Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties
Submitter: bobwarley

Er zijn video's opgedoken die HTC's aanpassingen aan Windows Phone 7 tonen. HTC voegt traditiegetrouw zijn Sense-interface aan toestellen toe, maar Microsoft heeft eerder laten weten weinig aanpassingen toe te laten bij Windows Phone 7.

Het gaat om twee video's: een waarin een Windows Phone 7-toestel van HTC gedemonstreerd wordt, en een waarin de interface fullscreen weergegeven wordt. Die laatste heeft de tekst 'HTC Confidential' als watermerk, en toont genoeg overeenkomsten met de beelden van de software op het toestel om aan te nemen dat de video authentiek is.

Het getoonde toestel is vermoedelijk de HTC Mozart, en laat zien welke oplossing HTC heeft gevonden voor Microsofts restricties op het aanpassen van het startscherm. Eén van de tegels op het homescreen stuurt de gebruiker naar de HTC Hub, die veel wegheeft van eerdere implementaties van Sense. Vanuit deze Hub zijn de andere HTC-applicaties te benaderen.

De tweede video laat een aantal van deze applicaties zien, waaronder de weer-, notities-, en aandelenkoersen-apps. Wat opvalt is dat HTC veel gebruikmaakt van beweging in de diepte, waardoor een 3d-effect gecreëerd wordt. HTC heeft officieel nog geen Windows Phone 7-toestellen aangekondigd, maar de eerste modellen worden dit najaar verwacht.

Update, maandag, 16.20: Een van de video's is offline gehaald door de gebruiker.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Fantastische touchscreen ook, 8 keer wipen en dan reageert het soms eens.

Het lijkt inderdaad weer een windows kwaaltje te zijn.
HTC heeft het gewoon moeilijk accessible aan de zijkant van het scherm gemaakt, waardoor die gast moeite heeft het met z'n linkerhand te bedienen. Daar kun je Windows niet eens de schuld van geven. Maar natuurlijk, het is Microsoft, dus ze moeten de schuld wel hebben, toch?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 september 2010 15:37]

Dat 8 keer swipen was alleen maar omdat hij telkens niet op het knopje op het scherm rechtsonder niet kon aanraken met zijn linkerhand, met zijn rechterhand ging het wel weer goed.
Wat een bullshit dat Windows Phone 7, ziet er heus wel gelikt uit op sommige vlakken.. Maar de UI lijkt me veel te onoverzichtelijk ( lees: onhandig ). Nee ik blijf lekker bij Android :)
pff wat zijn tweakers soms toch goed in dingen afzeiken, het ziet er gewoon echt gelikt uit, ik had mijn twijfels over win phone 7 maar ik vind het er zeer goed uitzien, en dat gemopper over batterij duur.. boeiend hij ligt iedere avond aan de oplader, dat zijn alle smartphone gebruikers wel gewend.. en alsof jij heel de dag het weer gaat zitten bekijken..

ik heb zelf android en daar zal ik ook wel bij blijven, maar ik kijk tenminste met een open mind naar andere dingen.... (hmm? fanboy's...)

[Reactie gewijzigd door 215005 op 17 september 2010 14:59]

Mijn smartphone (N79) houdt het gewoon 5 dagen zonder prik uit. Wel zo handig als je eens een nachtje niet thuis bent...
Ontopic: Iets teveel beweging voor mij. Vreet resources (of het nu batterijen of processorcapaciteit die je anders wil gebruiken is) en voegt eigenlijk niks toe imho.

[Reactie gewijzigd door s463042 op 17 september 2010 15:18]

Dat is wel even een hele andere klasse dan één van de snelste smartphones van dit moment. Qua features, qua formaat, qua power en noem maar op.
Zet er een 3g abbo in en haal je mail realtime op en je moet in eens elke dag opladen ;)
en je zet bluetooth ook aan en je hebt hem binnen een halve dag leeg :) ook vooruit iets meer als een halve dag ;D
Ik zag laatst een telefoon die het wel een maand uit hield. Wat is je punt? Hoe crapper je phone, hoe minder energie hij verbruikt. Persoonlijk heb ik liever wat extra features, dan een telefoon die 5 dagen mee gaat.
Emmm volgens mij begrijp je niet heel goed wat je hier ziet. Dit is de interface van de HTC app die je standaard bij een HTC WP7 app krijgt. Zoals je in het eerste stukje kunt zien moet je deze app opstarten om te gebruiken.

Ik ben met je eens dat het allemaal niet zo spannend is maar dat is dus de HTC interface en niet de WP7 interface. Natuurlijk mag je de WP7 interface niet gebruikersvriendelijk vinden maar als je dat aan de hand van dit filmpje concludeerd dan haal je twee dingen door elkaar
Ik ben nog steeds behoorlijk aan het twijfelen...Android 2.2 of Win7? 8)7
Windows 7 is nog niet uit en voorlopig komt er geen fatsoenlijke NL release. Dus als je op dit moment iets moet kiezen zou ik direct voor Android gaan. Je hebt nog geen enkele review van Windows 7 gezien, geen enkele test van de snelheid en het OS en je weet nog niet wat het gaat worden. Tegen de tijd dat je dat allemaal wel weet is Android 2.2 waarschijnlijk ook alweer een stuk ouder. Kan je tegen die tijd beter een vergelijking maken ipv nu.
Je hebt nog geen enkele review van Windows 7 gezien, geen enkele test van de snelheid en het OS en je weet nog niet wat het gaat worden.
Grappig dat je dit zegt, maar toch zegt dat je direct voor Android zou gaan 8)7. Er is nog een optie: even afwachten.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 september 2010 15:40]

Je hebt nog geen enkele review van Windows 7 gezien, geen enkele test van de snelheid en het OS en je weet nog niet wat het gaat worden
Er zijn al degelijk wel zat video's met reviews van de interface, het toetsenbord, de startup performance en de browser performance.
Zo is de beta van WP7 op beta hardware veel sneller geboot dan de iPhone en Android Froyo (op een Desire) en is de browser in het laden ongeveer net zo snel als Android Froyo maar werkt de WP7 browser veel smoother in het scrollen en de touchscreen interactie dan Froyo.
Nog geen (p)review?? Engadget heeft al tijden dit item op zijn website staan. Veel meer valt er m.i. niet over te vertellen!

Ik vind de interface niet uitgesproken mooi, maar hij lijkt mij wel bijzonder makkelijk in het gebruik. Ik heb voor mijn Xperia X1 de spb mobile shell en die maakt ook deels gebruik van item-blokken. Dit vind ik bijzonder prettig werken. Ik wacht dan ook in spanning af.

Hopelijk verkreupelt Microsoft WP7 in Nederland niet teveel of in ieder geval niet voor te lang, want mijn interesse hebben ze!
Android 3 zou ik zeggen, dat is de eerste waar ik als longtime iPhone gebruiker eens goed naar ga kijken.
android word gwn "HET" denk ik omdat apple's IOS maar 1 phone heeft en andriod vele meer.
Zoals het er nu naar uitziet gaat iOS het afleggen, net als op de desktop markt. Of het dan WP7 of Android wordt weet ik niet, maar Android zal voorlopig wel het meest dominant zijn.
Dat is ook de zwakte van android, 1 open-source basis, meerdere implementaties.
Dit is vooral bij hypes een gevaar omdat zo een paar slechte implementaties al direct de reputatie naar beneden kunnen halen.

Terwijl apple het anders aanpakt het zo dicht mogelijk bij het hart houd met zo veel mogelijk zelf te bepalen regels waardoor de gebruiker maar 1 mentaliteit te zien krijgt.

En microsoft gaat hier tussen in kruipen waarschijnlijk dicht genoeg dat zij zelf bepalen wat er met het besturingsysteem wel of niet kan maar toch vrij genoeg dat er genoeg producenten hun eigen style eraan kunnen geven.
Het ziet er misschien gelikt uit, maar praktisch is totaal niet. Het nut van allerlei mooie bewegende beelden zie ik nog steeds niet. Hetzelfde geld ook voor de interface van Windows XP/Vista/7. Geef mij maar gewoon een grijze taakbalk en een snel systeem. Even op een rij wat dus de nadelen zouden kunnen gaan zijn door zulke "effecten":
  • Batterij gaat minder lang mee
  • Het wordt allemaal erg onoverzichtelijk
  • Je moet langer wachten - tijd = geld
Nee, vooral bij mobiele telefoons zouden we niet allemaal van zulke effecten erin willen zien. Een mobiel dient snel toegankelijk te zijn. Waarom zou je het anders mobiel noemen (mobiliteit)? We zouden de definitie van mobiel eens onder de loep moeten gaan nemen en daaruit conclusies trekken. Waarschijnlijk zal de conclusie zijn dat de camera etc. van een mobiel moeten verdwijnen. Want wees eerlijk, de kwaliteit van de meeste camera's is nu niet bepaald om over naar huis te schrijven.
moˇbiel
bn beweeglijk: ~e eenheid snel
verplaatsbare en bijzonder uitgeruste
eenheid ve politiekorps, afgek ME
Ik zie niks over a) snel toegankelijk of b) camera's en de kwaliteit daarvan.

Ik weet niet wat jouw definitie van mobiel is?

[Reactie gewijzigd door TheLunatic op 17 september 2010 15:33]

Dit is natuurlijk een showoff. Iets wat je laat zien aan vrienden als je net die phone hebt. Ik twijfel er niet aan dat er ook voldoende alternatieven in de appstore zullen zijn die wel snel en efficient opereren.
Volgens mij praat je jezelf een beetje tegen.
Een mobiel dient snel toegankelijk te zijn. Waarom zou je het anders mobiel noemen (mobiliteit)?
Mobiliteit houdt ook veelzijdigheid in!
Waarschijnlijk zal de conclusie zijn dat de camera etc. van een mobiel moeten verdwijnen.
Hiermee haal je juist de veelzijdigheid weg!

En wat als je wel een gelikte GUI hebt en een snel systeem. Wat is er dan mis met een gelikt GUI? Een goede (gelikte) GUI zorgt waarschijnlijk ook voor een verbeterde gebruikers ervaring!
Als jij liever "Loading....." in je beeld hebt staan ipv een mooie animatie, kun je dat gewoon instellen.
Het ziet er allemaal leuk uit, ma volgens mij slurpt het batterij, en je zit steeds te wachten tot die stomme animaties klaar zijn..
Het is vast wel uit te zetten op een of andere manier. Heb je ook geen last van die animaties.
Tja, dat je iets uit kunt zetten is nog geen reden om iets niet een 'design-fout' te vinden (als dat daadwerkelijk een 'eindproduct' zou zijn dat voor eindgebruikers geschikt en niet gewoon een 'demo')...
Zulke overgangen kunnen juist een duidelijk gebruiksgemak hebben, omdat ze het hele 'gebruiksgevoel' van de GUI versterken.
bv duidelijk maken dat bepaldde apoplicaties ook daadwerkelijk geopend worden of bepaalde handelingen achter een specifiek icoon uitgevoerd worden, of gerelateerd zijn aan bepaalde data.

Feitelijk is dat an sich juist de hele 'meerwaarde' van de traditionele 'Desktop' binnen een GUI waarin allerhande hanelingen via een soort van 'symboliek' en visuele representatie ook uitgevoerd worden met een duidelijke referentie aan de handelingen op een daadwerkelijk bureau of elementen uit de menselijke omgeving..

natuurlijk zijn de meeste handelingen 'eigenlijk' sneller uit te voeren in een 'basic' omgeving en de meeste gebruikers in een visuele interface kunnen niet op tegen een ervaren 'command-line' operateur...
Enkel, waarin een GUI zn voordeel haalt is dat het de uit te voeren handelingen juist voor de 'onervaren' gebruiker veel 'sneller te begrijpen' maakt. Wat nu eenmaal het gros der gebruikers is.

Daarin vind ik deze interface duidelijk falen... de animaties en overgangen zijn voral 'gimmicks' en bedoelt om de 'grafische capaciteiten' van het systeem in het licht te brengen, maar versterken niet de gebruikswaarde of 'transparantie' van de handeling zelf...

Overigens vermoed ik dat dit gewoon initiele werkdemo's zijn waarbij usability-test nog geen grote invloed hebben maar waarin men voral de technische capaciteiten van dit systeem probeert weer te geven.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 17 september 2010 15:21]

Waarschijnlijk zittern die animaties ertussen, omdat er data van een server/internet moet worden gedownload en dat duurt even....nu gebruiken ze een animatie in plaats van een zandlopertje
het ziet er wel gelikt uit allemaal .
en denk dat het een kwestie van wennen is .
ik denk dat wp7 het toch stiekem heel goed gaat doen ..

en beperkingen opleggen is ook maar tot zover want denk dat het een kwestie van tijd is voor een tweaks etc mogelijk zijn

[Reactie gewijzigd door style2k op 17 september 2010 14:55]

1 ding, het lijkt tenminste niet op iPhone OS.
Of het goed werkt moet allemaal nog maar blijken.
Nee, dat kan je wel zeggen, maar net als bij Android, wil ik gewoon het native UI en liever niet eens Sense op de interne flash hebben staan. De reden; iedereen kan leuke animaties maken, dat Android en iOS dat niet doen in deze mate heeft een reden... het is meer show, minder functioneel en vaak gewoon irritant op den duur.
Dat andere filmpje laat ook zien dat de apps gestart kunnen worden vanaf de tile list.
dat Android en iOS dat niet doen
En wat jij zegt klopt niet helemaal, windows phone doet dit ook niet, HTC doet dit. Het heeft dus helemaal niets te maken met het OS.

Het verschil zal kan m zitten in dat het op WP7 makkelijker te maken is met silverlight, en dat HTC daarom voor de fancy aanpak is gegaan.

En volgens mij is die Sense UI ook voor android (misschien niet zo fancy).
Sense is er inderdaad ook voor Android, maar dat is niet heel drastisch. Het home-scerm veranderd wat, je kan negen tiles in plaats van drie (?) gebruiken en je hebt Widgets als een HTC flip clock (die nog steeds erg stoer is). Wel een toffe toevoeging, daar niet van :)
Het lijkt me zo irritant als alles wat je probeert te bekijken constant beweegt zoals bij die weer-app. Ook vraag ik me af waarom microsoft Sense weer toestaat. Het is dan misschien de enige manier om HTC over de brug te krijgen maar het blijft een feit dat dit er weer voor zorgt dat Windows phone 7 verschilt per telefoon, dat lijkt me onwenselijk voor een mainstream-os als windows phone 7.
Deze demo is gewoon een applicatie en verandert niets aan het OS zelf. Microsoft kan niet verbieden dat HTC zelf apps mee levert.
Apple verbiedt toch wel degelijk dit soort Apps. Oké, HTC maakt ook geen iOS telefoons maar MS kan het natuurlijk net zo goed verbieden.
de animatie zul je wel stop kunnen zetten.
en dat het os per telefoon verschilt lijkt me geen probleem .
op alle telefoons ziet het er weer net anders uit dus dat lijkt me echt het probleem niet
Android zet ook iedereen naar zijn hand. Als alles gelijk was dan was er ook maar 1 fabrikant nodig.
In WP7 is 'Sense' als applicatie gemaakt en niet zoals bij andere telefoons een laag over het OS. Zo kunnen providers bijvoorbeeld in het hoofdmenu een applicatie plaatsen welke gegevens van je abonnement laat zien (data verbruik, tegoeden, etc)..

Duidelijk is dat WP7 een echte netwerk telefoon is en dat laadtijden daarom onvermijdelijk zijn. Bij de stocks-app (koers info) zie je dat als je de tijdslijn veranderd er vrijwel geen animatie wordt getoond.

En omdat Silverlight zelf al een paar jaar bestaat verwacht ik niet dat developers onnodig veel animaties zullen gebruiken..
sense homescreen mag niet(zo als die dus nu op WM en android telefoons op je "desktop" zit)
een sense app die je gewoon als programma opent is echter geen probleem.
Ziet er strak uit, maar lijkt me wel dat die animatie geskipped kan worden.. wellicht 2x klikken of iets dergelijks..
Ik hoop gewoon een setting, want acties moeten ondernemen om iedere keer een animatie uit te zetten is ook bijzonder vervelend.
Lees de opmerking van chrisO hierboven:
Waarschijnlijk zittern die animaties ertussen, omdat er data van een server/internet moet worden gedownload en dat duurt even....nu gebruiken ze een animatie in plaats van een zandlopertje
het ziet er wel allemal errug grafisch uit, ik ben benieuwd of oudere modellen deze ook nog zou kunenn draain (dan wel niet legaal dan wel homebrew..)
Nope, officieel zowiezo niet aangezien MS hele strakke eisen stelt aan de toestellen en als ik de animaties zo zie wordt je er op oudere toestellen ook niet happy van. Daarnaast is er nog geen enkele image van Windows Phone 7 uitgelekt, aangezien dat vaak snel gebeurt vraag ik mij af of het rooten van andere toestellen hiermee wel zo gemakkelijk is. Als MS iets heeft laten zien, is het wel dat ze ontzettend beschermend zijn geworden en alles afsluiten.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 17 september 2010 15:04]

Zoals ik het nu zie is de interface veel te druk / rommelig om er goed mee te kunnen werken.. Waar het er natuurlijk erg leuk uit ziet allemaal is dat toch iets dat je na een paar weken / maanden wel weer gezien hebt, en dan denk ik dat je toch terug zal vallen op je oude vertrouwde menu's.

Overigens zegt deze interface natuurlijk helemaal niets over de echte Windows Phone 7 interface, het betreft hier de door HTC aangepaste variant..
Ik had begrepen, dat MS verplicht dat je alle 'troep' ook uit kan zetten of zelfs verwijderen. Verder heeft MS voor een model gekozen waarbij een provider niet in het systeem kan hacken, zodat een update direct op alle telefoons toepasbaar is. Sense moet dus los zijn van het OS. Iedereen met een Android phone die zit te wachten op een update weet wel waarom dit een awesome feature is. zucht.