Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 381 reacties

Windows 95 viert dinsdag zijn vijftiende verjaardag. Het besturingssysteem werd op 24 augustus 1995 met veel vlagvertoon door Microsoft op de markt gezet en verving daarmee Windows 3.11. Windows 95 groeide uit tot een commercieel succes.

Startknop in Windows 95Microsoft ontwikkelde Windows 95 onder de codenaam Chicago en deed dit mede onder druk van IBM, dat met OS/2 2.0 een directe concurrent voor Windows 3.11 op de markt had gebracht. Tegen betaling van 20 dollar konden Amerikaanse pc-gebruikers diverse testversies proberen, maar enkele maanden na de officiële release op 24 augustus 1995 en een groots opgezette reclamecampagne verliep de trialversie.

Het besturingssysteem wist zich van zijn voorgangers te onderscheiden door de verbeterde gui en de introductie van de beroemde start-knop, ondersteuning voor preemptive multitasking en lange bestandsnamen, en het eenvoudiger installeren van hardware door het toepassen van de 'plug-and-play'-techniek. Onder de motorkap maakte Microsoft de overstap van een 16bit-architectuur naar een 32bit-OS met als gevolg dat een Windows 95-gebruiker over minimaal een 80386-processor moest beschikken. Het was echter nog wel mogelijk om dos-programma's te draaien door het gebruik van de virtual 8086-modus.

Windows 95, dat op zowel dertien floppy's als cd-rom beschikbaar was, werd voor Microsoft commercieel gezien een groot succes en werd twee jaar na zijn introductie het meest gebruikte OS op de markt. In 1996 en 1997 verschenen bovendien bijgewerkte versies van het besturingssysteem, waarin Internet Explorer 2, 3 en 4 waren opgenomen. Daarmee begon Microsoft de browser wars met Netscape, die uiteindelijk in het voordeel van eerstgenoemde werden beslecht. Verder had Microsoft bij de introductie van Windows 95 zijn MSN-netwerk in de lucht gebracht.

Drie jaar na de introductie bracht Microsoft Windows 98 op de markt, kort daarop gevolgd door Windows 98 Second Edition. Voor het bedrijfsleven werd daarnaast Windows 2000 op de markt gezet. De ondersteuning voor Windows 95 liep op 31 december 2001 af.

Windows 95

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (381)

1 2 3 ... 8
Denk niet dat hij desdaags nog gebruikt word.
Voor destijds na 3.11 wel meteen een complete revolutie!

_/-\o_

[Reactie gewijzigd door Caris op 24 augustus 2010 12:11]

Er is vast nog wel een schare hobbyisten die win98 draaien :)
Daarom er zijn nog wel mensen die het leuk vinden met de oldskool meuk te werken?
Maar komop 13 floppies valt nog wel mee |:(
Die dertien floppies heb ik nog ergens. Mijn eerste laptop (75Mhz!) had geen cdrom, dus ik moest wel. Maar dat ding zo vaak fout.. Floppies hebben geen enkele vorm van error correction.

Uiteindelijk heb ik maar een warez versie vanaf een cdrom gehaald en die via een parallelle kabel naar die laptop gepompt. Die install staat er nu nog op.
pffff inderdaad, data via de parallelle poort overpompen. Dat had ik al helemaal uit m'n geheugen verbannen. Maar ik heb wat megabytes vanuit NC overgepompt. (Wat klinkt dat marginaal nu, megabytes. Maar dat koste toch echt uren werk).

Warez ging toen nog veel via tapes (en bbs-en), die ook alweer kopieen van kopien waren. En dat vaak al beschadigde resultaat moest je vervolgens op je floppies zetten. Goede oude tijd. Jezus ik word oud...
En toch, hoe sneller de technologie wordt hoe groter de data ook wordt. Nu een blu-ray film overzetten op een andere pc duurt ook meer dan een uur (met een gigabit netwerk).
Windows 7 installeren duurt nog altijd even lang als windows 95 installeren in de tijd.
windows 7 installeert hier in een half uurtje hoor.
Precies. Windows 95 installeren vanaf CD ROM duurde ook ongeveer een half uur. Diskettes heb ik voor W95 gelukkig nooit hoeven gebruiken.
haha. ik deed het op me oude pc altijd vanaf de 2de HDD was je binnen een kwartier weer klaar met de installatie zelf. :9~
P233mhz MMX en wopping 64meg ram en een huge 6,4gb hdd + 2gb hdd voor installatie software
alleen die verdomde bootfloppy's ook was altijd iets mee. |:(
Windows 95 C is nog steeds de bom net als Windows 2000 :D

[Reactie gewijzigd door gekko90 op 24 augustus 2010 16:20]

Dat deed ik indertijd ook altijd. Ook met Win 98 SE trouwens.
De snelste manier, ook handig tijdens het installeren van nieuwe hardware (je hebt dan immers de installatie-cd niet meer nodig)
Ubuntu ging laatst in 5 minuten vanaf een goedkope usb-stick naar een 5400rpm laptopschijfje!

Ik moet zeggen dat Windows Vista/7 zeker sneller zijn geworden qua installatie, maar windows 2000/XP was serieus een ramp. En je kon ook niet alle updates in een keer installeren. Je moag zo ineens tien keer op een dag herstarten om naar updates te zoeken.

[Reactie gewijzigd door Peetz0r op 24 augustus 2010 23:35]

Niet? Ach man, de eerste computer van mij had nog helemaal geen CD-rom.
Ik kan mij nog herrineren dat ik een Philips single speed CD-rom speler kocht met een cassette er bij waar je CD in moest doen en dan in de speler drukken.
CD-rom
deed win95 bij mij ook destijds op me brand new pentium 133 :D
Haha 166 I win! MET CD-Rom, hebben toen nog getwijfeld of we dat er wel bij namen, bij die pc van +-1800 eurootjes (toen nog 73000Belgische franken). Jaja, wat was het toen duur... Gelukkig betaalde de papa toen nog alles :)
Als je gewoon een bootable USb stick maakt heb je windows 7 draaiende binnen het kwartier. 9 van de 10 keer MET drivers. een snelle USB stick is wel aan te raden (35MB/s+). Ongeveer net zo snel als de max. van een cd-rom, maar dan wel meer consistent. Dus sneller
Windows 7 installeren op een hedendaags systeem met SSD hoeft niet meer dan 10 minuten te kosten. Dat kun je niet zeggen van Windows 95 op een systeem van toentertijd.
nu ga je een SDD nieuwste van het nieuwste verglijken met consumenten hardware van toen, of had je toen ook al een 4gb SCSI schijf, met 7200rpm...

ik gok dat het installeren dan ook een stuk sneller ging dan met je 3200rmp 1,2gb schijfje..
Ik weet niet wat voor gigabit netwerk jij hebt, maar het overzetten van een Bluray duurt toch echt geen uur hoor. En Bluray is maximaal 45-50GB en als je telt aan 60MB/s dan is die bluray overgezet in minder dan kwartiertje... Hoe jij aan dat uur komt weet ik niet. Met een 100MBit lijn duurt het wel iets langer als een uurtje...
Komt waarschijnlijk door de schrijf snelheid van de harde schijf
Mee eens, ongeveer 1,5 uur voor een 50GB blueray over 100 Mbit/s Ethernet (Kon het niet laten even na te rekenen, met 100 Mbit is de som: stel 50 GB=50x8=400Gbit. Ethernet gesteld = 100 Mbit/s. 70% (1:1 belast) troughput =70Mbit/s. 400G/70M=5714 seconde=95minuten=ruim 1,5 uur).

Met Gigabit ethernet zou het sneller moeten zijn, maar ik denk dat de HDD max 300Mbit/s is?

Daarnaast is mijn indruk (wel eens wat bij NAS ervaringen gelezen) dat filetransfers over ethernet een beetje last hebben lagere performance ondanks snelle lijnen (SATA, Ethernet) er ontstaat een keten, waarin end-to-end enige performance verslechtering is doordat zender en bron (bijv. HDD controllers) geen pefecte flow krijgen.
Tenzij je Windows 7 vanaf een (snelle) USB3-Stick gaat installeren op een snelle SSD. Dan doe je er 5 minuten over. :)

(Ik heb totaal geen ervaring met het installeren op een SSD, het is een schatting)
Lol dat is inderdaad wel oldschool geworden, data overzetten via parallele of seriele poort. Ik meen dat ik destijds warcraft 1 zo nog gekopieerd heb.. en heeeeeel lang moest wachten.

Maar het was was wel leuk om in het pre-netwerk tijdperk tegen elkaar te kunnen gamen middels zo een kabeltje ;) Dat was nog voor het coax-netwerk wat ook al zo geweldig was tijdens lanparties... een persoon die wegging en heel je ringnetwerk lag op zijn gat :Y) :z
Ik heb zelf nog een crosscable voor de com-poort gesoldeerd. Middagen Red Alert mee gespeeld tegen me buurjongen.
Solderen was niet nodig. gewoon draadjes aan elkaar maken en plakband er omheen werkte ook wel. Daarna knoop in de 2 kabels samen leggen om los gaan te voorkomen. :+
Probeer dat maar eens bij USB

[Reactie gewijzigd door blorf op 24 augustus 2010 22:50]

het crc field dat bij de data hoort volgens de IBM specsheet lijkt anders wel heel sterk op errorcorrection ;)
Daarenboven had (heeft) veel software een ingebouwde crc-check in de setupsoftware, zo ook Windows 95!
Ik wil hier helemaal niet beweren dat een floppy een super betrouwbaar medium is, maar geen errorcorrection is te weinign eer!
CRC != ECC. Je kunt hooguit fouten detecteren, corrigeren kan je ze niet.
Dan is een error TEST die dan netjes een foutmelding geeft en je niet verder laat gaan. Het correct helemaal niets.
Die dertien floppies heb ik nog ergens. Mijn eerste laptop (75Mhz!) had geen cdrom, dus ik moest wel. Maar dat ding zo vaak fout.. Floppies hebben geen enkele vorm van error correction.
Wel eens van CRC gehoord ?
Als de drive een CRC error ziet, dan gaat ie opnieuw lezen.
Enne ... dat doet een CD-Rom speler niet anders hoor.
Dus wat is het verschil ?

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 24 augustus 2010 23:50]

Ik werk er niet meer mee, maar ik draai mijn oude versie wel in een VM, omdat ik er twee spellen op wil spelen die met de beste wil van de wereld zelfs niet in Windows XP aan de praat te krijgen zijn. (Vista en Win7 x64, wat ik nu gebruik, kun je al helemŠŠl vergeten.)
[mierenneuker]
13 Diskettes. Floppies waren die zwarte 5,25" dingen die hun naam dankten aan het feit dat ze buigbaar (floppy) waren. die 3,5" diskettes waren hard, en dus geen floppies.
[/mierenneuker]
Klopt, helaas worden sommige termen vermengt met elkaar totdat het hetzelfde is. Net zoals dat breedband tegenwoordig staat voor snel internet, terwijl het alleen maar te maken heeft met de bandbreedte van het signaal...
Wat is dan de definitie van snel internet ?

Snel, als in veel informatie binnen korte tijd binnen naar binnen zuigen
Snel, als in jouw informatie binnen een 2 ms naar de andere kant van de wereld krijgen.

imho was de interpertatie van breedband van vroeger ook snel internet, net als nu. een hoge bandbreedte impliceert namelijk automatisch ook een theoretisch snellere gegevens overdracht.

Heel kort door de bocht
we nemen een singaal van 50 baud. dat betekend dat een bitje versturen op zijn minst 20ms duurt
bij 100kbit. Op zijn minst euh 10 uS

Moraal van het verhaal, zonder een bredere band is sneller (minder lag) internet niet mogelijk
Een snelle data verbinding kan je voor meer toepassingen gebruiken als alleen voor internet!
Nu wordt een data verbinding in de meeste gevallen wel gebruikt voor internet, ook zaken die feitelijk niet via internet hoeven lopen inmiddels via een VPN verbinding over het internet.
Strikt genomen hoef je een breedband verbinding niet te gebruiken voor internet!
Die floppy bestaat ook in een 3,5 inch diskette alleen hier zit er een stevig plastic hoesje omheen.
ik quote wikipedia:
Ondanks het harde omhulsel bevat de 3½" diskette van binnen nog steeds een flexibel schijfje om de gegevens op te slaan. Vandaar dat deze nog steeds 'floppy' genoemd kan worden, al is 'diskette' inmiddels meer gangbaar.

Floppy is dus wel acceptabel en was bij ons thuis ook de gangbare naam voor die dingen.
Dat klopt, ik speel nog een paar oude games op win 98, zoals corsairs, cutthroats en zelfs nog wat oude programma's.

De kwaliteit van games ging ook gelijk omhoog toen win 95 op de markt kwam, en toen was er geen stoppen meer aan.
Mwoah... ik herinner me dat het merendeel van de games in die tijd vaak hun eigen dos-compiler (?) hadden die in een dosbox werd opgestart. Desondanks was Win95 niet alleen een reuze stap vooruit.

Toch zijn er wel ook kritische kanttekeningen te plaatsen bij dit jubileum. Niet alleen werd de browser-war al in het voordeel van MS beslecht; door uitgekiende marketing (lees: d.m.v. monopolistische dumpprijzen) werd het de doodsteek voor IBM's OS-2 Warp en door de koppelverkoop met Office 95 werd marktleider WordPerfect vakkundig uitgeschakeld.
zowel WP als NS hebben hun ondergang voor een deel aan zichzelf te danken.

WP7 was de eerste WP voor Win95. De release kwam een stuk later dan Office 95, was redelijk onstabiel en miste het "Designed for windows 95" logo, iets wat toen voor velen wel belangrijk was. Ook was WP7 niet compatibel met NT4. Dat gebeurde pas bij het tweede SP voor WP7. Hierdoor zijn velen in de academische en bedrijfswereld overgestapt op Word.

De browser wars werden door NS verloren niet alleen vanwege het feit dat IE gratis was. IE was destijds ook de browser die de standaarden beter respecteerde. Daarnaast was IE een stuk lichter, vlotter en stabieler dan NS omdat NS een volledige suite was inclusief e-mail client en html-editor.
Corel Wordperfect 6 was al speciaal voor Windows 95. Heb `m destijds nog origineel gekocht, na jaren WP 4/5.0/5.1 gebruikt te hebben.

Btw, men vergeet in het artikel te vermelden, dat er naast de 13 gewone diskettes ook nog 2 of 3 aanvullende schijfjes waren (niet verplicht).
Microsoft heeft nog vůůr Windows 95 uitkwam Word 2.0 samen met Windows 3.? (exacte versie weet ik niet meer) voor 200 gulden verkocht. Daar kon WP echt niet tegen op. Dat en dat WP 6.0 en later Corel WP draken van programma's waren heeft voor de ondergang van WP gezorgd.
In mijn tijd was NN4 sneller dan IE4 (of 5?). Maar dat kan liggen aan het feit dat NN lokaal draaide en IE op een NT4 server. We hadden Sun workstations op school. Ik was toen 9 ofzo :D
Ik denk dat jij op de protected memory manager DOS4GW doelt :) Dat was een library/extension die veel toegepast werd door game developers om DOS games toegang te geven tot de protected memory modus van de CPU. Voordelen hiervan zijn de (directe) toegang tot meer werkgeheugen etc.
Het mooie van W95 extended geheugen beheer was dat het twee modes (her)kende: VCPI en DPMI. Lees bv hier VCPI.
Ik maakte veel gebruik van programma's die vanuit DOS gestart konden worden en met VCPI (de DOS extender) de protected mode gebruikte.
Hetzelfde programma kon dat vanuit W95 in DOS modus (mbv de beroemde 386 nep-DOS modus (exacte naam ben ik even kwijt) aan W95 vragen, via DPMI, extended geheugen beschikbaar te stellen.
Dit alles was mogelijk omdat W95 zelf de DOS extender was. Maar het meest frappante is dat Microsoft dit markete als geheel nieuwe ontwikkeling, terwijl het eigenlijk al in WfW3.11 zat, en daar dus in het veld al getest was.
W95 was nog steeds een grafische schil bovenop DOS (was makkelijk te scheiden), maar vanuit W95 werden alle aanroepen naar de DOS functies onderschept en in protected mode equivalenten afgehandeld.
Kon je bij Win 3.11 nog Windows afsluiten en terugkeren naar DOS, in W95 was dat (als ik mij goed herinner) niet meer mogelijk gemaakt. Belangrijk was de gebruikers in Windows te houden, want Windows was de toekomst. En daar heeft Microsoft zeker gelijk in gehad.
Opstarten vanuit dos was nog wel mogelijk (met de win.com) maar afsluiten idd niet.
Office werd niet koppel verkocht met Win 95.

Tentijde van win 95 gebruikte iedereen nog WP, aangezien WP 6 niet goed was heeft MS de kans gehad om groot te worden.

Waar de ondergang van netscape aan MS is te danken heeft WP het aan zich zelf te danken.
Ik ben van Netscape naar IE1.0 overgestapt omdat Netscape zo vureselijk brak was/
Heeft IE1.0 bestaan dan? naar mijn idee is men destijds meteen met IE3.0 op de markt gekomen, omdat Netscape toen ook al versie 3 had... Zoals misschien bekend is heeft MS lange tijd het WWW links laten liggen, omdat ze het amateuristisch vonden. MSN was in hun ogen het superieure netwerk. Later heeft men de koers veranderd en 600 ontwikkelaars op de ontwikkeling van IE3.0 gezet. Dit resulteerde in IE4.0, die meteen de betere browser van t.o.v. Netscape 4.
http://en.wikipedia.org/w...lorer#Internet_Explorer_1

1 tot 3 zijn wel uitgebracht, maar pas versie 4 is voorgeÔnstalleerd in w98, ik denk dat dat de voornaamste reden van zijn succes was.
En het feit dat het op elke cd stond die je bij bladen kreeg.
Tja, maar dat komt ook omdat WP geen fatsoenlijke documentatie van de Windows API kreeg; en in ieder geval Word dingen gebruikte die niet extern gedocumenteerd waren, en daardoor veel sneller voelde dan WP.

WP heeft het inderdaad wel gedeeltelijk aan zichzelf te danken gehad, maar het is ook niet makkelijk om een GUI tekstschrijver te maken als iedereen je van je CLI programma kent, en verwacht dat het hetzelfde werkt.
WP (en veel andere apps) onder DOS was een ramp. Je had toen printer en displaydrivers voor specifieke applicaties. En maar hopen dat jouw printer/app combinatie ondersteund werdt door de leverancier (die alleen een helpdesk in de VS had). Windows loste die problemen op door drivers in het OS te hangen ipv in de applicatie.
Werd het wel degelijk, heb van 3 pc;s uti die periode Win95 direct met office geleverd gekregen.
je haalt dingen door de war.
Als je office met je pc's hebt gekregen, dan is volgens mij dit aan de hand:
ůf het was (een trial-versie van) MS Works, wat toen veel werd meegeleverd,
ůf office zat bij de prijs van je PC in, m.a.w. je hebt het er zelf bij aangeschaft al dan niet met je medeweten,
ůf jouw office was een Twilight (:p good old days) versie van een louche computerleverancier.

Het punt van Altijd_Lastig hierboven was, dat de mogelijkheid bestond om Windows 95 los van Office te kopen.
Dat een deel van de gebruikers dan meteen een officepakket aanschaft, is uiteraard goed te begrijpen, maar niet verplicht.

edit: clarity

[Reactie gewijzigd door increddibelly op 24 augustus 2010 13:46]

Ik heb nog een 3.11 in een VM om COBOL mee te leren :P


Kmoet trouwens nog ergens op Zolder een heeeeel oude IBM hebben liggen met 3.11, Wolfenstein 3D

goede oude tijd xD

[Reactie gewijzigd door Deassain op 24 augustus 2010 12:36]

Draait tegenwoordig ook op de smartphone... zag 'em laatst bij iemand op z'n nokia draaien. Bizar...
ik heb nog een PC met 98SE draaaien, simpelweg voor 3DFX gaming :)

Ik heb een 5500 AGP en die draaien het best op windows 98, heb er een unofficial servicepack voor gedownload, geeft ie wel de win2k uiterlijk.

best grappig hoor
De meeste sorteermachines van TNT werken ook nog met win98.
Daar heb je helemaal gelijk in Catch22
Ik heb hier nog een volledig werkende win98 bak staan.
Dit voor de oude dosgames (nostalgie)
Is een K6-2 450mhz met 512 mb geheugen.
Een Tnt2 kaartje met een Voodoo 2 bijgestoken.
20Gb HD.. en een DVD brander...
Alle MS-Dos spellen draaien perfect 8-)
En ja, daar hoort ook een 22" Iiyama 514 bij.
Had nog 95 op mn laptop, maar die's overleden.
Heb nog 98 op 2 computers en die werken nog prima. Wel traag tuurlijk.
Geldautomaten draaien al jaren windows 2000...
Of een ATM in Tanzania.
Zag er zelf ťťn in Praag 8)7
Ik zag laatst bij een gecrashte PIN automaat in Utrecht anders ook een win95 of 98 desktopje.
Ik denk dat je in de war bent met CE, of NT4 :) Ik heb bij de ABN wel 'ns 'n bluescreen gehad, waarna CE geboot werd!
Toch wordt het waar ik werk nog genoeg gebruikt in de productieomgevingen, net als 3.11 :)

Zolang het draait, ach, waarom niet. Ze sturen er o.a. zaagmachines mee aan.
Psies. En draaien die beeldschermen met reclame in de bus niet op 3.11? Meen dit laatst gezien te hebben in een bus van Arriva...

Het is op z'n minst "light" te noemen, 3.11, NT4.0 en 95/98... dus waarom niet?
Light en waarschijnlijk goedkoop (in aanschaf); daar staat wel tegenover dat Linux ook in light varianten komt die goedkoop zijn en waarschijnlijk stabieler. Misschien dat juist de naamsbekendheid van de Windows serie in dit geval de doorslag geeft?
Stabiliteit was bij windows 98 wel een knelpunt :P Eerste pc in ons huis was eentje met windows 95, die eigenlijk nooit problemen opgelevert heeft . De nostalgie, heb daar zoveel uren loderunner opgespeelt, alsook asterix en obelix, beiden nooit uitgespeelt. Vroegah waren de spellen toch een stuk lastiger :D
@ZeroSixZero: Of de advertentie software is gemaakt voor Windows ...
De bussen van Connexxion zijn in elk geval voorzien van Windows XP voor deze schermen.
Die draaien Linux, net als de displays van Connexxion en de displays van de NS. Of tenminste de kernel voor het booten, misschien dat daarna DOS/NT er overheen gebootstrapt wordt.

Nieuwe hardware vinden (low cost) waar 3.11, NT 95/8 op wil draaien is moeilijker dan een simpel Linux bordje vinden. Daarna komt CE en daarna XPe, en dan als je die gehad hebt komt die oude berg software.
Arriva draait met embedded XP, heb ze zelf heel veel ingebouwd bij Berkhof in Heerenveen, waar de betreffende bussen gemaakt werden, net als die dingen van Connexxion.
Het lijkt mij stug dat Windows 3.11 slides en videos kan vertonen. Zal wel Windows CE zijn bij Arriva.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het dat kan, als je de juiste programma's hebt. En het kan ook op internet en nieuwsgroepen :)
Vroeger had je toch echt svga drivers in het control panel
De routeinfoschermen van de Q-liners van Connexxion draaien in ieder geval Linux, ik zag er laatst een booten halverwege de rit :p
Klopt... voor een bedrijf beheer ik ook nog steeds Win98 machines. \\
Zolang het draait, ach, waarom niet
Het probleem is echter wel dat de machines op beginnen te raken* Ik stel ze ook steeds voor de software en data (semi-) handmatig te migreren want op een gegeven moment houdt het toch echt op. En nee, een VM werkt niet altijd (grotendeels door printer support met fabrikant-specifieke printercodes die herkend dienen te worden) en 'direct' onder Win98 op een nieuwere machine (zegge alles boven de Pentium 2 waar de boel nu op draait) werkt tot nu toe niet (ems/xms wordt niet goed herkend op de nieuwere machines.. alle PIF/autoexec.bat+config.sys combo's geprobeerd).

Dus ja.. -als- het draait... super. Als het niet draait, dan kan je al snel een probleem hebben.
Klopt... voor een bedrijf beheer ik ook nog steeds Win98 machines. \\
En de maandelijkse security updates ?
Hoe doe je die ?
wie zegt dat de machines niet standalone zijn?
Ik neem aan dat dit een reactie is op ASS-Ware (waarom de vertakking op t.net op een gegeven moment ophouden is een mysterie ;) ) - maar je hebt het idd helemaal juist.

De computers hangen wel aan een netwerk (voor opslag van data, backups, etc.) maar niet aan het internet o.i.d. De mensen die ermee werken zijn oude rotten (in het vak en in het leven zullen we maar zeggen) en een trainee die geen behoefte hebben om er iets anders aan te hangen dan er al aan hangt respectievelijk liever de machine zo min mogelijk aanraken ;)
Kijk of je het onder DosBox kunt draaien?

En hardware... ik las laatst dat iemand win 3.1 op een Nokia E71 aan de gang gekregen heeft met DosBox. :P
DOSbox is eigenlijk alleen geschikt voor games, en niet bedrijfssoftware. Dat is prima - zelf gebruik ik het regelmatig om oudere games te kunnen spelen. Maar als je wil printen helpt dat niet. Dat is dan ook meteen de struikelblok - de software zelf werkt voor bijna 100% (er zijn een paar andere glitches waar op zich mee te leven is). Maar het printen vanuit DOSbox is ellendig (er is sowieso een aparte dosbox build met print support nodig)... enkele rij karakters op eerste blad, dan een rits lege pagina's, etc. etc.
Een bestandje vanuit Edit valt wel te doen - een bestand vanuit een programma dat zelf printercodes verstuurt (om vanuit DOS marges, vet printen, etc. in te kunnen stellen) is een drama :)
wincor-nixdorf levert kassasystemen, oa de Beetle/IPOS met naar keuze, CE, XPe of een eigen linux smaak. En veel PND's zoals tomtoms werken ook nog op CE, die hebben ook niet meer nodig.
Op een betaalautomaat (kan ff niet op de naam van het merk komen, het wordt zeer veel gebruikt door tankstations van verschillende leveranciers) bij een tankstation heb ik eens Windows XP (was het embedded?) zien booten.
Veel lijnbussen hebben ook een embedded windows nt versie draaien
Vaak draaien deze pin automaten op Windows NT 4.0, wat dezelfde desktop heeft als win 95
NCR Automaten draaien nog wel is op XP... :)
XP = NT architectuur.
XP embedded om precies te zijn.
Reclames in trams van het GVB vertonen ook af en toe typische win9x BSODs...
Win9x had geen BSOD dat komt uit de NT hoek.
Win9x had GPF's. "General Protection Fault"
En hoe zagen die schermen er uit? Juist, blauw. BSOD dus. Bv:
http://duncsweb.com/wp-content/uploads/2010/05/bsod.jpg
Geen BSODs?

c:\con\con

Fatal Exception OE; de definitie van de BSOD, er zijn zelfs nog T-Shirts van gemaakt.

http://errors.seangillen.com/doggitydogs/bsod.png
Haha, die con\con werkte ook over het netwerk! 8)7 Heb zo hele klaslokalen laten crashen. Erg Leuke tijd :) MS heeft het wel later opgelost met een patch via Windows Update.

[Reactie gewijzigd door Deem op 24 augustus 2010 18:17]

ik liet die pc's crashen door te pingen met een groot pakketje
die is eigenlijk nieuw voor mij. Misschien was ik toen nog te jong en onervaren om hem te kennen :p
Dan ken je deze wss ook niet:
Bestandje aanmaken vanaf de DOS regel:
COPY CON FRED.TXT
type je tekst.
Einde bestand teken tevoegen met met ^Z.
Einde invoer aanduiden met ^C.
Bestand is gemaakt.
Het zal dan waarschijnlijk gaan om windows CE of windows Embedded installaties. Ik denk dat de meeste recente reclame zuilen (kiosk) allemaal werken op Windows XP Embedded. De meeste nieuwe misschien op Windows 7 Embedded, maar dat is nog wel erg nieuw!
of een bedrijf in model autootjes die met een novell-server werken .....
Kassa systeem van een niet nader te noemen winkel zag ik laatst nog 'Himem.sys' laden ;P
Of mensen die A2 racer III nog steeds willen spelen.

8-)
Denk niet dat hij desdaags nog gebruikt word.
Voor destijds na 3.11 wel meteen een complete revolutie!

_/-\o_
Win95 word nog steeds gebruikt , we hebben verschillende machines(cnc frezen) op het werk die aangestuurd worden via een machine die win95 draait al jaren lang en zolang het te repareren is zal die nog jaren meegaan. Alles laten ombouwen kost veel te veel geld, uiteraard worden de nieuwe cnc frezen geleverd met nieuwe os en touchscreen en zo. Maar de oude beestjes die draaien nog gewoon met wat ze geleverd zijn.

Zo revolutionair was dat hele windows gebeuren helemaal niet, Amiga met haar os (workbench) was eerder met OS dat venster had dan windows zelf. :P

Workbench 1.0 Release date: October 1985
Windows 1.0 released on 20 November 1985

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 24 augustus 2010 13:02]

De Xerox Alto had al vensters in 1974!

edit: Foto

[Reactie gewijzigd door i8086 op 24 augustus 2010 14:19]

Het hele verhaal achter windows is dat het gewoon door de massa gebruikt werd.
De genoemde xerox had wat, een paar duizend gebruikers? Windows 95 wereldwijd miljoenen. Het vergelijken van software van xerox, Microsoft of Amiga is een beetje merkwaardig op zijn minst.
.. Met als GROOT verschil, dat AmigaOS ECHT multitasking was en Windows niets meer dan een grafisch laagje over een DOS-prompt. :D
Mac OS was eerder dan Workbench of Windows: 1984

Xerox was nog eerder, maar zoals eerder al beschreven: Windows was massa prut, het was niet beter, of handiger, of effectiever, het werd alleen maar meer verkocht.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 24 augustus 2010 15:46]

Zeg dat niet te hard, 2 jaar geleden nog iemand gezien, met een pc met win95 en netscape, die nog inbelde om z'n mails te checken.
Die was toen pas toe aan iets nieuws, de internet pagina's laden ging toch niet zo soepel meer (denk aan 5+ min voor hotmail.com)
Ik dacht toen ook al wel dat die tijd voorbij was :P
hilarisch gewoon, 'the sound of the internet'.

http://www.youtube.com/watch?v=AgqEIp2YmtE 8-)
Ten tijde dat dit filmpje gemaakt werd had ik nog dial in. 8)7
Zopas nog een klein bedrijfje met 10 mensen gezien die een 386 met ISDN kaartje gebruikten om on-demand een internet linkje op te brengen voor email, DOS boot floppy en ShareTheNet er op, werkte nog steeds prima.
Hier draait de logmachine van onze telefooncentrale nog op win95. Op win2k of xp werkt het niet meer en we hebben de drivers ook niet meer. De machine draait sinds 1995 24 uur per dag e zo eens in de 2 maanden krijgt het ding nog een reboot.....
zelfde hier, al heb ik voor de zekerheid maar wel een ghost image gemaakt van die bak + een VMware snapshot :)
zelfde hier, al heb ik voor de zekerheid maar wel een ghost image gemaakt van die bak + een VMware snapshot :)
Eh ... als je hem als VM hebt draaien, dan kun je toch gewoon een kopie van die VM maken ?
dat kan ook ,maar de ghost image predates de VMware image ;)
Toch kom je deze in de industrie en op schepen nog steeds tegen !
Zolang je er niet mee online gaat is er ook weinig mis mee.
Ik zou er niet mijn leven aan toe vertrouwen.
Dat deed ik met vista nog steeds niet :)
Doe je dat inmiddels wel met Windows 7?
Vanaf XP is veel van de technologie in de consumtenversies afkomstig uit Windows NT en NT was destijds al een heel stuk fijner werken dan 95/98. Hoewel ik geen fan was van Vista moet ik zeggen dat het bij verre weg niet zo beroerd was als 95/98. Die systemen heb ik vaak zien crashen, met name door problemen met de netwerk protocollen.

Mijn leven vertrouw ik zowiezo liever niet toe aan een stukje software, of dit nu van Microsoft of Apple is daar niet van...
Ik zou misschien VxWorks nog vertrouwen, of een ander RTOS, met een ROM Firmware image die de nodige tests heeft gehad. Maar Windows? No way. BeOS, Amiga, Mac OS Classic e.d. ook niet.
De NT versies van Windows (alle voorgaande waren veredelde DOS shells) zijn best bruikbaar voor kritieke systemen, mits flink gestript. Ik meen dat de bruggen van Imtech Offshore gebouwd zijn rond NT5.0; de basis van Win2k.
NT is in ontwerp helemaal niet verkeerd. Het heeft zijn roots in OS/2 van IBM en is daarna verder ontwikkeld door een team van DEC, onder leiding van Dave Cutler.

De retail versies van WinNT zijn regelrechte misbaksels. Maar de technologie in het hart van Windows is echt niet verkeerd. Het zijn de commerciŽle motieven die het uiteindelijk allemaal kapot maken.

[Reactie gewijzigd door merethan op 24 augustus 2010 22:03]

Windows 7 is in mijn ogen echt wel betrouwbaar hoor!
Laatst een printer installeren op windows 7 (van mij) en Vista (laptop van mijn moeder):
Op mijn PC duurde het 5 minuten (Ja het was een driver van HP van ~140 MB. Godallemachtig.)
Op de PC van mijn moeder duurde het gewoon 45 minuten, en het is 2x vastgelopen. Een printerdriver!!! Wat de...
Dat is zo. Niet zo lang geleden was er een PC kapot op een ship. En daar draaide nog windows 3.11 op voor een heel special programma. Dan is VM erg handig :D
VMs hebben dan ook weer hun beperkingen, vooral als de software rechtstreeks met specifieke hardware moet kunnen spreken.
Hangt van je VM af, als je XEN gebruikt kan je de hardware direct aan een VM koppelen, en die zal het dan als directe hardware zien, geen front/backend, maar directe I/O.
Toevallig staat hier nog een hele oude Pentium I pc met Windows 95 erop. Wordt weliswaar niet meer gebruikt, maar hij doet het nog wel! :+
Op de TU in Delft daaien ze zelfs nog windows 3.11 bij de kernreactor 8)7
Ik moest met die computer practica doen 3 maanden geleden.

De andere computers zijn gewoon windows XP.
gefeliciteerd :p _/-\o_


maar ik kom af en toe nog oude pctjes van oude mensen tegen waar 95 op draait hoor :p
dus het in nog wel degelijk in omloop :p
Ik draai nog steeds Win95 op een servertje. OSR2, dat wel.
Je kon met 95 wel een ping-of-death geven :Y) , wat in de volgende versies werd geblokkeerd.
En, zoals in het artikel vermeld wordt, het was eigenlijk een zeer goed OS voor die tijd, en als je er de hedendaagse software nog gewoon op zou kunnen installeren, zou het nog steeds een prima OS zijn, afgezien van de UI, die hopeloos verouderd is.
en als je er de hedendaagse software nog gewoon op zou kunnen installeren, zou het nog steeds een prima OS zijn
Tja, wat noem je hedendaagse software? De laatste Opera doet het gewoon.
Ligt er aan waar je het voor gebruikt, durf te wedden dat in industriŽle omgevingen er nog zat te vinden zijn. Bij mijn werkgever gebruiken we zelfs nog DOS machines.
Er zijn ook nog bedrijven die zich helemaal toeleggen op het maken van pc's voor oude besturingssystemen, zodat men in industriŽle omgevingen nog jaren door kan.

Machines en installaties gaan nu eenmaal iets langer mee dan zo'n korte periode van 7 jaar dat een OS meestal mee gaat. 20 tot 30 jaar is in sommige takken van de industrie vrij normaal en wordt zelfs meestal als minimum gezien.
Een hele andere IT- wereld dan de kantooromgeving die de meeste hier gewend zijn, met over het algemeen een andere kijk op een aantal zaken.
De tijd dat je nog van die mooie schermpjes kreeg met een rood kruis erin en hoevaak je ook op ok of cancel klikte Het bleef maar staan.

Ooh ik mis die tijd

Microsoft gefeliciteerd
Dat is nog steeds hoor ;) }>

Windows 98 SE was een van de grootste rampen in de geschiedenis van de mens.
Je kan een jaar gebruiken, en toen begon de ellende. Vastlopen, schijf controle die fouten aanbleef geven. Enigste remedie was opnieuw installeren.

Ik heb een keer iemand op school zo boos zien worden op Windows 98, dat hij gewoon een deuk in de computerkast sloeg. Ja wie gaat er dan ook Windows 98 op een computer zetten als Windows 2000 een betere optie was.

Vooral in mijn stage tijd op school had ik daar veel te maken.
Oh, de ellende, de problemen, en installeren van nieuwe drivers waar hij zeurt om de Windows CD die niet bij de hand had.


Met Windows 7 zijn ze eindelijk weer is kwalitatief spul gaan maken, want niet net na het installeren gelijk al vastloopt of zeurt om niet bestaande drivers.
Windows 98 SE was een van de grootste rampen in de geschiedenis van de mens.
Je kan een jaar gebruiken, en toen begon de ellende. Vastlopen, schijf controle die fouten aanbleef geven. Enigste remedie was opnieuw installeren.
Uhm.. 98Se een ramp? lol? SE was een prachtig pakket, met alle laatste updates, en nog een paar kleine verbeteringen. Als je al problemen met je PC had in comba met 98, zorgde SE ervoor dat het allemaal vlekkeloos ging..
Vooral in mijn stage tijd op school had ik daar veel te maken.
Oh, de ellende, de problemen, en installeren van nieuwe drivers waar hij zeurt om de Windows CD die niet bij de hand had.
uhm.. CAB bestanden naar HD kopieŽren (elke Windows 9x gebruiker weet dat je dit direct moet doen na de installatie.. omdat hij dus wel eens om de CD kan vragen)..
Ik heb een keer iemand op school zo boos zien worden op Windows 98, dat hij gewoon een deuk in de computerkast sloeg
Ja dat helpt inderdaad erg veel.. geweld gebruiken.. daarvan gaat je machine wel werken!!
Met Windows 7 zijn ze eindelijk weer is kwalitatief spul gaan maken, want niet net na het installeren gelijk al vastloopt of zeurt om niet bestaande drivers.
now.. als jij een gewone, normale computer hebt.. werkt 2000 net zo goed als Vista of 7.. niet gelijk het OS de schuld geven.. waarschijnlijk heb je zelf gewoon brakke hardware
[...]
uhm.. CAB bestanden naar HD kopieŽren (elke Windows 9x gebruiker weet dat je dit direct moet doen na de installatie.. omdat hij dus wel eens om de CD kan vragen)..
Jaja een cd van in totaal 650 MB op een hd van toen gemiddeld 320 - 850 MB.. Nee, elke gebruiker deed dat.. 8)7
In de tijd van Windows 98 SE waren er al ruim schijven aanwezig met 10gb.

Tenminste, dat had ik op mijn HP vectra van 1995.
Hmm mijn opa's pc (lees gemiddelde computer, AMD K6) met 98 SE bijgeleverd had slechts 8Gb. Hoewel, mijn eerste pc, met 95 en een Pentium MMX had 'al' 6Gb.. Maar dat was was een toestel die het bedrijf niet meer nodig had.
Effe de Win98 complimentary Beta tester CD uit de kast getrokken. 108MB voor alle CAB files.
Hoewel voor later herstel lang niet alle cab's nodig zijn.
De CD was dan misschien wel 650MB, Windows 95/98 (de map met de bestanden) was no-where near zo groot. Zelfs op hardeschijven van slechts 250MB heb ik de Windows 95 CD bestanden er gewoon opstaan (want voor iedere wisse wasje dat je installeerde : "Plaats de CD met labels Windows 95 en druk op enter").
En niet te vergeten usb-ondersteuning, pas vanaf 98SE standaard :)
Microsoft gefeliciteerd!
Nee hoor, Windows 95 OSR2.1.
Ik ben anders overgestapt van 95 OSR2.5 naar 98SE vanwege de betere usb-ondersteuning. Verder had ik geen redenen om over te stappen.

(98SE heb ik uiteindelijk verruild voor XP vanwege NTFS-ondersteuning.)
hm Windows 98SE was volgens mij juist een goede versie :)
volgens veel mensen was Windows ME juist een van de grootste rampen uit de menselijke geschiedenis.

en je hebt het over Windows 7 wat dus blijkbaar goed is (ben het daar mee eens overigen) maar was Windows XP niet goed dan? gezien het feit dat je zegt 'zijn ze eindelijk weer eens'...
Inderdaad, win98 was de slecht versie van die twee, althans zonder updates was het een complete ramp, daarna ging het enigszins wel, zeker niet 100% stabiel maar met niet al te rare software was het te doen. Win98SE was een verbeterde versie en was ook stuk stabieler, maar nog steeds niet 100% stabiel, net als win ME ook niet helemaal goed. Pas vanaf win200 ging het stuk beter.
NT en later zeker 2000 waren beide betere opties dan 98.
Het eerste wat ik heb gedaan toen ik bij mijn huidige werkgever in dienst kwam was al die 95/98 bakken geleidelijk vervangen met nt en daarna 2000. Het aantal crashes nam zo dramatisch af dat ik gewoon tijd over hield voor belangrijkere zaken :P ( zoals op internetpagina's hangen ~~)
Windows 7 is vind ik net iets meer "fool proof" met uac gaat de onervaren gebruiker minder domme dingen doen omdat hij twee keer moet nadenken voor hij iets doet :p
Bij WinME moest ik om de week 2 PCI-kaarten van plaats verwisselen om weer een weekje minder last van vastlopers te hebben.
Bij het opstarten ALTIJD schijfcontrole, en daarna de melding dat je 'actieve desktop' ivm problemen is uitgeschakeld.

Win98 was redelijk stabiel, maar de knop 'taak beŽdigen' had je wel minimaal 10x per dag nodig.

Vroeger had ik een multi-boot met 95, 98, ME, 2k en XP op mijn MMX'je. 2000 werkte toch wel het vlotste en was ook ontzettend stabiel, maar uiteindelijk toch overgestapt op XP ivm programma's en spellen die niet meer werkten.
2000 was een verademing, vooral in combinatie met 3Ds Max wat toendertijd van zichzelf al niet verschrikkelijk stabiel leek. Had 95 of 98 er naast draaien om op te gamen. XP maakte het in mijn ogen mogelijk om beide weer zonder teveel ellende binnen ťťn OS te kunnen doen.
Dat is niet waar, je moet gewoon twee keer op 'ja' drukken, en voor domme mensen maakt dat niets uit.
Die fouten werden vooral veroorzaakt door het niet goed deinstalleren van programma's en veel bloatware installeren. Dan moest je inderdaad om de 6 a 12 maanden reinstallen. Toen ik overging van 98SE naar XP hoefde dat regelmatig opnieuw installeren niet meer, omdat er bij XP de systeem files etc. wat beter beschermd worden.
Nou, als je bedenkt dat de meeste gebruikers altijd als admin zijn ingelogd, en elk interesant tooltje van niks meteen installeren...
Ja wie gaat er dan ook Windows 98 op een computer zetten als Windows 2000 een betere optie was.
Windows 2000 was niet voor niet-zakelijk gebruik bedoeld en was een stuk duurder. Ook draaide veel software nog niet op Windows 2000 puur omdat het een NT versie was en er kleine verschillen tussen de Win9x reeks en WinNT reeks waren.
Windows 2000 was nogal traag.
Inderdaad wij (studenten-fotovereniging) hebben een 14 jaar oude pc met Windows 2000 draaien. Tegen de tijd dat je eens de mail binnen hebt of een internetpagina hebt kunnen vinden ben je al even verder. Maarja hij doet het verder nog prima en zal dus nog wel even in gebruik blijven.
Denk er wel aan dat je PC 14 jaar oud is. Wat voor software die toen nog niet bestond draai je allemaal?
Ik zag laatst dat Windows Live Messenger op een pc van een vriend ineens 100mb geheugen had opgegeten... Als je maar 128MB hebt liggen gaat het ineens hard!
Viel mee. Pas bij XP werd het echt te erg. Win2k is mijn laatste Windows geweest. Pas daarna ben ik op Linux over gegaan.
Idd.. Windows XP was de eerste NT voor de massa.
(win2000 en directX was bijvoorbeeld een ramp)

[Reactie gewijzigd door jon.kiji op 24 augustus 2010 14:14]

Gold alleen maar bij SP1 volgens mij. Ik heb nog een tijdje 2000 gedraaid thuis en die draaide alles even vlekkeloos als XP hoor. ( XP moest ik activeren en 2000 werkte nog gewoon met licence keys invoeren ) Heb jarenlang spellen gespeeld op 2000 zonder enig probleem. Maar dan wel SP3 en SP4.
Windows 98 SE was een van de grootste rampen in de geschiedenis van de mens.
Dat was nu juist de meest stabiele van de win 95 win 98 versies. Nee als meest brakke Windows durf ik toch ME te noemen. Deze zijn ze volgens mij in het artikel vergeten te noemen.
Was dat dan een officiele release? Ik dacht dat dat gewoon een inside joke was om iedereen op XP over te krijgen!
Ja, Win98SE was een officiele release, maar mocht alleen geleverd worden op nieuwe PC's. Dus niet in de losse verkoop :'(
Het was de meest stabiele van de gehele W9x reeks, inclusief ME, dus redelijk balen dat hij niet los te koop was. Maar ja, kopietje was toen ook al snel gemaakt als je kennissen had met een CD brander...
of een mooi Blue Screen of Death als je tijdens het laden van een willekeurige diskette de diskette eruit haalde :P

Nog maar te zwijgen over de formateer diskette functie in WIndows 95: wanneer je deze gebruikte was de diskette 100% overleden :P
Dat was geen BSOD, maar gewoon een lowlevel foutmelding. Een paar keer 'Abort' kiezen en je kunt weer verder.
Als je op boombes reageerde: Die lowlevel foutmelding was niet zo lowlevel hoor...
Ik heb dezelfde dingen meegemaakt en je kon zovaak mogelijk op abort kiezen als je wilde maar verder gaan deed die echt niet. ( sterker nog: als proef heb ik nog een keer een boek op de enter toets gelegd uit pure frustratie, maar na een uur ging die nog niet verder :+ )
Als ik me het goed herinner had je in 95 itt NT ook geen taakbeheer zitten, dus kon je de taak niet afbreken. Zeker als ongeduldige puber was je dan al snel geneigd om hard te resetten. ( ofwel de pc uit en aanzetten )
Het taakbeheer van windows 95/98 was... nogal beperkt. Maar gezien FAT (nog steeds) geen journaling doet, en resetten (twee keer ctrl-alt-del) nogal eens gebeurde... Op gegeven moment gaan er dingen stuk, en backups had je (thuis) niet...
dat ging dus niet zo lekker op mijn computer! Willekeurige diskette er in doen werkte beter :+
Nog maar te zwijgen over de formateer diskette functie in WIndows 95: wanneer je deze gebruikte was de diskette 100% overleden
Huh?
Dat heb ik volgens mij nog
nooit meegemaakt in win95..
kan ook aan mijn Aldi Computer destijds hebben gelegen hoor :+
Met format /select /u A: kon je in vervolgens 99 van de 100 diskettes weer repareren ;)
Goddamn :P had je dat niet 15 jaar eerder kunnen zeggen of zo! :+
denk het wel, want ik heb toch heel wat floppies geformateerd in mijn tijd en net als Opa geen problemen gehad hiermee. Nu formateerde ik voornamelijk gewoon met het dos format A:\ commando... maar via windows ging het ook gewoon hoor!
heerlijk die beta, als je dan voor afsluiten koos, kon je daarna mode 80 invoeren en kwam je weer in dos terecht
Eigenlijk verliet je nooit DoS, maar starte je Windows 95 op als Applicatie.
mja, das ook niet helemaal waar. Windows werd inderdaad gestart vanuit dos maar nam van dos dan wel de meeste functionaliteiten over.
Toch waren bepaalde copie commando's nog makkelijker uit te voeren in DOS dan in Win95. Daarnaast, als DOS niet werkte, ging Windows nooit werken :) Dus het was wel degelijk een "Applicatie" vandaar ook Windows.Exe
je verwart de kernel met de grafische shell, maargoed het lijkt idd alsof 95 op de achtergrond nog hetzelfde werkte als DOS omdat je ook nog steeds een DOS shell te zien kon krijgen.
Of in de officiŽle release met SHIFT+afsluiten. Of was het CTRL...
Als ik het me goed herinner kon je bij de volledige versie ook gewoon naar dos, iets van shift inhouden bij het klikken op afsluiten ofzo, maar ik kan me vergissen, ik was 8 ofzo ^^

Toch niet meer te schatten tegenwoordig, dat je hele OS op een paar MB neerkwam toen...tegenwoordig heeft een cola-automaat al betere specs XD

[Reactie gewijzigd door Cronax op 24 augustus 2010 13:27]

Tijdens het opstarten raakte je soms al niet verder...
Je bleef dan steken in het dosvenster met op de prompt
C:\

Even WIN + enter typen en het was opgelost.
Wat moest je dan weeral aanpassen, autoexec.bat?
Aangezien Win95 geen support meer heeft is het kennelijk al meer dan 8 jaar dood. Dan is het geen vieren meer, maar herdenken van de geboortedag.

Klopt het dat IE ouder is dan Win95? Volgens eerder bericht was IE op 16 Augustus 1995 uitgebracht.
Volgens Wikipedia is Internet Explorer en Windows 95 in Augustus 1995 gelanceerd.

Internet Explorer kon je ook installeren binnen Windows 3.11
Maar mensen zijn pas Internet Explorer gaan gebruiken vanaf versie 3 dacht ik, toen het gebundeld meegeleverd werd.
Je kreeg toen ook van de "Plus" edities op de markt.
Ja klopt:

Ik heb nog liggen:
Windows 95 Plus!
Windows 98 Plus!
Windows XP Plus!

Me had geen Plus! daar gebruikte ik Plus! voor 98 voor. Werkte goed, zelfs onder XP!

Nu heeft Vista (Ultimate) de Extra´s (Dreamscenes, extra talen enz.)
en Windows 7 heeft nu Windows Live Essentials (een soort van Plus!-pakket)


Dus in principe heeft elke Windows een soort van Plus!-pakket! ;)
Ik weet nog dat ik IE had draaien onder Windows 3.11. Ik weet ook nog dat ik toen speciale versies van mIRC nodig had (16 bit voor Windows 3.11 ipv 32 bit voor Windows 95) :)
Inderdaad al een tijdje dood, dus een echte verjaardag kan je het niet noemen van Win95. Misschien wel de verjaardag van een grote sprong van Windows op zich, gezien de gui (desktop, startknop, etc.) Windows 95 was wel mijn eerste echte ervaring met Windows, daarvoor wel eens spelletjes gespeeld op een PC met 3.11 ('for workgroup' of zoiets, meen ik mij te herinneren). Daarvoor nog cassettes laden, met de zelfde rampmomenten als diskettes, 1 read error en je kon weer tijden wachten.

Echte nostalgie dus en we zijn een heel eind gekomen in die 15 jaren.
'U kunt nu uw computer uitzetten.'
hahaha ja! dat was ik helemaal vergeten!, hop kon je weer onder je bureau duiken om dat ding uit te zetten. Dat en die eeuwige schijfcontrole die een eeuwigheid duurde!

Mijn eerste pc ervaringen waren op een XT met een soort van startmenu van IBM, maar al snel kwam de Pentium 166 MMX met een duistere videokaart met wel 4 mb geheugen (Tsjeng Labs ofzoiets?!)

Ik weet nog dat Windows 95 echt een soort ontdekkingstocht was hoe alles werkte. Met behulp van klasgenootjes die het ook hadden werd ik er al vrij snel handig in.

Vervolgens besloot pa-lief dat een Miro videokaart nodig was, wat een ellende! Dat ding heeft nooit gedraaid door enorme driverproblemen en geheugenellende! Vanaf dat moment ben ik vrij handig geworden met het herinstalleren van Win95! Ik weet nog dat het zweet mij op mijn rug stond toen ik 'format c:" intikte....

Vervolgens heb ik zo'n beetje alle versies van Wondows gebruikt waaronder zelfs de M(eer) E(llende) versie! Vanaf XP heb ik weinig problemen meer ervaren, zelfs niet mer het veel verguisde Vista.
kon je weer onder je bureau duiken om dat ding uit te zetten. Dat en die eeuwige schijfcontrole die een eeuwigheid duurde!
Nou, het was eigenlijk dat OF die eeuwige schijfcontrole omdat je Windows niet goed afgesloten had.

En Tseng Labs was een heel gangbaar videokaarten merk in de tachtiger- en negentiger-jaren.

[Reactie gewijzigd door i8086 op 24 augustus 2010 14:53]

Dat lag niet zozeer aan Windows dan wel AT voedingen ipv. het latere ATX.
Geweldig ja :D. Ik weet nog dat dat scherm ergens in de C:\WINDOWS te vinden was en aan te passen was met paint. Ik ubertrots toen ik er "U kunt nu uw computer het raam uit gooien" van had gemaakt. :D
Ik heb thuis ook nog originele w95 floppy's liggen, alleen zijn het er geen 13, maar rond de 25 volgens mij.

Was altijd heelijk installeren, ben je 3 uur bezig kom je er na floppy 13 van 25 achter dat je "read error" had :O

Goeie oude tijd, ik zou zo terug willen!
Dan had je OSR2, want de oorspronkelijke Windows 95 kwam wel degelijk op 13 diskettes uit. OSR2 was inderdaad een stuk of 25.

Dat weet ik vrij zeker, omdat we ooit gingen upgraden naar Windows Me (geen commentaar), en we hadden de upgrade-versie van Me gehaald. Die wou natuurlijk wel even zeker weten dat we wel netjes Windows 95 hadden. De cd kon ik even zo snel niet vinden, maar we hadden wel een kast vol diskette-versies van 95.

En jawel hoor... Me wilde *elke* diskette zien. Niet alleen disk 1. En natuurlijk een paar minuten per disk bezig. Keer 13. Alleen maar om te controleren of we legitieme upgraders waren. |:(
Hmm, ik meen me te herinneren dat latere versies van ME wel tevreden waren met de eerste en de laatste floppy...in ieder geval was de bijnaam van ME zeer toepasselijk: Meer Ellende ;)
Hmm, ik meen me te herinneren dat latere versies van ME wel tevreden waren met de eerste en de laatste floppy...in ieder geval was de bijnaam van ME zeer toepasselijk: Meer Ellende ;)

En dat in combinatie met plug en pray
Volgens mij heb ik 95 ook nog liggen op floppies, maar dat waren er 31, geen 13.
Stiekem toch wel nostalgisch, hoewel ik het altijd bagger heb gevonden (verwende Amiga gebruiker hiero :) ).
Ja, same here, pas bij win 2k was ik enigszins over de overgangsschok heen ;) Amiga OS was z'n tijd ver vooruit. Het had me leuk geleken als de Amiga net zo iets als Apple was geworden, maar helaas.
Ja, Amiga was mooi en z'n tijd ver vooruit, maar helaas.
Wet van de remmende voorsprong zakkenvullers.
Tja, AmigaOS had pre-emptive multitasking al tien jaar eerder :)
Windows 95 was voor mij de eerste keer dat ik in aanraking kwam (en de mogelijkheid) om volledig scherm een filmpje af te spelen dat op de installatie-CD werd meegegeven:

Edie Brickell - Good Times, Bad Times.

Vaak gekeken, man wat was dat een ervaring toentertijd.
En een clip van Weezer stond er ook op geloof ik (met clips van Happy Days) :)
Klopt inderdaad, was ik alweer vergeten. Vraag me af wie ooit bepaald heeft dat die twee muziekvideoclips er op moesten komen. Favoriete nummers van Bill of zijn ontwikkelaars?
Windows 95 moest een echt multimedia enabled OS zijn, dus ze hadden gelijk maar even wat demo matriaal op de CD gezet :)
Hier kwam ook de term of kwalificatie MPC (Multimedia Personal Computer) uit voort.

Voor sommige apps en games moest je pc een MPC1 of MPC2 gekwalificeert zijn.

hoe hoger hoe beter.

Mijn Pc was destijds wel MPC2 hoor, CD-Brander, TNT2(16MB) + Voodoo2(12MB) 512MB Geheugen, 40GB HDD met Win95 OSR2.

Ik kon Adobe Premiere en 3DS Max perfect draaien.
En dat die grote vent toen nog tegen de Fonz zei: "Please, try the fish" :o
Had W95 ook niet zo'n schitterend doolhof wat je als screensaver kon instellen? (met eigen bitmaps of de standaard felle kleuren plaatjes)

Edit: deze dus :+

[Reactie gewijzigd door MikelenniuM op 24 augustus 2010 13:03]

Anyone tried the fish tonight?

That's not so good Al..

Yeeep yeeep ...
"hosted by tripod".
Ja, heel mooi. :+
Nog altijd een leuk nummer :)

http://www.youtube.com/watch?v=kemivUKb4f4

En dan had je nog al die "Where do you want to go today" filmpjes. En HOVER en wat nog...

[Reactie gewijzigd door mieJas op 24 augustus 2010 13:38]

Oh ja! Dank, was hem al kwijt :)
Weezer stond ook op mijn eerste win 95 CD
Aaahhhh "Het programma hangt vast", "Dan doe je toch die toch ff kille".... Nee want dan crashed windows helemaal (bij mij teminste)

[Reactie gewijzigd door AiChan op 24 augustus 2010 12:27]

jup, een programma afsluiten die crashte betekende een onherroepelijke reboot :D
Ah de mooie dagen waarin applicaties nog vrolijk in elkaars geheugen konden rondporren zonder al te veel moeite en memory corruption alom veroorzaakte :P
Ook een mooi programma: http://i34.tinypic.com/33ogrye.jpg
Ik heb het alleen niet meer draaien. Best benieuwd of ik deze schijven nog kan lezen...

Ik heb nog betas van '95 liggen, die vond ik eerlijk gezegd een stuk beter draaien dan de final.
Ja,, Windows 1 :) Heb ik wel eens gestart op mijn 8086, wat een ramp... Botertraag en maar schijfjes wisselen (had geen HDD) als je Paint of Notepad wilde openen, :P
Voor maar 99 dollar. Met.... Reversi!
http://youtube.nl/?v=tGvHNNOLnCk
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True