Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Nokia heeft een dynamokit gepresenteerd, waarmee een mobieltje tijdens het fietsen kan worden opgeladen. De telefoon wordt op het stuur van de fiets vastgezet. De dynamo voor mobieltjes moet voor het eind van het jaar op de markt zijn.

De dynamokit werkt met alle Nokia-mobieltjes die een aansluiting hebben voor de 2mm-lader die de Finse fabrikant in de afgelopen jaren in veel mobieltjes gebruikte. Voor duurdere modellen is Nokia inmiddels al enkele jaren over op micro-usb, maar veelal wordt met dergelijke telefoons nog een opzetstukje meegeleverd, waarmee de 2mm-lader kan worden gebruikt.

Net als een fietslicht werkt de lader door een dynamo tegen het wiel te houden, aldus de fabrikant. De stroom die door de weerstand wordt opgewekt, wordt gebruikt om het mobieltje op te laden. Nokia ziet de belangrijkste toepassing in landen waar mensen lastig aan stroom kunnen komen om hun toestellen op te laden, maar de lader is bedoeld voor alle landen waar fietsen een belangrijke manier van transport is.

Mobieltjesmakers hebben de afgelopen jaren meer manieren gezocht om telefoons op te laden. Zo kwamen diverse modellen uit die werken met zonnepanelen en zijn er patenten ingediend voor kinetische energie. Samsung presenteerde vorig jaar ook een dynamo om mobieltjes op te laden.

Dynamo Nokia

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Lekker, heb je dan eindelijk een naafdynamo, kan je weer harder trappen voor zoiets...
Moest men op fietsen nu eens een universele aansluiting op de naafdynamo maken, zodat je er vanalles kan op aansluiten...

Je bent tweaker of je bent het niet ;)
De weerstand is dan wel minder dan bij een banddynamo, maar de weerstand bij een naafdynamo is er altijd, ook als je lamp niet aan is. Dus bij een naafdynamo trap je sowieso altijd harder.
Leuke theorie... heb je zelf een naafdynamo? Waarschijnlijk niet, daar merk je namelijk echt helemaal niks van in vergelijking met een traditionele dynamo. In theorie heb je natuurlijk gelijk maar gevoelsmatig schat ik dat een naafdynamo nog geen 10% van de weerstand geeft dan een traditionele, in de praktijk loopt mijn fiets superlicht terwijl ik altijd mijn licht aan heb. Met een racefiets zal het verschil wel te merken zijn maar voor de meeste mensen absoluut niet.
Mijn eerste gedachte bij dit ding was dan ook meteen van kun je die niet paralel aan je verlichting koppelen of zo?
Als fietsenmaker kan ik je zeggen dat een naafdynamo inderdaad ten alle tijden zwaarder loopt dan een normale naaf.
Dit is inderdaad voor de meeste mensen geen probleem, maar voor de high-end fietsen gaat er iets als een son naafdynamo in welke echt een stukje lichter loopt dan een normale naaf dynamo.

Dit neemt niet weg dat een naafdynamo inderdaad veel minder weerstand biedt dan een band dynamo.
Hij vergelijkt het ook niet met een traditionele dynamo, maar met een fiets waarvan de dynamo uit staat. Dan fiets je met een naafdynamo weer zwaarder, omdat daar de dynamo altijd "aan" staat.
Een naafdynamo geeft in de "uit" stand een extreem lage weerstand, dit ligt tussen de 1 - 4%. Als je je banden niet op de optimale spanning hebt, wat nagenoeg iedereen heeft, dan heb je heel wat meer weerstand dan 1-4%. Dus je kunt gerust zeggen dat de weerstand in de "uit" stand te verwaarlozen is!
1-4% verlies vind ik zeker niet extreem laag, eerder extreem hoog voor een ding dat niets aan het doen is.
meer nog, als bij een naafdynamo je je licht uit zet, heb je meer weerstand dan wanneer die aanstaat (omdat magnetische velden makkelijker door bewegende elektronen gaan dan door stilstaande, of er is mss een betere uitleg)
maar dit is slechts theoretisch, want door de minieme kracht zal je het verschil tijdens het fietsen niet kunnen voelen :-)
Dus mijn aggregaat verbruikt minder brandstof als ik uhm zwaarder belast?
Dit klopt niet. Ik heb zelf een naafdynamo. Als ik m'n voorvork optil en het wiel een zwiep geef met het licht uit, draait ie makkelijk 30 rondjes. Zet ik het licht aan, zie ik het wiel snel tot stilstand komen.
Het zit namelijk zo, dat als de dynamo geen vermogen afgeeft, wordt er ook geen vermogen van de draaing ontrokken.
Nee hoor, als je geen vermogen vraagt van een dynamo dan levert het ook geen extra weerstand op. Bij een banddynamo is de weerstand van de overbrenging nogal groot, dus dat merk je minder, maar als je de draden eruit trekt heb je wel degelijk minder weerstand (en minder licht).
En weer snapt weer niemand dat de weerstand van een dynamo hoofdzakelijk bepaald wordt door de stroom die hij moet leveren |:(
Vergelijk het met de stroom die een electromotor opneemt. Die wordt voornamelijk bepaald door de belasting (het werk dat de motor moet verrichten). Geen belasting van de motor => met een kleine stroomsterkte zal de motor reeds gemakkelijk zijn rondjes draaien.

Als er geen stroom geleverd moet worden rest de mechanische weerstand van het ronddraaien van de dynamo. Nou, die is heel erg laag kan ik je vertellen.

Correctie: elleP hierboven snapt het wèl!

[Reactie gewijzigd door STFU op 3 juni 2010 13:01]

1 a 2 watt extra trappen bij bvb. een Nexus naafdynamo. Als de lamp uit staat. En 't gaat niet slippen bij vochtig weer. Ik zie de voordelen wel voor de gemiddelde fietser.

[Reactie gewijzigd door kwadronaut op 4 juni 2010 00:53]

Een naafdynamo hoeft niet meer weerstand te geven dan een wiel zonder naafdynamo (als je geen stroom afneemt dan).
Onzin, geen stroom vragen, geen weerstand.
Denk je dat je met je naafdynamo niet harder hoeft te trappen dan zonder dan? Energie moet érgens vandaan komen...
Alleen als je lamp aan is, en dan nog is het veel minder dan een banddynamo.
met een naafdynamo trap je altijd harder ! Maar je trapt nog harder als het licht aan staat.

volgorde van zacht trappen naar hard trappen

banddynamo uit -> naafdynamo uit -> naafdynamo aan -> banddynamo aan
Onzin, zonder energieopwekking heeft een naafdynamo geen weerstand.
Toch wel. Enkel is deze zo verwaarloosbaar klein dat je hem kan vergelijken met de luchtweerstand die een (ontkoppelde) banddynamo zal veroorzaken.
Alleen als je lamp aan is? Bij een banddynamo toch ook? Die haal ik er altijd af als ik het licht uit wil, ik heb geen knopje om het licht uit te doen namelijk ;)
Veel erger zijn fietsen met een geveerde voorvork: waar dacht je dat die veerenergie vandaan komt? Toen ik een jaar geleden een nieuwe fiets kocht moest ik moeite doen om er een te vinden zonder vering maar met versnellingen, wat de aantrekkingskracht van die "oma" en "opa" fietsen toch is?
Als je zo begint moet je vooral geen versnellingen nemen.
Voor de tweaker zonder tijd (of de niet tweaker) die z'n usb-gsm op de fiets wil opladen met zijn naafdynamo:
http://zzing.de/English_Zzing/

[Reactie gewijzigd door depeje op 3 juni 2010 11:05]

Met die accu's erin is die Zzing wel een stuk lomper dan de oplossing van Nokia. Het doet er denken aan soortgelijke "apparaten" zonder dynamo-aansluiting die als noodstroomvoorziening voor ge GSM te koop zijn. Wel weer handig dat er een lampje in zit. Binnenkort standaard LED-koplampen op de fiets met USB-powersupply?
uit een naafdynamo komt toch ook een draadje? Sluit je die aan op dat nokia ding, en klaar.
Als jij 12V door jou nokia wilt jagen ga je gang dan maar
fietsdynamo's zijn toch wisselspanning? Kleine trafo ertussen
fietsdynamo geeft een redelijk constante wisselspanningpanning, maar geen constante stroom denk niet dat je nokia dat leuk gaat vinden.

[Reactie gewijzigd door MrHugo op 4 juni 2010 23:20]

Die 'universele' aansluiting staat al bijna in het verhaal: de duurdere modellen gebruiken micro-usb en daarvoor is (bij die toestellen) een adapter meegeleverd. Je moet dus zo'n adapter zien te vinden en dan kan je alles met micro-usb opladen. Vindt nog een micro-usb naar usb adapter en je kunt zo ongeveer alles opladen.

Aan de andere kant. Het moet voor de hobbyist niet te moelijk zijn een spanning-stabilisator te regelen met een (micro-) usb aansluiting en die door de naafdynamo te laten voeden.

En voor de niet-fietsers: zo'n naafdynamo heeft een veel beter rendement dan een tegen-de-band-dynamo. Ik merk het niet eens of het licht wel of niet aan staat en de fiets loopt net zo licht als een vorige.
snap de nieuwswaarde niet, dit is er al zeker 4-5jr, goed nu presenteerd nokia het zelf. maar wezelijk maakt 't geen verschil.
Ik heb nog een genialer idee. Op de fietslamp zet je gewoon tussen de lamp en de dynamo een aftak, met daaraan een kabel, die kabel monteer je klaar met de lader voor de telefoon, en dan als je een naafdynamo hebt, heb je nog geen weerstand :)

snel even wat patenten aanvragen (A)

maar alle gekheid op een stokje, ik had dit eerder verwacht :O
Geen weerstand voelen? Waar zou de elektrische energie dan vandaan moeten komen? ;)
??? van de dynamo natuurlijk.

ik moet zeggen als er een mooi houdertje is voor mijn iphone...
dan lijkt me dat nog best wat, handig voor op mijn fietsvakantie.
gpsnavigatie, opladen, muziek en in een handige houder op het stuur!

breng maar uit :D

edit even gezocht,
alleen nog een usb voeding vinden de houder bestaat al :D
http://www.deipodspeciali...hone-3G-fiets-houder.html

[Reactie gewijzigd door freaq op 3 juni 2010 11:05]

??? van de dynamo natuurlijk.
Lol, jij denkt dat die energie "gratis" is? Je zult er hoe dan ook een extra inspanning voor moeten leveren. Natuurlijk is een naafdynamo efficienter dan een banddynamo in de zin van ratio van weerstand naar vermogen. Maar een fiets zonder naafdynamo heeft altijd nog minder weerstand dan een fiets mét naafdynamo, ookal is die weerstand minimaal en bijna niet voelbaar.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 juni 2010 11:34]

Ligt eraan hoe je rekent.
Bij een banddynamo voel je dat je extra weerstand hebt t.o.v. zonder. Dit merk je dan in extra weerstand en/of tijd.
Bij een naafdynamo is de weerstand er altijd. Je merkt het niet, omdat het altijd zo is en dus al in de standaard weerstand en/of tijd zit.

Dus wanneer je fietst, reken je het aanzetten van de voeding bij een banddynamo als extra last. Bij een naafdynamo reken je het als extra winst. Omdat je het 'altijd verlies' niet mee laat tellen.

Puur technisch gezien heb je gelijk; de energie komt ergens anders vandaan.
Maar als je het puur bekijkt vanuit de fietser, dan niet.
Mjaah alsof een naafdynamo een onuitputbare bron van energie is. Wat is het vermogen van een telefoon eigenlijk tov een fietslamp? Is dat eigenlijk wel ongeveer vergelijkbaar.
Van een naafdynamo (daar is de weerstand minimaal die je verneemt, nouwlijks merkbaar) en die leveren genoeg stroom op. Persoonlijk lijkt me dat handiger dan de dynamo die Nokia nu uitbrengt ;)

Je moet natuurlijk wel eerst even goed met je multimeter aan de slag gaan en dergelijke, maar dan heb je iet s van eigen fabricaat. Ik zit er nog serieus over te denken om zo een ding te maken, maar dan met een USB poort, om zo ook een MP3 speler op te kunnen laden, en alle andere dingen.
Dat lijkt me niet best voor de telefoon, die verwacht geen wisselspanning op de ingang. Rotzooi die je aan een gloeilamp kunt voeren zou ik niet onbewerkt aan m'n telefoon willen voeren.
dat wordt uiteraard wel even gelijkgericht, dat is heel simpel te doen met 4 diodes. Accu's van tegenwoordig kunnen ook prima tegen eventjes bijladen en dan weer niet (denk aan stoppen voor stoplichten) dus ik zie geen probleem, behalve dat het waarschijnlijk heel lang duurt voor ie opgeladen is

Of denk je soms dat je telefoon thuis met je adapter ook wisselstroom krijgt?
Nee, er staat op de lader wat ze leveren, maar wel altijd gelijkstroom. Een accu proberen op te laden met wisselstroom is ook niet handig, dan ontlaadt je net zo vaak als je oplaadt.
dat wordt uiteraard wel even gelijkgericht, dat is heel simpel te doen met 4 diodes.
Enig idee wat een piekspanningen je dan kan krijgen? Ik heb een zenerdiode op mijn fiets gemonteerd, omdat ik de lampjes steeds kapot bleef trappen. Voor elektronica zou ik er toch een stabilisatiecircuitje tussen zetten!
Dat zou ik niet flikken btw. Uit je dynamo komt 6~9 V AC
Dat vind je mobieltje niet zo leuk. Moet minimaal een trafo + gelijkrichter tussen
Eigenlijk best nog knap als je een tochtje maakt met een smartphone. Kan je lekker de richting aangeven en ondrtussen je baterij opladen. Ook als je naar je werk fietst en terug kan je ondertussen opladen en handfree bellen. :)

Enkel jammer dat het geen micro-usb gebruikt en vermoedelijk zal het ook vrij duur zijn, om nog maar te zwijgen over installatie.
als je ziet wat tegenwoordig een goede fiets kost, kan de fabrikant rustig de optie om een mobiele telefoon op te laden toevoegen ( als dit niet al op sommige modellen aanwezig is )

ideaal voor de mensen welke met de fietst naar het werk gaan, bleutooth headset erbij en bellen maar ( zit je alleen met de ruis van de wind, maar dit kan makkelijk worden weggefilterd )
als je een fietstocht gaat maken kun je de mobiel gebruiken als navigatie enzovoort...

ontopic : leuk idee maar erg diefstal gevoelig, moet je telkens als je op een terrasje wil gaan zitten of je fiets stalt het allemaal weer losmaken
Die telefoon zit met maar 2 elastieken vast, dat heb je zo los.
Past mooi bij deze reclame. "Bluetooth en navigatie geïntegreerd in het stuur, en alles wordt opgeladen door groene stroom." :)
Hoe groen die stroom is hangt natuurlijk wel af van hoe je dieet eruit ziet...
Mwoa, het is sowieso biomassa, wat al een heel stuk beter is dan kolen verbranden :)
Ja want al die kweekkassen die de wolken s'nacht verlichten zijn zo goed voor het milleu :P
Kweekas + kolen = slecht slecht
kweekas + fiets = slecht
Telefoons jatten is anno 2010 niet echt slim, sinds de de derde generaties GSM's kan je die aan de hand van de EMEI code een GSM blokkeren en in 2010 kan je dat bij sommige operatoren als zelfs online als je GSM op voorrand laten registreren. Om nog maar te zwijgen over positie bepaling die je kan inschakelen zodra hij aangaat. :)

Het probleem dat mensen daar niet aan denken dat ze dat kunnen.
Wie gebruikt dat? De meeste telefoonbezitters weten niet eens dat het IMEI nummer meestal op de rekening staat. En blokkeren op IMEI? Ik dacht dat ze dat alleen maar in Engeland deden (daar is het veranderen van een IMEI strafbaar).
Dat is dus de grote schuld van de telefoon gebruikers, zo blijft je GSM natuurlijk wel iets waard voor dieven.

Net even gegoogeld en alle grote operatoren in België doen het in elk geval. :)
Dat lijkt me vrij sterk, dit ding is pas net ontwikkeld, dus gaat er ook echt wel komen voor de nieuwe standaard voor opladers. Die moet in 2012 worden ingevoerd als ik het goed heb, dus het is wellicht nog even wachten, maar micro-usb variant moet er dus zeker wel komen.
Volgens mij is het veel handiger om te investeren in zonne energie voor dit soort toepassingen. Voor derdewereld landen is een fiets met dynamo ook een luxe.
en zonnepanelen niet????
zonnepanelen zijn vele malen duurder, en een dynamo werkt altijd. (ook s'nacht's)

en wat willen die mensen in derde wereld landen opladen .
mobieltjes zijn ook een luxe,
mobieltjes zijn nu juist die dingen die ze in 3e wereld landen in overvloed hebben inmiddels...
En niet te vergeten, om bv een navigerende iphone "life"
op te kunnen laden met zonne-energie,
heb je a) een zonnige dag nodig, + b) een zonnepaneel
van plm. een kwart vierkante meter.
(de luchtweerstand is waarschijnlijk
net zo groot als die naafdynamo-inspanning)

Van de helaas veel te vroeg overleden "tweaker" Mark Hoekstra
het volgende bouwproject.

http://geektechnique.org/projectlab/13/projects
(maak een fiets / ipod oplader)

(toegevoegd/project)

[Reactie gewijzigd door 83718 op 3 juni 2010 16:30]

Een zonnepaneel op je fiets geeft ook weerstand.
Off topic:
Misschien is dit mierenneuken, maar het artikel vermeld:

"De stroom die door de weerstand wordt opgewekt, wordt gebruikt om het mobieltje op te laden."

Het is beter te vermelden dat het hier over een spoel gaat.
Theoretisch gezien is een spoel een speciale vorm van een weerstand en is het dus niet volledige fout, maar om toch nauwkeurig te zijn ;)

On topic:
Persoonlijk denk ik niet dat er een grote markt voor bestaat. Gebruik van kinetische of zonne-energie lijkt mij zinvoller.
Waarschijnlijk bedoelen ze de mechanische weerstand die de dynamo op je wiel uitoefent, niet het electrische dingetje met 2 pootjes ;)
Theoretisch gezien is een spoel een speciale vorm van een weerstand
Bedoel je impedantie? Dan is de "weerstand" component van een zuivere zelfinductie (vind je in het echt alleen maar bij supergeleidende spoelen) juist 0.
Ik was er op aan het wachten. Laatst was ik aan het fietsen en gebruike ovi maps op me 5230 in mijn zelfgemaakte 'bike kit' als navigatie 8-) . Tegelijk gebruikte ik Nokia sportstracker om de route te registreren O+ . Helaas was halverwege, (50km) mijn batterij op :( .
Dit was dan dus wel erg handig geweest.
Reserveaccu is vast goedkoper. En lichter om mee te nemen.
Ja, idd waarschijnlijk wel lichter, maar waar moet je hem instoppen als je geen tas of broek met zakken bij je hebt op de fiets. Ook moet je stoppen om hem te verwisselen.... en als je reserve accu ook leeg is... moet je toch ergens een stopcontact vinden op alles op te laden. 2keer zo lang wachten want je gaat dan natuurlijk niet verder met één volle en één lege accu.
Z'n dynamo kan dan ook erg handig zijn op fietsvakantie.
Dit is zo simpel en zo nuttig. Ik denk dat Nokia dit product heel erg goed gaat verkopen. Miljoenen fietsers in Nederland en niemand die zoiets eerder uitbrengt. Nu is het de zaak om dit niet te duur te maken anders komt van mooie verkoopcijfers niets terecht.

Hieronder: Samsung is niet te koop en Nokia wel. Dat bedoel ik.

[Reactie gewijzigd door adsa op 3 juni 2010 13:14]

Nou ja niemand?

nieuws: Samsung-mobieltje op te laden met de fiets

en dat artikel linkt ook weer naar een eerdere.

Toch moeilijk he, lezen. 8-)
"maar de lader is bedoeld voor alle landen waar fietsen een belangrijke manier van transport is."
Lees: Nederland. Het idee is leuk, maar niet zo mooi uitgewerkt. Je telefoon met een elastiekje aan je stuur vastmaken ziet er een beetje goedkoop uit. En als je nou héél hard trapt, raakt dan je accu oververhit omdat 'ie te snel oplaadt? :P
China, Japan.

We zijn echt niet de enige. Nadeel van China is wel dat je maar aan kant een kindje tegen de regen kan hebben.
Dit is ook handig als je je telefoon gebruik als navigator bijvoorbeeld tijdens fietsvakanties. Nu Nokia Maps gratis is geworden, is dit een erg leuke gadget voor fiets-fanaten.
Absoluut! Als ik een stuk fiets gebruik ik Nokia Sports Tracker om alles bij te houden maar mijn mobieltje moet dan gewoon in mijn broekzak. Dan is het GPS-signaal toch minder en bovendien kan ik dan niet zien hoe hard ik fiets :(
dit is best wel geniaal.
heel simpel en effectief handig voor de fietsers die hun nokia willen gaan gebruiken voor de navigatie
Ik wed dat een extra accu goedkoper is, en in ieder geval makkelijker mee te nemen.
Ja en die extra accu moet je vervolgens thuis ook weer opladen, dat gaat je meer moeite kosten dan je denkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True