Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Uit een eerste benchmark van de komende Atom N550-dualcore blijkt dat netbooks een redelijke prestatieboost zullen krijgen. De chip presteert bij de 7zip-benchmark beter dan de Atom D510-dualcore voor nettops.

Asus toonde zijn Eee PC 1015PN op Computex 2010 in Taiwan. Bij de specificaties meldde de fabrikant dat dit model de Atom N475 bevatte. Notebook Italia ontdekte echter dat het model in feite beschikte over een nieuwe N550, de eerste Atom voor netbooks met twee rekenkernen. Bij het decoderen van een 1080p-video, waarbij de Ion 2-gpu het meeste werk verricht, bleek dat de processorbelasting onder de 20 procent bleef. Dit is laag in vergelijking met de huidige Atoms.

Daarop besloot de Italiaanse site de ingebouwde benchmark van 7zip te gebruiken, waarbij de dictionary-groote op 8MB werd gezet en het aantal te gebruiken threads op 4, omdat de N550 dankzij zijn HyperThreading-ondersteuning aan zoveel threads tegelijjkertijd kan werken.

De score bedroeg 2294 mips en dat is meer dan wat wordt gehaald door de Atom D510- en 330-dualcores die voor nettops zijn bedoeld. Toch heeft de N550 een tdp van 8,5W, lager dan de 13W die de D510 verstookt. Ook is de score beter dan die van een Core 2 Solo SU3300 en een Atom N450. Dat zijn dan ook singlecores, terwijl de SU3300 niet eens ondersteuning voor HyperThreading heeft, maar wel 3MB cache. De singlecores hebben wel een lagere tdp: 5,5W.

Atom N550 7zip Atom N550 7zip score Atom N550 cpu-z
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Zou zeggen dat programma's nu toch wel multithread zijn waar het mogelijk is, anders heeft de ontwikkelaar te veel in z'n lab gezeten en niet gekeken naar waar de harware nu al jaren naartoe gaat. Een single core zie ik nu alleen nog maar nut als je een specifieke taak geeft aan een computer en die daarmee het laagst mogelijk verbruik heeft. Anders om een beetje voor de toekomst te zijn voorbereid zou ik voor een dual core gaan. Denk wel dat OEM misschien wel zo'nN550 willen gebruiken in een nettop, maar dat misschien van intel niet mogen.
En waarom dat? Waarom zou firefox multithreaded moeten zijn? Waarom zou word multithreaded moeten zijn? Enz. Dat zijn programma's die (normaal) al nooit 1 core volledig zouden belasten, waarom er dan de moeite en tijd in steken (want dat is niet simpel) om dat op meerdere cores te laten draaien?

Waar je wel gelijk in hebt is dat een dualcore veel beter, veel aangenamer werkt dan een singlecore. De aard van windows is nu eenmaal dat het niet helemaal zonder problemen werkt, als er dan eens iets vasloopt en een volledige core belast, heb je tenminste nog beschikking over een tweede core, zodat je pc niet helemaal vastloopt. En dat is nog maar n van de vele voordelen.

[Reactie gewijzigd door Phate_13 op 17 juni 2010 11:33]

Omdat je niet wil dat je op word moet wachten terwijl je aan het printen bent?
Omdat je graag wil dat Firefox op de achtergrond een pagina in een tabblad laad terwijl jij een javascript spelletje speelt?

Het lijkt erop dat jij nog niet helemaal door hebt wat multithreaded inhoudt. Het heeft feitelijk niets met meerdere cores te maken, puur met de mogelijkheid taken in afzondelijke threads af te handelen zodat je user interface niet plat ligt zodra een lange taak gestart wordt. Dat kan prima op 1 core, maar met meer cores kun je de zaken wel wat beter verdelen.
Ik denk niet dat jij mijn post snapt dan. Heel simpel: Kladblok, dat heeft simpelweg geen multithreading nodig omdat het zo licht is dat het gewoon onmiddellijk gebeurt. Dat is toch volledig nutteloos om op te splitsen?! En als je het een tweede keer opent, dan is het ook al een apart proces.

Maar als je processor zo traag is dat die lang bezig is met iets binnen je browser, dan zou ik dringend je processor eens upgraden.

En als je met multithreaden toch zou bedoelen dat niet alles sequentieel gebeurt, en dat je processor meerdere dingen te tegelijk kan afhalen, dan loop je hard achter, want dat is al redelijk lang zo. =)

[Reactie gewijzigd door Phate_13 op 17 juni 2010 13:45]

Toch altijd weer leuk dat de software mensen de schuld krijgen van het feit dat de hardware mensen geen fatsoenlijke hardware kunnen maken die goed met de software overweg kan.
Tja, shaloca heeft wel gelijk. Als je nu als software designer geen rekening houdt met multi-threaded cpu's moet je niet gaan klagen als je programma niet snel genoeg loopt. Als je dat wel doet heb je echt een bord voor je kop.

Misschien zouden we meer vrouwen als programmeur moeten opleiden. Die zijn gemiddeld gezien beter instaat om meerdere dingen tegelijk te doen. :Y)

Overgens programmeer ik zelf ook nog lekker single-thread omdat ik voor mijn doeleinden er geen nut van zal hebben.
Gek dat de N450 wint van de SU3300, blijkbaar komt dat door de hyperthreading, is wel interessant om te zien.
Anyway, mij lijkt het vooral interessant om te zien hoe deze presteert ten opzichte van de culv-processoren, zoals de SU4100, dat zullen wellicht de rechtstreeks concurrenten zijn.

[Reactie gewijzigd door Phate_13 op 17 juni 2010 11:29]

De rechtstreekse concurrenten zijn van AMD (V105 etc), een SU4100 cpu is vier-vijf keer zo duur als de N450.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 juni 2010 13:44]

1. Een Acer 1810tz, met SU4100 en 2GB ram kun je op de kop tikken voor 430 euro.
2. Het artikel gaat over de N550-dualcore. Waarom zou ik dan plots de N450 met de SU4100 gaan vergelijken, een single met een dualcore van een andere reeks. Als je een beetje zou uitkijken zou je zien dat ik bedoel dat het interessant is om te zien hoe de N550 zich verhoud tot de SU4100. Dat zijn rechtstreekse concurrenten.

@ Hieronder, Cafe Del Mar, zie 1. =)

[Reactie gewijzigd door Phate_13 op 17 juni 2010 11:47]

De SU4100 is volgens de Intel website niet meer te koop, maar stond tot voor kort voor $289 per 1000 in de Intel prijslijstjes. De Atoms (N450 en 550) liggen rond de $60-70.

SU4100 (en de andere CULV's) zijn uiteraard veel betere cpu's, maar door de prijsstelling zal je ze niet in het sub-$300 segment tegenkomen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 juni 2010 14:03]

Bron is altijd interessant als je beweert dat die N550 zo'n 70 dollar kost. En natuurlijk zijn deze atom's goedkoper, deze zijn dan ook trager. Hoewel het mij straf lijkt dat die SU4100 zo duur is.

Feit is, de goedkoopste netbook met dualcore (N330) die ik vind kost ook nog altijd 410 euro, terwijl de 1810tz met SU4100 430 euro kost.

En trouwens een concurrent moet niet perse krak hetzelfde zijn. Door trager en goedkoper te zijn is het nog altijd een concurrent hoor. Zonder atom-dualcore zou de goedkoopste dualcore laptop met lange batterijduur eentje zijn met SU4100. Als deze atoms (N550) veel gebruikt gaan worden is de kans reel dat men minder SU4100's zal verkopen omdat men een goedkopere dualcore kan aanschaffen, daarom is het zeer interessant om het verschil in prestaties tussen deze 2 processoren te zien, ze spreken krak hetzelfde doelpubliek aan, waarbij de atom meer zal aanspreken bij een lager budget en de SU4100 bij degenen die net iets meer prestatie willen.

Ook de zuinige AMD dualcore processoren zullen natuurlijk concurrenten zijn, maar dat (AMD, Atom en culv) zijn de enige dualcores in het goedkoper, maar draagbare, segment. En dus duidelijk rechtstreekse concurrenten.
Atom prijslijstje van Intel.
Oude productsheet van de SU4100 (niet meer leverbaar, dus die goedkope SU4100 laptops zullen uitloopmodellen zijn).
de andere CULV processoren uit de SU-lijn
een Celeron CULV

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 juni 2010 10:45]

Zijn CULV-processoren niet ontzettend duur in vgl met courante modellen (Exxxx, Core ix, Atom, ...)?
Als ik notebooks zie met een CULV-processor zijn die meestel €1600+... Lange batterijduur (door de CULV) heef zo een ongunstig prijskaartje :(
Jammer dat er niet meer benchmarks zijn toegepast.
Ik vind de verbetering mooi, maar het lijkt me sterk dat deze Atom gaat winnen van de SU3300 bij wat minder multithread-ready applicaties en benchmarks.
Het mag wel gezegd worden dat Intel het wr voor elkaar heeft om prestaties te verbeteren terwijl de TDP daalt :)
Bedenk wel dat de Atom een in-order ontwerp is en de Core2 de instructies out-of-order kan uitvoeren.

7-zip lijkt me behoorlijk geoptimaliseerd. Het doet al tijden hetzelfde en toch komen er aan de lopende band nieuwe versies. Daarbij is het zeer repetitief. De minder repetieve en ondoordachte software zal een stuk minder snel uitgevoerd worden door een Atom.
Het lijkt eens steeds beter idee om zo'n ding in combinatie met een ION 2 chipset te gaan gebruiken om een HTPC te bouwen met een lager TDP lijkt het me dat het ding ook instaat zou moeten zijn om gewoon passief gekoeld te worden. Als dat lukt en je hangt er zo'n 2 a 4GB geheugen naast (kost haast niets meer) en een kleine maar snelle SSD dan zou je makkelijk een hele mooie HTPC doos kunnen bouwen zo lang je de opslag maar buiten de doos regelt (een NAS bijvoorbeeld).

Het enige wat nog mist is een tablet die met zo'n processor is uitgerust en netjes over een 1080p scherm beschikt... dan kun je gewoon je HTPC met je mee nemen en hoef je de film niet meer te stopen als je even wat drinken gaat halen in de keuken of zo. :)
Geheugen kost haast niets meer? Heb je wel eens naar de recente geheugenprijzen gekeken? Een jaar geleden kon je makkelijk 4GB op de kop tikken voor een 30-40 euro, nu betaal je daar ruim het dubbele voor...

Tevens kan een Atom + ION(2) best leuk zijn voor een HTPC, maar ligt er een beetje aan wat je er allemaal mee wilt doen. Als het puur voor films kijken, muziek en wat browsen is, is het een goede oplossing. Wil je bijvoorbeeld ook downloaden en in de achtergrond kunnen parren/unrar/etc, dan is iets meer rekenkracht misschien wel aan te raden.


Ontopic: Best een nette prestatie met een TDP van 8,5W (gezien hier ook de IGP bij zit).
Viel mij ook al op.

Waarom zijn die prijzen zo gestegen? Schaarste aan grondstoffen, productiecapaciteit? Overgang van DDR2 naar DDR3 waardoor de productie van het oude type lager wordt (=prijzen stijgen), oude type schaars wordt (=duur) en de productiekosten van het nieuwe typegewoon veel hoger liggen?

Kan er niet zo snel iets over vinden
De prijzen waren oorspronkelijk heel hard gedaald door overproductie, daarmee dat deze nu zo duur lijken. Ten opzichte van voor deze overproductie zijn de prijzen nauwelijks veranderd.

nieuws: Micron lijdt kwartaalverlies van 706 miljoen dollar
nieuws: Hynix legt dram-levering op spotmarkt stil
nieuws: Waarde geheugenmarkt sterk gedaald in tweede kwartaal

Hier zo je een mooie evolutie van de prijs:
pricewatch: G.Skill F2-4200PHU1-1GBNT

[Reactie gewijzigd door Phate_13 op 17 juni 2010 11:59]

hihi,

nog steeds geen spijt van de 8 GB ddr2 die ik toen gekocht heb voor ongeveer 50 euro dat 't toen was! (A)
@ Rob Coops,

Dat idee had ik ook al. Maar mochten je plannen serieus zijn. Neem dan geen ION2 platform. Waarom niet? Omdat die 9400 chip echt maar net aan 1080p trekt. Heb je een dikke 32 inch of hoger, dan heb je power tekort voor wat extra shaders. Sharpning enzo. Een 9500 of 9600 zou een betere keus zijn..
De Ion2 brengt een nieuwere core mee:de GT218 die zeker sneller is dan de oudere 9400.
Tweakers
en
notebookcheck.net

Reken maar dat je daar heel behoorlijk 1080i/p mee kan kijken...
Hebben ze het stroomverbruik ook echt gemeten of gaan ze puur van de datasheets af? Bij Intel zit de laatste tijd nl enorme verschillen tussen werkelijk verbruik en TDP.
Ik heb nog geen rijen gezien van mensen die hun gestorven PC komen terugbrengen. Heb je ook een bron voor je bewering?
Er gaan geen PC's dood, Intel's TDP's zijn juist extreem conservatief (te hoog), niet te laag. Celeron E3200: TDP 65W, werkelijk max verbruik 19W

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 juni 2010 14:00]

Ik heb nog geen rijen gezien van mensen die hun gestorven PC komen terugbrengen. Heb je ook een bron voor je bewering?
......ik heb ook geen rijen mensen gezien met een gestorven pc... 8)7
... hoezo die vraag? Of denk je dat overschrijding van een data-sheet tdp dooie pc's oplevert ofzo?
Zo te zien is dit eindelijk een keer een wat meer volwassene Atom. Full HD decoderen ( uit een mkv bestand neem ik dan aan) is best netjes. Dan wel bijgestaan door een ION2 gpu maar dat is een leuke desktop. Ik merk dat mijn 330 Atom thuis er nog wel eens moeilijk mee heeft op 1080p icm een ION1 gpu. (Asrock Nettop)
Ben ik de enige die zich afvraagt wat het verschil is tussen een netbook en een nettop? Kende de hele term nettop niet tot vandaag.

[edit]
http://en.wikipedia.org/wiki/Nettop
http://nl.wikipedia.org/wiki/Netbook

Heb mezelf even antwoord gegeven :)

[Reactie gewijzigd door aramdin op 17 juni 2010 12:29]

Zelfde processor nieuwe naam = nieuwe processor ^^. Lijkt wel alsof iedereen de Nvidia strategie aan het proberen zijn, eens kijken hoe lang mensen dat blijven slikken (ik denk jammer genoeg lang).
Wauw wat een verbetering !!! Hij is 4 % sneller dan de D510 !!!
Weten we zeker dat de elektronen die dag niet 4 % sneller stroomden.
Was het verder exact dezelfde configuratie?

Beetje overdreven hoor...

Ok, hij is dan wellicht duidelijk zuiniger. Mooi groen...
Zuiniger is niet enkel "groen", je bespaart als gebruiker zelf ook.
Facturen. Lang geleden had ik een AMD Athlon XP 3000+, die verstookte in idle 140W, nu heb ik een E6750 die idle maar 75W verbruikt. Dat scheelt ook een serieuze slok op de borrel, (afhankelijk van hoe vaak je een pc gebruikt natuurlijk).
Batterij. Een CPU die minder verbruikt, zal ook resulteren in langer werken met 1 oplaadbeurt van de batterij (als de chipset natuurlijk geen zuiplap is).

Een zuinige CPU juich ik wel degelijk toe!!
Hmm mijn atom 330 komt goed mee :)