Caiway voegt extra hd-zenders toe aan Basic-pakket

Caiway zal vanaf maandag zes nieuwe hd-zenders aan zijn Basic-pakket toevoegen. Naast de vier commerciële RTL-zenders zullen ook de twee publieke Belgische netten in hd-kwaliteit te bekijken zijn door Caiway-abonnees met een hd-settopbox.

Caiway logoMomenteel bestaat het hd-basispakket van Caiway uit Nederland 1, 2, 3, de demo-zender myZen.tv en Eurosport HD. Daar worden vanaf maandag RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 aan toegevoegd, waarmee de kabelaar naar eigen zeggen de eerste is die RTL 4 en RTL 5 in high definition zal uitzenden. Daarnaast zullen ook de Belgische VRT-zenders Eén en Ketnet/Canvas in hd-kwaliteit aan het 15,95 euro per maand kostende Basic-pakket worden toegevoegd.

Caiway heeft ook aangekondigd dat het een hd-simulcast descriptor zal meezenden met de zenders. Als een hd-ontvanger deze metadata herkent zal hij in plaats van de sd-variant van een televisiezender automatisch de hd-versie tonen als deze beschikbaar is.

De nieuwe hd-zenders zijn volgens Caiway mogelijk door het vrijkomen van bandbreedte na het schrappen van een aantal analoge kanalen. De kabelaanbieder wil op 10 oktober 2010 definitief stoppen met de doorgifte van analoge tv-signalen.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

30-11-2009 • 17:22

127 Linkedin

Reacties (127)

127
127
55
4
0
53
Wijzig sortering
Zeer netjes van deze kabelaar.

Vind het wel schandalig dat ik als UPC gebruiker RTL4 en 5 (en binnenkort Net5) nog niet in HD kan ontvangen terwijl ik er ook nog eens voor betaal. Ook is het totaal aantal HD zenders bij UPC veels te weinig vergeleken met Caiway. Ik wil ook BBC en MTV HD.
UPC is een drama wat vernieuwingen betreft.

Als je digitaal wil kijken zal je perse een mediakast van ze moeten huren. Je kan onder de 25 euro alleen SD digitaal kijken. Als je HD wil kijken moet je een HD kast huren en zal je je portemonee een stuk verder moeten opentrekken.
Daarnaast bepalen zij waar welke zender staat. Wil je Ned1 HD kijken, dan moet je kanaal 71 selecteren, terwijl kanaal 1 toch voor de hand ligt. Ned2 HD op 72 en zo verder. Logica is ver te zoeken.

Mijn vriendin woont in een Caiway gebied. Daar is het de kabel achterin de tv stoppen, digitale zenders zoeken en genieten maar. Ned1 HD mag je zelf op kanaal 1 zetten!! In het standaard pakket Ned1,2,3 en Europsport in HD en vanaf volgende week de commerciele zenders in HD. En dat voor het standaard bedrag van nog geen 16 euro. Alleen voor de extra pakketten heb je een cam of een kastje nodig.

Kan niet wachten tot de kabel open gaat. De eerste dag dat ik Caiway kan verkiezen boven de boevenbende van UPC ben ik over. Wat een verademing is Caiway in vergelijking met de dwarsliggers van UPC.
Dan zal ik je helaas alvast uit je dromen helpen; je zal ook dan niet kunnen kiezen voor Caiway...
Als de kabel opengaat, zal het wel degelijk moeten kunnen. Mits Caiway dan ook gaat voor landelijke uitrol.
Het gaat om de wederverkoop van het product. Ook al heeft Caiway de bedoeling om landelijk op de kabel te komen, nog steeds heb je hetzelfde aanbod als de UPC abonnees. Dat is dan ook de reden waarom men niet verwacht dat de kabelaars dat gaan doen.
Dat die zenders inderdaad onlogisch door mekaar staan bij UPC is een feit! Echter heb ik dat opgelost door de favoriete kanalen op mijn harmony te zetten (met icoontjes :) ) Zodat ik alleen hoef aan te 'raken' wat ik wil kijken...
Dat werkt (bij mij) echt voor geen meter. 9 van de 10 keer krijg ik een compleet andere zender. Die IR-ontvanger van de HD decoder met recorder is echt ruk. Gewoon zappen (kanaal omhoog) werkt al slecht, maar drie nummertjes achter elkaar is vrijwel onmogelijk.
UPC komt 1ste kwartaal met een x-aantal nieuwe HD kanalen waaronder ook RTL 4 en RTL 5. Of ze er nu eerder mee komen, geen idee.
Omdat UPC nog te weinig biedt op HD, heb ik de overstap nog niet gemaakt. Is met het geld nog niet waard.
Hopen dat Ziggo en UPC snel volgen, vind het wel een nadeel dat je altijd gebonden bent aan één kabelaar, hier is alleen Ziggo te krijgen dus hopen dat Ziggo snel volgt.
Nou ik hoop niet dat Ziggo snel volgt als het gaat om het analoge signaal helemaal niet meer door geven. Dit kun je toch niet maken tegenover talloze mensen welke nog niet op digitale tv zijn overgestapt.

Ik heb zelf wel zo'n kastje liggen, maar ik gebruik hem echt liever niet. Het is gewoon te traag met kanelen wisselen en het heeft ook echt geen toegevoegde waarde hier. Het analoge beeld is zo scherp dat het verschil amper te zien is. Daar komt nog bij dat ik mijn home cinema set er niet op kan aansluiten wat al helemaal een groot min punt is.

Een slechte ontwikkeling dus wat mij betreft.
Een slechte ontwikkeling :?
Het is juist een goede ontwikkeling.
Wie wil er nou een storings en ruis gevoelig analoog signaal op z'n HDTV?
Ik niet iig.
De meeste mensen hebben onderhand wel een LCD TV in huis.
Misschien niet Full HD maar toch.
Dus is een analoog signaal niet echt de voorkeur zou ik zeggen.
Je kan bij Ziggo gewoon digitaal alle zenders kijken zonder extra kosten hoor.
Alleen de extra zender pakketten moet voor betaald worden.

Ik weet niet waar jij op kijkt maar ik zie hier toch echt wel het verschil op mijn Full HD TV tussen analoog en digitaal.
Zeker de HD zenders is een genot om naar te kijken.
Dat gaat je niet lukken op een CRT TV.

En hier op mijn Samsung H360RS decoder zit een optische (Toslink) aansluiting voor op m'n AV receiver en dat zal wel op de meeste (zeker de HD) decoders zitten.
De HD zenders zenden al in Dolby Digital 5.1 uit.
Discovery HD iig wel.
En de kanalen wisselen hier prima.
Als ik van zender wissel gaat dat binnen 2 seconden.

Nu gaat het eindelijk de goede kant op want Ziggo zal waarschijnlijk snel volgen met de RTL zenders in HD.

YES!!! eindelijk de Formule 1 (RTL 7) in HD volgend jaar! :Y)
Dat kun je zo zeggen en misschien is het ook zo maar ik ken nog heel veel mensen, waaronder ikzelf, met nog een ouderwedse tv. Vooral oudere mensen (en daar hebben we er veel van in NL) zullen voor een groot deel nog een CRT tv hebben. Ik gaf trouwens aan dat ik amper verschil zie en het dus niet waard vind om een extra kastje met kabels enz. neer te zetten. Daar komt bij dat ik geen ruis/storing heb hier en ook bijna nog nooit gehad overigens. Je kunt er trouwens ook niet vanuit gaan dat digitale tv altijd werkt.

Daar ik niet heel veel tv kijk, maar meer achter mijn pc te vinden ben of met andere dingen bezig ben, vind ik het ook gewoon niet nodig om op dit moment te investeren in een lcd tv. Ik ben er trouwens ook blij om dat ik heb gewacht daar er nu steeds meer technieken als CI+ bij komen wat uiteindelijk weer die extra afstandsbediening en het kastje scheeld.

Ik wil dus niet zeggen dat ik het niet zou willen en dat de HD uitzending en dergelijke een slechte ontwikkeling zijn, integendeel zelfs. Alleen om nu zomaar te stoppen met het doorsturen van een analoog signaal vind ik persoonlijk gewoon te ver gaan. Ik heb er gewoon een hekel aan dat je dan ineens iets moet terwijl je daar niet om gevraagd hebt.
Ik had mijn HDTV in eerste instantie ook gekocht voor mijn PS3.
Toen keek ik ook nog analoog TV.
Een aantal maanden later vond ik het wel mooi geweest met al die ruis en strepen over de kabel en ben overgegaan op digitaal.
Ik heb toen gelijk maar een beetje in de toekomt geïnvesteerd door een HD decoder te kopen.
Er waren toen nog niet zoveel zenders in HD maar zo te zien gaat dat nu helemaal goed komen :D

Over die oudere mensen met een CRT TV, die kunne ook gewoon digitaal kijken hoor dan sluit je de decoder maar aan op je analoge TV.
Hoef je ook geen HD decoder te kopen want dat heeft dan geen zin.
Het zal misschien even wennen zijn voor de oudere generatie maar dat moet dan maar.
Je kunt de vooruitgang niet tegenhouden omdat er mensen van de oude stempel zijn die er niet mee overweg kunnen.
Dat zal je altijd houden zolang er mensen bestaan en er ontwikkelingen zijn in de techniek.

Niemand zegt dat overstappen moet hoor, alleen kun je dan geen TV meer kijken als je geen zin hebt om over te stapen naar digitaal.
En er zijn zoveel dingen die je ongevraagt moet doen.
Bijvoorbeeld belasting betalen, leerplicht of verkeersregels.
Als ik nou niet naar school wil moet ik dat toch lekker zelf weten?
Nou in Nederland dus niet.
En niemand heeft mij gevraagt wat ik nou een mooie maximum snelheid vind op de snelweg.
(Hebben ze in Duitsland daarentegen iets beter begrepen :p)
Of wat dacht je van de nieuwste games spelen?
Als je een PC met (stok)oude videokaart hebt kun je dat wel vergeten.
Dan zul je toch echt moeten upgraden om het spel normaal te kunnen spelen.

De techniek gaat door of je het nu leuk vind of niet.
Stilstand is achteruitgang word er wel eens gezegt. ;)

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 30 november 2009 22:36]

Ik heb het gevoel dat in de meeste TFT/LCD tv's bewust hele slechte analoge tuners worden gebouwd. Niet bij allemaal (denk aan Loewe bijv.), maar ik zie het wel als 'een trend'. Zou dit wellicht te maken hebben met de komende vaststelling van een maximale hoogte van de prijs voor analoge doorgifte? Digitaal valt daar nog niet onder, want dat is een luxe optie. Straks dus niet meer als het analoge signaal eraf gaat.

Het grootste nadeel (en ik ben overigens voor digitalisatie, laat dat duidelijk zijn) vind ik nog wel dat je maar één tv echt kunt aansturen per smartcard, waarbij je in het analoge tijdperk zoveel tv's kon aansluiten als je maar wilde (binnen de fysieke grenzen van de signaaldemping). Dit probleem is ook niet makkelijk te fixen aangezien er digitaal meer kanalen doorgegeven worden dan er analoog op een kabel kunnen passen (anders hadden we 30 jaar terug al 160 kanalen). Plus dat je een industriele server moet plaatsen om al die streams in realtime tegelijk te decoderen: niet te doen. Maar het blijft een nadeel... (voor ons, de providers vinden het vast niet erg om mij een tweede smartcard + kosten in rekening te brengen).

PS: Zelfs als het analoge signaal eraf gaat kun je met een simpele HF modulator een analoog signaal opwekken van een niet-HF bron (scart bijv.). Of je gebruikt een oude videorecorder, daar zit zo'n ding standaard in.

[Reactie gewijzigd door TDeK op 1 december 2009 08:55]

Voor het basispakket van Caiway geld dit niet. Deze wordt namelijk ongecodeerd doorgegeven en daavoor heb je dan ook geen smartcard nodig. Hierdoor kan je zoveel tv's aansluiten als je maar wilt!
Over die oudere mensen met een CRT TV, die kunne ook gewoon digitaal kijken hoor dan sluit je de decoder maar aan op je analoge TV.
Ik ken genoeg mensen van <30 die het zeeeer vervelend vinden om met nog meerdere afstandsbedieningen te werken.
Dus het zij niet alleen de ouderen die het vervelend vinden. Ik gebruik de digi ook alleen voor de ERP en voor de rest niet.
We zullen wel zien wat het wordt. Desnoods gaat de TV gewoon het huis uit. Kunnen wij Ziggo ook gelijk opzeggen.
zoveel mensen zijn dat niet hoor met een CRT, bovendien wordt CRT nagenoeg niet meer verkocht, over een paar jaar zul je CRT alleen nog vinden als 2e, 3e, xde tv's, en zelfs dan komt er nu vaak nog een TFT in.
Nee dat zijn er niet zo veel.
Ik denk nog een procent of 30!
Als je een beetje verder kijkt zie je dat ze er nog heel veel staan hoor. Om nog maar niet te beginnen over alle TV's die op slaapkamers en dergelijke staan!
En ik heb echt geen zin om bij aldie TV een decoder neer te zetten met weer een afstandsbediening!
Ik vind extra HD zenders prima maar ze gooien de analoge zender en naar mijn idee een beetje te snel er af.
Er zijn echter ook wel een paar nadelen aan digitale TV:

Stroomverbruik (TV+Receiver+evt Settopbox)

Privacy, aanbieder kan precies zien welke kanalen je kijkt


edit: dat was eerder inderdaad met de TV over IP settopboxen. Blijft er maar 1 nadeel over ;)

[Reactie gewijzigd door Tout op 30 november 2009 21:40]

Stroomverbruik ook niet: met CI+ spul heb je geen Receiver + Settopbox nodig, alleen een TV met CI+ slot.

Dus 0 nadelen!
@ ^ bij upc dus wel.

Hoop ook dat kanaal digitaal,meer hd in het basis pakket gaat stoppen.
En hoeveel TV's zijn er al verkocht met een CI+ slot?
Met een beetje gelukt maakt dat afgerond naar boven 1% van alle TV's.
Dus het is zeker nog wel een issue!
Anoniem: 281707
@Tout30 november 2009 21:13
Hoe kom je aan de wijsheid dat de provider kan zien wannaar je kijk. met On Demand kan dat misschien maar via het DVB-C systeem is dat niet mogelijk.
Met DVB-C is het niet mogelijk ivm het ontbreken van een retourkanaal, maar Tout heeft het hier over digitale tv, niet over dvb-c

Bij interactive tv van KPN is het wel mogelijk, en vermoedelijk ook wel bij de UPC met hun proprietere (rotwoord) standaard. Niet dat het zo`n groot punt is, Youtube en andere video diensten weten ook precies waar je online naar kijkt.
Er wordt inmiddels zoveel gelogd en bewaard dat ik me echt niet meer druk kan maken om een provider die weet waneer ik naar welke uitzending heb gekeken.
Ik wil je niet al te hard teleurstellen maar het feit dat je een bepaalde zender in HD kan ontvangen wil niet zeggen dat de bron van signaal (in dit geval van de FOM) ook HD is. Tot op heden is de F1 niet in HD beschikbaar :(.

Top Gear daarentegen is wel in HD te zien op BBC HD!

Als je kabelboer die niet doorgeeft kan je altijd een schotel neerzetten. Betaal je net zoveel voor als voor UPC.
Bernie heeft aangegeven komend jaar alles in HD te willen uitzenden. Geen idee of RTL het dan ook in HD inkoopt (en of ze die keuze hebben)

De laatste race van dit seizoen was al in HD opgenomen en in HD dor de regie kamer als ik het goed heb begrepen. (Daar komt ook die hawk eye achtig start scene vandaan) alleen werd het niet in HD naar de rest van de wereld verstuurd.
De meeste mensen hebben geen 100% analoog signaal, dus daarom worden die dingen als zoete broodjes verkocht.
Maar waarom zou je je home cinema set er niet op aansluiten? Als je de audio uitgang van je tv gebruikt, kun je die gewoon blijven gebruiken hoor...
Dit zal misschien niet altijd gelden maar mijn ouders gebruiken dus wel digitale tv en hebben de home cinema set op de tv aangesloten, omdat dit niet kon op de decoder. Maar dan loopt het geluid dus niet synchroon met het beeld. Valt vast wel op te lossen door het rechtstreeks aansluiten van de set op de decoder (moeten ze geloof ik een aparte kabel voor kopen), maar wat als je dan een dvdtje oud wilt kijken. Want dat gaat weer niet via de decoder. Maargoed dat staat een beetje los van dit onderwerp.

[Reactie gewijzigd door Tupel op 30 november 2009 21:27]

wat een bullshit, analoge tv is echt waaaaaaaaaaaaay slechter dan HD, en ook zeker slechter dan digitaal beeld. Wellicht moet je je beeldbuis tv is vervangen door een LCD om het goed te kunnen zien...

Bovendien, analoge tv schrappen is in nl nog niet echt te doen denk ik, digitv penetratie is niet hoog genoeg, vooral bij 2e en 3e tv's in een huis e.d. Echter is het wel een logische stap in de toekomst, en wat mij betreft liever vandaag dan morgen.

Missch. kunnen ze een paar zenders bij ziggo ook schrappen om meer bandbreedte te krijgen?
Helemaal mee eens. Caiway heeft ook al Net5 in HD. Met name ziggo blijft echt achter. Dat is toch jammer voor mensen die geinvesteerd hebben in dure apparatuur.
bron: harware.info

Net 5 HD vanaf 1 december

Caiway had eerder bekend gemaakt vanaf 30 november Net 5 in HD uit te zenden, maar om het signaal vooraf goed te kunnen testen is besloten om dit met één dag uit te stellen. Net 5 HD zal daarom vanaf dinsdag 1 december beschikbaar zijn op het netwerk van Caiway. Net 5 heeft er net als de NPO en RTL voor gekozen om in 1080i uit te zenden.


Nuf Said

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 281707 op 30 november 2009 20:19]

Net5 hebben ze op dit moment nog niet maar verwachten ze deze week ook door te gaan geven.
hopelijk doet UPC ook snel die 'hd-simulcast descriptor'. Nu heb je op 1 de SD versie van Ned1 en op 74 ofzo de HD versie :/
Jammer dat het 1080i is, had liever 720p gehad.
want? 1080i is scherper dan 720p, en je decoder interlaced dat beeld wel.
1080i is 540 beeldlijnen hoog, wat een aantal keer per seconde word afgewisseld... ik heb persoonlijk ook liever 720p; dat houd z'n detail tenminste bij scenes met veel verschil in pixeldata per frame...

1080i is naar mijn mening totaal zinloos tegenwoordig.. 720p loopt soepeler; je hoeft niet op 2 frames te wachten voordat je 't kan laten zien (bij het realtime emuleren van progressive 1080p met 1080i input) en je hebt geen gezeik met de interlacing-jitter wat het beeld erg onrustig kan maken op moderne schermen waarin WEL snelle panelen zijn gebruikt.
Verdiep je eens in de materie.

1080i is dan wel 540 lijnen die per cycle worden geupdate.. maar het zijn er toch echt 1080 in totaal.

1080i is in feite 50Hz omdat er twee updates in één frame zitten.

Nadeel is dat interlaced beeld alleen natuurlijk voelt op een apparaat dat ook interlaced is. Een digitale deinterlacer zoals in de meeste hardware zit geeft een zeer onrustig en onscherpbeeld maar dat komt puur door hoe de de-interlacer werkt.

720p@50Hz werkt soepeler maar 720p@25Hz zoals bij de meeste zenders worden doorgegeven geeft alleen maar minder detail dan 1080i met een minder smooth ervaring.
1080i is scherper dan 720p. Bij stilstaand beeld.

Voor bewegende beelden (toch een beetje het punt van televisie) is 720p mooier en het gebruikt ook nog eens minder bandbreedte. De EBU raadt leden ook 720p aan maar er zijn maar weinig zenders die het doen. Waarschijnlijk doordat men ofwel alleen kijkt naar het aantal beeldlijnen ofwel al geinvesteerd had in 1080i ofwel makkelijker kan blijven werken zoals men gewend is door de zaken interlaced te houden.
Het lijkt er op dat de twee belgische zenders wel in 720P uitzenden. In idergeval geeft mijn tv 720 aan!
Wat me aan dit artikel niet duidelijk is is of je nu moet betalen voor dat HD-pakket, of dat het standaard bij het SD pakket is inbegrepen (en dan heb je dus alleen nog een HD decoder nodig). Er wordt namelijk steeds over "Basic-pakket" gepraat, maar in de eerste alinea staat:
Momenteel bestaat het hd-basispakket van Caiway uit Nederland 1, 2, 3, de demo-zender myZen.tv en Eurosport HD.
wat de indruk wekt dat het "basis HD pakket" een aanvullend pakket is, namelijk met HD content.

@MasterM: ah ok, thanks :). Van mij mag de kabel vandaag nog worden opengegooid voor derde partijen. Het enige dat ik nu kan doen is hopen dat Ziggo snel volgt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 november 2009 17:37]

Het zit in het basis pakket...
Je kan het dus zonder extra HD abboment bekijken!

PS: zelf net getest zonder mijn smartcard dus alleen een HD decoder en gaan met die banaan!

[Reactie gewijzigd door MasterM op 30 november 2009 17:33]

Ik wil wel even toevoegen dat dit dus niet 'basis' basis is, want dan heb je alleen het pakket van Rekam, die dus ook digitale signalen doorgeeft, maar geen nat geo enzo.
Je moet toch echt 15 euro EXTRA neerleggen, jammer genoeg...
Anoniem: 193848
@fractus30 november 2009 19:51
Klopt niet. De zenders zitten gewoon in het basic pakket van Caiway. Je hebt hier alleen wel een HD decoder voor nodig. De analoge en digitale doorgifte van de Rekam krijg je er gratis bij in regio Midden-Holland. Het is dus niet 15 euro extra. De Rekam kost €6,50 en Caiway kost €15,45. Ik kan die HD-kanalen gewoon ontvangen via mijn Caiway Basic zonder aanvullende abonnementen.
bovenop hoeveel? Bij upc is het 13€ extra bovenop 17 euro analoog signaal.
Anoniem: 281707
@Sjah30 november 2009 20:30
Caiway Basic €15,45 (€15,95 vanaf 1 januari, zoals op hun site te lezen )
In Caiway Basic zitten op dit moment 11 HD zenders (Net5 alvast meegenomen).
Kost dus niets extra, het HD pakket is €9,95 daarin zitten 10 HD zenders, en verwacht wordt Animal planet HD.

Caiway is dus goed bezig, ze laten aan andere providers/kabelaars zien dat er voor Nederlands HD content niet extra betaald hoeft te worden, in tegenstelling tot sommige andere providers / kabelaars

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 281707 op 30 november 2009 20:35]

Mijn god, dat meen je niet?

Ter vergelijking, ook bij Ziggo zit het standaard digitale pakket inclusief Ned 1, 2, 3 en Eurosport in HD gewoon bij het normale analoge pakket van €16,25. Je hebt dan nog een aanvullend HD pakket voor €3,95 extra maar dat heeft maar 3 zenders extra (Discovery HD, NGC HD en History HD)

@Sancuri: nee, maar ik zei het wellicht wat onduidelijk. Wat ik bedoel is dat bij Ziggo er geen verschil is tussen een analoog en een digitaal pakket. Je kunt beiden ontvangen met het basisabonnement van €16,25. Inclusief de Nederlandse HD zenders. Ik noemde het het analoge pakket omdat het hetzelfde 'ouderwetse' pakket is als wat de mensen hebben die helemaal geen digitale TV hebben. Maar in feite de enige reden waarom ze dat niet hebben is omdat ze een decoder en smartcard missen :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 december 2009 02:13]

Anoniem: 326835
@.oisyn30 november 2009 22:03
Ik neem aan dat je het normale digitale pakket bedoelt? HD over analoog lijkt me niet zo voor de hand liggend ;)
Ja dat meen ik helaas wel. Nou kan je voor upc zeggen dat je de decoder niet hoeft te kopen, maar jaar in jaar uit 14 euro meer betalen dan Ziggo is van de gekken, na 1 jaar hebje de decoder eral dik uit. En dan zit je ook nog eens vast aan de strenge regulering van UPC, ze willen alles in de hand hebben, dus eigen decoder is no-go. Maarja, welke keus hebje, he... Satelliet ja, maar dan moet ik heel upc de deur uitzetten, en dan heb ik kpn telefonie en adsl, inclusief nieuw email-adres.... neuh laat maar.
Erg positief! Alleen HD PVR set-top boxen zijn nog erg schaars als ik me niet vergis??

Edit: Net even zitten spelen, gaat goed! Ben benieuwd wanneer we echte HD content op deze zenders kunnen verwachten... Maar dit is een zeer goede stap! Zit net wat meer kleur in, en je logo en ondertiteling is haarscherp :+ !

Wat overigens niet werkt op mijn 'oude' Samsung DCB-H360 is dat kanalen switchen.. Maargoed favorieten lijst werkt al jaren prima :D

[Reactie gewijzigd door MasterM op 30 november 2009 17:36]

Het is niet encrypted bij Caiway, elke DVB-C TV kaart in combinatie met een standaard-Windows OS kan die functie dus uitvoeren, stand-alone PVR boxen zijn, hoewel duur, wel degelijk aanwezig.

In Nederland zitten we echter met 2 grote kabelaars die gedeeltelijk onder druk van content aanbieders (dus niet de zenders zelf), het pakket niet-standaard versleutelen, waardoor de markt voor PVR's en overige moderne videorecorders niet kan opbloeien. Voor klachten: stichting Brein behartigt geloof ik die belangen, tenminste, ze praten wel vaak 'in naam van' content aanbieders. Ik snap niet hoe Caiway wel onversleuteld kan werken. Maar goed, Ziggo is nog altijd beter dan UPC, bij Ziggo heb je tenminste meerdere boxen en CI+ ondersteuning, waardoor je CI+-CAM's in een toch redelijk groot aanbod TV's kan steken. Bij UPC is zelfs dat niet het geval, die lassen de smartcard vast in de UPC box.
In Nederland zitten we echter met 2 grote kabelaars die gedeeltelijk onder druk van content aanbieders (dus niet de zenders zelf), het pakket niet-standaard versleutelen, waardoor de markt voor PVR's en overige moderne videorecorders niet kan opbloeien. Voor klachten: stichting Brein behartigt geloof ik die belangen, tenminste, ze praten wel vaak 'in naam van' content aanbieders.
Voor het basispakket is het echt een flagrante leugen dat content-aanbieders dat eisen, zie Caiway. Ziggo geeft zelf ook letterlijk aan dat ze het basispakket om een puur commerciële reden versleutelen: Op die manier dwingen ze mensen ook voor het basispakket onnodig dure (juist vanwege de extra mogelijkheden om vanalles te blokkeren!!) decoders aan te schaffen, waardoor de aanschaf van extra-pakketten daarna minder groot wordt. Die voor het basispakket eigenlijk onnodig dure decoder staat immers toch al in de huiskamer. Hierdoor worden klanten voor het basispakket gedwongen de (beveiliging van de) extra-pakketten deels mee te financieren. Het mag blijkbaar allemaal, want er wordt niet tegen opgetreden.
Maar goed, Ziggo is nog altijd beter dan UPC, bij Ziggo heb je tenminste meerdere boxen en CI+ ondersteuning, waardoor je CI+-CAM's in een toch redelijk groot aanbod TV's kan steken. Bij UPC is zelfs dat niet het geval, die lassen de smartcard vast in de UPC box.
Daar heb je helemaal gelijk in. UPC zou ik om die reden überhaupt weigeren.
Erg positief! Alleen HD PVR set-top boxen zijn nog erg schaars als ik me niet vergis??
Helemaal niet schaars, zelfs vrij goed verkrijgbaar en de prijzen vallen alleszins mee. Bijvoorbeeld in Duitsland, waar DVB-C doorgaans ook niet versleuteld is. Net zo min als dat bij Caiway het geval is.

Zit je in Nederland echter bij een andere kabelaar (Ziggo, UPC) dan heb je niets aan die toestellen. Dan heb je maar te kopen wat die jouw opleggen.
Alleen bij UPC, Ziggo gebruikt gewoon de CI/CI+ standaard. Ken genoeg mensen met een AlphaCrypt kaart en de nieuwe CI+ kaarten met eigen decoders en tv's met ingebouwde decoders.
Humax 5000c is een optie, maar die is zonder PVR. De Humax 5050c is mét PVR en die is goed en vlot.
Anoniem: 281707
@MasterM30 november 2009 19:22
Het klopt dat de Samsung H360 niet werkt met het switchen ( HD simulcast descriptor ). Of er nog een software update komt voor deze ontvanger is niet bekend.
Ik heb een oude (maar grote) beeldbuis staan hier, zit op kamers in Schiedam en ik heb helemaal geen geld over voor een digitale ontvanger van Caiway. Waarom zou ik een extra kastje moeten gebruiken wat 0,0 meerwaarde heeft voor mijn SDTV? Alleen maar bijzonder irritant zo'n traag rot apparaat er bij. De modem moest ik ook al zelf betalen. De zenders die nu weg zijn van het analoge signaal keek ik bijna elke dag, vooral Discovery. Ik vind het dan ook NIET kunnen dat ze iedereen een digitale ontvanger verplichten! Bij Ziggo kreeg ik dat ding een jaar geleden gratis! Blij dat ik straks naar Delft verhuis, dan heb ik tenminste weer Ziggo.
Tja, zo kun je vooruitgang wel eeuwig tegenhouden.

Feit is dat als de analoge doorgifte stopt, er meer bandbreedte beschikbaar is voor digitaal signaal. Wellicht dat er dan in hogere kwaliteit wordt uitgezonden of er mooie themakanalen bijkomen.

Als we nooit eens dit soort stappen maakten belden we nu nog met pulssignalen ipv tonen.
Kan je dan niet beter de techniek verbeteren i.p.v. een nog prima werkende techniek zomaar afschaffen? Die decoder van Ziggo staat bij mijn ouders thuis aangesloten op de HDTV, waar het ding dus wel nut heeft. Maar om even een situatie te schetsen: bij mijn ouders thuis hebben we 4 TV's. Een daarvan is digitaal, maar als Ziggo dus ook zou besluiten om analoog er uit te knallen dan moeten mijn ouders dus DRIE digitale decoders kopen! En dat voor die kleine TV'tjes op je slaapkamer waar digitaal geen enkel nut heeft! Nee, ik vind het te belachelijk voor woorden. Wacht er gewoon nog een tijd mee, Docsys3 maakte toch ook snelheden over kabel mogelijk wat niemand had verwacht? Waarom geen on-demand i.p.v. alles tegelijk naar de gebruiker streamen?
Ik snap je punt wel, maar ergens moet je toch eens de grens gaan trekken. Hoe lang wil je anders wachten? Het is ook niet dat morgen de analoge uitzendingen al stoppen.

Er wordt al een tijdje geen analoog televisiesignaal meer doorgegeven over de ether. Er zijn vast een hoop toestellen daardoor in ongebruik geraakt. Maar wie hoor je daar nog over?

Als het allemaal niks kostte en er geen nadelen aan zouden kleven, dan zou ik ook zeggen laat maar wat langer blijven. Maar het is natuurlijk meer dan de aansluiting van de muur naar de tv. De kabelaars moeten beide systemen naast elkaar voeren. Ik kan me voorstellen dat die geen zin hebben om nog te investeren in analoge apparatuur.
Ziggo gaat echt nog wel volgen, zal me niks verbazen als ze volgend jaar ook gaan aankondigen dit langzaam af te bouwen. Ze moeten wel als ze meer HD en themakanalen willen kunnen aanbieden. En begrijp je punt niet helemaal. Als je bij Caiway zit dan moet je weten dat de eerste decoder helemaal gratis is...... Dus waar heb je het over???
Ik heb net een paar maanden internet van Caiway en heb nog niks gehoord over die gratis decoder. Bij Ziggo werd ik daar over gebeld, of ik een gratis decoder wilde. Het argument van meerdere televisies blijft nog steeds geldig. Nou moet je voor je slaapkamer TV dus ook zo'n trage decoder aanschaffen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen tegenstander van vernieuwing, maar het moet niet ten koste gaan van het gemak van normale analoge TV op je slaapkamer o.i.d.
Mee eens. Ik wil best meegaan, maar ook ik vind het sneu dat je als abonnee met deze actie 'verplicht' wordt om een decoder te kopen.

Ik snap de stap vooruit wel, maar ik vind het niet netjes dat je nu verplicht wordt een digitale decoder te kopen. Om maar niets te zeggen over je 2de of 3de tv waar je er dan ook 1 voor moet kopen om daar beeld te hebben.

[Reactie gewijzigd door dotan2000 op 30 november 2009 21:34]

Als je bij Ziggo de decoder gratis kreeg, dan heb je hem toch. Ik zou zeggen aansluiten instellen op caiway en gaan. Geen extra kosten dus! :z
Bij Caiway krijg je juist de eerste decoder gratis. En als je al een Ziggo decoder hebt kun je die ook zo gebruiken bij Caiway et voila 2 decoders. Zie het probleem niet zo. Wees blij met Caiway zeker standaard digitaal zender pakket is GROOT EN nu ze ook HD hebben in basis pakket zeer interessant. Alleen in jou geval met standaard SD decoder en CRT tv is HD weinig toevoeging maar de overstap naar een platte tv wordt zo wel erg de moeite. Ik zou juist graag naar een Caiway gebied verhuizen bij wijze van :)

Ik moet het helaas met UPC doen in mijn gemeente en betaal 16.80 analoog + 4 euro voor basis digitaal abo zonder HD zenders (kijk overigens ook nog op 100hz Sony breedbeeld CRT).
Ik vind het een beetje vreemd dat iedereen het er hier over heeft dat Caiway zijn signalen unencrypted doorgeeft. De enige zenders die digitaal te kijken zijn zonder pas, zijn toch echt de zenders van Rekam, en niet die van Caiway.
Ook voor het 'basis-pakket' van Caiway heb je een irdeto-pas nodig, dus ook voor de HD-signalen.
Ook heeft iedereen het erover dat dit het 'basis-pakket' is, en dus geen extra pakket, maar ook dat klopt niet helemaal. Het echte 'basis-pakket' wordt geleverd door Rekam, en dat kost 6,60 per maand. Het Caiway basis-pakket is dus een extra pakket, dat je voor 15 euro per maand erbij krijgt, en dat is dus mét een irdeto pas ;)
Anoniem: 281707
@fractus30 november 2009 19:13
Caiway Basic is zonder smartcard, echter is er in Rekam gebied een uitzondering. Dit heeft ermee te maken dat Rekam ook digitaal levert over hun eigen netwerk. Dit zijn andere zenders dan die van Caiway.

8)7
Caiway heeft op het grootste deel van hun werkgebied geen concurrentie. Hier is het signaal dus unencrypted. Echter in een klein deel is er wel een concurrent oid en daar heb je dus een smart card nodig.
Huh, alsof Ziggo en UPC wel concurrentie hebben? Ze hebben allemaal hun eigen gebied hoor. En Ziggo en UPC zijn wel encrypted..
Geldklopperij!!

Het Encrypten van deze zenders is niet nodig, echter levert het wel veel geld op. denk aan 3 tv's in Ziggo gebied, wil je daar basis kijken in digitale kwaliteit dan moet je 3x €19,95 aftikken voor de smartcards.

Dat is ook de reden dat zowel Ziggo als UPC niet zomaar analoog kunnen inkrimpen en Caiway wel. Je moet dan wel een decoder hebben maar je kan er meer dan 3 tv's mee aansluiten omdat er geen limiet zit op het aantal smartcards die je per huishouden / abonnement mag hebben. Dus heb je 10 tv's in je woning kan je er op 10 digitaal kijken voor €15,45 (€15,95) per maand

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 281707 op 30 november 2009 21:09]

Bij UPC betaal ik 3euro/maand voor een extra decoder, dus geen 20 euro.
Ik woon in IJsselstein en heb echt geen Irdeto pas nodig om het basispakket van Caiway te kunnen zien. Heb op mijn slaapkamer op de tv namelijk alleen de decoder aangesloten en dit werkt prima. Weet dus ook niet hoe jij er toe komt dat alleen de zender van Rekam te kijken zijn zonder pas. Heb helemaal geen Rekam en kan ik niet eens krijgen waar ik woon.
Dat is dus juist het punt ;)

Caiway geeft het basispakket, met de (HD)kanalen die iedereen heeft op het moment dat je bij Caiway een tv-abo hebt, onversleutelt door. Maar er is één uitzondering: in de regio waar niet Caiway maar Rekam de analoge kanalen doorgeeft versleutelt Caiway ook het basispakket.

Jij geeft aan dat je geen Rekam hebt, en ook geen versleuteling van het basispakket van Caiway. Dit klopt dus volledig en sluit aan bij de bovenstaande verhalen ;)
Nou snel openstellen die kabel...dan kan ik eindelijk van Ziggo af...

KPN werd 8 jaar geleden (oid) al gedwongen tot het openstellen van hun netwerk voor andere aanbieders...ik snap werkelijk niet waarom dat zo lang moet duren voor de kabel...
Van wie is het netwerk in de grond dan?
Volgens mij is het complete telefonie netwerk 100% van de staat geweest.
En hierdoor heeft kpn decennia lang gratis kunnen profiteren.

Ze stonden dus erg sterk toen dat werd opgelegd.

Weet eigenlijk niet hoe het bij de kabel zit, volgens mij was dat in beheer van de gemeentes en is dat later verkocht aan de kabelaars.
Ongetwijfeld voor een prikkie :/
Ja zo is het ook, KPN netwerk was van de staat, nouja KPN / PTT was een staatsbedrijf, maar zo was het met het kabelnetwerk ook.

Dat werd deels opgehoest door provinciale staten en de gemeenten (als ik mij niet vergis). Toen het kabelnetwerk werd 'geprivatiseerd' naar de Essent groep waarvan wederom de gemeenten en de provincie de grootaandeelhouders waren, is het in mijn gemeente overgedragen voor 1 euro aan de essent groep.

Dusja infeite wijkt het niet veel af van hoe het bij KPN gegaan is, alleen staat het om een of andere reden al jaren lang niet erg hoog op de politieke agenda.
Over de kabel is gesteld dat er geen monopolie is omdat meerdere partijen actief zijn op die markt. Dat ze allemaal hun eigen grondgebied hebben waarin ze wel degelijk het alleenrecht hebben schijnt daarbij niet uit te maken.
Dat bedoel ik dus...belachelijk :D
Hmm.... zijn er al mensen waarbij de nieuwe HD-kanalen het al doen?

Ik woon in Gouda en ben ook geabbonneerd op het HD-pakket van Caiw, maar zowel de nieuw aangekondigde HD-kanalen in het basispakket als in het HD-pakket zijn bij mij niet in HD te zien.

De HD-kanalen die reeds in het basispakket en HD-pakket zaten zijn wel te zien en zijn ook netjes op de nieuwe plek gezet, dus ned1 hd op voorkeuze 1, enz.

Iemand met meer info hierover?
Hier werkt het ook nog niet. Aangezien ze op de Caiway pagina melden dat Net 5 HD wegens extra testen pas morgen doorgegeven wordt zullen de andere zenders dan ook wel volgen.
Ze lijken er wel mee bezig te zijn, want alle rtl-kanalen zijn bij opnieuw zenderzoeken verdwenen!

Edit: na opnieuw scannen oude RTL-kanalen weer terug, maar niet in HD helaaas... :(

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 21979 op 30 november 2009 18:57]

Ik had sinds gistermiddag 17:00 (toen kwam ik thuis van werk) al alle HD kanalen netjes tot mijn beschikking en idd ook waren de sd varianten vervangen door de HD versies. Ook BBC HD (HD pluspakket) was al aanwezig. Het enige wat ik wel zo 1,2,3 maar heb kunnen ontdekken van het HD op de RTL zenders was Doctor Phil. Zag er wel echt onwijscherp uit. Voor de rest zag ik nog weinig verschil, hopen dat ze nu ook snel beginnen met het meer uitzenden van HD materiaal.
Gisterernavond na concert van Depeche Mode om 01.00 uur thuis gekomen. Na het aanzetten van tv kwam ik tot ontdekking dat alle bovenstaande kanalen in HD werden weergegeven. Geheel automatisch en op de juiste voorkeuze kanalen. (Alleen net5 nog niet maar dat schijnt vandaag geregeld te worden)
Helemaal super Caiway!
Daar kan Delta (Zeeland) nog een puntje aan zuigen...
Hier kun je alleen HD zenders ontvangen als je betaalt. Zelfs de publieke omroep :(
Dat vind ik dus ook. Het zou zo fijn zijn als ze eindelijk eens die kabel zouden vrijgeven! Delta loopt zo ontzettend achter! Als ik zou kunnen kiezen, dan zou bovenstaand artikel er waarschijnlijk voor zorgen dat ik overstap naar Caiway. Ik heb niet voor niets zo'n HD tv gekocht. Ik kan nu enkel NL1 HD kijken als ik 10euro per maand betaal!

Belachelijk dus!
het zou me niet eens kunnen schelen of ik er extra voor moet betalen. Stel dat Ziggo zijn HD pakket 9,95 maakt maar wel alle zenders als hierboven worden doorgegeven in HD, dan betaal ik daar graag voor.

Ziggo is echter van mening dat mensen niet extra moeten betalen voor de HD zenders (valt ook wat voor te zeggen) waardoor de adoptie van Ziggo wat langzamer maakt. Ze hebben echter de fout gemaakt te zeggen dat ze eerst willen onderhandelen en als het echt niet anders kan, er voor willen betalen. Das dus stom, dat weten de zenders nu ook en dus zullen ze er gewoon op aandringen dat Ziggo er voor gaat betalen.
Zou indd wel relaxt zijn als Ziggo hun zenders ook in HD gaat uitbrengen, kunnen we hier thuis straks ''gratis'' naar HD-zenders kijken aangezien wij gratis kabel in huis hebben :*)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee