Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

De kleine Amerikaanse studio Offset Software is overgenomen door Intel. De ontwikkelaar werkt aan een schietspel dat voorlopig alleen een werktitel heeft, Project Offset.

Hoeveel Intel voor Offset Software betaald heeft, is niet duidelijk. Het spel dat de studio maakt wordt een combinatie van een shooter en een rollenspel. Het speelt zich af in een wereld die visueel erg lijkt op wat Peter Jackson ons voorschotelde in de Lord of the Rings-films, inclusief dwergen, trollen en Nazgūl. De game krijgt bovendien een multiplay-modus, waarbij in teams te spelen zal zijn en waarin de classes uit de singleplay-modus weer terug zullen keren.

Waarom Intel juist in Offset geļnteresseerd is, heeft het bedrijf niet bekendgemaakt. Waarschijnlijk gaat het de chipfabrikant niet om het spel dat Offset aan het maken is, maar om de zelfgemaakte engine. Die is in anderhalf jaar door oprichter Sam McGrath geprogrammeerd en levert indrukwekkende prestaties. De engine heeft een particlesystem dat deeltjes tegen muren en grond laat stuiteren en elke particle een eigen schaduw meegeeft. De engine heeft bovendien realtime motion blur, waar de meeste hedendaagse games motion blur als post process toevoegen. Werking van licht en schaduw zijn ook indrukwekkend. Zo heeft de engine HDR belichting, specular bloom en werpt en ontvangt elk voorwerp een schaduw. Bewegende objecten werpen zelfs een schaduw op zichzelf, dus een bewegende arm kan tot een schaduw leiden op het lichaam.

Offset Software was al enige tijd op zoek naar een uitgever voor hun spel. Met Intel hebben ze wel financiėle middelen gevonden, maar nog geen uitgever. Hoe Intel Project Offset op de markt wil brengen, is niet bekend.

Video (project_offset.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Ik denk dat Intel dit doet omdat het bezig is met een eigen GPU. Als ze er echt een high-end product van maken moet dit zich kunnen meten met Nvidia/Ati en hebben ze een knaller nodig om binnen te komen. Deze engine ziet er erg goed uit en geoptimaliseerd voor een eventuele Intel GPU zou het een goede stunt zijn van Intel om in één klap dit soort grafisch geweld neer te zetten.

Allemaal speculatie natuurlijk, een andere optie is dat ze de engine gaan gebruiken om meer te leren over het maken van een goede GPU maar dat deze nog wel even op zich laat wachten.
Kweenie maar schaduwen op zichzelf werpen is verder toch niet zo bijzonder? Self-shadowing zit volgens mij al in een vrij groot aantal engines. Waarschijnlijk zijn de prestaties erg interessant, en misschien het particle systeem en de realtime motion blur, maar self-shadowing bestaat al een tijdje.
Het bestaat wel maar wordt nog lang niet overal toegepast. Een game als Oblivion had het in het begin maar is voor de rest bijna geheel uit de final game gehaald omdat ze processorkracht tekort kwamen of dergelijke.

Kan niet wachten op deze game het concept en de graphics zijn echt gruwelijk mooi. Hopelijk vinden ze nu ook snel een uitgever zodat die snel uit kan komen!
Zou het niet kunnen dat een dergelijke engine uitermate geschikt is om als showcase te dienen voor een nieuwe technologie, zoals Real Time Ray-Tracing?

@rwb: Je bevestigt eigenlijk mijn vraag...Nieuwe hardware dus omdat huidige hardware niet voldoet en waarmee je gemakkelijk selfshadowing kan doen. Bovendien, als die gasten zo'n engine op anderhalf jaar inelkaar kunnen boksen, dan kunnen ze dat toch zeker aanpassen aan een nieuwe technologie (als dat al nodig is)?

[Reactie gewijzigd door quixotik op 22 februari 2008 07:18]

Hoezo zou zo'n engine goed zijn voor een showcase van RealTime Ray Tracing? Deze engine gebruikt geen raytracing zoals ik het lees.

Een raytrace engine is weer compleet iets anders. Bij RayTracing is Selfshadowing ook niet zo'n probleem. Het is meer dat de huidige hardware het nog niet snel genoeg kan doen om het grootschalig toe te passen in real time toepassingen
omdat allemaal te raytracen kost heel erg veel processor kracht. raytracen kan niet met de snellere gpu omdat er bewerkignen moeten worden gedaan die een gpu niet kan toepassen. ik hoops dat Sammie ook goed multithreaded heeft geprogrammerd :o
Mwah, realtime shadows werken gewoon op de gpu hoor. Self-shadowing is niet moeilijk, maar het kost wel wat performance. Er is ook geen raytracing voor nodig.
Het is ook meer de combinatie die de engine bijzonder maakt. Alles bijelkaar is het indrukwekkende lijst.
Ik wacht iig al jaren met spanning op dit spel. Hopelijk komt er een beetje vaart in nu.
Het weinige grafische wat is vrijgegeven ziet er veelbelovend uit. Hopelijk valt er wat van waar te maken.
Wauw wat voor monstersysteem moet je hiervoor hebben? Lijkt me wel tof.
De videodemo ziet er erg goed uit.

Als ze een goede engine maken die alles realtime kan renderen zonder al te veel framedrops op hoge resoluties en MSAA en filtering ed en wat voor truukjes allemaal nog meer om het beeld mooi te maken ben ik wel bereid om dit spel te gaan spelen.

Je kan net zoals 3DMark alles realtime laten renderen met alles op z'n hoogst, zelfs een Ultra heeft op moeilijke stukken framedrops of komt onder de 25 frames. Een 3870X2 haalt het ook niet..
Kunnen ze deze engine niet ook uitbrengen voor non-gaming 3D grafische applicaties? Scheelt weer in koffiepauzes ..eh... rendertijd.
Zou het niet ook te maken kunnen hebben met het feit dat de PC games veel concurrentie van de console ondervinden? Ik denk dat games de belangrijkste afzet markt van high end PC's zijn, en Intel voelt daar de concurrentie van Sony's PS3 consoles (XBOX heeft intel dacht ik) mischien wel bijna net zo hard als de concurrentie van AMD.
Nu er meer titels voor de console dan voor de PC uitkomen, hebben ze er denk ik alle belang bij om PC games extra leven in te blazen.
Xbox 360 heeft een triple core IBM PowerPC cpu. De eerste Xbox, de Xbox 1 dus, die had een Intel processor. De PS3 heeft trouwens ook een PowerPC cpu, maar dan in combinatie met 7 coprocessors.

De Xbox 360 heeft overigens een AMD/Ati GPU....
Je hebt daar een punt. Daar dacht ik laatst ook over na. Men zegt dan wel dat over enige tijd het pc gamen zo goed als "dood" is, omdat er meer titels voor de consoles uitkomen en het voor gamestudio's prioriteit heeft om voor consoles te ontwikkelen, maar ik kan me niet voorstellen dat nVidia, AMD en Intel dat zomaar laten gebeuren. Dat zou voor hen een te grote (negatieve) verandering in de high-end videokaartenmarkt betekenen.

Misschien een nieuwe trent, hardware fabrikanten die game ontwikkelstudios kopen (en wellicht ook ooit uit gaan geven om de pc-game industrie te boosten)?

[Reactie gewijzigd door Nielzie op 21 februari 2008 20:14]

Ik denk dat 'men' elkaar gewoon napraat zonder al te veel harde cijfers te hebben. En als iets maar vaak genoeg wordt gezegd, gaat 'men' het vanzelf geloven.

Ik denk dat het nog wel meevalt met de PC games.
het is inderdaad wel mooie engine maar ik denk dat je aardig was cpu & Gpu kracht nodig hebt zou een grote winst zijn voor intel als zij met een gpu komt die het soepel draait
Leuke T.net video player :) Gaat goed met de site ontwikkeling. Niet alleen een aardige foto viewer, maar ook video player. Zou mooi zijn als we meer grafische en video content bij artikelen kregen. Alleen op full screen hapert ie nogal (niet vloeiend).
Video speler is niet van T.net, maar van ene Jeroen Wijering.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True