Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Intel is na het schrappen van Larrabee ook gestopt met Project Offset. Het bedrijf had de makers van de game aangekocht om de kracht van de geparallelliseerde x86-technologie te tonen. De makers van Offset hebben Intel verlaten.

Intel moest eind 2009 bekendmaken dat Larrabee, de op geparallelliseerde x86-technologie gebaseerde gpu, niet op de markt zal verschijnen. Tegenover website BigDownload liet de hardwarefabrikant toen echter weten dat we in 2010 wel meer zouden horen over Project Offset, het schietspel van ontwikkelaar Offsett Software. BigDownload heeft inmiddels opnieuw navraag gedaan naar de status van het spel en kreeg als antwoord dat het spel is geschrapt. Het team dat aan het spel werkte, is opgeheven. Een deel van de teamleden werkt aan andere projecten binnen Intel en een ander deel heeft het bedrijf verlaten. Sam MacGrath, die aan het hoofd van het Project Offset-team stond, heeft een nieuw bedrijf opgericht, Fractiv LLC.

Intel kocht Offset Software in 2008 om de kracht van Larrabee te demonstreren. Er werd toen al een aantal jaar aan Project Offset gewerkt. De eerste berichten over de fps doken in 2005 al op. Offset moest een combinatie worden van een shooter en een rollenspel. Het speelde zich af in een wereld die visueel erg lijkt op wat Peter Jackson ons voorschotelde in de Lord of the Rings-films, inclusief dwergen, trollen en Nazgûl. De game zou bovendien een multiplay-modus krijgen, waarbij in teams te spelen zou zijn en waarin de classes uit de singleplay-modus terugkeerden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Exit Intel in de niet-onboard videokaartenmarkt?
Het spel an sich klinkt nog wel leuk, ik hoop dat Fractiv LLC er nog verder aan werkt.

[Reactie gewijzigd door Malantur op 2 juli 2010 13:10]

Erg jammer, kopen ze een game op die al redelijk ver was. Killen ze de content zodat het beter bij hun past en schrappen ze daarna de game maar omdat het niet meer bij intel's projecten past.

Zeer slechte ontwikkeling voor deze redelijk originele titel. Ik denk niet dat we hier nog wat van horen. Ondertussen heeft iedereen die hier wat mee te maken had hier wel genoeg van denk ik.
En jij denkt dat de vertrekkende projectleden geen copietje van de laatste sourcecode meegenomen hebben zodat ze zo weer verder kunnen?
Gezien het formaat van de "legal department" van Intel lijkt mij dat erg onwaarschijnlijk.
Intel hoeft hiervan toch niets te weten?
Iemand kan toch z'n externe HDD meenemen naar z'n laatste vertrouwde werkdag, 'n kopie maken, en daarna alles 'verwijderen' (maar niet op de ext. HDD) :+
dit kan je alleen nooit meer uitgeven.
alles is nu copyright van intel. en men kan er neits meer mee.
jammer komt gewoon niet meer uit
En jij denkt dat de vertrekkende projectleden geen copietje van de laatste sourcecode meegenomen hebben zodat ze zo weer verder kunnen?
Als ze een hoger IQ dan 80 hebben: nee ;)
Aangezien Intel al jaren de leider was en ook zal blijven: nee nog geen exit.

Zonde want nu NVIDIA uitgeteld is voor nog minimaal 2jaar, had AMD een deftige concurrent kunnen gebruiken.
Aangezien Intel al jaren de leider was en ook zal blijven: nee nog geen exit.
Ze puur en alleen marktleider omdat ze de IGP in de instap chipset verkopen.

Er zijn maar weinig mensen die bewust een Intel IGP kopen.

Door de actie van Intel, het niet geven van de rechten om chipset voor de Core i architectuur te maken en de IGP in de CPU, is het onmogelijk geworden om een IGP van bijvoorbeeld NVidia te nemen.

En veel mensen kijken niet verder dan de CPU niet naar de hele set-up van de PC. In combinatie wat hun eisen zijn.
Zonde want nu NVIDIA uitgeteld is voor nog minimaal 2jaar, had AMD een deftige concurrent kunnen gebruiken.
Kan niet want de IGP markt is de grootste "GPU" markt, groter dan de dedicated GPU markt (in volume). Met de IGP in de CPU van de Core i3 en i5 kun je er niet meer mee concurreren.
Zolang mensen alleen Intel als serieuze keuze zien zal dit ook zo blijven.
Door de actie van Intel, het niet geven van de rechten om chipset voor de Core i architectuur te maken en de IGP in de CPU, is het onmogelijk geworden om een IGP van bijvoorbeeld NVidia te nemen.
Het laatste woord is daar nog niet over gezegd. Intel ligt in de VS onder vuur van de Federal Trade Commission en probeert een schikking te treffen. Vanaar dat ze ook eerder al een schikking gemaakt hebben met AMD voor 1,25 miljard. Ook Nvidia heeft een rechtzaak aangespannen met name over deze zaak en er is Intel heel wat gelegen om de FTC van zijn nek te krijgen. Kan dus best zijn dat er ook een schikking komt met Nvidia en dat de Nvidia toch de rechten geven.

Het is een klassiek voorbeeld van machsmisbruik door een monopolist. Hard aanpakken. Eigenlijk vind ik dat ze zoń bedrijf moeten opsplitsen na zulke praktijken. Bedrijven die misbruik maken van hun machtspositie om anderen van de markt te weren moeten ontmanteld worden. Het blijkt ook dat deze bedrijven van boetes niets leren, dat beschouwen ze gewoon als bedrijfsonkosten.
Intel and FTC talk settlement of market abuse suit

(Reuters) - Intel and the Federal Trade Commission filed motions on Monday to suspend trial proceedings while both negotiate settlement of a lawsuit, in which the agency accused the company of abusing its market dominance.

The government accused Intel in December of illegally stifling competition, in a lawsuit the agency said sought to stop the marketing practices that have helped maintain Intel's status as the world's top chip maker for years.

The commission said Intel had been trying to shut out competitors in maneuvers dating back to 1999.

Intel said on Monday the motions would give both sides until July 22 to discuss a proposed settlement, but details of any proposed settlement were confidential.

The company declined further comment in its statement. Spokesman Tom Beermann said it was possible, should both sides fail to reach an agreement, that the commission will proceed with its case.

Rivals Advanced Micro Devices Inc and Nvidia Corp have also accused the chip giant of anti-competitive behavior. Intel agreed in November to pay AMD $1.25 billion to settle their litigation.

Shares in Intel held steady in after-hours trade from its regular-session close of $21.19.

(Reporting by Edwin Chan; Editing by Sofina Mirza-Reid)
http://www.reuters.com/article/idUSTRE65K71420100621

[Reactie gewijzigd door degener op 2 juli 2010 17:27]

Er is een aantal jaar geleden gesproken over dergelijke maatregelen bij grote bedrijven die hun marktpositie of invloed 'misbruikt' zouden hebben. Waarom dit plan niet is doorgezet weet ik niet meer zeker, maar ik dacht onder andere het ontslaan van grote aantallen personeel er iets mee te maken had.

Hebben ook berichten over op tweakers gestaan, misschien nog te vinden?
Indertijd wilde men Microsoft opsplitsen, de rechter had dat aanbevolen, maar het bleef slepen tot Bush aan de macht kwam, toen werd de zaak niet doorgezet. In het verleden was men een heel stuk voortvarender. AT&T is indertijd opgesplitst
Dit was gewoon een grote proefballon van Intel; met veel tamtam gepresenteerd maar dus al achterhaald etc.

Intel zal zeker op de GPU markt actief blijven, wellicht kopen ze gewoon nvidia ofzo :Y)

Offset zal wel weer een keer oppoppen, heeft een nieuwe 'offset' nodig :)

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 2 juli 2010 12:35]

Dit was gewoon een grote proefballon van Intel; met veel tamtam gepresenteerd maar dus al achterhaald etc.
Ik denk niet dat het een proefballon van Intel was. Na de flop van de i740 moesten ze de sceptici bewijzen dat ze ongelijk hadden.

Helaas voor Intel hebben de sceptici gelijk gekregen en de Larrabee zelfs een grotere flop gebleken dan de i740. Deze heeft niet eens de markt gehaald.

IMO zal het Intel nooit lukken zolang er te veel vanuit de CPU gedacht wordt c.q. de CPU tak zich met GPU zaken bemoeit.
Erg, erg jammer. ik vond Project Offset er briljant uitzien en het algehele thema sprak mij erg aan. de hoop dat de koop door Intel het proces zou versnellen is dus op niks uitgelopen.
laat het aub doorontwikkeld worden!

en dan ook al dus die Larrabee..
Inderdaad. Ik had de website van Project Offset al sinds 2005 in mijn bookmarks staan. In die tijd keek ik zeer regelmatig op hun website om te zien of er nog nieuws was. Helaas was er na een tijdje niet meer van over dan een forum waar de fans rond hingen. Nieuws verscheen er niet meer. Ik raakte ook mijn interesse kwijt en nu lijkt her erop alsof het project in geen enkele vorm op de markt zal verschijnen. Zonde, want ik keek er een aantal jaren geleden enorm naar uit. Die filmpjes zagen er zo veelbelovend uit. De setting sprak mij enorm aan en het leek mij een zeer originele game te worden.

Alles wat ook maar op enige manier gerelateerd is aan het oorspronkelijke PhysX lijkt gedoemd te zijn te mislukken. Project Offset was één van die eerste games waarvan bekend werd dat deze gebruik zou gaan maken van de PhysX PPU. Zoals ik al zei, keek ik heel erg uit naar dit spel. Daarnaast keek ik ook uit naar Desert Diner en 2 Days to Vegas. Ook deze games zouden gebruik maken van de PhysX PPU.

Ik zag het al helemaal voor me om die games te spelen met een PhysX PPU van Ageia. Die PPU zelf is nooit wat geworden en vanwege het gebrek aan games heb ik deze dan ook nooit gekocht. Ik wachtte immers op die drie genoemde games. De PPU is al jaren dood en van de games is nog steeds geen enkel spoor te bekennen.
Hopelijk geven ze de engine dan vrij onder een open licentie ofzo. Althans zou spijtig zijn als dit alles nu verloren is. Ik vond het toen vrij impressionant allemaal.
Zo bijzonder is het nou ook weer niet. Dat realtime weer hebben een hoop nieuwe spellen tegenwoordig (vooral Alan Wake komt bij me op) en destructible environments hadden we met Red Faction, zo'n 10 jaar geleden, al. Maar goeie engines onder een open source licentie kunnen we altijd gebruiken natuurlijk, zodat iedereen er mee aan de slag kan, niet alleen de mensen met geld.
Spijtig want de markt voor grafische kaarten kan wel terug een boost gebruiken.
NVidia zit op z'n gat en ATI maakt prijs/kwaliteitsgewijs mooi producten maar we moeten er niet bepaald iets spetterends van verwachten,
Het ziet er fraai uit, maar beter dan ATI / Nvidia ? Je kunt niet overal de beste in zijn, denk dat ze dat zelf ook hebben ingezien.
Het was beter omdat het ons real time ray tracing kon brengen. Maar Intel heeft gewoon gezien dat het nog te vroeg is. Dus nog wat langer wachten voor ons.
Te vroeg? Eigenlijk denk ik eerder dat Intel in heeft gezien dat snelle videokaarten in pc's eigenlijk alleen maar voor pc games worden gebruikt, en de hoogtijdagen van pc gaming ondertussen voorbij zijn. Het aantal games wat niet meer op pc verschijnt groeit nog steeds, dus waarom veel research stoppen in een project waar mogelijk niemand meer op zit te wachten als het af is?
Zeer jammer! Spel had potentie in mijn ogen.
Welk spel? Ik zie alleen maar een techdemo van een engine.
Wat is er toch gebeurt met die goeie ouwe tijd waarin spellen beoordeeld werden om de gameplay. Nu hoef je blijkbaar alleen een mooi filmpje met eye candy online te zetten en je hebt al een "spel" gemaakt waar mensen naar uitkijken...
Larrabee lijkt nu wel heel erg op een eerste klas stukje vaporware
Iets kan geen vaporware zijn als het gecancelled is.
Anders dan dit artikel doet vermoeden is Larrabee ook nog niet compleet afgeschreven, enkel uitgesteld

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 2 juli 2010 13:26]

Valt zo'n project niet te verkopen aan een producten/uitgever?
Lijkt me toch dat er een leuke basis bestaat om een spel te verkopen.
Is ook wel zo prettig van de erin gestoken tijd, dan baal je toch als medewerker?
Tegenover website BigDownload liet de hardwarefabrikant toen echter weten dat we in 2010 wel meer zouden horen over Project Offset,
We horen er nu toch meer van: het wordt geschrapt.
Jammer, was een van de interessantste gameprojecten van de afgelopen paar jaar. Vooral die ingame beelden van project offset zagen er ook nu nog superindrukwekkend uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True