Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Submitter: bobwarley

Google heeft de applicatie Google Earth uitgebracht voor zijn mobiele besturingssysteem Android 2.1. Vooralsnog is de Nexus One daarmee de enige telefoon die de nieuwe app kan draaien. Earth was al beschikbaar voor de iPhone.

Google Earth is te downloaden uit de Android Market, de applicatiewinkel voor Googles mobiele besturingssysteem. Earth voor Android werd al geruime tijd verwacht: bij de aankondiging van de Nexus One liet Google een demo zien van de smartphone met daarop de Earth-applicatie. Een versie voor de iPhone bestaat al meer dan een jaar.

Er zullen vooralsnog maar weinig toestellen zijn die de app kunnen draaien: versie 2.1 van Android is vereist Earth aan de praat te krijgen. De Nexus One is momenteel de enige Android-telefoon die deze versie draait. Wel zal onder andere telefoonfabrikant HTC binnenkort met Android 2.1-telefoons komen, en oude toestellen updaten. Met Google Earth kan net als met de Maps-applicatie de omgeving weergegeven worden. Earth voegt daar nog een satellietweergave aan toe.

Google meldt op zijn blog dat de mobiele versie van Earth onder Android nieuwe features gekregen heeft: zo is er de beschikking over de wegenlaag die over het beeld heen gelegd kan worden. Hiermee is het makkelijker om wegen op de map te zien. Er zijn ook lagen om bijvoorbeeld Wikipedia-informatie, foto's en winkels op het scherm te toveren. Verder is er een zoekfunctie ingebouwd die op spraakinvoer reageert.

Google Earth voor Android Google Earth voor Android Google Earth voor Android
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Een iPhone uit augustus 2007 kan Google Earth draaien,
Maar een HTC Hero van half 2009 of een Galaxy van eind 2009 niet?

Maar goed dat android open source is, en niet zo gesloten als het iPhone OS denk ik dan!

edit: mede hierom denk ik dat de android market nooit succesvol zal kunnen zijn.
Kennelijk heeft 2.1 iets wat de andere android telefoons versies 1.5 1.6 2.0 2.01 niet hebben.
Stel je voor dat dit nodig is om je app te maken, zoals in het geval van Google Earth, dan zijn er nu op dit moment dus minder dan 200.000 mensen die je app zouden kunnen kopen.
Je moet dus rekening houden met meer dan 5 verschillende versies, en het lijkt erop dat er alleen nog maar meer versies bijkomen.

Een marktfragmentatie op zo een jong mobiel platform is volgens mij nog niet eerder voorgekomen.

[Reactie gewijzigd door Faust op 23 februari 2010 09:24]

Een vereiste is de 2.1 software. Ik ben geen Android dev, maar dit kan twee dingen betekenen. Of Google wil zo snel mogelijk telefoons laten updaten door fabrikanten door nieuwe features toe te voegen, exclusief, aan de nieuwste versie. Of de 2.1-versie bevat enkele noodzakelijke features om Earth te laten draaien.
Nope het draait ook op 2.0.1, op me milestone hoefde ik 1 bestandje aan te passen zodat google earth dacht dat ik de laatste API's had :)
Ach, 2.1 draait ook al op de milestone. Alleen is Motorola een beetje traag met het uitbrengen van updates. Maar dat schijnt wel het plan te zijn....
2.1 draait helemaal niet op de milestone :P (wel op de droid)
Dan is mijn andere gedachte dus van toepassing. :P
Je eerste opmerking gaat nergens over. Het wel of niet beschikbaar zijn van applicaties heeft helemaal niks te maken met het wel of niet open source zijn van je platform. En het is ook geen kwestie van "kunnen" draaien... de app is gewoon niet beschikbaar.

De tweede opmerking die je maakt in je edit is iets om je inderdaad zorgen over te maken. Het zou heel slecht zijn als je straks voor alle versies van Android een aparte versie van je app zou moeten schrijven/compileren. Daarentegen, zit je als je nu alles tegen 1.5 schrijft gewoon veilig en draait je app op alle versies. Zoals hierboven ook al wordt gesuggereerd, lijkt he ter trouwens sterk op dat Google helemaal geen 2.1 API features gebruikt maar gewoon 2.1 wil promoten. Dat zou natuurlijk een slechte zaak zijn.
De eerste opmerking is om een typische tweakers gedachtengang te parodiŰren;
in tweakerharry558-termen:
"iPhone is gesloten |:( Android is tenminste lekker open source haha en je kan er dus veeel meer mee _/-\o_ "
De grap is dat je met het gesloten systeem veel opties hebt wat het draaien van (nieuwe) apps betreft. Met het zogenaamde open systeem zit je met een oude versie in dit geval 'opgesloten'

edit:
mooi waterkoeler, laat dan maar zien waar de source voor android google earth staat en dan compile ik hem lekker :)
aka, typisch weer, je hebt open-source en compilen gehoord, en denkt dat dit de oplossing voor alle android gerelateerde problemen is ;)
of waar de closed source g1 drivers voor 2.1 staan.
Oh w8 die bestaan niet zeg je? Dat is vervelend...

[Reactie gewijzigd door Faust op 23 februari 2010 11:19]

Compile je toch lekker zelf een Android versie in elkaar, want dat kan WEL en dan zit je NIET opgesloten... Dat jij wacht tot een dev voor iemand zomaar iets in elkaar gaat zetten is toch onzin... Je bent zo vrij als een vogel en als je wilt kan je het zelf toch maken als je wilt (dat is dus de kracht van open source, voor de gem. gebruiker dus totaal oninteressant om onderscheid te maken in open/gesloten software).

Het blijft een feit dat Android gewoon open is! (het OS dus niet de apps) en dat jij voor je G1/hero of als je een ander toestel hebt op de Milestone na (en mss een samsung maar die dingen heb ik geen ervaring mee), je je eigen android versies kan compilen en gebruiken!
Het voordeel van een gesloten systeem is dat alles gelijk is en je je dus geen zorgen hoeft te maken over het al dan niet compatible zijn van software. En je dus zelf ook niets opnieuw hoeft te compilen.

Je kan hetzelf kunnen compileren als voordeel zien. Ik zie het persoonlijk als zwaar nadeel, omdat Google er dan vanuit kan gaan dat je dit doet/kan en wil.
Heeft er niks mee te maken. Het gaat hier puur om de versie van dat open besturingssysteem. Hoe open ook, het zal aangepast moeten worden aan de oudere (en nog uit te brengen) devices. Dat duurt even, net zoals het Apple tijd kost om iPhone OS 3 op de oudere iPhones te laten draaien.

Het gaat heir waarschijnlijk om API's die op Android 1.x nog niet beschikbaar zijn.
iphones zijn altijd tegelijk geupdate (tot nu toe dan) het heeft geen extra tijd gekost voordat OS3 op de oudere telefoons beschikbaar was.
Dat heeft het wel, alleen brengt Apple alles tegelijk uit. Zouden de updates niet op de oudere iPhones moeten draaien, zouden de updates een stuk sneller uitkomen. Google kiest ervoor dat niet te doen waardoor een select groepje mensen alvast verder kunnen. Dit is dus ook de reden dat niet alle Android toestellen meteen alle nieuwe functies krijgen. Het voordeel is dat de nieuwere telefoons niet hoeven te wachten tot de oudere geupdate worden.
Elk jaar komt een major update tot nu toe, voor de hele reeks toestellen, dat zie ik geen andere fabrikant nadoen. Waarbij je in ieder geval op een toestel van 3 jaar terug alsnog de nieuwste firmware kan downloaden. Nee inderdaad dan kan je beter nu een HD2 kopen, en met een half jaar weer het punt hebben dat WinMo 7 er niet op gaat draaien omdat of de provider geen zin heeft om het te fixen, of HTC.

@Hierboven, Faust is sarcastisch bezig :)
niet alleen voor gebruikers beter, ook voor developers: iedereen kan je applicatie gebruiken en dus kopen.

Al zijn er wel applicaties die pixelshaders op de 3gs kunnen gebruiken (als extra, niet exclusief), en dadelijk met de iPad en 4G zal er zeker wel fragmentatie komen, aangezien je niet rekening met inmiddels +3 jaar oude hardware wat processor en ram betreft kan blijven houden.

edit: ter vergelijking: android is net 1 jaar op de markt, en moet je eens kijken wat een ongeorganiseerde zooi dat inmiddels is. Stel je voor hoe dat over 3 jaar gaat zijn...

[Reactie gewijzigd door Faust op 23 februari 2010 10:16]

Dat is vanaf het begin de beslissing van de handset fabrikanten, en niet van Google. Op de G1 na heeft elke Android handset (dus ook devices als de Pulse etc) in ieder geval genoeg ROM om de nieuwste updates te draaien (hoewel dit in de toekomst kan veranderen als Android een aantal MB'tjes aankomt). Wat zorgt dan grotendeels voor de fragmentatie? Het feit dat, op HTC na, de meeste handsetmakers een mentaliteit hebben van "ze kopen toch wel weer een nieuwe telefoon, dus het is de investering niet waard".

Ik zet bewust HTC apart omdat ze bijvoorbeeld alle Sense telefoons (Hero, Legend, Desire etc) wel een update geven naar 2.1. Waarom ze de Magic geen update geven weet ik niet, maar ik vermoed dat ze daarvoor afhankelijk van Google zijn, gezien het een "Google experience phone" is.
Een iPhone uit augustus 2007 kan Google Earth draaien,
Maar een HTC Hero van half 2009 of een Galaxy van eind 2009 niet?

Maar goed dat android open source is, en niet zo gesloten als het iPhone OS denk ik dan!
Er bestaat ook nog zoiets als updates. HTC levert voor veel toestellen updates. Zo komt er (ik meen) halverwege maart een update voor een aantal HTC telefoons (waaronder de populaire Hero) naar 2.1. Als je hem geroot hebt is de ROM al een tijdje te krijgen.

Uit het artikel...
[quote]et Google Earth kan net als met de Maps-applicatie de omgeving weergegeven worden. Earth voegt daar nog een satellietweergave aan toe.[/qoute]
Dit kon toch ook al met Maps?
updaten misschien?! Is niks slecht mee hoor. Daarmee zouden eventuele issues kunnen gefixed worden. Het is tenslotte een OS. Net als Windows Mobile, Palm Pre (of whatever its name is), Symbion OS, ...
Net als je een windows/linux/mac zou updaten.

Marktfragmentatie? Kijk naar symbian. Die hebben ook compatibiliteit gebroken om van hun security issues af te raken.
Maps heeft ook labs, en daarin kan je een sattelite layer laten zien.

Voordeel aan Earth is 3d, je kan echt door de bergen heen gaan :)
ik vind dit soort applicaties een beetje vreemd, ik draai nu op mijn Nokia E51 ook een vorm van google earth, hiermee kan ik 2D inzoomen en ook via GPS navigeren(bluetooth GPS ontvanger)

dan is deze Android 2.1 barierre toch waarschijnlijk gewoon marketing onzin?
Nee dat is het niet, dit is toch geen verdere ontwikkeling op je Nokia e51 (waarvan het OS ongeveer al 10 jaar door ontwikkeld wordt...) Tegenover Android dat nu een jaar en 3/4 maanden op de markt is... Daarbij gaat dit veel verder als je 2D mapje op je E51!

Als laatste, er zijn al meerdere telefoons die een update (gaan) krijgen naar 2.1 dus leuk dat het volgens jouw marketing is maar straks kan 75% of meer van de Android gebruikers gewoon Earth gebruiken op ze huidige mobieltje dus welk deel is precies marketing volgens jouw? Waarom moet iemand nu een nieuw mobieltje kopen met 2.1 als die binnen 2/3 maanden ook al 2.1 krijgt?

note: het werkt ook op 2.0.1 maar aangezien de droid/milestone de enigste telefoons op aarde met die versie zijn met een update in maart naar 2.1 hoeft het daar niet persee voor gefixed te worden natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 februari 2010 09:58]

Kan die dan als GPS dienen?
Ik weet niet wat je hiermee bedoeld. GPS moet sowieso in de telefoon zelf zitten, maar het lijkt me een simpele toepassing om met gps+earth te zien waar je bent, ja. Hehe, dan kan je meteen foto's kijken van de plek waar je bent :)
(en wikipedia entry's! :9~ )
Ik denk dat 'ie bedoelt dat je tikt waar je heen wilt en dan 'linksaf-rechtsaf-u bent gearriveerd' riedeltje a-la tomtom.
Dat heet 'navigatie'... En nee dit is google earth, met google maps kan je binnenkort navigeren (tenzij je 'iets' wijzigt dan kan het nu al :))
Hehe, je hebt waarschijnlijk gelijk. Nja, ik ben van mening dat je daar betere programma's voor hebt :P
Dat zeker maar waarom zou de navigatie in earth dan die in maps overtreffen?
Dat zie ik ook niet echt. Bovendien voor maps en earth heb je allebei een internet verbinding nodig. Het is niet mogelijk de kaarten op te slaan op een SD kaart. Ik gebruik als navigatie daarom Sygic.
Hoe bedoel je? Ja, de nexus heeft GPS aan boord. Maar "kan die als GPS dienen" is nogal een ruime vraag. :P
Google Earth voor <2.1 devices (i.i.g. werkend op mijn 2.0.1 Milestone) te vinden op:

http://alldroid.org/viewtopic.php?f=259&t=2692

Enjoy... :-)

[Reactie gewijzigd door Intrepid_NL op 23 februari 2010 20:18]

dit is warez!

NOOBS, de applicatie is CLOSED SOURCE en MAG ENKEL VIA DE GOOGLE MARKET VERSPREID WORDEN

[Reactie gewijzigd door Faust op 23 februari 2010 14:38]

Ookal gaat me post nogal ontopic, wil je toch graag een keer gelijk geven:
JE HEBT GELIJK!
:+


Omdat we het altijd zo met elkaar eens zijn

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 februari 2010 10:32]

Nou, op zich wel handig, maar vooral een hebbeding voor op mijn Milestone. Ik zie het praktische nut er niet zo van in. Op een PC kan ik het nog wel gebruiken, maar op een smartphone? :? Sowieso moet motorola dan eerst de 2.1. update uitrollen.

Overigens is in deze video meer info te zien. Werkt op zich wel vloeiend op de Nexus.

[Reactie gewijzigd door Zewatanejo op 23 februari 2010 09:21]

Werkt net zo geil als op de milestone hoor :D (netjes vloeiend, multitouch zomen enzo)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 februari 2010 09:33]

@ watercoolertje

Blijkbaar heb je 2.1 op je milestone. Wees een goede padvinder en pleur een link naar de handleiding om dat voor elkaar te krijgen.

Voegt wat toe aan het artikel en maakt mij blij.
mogelijk nog "geiler" in verband met een vele betere gpu ;)
Zowiezo geiler door de 4*480 extra pixels die me scherm heeft :P Maar loopt nog niet helemaal geweldig heb ik al door (leek op het begin wat smoother)... Maar hij laad alles nogal sloom (GPRS, dank je t-mobile).
Nou je internetsnelheid nog. Ik denk dat je zonder 3G of wifi niet zo heel ver komt...
Nou das dus de laatste samsung die ik gekocht heb (i7500) zitten al maanden te wachten op een update en is weer uitgesteld, en wordt hooguit 1.6 :(
???
Vooralsnog is de Nexus One daarmee de enige telefoon die de app kan draaien.
Earth was al beschikbaar voor de iPhone.
niet helemaal...ik ga het even uitproberen met de htc hero, er zijn genoeg 2.1 roms beschikbaar voor de htc hero, zelfs voor de g1
Lees het artikel eens in plaats van voor de FP te gaan: Het gaat om de enige telefoon die de ANDROID Earth app kan draaien.
Dat de iPhone een eigen versie heeft staat ook in het artikel.
Lezen is schijnbaar een vak:

Google heeft de applicatie Google Earth uitgebracht voor zijn mobiele besturingssysteem Android 2.1. Vooralsnog is de Nexus One daarmee de enige Android telefoon die de nieuwe app kan draaien. Earth was al beschikbaar voor de iPhone.

Oftewel: het woordje Android mist.
De Nexus One is daarmee de enige Android-telefoon die de app kan draaien. ;)
Dat is niet waar! Hero heeft 2.1 roms lijkt me dat die het dus moeten draaien, ik heb 2.0.1 (milestone) en die draait het ook na een enkele aanpassing aan de APK.
http://alldroid.org/viewtopic.php?f=259&t=2692 (voor de gefixte versie)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 februari 2010 09:48]

Ik heb ook een 2.1 rom draaien, maar earth doet het niet hoor ;)
Dat is appart, dan draai je geen volwaardige 2.1 ROM (oftewel er is iets uitgehaald) of je kernel is nog wel oud (2.0/1.6)..
Als het een milestone is, zal de kernel inderdaad aan de oude kant zijn.
Die kan als ik me niet vergis nog niet vervangen worden...
Lees watercoolertje is, die heeft een milestone en het werkt. De kernel van de milestone is verre van oud, maar inderdaad niet te vervangen. Heb hem hier ook werkend op de Milestone.
Klinkt echt fantastisch dat Android. Lijkt mij dezelfde ellende als die je zeker vroeger had en tegenwoordig soms ook nog wel op Linux, dat software alleen op bepaalde combinaties/configuraties draait. Lang leve de iPhone en straks de gestandaardiseerde WP7 mobieltjes. Ik mag toch hopen dat het heel erg eenvoudig is (1 enkele update link) om op iedere willekeurige Android telefoon, iedere willekeurige versie van Android te draaien met iedere willekeurige kernel. Zo niet, dan voorspel ik dezelfde toekomst als WM (nu nog niet, want Google is nog te 'cool')

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 23 februari 2010 17:28]

Ik denk niet dat het alleen configuraties zijn die meespelen, maar ook de hardware die in de telefoon zit. De HTC Hero krijgt ook een android 2.1 rom waar ook Google Earth op komt te draaien. Merendeel van de software werkt gewoon op de oude rom.
hier het zelfde, werkt niet op de galaxy spica (geleakte 2.1 rom van samsung)
Ja, wat is daarmee?
matthijst bedoelt dat er eerst gezegd wordt dat de Nexus de enige telefoon is waarop Earth draait, maar de zin daaronder zegt iets anders. Ik denk dat ze het hebben over Android telefoons in de eerste zin.
Ik denk dat ze het over de nieuwe android app hebben in de eerste zin, waardoor inderdaad alleen de nexus one als enige telefoon deze momenteel kan draaien

[Reactie gewijzigd door MrTheMan op 23 februari 2010 14:05]

Kopieren / plakken: Reageren 2.0.
*zucht*

Je kan toch wel zover denken dat hij copy paste gedaan heeft, en denk je dat er dan via een mirakel Android is uitgegaan? Het lijkt me aannemelijker dat het artikel is ge update.

Wat heeft dat met fanboy te maken?
Met maps kan dit toch ook allemaal :?