Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Samsungs aandeel op de notebookmarkt is in het afgelopen kwartaal met 14,6 procent gestegen. Daarmee is het bedrijf Apple en Sony voorbijgestreefd, en is het uitgegroeid tot 's werelds zevende notebookfabrikant.

Samsung heeft drie goede maanden achter de rug. De fabrikant zag zijn marktaandeel stijgen van 3,2 procent in het laatste kwartaal van 2009 naar 3,9 procent. Daarmee passeerde de Zuid-Koreaanse onderneming Apple en Sony, blijkt uit onderzoek van iSuppli. Het verschil met Apple was klein; Samsung verkocht 1,9 miljoen laptops, Apple 130.000 stuks minder. De groei gaat tegen de trend in; zoals gebruikelijk kromp de notebookmarkt als geheel in de eerste maanden van het jaar, dit keer met 5,4 procent. Fujitsu is de grootste stijger met een groei van 17,6 procent ten opzichte van de laatste drie maanden van 2009. Het Japanse bedrijf steeg daarmee tot de tiende plek wat marktaandeel betreft.

Samsung boekte vooral veel succes met Europese netbookverkopen. De helft van de verkoopaantallen kwam voor rekening van de kleine laptops. Dit wordt vooral toegeschreven aan de Europese telefoonmaatschappijen die de apparaten in combinatie met een abonnement verstrekken.

ISuppli verwacht aan de hand van de verkoopcijfers van de afgelopen drie maanden dat de notebookmarkt met 29,8 procent zal groeien in 2010. Begin dit jaar voorzag de website nog een groei van 25,5 procent. Ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar groeiden de verkopen van mobiele computers wereldwijd met 42,2 procent.

Marktaandelen notebookfabrikanten
PlaatsBedrijf

Marktaandeel Q1 '10

Marktaandeel Q4 '09

Verandering
1 Hewlett-Packard 18,9% 20,3% -1,3%
2 Acer 17,5% 19,0% -1,6%
3 Dell 11,5% 11,6% -0,1%
4 Toshiba 9,3% 9,0% 0,3%
5 Asus 8,3% 8,7% -0,3%
  Overigen 34,4% 31,5% 3,0%
  Totaal 100% 100%  

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Mbt garantie is het wel erg opvallend dat de meeste notebookmerken in Duitsland wel 2 jaar garantie geven, zoals HP, Packard Bell en Acer (Travelmate en Aspire).
zie: http://www.onlinekosten.de/computer/computer-defekt
Kennelijk bepalen de fabrikanten de garantietermijn van land tot land. Wat er de reden van is weet ik niet, zowel in Nederland als Duitsland geldt de Europese wetgeving. Het lijkt erop dat het makkelijker is een Nederlandse consument met een kluitje in het riet te sturen dan een Duitse.
HP op 1? Nooit gedacht :o Zie amper HP notebooks om mij heen.

En sinds wanneer maakt Apple notebooks? Zij maakten toch laptops?

[Reactie gewijzigd door Darx-Jordi op 7 juli 2010 18:15]

Bedenk wel dat dit de aantallen wereldwijd zijn, en volgens mij ook nog eens in stuks en niet in waarde. Dat geeft nogal een vertekend beeld aangezien 1 Apple dus gelijk kan staan aan 4 Samsung netbooks.

In Nederland liggen de marktaandelen in de retail van notebooks (zonder netbooks) behoorlijk anders (in stuks):

Acer : 26%
Apple : 4%
Asus : 7%
Compaq : 13% (is van HP)
EMachines : 4% (is van Acer)
HP : 15%
Packard Bell : 10%
Samsung : 4%
Sony : 5%
Toshiba : 9%
Dan zijn er nog een paar % verdeeld over Belinea, BTO, Dell, FSC, Fujitsu, Lenovo, Medion, MSI, Point of View, No Names.

In deze verhoudingen zou je ze ook bij vrienden en kennissen tegen kunnen komen, behalve wanneer je als tweaker invloed uitoefent op de koop, of wanneer vrienden onderling voor 1 merk kiezen als ze een slechte ervaring hebben met een ander merk.
Hoe doet Lenovo (ex IBM) het. Dat waren de beste laptops die ik ooit gehad heb (de Thinkpad van IBM). Onverwoestbaar, degelijk, fantastisch toetsenbord, goed scherm etc)

en ik heb meerdere Acers gehad (redelijke waar voor zijn geld), een Sony Vaio (scherm briljant, rest rubbish gezien de prijs), Hp (junk), Compag (zelfde junk), Apple (oogt leuk, maar niet lang en van binnen exact dezelfde low cost chinese junk als in HP, goede koeling mocht niet van de designers dus ramp), etc.

Consumentenmarkt zal Lenovo wel niet scoren, maar op de zakelijke markt?
Moet je teleurstellen. Maar Lenovo heeft helaas de IBM kwaliteit niet kunnen vasthouden. Hier op het bedrijf hebben we (vanwege de goede IBM ervaring) ongevoor 3000 Lenovo's. En er is er werkelijk niet een, die geen problemen had binnen 6 maanden (back light van het scherm, USB en oververhitting van de video). Het is echt een debacle geworden. We zijn nu terug naar Dell, waarvan de bedrijfsmachines (Latitude serie) nog nooit problemen hebben getoond. Mischien hadden we gewoon pech, en een slechte serie, maar na zo'n ervaring is het vertrouwen weg.
Je opmerking over Apple verbaasd me, zij hebben wat hun powerbook serie betreft de naam hele lage uitval te hebben. Snel zijn ze niet.
Alleen weet iemand hier, welke merken je moet kiezen, wil je niet meedoen aan de uitbuiting van goedkope arbeiders?

[Reactie gewijzigd door elteck op 8 juli 2010 20:15]

Lenovo staat er tussen, maar ik heb alleen de retail inzichtelijk. Ik verwacht dat het in het bedrijfsleven behoorlijk anders is omdat daar inderdaad veel Lenovo, Fujitsu, Dell en HP/Compaq staat. Als ik moet gokken dan is HP daar de grootste, gevolgd door Dell op 2 en Lenovo op nummer 3, of iets in die orde van grootte, maar nogmaals, die cijfers heb ik niet.
HP plus compaq is:28%
Dus als je het zo ziet is HP eerste
Nee dat klopt niet helemaal, want Acer, EMachines en Packard Bell vallen ook onder dezelfde eigenaar. Acer met EMachines zit al op 30, en met Packard Bell erbij zitten ze op 40%. Dat doen ze heel goed.
Packard Bell is ook van Acer

40% Acer is vrij knap! Had niet verwacht dat Apple 4% marktaandeel zou hebben, dacht zelf 1% a 2%

Hoe kom je aan deze gegevens?
Deze cijfers komen uit de rapporterende retailwinkels.
Het midden en grootbedrijf (best een grote markt) koopt vaak niet via de retailkanalen maar sluiten meestal rechtstreeks contracten af met de fabrikanten... Op deze markt zijn vooral HP en Dell erg actief, maar worden niet meegenomen in deze cijfers...
In bedrijven worden veel HP`s gebruikt. Verder zie ik er ook genoeg particulier hoor, zijn ook degelijke laptops.
Ook HP heeft vast wel rotte appels.

Voorbeeldje - een familielid heeft nu een HP dv6-1340ed.

Prima notebook, makkelijk te gebruiken (mede dankzij Win7, maar ook de layout is bijzonder goed te noemen), snel, stil, etc. Als ik al een kleine klacht erover zou moeten hebben dan is het wel de 'touch' interface voor het volume bovenin. Die is wel backlit, maar die verlichting geeft niet meteen ook het volume aan.

Maar ik zou 'm zelf nimmernooitniet nemen, en de reden daarvoor is het 100% bagger scherm. Dat ze 'm zelfs maar durven te verkopen is frappant.
1. kijkhoek is niet zo best. Goed, kan gebeuren, en gebeurt ook veel bij laptops - helaas.
Maar dan...
2. Het maakt gebruik van een laag frequente temporal dithering (om meer kleuren te simuleren). Dit resulteert erin dat je bij sommige kleuren gewoon lijnen diagonaal over het scherm kan zien trekken van links onder naar links boven.
3. En dan k nog spatial dithering! En dan niet met een mooi algorithme als Floyd Steinberg of beter.. of zelfs maar de dithering die je van oude versies van Paint misschien kent.. nee. Vertikale lijnen - wat zeg ik? Banen - 3 of 4 pixels breed. Ook weer alleen bij sommige kleuren.

Zelf zou ik er gek van worden, en als 't m'n enige ervaring met HP notebooks zou zijn, dan zou ik HP ook links laten liggen.
Ik heb ook een dv6-1340ed en ervaar niet helemaal volledig het zelfde.

Het ding is verdomde snel al zeggen de specs wat anders, maar ik was verrast door het product, Daarnaast de vele standaard zaken aanwezig zijn gewoon fijn, met name wat je niet veel aantreft de firewire aansluiting.

Om de video periekelen wat te omzeilen en wat dus ook heel goed gaat is de native ATI Drivers in plaats van de HP Drivers wat waarschijnlijk toch wel uit maakt.
De kijkhoek is inderdaad minder, maar dat heeft gewoon zijn voordelen omdat anderen niet mee kunnen kijken/lezen.
Toetsenbord is heerlijk en uitzonderlijk fijn te noemen voor een notebook.
Het scherm is gewoonweg heerlijk om mee te werken alleen had ik toch liever een 16:10 resolutie gehad in plaats van de 16:9 die hij nu heeft.
2. Het maakt gebruik van een laag frequente temporal dithering (om meer kleuren te simuleren). Dit resulteert erin dat je bij sommige kleuren gewoon lijnen diagonaal over het scherm kan zien trekken van links onder naar links boven.
Misschien kijk ik niet snel genoeg maar ik ervaar dit totaal niet. Natuurlijk kan het niet op tegenover mijn HP 2710 monitor maar dat is een totaal andere klasse. Maar die lijnen waarover jij spreekt neem ik totaal niet waar.
3. En dan k nog spatial dithering! En dan niet met een mooi algorithme als Floyd Steinberg of beter.. of zelfs maar de dithering die je van oude versies van Paint misschien kent.. nee. Vertikale lijnen - wat zeg ik? Banen - 3 of 4 pixels breed. Ook weer alleen bij sommige kleuren.
Ook hierin kan ik je niet helemaal volgen, maar ik zie het niet.

Daarnaast heeft de laptop deze week 2 keer een val van een meter overleefd op een houten vloer zonder enige schade :)

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 8 juli 2010 22:59]

Om de video periekelen wat te omzeilen en wat dus ook heel goed gaat is de native ATI Drivers in plaats van de HP Drivers wat waarschijnlijk toch wel uit maakt.
Misschien is dat het bekijken waard - geen idee welke driver dat ding nu gebruikt; 'kwist ook niet dat HP hun eigen drivers voor graphics mee leverden.
Ik zie het niet.
Ik zal 's kijken of ik er opnames van kan maken.. blijft lastig met die glanzende computerschermen (ook zoiets.. maar dat is meer persoonlijke voorkeur %) )

Verder eens met je post - het is op zich een prima notebook om mee te werken en ze hebben er nog geen systeemproblemen mee gehad*.. maar dat scherm.. *brrr*

* correctie... de HP software had onlangs een stukje in de meegeleverde Office 2003 probeerversie ge-update en meteen waren alle file associations weer terug op 2003 terwijl 2007 Home & Student erop genstalleerd is. Ook maar eens de-installeren als ik daar toch ben om die opname te maken.
'tis verdaaid moeilijk filmen dat scherm, maar toch gelukt. Het filmpje is expres een beetje onscherp zodat de pixels beter samenvloeien.

Het filmpje laat gewoon een kleurvlak gevuld met Paint zien, met de kleurwaarden erbij.

Eerst R:19 G:61 B:28, welke de vertikale strepen oplevert (maar ook al een beetje de diagonale beweging toont)
Later R:19 G:61 B:30, welke de diagonale beweging beter toont (nadat de color picker weg is wordt het vlak opnieuw gevuld). Helaas resulteert de electronische shutter van de camera samen met de beweging niet helemaal in het vloeiende verloop dat ik op het scherm zie, maar het idee is hoop ik duidelijk.

YouTube linkje hier: http://www.youtube.com/watch?v=vwkfCdTICt8
Ik drop je een DM voor de originele AVI.. YouTube maakt er toch een smurrie van.
Oeps.. geen DM mogelijkheid - goed, hier te downloaden (gaat maar 10x):
http://rapidshare.com/files/405938197/dv6-1340ed_display.avi

[Reactie gewijzigd door ZeBoxxToo op 9 juli 2010 15:50]

Ik had de voorganger, ook een dv 6000 serie, maar daarvan was het scherm best wel redelijk. Alleen de vertikale kijkhoek was zeer beperk.
Alleen bij mij ging na 6 maanden de wireless kapot. Is binnen garantie gerepareerd, maar na een jaar (buiten de garantie), ging de wireless weer kapot. Ik heb die toen verwijderd, zodat de laptop weer wilde opstarten. Maar na anderhalf jaar en een hoop random blauwe schermen, wilde hij niet meer opstarten (bleef rebooten). Volgens internet fora, was het een oververhitting probleem waar ze allemaal last van hadden.

En persoonlijk vind ik dat een heel slecht teken, want dat betekent dat HP z'n consumenten serie onvoldoende test voordat ze ze op de markt brengen. Koeling is best wel fundamenteel. Maar Dell en Acer doen dat niet beter. Hoe andere merken dat doen weet ik niet, maar eigenlijk moet je dus geen laptop hebben die enkel voor "consumenten" zijn bedoeld.
Degelijke laptops?

Vandaar dat ze maar 1 jaar garantie durven te geven en Samsung, Sony, MSI en Asus 2 jaar.

Je hebt niet veel aan de degelijkheid als je na 1 jaar je laptop moet weggooien.
Er zit wel verschil bij HP. De elitbooks bijvoorbeeld zijn vrij degelijk in tegenstelling tot de consumentengedrochten.

Elitebook
Pavilion
heb ook een elitebook, inmiddels mijn tweede. vind het nou niet zo heel erg bijzonder. Vooral niet als je de standaardprijs moet betalen zonder een significante korting...
Je precies, daar zit het grote verschil. De laptops voor bedrijfsmatig gebruik zijn echt stukke betrouwbaarder dan die voor consumenten. Dat zie je bij Dell ook. Onze bedrijfs Dell laptops (latitudes) zijn welliswaar oer lelijk, maar niet kapot te krijgen. Terwijl ik veel negatieve geluiden hoor over de consumenten lijn (studio). Zelf heb ik een HP thuis, en daar was helaas veel mis mee (oververhit).

Bij ons op het bedrijf zijn ze helaas van Dell naar Lenovo overgestapt, omdat onze CEO gek was van z'n IBM, maar de Lenovo serie die we nu hebben is een ramp, we hebben er niet een die het 6 maanden uit hield (backlight, USB en oververhitte video kaart) . Ik weet niet of dat inmiddels beter geworden is.
Heb zelf een Pavilion en deze week is ie al twee keer van tafel gepleurd op een masief houten vloer, en geen barst en gewoon werken. Dus voor mij zegt dat genoeg:
  • Voorzichtiger zijn
  • HP maakt degelijk spul
  • Factor geluk
Volgens nederlands consumenten recht heb je zowiezo al 3 jaar gratis garantie op dat soort producten ...
Ik dacht 2 jaar wettelijke garantie, al zegt dat natuurlijk nog niks.
de wet zet geen harde termijn, helaas.

Wat je in praktijk vaak ziet is 1 jaar volledige garantie, en het 2e jaar moet de consument bewijzen dat het niet zijn schuld is dat 't ding kapot. (dus onverantwoordelijk gebruik).

Maar er zijn genoeg goedkope shops (niet alleen web-) die lekker doen alsof hun neus bloed. De meeste consumenten weten toch niet wat hun rechten zijn. Dat maakt sommige goedkope aankopen, uiteindelijk best duur.
De wet zegt gewoon een harde termijn hoor, 2jaar. Bij vele elektronische apparaten kan je zelfs langer garantie eisen wanneer het apparaat binnen de verwachte levensduur defect raakt en die termijnen liggen ook vast per familie van apparaten (verborgen gebreken).
Bij 2de hands kan de termijn wel ingekort worden tot 1jaar ipv 2jaar.
Wanneer je product binnen de 6maand na levering een defect krijgt wordt er automatisch aangenomen dat het defect al bij levering aanwezig was.
Na herstelling of vervanging begint die termijn van 2jaar ook gewoon opnieuw te lopen.
Als de herstelling onaanvaardbaar grote kosten met zich meebrengt kan je ook de aankoop ontbinden.
Ik verwijs maar even naar Arnoud Engelfriet:
Zolang het product nog in de economische levensduur zit, dient de winkelier het kosteloos te herstellen of een nieuw product te leveren.
bron: blog Arnoud Engelfriet

Economische levensduur is nogal een open begrip. Het enige wat de wetgever hard heeft gesteld is dat de bewijslast de eerste 6 maanden bij de fabrikant ligt, en niet bij de consument. (ergo, het aantonen dat het product ondeugdelijk was bij aflevering)
De echte regel erachter is de eerste 2 jaar volledige garantie. Het jaar daarna moet bepaald worden door het bedrijf zelf, maar meestal wordt deze ook gegund.
Dit komt omdat de bepaalde economische loopduur van een laptop 3 jaar is.
(Dit feit is ook wel genoemd: Non-Conformiteit)

http://www.conformiteit.n...eit_non_conformiteit.html
Wat je zegt, ik heb zelf een HP elitebook, enorm erover te spreken. Heb hiervoor een Acer en een Toshiba gehad, maar wat een verschil in kwaliteit en service.
Degelijk kan ik de laptop's van hp niet noemen.. Kan ik uberhaupt niet bij de hp's die we gehad hebben..

1x ADI (heel oud ding, werkt perfect)
1x HP desktop (kappotte pci slots, kapotte brander, kapotte design klepje, kapotte hdd)
1x Compaq (van toen het nog compaq was) werkte ok, was weliswaar alleen als backup ingezet
1xHP laptop (kapotte dvd-rw (dus als laptop redelijk useless), lage kwaliteit batterij die kraakt als die moet opladen)
1x ASUS laptop (AMD/nVidia combinatie, een van die wat snel kapot gingen)
1x ASUS laptop (defect aan grafische chip, kan geen load aan, draait sindsdien op energiebesparing)
1x HP laptop (slechte bekabeling, slecht scherm, zeer slechte batterij (capaciteit ~ 20%), geluidskaart werkt af en toe zomaar niet meer, reboot fixt dat)
1x ASUS desktop (barebone, werkt goed)

OT: Samsung doet het redelijk goed, zie ze idd wat vaker langskomen.. de rode randjes laptops

[Reactie gewijzigd door Thunderwolf1989 op 7 juli 2010 19:48]

:P er zijn ook andere lappie's met rode randjes. 8)7
toshiba heeft ze gehad.
MSI heeft ze nog steeds.
HP is breed vertegenwoordigd in de zakelijke markt. Dat tilt zwaar aan het totale marktaandeel.
En daarnaast heeft HP ook nog een dochterbedrijf, genaamd Compaq die wel redelijk veel door de consumenten gekocht wordt. Ik weet niet of deze ook meetellen?

[Reactie gewijzigd door NLCJ op 7 juli 2010 19:03]

Niet juist, HP heeft Compaq overgenomen en zijn gefuseerd. Compaq is geen dochterbedrijf. Compaq wordt wel in de markt gezet als merk voor consumenten en eenpitters die vrij complete laptops/pc's zoeken.
Veel bedrijven hebben HP.
idd, HP is bij ons hier ook de standaard

Hierdoor wordt inderdaad het marktaandeel verhoogd, omdat de zakelijke markt veel gebruik maakt van HP

Had wel verwacht dat DELL op 2 stond, had ACER daar niet direct verwacht...
hp is toch ook stiekum compaq.
als je hp en compaq en hp/compaq bij elkaar zou optellen kom je wellicht een heel eind.
notebook is de algemene verzamelnaam, laptops zijn de varianten die nog fatsoenlijk op schoot te gebruiken zijn, vandaar de naam "lap" top.
Apple maakt notebooks, en alles kleiner dan 17" mag laptop worden genoemd.

HP heeft een enorm deel van de zakelijke markt in handen, dat zorgt voor hun nr1 positie, acer heeft een enorm deel van de consumentenmarkt in handen, en asus is sterk markt aan het veroveren, die zijn de afgelopen paar jaar ook een flink aantal plaatsen gestegen.
Logisch want ze komen erg goed uit verschillende tests, dus veel consumenten gaan op dat advies af.
Is er dan een verschil tussen notebooks en laptops? Apple noemt haar notebooks Macbooks, dus ja, ze maken notebooks. Laptop is gewoon een ouderwets woord ;)

[Reactie gewijzigd door VorteXLP op 7 juli 2010 18:29]

Een laptop is bedoeld om op de schoot ("lap") te gebruiken. Een notebook niet. Daarom dat Apple de MacBooks notebooks noemt: omdat het niet garandeert dat een notebook geen brandwonden kan veroorzaken wanneer het op de blote benen wordt gebruikt.

Niet dat dat bij andere laptops wl gegarandeerd is. Maar Apple gebruikt dus wel de juiste term.
Dat is onzin. De termen laptop en notebook worden door elkaar heen gebruikt, maar hebben geen relatie tot de gebruiksmogelijkheden.

Laptop is een beetje oudere term. Notebook is wat nieuwer en hippere term (en juridisch veiliger, daarom gebruiken bedrijven tegenwoordig vaak deze term). Beiden slaan echter op hetzelfde type product. Met de term notebook accentueer je ook veel meer het mobiele dan met het woord laptop. Apple, meester in marketing, hanteert daarom ook de term notebook ipv laptop.

Alle notebooks/laptops worden bij volledige belasting wel te heet voor op blote benen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 7 juli 2010 19:06]

Dat is onzin. De termen laptop en notebook worden door elkaar heen gebruikt, maar hebben geen relatie tot de gebruiksmogelijkheden.
Ze worden wel door elkaar heen gebruikt, maar ze hadden in het prille begin wel degelijk verschillen.

Zo zal een laptop bijvoorbeeld geen van de gebruikelijk poorten achterin hebben (lastig om bij te komen op schoot), de CD/DVD/Blu-Ray lade nooit aan de voorkant (knalt tegen je buik aan), de lucht aanvoer niet aan de onderkant (kan anders geblokkeerd worden door je benen), de lucht afvoer juist aan een van de zijkanten achter (niet over je benen heen naar achteren), goed gebalanceerd zijn (niet links 500 gram zwaarder dan rechts), enzovoort, etc.

Punt is wel dat er bijna geen computers meer zijn die aan al die dingen voldoen - op de netbooks na, en die gebruiken al de term 'netbook' ;) - en eigenlijk elke computer die als 'laptop' wordt aangeboden eigenlijk een notebook voor gebruik op een bureau is bedoeld.
Dan lijkt het er op dat de huidige MacBooks allemaal aan die eisen voldoen… behalve dat ze soms flink heet kunnen worden. Het is bij mij (PB 12" en MBP 13") nooit problematisch geworden gelukkig.
men is moreel verplicht het een notebook te noemen omdat men met een laptop zou aangeven dat ie op de schoot mag gebruikt worden iets dat nefast voor je voortplanting.
Plus dat als je dergelijke machines, welke tegenwoordig vaak toch wel goede koeling nodig hebben, op schoot gebruikt, men vaak ongemerkt de ventilatieopeningen/aanzuig openingen blokkeert, wat vrij vaak resulteert in oververhitting. Mensen bellen ons met een probleem. Komt alleen voor als de machine op de bank of op schoot genomen wordt. Snappen ze dan niets van... en als je dan voelt hoe heet die dingen kunnen worden als ze geen lucht krijgen. Oi oi oi... logisch dat, zeker de brakke HP dv6000 en dv9000 serie met hun nvidia chip cooling issues, dan doorbranden. Und so weiter...
Misschien moeten de fabrikanten ook eens leren dat lucht inlaten niet aan de onderkant horen. Ooit een apple gezien met een inlaat aan de onderkant? Zelfs als ze niet op schoot worden genomen zijn inlaten aan de onderkant een slecht idee omdat er op die manier veel meer stof aangezogen wordt.
iets dat nefast voor je voortplanting.
Yeah, right. Niets van gemerkt, ze was binnen een maand zwanger toen we een kind wilde maken. :) (inmiddels al 3 jaar geleden)
Yeah, right. Niets van gemerkt, ze was binnen een maand zwanger toen we een kind wilde maken. :) (inmiddels al 3 jaar geleden)
QFT :)

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 8 juli 2010 10:11]

Nee schootcomputer, das pas een oud woord :) Het gebruik van welk woord is toch sterk afhankelijk waar je bent, een amerikaan spreekt bijvoorbeeld bijna altijd over zijn laptop, een engelsman zegt weer eerder notebook.
Het zal vast van persoon tot persoon verschillen, of misschien per regio, maar mijn Engelse en Welshe collega’s zeggen allemaal laptop.
notebooks = laptops knuppel... je bent in de war met netbooks.
laptop is het ouderwetse woord voor notebook.
En sinds wanneer maakt Apple notebooks? Zij maakten toch laptops?
Potato, potahto.
Dat ze Apple inhalen is opzich ook niet zo raar, dat is eigenlijk een hele andere markt. Verder verbaast het mij best wel dat Acer niet op 1 staat, maar ik kijk ook niet verder dan ons koude kikkerlandje en ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe het in bijvoorbeeld Spanje ervoor staat.

Zijn trouwens Netbooks ook meegenomen in dit onderzoek? Want daarin kom je relatief vaak Samsung tegen als ik mij niet vergis.

EDIT: Oke, ik kan dus niet meer lezen:
Samsung boekte vooral veel succes met Europese netbookverkopen. De helft van de verkoopaantallen kwam voor rekening van de kleine laptops.

[Reactie gewijzigd door N1ckk op 7 juli 2010 18:21]

Ik ben fel anti-Acer / HP omdat je als consument vaak echt op je strepen moet gaan staan om je minimaal 2 jaar garantie welke wettelijk gewoon aanwezig is voor een laptop op te eisen en acer dat pertinent weigert te doen wanneer je geen verdere stappen onderneemt of een "verzekering" erbij gekocht hebt (garantie uitbreiding). Acer pusht de limit volgens mij vaak net even wat verder dan andere merken als het aankomt op degelijkheid (eigenlijk gebrek daaraan) van de machines, zeker in het budget-segment. En sure, het is dan wel budget segment, maar 2 jaar is toch wel het minimum als je 500 euro of meer uitgeeft aan een laptop.

Ergens zijn de consumenten er zelf mede debet aan: er is vraag naar goedkoop en mensen gaan dan stilzwijgend uiteindelijk toch vaak akkoord met een mindere garantie/support. Als de balans dan voor een bedrijf als Acer statistisch positief uitpakt, dan hebben ze gewoon maling aan de wet, tenzij ze ertoe gedwongen worden om zich aan die wet te houden. En dat gebeurt niet.

Ik pleit al heel lang voor een verbod op het aloude "1 jaar garantie" bij de reclames die getoont worden in nederland. Bij overtreding dikke boetes. Als retailers dan alleen modellen/merken gaan voeren welke *wel* 2 jaar of meer garantie bieden op hun laptops zonder dat je er moeilijk over hoeft te doen, dan volgt de industrie heel snel. Acer zou dan een groot deel van zn klandizie kwijtraken namelijk.

Want winst zit er voor de retailer niet op een acer laptopje hoor. Ja, als je ze per 1000 of 10000 inkoopt. Anders is het tientjes werk. En daar kan je je huur niet van betalen. Laat staan je personeel.
Denkt u dat de marges op andere laptops zoals een Apple beter zijn? Geloof me maar van niet. Verder ben ik het met je eens, al is de aansprakelijke voor je garantie eerder de winkel is dan Acer in het eerste geval.
"Samsung boekte vooral veel succes met Europese netbookverkopen. De helft van de verkoopaantallen kwam voor rekening van de kleine laptop."

Ja dus
Ik vind Apple niet in het rijtje thuis horen. Maar goed, mijn benadering daarin is anders.

Ik ben het wel helemaal eens met de keus van de consument. Acer kan wel hard roepen dat ze meer laptops dan HP willen verkopen. Maar Samsung en HP maken toch nog steeds suprieure laptops.

Samsung heb ik nu een aantal keer bij wat oudere mensen verkocht. En dat loopt geweldig. Nog nooit klachten gehad. Buiten de peronglijk op "ja" geklikte problemen.

Samsung laptop zijn imho Stevig, en er word niet een lading bloatware bij geleverd. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel de software toolies... E-dit, E-dat, E-zus, E-zo...
Ik vind Apple niet in het rijtje thuis horen. Maar goed, mijn benadering daarin is anders.

Ik ben het wel helemaal eens met de keus van de consument. Acer kan wel hard roepen dat ze meer laptops dan HP willen verkopen. Maar Samsung en HP maken toch nog steeds suprieure laptops.
Waarom niet? In het bedrijf waar ik werkzaam ben zijn vorig jaar alle laptops vervangen voor MacBook Pros omdat me niet te spreken was over de kwaliteit van de HP laptops die we voorheen hadden. Ook in andere bedrijven zie ik het een sterke opmars maken en je ziet Apple laptops veel vaker dan voorheen. Daarnaast is het een erg populaire laptop onder studenten en designers. Apple past net zo goed in dat rijtje als de rest.

Ik ben wel benieuwd wat jij zo superieur vind aan Samsung en HP want het word hier afgedaan als plastic rommel.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 7 juli 2010 18:47]

Ik heb vorig jaar zelf ook gekozen voor een Samsung. Voor weinig geld veel laptop. Bevalt erg goed, maar het is denk ik nog te vroeg om te zeggen dat het superieure laptops zijn. Zeker, Samsung maakt al heel lang onderdelen voor andere fabrikanten, maar met onderdelen alleen ben je er niet. Ondersteuning, een goede reparatieafdeling etc. maakt of breekt een merk ook.
Ondanks dat mijn Samsung laptop voorlopig geen problemen vertoont twijfel ik nog aan de levensduur in vergelijking met mijn oude toshiba die na 7 jaar nog steeds zonder morren presteert. De Samsungs zijn allemaal voor mijn gevoel van zeer licht plastic gemaakt. Ik vraag me af of de scharnieren net zoals de toshiba ook 7 jaar meegaan.
kan ik niet rekenen of kloppen de verschillen niet

uitleg graag

Plaats Bedrijf Marktaandeel Q1 '10 Marktaandeel Q4 '09 Verandering
1 Hewlett-Packard 18,9% 20,3% -1,3%
2 Acer 17,5% 19,0% -1,6%
3 Dell 11,5% 11,6% -0,1%
4 Toshiba 9,3% 9,0% 0,3%
5 Asus 8,3% 8,7% -0,3%
Overigen 34,4% 31,5% 3,0% Totaal 100% 100%
Afronding :)
Voorbeeld:
1 Hewlett-Packard 18,9% 20,3% -1,3%
kan ontstaan door:
1 Hewlett-Packard 18,94% 20,25% -1,31%
Dit paste ook precies in de strategie van Samsung om met relatief lage prijzen de markt zo snel mogelijk te veroveren..
HP is al een tijdje de grootste kwa aantallen.

Wat is tegenwoordig het verschil tussen notebooks en laptops? Is toch 1 pot nat, denk ook niet dat ze netbooks onder een apart kopje plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Tijn89 op 7 juli 2010 18:18]

Je ziet ook steeds vaker dat de "normale" consumenten waaronder tieners steeds vaker een notebook hebben. je ziet erg vaak dat tieners voor Samsung gaan. (lees mobieltjes)
Ik heb ook een steentje bijgedragen aan Samsungs marktaandeel met een Samsung R519 laptop. Degelijk beestje voor het geld, en in tegenstelling tot de twee MSI's en een ASUS hier in huis geheel zonder defecten. (De ASUS is echter geen eerlijke vergelijking gezien deze al een 5-6 jaar oud is..)

Maar goed van mij mag Samsung nog wel meer verkopen, prima prijzen, prima hardware en uitstekende service.
De laptops van Samsung is echt degelijke spul, ik vind het niet gek dat ze zo gegroeid zijn. Zelf ben ik werkzaam in een computerwinkel waar ook veel Samsung notebooks verkocht worden en ik moet zeggen dat er ook weinig terug komen.

Asus en Samsung zijn ook de enige 2 fabrikanten die standaard al 2 jaar garantie geven op hun notebooks, dat geeft toch aan dat ze wel vertrouwen in hun eigen product hebben. Daar kunnen andere fabrikanten nog wat van leren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True