linkjes staan er toch?
Niet zo negatief, dit kan juist de ommekeer zijn in de neerwaartse (lees: stagnerende) spiraal van Java.

...Hoop ik, tenminste.
Ik kies voor Java omdat ik die syntax beter vind beter can C++,Python. C# lijkt er wel op maar dan zit je aan visual studio vast, wat alleen op windows werkt, en ASP.net web applicaties moet je draaien op een windows server.

Dan kies er liever voor om afhanklijk te zijn van een JVM. Als meerdere bedrijven een verschillende JVM hebben die mogelijk zouden kunnen gaan verschillen, dan moet ik dat risio maar nemen.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 13 oktober 2010 02:13]

De grote JVMs zijn TCK gecertificeerd, wat betekend dat deze zich identiek gedragen als de Sun JDK. Er bestaat alleen een risico als je gebruik maakt van een niet-gecerficeerde JVM (zoals Harmony, hoewel dat om politieke redenen is) in dat geval moet je de maker op zijn woord geloven dat de implementatie compatible is.
C# lijkt er wel op maar dan zit je aan visual studio vast, wat alleen op windows werkt
Je hebt ook nog MonoDevelop, SharpDevelop, Morfik, QuickSharp...
Oracle vs Google lawsuit:
Oracle claimt dat Google (Android) oneigenlijk gebruik maakt van de Java specificatie. En dat komt weer omdat de Dalvik VM deels is gebaseerd / gebruik maakt van Apache Harmony.

Juist ja, die Harmony waar IBM niet meer aan mee wil werken.
O ik snap ze heel goed: je grootste concurrent gaat er met stukken van "jouw" Java vandoor, forkt de boel, en maakt met hun produkt Android jouw betalende klanten (Symbian, Blackberry, Windows Mobile, etc) het leven zuur. Dat is een schoolvoorbeeld van embrace-and-extend. Dan ga je elke mogelijkheid proberen om te voorkomen dat ze met jouw IP aan de haal gaan, en leg je elke mogelijke misstap onder de juridische loep. Sun had de centen/risicobereidheid niet voor zo'n rechtszaak, maar Oracle wel. Of het ze lukt is vraag 2 natuurlijk, maar ik begrijp het standpunt van Sun/Oracle prima ("we worden genaaid, en met onze eigen uitvinding nog wel"), daar hoef je geen evil conspiracy theorieen op los te laten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 oktober 2010 23:57]

Apache Harmony is een herimplementatie van de Java Language Specification, hier zit geen regel code van Sun (nu Oracle) in. De Language Specification is open (zoals het hoort) en mag door iedereen vrij geimplementeerd worden.

Het enige probleem is dat Sun (nu Oracle) de TCK (test-kit om te bepalen of een implementatie de specificatie tot de letter gevolgd heeft) niet beschikbaar wil stellen, waardoor Apache Harmony zich niet officieel Java mag noemen.

Een van de redenen voor IBM om over te stappen naar OpenJDK is dat Oracle te kennen heeft gegeven dat TCK voor Harmony er niet gaat komen. Dit betekend dat Harmony zich nooit Java mag noemen, ook al is het in ieder aspect identiek.

[Reactie gewijzigd door corani op 13 oktober 2010 08:02]

Als men nu ook nog het JCP-proces en de bijbehorende standardisatie in een onafhankelijke stichting stopt en verder geen octrooi-rechtzaken meer gaat voeren dan komt dat Java/JVM als taal en omgeving sterk ten goede.

Ik kan dit nog niet ondubbelzinnig uit het bericht lezen, dat is wel jammer. Het geheel onafhankelijk maken van de standardisatie en of een willekeurige VM de Java Virtual Machine-standaard volgt zou namelijk niet door een commercieel bedrijf bepaald mogen/moeten worden. Als Oracle/IBM dit echter overdraagt aan een stichting, waar ze gelijke partners zijn met anderen (denk aan de ASF), dan kun je als derden ook gemakkelijker een JVM maken en deze '100% Java' noemen...

Aan de andere kant is het feit dat juist Oracle en IBM, die toch wel de hoofdstromen in Java-land zijn, samen gaan werken een goede zaak. Als men nu ook nog eens vaart gaat maken met Java7 en de opvolgers dan ziet de toekomst voor Java er weer zonnig uit.
Google met z'n dalvik is het vast niet geheel met je eens. Die rechtszaak loopt nog maar ik zou het niet erg vinden als Google net zo teruggefloten wordt als Microsoft een tijd geleden.
Oracle is druk bezig met langzaam maar zeker alle oude Sun projecten dood te drukken. OpenSolaris, OpenOffice.org en dan nu java. Ik voorzie weinig goeds voor MySQL.
Volgens mij ben je erg slecht geinformeerd, OpenSolaris is inderdaad niet langer meer gesupport door Oracle, maar men heeft wel aangegeven diverse delen van Solaris vrij te willen blijven geven onder de CDDL licentie, maar dan achteraf ipv vooraf zoals bij OpenSolaris het geval is - of dit ook in de praktijk uitgevoerd zal worden dat zal de tijd leren.

Bij OpenOffice.org blijft Oracle gewoon het project ondersteunen, maar is de community met een eigen versie begonnen - mogelijk ingegeven door 'n slechte relatie met Oracle en diverse zaken die weggevallen zijn na de overname van Sun door Oracle.

En voor wat MySQL betreft, daar heeft Oracle een publieke commitment gegeven voor de komende tijd, wat er over 5 jaar gebeurt kan ik niet voorspellen - maar goed 't is open source dus ook jij kunt een fork maken en zo het project in leven houden (mogelijk onder een andere naam).

En voor wat Java betreft, deze stap geeft juist aan dat Oracle aan Java blijft ontwikkelen en dat doet ze zelfs met een van de grootste concurrenten die ze nog heeft op Java gebied...
Je opmerking komt zeer naïef over. Beloftes ("commitment") zijn absoluut niks waard, zeker niet als het van een commercieel bedrijf komt. Ze zijn wettelijk namelijk aan niks gebonden.
En de enige beloftes die ik geloof van Oracle zijn beloftes dat hun producten en services elk kaar meer geld gaan kosten.
Oracle probeert zijn combinatieproducten op basis van Sun hardware het Solaris OS (of de RedHat Linux variant van Oracle) en diverse stukken Oracle software te verkopen... Een groot deel van die Oracle software leunt zwaar op Java. Dat doet het al jaren en dat was dan ook een belangrijke motivatie om Sun te kopen.

Dus ondanks dat het lot van OpenSolaris (vrijwel) beslecht is en het van OpenOffice.Org ook onduidelijk is wat er mee gaat gebeuren zie ik Oracle niet zo snel Java opdoeken. MySQL is dan weer een verhaal apart, in tegenstelling tot de andere twee verdienen ze daar wel geld mee. En Oracle gaat het uiteraard uiteindelijk om het geld. Dus het is helemaal afwachten of ze de in-huis concurrent laten bestaan als een goedkoper alternatief voor Oracle's eigen omgeving met een sterke focus op markten waar Oracle's DBMS toch al niet echt bestond, of dat ze het gaan afkalven om het zo een minderwaardig "alternatief" te maken dat vooral bedoeld is om mensen naar de Oracle DMBS te pushen. Ik zie in dit geval dat laatste niet zo gebeuren, hoewel MySQL wellicht wel zelf al een beetje zijn eigen graf aan het graven was door steeds meer op de commerciele versie te focussen en zo de deur openzette voor diverse forks met nieuwe (commerciele) open source spelers.

Vziw was overigens de OpenJDK al op de originele broncode van Sun gebaseerd, met uitzondering van enkele gepatenteerde of gelicenseerde onderdelen. Dus het is niet zo gek dat Oracle die club blijft steunen ;)
gaat de overstap van twee grote spelers leiden tot twee half-sterke trunks van java, die beide niet sterk genoeg zijn om te overleven?

straks gaat de ene website niet meer werken omdat die features uit de apache-trunk wil gebruiken, terwijl de andere website per se de openJDK trunk nodig heeft... en dan maar hopen dat twee trunks naast elkaar kunnen bestaan op een systeem; eigenlijk al van de zotte als het zover zou komen.

ik word nu al behoorlijk ziek van de updates van java eerlijk gezegd - je kunt ze niet uitzetten, en de updates maken geen moer uit. ik heb eigenlijk al helemaal geen java meer nodig, dus in mijn persoonlijke digitale woon en werkomgeving heb ik er meer last van (want constant gejammer over updates) dan baat bij(want zelden nodig) dus hopelijk bloedt het snel dood en kunnen we het allemaal uninstallen.

edit: clarificaties

[Reactie gewijzigd door increddibelly op 12 oktober 2010 17:13]

Het omgekeerde is juist gebeurd: in plaats van 2 Java implementaties, is er nu weer 1: de OpenJDK. Er zijn overigens voor zover ik weet helemaal geen incompatible features tussen Harmony en OpenJDK.

Overigens: als je geen Java nodig hebt, waarom deinstalleer je het dan niet?
Het omgekeerde is juist gebeurd
hmm, dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Dat is juist goed nieuws.
gaat de overstap van twee grote spelers leiden tot twee half-sterke trunks van java, die beide niet sterk genoeg zijn om te overleven?
Je snapt kennelijk niet wat Java is. Java is een specificatie. OpenJDK, Apache Harmony, Hotspot, etc zijn allemaal implementaties van dezelfde specificatie. Als een implementatie compatible is met de Java standaard kan je alle Java applicaties erop draaien. Jij bent bang voor 2 lijnen ? Er bestaan er een hele zwik op dit moment: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Java_virtual_machines . En die kunnen prima naast elkaar leven omdat ze dus allemaal compatible met elkaar zijn.
ik heb eigenlijk al helemaal geen java meer nodig, dus in mijn persoonlijke digitale woon en werkomgeving heb ik er meer last van (want constant gejammer over updates) dan baat bij(want zelden nodig) dus hopelijk bloedt het snel dood en kunnen we het allemaal uninstallen.
Niet uitkunnen zetten ? Met 1 vinkje onder Configuratie scherm -> Java kun je het uit zetten. In de tijd dat je de moeite hebt genomen om deze rant te schrijven had je het kunnen oplossen.
implementaties van dezelfde specificatie
compatible is met de Java standaard
Dank je, dat is juist mijn punt: als er meerdere, uiteenlopende "Java's" zijn of komen, loopt dat mooie punt juist gevaar. we weten allemaal hoe alle browsers keurig de specificatie hebben gevolgd...not. ;(
Herko_ter_Horst heeft al duidelijk gemaakt dat er dankzij het besluit waar het artikel over gaat, juist minder diversiteit komt. Dat maakt het al makkelijker om een standaard aan te houden.
1 vinkje onder Configuratie
bijdehand...was het maar zo simpel: Het stoort me juist enorm, dat Java blijft updaten ook al zet je het vinkje uit. google maar eens.

edit: dingetje over implementatie van specificatie

[Reactie gewijzigd door increddibelly op 13 oktober 2010 10:31]

oh oh, het is ook nooit goed.

Ik ben alleen maar blij dat er na maanden stilte eindelijk eens wat geluid komt vanuit de Oracle wereld. Een samenwerking tussen Oracle en IBM om het Java platform sterker te maken vind ik alleen maar positief.

Wat nou "trap" - ik vind de manier waarop het platform gemanaged wordt juist prima. Hou de core open source, maar voorkom wildgroei. Je weet tenminste waar je aan toe bent als 1 entiteit het actief onder controle houdt.
Kan iemand mij uitleggen wat hier slecht aan is?
Ik krijg juist de indruk dat Open Source Java (>=OpenJDK 1.7 en de Open variant van 1.6?) echt de richting gaat worden waarin oracle wil doorgaan en dat het aantal java alternatieven (die de specificatie volgden) verdwijnen met als gevolg dat er waarschijnlijk harder gewerkt wordt aan één belangrijke (open) source tree.
Ofwel dat er op termijn geen closed source (current) java delen meer zijn?

En... dat OpenJDK desgewenst alsnog gevorkt kan worden wanneer nodig?

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op 17 oktober 2010 13:27]