Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

BlackBerry-maker RIM heeft bij het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers gemeld dat er 50 miljoen mensen zijn die gebruikmaken van een BlackBerry. Er werden in het tweede kwartaal van dit jaar 12,1 miljoen toestellen verkocht.

Het gebruikersaantal van 50 miljoen betekent een toename van 56 procent vergeleken met een jaar eerder. Daarnaast haalde RIM ook een hogere omzet dan vorig jaar: de smartphonemaker wist een omzet van 4,62 miljard dollar te genereren, wat een toename is van 31 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Volgens RIM zijn er in totaal ongeveer 115 miljoen BlackBerry-toestellen verkocht, sinds de fabrikant begon met het verkopen van de smartphones. Vorig kwartaal verkocht de smartphone-maker nog zijn honderdmiljoenste BlackBerry. Het aantal van 12,1 miljoen toestellen dat in het tweede kwartaal van dit jaar werd verkocht, is volgens RIM een nieuw record. Vorig kwartaal werden er 11,2 miljoen BlackBerry-smartphones verkocht.

Alhoewel de BlackBerry-verkoop steeg in het afgelopen kwartaal, zag RIM wel een teruggang in het aantal nieuwe klanten. Volgens The Wall Street Journal kreeg de BlackBerry-maker er 4,5 miljoen nieuwe gebruikers bij, terwijl de teller vorig kwartaal op 4,9 miljoen stond.

RIM heeft tevens last van concurrerende smartphone-makers; het bedrijf zag vorig kwartaal voor het eerst een daling van zijn marktaandeel, terwijl Apple en HTC aan marktaandeel wonnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Ik zie tegenwoordig heel veel jeugd met een blackberry lopen, heel hip 'pingen' enzo.
Terwijl een blackberry eigenlijk een redelijk 'saaie' zakelijke telefoon hoort te zijn?

Aparte ontwikkeling...
dat komt omdat je op een Blackberry makkelijk kan typen (Qwerty), maar vooral doordat messages tussen Blackberry's gratis zijn.
En als je zegt: op Android kan dat dus ook, PLUS je kan naar Nokia's en iPhones 'smsen' (Whatsapp, Pingchat, GoogleTalk) voor niks, dan kijken ze je aan alsof je gek bent.
Waarom een Blackberry kopen en je beperken terwijl je een iPhone(duurder) of Android(zelfde prijsklasse of goedkoper) kan kopen?

[Reactie gewijzigd door stijnos1991 op 17 september 2010 15:27]

Omdat veel dat niet weten (van het ook kunnen "pingen" met een android toestel en velen het toetsenbordje erg waarderen, iets wat (nog) niet bij android te zien is. (mogelijk dat de desire z hier verandering in kan brengen)..
Je hebt ook Androids met qwerty keyboard zoals de SonyEricsson x10 mini pro :)
Klopt, en er komen er ook nog meer, maar ook de x10 mini pro is relatief nieuw en onbekend bij de grote massa, terwijl men al wel bekend is met een blackberry. 3 maal raden waar de huidige puber dan voor gaat, een bekend en populair toestel, of een toestel die men helemaal niet kent?

(afgezien van de slechte naam SE heeft op het gebied van smartphones)
Dat zijn allemaal uitschuiftoetsenborden, dat werkt als je niet aan een tafel zit toch een stuk minder prettig.
Zal best, blackberry is bewezen dat je daar goed mee kunt typen, die SE zal waarschijnlijk een aanraakscherm + uitschuif keyboard zijn!

Verder word er ook volop door telco's gepromoot met Pingen en Blackberry combinaties dus vandaar denk ik dat je ze tegenwoordig zoveel ziet!
WhatsApp is echter pas net beschikbaar op Android (nog in beta) en op Nokia is 'ie ook pas 2 maanden uit. Echter voor de iPhone en Blackberry is ie oorspronkelijk uitgekomen dusss...

Ik ben student maar gebruik ook een Blackberry, al geruime tijd zelfs. Vooral het toestel zelf, Bold 9000, heeft wat design flaws (met name de speakers) maar over het algemeen ben ik zeer tevreden met het toestel en de software van RIM. Ik heb hem dan ook vooral gekocht vanwege het fysieke toetsenbord en het ontbreken van een touchscreen (heb al jaren een iPod Touch en vind het persoonlijk niets werken met zo'n touchscreen, gaat veel sneller met een fysieke tobo).

Ik ben absoluut niet beperkt door mijn aankoop van m'n Blackberry hoor, bellen, smsen, mailen, IM'en (via WhatsApp en BB Messenger), internetten en twitteren... alles doet ie perfect :) Dat iemand een andere keuze maakt dan Android wil nog niet zeggen dat ze meegaan in een hype, dat er een aantal zijn die dat wel doen, a la, maar dat heb je ook bij Android en Apple....
Er is meer als WhatsApp he... Pingchat is voor de grootste mobiele besturings systemen al beschikbaar (iPhone OS, Android) en binnenkort ook BlackBerry...
Edit: Verkeerd gelezen

[Reactie gewijzigd door Donstil op 18 september 2010 19:33]

Het is een stukje Imago. Als mr. Obama een Blackberry heeft dan wil ik er ook een.

Niet te vergeten dat Blackberry's im films ook heel stiekem hier en daar voorbij komen. Uiteindelijk is het toch een stukje status dat je koopt bij een telefoon.
Mja... Met een blackberry krijg je bij mij toch al snel de "onwetende meeloper" status.

Maar goed. 50 miljoen. Veel? Ik mis even de cijfers tov iphone/android/winmo.
nounou gratis, je betaald wel vaak 10 euro per maand voor " speciaal blackberry internet " terwijl ik nu 2,50 kwijt ben bij KPN op me htc desire
dat Blackberry gedoe geeft je voor 10 euro per maand wel wat meer dan voor 2.50 bij KPN :)
Mis ik iets? Internet is volgens mij nog steeds gewoon internet?
Apart? Het is gratis, dus aantrekkelijk voor 'arme' studenten.

Persoonlijk zie ik leeftijdgenoten (=jongeren) vooral met iPhones en HTCs lopen. Ik denk dat het behoorlijk regio-afhankelijk is. Pingen is heel leuk, maar je hebt er niks aan als je leeftijdgenoten het ook niet hebben.
daarvoor heb je WhatsApp, multi platform pingen :D
En email, werkt ook op pc!
Ik zie 0 HTC's. Nou ja, eerste is gister verschenen. Een Desire.
Daar tegenover heeft ongeveer 30% van m'n iedereen waar ik een beetje contact mee heb op school een Blackberry.
Schijnt een soort wedloop te zijn nu. Je moet een Blackberry kopen als je een nieuw mobieltje aanschaft... meh, vind ze persoonlijk maar niks. Snap niet wat je er als jongere mee moet. Juist wat jongeren willen, op pingen na, schijnt een blackberry niet te kunnen bieden (namelijk een goede browser en leuk interface en beetje games).

Ach, gelukkig wordt ik niet zo snel door m'n omgeving beinvloed (:


Los daarvan natuurlijk nog wel een leuk zakentoestelletje. Alhoewel er denk ik betere alternatieven zijn als je geen waarde hecht aan RIM's encryptie.
Ik hoorde toevallig vandaag voor het eerst dat 'pingen' vallen, na wat verder te lezen begreep ik dat het volgens mij helemaal niets bijzonders is, het is inmiddels 1 van de vele mogelijkheden van berichten naar elkaar te sturen. Oftewel puur een hype.

Verder inderdaad heel apart hoe die populair is geworden, ik ken de blackberry nog van toen het een alternatief was voor Symbian of WM telefoons, echt zakelijk, toetsenbord enz, knap gedaan dat ze van zo'n zakelijke status naar 'hip' zijn gegaan, zeker gezien dat juist de telefoons met een groot scherm met internet enz populair zijn, daar vallen zij geheel buiten, want ik zou niet willen internetten of zo'n ding, dan ga ik gelijk 4 jaar terug in de tijd.
BlackBerry heeft twee toestellen met een scherm gelijkwaardig aan de iPhone of welk ander groot scherm hebbend toestel dan ook.

Verder is de software zo gemaakt dat je op een wat kleiner scherm prima kunt internetten

Persoonlijk vind ik die hele hype om het 'pingen' onder de 'jeugd' ook niet alles. Zelf bezit ik al een aantal jaren de BlackBerry vanwege zijn zakelijke functionaliteiten en ping ik zelf zelden.

De AppStore is dan ook maar een kleine toevoeging aan het geheel, al gebruik ik wel de WordPress applicatie om vanaf mijn BlackBerry te kunnen bloggen, wat op de Bold9700 met zijn 'kleine scherm' heel goed gaat!
Het klopt dat BB ook andere modellen heeft, maar het zijn juist de 'standaard' BB's die zo populair zijn.

Tevens zeg ik niet dat het scherm echt zozeer klein is, maar de hype ging van de slide en clamshells naar grote touchscreen telefoons, dat blackberry tijdens de hype van iPhone, de Android phones enz er door heeft kunnen komen vind ik zeer bijzonder, vaak lukt dat gewoon niet, dan zitten ze weer jaren aan hetzelfde vast en juist doordat ze al jaren en jaren als professionele telefoons op de markt zitten maakt dit het wat apart.
Providers promoten deze apparaten ook vrij veel omdat je bij de blackberry meestal een apart internet abbo krijgt, welke duurder is.
Inderdaad aparte ontwikkeling maar dat komt omdat de meeste mensen iets kopen omdat een ander het ook heeft en niet kijken naar de werkelijke functies. Ze hebben er simpelweg geen verstand. Ik ben zelf ook een student en zie zeer veel medestudenten met een BB lopen en het de hele dag over pingen hebben. Pingen is super handig zeggen ze dan en helemaal gratis! Nou niet dus, msn is gratis en werkt het zelfde. Pingen betaal je gewoon voor met je BB abonnement.

Het is gewoon een hype en daar moet BB juist mee oppassen denk ik.
komt omdat pingen onderling gratis is en omdat veel jeugd er mee loopt ga je ook automatisch een BB kopen omdat het nu eenmaal scheelt in de kosten.

heel logisch..
Ik snap nog steeds niet waarom mensen (zelfs blackberry gebruikers) het berichtjes sturen via de blackberry messenger "pingen" noemen?
Je identificeert jezelf met je PIN (Personal Identification Number) nummer, dus "pinnen" kan ik begrijpen, maar "pingen"?

Overgenomen van de iPhone?
Bij de eerste generatie BB's was het geluidje wat je hoorde bij een nieuwe BBM message een 'Ping' geluidje. Vandaar het pingen.

Niks overgenomen van iPhone.
Bij de eerste generatie BlackBerry's kon je niet pingen.. Er bestond geen BlackBerry Messenger.. Dit is pas ontstaan op latere edities.
Ik heb we l gehoord dat pingen al weer 'uit' is bij de hippe jeugd. Ze schijnen weer wat nieuws te hebben.
Het houdt niet op!
Wat gaan ze dan doen dan? Buiten spelen en gewoon oraal converseren? :+

Wel leuk voor RIM dat ze opeens zoveel extra omzet hebben. Nadeel van de hype is dat het zo over kan zijn, lijkt me niet echt een fijne situatie om in te verkeren...

[Reactie gewijzigd door wimjongil op 17 september 2010 17:08]

Het zou mij niet verbazen als er binnenkort een rage komt om helemaal geen telefoon of horloge meer te hebben.
Dan kun je weer aan iemand vragen hoe laat het is, en of je even mag telefoneren.
inderdaad, i mn klas (2e gymnassium) hebben 10 kinderen een blackberry
Toen ik in de 2e zat mocht ik al blij zijn met mijn Pocketline Swing 200 :D (die ik puur had voor noodgevallen omdat ik 12km moest fietsen)
Maar die was destijds vast even duur als een BB nu?
In mijn tweede jaar gymnasium waren er autotelefoons en Kermits met bijbehorende Greenpoints... http://nl.wikipedia.org/wiki/Greenpoint
Niks geen GSM... Dat werd een jaar later gelanceerd..
Teen ik in de 2e zat had de huisarts een autotelefoon. Mobieltjes kwamen pas in zwang toen ik ging studeren... '97 mijn eerste pocketline swing, et zwart-wit scherm. Ik was jaloers op de lui die een Nokia 3310 kregen, want daar zat een coole game op (snake).
Apple was ook altijd saai en zakelijk.
Jep, wat een stukje hype wel niet kan doen he :) eigelijk faalt deze telefoon hem best qua functies etc tov met een android telefoon die rond dezelfde prijsklasses liggen
Denk denk dat heelveel mensen hechten aan telefoons waar voor ze bedoelt zijn en waarmee goed bereikbaar bent.

-De blackberry heeft een toestenbord, dat is echt heerlijk vooral als je veel op msn zit of emails moet typen.

-De blackberry loopt nauwelijks of nooit vast.

-En de blackberry heeft een accu waarmee fatsoenlijk je telefoon kunt gebruiken zonder hem elke avond te moeten opladen.

Ik heb ook een Iphone gehad, maar toen naar de blackberry ging wist ik meteen dat ik nooit meer een toestel hoef zonder een fatsoenlijk toetsenbord. En de ping functie is erg handig en kost geen extra sms-bundel.
Ping is één van de oorzaken dat we nu een data limiet hebben, omdat providers nu niets meer aan smsjes verdienen
Uhm? Pingen de oorzaak van de data limieten? Hoe snel denk je dat je aan je data limiet van enkele honderden MBs raakt met berichtjes van minder dan een KB per stuk? Juist.

Tuurlijk zullen de providers niet blij zijn dat hun melkkoe, SMS, minder gebruikt wordt, maar dat zal niet de reden zijn waarom ze data limieten ingevoerd hebben.
Het is wel 1 van de redenen ;)
Echt niet. Een smsbundel moest nog verkocht worden, relatief weinig mensen nemen een aparte smsbundel. Nu wordt er naast normaal internet als extra bundel blackberry internet verkocht en iedereen die een Blackberry neemt is verplicht die bundel te nemen. Ze verdienen nu met de Blackberry bundels veel meer dan de smsbundels omdat er véél meer van verkocht worden.

Reden van de datalimieten zijn mensen die er misbruik van maakten, door het als onbeperkt internet te gebruiken op hun laptop/pc. Met een limiet van 1GB worden 99,99% van de mobiele toestel gebruikers niet getroffen.
Bron? Sorry, maar pingen kan echt niet de reden zijn voor datalimieten... Tenzij je een limiet van 5MB bedoeld :)
Het loopt nooit vast maar is super sloom op het web. En loopt Android vaak vast? Nog nooit gehoord eigenlijk.

Bij intensief gebruik van je BB zul je het ook niet langer dan een dag of 1,5 uithouden. Misschien net iets langer als de meeste Android phones.

Het kost geen extra sms-bundel maar je betaald er voor door je BB abonnement met 17,50 per maand voor internet.

Ik blijf erbij dat het een hype is.
17,50 was vroeger. Bij Vodafone betaal je nu bijvoorbeeld maar 7,50 voor.
Het is niet te vergelijken met hypes zoals de iPhone. De iPhone is bv een status symbool geworden en heeft niet een bepaalde functie dat alle iPhone gebruikers met elkaar verbind. Blackberry heeft het 'pingen' dat alle gebruikers met elkaar verbind. Het is een soort van social networking geworden. Je hebt een Hyves account, een Facebook account en je hebt een Blackberry om in contact met je netwerk te blijven. En de groep wordt steeds groter, met bijna allemaal 2 jaar contracten. Dus de komende jaren blijft het nog. En de messenger/ping functie erg actief gebruikt waardoor mensen het niet zomaar kunnen missen. Het is geen hype naar mijn mening. RIM heeft met toeval een gat in de markt toegetreden en maakt daar nu dankbaar gebruik van.
Ik vind het onscreen toetsenbord van een iPhone juist geweldig. Kan ik veel sneller mee typen dan de fysieke knoppen die je als het ware nog moet in "klikken".
maar dit hoeft tegenwoordig niet zo veel meer te kosten, het standpunt is nog steeds dat andere telefoons veel meer kunnen voor dezelfde prijs, een prijs tussen de 150 en 250 lijkt me echt meer dan genoeg. De onderdelen die ze gebruiken zijn namelijk ook nog is goedkoper dan de concurrent.
Een groot voordeel van de BB is dat hij redelijk impel is, Het nadeel is als je als particulier gebruik wil maken van Exchange, je bent dan verplicht om Blackberry Enterprise Server te installeren die vervolgens best wel wat geheugen vreet.
Nu komt het natuurlijk niet zo vaak voor dat een Particulier dit doet.

Het voordeel ervan is dat je heel simpel via een menu alleen maar een gebruikersnaam en wachtwoord op hoeft te geven "van je exchange account."
Meer hoef je niet op te geven. Je BES server connect met RIM en je toestel ook.
Het verkeer loop dan wel via RIM maar het is retesnel.

Verder moet je qua media doeleiden van een BB niet veel verwachten. Een normale webradio is niet af te spelen. Een SIP client is ook nergens te vinden.

Maar wat hij doet, doet hij super goed.
Je kan je BlackBerry zeer makkelijk laten syncen met je Outlook, ook nog eens met iTunes en BlackBerry heeft als 1 van de wenige echte pushmail. De beste van alle werelden zeg ik maar.
Ik had een Blackberry, maar om deze met mijn Exchange te laten syncen, dan heb ik het dus over mijn afspraken, memo's en e-mail dan moest ik toch echt BES gebruiken. Met BIS kon ik alleen maar mijn mails ontvangen.

Nu ben ik overgestapt naar een ander type toestel (iPhone) die wel Exchange aankan als particulier. Echter het typen op de Blackberry (Blackberry Bold 9000) is velen malen beter dan wat ik nu heb (Touchscreen). Ik mis inderdaad pushmail maar merk dat mijn Exchange e-mails ook heel snel aankomen (voelt aan als push, kan zelfs push zijn zonder dat ik het weet).
Wat dacht je van een E71 of E72? Zelfde form factor als een BB en ondersteunen wel Exchange (op de E71 moet je dat los installeren, de E72 ondersteund het standaard).
GMAIL heeft tegenwoordig ook ondersteunding voor exchange. Is dat niet te gebruiken op de BlackBerry?
Tsja ook ik ben sinds vandaag een gelukkig BlackBerry gebruiker. Na het lezen van alle reviews hier op GoT van echt wel 10 verschillende telefoons is het toch de BlackBerry Bold 9700 geworden. Als Tweakers positief zijn moet het wel goed zijn. ;)
Mwoa, dat houdt meestal in dat de specs redelijk in orde zijn, verder is het nog maar afwachten. WM is ook populair onder Tweakers.. ;)
Ik zie bijna iedereen hier in Amsterdam in de tram, bus en school met een blackberry lopen. Je ziet dat een paar vrienden/vriendinnen een BlackBerry hebben dus dan wil jij het ook halen. Zo gaat dat (helaas) de laatste tijd.
Zo heeft het altijd al gegaan. Ik begrijp in ieder geval het probleem niet, je hebt nu eenmaal rages. De trend is volgens mij alleen maar positief voor RIM, mits het zakelijk imago niet geschend wordt, wat ze waarschijnlijk niet zullen toelaten.

[Reactie gewijzigd door skoj op 18 september 2010 01:39]

Wat een BlackBerry voor mij wel heeft en enig ander smartphone platform niet is de toevoeging van toegankelijkheid. Zo kan ik bij BlackBerry mijn eigen thema bepalen, maar alsmede ook de grootte van het lettertype, van heel klein tot vrij fors. Deze laatste functie is cruciaal voor mij en mis ik dan ook op (bijna) ieder ander platform.

Daarnaast is het, zoals boven aangegeven, een heel stabiel platform. Als het niet lekker werkt of traag is doe je even een 'battery pull' en het werkt weer als een zonnetje! Ook de push-email functionaliteit is erg fijn te noemen. Overal en altijd snel e-mail kunnen bekijken en versturen.

Overigens denk ik dat ik dan weer één van de weinige Storm2 gebruikers ben :9.
Je eigen thema bepalen gaat ook perfect met een Nokia E7x. Ik heb zelf de E71 voor me liggen en ik kan perfect mijn eigen thema bepalen, inclusief achtergrond, kleuruitvoering en lettergrootte.
Veel mensen trappen in het pinnen terwijl iedere normale smart phone gewoon Msn kan en skype wat ook gratis is bij een internet abo.

ik had zakelijk een black berry kan je zeggen ben blij dat we nu HTC HD2's hebben is ook niet alles met windows mobile 6,5 maar alles beter dan een black berry qua gebruik zijn ze zo lastig en onoverzichtelijk en ik kon via outlook mijn collega zijn agenda in dus echt slechte beveiliging.

maar ik hoor van iedereen al dat dit de eerste en de laatste black berry is omdat ze niet gebruiks vriendelijk zijn qua menu's dus ik denk dat rim nu blij moet zijn met de hype.

Eerst was het de Iphone nu de iphone 4 geflopt is door de death grip is de volgende hype Black berry ach we zullen zien wat de volgende is
ik ben ook een grote fan. BB heeft wat minder toeters en bellen, maar alles werkt wel, smooth en zonder haperen. De hardware is ook veel steviger gebouwd dan de meeste andere phones.

Mijn (nu ex-)vriendin heeft in 6 maanden tijd 3 iphone 3G's kapotgemaakt, 1 keer door laten vallen (volledig kapot), 2 maal door constructiefouten die de iphone lieten crashen met een dode phone als gevolg. Nu heeft ze een BB Bold die al 9 maanden zonder defect of problemen werkt.

HTC android phones zijn ook wel vrij goed gebouwd, maar ik prefereer toch meer de BB door de betrouwbaarheid. De meeste andere android phones zijn qua fysieke constructie niet echt solide te noemen vind ik.

WM phones vind ik brol, puur door de OS (niet zo stabiel, en niet op niveau zoals BB en android en de Iphone os volgens mij). Symbian phones (ea nokia smartphones) ken ik niet, en ik zie die vrij weinig eigenlijk.

Maar uiteindelijk doet iedereen wat hij wil. Als je het volledig oneens bent met mij, koop dan een iphone of android phone naar uw keuze. Ik doe ook wat ik wil.
Als je in een halfjaar tijd 3 iPhone's sloopt dan zou ik eens gaan zoeken in een probleem naast de iPhone zelf.
Ook hier hebben we zakelijk (natuurlijk) Blackberries. Het is namelijk het enige systeem dat nog enigzins veilig is. En in het land der blinden is eenoog koning.
Nadeel van Blackberries is wel dat de toestellen zo verschrikkelijk slecht zijn qua bouw.
De één na de ander wordt hier ingeleverd omdat toetsen niet meer werken of batterijen weigeren op te laden.
Het liefst stappen we over op andere toestellen, maar wegens eerdergenoemde veiligheidsredenen gaat dat (nog) niet lukken ben ik bang.

[Reactie gewijzigd door rwa66 op 17 september 2010 19:05]

Welke eerdergenoemde redenen? Ik zie ze, eerlijk gezegd, niet genoemd?
Je hebt gelijk, het was er maar één en was puur een verwijzing naar de eerste keer dat ik de veiligheid van de Blackberry prees. Reactie aangepast.
Waarom zou BB kwa techniek die merken willen evenaren? Apple heeft nooit high-end spul gebruikt en zie waar ze staan... Bij toestellen als BB wordt het OS als grote +punt gezien, en niet de specs.

Specs zijn overrated! :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True