Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Moederbordfabrikant Gigabyte zal begin januari een H57-moederbord uitbrengen. De GA-H57M-USB3 is voorzien van twee usb 3.0-poorten. Verder zijn voor de nieuwe LGA1156-cpu's alle mogelijke video-uitgangen geïmplementeerd.

Het micro-atx-moederbord heeft een H57-chipset aan boord, die over iets meer functionaliteit beschikt dan de H55-chipset. De GA-H57M-USB3 ondersteunt alle huidige maar vooral ook aankomende Intel LGA1156-processors. Het moederbord is uitgerust met een vga-, een dvi- en een hdmi-poort en een displayport-aansluiting, zodat de igp van die nieuwe cpu's gebruikt kan worden. Er zijn vier ddr3-geheugenslots te zien, evenals twee pci-e x16-slots, waarvan de tweede echter elektrisch slechts een pci-e x4-slot is.

De H57-chipset ondersteunt zelf geen usb 3.0, dus voegde Gigabyte een NEC-chip toe, die twee usb 3.0-poorten kan aansturen. Naast de usb 3.0-poorten zijn er twaalf usb 2.0-poorten beschikbaar. Er zijn zeven sata-300-poorten te zien en een e-sata-poort bij het i/o-paneel voor een totaal van acht sata-300-poorten. Verder valt het op dat het voedingscircuit niet door heatsinks wordt gekoeld. De prijs is nog niet bekend en ook de beschikbaarheidsdatum ligt nog niet vast, maar vermoedelijk zal die dicht in de buurt van 3 januari liggen. Op die datum zouden ook de nieuwe cpu's verschijnen.

Gigabyte GA-H57M-USB3 Gigabyte GA-H57M-USB3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

In het post hierboven staat 5 sata + 2 e-sata terwijl in het originele nieuwsbericht staat 7 poorten.

Ik zou eigenlijk wat gaan afkraken hier maar toch maar niet.

Ten eerste e-Sata heeft een totaal andere type aansluiting en ja het heeft met stroom te maken maar dan meer righting hotswapable idee.

e-sata poorten worden ook niet intern voorop bij de andere sata aansluitingen gezet. e-Sata betekent letterlijk External Sata. Wie is er nou zo dom om interne aansluitingen te verwarren met een externe poort protocol?

Wat je hier ziet op het bord is heel duidelijk. De 5 blauwe sata aansluitingen zijn gekoppeld aan het onboard raid chip en ondersteunen dus ook raid. De witte sata poorten zijn JBOD aansluitingen welke bedoeld zijn voor dingen and dvd/blu-ray spelers en branders.

De e-Sata aansluitingen zitten aan het achterkant van de bord in het I/O plaatje

edit:
de e-Sata aansluitingen zijn te zien op het tweede plaatje en bevinden zich net onder het optische spdif aansluiting (3de blok van boven) het zijn er dus ook 2 ipv 1 zoals het originele nieuws bericht aangeeft

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 17 december 2009 11:15]

Overigens is het maar 1 eS-ATApoort op de achterkant van het bord. Zie de foto's op http://www.facebook.com/p...olumn/209090107119?ref=mf

Wat Tweakers.net hier zegt klopt niet veel van met betrekking tot de S-ATApoorten.

Overigens kun je je DVD of BRspeler gewoon aan de ICHhangen hoor (zou ik zelf doen ipv een 3rd partychip als je de ruimte hebt).
inderdaad dat is een veel betere plaatje van het I/O

het volgorde van het derde blokje is dus

1* spdif
1* hdmi
1* e-sata
JBOD is geen type aansluiting, dat is een soort RAID array die je kan draaien met verschillende types Hard disk die dan als 1 volume gezien worden.

@ edit, nee ik denk dat dat de dp en hdmi connectoren zijn, de eSATA zie ik op het blokje er onder dan weer wel.

[Reactie gewijzigd door BGB4rn op 17 december 2009 11:19]

Lol

JBOD = Just a Bunch Of Disks

Dit houdt in dat er geen raid achter zit maar dat elke schijf gezien wordt als een individuele schijf
errr... dat zeg ik toch ook, "een soort raid" en hoezo zou je dat gebruiken voor odd's als het überhaupt al mogelijk is ?
lezen is ook een vak of niet ?

http://nl.wikipedia.org/w...of_Independent_Disks#JBOD
JBOD

JBOD (van 'Just a Bunch Of Disks') is het simpelweg achter elkaar plakken van een aantal schijven waarbij de totale grootte de som is van de ruimte op alle schijven. Dit is op zich geen RAID maar wordt wel ondersteund door veel RAID-controllers.
Dus nogmaals het is geen raid protocol
Laat ik er maar niet verder op in gaan..
errr... dat zeg ik toch ook, "een soort raid" en hoezo zou je dat gebruiken voor odd's als het überhaupt al mogelijk is ?
Het is juist GEEN RAID. JBOD wordt vaak gebruikt op RAIDcontrollers als ze niet in RAIDmodus draaien, omdat het dan gewoon een paar losse schijven zijn (ofwel, just a bunch of disks). Maar het is in geen geval een RAIDlevel te noemen.
Leuk bordje met een hoop functionailteit en aardige layout, maar wordt het nu niet eens tijd om eindelijk die fdd poort de deur uit te doen?

Iedereen loopt altijd te zeuren om de ps/2 poorten voor toetsenbord en muis, maar als er één poort is die ondertussen overbodig is, en een hoop ruimte inneemt is het wel de fdd poort.

Aan de andere kant, zit ie op deze plek nog niet eens zo erg in de weg en als je hem niet gebruikt, dan is dat nog niet eens zo erg. Waarschijnlijk was dat anders toch een (relatief) open ruimte geweest.
Nou, reken er nog maar niet op dat die gelijk verdwijnt op deze bordjes. In een interview dat ik in oktober had met een van de engineers van Gigabyte was dit ook een van mijn vragen, of er legacyfree bordjes gaan komen. Het antwoord daarop was nee. Ze willen zo compleet mogelijke borden blijven leveren, dus PS/2, com, LPT, FDD en P-ATAconnectoren zitten er nog allemaal op. Als je het niet gebruikt zit het niet in de weg en kun je het uitzetten.
Dat is de logica erachter. En het ontwerp is wel zo dat het niet in de weg zit of voor iets anders op het bordje nadelig is.
Hebben ze dat ook over mATX borden gezegd want daar lijkt het mij een stuk nuttiger het een en ander aan dat soort meuk weg te laten ?
offtopic:
oliebollen :)
Bij µATX borden zal het ook niet gebeuren waarschijnlijk.
TERW_DAN's blog: Gigabyte TweaKING event Paris 2009 - Interview (het interview).

Je ziet dat op veel µATX bordjes van Gigabytes er nog headers aanwezig zijn voor LPT en compoorten. De poorten zelf zijn niet meer aanwezig om ruimte te besparen, maar juist µATXbordjes zitten vaak in een wat goedkoper segment waar eerder nog dit soort oude connectoren nodig of gewenst zijn. Dus ik denk niet dat ze daar verdwijnen.
Goh dat verklaart ook gelijk het prijs van die dingen. Ik vind Gigabyte borden altijd net even dat ene nieuwe mogelijkheid missen waardoor is ALTIJD uitkom op een asus bord voor hetzelfde budget.

Ik weiger pertinent nog uberhaupt 1 cent uit te geven voor een FDD chip + aansluiting want ja ook dat kost extra geld en wordt doorberekend in het totaal prijs.
Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen de sata e e-sata connectoren, als je geen esata gebruikt, dan heb je toch gewoon 7 interne sata poorten neem ik aan?
e-sata bevat ook de aansluitingen voor de energie voorziening van het apparaat, als ik het goed heb. Bij gewone sata moet er nog een losse voedingskabel worden aangesloten.
Dat is niet correct. e-SATA is alleen maar data, geen voeding. Je hebt tegenwoordig wel (ik geloof dat MSI dat heeft op een aantal moederbordjes) e-SATA aansluiting met daaronder een USB aansluiting als voeding, maar de normale e-SATA aansluitingen is alleen data. Voeding kan dan geleverd worden door een externe voeding, of een USB poort.
Okee, tnx. weet ik dat ook weer. Dus e-sata is gewoon sata, maar dan als externe aansluiting?
Ja :) (voorlopig wel althans)

[Reactie gewijzigd door BGB4rn op 17 december 2009 11:03]

De connector is wat robuuster, en mist het 'lipje' in de interne S-ATA connector, en heeft daardoor meer de vorm van een USB kabel: http://en.wikipedia.org/wiki/E-sata#External_SATA
Niet altijd hoor, ook zijn er weinig apparaten die al op de paar moederborden met powered esata het gebruiken.

Het zal wel werken maar dan wel met adapter er bij.

edit :

nieuws: Power Over eSata-standaard in ontwikkeling
nieuws: Eerste AM3-bord met powered esata uitgebracht

[Reactie gewijzigd door BGB4rn op 17 december 2009 10:59]

Bij e-sata is het gebruik van een mantel (shield) verplicht, bij sata niet verplicht omdat de behuizing al als shield fungeert.
Nee, het verschil zit hem voornamelijk in het gebruik van een afgeschermde kabel. e-sata is immers voor gebruik buiten de PC kast, hier kan je EMC invloeden hebben van andere apparatuur waardoor bits om kunnen vallen.

verschillen:
• Shielding.
• De socket is iets dieper zodat je moeilijker ESD schade kan krijgen door overslag.
• De connector en socket zijn steviger, gespecificeerd om duizenden insertions te weerstaan, ipv enkele tientallen (zoals gewoon SATA).
• Iets andere electrische eigenschappen, hogere minimum zend spanning en lagere ontvang spanning. Echter door standaard sata aan esata electrische eisen te laten voldoen hoeven ze geen speciale esata driver te gebruiken

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 17 december 2009 12:50]

Volgens mij zie jij er 7 (5 blauwe + 2 witte) blauwe zijn sata 300 en witte zijn sata 150 sata 300 op een andere chip. (altijd gedacht dat die doorvoersnelheid maar de helft was van die andere, maar blijkt gelijk te zijn).
En e-sata zitten daar op je i/o panel, volgens mij die in dat gele rijtje.
Sata is gewoon sata voor een schijf, moet je dus apart stroom nog op schijf zetten.
E-sata is sata + stroom in één aansluiting op je schijf.

Correct me if i'm wrong.

Edit: oké bijna goed dus :) ik dacht dat de voeding op dezelfde kabel zat, maar vaker niet als wel dus begrijp ik van de connaisseurs.

Misschien is dit verhelderend: http://www.leerwiki.nl/Wat_is_eSATA%3F

[Reactie gewijzigd door thiesggb op 17 december 2009 14:10]

eS-ATA is gewoon een externe variant van S-ATA, maar op de connector na volledig hetzelfde.
powered eS-ATA heeft een aantal extra pinnen voor stroom, maar de controller hiervoor is verder nog steeds hetzelfde.
grapjas... sata 150 is het in ieder geval niet. Wat het wel is kan ik zo 1 2 3 niet vinden. Ga even zoeken.
gok dat de 2 witte van een andere chip komen maar van welke weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door Craven op 17 december 2009 11:08]

dat is bij al mijn gigabyte borden inderdaad het geval, 6 van de intel en 2 van 'gigabyte' (lees marvel ofso :P)
Jep en bij alle moderne moederborden van Gigabyte aanwezig (ook AMD chipset). Ze beweren zelf dat deze sneller zijn, maar uit test bleek juist dat je beter de Intel kan pakken.
Eerlijk gezegd snap ik het verhaal wat in de tekst staat ook niet helemaal. Aangegeven wordt daar namelijk dat er 5 SATA poorten te zien zijn, ik tel er echter 7. De e-SATA poorten die op een moederbord zitten hoef je toch niet door te lussen? Dan zou je namelijk gewoon 7 SATA poorten hebben, als je het plaatje mag geloven.
De Intel controller levert 6 SATA300 verbindingen, 5 op het moederbord, de zesde op de IO shield. Een extra controller bied nog 2 bijkommende SATA300 connectors.
Daarom ook blauwe en witte SATA poorten.
Dat heb je ook als je e-sata wel gebruikt, het is gewoon een extra aansluiting.
nee, de externe poorten hebben andere spanningsniveaus en kunnen daardoor niet zonder meer door elkaar gebruikt worden. Er bestaan wel converters zo ver ik weet.
Nee, dat is niet waar. eS-ATA en S-ATA zijn hetzelfde. Die converters doen niet meer dan de vorm van de connector veranderen zodat je een eS-ATA kabel op een interne poort kan aansluiten. Maar verder zijn die dingen verder gewoon hetzelfde.
Je hebt wel powered eS-ATA, maar dat zijn extra pinnen, dat heeft niets te maken met de bestaande S-ATApoorten/pinouts.
eSATA heeft een andere connector maar heeft het zelfde signaal zegmaar.

je kan technisch gezien waarschijnlijk wel een verloopkabel achterin stoppen.

de eSATA poort zit waarschijnlijk ook op een andere (goedkopere) chip van bijvoorbeeld Jmicron.
De connector van de e-sata poort ziet er wel hetzelfde uit als die van de sata poorten? :?
Nee dat is denk ik de extra poort die overblijft door de eSATA controller + de 6 die er al hoorden zegmaar.

(eSATA zit ook aan de achterkant bij de usb connectoren en zo.)

[Reactie gewijzigd door BGB4rn op 17 december 2009 11:06]

In het artikel waarnaar wordt gelinkt staat trouwens:

As it says in the title, Gigabyte's H57 offer also boasts two USB 3.0 ports and comes with one eSATA and seven SATA 3.0 Gbps ports, Gigabit Ethernet, DualBIOS, 7.1 channel audio, plus D-Sub, DVI and HDMI outputs. The GA-H57M-USB3's pricing and release date are not yet confirmed but you should be able to see this model in stores late this month or in early January.

gok dat tweakers de twee witte sata poorten over het hoofd heeft gezien. 't is nog vroeg zeg maar...
Gigabyte begint al zoals Asrock de belangrijkste specificaties van het moederbord op het PCB te printen :P Dat verstoort de look wel een beetje.

Voor de rest heeft het moederbord wel een goede layout, met uitzondering van de header voor de front audio. Die steekt heel vaak vlak bij de audio codec, wat het niet handig maakt om hem naar voren te leiden. Dan moet de kabel vaak over je videokaart, wat ook al niet goed is voor EMI. Die kabeltjes van de front audio stekkers zijn meestal niet afgeschermd en je videokaart produceert meestal wel wat EMI. Zo hoor je wat interferentie als je scrollt of een 3D spel speelt.
Als de audio via de sporen op het moederbord naar voren gaan stoort de EMI van de videokaart deze ook dus dat maakt niets uit.
In principe kan men dit wel makkelijker voorkomen door bijvoorbeeld een laagje metaal boven deze sporen te leggen. Moederborden zijn sowieso voorzien van meerdere lagen.
In het artikel lees ik dat er "...evenals twee pci-e x16-slots..." zijn? Bij de p55 had je inderdaad 1 pci-e aan x16 maar als je 2 graka's gebruikte vielen ze terug op x8. Is dit bij de H57 nu veranderd of staat er gewoon een fout in het artikel?
Op de hi-res pics (http://www.facebook.com/p...d=3668745&id=209090107119) is te zien dat het gaat om een x16 slot en een x4 slot (staat op de PCB geprint en is te zien aan het feit dat die dingen niet volledig elektrisch zijn aangesloten).
Zoals tweakers.net het hier in het artikel zet klopt het dus sowieso niet.
Nee hoor, het staat goed in het artikel:
evenals twee pci-e x16-slots
(slots=poorten).
Dat klopt, fysiek zie je 2 van die lange sloten. Er word nergens gezegt dat er per slot ook 16 lanes beschikbaar zijn. P55 heeft ook moederborden met twee pci-e x16-slots ;)

Als je hier even kijkt, ergens onderaan, zie je vrijwel geen verschil tussen deze chipset en de P55: Wikipedia
Alle s1156 chipsets hebben 8x PCIe 2.0 lanes beschikbaar. De overige lanes komen van de geintregeerder PCIe-controller in de cpu.

Alleen een nieuwe cpu met extra lanes in de core kan daar verandering in brengen. Ziet er dan ook naar uit dat er voorlopig weinig verandering in komt. Je hebt wel de Nvidia200 "bridge"chip die door sommigen gebruikt word, maar dat is meer een plakmiddel dan een echte oplossing.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 17 december 2009 12:17]

Er staat duidelijk dat het om een x16 en x4 slot gaat. Dat het ding fysiek langer is maakt het nog geen ander slot. Kijk maar eens goed in het plaatje, je ziet dat er fysiek zelfs geen pinnen inzitten. Dat maakt het toch echt een x4 slot (anders kan ik ook zeggen dat mijn uitgezaagde x1 slot een x16 slot is).
Dat staat er niet.
evenals twee pci-e x16-slots, waarvan de tweede echter elektrisch slechts een pci-e x4-slot is.
Het is idd verwarrrend. Maar fysiek is het een x16 slot, die dus nooit meer dan x4 lanes gaat leveren. Beetje onzin om er dan ook al die pins in te doen, vind je ook niet ?
Hoe wou je dat slot anders noemen ? Een PCIe 4x slot? Een extra large PCIe 4x slot? Een "ik lijk een 16x slot maar ik ben het niet" slot

Als je je x1 slot uitzaagt, heb je een uitgezaagt x1 slot waar je nu een x16 kaart in kan steken.
Het blijft een uitgezaagt x1 slot :+
Slot is wat anders dan lanes en/of het aantal pinnen dat er in zit.

Het verdient geen schoonheidsprijs,, dat hele gedoe. De beste beschrijving zou zijn :
Een "PCIe 4x lanes in een 16x houder" of zoiets. Je kan het er niet mee eens zijn (ben ik ook niet) maar iedereen noemt het slots, de fabrikant alsook de media.
a slot of a large physical size (e.g., ×16) can be wired electrically with fewer lanes (e.g., ×1, ×4, or ×8) as long as it provides the power and ground connections required by the larger physical slot size.
In both cases, PCIe will negotiate the highest mutually supported number of lanes.
Bron = Wikipedia
Dat heeft er ook mee te maken.
Even though the two would be signal-compatible, it is not usually possible to place a physically larger PCIe card (e.g., a ×16 sized card) into a smaller slot —though some motherboards have open-ended PCIe slots that will allow this.
Ze hadden dus ook een afgeknipt slotje kunnen gebruiken. Blijkbaar vinden ze dat er niet sexy uitzien of ze proberen je te verleiden met mooie lange slots ;)

Tot slot: Dit maakt PCIe slots/elektrisch verwarrend:
PCI Express is a layered protocol, consisting of a transaction layer, a data link layer, and a physical layer.
Die physical layer bepaalt de grootte van het plastic omhulsel ;) (in de volksmond ook wel slot genoemd)

[Reactie gewijzigd door Madrox op 17 december 2009 19:01]

mooi boardje alleen jammer dat er geen SATA3 controller opzit...
dat zou wel mooi zijn, Intel een beetje onderdruk zetten hun chipsets sneller met USB 3.0 en SATA3 uit te rusten :Y)
Iemand de IGP van de 1156 boordjes al mogen aanschouwen?
De IGP zit in de CPU ipv op het mobo.
Die pci sloten kan je ook wel weglaten. Ik heb nu ook crossfire(HD4890x2) en die kaarten zijn zo dik dat ze twee sloten in beslag nemen(Was bekend). Hooguit 1 van de 2 pci poorten zou je kunnen gebruiken omdat waarschijnlijk de eerste graka met zijn dikke kont het dichtstbijzijnde slot niet helemaal overschaduwd.

Verder echt gave specs.. 2010 wordt weer sparen voor upgrades!
Tja, niet iedereen gebruikt een grafische kaart met zo'n dikke koeler. Er zullen genoeg mensen zijn die een meer bescheiden grafische kaart kopen, en ook meer dan genoeg mensen die de IGP zullen gebruiken. Die hebben dan allicht geen kaart in het PCI-E 16x slot zitten.
moederbord is uitgerust met een vga-, een dvi- en een hdmi-poort en een displayport-aansluiting, zodat de igp van die nieuwe cpu's gebruikt kan worden
Betekent dit dat de onboard chipset, al deze 4 poorten bestuurt?

Ik denk dat ik deze wel zie zitten :) , zoek een nieuw systeem, deze komt der hoogstwaarschijnlijk in.

Alleen zit denk ik de kont van een 5870 in de weg bij de (e-)sata poorten :( .
Het zal wel eerder één analoge en één digitale aansluiting tegelijk zijn. Dat zie je wel vaker. Met wat geluk kan je ook twee digitale aansluitingen tegelijk gebruiken.
zou fijn zijn, dat wilde ik eigenlijk al met de Asus M4N78 zodat ik voor niet gamen, m'n monitor en m'n plasmastv via ingebouwde grafische kaart kon laten werken, en tijdens het gamen een externe grafische bom kon laten werken.
helaas kon bij dat bord alleen 1 digitale, en 1 analoge uitgang.

en dit bord mist helaas die hybrid ( sli of crossfire ) functie wat veel stroom kan besparen :p
Dat gaat je cpu dus doen. Omdat de IGP in de cpu is geïntegreerd.